Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3 til lovforslaget. Enhedslistens
medlemmer har stillet ændringsforslag nr. 2 og 4 til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslagene fra
Enhedslisten ikke vedtages, vil mindretallet stemme for de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at Danmark fortsat står midt i en økonomisk krise.
Selv om det så småt går den rigtige vej med
ledighedstallene, ligger ledigheden fortsat over ledigheden fra
marts 2020, hvor coronapandemien ramte Danmark. De ledige vil V
gerne hjælpe, og der er derfor fortsat brug for initiativer,
der er med til at holde hånden under dansk økonomi og
de arbejdssøgende.
V støtter lovforslaget om at udvide
perioden med suspension af dagpengeforbruget, herunder supplerende
dagpenge og 4-månedersperioden ved opgørelse af karens
og forbrug af supplerende dagpenge, at årsopgørelsen
for 2020 kan vælges fra ved satsberegningen for
selvstændige erhvervsdrivende, og forlængelse af retten
til sygedagpenge, så suspensionen forlænges 2
måneder til og med juni 2021.
Det er vigtigt for V at understrege, at
Danmark - som følge af at store dele fortsat er nedlukket -
fortsat står i en ekstraordinær situation, der
kræver en forstærket indsats på
beskæftigelsesområdet.
For V er det samtidig afgørende, at
der tages initiativer, der sikrer varig vækst og
arbejdspladser. Vi skylder de mange tusinde danskere, der har
mistet deres arbejde, at gøre alt, hvad vi kan, for at
få genoprettet økonomien og dermed få skabt
varige arbejdspladser og vækst i samfundet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det rimeligt at forlænge perioden med suspension af
dagpengeforbruget, supplerende dagpenge og 4-månedersperioden
ved opgørelse af karens og forlænge retten til
sygedagpenge med yderligere 2 måneder, så der ikke er
nogen i den periode, der overgår til
jobafklaringsforløb. Forlængelsen løber til den
30. juni 2021.
DF mener desuden, at regeringen i denne
forlængelsesperiode skal overveje, om det er
nødvendigt med yderligere forlængelse, eller om man
efter den 30. juni 2021 kan vende tilbage til normale tilstande
på arbejdsmarkedet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at perioden, hvor man ikke forbruger af sine
dagpenge og sygedagpenge, yderligere forlænges. EL havde dog
foretrukket, at man havde taget lidt længere skridt, da
perioden første gang blev forlænget, så vi ikke
skulle denne proces igennem hver anden måned.
Med denne forlængelse er der som
noget nyt indføjet en mulighed for selvstændige til at
se bort fra året 2020 ved beregning af ny sats. EL er
tilfredse med, at ministeren tog vores indvendinger om metoden til
efterretning og derfor har stillet et ændringsforslag, der
imødekommer vores betænkeligheder. Det
ændringsforslag støtter vi selvsagt.
Derimod er EL overraskede over, at denne
forbedring ikke kommer de lønmodtagere til gode, der er
bragt i samme vanskelige situation gennem 2020.
De lønmodtagere, der er gået
ned i tid eller løn hos en arbejdsgiver (uden om den
midlertidige arbejdsfordelingsordning) for at beholde deres arbejde
og hjælpe arbejdsgiveren igennem en svær tid i 2020, og
de lønmodtagere, der har taget løse - og ofte lavere
betalte - jobs i den forløbne periode (eksempelvis som
coronasmitteopsporere), risikerer at være tvunget til en
genindplacering på en lavere dagpengesats, hvis de igen
bliver ledige, som de så vil være tvunget på i de
kommende år.
EL har derfor stillet
ændringsforslag, der ligestiller lønmodtagerne med de
selvstændige i den situation ved at indføre en
beregningsperiode på 36 måneder.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
RV, KF og NB):
1) I
undertitlen ændres
»mulighed for fravalg af årsopgørelsen for 2020
ved satsberegningen for selvstændige erhvervsdrivende«
til: »mulighed for forlængelse af beregningsperioden
for selvstændige erhvervsdrivende med over- eller underskud
for indkomståret 2020«.
[Konsekvensrettelse af undertitlen
som følge af ændringsforslag nr. 3]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
2) I
undertitlen ændres
»mulighed for fravalg af årsopgørelsen for 2020
ved satsberegningen for selvstændige erhvervsdrivende«
til: »mulighed for forlængelse af beregningsperioden
for lønmodtagere og selvstændige m.fl. med
indtægt i 2020«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
RV, KF og NB):
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
49 indsættes som stk.
8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge
beregningsperioden på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt.,
med 12 måneder, hvis der i beregningsperioden forekommer
indkomst fra selvstændig virksomhed efter § 48, stk. 1,
nr. 3, for indkomståret 2020. 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse, hvis den selvstændige erhvervsdrivende kommer ud
med et underskud for indkomståret 2020.««
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
4) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
49 indsættes som stk.
8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge
beregningsperioden på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt.,
med 12 måneder, hvis der i beregningsperioden forekommer
indtægt efter § 48, stk. 1, nr. 1-3, for 2020. 1. pkt.
finder tilsvarende anvendelse, hvis den selvstændige
erhvervsdrivende kommer ud med et underskud for indkomståret
2020.««
[Lempelse af beregningsregler for
lønmodtagere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at undertitlen til
lovforslaget konsekvensrettes som følge af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås, at undertitlen til
lovforslaget konsekvensrettes som følge af
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 3
Der er i lovforslagets § 1, nr. 1,
indsat et 4. pkt. i § 49, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor det er foreslået,
at uanset 1. pkt. kan et medlem, hvor indtægtsgrundlaget helt
eller delvis omfatter en indtægt efter § 48, stk. 1, nr.
3, ved fastlæggelsen af beregningsperioden, vælge af se
bort fra årsopgørelsen for indkomståret 2020 og
for eventuel indtægt efter § 48, stk. 1, nr. 1 og 2, for
samme periode og i stedet vælge at benytte de to
forudgående årsopgørelser.
Det fremgår bl.a. af pkt. 2.4.1. i
lovforslagets bemærkninger, at medlemmet ved
fastsættelse af beregningsperioden vil kunne vælge, om
der vil skulle ses bort fra indtægter i 2020, som
fremgår af årsopgørelsen for 2020. Det vil
således være valgfrit at benytte sig af muligheden for,
at 2020 ikke indgår i beregningsperioden. Det fremgår
videre af bemærkningerne, at hvis der for året samtidig
indgår indtægt som lønmodtager med A- eller
B-indkomst efter lovens § 48, stk. 1, nr. 1 eller 2, i 2020,
vil der også blive set bort fra denne indtægt i de
situationer, hvor der samtidig ses bort fra overskud af
selvstændig virksomhed for året.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at beregningsperioden i disse tilfælde
fortsat vil være på 24 måneder, idet
indkomstårene 2019 og 2018 vil kunne danne grundlag for
opgørelsen af beregningsperioden.
Det har vist sig, at princippet med at
springe en periode over ved opgørelsen af beregningsperioden
vil være vanskeligt for arbejdsløshedskasserne at
implementere i deres it-systemer og medføre væsentlige
administrative omkostninger og udfordringer.
Der foreslås derfor en anden
lovteknisk gennemførelse af ønsket om at give
selvstændige erhvervsdrivende mulighed for i tilfælde
af ledighed at vælge at få beregnet en dagpenge- eller
efterlønssats, hvor regnskabsåret 2020 ikke
indgår, jf. enigheden herom blandt partierne bag aftalen om
et tryggere dagpengesystem (S, V, DF, KF og LA).
Konkret foreslås det, at det i §
49 indsættes som stk. 8, at uanset stk. 3 kan et medlem
vælge at forlænge beregningsperioden på 24
måneder efter stk. 2, 1. pkt., med 12 måneder, hvis der
i beregningsperioden forekommer indkomst fra selvstændig
virksomhed efter § 48, stk. 1, nr. 3, for indkomståret
2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis den
selvstændige erhvervsdrivende kommer ud med et underskud for
indkomståret 2020.
Ændringsforslaget betyder, at
beregningsperioden kan forlænges med 12 måneder -
svarende til et indkomstår - hvis der i den oprindelige
beregningsperiode på 24 måneder indgår overskud
af selvstændig virksomhed eller A-indkomst, udbetalt til
ejeren af et selskab, hvor ejeren har afgørende indflydelse,
efter § 48, stk. 1, nr. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilsvarende vil gælde,
hvis der er tale om et underskud for indkomståret 2020.
Der er tale om, at medlemmet frit kan
vælge at forlænge beregningsperioden. Dette svarer til
princippet for lovens øvrige forlængelsesmuligheder i
§ 49, stk. 3, syge- og barselsdagpenge, støtte efter
lov om social service til pasning af handicappet eller alvorligt
sygt barn eller af nærtstående, der ønsker at
dø i eget hjem, og dagpenge udbetalt under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med denne bestemmelse, hvilket betyder, at den
samme periode kun kan forlænges én gang, uanset at
denne periode er omfattet af flere forlængelsesårsager.
Dette gælder allerede for de øvrige
forlængelsesårsager.
Forlængelsen betyder, at
beregningsperioden bliver de seneste 36 måneder forud for
ledigheden. Det betyder, at medlemmet opnår en længere
samlet beregningsperiode, i hvilken der kan forekomme indtægt
til brug for beregningen af dagpengesatsen.
Selve beregningsperioden vil derfor som
udgangspunkt også kunne omfatte eventuel indkomst i 2020.
Eksempel:
Et medlem, som er selvstændig
erhvervsdrivende, melder sig ledig den 1. juni 2022, og regnskabet
for 2021 foreligger endnu ikke.
Beregningsperioden er den 1. juni 2020 til
den 31. maj 2022. Medlemmet vælger at forlænge
beregningsperioden på grund af et lavt overskud fra
selvstændig virksomhed for indkomståret 2020.
Beregningsperioden forlænges bagud
med 12 måneder til den 1. juni 2019.
Beregningsperioden løber herefter
fra den 1. juni 2019 til den 31. maj 2022.
Heraf benyttes de 12 bedste måneder
ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget.
Forekommer der anden form for indkomst i
hele den forlængede beregningsperiode (også 2020),
f.eks. lønindkomst i form af A- eller B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, medregnes indkomsten ligeledes
ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for satsberegningen.
Der henvises til § 48, stk. 1, nr. 1 og 2, i loven.
Med ændringsforslaget følges
de principper, der blev indført med dagpengereformen, og
arbejdsløshedskassernes it-systemer vil dermed - relativt
nemt - kunne implementere den nye regel. Ændringsforslaget
betyder også, at man kan bruge Skattestyrelsens oplysninger
(DUPLA) til at definere overskud/underskud fra en egen
selvstændig virksomhed eller ægtefællens
selvstændige virksomhed (medarbejdende
ægtefæller). Derudover vil et medlem, der driver
selvstændig virksomhed med et selskab, kunne anvende
bestemmelsen.
Til nr. 4
Med Enhedslistens ændringsforslag
sikres det, at lønmodtagere får samme mulighed som de
selvstændige for at undgå, at de får en lav
beregning af deres dagpengesats på baggrund af den vanskelige
jobsituation i 2020, der har betydet, at mange har taget
løse - og ofte lavere betalte - jobs (eksempelvis som
coronasmitteopsporere).
Det forslås, at det i § 49
indsættes som stk. 8, at uanset stk. 3 kan et medlem
vælge at forlænge beregningsperioden på 24
måneder efter stk. 2, 1. pkt., med 12 måneder, hvis der
i beregningsperioden forekommer indtægt efter § 48, stk.
1, nr. 1-3, for 2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
den selvstændige erhvervsdrivende kommer ud med et underskud
for indkomståret 2020.
Ændringsforslaget vil betyde, at
beregningsperioden kan forlænges med 12 måneder, hvis
der i den oprindelige beregningsperiode på 24 måneder i
beregningsgrundlaget indgår indtægt i 2020 i form af A-
og B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag som
indberettet til indkomstregisteret, jf. § 48, stk. 1, nr. 1.
Tilsvarende foreslås det at gælde for B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, men som ikke er
indberetningspligtig til indkomstregisteret, jf. § 48, stk. 1,
nr. 2.
Ændringsforslaget betyder endvidere,
at beregningsperioden kan forlænges med 12 måneder -
svarende til et indkomstår - hvis der i den oprindelige
beregningsperiode på 24 måneder indgår overskud
af selvstændig virksomhed eller A-indkomst udbetalt til
ejeren af et selskab, hvor ejeren har afgørende indflydelse,
efter § 48, stk. 1, nr. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilsvarende vil gælde,
hvis der er tale om et underskud for indkomståret 2020.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2021 og var til 1. behandling den 4. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 22. april 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - 268. Den 29. april 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til bekæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |