Skriftlig fremsættelse (21. april
2021)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Omlægning af betalinger for
køreprøve og kørekort m.v.)
(Lovforslag nr. L 216)
Lovforslaget er en udmøntning af den
del af aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023 af 15. december 2020, der omhandler overdragelsen af en
række færdselsopgaver fra politiet til
Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet. Aftalen er
indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Nye Borgerlige.
Opgaverne, der ligger under
Justitsministeriets ressort i dag, vil ifølge aftalen blive
overdraget til Transportministeriets ressort pr. 1. oktober 2021.
Færdselsstyrelsen vil overtage opgaverne med afvikling af
køreprøver, udstedelse og administration af
kørekort samt udstedelse af takografkort. Udstedelse af
særtransporttilladelser skal fremover løses af
Vejdirektoratet. Transportministeriet har i forvejen ressortansvar
for lovgivning på færdselsområdet.
Der er med aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 samtidig indgået
aftale om, at de ca. 115 politiårsværk, der i dag er
beskæftiget med disse færdselsopgaver, frigøres,
så de kan forblive i politiet og indgå i en styrkelse
af politiets operative kapacitet.
Ressortoverdragelsen er blandt andet
begrundet i et ønske om at skabe en serviceforbedring,
muliggøre digitalisering af pågældende opgaver
og samle regeludstedelsen og opgavevaretagelsen under samme
myndighed. Desuden har hensigten med ressortoverdragelsen
været at frigive politibetjente til operativt politiarbejde.
Færdselsopgaverne er primært opgaver af administrativ
eller ikke-politifaglig karakter.
Ressortoverdragelsen indebærer et
behov for finansiering af en række meromkostninger, blandt
andet til modernisering af systemunderstøttelsen. Samtidig
er der behov for medfinansiering af frigivelse af de ca. 115
politiårsværk, som skal forblive i politiet i
forbindelse med overdragelsen.
For at tilvejebringe den nødvendige
finansiering er det derfor besluttet med aftalen om politiets og
anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, at den samlede
betaling for køreprøver stiger fra nuværende
600 kr. til 1.000 kr.
Med lovforslaget foreslås det, at
betalingen for en køreprøve omlægges fra en
afgift til et gebyr og hæves fra 600 kr. til 800 kr. for at
dække omkostningerne forbundet med opgavernes overdragelse
fra politiet til Færdselsstyrelsen og den modernisering af
systemunderstøttelsen, der skal ske i den forbindelse.
Derudover indeholder lovforslaget et
forslag om, at der indføres en ny afgift på 200 kr.,
som betales i tillæg til betaling af gebyr for afholdelse af
køreprøve til medfinansiering af de
politiårsværk, der er valgt at fastholde i politiet i
forbindelse med, at opgaverne flyttes.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag
om, at samtlige afgifter i færdselsloven på
kørekortområdet samt afgiften på takografkort
omlægges til administrative gebyrer i forbindelse med
ressortoverdragelsen pr. 1. oktober 2021.
Endelig indeholder lovforslaget et forslag
om, at transportministeren får hjemmel til at fastsætte
regler om, at en sideordnet myndighed inden for
Transportministeriets ressort skal kunne agere som rekursinstans
for en anden sideordnet myndighed.
Henset til det tidsmæssige aspekt,
herunder særligt, at aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 faldt på plads
lige før årsskiftet 2020/2021, har det ikke
været muligt at fremsætte lovforslaget før den
1. april 2021.
Da ressortoverdragelsen af opgaver fra
Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen efter aftalen om politiets
og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023 skal ske pr. 1.
oktober 2021, anmoder jeg om, at behandlingen af lovforslaget
gennemføres i indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.