Fremsat den 14. april 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
trafikselskaber
(Trafikverkets indkøb af nattogtrafik
i Danmark)
§ 1
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1565 af 18. december 2018 og senest
ved lov nr. 207 af 5. marts 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 17:
»Stk. 17.
Den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket, kan efter
aftale med transportministeren foretage indkøb af
nattogtrafik som offentlig servicetrafik på
jernbanestrækningen mellem den dansk-svenske grænse og
den dansk-tyske grænse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Tiltrædelse af aftale med
Trafikverket | 2.1. Gældende ret | 2.2. Aftale vedrørende samarbejde
om nattog | 2.3. Transportministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er, at den svenske statslige
trafikkøber, Trafikverket, efter aftale med
transportministeren kan foretage indkøb af nattogtrafik som
offentlig servicetrafik på jernbanestrækningen mellem
den dansk-svenske grænse og den dansk-tyske grænse. I
praksis er der allerede indgået en aftale med forbehold for
Folketingets godkendelse af lovforslaget. Aftalen indebærer,
at Trafikverket vil være ansvarligt for udbud og
indkøb af trafikken og kontraktopfølgning over for
den eller de udpegede operatører. Dette ændrer ikke
ved, at transportministeren fortsat er ansvarlig for indkøb
af togtrafik på det danske statslige jernbanenet.
Den svenske regering gav den 23. juli 2020 Trafikverket i opdrag
at indkøbe nattogtrafik gennem Sverige og Danmark, som
bidrager til, at der oprettes internationale nattogforbindelser med
daglige afgange fra Sverige til andre europæiske lande.
Trafikken skal udføres som offentlig servicetrafik på
ruterne Malmø - Padborg og Stockholm - Padborg med
forlængelse som fri trafik på kommercielle vilkår
til først og fremmest Bruxelles henholdsvis Hamborg.
Trafikstart er på forhånd fastsat til den 1. august
2022.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget give sit
samtykke efter grundlovens § 19 til, at transportministeren
på Danmarks vegne tiltræder aftalen mellem
Transportministeriet og Trafikverket: "Aftale vedrørende
samarbejde om nattog". Aftalen er optaget som bilag til
lovforslaget. Aftalen blev indgået den 29. januar 2021, men
indeholder et forbehold for Folketingets vedtagelse af den
lovgivning, som er nødvendig for aftalens
gennemførelse.
2. Tiltrædelse af aftale med
Trafikverket
2.1. Gældende ret
Indkøb af grænseoverskridende offentlig
servicetrafik forudsætter, at der indgås en aftale
mellem de kompetente myndigheder i de medlemsstater på hvis
territorium trafikken udføres, jf. artikel 1, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007
af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og
ad vej og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 1191/69 og (EØF) nr. 1107/70
("PSO-forordningen"). De kompetente danske og svenske myndigheder
er henholdsvis Transportministeriet og Trafikverket.
Trafikverkets indkøb af nattogtrafik som offentlig
servicetrafik på det danske statslige jernbanenet skal derfor
godkendes af Transportministeriet.
Transportministerens tiltrædelse af en aftale om
godkendelse af en anden stats myndigheders indkøb af
offentlig servicetrafik på det dansk statslige jernbanenet
kræver desuden Folketingets samtykke, jf. grundlovens §
19.
2.2. Aftale
vedrørende samarbejde om nattog
Aftalen mellem Transportministeriet og Trafikverket blev
indgået den 29. januar 2021, men indeholder et forbehold for
Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig
for aftalens gennemførelse. Aftalens gyldighed
udløber samtidig med den eller de kontrakter, som aftalen
giver Trafikverket mulighed for at indgå, dvs. senest den 1.
august 2028, jf. nedenfor
Det følger af aftalen, at Trafikverket bliver den
kompetente myndighed til at indgå kontrakter om den
forudsatte nattogtrafik.
Desuagtet indebærer aftalen ikke en specifik eller generel
reduktion af Transportministeriets kompetence til at indkøbe
togtrafik på det danske statslige jernbanet, herunder
eventuel senere dansk nattogtrafik. Transportministeriet anser
desuden, at aftalen i praksis tilsiger større indflydelse
på trafikken, end hvad der i udgangspunktet følger af
PSO-forordningens artikel 1, stk. 2.
Det følger i forlængelse heraf af aftalen, at det
er Trafikverkets ansvar at sikre, at trafikkøbet sker i
overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder
PSO-forordningen. Trafikverkets indkøb forudsættes
gennemført ved indgåelse af kontrakt uden
forudgående udbud i henhold til kapitel 4 a, § 7, i den
svenske lov (2010:1065) om offentlig personbefordring (svarende til
artikel 5, stk. 6, i PSO-forordningen). Kontrakttildeling forventes
ultimo august 2021. Kontrakten eller kontrakterne vil omfatte
trafikbetjeningen i fire år fra den 1. august 2022, med
mulighed for forlængelse i op til yderligere to år
(1+1).
Det følger samtidig af aftalen, at Transportministeriet
gennemgår og godkender de relevante dele af udbudsmaterialet
(herunder Trafikverkets kravspecifikation) for at sikre, at det er
i overensstemmelse med de offentlige serviceforpligtelser for
Danmarks vedkommende, der er anført i aftalens bilag A og B
om betjeningen af de to ruter.
2.3. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der har ikke kørt nattog i fast trafik i Danmark siden
2014, hvor DSB's nattogtrafik ophørte. Denne trafik blev
udført i samarbejde med den tyske statsejede
operatør, Deutsche Bahn.
Samtidig er der en voksende efterspørgsel på nattog
både i Danmark og i udlandet, herunder i Sverige.
Den svenske regering gav på den baggrund den 23. juli 2020
den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket, i opdrag at
gennemføre et indkøb af nattogtrafik gennem Sverige
og Danmark, som bidrager til, at der oprettes internationale
nattogforbindelser med daglige afgange fra Sverige til andre
europæiske lande. Opdraget begrundes med den svenske
regerings politik om at omstille transportsystemet, bygge et
stærkt samfund og gøre Sverige til verdens
første fossilfri velfærdsland.
Med Trafikverkets forudsatte indkøb af nattog som
offentlig servicetrafik i Danmark vil det igen blive muligt for
danske togrejsende at vælge nattog.
Regeringen ønsker at støtte Trafikverkets
indkøb af nattogtrafik som led i regeringens egen politik om
en grøn omstilling af transportsektoren.
Transportministeriet har på den baggrund fundet det
hensigtsmæssigt at muliggøre Trafikverkets
indkøb ved at indgå "Aftale vedrørende
samarbejde om nattog" med Trafikverket som kompetent svensk
myndighed, jf. artikel 1, stk. 2, i PSO-forordningen.
Den foreslåede ændring af § 5 i lov om
trafikselskaber har derfor til formål at bemyndige
transportministeren til at lade Trafikverket indkøbe
nattogtrafik som offentlig servicetrafik mellem grænsen til
Sverige og grænsen til Tyskland i forbindelse med
Trafikverkets indkøb af nattogtrafik fra og til Sverige.
Transportministeriet har ved udformning af aftalen lagt
vægt på at sikre sig den fornødne indsigt i og
mulighed for at påvirke betjeningskravene i den eller de
udbudte kontrakter for derved at sikre, at trafikken også er
attraktiv for danske rejsende.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget således
give sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at
transportministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen
mellem Transportministeriet og Trafikverket: "Aftale
vedrørende samarbejde om nattog", jf. pkt. 2.2. ovenfor.
Aftalen er optaget som bilag til lovforslaget.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for nærværende lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Transportministeriet vurderer ikke, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering er relevante for nærværende
lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at have afledte positive klima- og
miljømæssige konsekvenser ved udmøntning af
aftalen. De positive konsekvenser vil have et omfang svarende til
det omfang, i hvilket den forudsatte nattogtrafik medfører
en overflytning af passagerer fra mere forurenende transportformer,
herunder i særdeleshed flyrejser. Der kan i givet fald
være positive konsekvenser forbundet med både togrejsen
og den enkelte passagers transport til afrejsestation og fra
ankomststation sammenlignet med eksempelvis transport til og fra
lufthavn.
7. Forholdet
til EU-retten
Trafikverkets udbud og indkøb af trafikken vil skulle
foregå i overensstemmelse med gældende lovgivning,
herunder PSO-forordningen. Bortset herfra indeholder lovforslaget
ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. marts 2021
til den 26. marts 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva Danmark A/S, BAT,
Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og
Logistik - DTL, Danske Handicaporganisationer, Danske Rederier,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DI
Transport, DSB, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt
Fælles Forbund - 3F, FOA, Forbrugerrådet
(Passagerpulsen), Hans Christian Andersen Airport,
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, HK Stat, HK
Trafik og Jernbane, Høje-Taastrup Kommune,
Jernbanenævnet, Kolding Kommune, Kommunernes Landsforening
(KL), Københavns Kommune, Københavns Lufthavne A/S,
Lokaltog A/S, Metroselskabet I/S, Movia, Odense Kommune, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Region Hovedstaden, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Sund & Bælt Holding A/S,
Sønderborg Lufthavn, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i
Danmark, Udviklingsselskabet By & Havn I/S, Øresundsbro
Konsortiet og Aabenraa Kommune.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | | Afledte positive konsekvenser i det
omfang, den forudsatte nattogtrafik medfører en overflytning
af passagerer fra mere forurenende transportformer, herunder i
særdeleshed flyrejser inklusive transport til og fra
lufthavne kontra til og fra stationer. | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Trafikverkets udbud og indkøb af
trafikken vil skulle foregå i overensstemmelse med
gældende lovgivning, herunder PSO-forordningen. Bortset
herfra indeholder lovforslaget ingen EU-retlige aspekter. | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Andre staters indkøb af grænseoverskridende
offentlig servicetrafik på det danske statslige jernbanenet
forudsætter, at der indgås en aftale mellem de
kompetente myndigheder i de medlemsstater på hvis territorium
trafikken udføres, jf. PSO-forordningens artikel 1, stk.
2.
De kompetente danske og svenske myndigheder er henholdsvis
Transportministeriet, som dansk statslig trafikkøber, og
Trafikverket, som svensk statslig trafikkøber.
Trafikverkets indkøb af nattogtrafik som offentlig
servicetrafik på det danske statslige jernbanenet skal derfor
godkendes af Transportministeriet.
Der eksisterer i dag ikke nattogtrafik i eller gennem Danmark,
hvorimod det i både Sverige og Tyskland er muligt for
togrejsende at vælge nattog.
Den svenske regering gav den 23. juli 2020 den svenske statslige
trafikkøber, Trafikverket, i opdrag at gennemføre et
indkøb af nattogtrafik gennem Sverige og Danmark, som
bidrager til, at der oprettes internationale nattogforbindelser med
daglige afgange fra Sverige til andre europæiske lande.
Konkret skal Trafikverket indkøbe nattogtrafik som
offentlig servicetrafik på ruterne Malmø - Padborg og
Stockholm - Padborg fra den 1. august 2022 og fire år frem,
med option på forlængelse i op til to år (1+1).
Det er en forudsætning for indkøbets
gennemførelse, at ruterne kan forlænges til
først og fremmest Bruxelles henholdsvis Hamborg. Da tysk lov
imidlertid ikke tillader indkøb af offentlig servicetrafik
på så lange strækninger, er det tillige en
forudsætning, at trafikken syd for den dansk-tyske
grænse udføres som såkaldt fri trafik på
kommercielle vilkår.
Trafikverket har på den baggrund ønsket at
indgå en aftale om godkendelse i henhold til
PSO-forordningens artikel 1, stk. 2.
Med henblik herpå er formålet med lovforslaget at
bemyndige transportministeren til at lade Trafikverket foretage
indkøb af nattogtrafik som offentlig servicetrafik mellem
grænsen til Sverige og grænsen til Tyskland i
forbindelse med Trafikverkets indkøb af nattogtrafik fra og
til Sverige på de to ruter Malmø - Padborg (-
Bruxelles) og Stockholm - Padborg (- Hamborg).
Det foreslås derfor at indsætte som § 5, stk. 17, i lov om trafikselskaber,
at den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket, efter
aftale med transportministeren kan foretage indløb af
nattogtrafik som offentlig servicetrafik på
jernbanestrækningen mellem den dansk-svenske grænse og
den dansk-tyske grænse.
Aftalen blev indgået den 29. januar 2021, men indeholder
et forbehold for Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er
nødvendig for aftalens gennemførelse. Aftalens
gyldighed udløber af praktiske årsager samtidig med
den eller de kontrakter, som aftalen giver Trafikverket mulighed
for at indgå, dvs. senest den 1. august 2028.
Aftalen er optaget som bilag til lovforslaget og
fastsætter betingelserne for Transportministeriets og
Trafikverkets samarbejde, herunder parternes beføjelser og
forpligtelser relateret til Trafikverkets trafikindkøb samt
de lovgivningsmæssige rammer herfor. Aftalens bilag A og B
specificerer de overordnede krav til trafikken på de to
ruter, herunder bl.a. tidsintervaller for afgangs- og ankomsttider,
antal pladser per år, komfortklasser om bord og
billetkøbsmuligheder.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget således
give sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at
transportministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen
mellem Transportministeriet og Trafikverket: "Aftale
vedrørende samarbejde om nattog".
Det følger af aftalen, at Trafikverket bliver den
kompetente myndighed til at indgå kontrakter om den
forudsatte nattogtrafik.
Det følger i forlængelse heraf af aftalen, at det
er Trafikverkets ansvar at sikre, at trafikkøbet sker i
overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder
PSO-forordningen. Trafikverkets indkøb forudsættes
gennemført ved indgåelse af kontrakt uden
forudgående udbud i henhold til kapitel 4 a, § 7, i den
svenske lov (2010:1065) om offentlig personbefordring (svarende til
artikel 5, stk. 6, i PSO-forordningen). Kontrakttildeling forventes
ultimo august 2021.
Det følger samtidig af aftalen, at Transportministeriet
gennemgår og godkender de relevante dele af udbudsmaterialet
for at sikre, at det er i overensstemmelse med de offentlige
serviceforpligtelser for Danmarks vedkommende, der er anført
i aftalens bilag A og B om betjeningen af de to ruter. Aftalen
sikrer således Transportministeriet den fornødne
indsigt i og mulighed for at påvirke betjeningskravene,
så det sikres, at trafikken også fremstår
attraktiv for danske rejsende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1. og 2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i lovforslagets §
2, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Det følger af § 38 i lov om trafikselskaber, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft på
Færøerne og i Grønland, hvorfor
ændringsloven heller ikke vil gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1565 af 18. december 2018 og senest
ved lov nr. 207 af 5. marts 2019, foretages følgende
ændring: | §
5. --- | | | Stk. 2-16.
--- | | 1. I § 5 indsættes som stk. 17: »Stk.
17. Den svenske statslige trafikkøber, Trafikverket,
kan efter aftale med transportministeren foretage indkøb af
nattogtrafik som offentlig servicetrafik på
jernbanestrækningen mellem den dansk-svenske grænse og
den dansk-tyske grænse.« |
|
Bilag 2
Aftale vedrørende samarbejde om
nattog