Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget. Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1. Udlændinge- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr.
2-17.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det af Det Konservative Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (V, DF, KF og Inger
Støjberg (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Det Konservative Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter overordnet set muligheden for, at udlændinge,
der har haft ophold i Danmark i en årrække, rejser hjem
igen. Repatrieringsstøtten er en stor og flot
håndsrækning til de udlændinge, der benytter sig
af ordningen, men hvis alternativet er et fortsat ophold i Danmark,
er støtte til hjemrejsen klart at foretrække.
Dansk Folkeparti var ikke en del af den
aftale, som en række partier indgik tidligere på
året, og som vi »bare kunne skrive under på uden
indflydelse«, hvilket Dansk Folkeparti dog ikke gjorde. Der
henvises til bemærkningerne under 1. behandlingen.
Dansk Folkeparti tilsluttede sig ikke
aftalen, fordi partiet gerne ville have budt ind med
følgende:
For det første ville Dansk
Folkeparti gerne udvide kredsen af lande, man kan repatriere til.
Der lægges op til en udvidelse i lovforslaget, men det er
ikke nok. Det burde også være muligt at repatriere til
et land i det nærområde, man tidligere har boet eller
været statsborger i. Lovforslaget tager et lille skridt, men
det er ikke tilstrækkeligt. Hvis man også kunne
repatriere til et land i nærområdet, kunne mange flere
udlændinge i Danmark benytte sig af ordningen. Eksempelvis
burde en syrisk flygtning kunne få repatrieringsstøtte
til at bosætte sig i Libanon eller Jordan, der er nabolande
til Syrien. Det kan man ikke i dag, og det kan man heller ikke med
lovforslaget.
For det andet vil Dansk Folkeparti
også have udvidet målgruppen for repatriering. Den
nuværende målgruppe er flygtninge,
familiesammenførte til flygtninge, udlændinge, der er
kommet til Danmark før 1983, og danske statsborgere med
dobbelt statsborgerskab. Med lovforslaget vil regeringen
skære målgruppen til, så det nu bliver omkring
8.900 udlændinge, som skal have en såkaldt dedikeret
samtale med kommunen om mulighederne for at rejse frivilligt hjem
med støtte fra den danske stat. Den gruppe er for
snæver. Det fremgår, at ca. 27.700 personer vil blive
vejledt om repatriering, når der i øvrigt er anledning
til det, og man vil også selv kunne anmode om vejledning. Men
hvis de 27.700 udlændinge ikke systematisk bliver gjort
opmærksom på ordningen og de derfor ikke er klar over
ordningens eksistens, er der næppe ret mange, der anmoder om
vejledning. Dermed tabes mange på gulvet, som kunne rejse
hjem med støtte.
Når regeringen skærer
målgruppen for den dedikerede samtale ned til 8.900 personer,
forventer Dansk Folkeparti, at resultatet bliver flere
udlændinge, der rejser med repatrieringsstøtte. De
seneste år har mellem 300 og 500 udlændinge
årligt benyttet sig af ordningen, men nu må
forventningerne skrues i vejret. Mange flere skal repatrieres. Det
må vi forvente. Det fremgår også af
bemærkningerne i lovforslaget, at det er Udlændinge- og
Integrationsministeriets skøn, at der i 2020 var ca. 200.000
personer, som var omfattet af repatrieringslovens personkreds.
En meget stor personkreds, som slet ikke er
med i gruppen for systematisk vejledning, er
førtidspensionister med udenlandsk baggrund. I 2007 var der
over 20.000 ikkevestlige indvandrere på førtidspension
i Danmark, og i 2017 var det steget til over 31.000. Med tiden vil
der sikkert komme flere til. Den gruppe kunne med stor fordel
inddrages i den systematiske vejledning af indvandrere om
muligheden for at rejse hjem med repatrieringsstøtte.
Gruppen er dog ikke omfattet af systematisk vejledning, og det er
synd, for der er sikkert mange udenlandske
førtidspensionister, der gerne vil hjem.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et andet mindretal (V, DF og Inger Støjberg
(UFG)):
1) I
det under nr. 4 foreslåede § 5, 2. pkt., ændres
»minimum hvert andet år« til: »en gang
årligt«.
[Ændret kadence for
indkaldelse til dedikerede samtaler om repatriering]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
2) I
det under nr. 9 foreslåede § 7, stk. 4 og 5, ændres »§ 7 a, stk. 1,
nr. 3, og stk. 2, nr. 3« til: »§ 7 a, stk.
2-5«.
[Teknisk ændring]
3)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. § 7 affattes således:
Ȥ 7.
Kommunalbestyrelsen yder efter ansøgning hjælp til
repatriering til en person, der er omfattet af § 3, stk. 1
eller 7. Der kan kun udbetales hjælp til repatriering, hvis
personen ikke har midler hertil, jf. stk. 11, og ønsker at
vende tilbage til hjemlandet det tidligere opholdsland, eller et
land, hvortil den pågældende har nær
familiemæssig tilknytning, eller det tidligere opholdsland
med henblik på at tage varig bopæl.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ud over betingelserne oplistet i stk. 1 kun
udbetale hjælp til repatriering, hvis ansøgeren frem
til udbetalingstidspunktet ikke er registreret som sigtet i
Kriminalregisteret. Kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om afslag på hjælp til repatriering,
hvis der er grund til at antage, at ansøgeren har til
hensigt at deltage i aktiviteter i udlandet, som kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters
sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen indhenter i forbindelse med afgørelse om
hjælp til repatriering en udtalelse fra politiet om, hvorvidt
ansøgeren er sigtet for en lovovertrædelse, der er
registreret i Kriminalregisteret, jf. stk. 2, 1. pkt. Endvidere
indhenter kommunalbestyrelsen i forbindelse med afgørelse om
hjælp til repatriering en udtalelse fra politiet, hvis der er
grund til at antage, at ansøgeren har til hensigt at deltage
i de aktiviteter i udlandet, som er nævnt i stk. 2, 2.
pkt.
Stk. 4. Er den
pågældende på tidspunktet for udbetaling af den
sidste del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 b, stk.
1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, sigtet for en lovovertrædelse,
der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-9,
tilbageholdes udbetalingen, indtil der afsiges endelig dom. Er der
på tidspunktet for udbetaling af den sidste del af
hjælpen til repatriering sket domfældelse ved endelig
dom for en lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-9, eller fører
sigtelsen, jf. 1. pkt., til domfældelse ved endelig dom,
bortfalder den sidste del af hjælp til repatriering.
Kommunalbestyrelsens tilkendegivelse om tilbageholdelse af
udbetalingen er ikke en afgørelse.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen indhenter inden udbetaling af den sidste del af
hjælpen til repatriering, jf. § 7 b, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2, nr. 3, en udtalelse fra politiet om, hvorvidt den
pågældende på udbetalingstidspunktet er
registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens
§ 22, nr. 4-9, og som er begået her i landet forud for
kommunalbestyrelsens afgørelse om hjælp til
repatriering.
Stk. 6.
Udbetaling af den resterende del af hjælpen til repatriering,
jf. § 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, er betinget af, at
personen efter anmodning fra kommunalbestyrelsen erklærer
ikke at være sigtet, tiltalt eller dømt for et
strafbart forhold, der helt eller delvis har fundet sted eller er
fortsat i perioden efter kommunalbestyrelsens afgørelse
efter stk. 1 og indtil det tidspunkt, hvor personen anmoder om at
få udbetalt den resterende del af hjælpen.
Stk. 7. En
udlænding kan kun modtage hjælp til repatriering efter
repatrieringsloven én gang.
Stk. 8. Til en
udlænding, der er omfattet af § 3, stk. 3 eller 4, kan
hjælp til repatriering kun ydes, når udlændingen
vender tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et
land, hvortil udlændingen har nær familiemæssig
tilknytning, sammen med den person, til hvem udlændingen har
den familiemæssige tilknytning, som har dannet grundlag for
opholdstilladelsen (referencen).
Stk. 9. Uanset
stk. 8 kan der ydes hjælp til repatriering, hvis
1)
udlændingen er blevet skilt fra og ikke længere
samlever med referencen,
2) referencen er
død,
3)
udlændingen som barn er blevet familiesammenført med
sine forældre og efter sit fyldte 18. år ønsker
at repatriere eller
4)
udlændingen har opholdstilladelse på grundlag af en
familiemæssig tilknytning til en herboende søn eller
datter og er omfattet af § 10, stk. 1, nr. 4.
Stk. 10. En
udlænding omfattet af § 3, stk. 1 eller 7, der
repatrierer til et land, hvorfra udlændinge, der indgiver
ansøgning om asyl i Danmark, på baggrund af en konkret
asylretlig vurdering meddeles midlertidig opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, omfattes af loven,
når udlændingen har haft opholdstilladelse i Danmark i
mindst 1 år.
Stk. 11. Ved
vurderingen af, om personen har midler til repatriering, jf. stk.
1, ser kommunalbestyrelsen bort fra formuebeløb, herunder i
form af kapitalpension m.v., på op til 50.000 kr. for enlige
og op til 100.000 kr. for ægtefæller.««
[Teknisk ændring]
4) I
den under nr. 10 foreslåede
ændring af § 7, stk. 7, der
bliver stk. 6, ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2, nr. 3« til: »§ 7 a, stk. 2-5«.
[Teknisk ændring]
5) Nr.
13 affattes således:
»13. Efter § 7
indsættes:
»§ 7 a. Hjælp til
repatriering omfatter
1) udgifter til
rejsen fra Danmark til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller
et land, hvortil den pågældende har familiemæssig
tilknytning,
2) udgifter
på højst 30.000 kr. pr. person til transport af
personlige ejendele eller hjælp til udgifter til køb
af personligt bohave på 30.000 kr. pr. person,
3) udgifter
på højst 11.615 kr. til transport af udstyr, der er
nødvendigt for personens eller dennes families erhverv i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
4) hjælp
til etablering i hjemlandet eller det tidligere opholdsland med
indtil 127.517 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og med
indtil 38.890 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år,
5) udgifter
på højst 11.615 kr. til køb af erhvervsudstyr,
der vil være egnet til at fremme personens
beskæftigelsesmuligheder, og udgifter på højst
15.000 kr. til transport af sådant udstyr,
6) udgifter til
sygeforsikring i hjemlandet eller det tidligere opholdsland til
personer, der er fyldt 18 år, hvis der ikke på anden
måde er etableret en sådan forsikring, på op til
7.500 kr. pr. år i op til 4 år,
7) udgifter til
medbragt lægeordineret medicin til højst 1 års
forbrug,
8) udgifter til
medbragte nødvendige personlige hjælpemidler til
højst 1 års forbrug eller til andre
hjælpemidler, dog højst i alt 5.000 kr., og
hjælp til nødvendig vaccination i Danmark,
9) udgifter til
skolegang til skolesøgende børn, der på
tidspunktet for repatriering er fyldt 5 år, på 500 kr.
om måneden pr. barn i op til 4 år, dog højst
indtil det fyldte 16. år, og
10) udgifter til
anskaffelse af nationalitetspas m.v. på højst 10.000
kr. pr. person.
Stk. 2.
Hjælp til etablering efter stk. 1, nr. 4, udbetales i to
dele, således at der ved tilbagevenden udbetales indtil
51.007 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og indtil 15.556
kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år. For
udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales den
resterende del af hjælpen til etablering efter stk. 1, nr. 4,
efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge
udbetales den resterende del af hjælpen til etablering 12
måneder efter udrejsen af Danmark. For en dansk statsborger
med dobbelt statsborgerskab udbetales den første del af
hjælpen til etablering efter stk. 1, nr. 4, ved
tilbagevenden, når den pågældende og dennes
børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget
løst fra det danske statsborgerskab, og den resterende del
af denne hjælp, når den pågældende på
baggrund af ansøgning om ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den
pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske
statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt
statsborgerskab, der har børn, der er født efter
kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering, jf.
§ 7, stk. 1, og som følger den repatrierende
forælder, udbetales den resterende del af hjælpen til
etablering, når den pågældende derudover
fremlægger dokumentation for ubetinget løsning fra
dansk statsborgerskab for disse børn. Efter ansøgning
kan fristen i 4. pkt. forlænges med 12 måneder.
Ansøgningen som nævnt i 6. pkt. skal, medmindre der
foreligger helt særlige omstændigheder, indgives inden
udløbet af fristen i 4. pkt.
Stk. 3.
Hjælp til udgifter til sygeforsikring, jf. stk. 1, nr. 6,
udbetales i to dele, således at hjælp til udgifter til
det første år udbetales ved tilbagevenden. Det er en
betingelse for udbetaling af første del, at der fremvises
dokumentation for betalt forsikring. I tilfælde, hvor
forsikringen kun kan tegnes i forbindelse med ophold i hjemlandet
eller det tidligere opholdsland, kan udbetaling af første
del dog ske på baggrund af et tilbud om forsikring. For
udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales den
resterende del af hjælpen til sygeforsikring efter
fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge
udbetales den resterende del af hjælpen til sygeforsikring 12
måneder efter udrejsen af Danmark. For en dansk statsborger
med dobbelt statsborgerskab udbetales den første del af
hjælpen til sygeforsikring efter stk. 1, nr. 6, ved
tilbagevenden, når den pågældende og dennes
børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget
løst fra det danske statsborgerskab, og den resterende del
af denne hjælp, når den pågældende på
baggrund af ansøgning om ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den
pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske
statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt
statsborgerskab, der har børn, der er født efter
kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering, jf.
§ 7, stk. 1, og som følger den repatrierende
forælder, udbetales den resterende del af hjælpen til
sygeforsikring, når den pågældende derudover
fremlægger dokumentation for ubetinget løsning fra
dansk statsborgerskab for disse børn. Efter ansøgning
kan fristen i 6. pkt. forlænges med 12 måneder.
Ansøgningen som nævnt i 8. pkt. skal, medmindre der
foreligger helt særlige omstændigheder, indgives inden
udløbet af fristen i 6. pkt.
Stk. 4. I de
tilfælde, hvor sygeforsikring efter stk. 1, nr. 6, ikke eller
kun meget vanskeligt kan tegnes i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland, kan kommunalbestyrelsen i stedet yde hjælp til
dækning af behandlingsudgifter. Hjælpen udgør
7.500 kr. pr. år i op til 4 år til personer, der er
fyldt 18 år, og udbetales i to dele, således at
hjælpen til udgifter til det første år udbetales
ved tilbagevenden. For udlændinge, der har fortrydelsesret
efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales
den resterende del af hjælpen til behandlingsudgifter efter
fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge
udbetales den resterende del af hjælpen til
behandlingsudgifter 12 måneder efter udrejsen af Danmark. For
en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales den
første del af hjælpen til behandlingsudgifter, jf. 1.
og 2. pkt., ved tilbagevenden, når den pågældende
og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er
betinget løst fra det danske statsborgerskab, og den
resterende del af denne hjælp, når den
pågældende på baggrund af ansøgning om
ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab indgivet senest
12 måneder efter udrejsen af Danmark fremlægger
dokumentation for, at den pågældende og dennes
børn, der er omfattet af repatrieringen, er ubetinget
løst fra det danske statsborgerskab. For en dansk
statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har børn, der
er født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp til
repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den
repatrierende forælder, udbetales den resterende del af
hjælpen til behandlingsudgifter, når den
pågældende derudover fremlægger dokumentation for
ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab for disse
børn. Efter ansøgning kan fristen i 5. pkt.
forlænges med 12 måneder. Ansøgningen som
nævnt i 7. pkt. skal, medmindre der foreligger helt
særlige omstændigheder, indgives inden udløbet
af fristen i 5. pkt.
Stk. 5.
Hjælp til udgifter til skolegang efter stk. 1, nr. 9,
udbetales i to dele, således at der ved tilbagevenden
udbetales 25 pct. af beløbet, der i alt kan ydes efter stk.
1, nr. 9. For udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales den
resterende del af hjælpen til udgifter til skolegang efter
stk. 1, nr. 9, efter fortrydelsesfristens udløb. For andre
udlændinge udbetales den resterende del af hjælpen til
udgifter til skolegang i 12 måneder efter udrejsen af
Danmark. Det er en betingelse for udbetaling af den resterende del
af hjælpen til udgifter til skolegang, at der fremvises
dokumentation for, at barnet er indskrevet i skole. For en dansk
statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales den første
del af hjælpen til udgifter til skolegang efter stk. 1, nr.
9, ved tilbagevenden, når den pågældende og
dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget
løst fra det danske statsborgerskab, og den resterende del
af denne hjælp, når den pågældende på
baggrund af ansøgning om ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den
pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske
statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt
statsborgerskab, der har børn, der er født efter
kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering, jf.
§ 7, stk. 1, og som følger den repatrierende
forælder, udbetales den resterende del af hjælpen til
udgifter til skolegang, når den pågældende
derudover fremlægger dokumentation for ubetinget
løsning fra dansk statsborgerskab for disse børn.
Efter ansøgning kan fristen i 5. pkt. forlænges med 12
måneder. Ansøgningen som nævnt i 7. pkt. skal,
medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder,
indgives inden udløbet af fristen i 5. pkt.
§ 7 b. Hjælp til
repatriering udbetales i følgende dele:
1) Umiddelbart
før udrejsen udbetales 25.000 kr. pr. person, der er fyldt
18 år, og 15.000 kr. pr. person under 18 år til
dækning af udgifter til afrejse og ankomst. Der kan efter
ansøgning forud for udrejsen derudover betales for medbragt
lægeordineret medicin til højst 1 års forbrug,
medbragte nødvendige personlige hjælpemidler til
højst 1 års forbrug eller andre hjælpemidler,
dog højst i alt 5.000 kr., og nødvendig vaccination i
Danmark, såfremt den pågældende har behov
herfor.
2) Efter
indrejsen i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land,
hvortil den pågældende har nær
familiemæssig tilknytning, udbetales 70.000 kr. pr. person,
der er fyldt 18 år og samtidig modtager
reintegrationsbistand, jf. § 10, 85.000 kr. pr. person, der er
fyldt 18 år og ikke samtidig modtager reintegrationsbistand,
jf. § 10, og 40.000 kr. pr. person under 18 år til
hjælp til indledende etablering.
3) For
udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales efter
fortrydelsesfristens udløb 80.000 kr. pr. person, der er
fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år til
hjælp til varig tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere
opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har
nær familiemæssig tilknytning. For andre
udlændinge udbetales 80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18
år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år til
hjælp til varig tilbagevenden 12 måneder efter udrejsen
af Danmark.
Stk. 2. For en
dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales hjælp
til repatriering i følgende dele:
1) Umiddelbart
før udrejsen udbetales 25.000 kr. pr. person, der er fyldt
18 år, og 15.000 kr. pr. person under 18 år til
dækning af udgifter til afrejse og ankomst, når den
pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er betinget løst fra det danske
statsborgerskab. Der kan efter ansøgning forud for udrejsen
derudover betales for medbragt lægeordineret medicin til
højst 1 års forbrug, medbragte nødvendige
personlige hjælpemidler til højst 1 års forbrug
eller andre hjælpemidler, dog højst i alt 5.000 kr.,
og nødvendig vaccination i Danmark, såfremt den
pågældende har behov herfor.
2) Efter
indrejsen i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land,
hvortil den pågældende har nær
familiemæssig tilknytning, udbetales 70.000 kr. pr. person,
der er fyldt 18 år og samtidig modtager
reintegrationsbistand, jf. § 10, 85.000 kr. pr. person, der er
fyldt 18 år og ikke samtidig modtager reintegrationsbistand,
jf. § 10, og 40.000 kr. pr. person under 18 år til
hjælp til indledende etablering i det pågældende
land.
3) Der udbetales
80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr.
person under 18 år til hjælp til varig tilbagevenden
til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil
den pågældende har nær familiemæssig
tilknytning, når den pågældende på baggrund
af en ansøgning om ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den
pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske
statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt
statsborgerskab, der har børn, der er født efter
kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering, jf.
§ 7, stk. 1, og som følger den repatrierende
forælder, udbetales 80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18
år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år til
hjælp til varig tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere
opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har
nær familiemæssig tilknytning, når den
pågældende derudover fremlægger dokumentation for
ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab for disse
børn. Efter ansøgning kan fristen i 1. pkt.
forlænges med op til 12 måneder. Ansøgningen som
nævnt i 3. pkt. skal, medmindre der foreligger helt
særlige omstændigheder, indgives inden udløbet
af fristen i 1. pkt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning hæve
beløbet, der udbetales til dækning af udgifter til
afrejse og ankomst umiddelbart før udrejsen, jf. stk. 1, nr.
1, og stk. 2, nr. 1, til brug for transport af personlige ejendele
eller personligt bohave med højst 10.000 kr. pr. person mod
et tilsvarende fradrag i beløbet, der udbetales til
hjælp til indledende etablering efter indrejsen i hjemlandet,
det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den
pågældende har nær familiemæssig
tilknytning, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 2.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om betingelserne for og fremgangsmåden
ved udbetaling af hjælp til repatriering.««
[Teknisk ændring]
6) I
den under nr. 16 foreslåede
ændring af § 9, 2. pkt., der
bliver 3. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 2, nr.
3« til: »§ 7 a, stk. 2-5«.
[Teknisk ændring]
7) I
den under nr. 18 foreslåede
ændring af § 9, 4. pkt., der
bliver 5. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3,
og stk. 2, nr. 2 og 3« til: »§ 7 a, stk. 1, nr. 4,
6 og 9, og stk. 4«.
[Teknisk ændring]
8)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02. § 9 affattes således:
Ȥ 9.
Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om tilbagebetaling
af udbetalt hjælp til repatriering, hvis en udlænding
eller dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab afstår
fra at repatriere eller sagsbehandlingsforløbet på
anden vis bliver afbrudt inden udrejse. Kommunalbestyrelsen skal
endvidere træffe beslutning om tilbagebetaling af hjælp
til repatriering, hvis en udlænding anvender
fortrydelsesretten i udlændingelovens § 17 a, stk. 1
eller 2, eller hvis en udlænding, der har modtaget
støtte til repatriering, på ny indgiver
ansøgning om opholdstilladelse i Danmark inden for de
første 2 år efter udrejsen og i forlængelse
heraf meddeles opholdstilladelse. Tilsvarende gælder, hvis en
dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har modtaget
hjælp til repatriering, ikke inden den frist, der er
nævnt i § 7 b, stk. 2, nr. 3, er ubetinget løst
fra sit danske statsborgerskab. Kommunalbestyrelsen skal endvidere
træffe beslutning om tilbagebetaling af hjælp til
repatriering, hvis der til brug for behandlingen af
ansøgningen om hjælp til repatriering eller i
erklæringen efter § 7, stk. 6, er angivet urigtige eller
vildledende oplysninger. Er retten til den resterende del af
hjælpen til repatriering efter § 7 b, stk. 1, nr. 2 og
3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfaldet, jf. § 9 b, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen træffe beslutning om tilbagebetaling
heraf.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om tilbagebetaling af hjælp til
repatriering ved fortrudt repatriering.««
[Teknisk ændring]
9) I
den under nr. 22 foreslåede
ændring af § 9 b, stk. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr.
2 og 3« til: »§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og
stk. 4«.
[Teknisk ændring]
10) I
den under nr. 24 foreslåede
affattelse af § 9 b, stk. 2,
ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr.
2 og 3« til: »§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og
stk. 4«.
[Teknisk ændring]
11)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»03. § 9 b affattes således:
Ȥ 9 b.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at retten
til den resterende del af hjælpen til repatriering, jf.
§ 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfalder,
når der foreligger oplysninger om forhold, som efter reglerne
i udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2,
eller stk. 5, ville udelukke personen fra opholdstilladelse.
Bortfald af den resterende del af hjælpen til repatriering er
betinget af, at det forhold, som ville udelukke personen fra
opholdstilladelse, jf. 1. pkt., helt eller delvis har fundet sted
eller er fortsat i perioden efter kommunalbestyrelsens
afgørelse efter § 7, stk. 1, og indtil det tidspunkt,
hvor personen anmoder om at få udbetalt den resterende del af
hjælpen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer endvidere afgørelse om, at
retten til den resterende del af hjælpen til repatriering,
jf. § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3,
bortfalder, hvis personens opholdstilladelse bortfalder i
medfør af udlændingelovens § 21 b.
Stk. 3.
Udbetaling af den resterende del af hjælpen til repatriering
tilbageholdes, når der foreligger oplysninger, som giver
grund til at antage, at der foreligger et forhold omfattet af stk.
1. Kommunalbestyrelsens tilkendegivelse herom til personen er ikke
en afgørelse.
Stk. 4.
Udlændingestyrelsen vurderer, om betingelserne i
udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2,
eller stk. 5, er opfyldt, jf. stk. 1, 1. pkt., og om der foreligger
oplysninger, som giver grund til at antage, at der foreligger et
forhold omfattet af stk. 1, jf. stk. 3. Udlændingestyrelsens
vurdering er ikke en afgørelse. Er personens
opholdstilladelse inddraget i medfør af
udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 2 eller 3, eller
nægtet forlænget i medfør af
udlændingelovens § 11, stk. 2, jf.
udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2,
eller stk. 5, lægger kommunalbestyrelsen afgørelsen om
inddragelse eller nægtelse af forlængelse
uprøvet til grund ved behandlingen af sagen.
Stk. 5.
Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering
og Integration, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Udenrigsministeriet og politiet kan underrette kommunalbestyrelsen
i den kommune, hvori personen senest har haft bopæl,
når det er nødvendigt i en sag om, hvorvidt en person,
der er vendt tilbage til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland, er omfattet af stk. 1 eller 3. De nævnte
myndigheder kan videregive de oplysninger, der ligger til grund for
underretningen, og som er nødvendige for
kommunalbestyrelsens behandling af sager efter stk. 1 og 3, til
kommunalbestyrelsen for den pågældende kommune.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen videregiver de oplysninger, der ligger til
grund for at indhente en vurdering i sager efter stk. 1 og 3, og
som er nødvendige med henblik på
Udlændingestyrelsens vurdering efter stk. 4, til
Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsen videregiver de
oplysninger, der ligger til grund for vurderingen, og som er
nødvendige med henblik på kommunalbestyrelsens
behandling af sager efter stk. 1 og 3, til kommunalbestyrelsen.
Stk. 7.
Udenrigsministeriet bistår Udlændingestyrelsen og
kommunalbestyrelsen med at indhente oplysninger, der er
nødvendige, til brug for behandlingen af sager efter stk. 1
og 3 og til brug for Udlændingestyrelsens vurdering efter
stk. 4.««
[Teknisk ændring]
12)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
10, stk. 6, der bliver stk. 10, ændres »stk. 7,
3. pkt.« til: »stk. 11, 3. pkt.««
[Teknisk ændring]
13) I
den under nr. 31 foreslåede
ændring af § 12, stk. 1,
ændres »§ 7, stk. 5« til: »§ 7,
stk. 2, 2. pkt.,«, og »§ 10, stk. 7« til:
»§ 10, stk. 4, 2. pkt.«
[Teknisk ændring]
14) I
den under nr. 32 foreslåede
affattelse af § 14, ændres i
stk. 1 »§ 7 a« til:
»§ 7 b«.
[Teknisk ændring]
Til § 5
15) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 01,
repatrieringslovens § 7 b som affattet ved § 1, nr. 13,
§ 1, nr. 02, 03 og 32. Samtidig ophæves
repatrieringslovens § 7 a som affattet ved § 1, nr.
13.«
[Præcisering af
ikrafttrædelsesbestemmelse]
16) I
stk. 3 indsættes efter
»hjælp til repatriering«: »og
reintegrationsbistand«.
[Korrektion]
17)
Som stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
For ansøgninger indgivet efter lovens ikrafttræden,
men før ikrafttrædelsen af § 1, nr. 01,
repatrieringslovens § 7 b som affattet ved § 1, nr. 13,
§ 1, nr. 02, 03 og 32, finder de regler, der var
gældende før ikrafttrædelsen af § 1, nr.
01, repatrieringslovens § 7 b som affattet ved § 1, nr.
13, § 1, nr. 02, 03 og 32 anvendelse.«
[Overgangsregel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at kadencen for afholdelse af en dedikeret samtale om
repatriering ændres fra minimum hvert andet år til en
gang om året.
Baggrunden for forslaget er, at det vil
være mere gavnligt at indkalde denne gruppe af
udlændinge til en vejledningssamtale én gang om
året frem for minimum hvert andet år.
Til nr. 2
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der
i en periode frem til udlændinge- og integrationsministerens
ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, ikke vil være
bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 5 at flytte den nugældende
ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk. 2-6, i
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, (§ 7 b)
træder i kraft.
Det foreslås derfor at ændre
§ 1, nr. 9, således at henvisningen til § 7 a, stk.
1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, i § 7, stk. 4 og 5, bliver til
§ 7 a, stk. 2-5.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Med ændringsforslag nr. 15, der
nyaffatter § 5, stk. 2, foreslås det, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5
om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslag nr. 15
fastsætter udlændinge- og integrationsministeren
desuden tidspunktet for ikrafttrædelse af nr. 01, 02 og 03 om
de konsekvensændringer, der følger af
ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det foreslås derfor at ændre
henvisningerne til ydelsesstrukturen i de foreslåede §
7, stk. 4 og 5, i lovforslaget som fremsat, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, som ændret ved
ændringsforslag nr. 2, ændres til § 7 b, stk. 1,
nr. 3, og stk. 2, nr. 3. Tilsvarende foreslås det at
ændre henvisningen i § 7, stk. 7, der bliver stk. 6,
således at henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, som
ændret ved ændringsforslag nr. 4 ændres til
§ 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3.
Det forventes, at udlændinge- og
integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft,
når en ny udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler
kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er etableret og
klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo
2021.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der
i en periode frem til udlændinge- og integrationsministerens
beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, ikke vil
være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 5 at flytte den nugældende
ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk. 2-6, i
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2929 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, træder i
kraft.
Det foreslås derfor at ændre
§ 1, nr. 10, således at henvisningen til § 7 a,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, bliver til § 7 a, stk.
2-5.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 5
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der
i en periode frem til udlændinge- og integrationsministerens
beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, ikke vil
være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor at flytte den
nugældende ydelsesstruktur, som fremgår af § 7,
stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019,
som ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020
og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13 træder i
kraft.
Det foreslås endvidere at
indsætte en ny bestemmelse i § 7 b, hvortil den nye
ydelsesstruktur rykkes.
Det foreslås tilsvarende i § 7
b, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., at bestemmelsens ordlyd ændres,
således at »udbetales udgifter til« ændres
til: »betales for«.
Ligeledes foreslås det i § 7 b,
stk. 2, nr. 1, 2. pkt., at bestemmelsens ordlyd ændres,
således at »udbetales udgifter til« ændres
til »betales for« og »særligt behov«
ændres til »behov«.
Med ændringsforslag nr. 15
foreslås det, at udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
ændringsforslag nr. 5.
Det forventes, at udlændinge- og
integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft,
når en ny udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler
kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er etableret og
er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo
2021.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 6 og 7
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der
i en periode frem til udlændinge- og integrationsministerens
beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, ikke vil
være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 5 at flytte den nugældende
ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk. 2-6, i
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, (§ 7 b)
træder i kraft.
Det foreslås derfor endvidere at
ændre § 1, nr. 16, således at henvisningen til
§ 7 a, stk. 2, nr. 3, i § 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
bliver til § 7 a, stk. 2-5.
Ligeledes foreslås det at ændre
§ 1, nr. 18, således at henvisningen til § 7 a,
stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, i § 9, 4. pkt., der
bliver 5. pkt., ændres til § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9,
og stk. 4.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Med ændringsforslag nr. 15
foreslås det, at udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
ændringsforslag nr. 5 om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslag nr. 15
fastsætter udlændinge- og integrationsministeren
desuden tidspunktet for ikrafttrædelse af nr. 01, 02 og 03 om
de konsekvensændringer, der følger af
ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det foreslås derfor at ændre
henvisningerne til ydelsesstrukturen i repatrieringslovens §
9, således at henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, og
§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4, som ændret ved
ændringsforslag nr. 6 og 7, ændres til 7 b, stk. 2, nr.
3, og § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3.
Det forventes, at udlændinge- og
integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft,
når en ny udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler
kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er etableret og
er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo
2021.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9 og 10
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der
i en periode frem til udlændinge- og integrationsministerens
beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, ikke vil
være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 5 at flytte den nugældende
ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk. 2-6, i
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, (§ 7 b)
træder i kraft.
Det foreslås derfor endvidere at
ændre nr. 22 og 24, således at henvisningen til §
7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bliver til § 7
a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Med ændringsforslag nr. 15
foreslås det, at udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
ændringsforslag nr. 5 om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslag nr. 15
fastsætter udlændinge- og integrationsministeren
desuden tidspunktet for ikrafttrædelse af nr. 01, 02 og 03 om
de konsekvensændringer, der følger af
ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det foreslås derfor at ændre
henvisningerne til ydelsesstrukturen i § 9 b, stk. 1 og 2,
således at henvisningen til § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og
9, og stk. 4, som ændret ved ændringsforslag nr. 9 og
10, ændres til § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr.
2 og 3.
Det forventes, at udlændinge- og
integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft,
når en ny udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler
kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er etableret og
er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo
2021.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13.
Der er alene tale om tekniske
ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 12
Det følger af repatrieringslovens
§ 10, stk. 6, at Udbetaling Danmark forestår udbetaling
af reintegrationsbistand og i forbindelse med den løbende
administration af udbetalingen kan træffe afgørelser
om tilbagebetaling og ophør af reintegrationsbistand i
henhold til nærmere regler herom fastsat af udlændinge-
og integrationsministeren, jf. stk. 7, 3. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til
stk. 7, 3. pkt., ændres til stk. 11, 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at § 10, stk. 4-8, bliver § 10, stk.
8-12.
Til nr. 13
Der er i lovforslaget som fremsat ved en
fejl henvist til repatrieringslovens § 7, stk. 5, og §
10, stk. 7. Der skulle rettelig henvises til repatrieringslovens
§ 7, stk. 2, 2. pkt., og § 10, stk. 4, 2. pkt.
Der er alene tale om en fejlhenvisning, som
der med forslaget rettes op på. Der er således ikke
tale om materielle ændringer til § 1, nr. 31, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 14
Der er i § 14, stk. 1, i lovforslaget
som fremsat ved en fejl henvist til repatrieringslovens § 7 a.
Der skulle rettelig henvises til repatrieringslovens § 7
b.
Der er med forslaget ikke tilsigtet
materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 15
Det foreslås, at udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af bestemmelsen i lovens § 1, nr. 01,
repatrieringslovens § 7 b som affattet ved § 1, nr. 13,
§ 1, nr. 02 og 03.
Det forventes, at udlændinge- og
integrationsministeren vil sætte bestemmelsen i kraft,
når en ny udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler
kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er etableret og
er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo
2021.
Det foreslås endvidere, at
bestemmelsen i repatrieringslovens § 7 a ophæves
samtidig hermed.
Forslaget indebærer, at der alene vil
være én gældende model for udbetaling af
hjælp til repatriering i repatrieringsloven.
Til nr. 16
Det foreslås i § 5, stk. 3, at
loven ikke finder anvendelse på ansøgninger om
hjælp til repatriering indgivet før lovens
ikrafttræden, og at for sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Ved en fejl er der ikke samtidig henvist
til ansøgninger om reintegrationsbistand.
Det foreslås, at bestemmelsens ordlyd
ændres, således at »og
reintegrationsbistand« nævnes efter »hjælp
til repatriering«.
Til nr. 17
Det foreslås, at der indsættes
en overgangsregel, hvorefter ansøgninger indgivet efter
lovens ikrafttræden, men før udlændinge- og
integrationsministeren sætter repatrieringslovens § 7 b
i kraft, skal behandles efter de regler, der var gældende
før ikrafttrædelsen af repatrieringslovens § 7
b.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. april
2021 og var til 1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 5. februar
2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 67. Den 1.
maj 2021 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl
Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi
Bank (V) Inger Støjberg (UFG) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie
Krarup (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |