Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 10. juni 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2, og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Tilkendegivelse fra
justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at
følgende tilkendegivelse medtages som bidrag til
betænkningen:
»Jeg skal hermed tilkendegive over
for udvalget, at der i forhold til lovforslagets afsnit 6.1 om
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. er gennemført en revideret AMVAB-måling
(aktivitetsbaseret måling af virksomhedernes administrative
byrder).
Den reviderede AMVAB-måling skal ses
i sammenhæng med, at Justitsministeriet på baggrund af
et høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening forud for
fremsættelsen af lovforslaget tilpassede
opgørelsesmetoden for antal ansatte i lovforslagets §
9, stk. 1 (hvorefter arbejdsgivere med 50 eller flere ansatte
forpligtes til at etablere en intern whistleblowerordning),
således at opgørelsesmetoden stemmer overens med
sædvanlige opgørelsesmetoder på
arbejdsmarkedsområdet. Det indebærer, at der ved
opgørelsen af antallet af ansatte medregnes alle ansatte,
uanset beskæftigelsesgraden, som modtager vederlag for
personligt arbejde i tjenesteforhold.
Den reviderede AMVAB-måling viser, at
der som følge af den ændrede opgørelsesmetode
vil skulle etableres yderligere ca. 810 interne
whistleblowerordninger i Danmark. Den reviderede AMVAB-måling
viser endvidere, at kravet om etablering af interne
whistleblowerordninger i virksomheder med 50 eller flere ansatte
samlet set vil medføre løbende administrative byrder
på ca. 25 mio. kr. årligt og omstillingsomkostninger
på ca. 279 mio. kr. I forhold til den oprindelige
måling betyder dette yderligere løbende administrative
byrder på ca. 7 mio. kr. årligt samt 75 mio. kr. i
yderligere omstillingsomkostninger.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at problemer med utryghed i forbindelse
med at ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladsen er
både velkendte og omfattende, og når ansatte kender til
kritisable forhold, som de vælger at tie om af frygt for
konsekvenser for deres arbejdsliv, har vi som samfund et stort
problem, for det betyder, at vi mister muligheden for at rette op
på problemerne.
Vi ser i dag en del eksempler på, at
offentligt ansatte kender til kritisable forhold på deres
arbejdsplads, men ikke tør sige det højt. De frygter
at blive fyret, eller at deres arbejdsgiver vil spænde ben
for dem.
SF mener, at loven om
whistleblowerbeskyttelse gør det nemmere og tryggere at
være whistleblower og medvirker til, at kritisable forhold
på vores offentlige og private arbejdspladser kommer frem i
lyset. Med Instrukskommissionens sidste delberetning fik vi et
indblik i, hvor galt det kan gå, når offentligt ansatte
ikke har nogen steder at gå hen med stærkt kritisable
forhold internt i deres organisation.
Loven om whistleblowerbeskyttelse betyder,
at vi nu får en mere omfattende og sammenhængende
lovgivningsramme for whistleblowere, og det er positivt, at
lovforslaget ikke kun lægger op til at gælde for en
overtrædelse af EU-retten, men også for en
overtrædelse af dansk ret.
Whistleblowerordninger udgør et
supplement til den direkte og daglige kommunikation på de
enkelte arbejdspladser om fejl og utilfredsstillende forhold m.v.,
og whistleblowerordninger udgør desuden et supplement til
muligheden for at rette henvendelse til f.eks. nærmeste
leder, personale-/hr-afdelingen eller tillidsrepræsentanten,
ligesom ordningerne ikke har betydning for muligheden for at
indberette via eksterne kanaler som f.eks. Folketingets Ombudsmand.
Det er centralt for SF, at disse muligheder består fuldt ud i
forbindelse med lov om beskyttelse af whistleblowere.
Det fremgår endvidere af
lovforslagets bemærkninger, at i den offentlige sektor vil
ved grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige
principper, herunder undersøgelsesprincippet, krav om
saglighed, magtfordrejningsgrundsætningen og
proportionalitet, være omfattet, og at det samme vil
være tilfældet ved bevidst vildledning af borgere og
samarbejdspartnere. Det bemærkes, at ovenstående ikke
er udtryk for en udtømmende opregning, og at bevidst
vildledning af politikere og offentlighed i almindelighed vil
være omfattet af lovens anvendelsesområde. Det har
været vigtigt for SF at få klarhed over i forbindelse
med lovforslagsbehandlingen, og SF er tilfreds med, at der nu er
skabt klarhed vedrørende dette spørgsmål, jf.
ministerens svar på spørgsmål nr. 56.
Det er endvidere vigtigt, at det med
ændringsforslaget stillet af SF nu fremgår klart af
loven, at hvis en whistleblower som følge af anskaffelse af
dokumentation eller forsøg på anskaffelse af
dokumentation for oplysninger om overtrædelser bliver udsat
for repressalier, har vedkommende et lovfastsat krav på
godtgørelse. Det er vigtigt, at beskyttelsen af
whistleblowere styrkes til også at omfatte denne situation,
idet anskaffelse af dokumentation eller forsøg på
anskaffelse af dokumentation er en integreret del af
whistleblowerrollen.
SF registrerer, at der blandt især
større danske virksomheder har været et ønske
om at ændre på ordningen vedrørende fælles
whistleblowerordninger for koncerner, men at dette ikke er muligt
på nuværende tidspunkt. SF har derfor stemt for at give
ministeren en bemyndigelse til at ændre ordningen,
såfremt der spores en mulighed herfor. SF er normalt
tilbageholdende med at give bemyndigelser til ministeren, men denne
er meget afgrænset og præcist beskrevet, ligesom
Retsudvalget skal konsulteres, såfremt
bemyndigelsesbestemmelsen kommer i anvendelse. Med dette
snævre rum har SF undtagelsesvis sagt ja til at
indsætte en sådan bemyndigelse til ministeren, og SF
stemmer for lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 9
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Arbejdsgivere omfattet af stk. 1 kan etablere koncernfælles
whistleblowerordninger. Justitsministeren kan fastsætte
regler om, at 1. pkt. ikke skal finde anvendelse.«
[Mulighed for etablering af
koncernfælles interne whistleblowerordninger]
Til § 11
2) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
De opgaver, der er nævnt i stk. 1, kan varetages af en
ekstern tredjepart eller en arbejdsgiver i et koncernforbundet
selskab, som skal leve op til de krav om behandling, der
følger af denne lov. Justitsministeren kan fastsætte
regler om, at 1. pkt. ikke skal finde anvendelse.«
[Mulighed for outsourcing til
koncernfælles selskaber]
Til § 28
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
3) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
En whistleblower, der som følge af anskaffelse af
dokumentation eller forsøg på anskaffelse af
dokumentation for oplysninger om overtrædelser, jf. § 7,
stk. 2, er blevet udsat for repressalier, har krav på
godtgørelse.«
[Præcisering af retten til
godtgørelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Justitsministeriet har ved flere
lejligheder været i dialog med Europa-Kommissionen om
forståelsen af direktivets regler om interne
whistleblowerordninger og muligheden for at etablere fælles
interne whistleblowerordninger, ligesom ministeriet har været
i dialog med andre EU-lande om spørgsmålet.
Som det bl.a. fremgår af
Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 36 til
lovforslaget, er det på det foreliggende grundlag på
baggrund af dialogen og bl.a. i lyset af direktivets specifikke
undtagelser om muligheden for at dele ressourcer, for så vidt
angår virksomheder med 50-249 ansatte og kommuner,
Justitsministeriets vurdering, at det ikke er muligt for
større private virksomheder med 250 eller flere ansatte
eller statslige og regionale arbejdsgivere med 50 eller flere
ansatte at opfylde forpligtelsen til at etablere interne
whistleblowerordninger gennem en koncernfælles ordning.
Justitsministeriet er bekendt med, at en
række erhvervsorganisationer fra en række EU-lande har
rettet fælles henvendelse til Europa-Kommissionen om
problemstillingen, ligesom Justitsministeriet har været i
dialog med danske erhvervsorganisationer og en række store
danske virksomheder, der har koncernforbundne selskaber i flere
EU-medlemslande, om problemstillingen.
Justitsministeriet er opmærksom
på de udfordringer, som den manglende mulighed for at opfylde
kravet om etablering af en intern whistleblowerordning gennem
koncernfælles whistleblowerordninger giver anledning til.
Justitsministeriet deler - på baggrund af den nævnte
dialog - bekymringen i forhold til, om forpligtelsen til at
etablere whistleblowerordninger i hver enkelt juridisk enhed i en
koncern skaber en dårligere beskyttelse af whistleblowere
bl.a. på grund af en unødvendig risiko for uensartet
og/eller mindre specialiseret behandling af sager og manglende
koncernoverblik, ligesom den manglende mulighed for
koncernfælles styring efter det oplyste kan eksponere
virksomhederne inklusive deres ledelser for sanktioner og eventuelt
straffe- og/eller erstatningsretligt ansvar efter andre landes
lovgivning og regler.
Justitsministeriet vil på denne
baggrund følge implementeringen i de øvrige
EU-medlemslande i forhold til spørgsmålet, ligesom
ministeriet under tæt inddragelse af de danske
interesseorganisationer og større danske virksomheder vil
gå i dialog med Europa-Kommissionen med henblik på at
skabe en forståelse for - om nødvendigt gennem en
ændring af direktivet - at sikre, at forpligtelsen til at
etablere interne whistleblowerordninger for koncerner kan opfyldes
med en koncernfælles whistleblowerordning.
På denne baggrund og i lyset af et
bredt politisk ønske om at imødegå de ovenfor
nævnte udfordringer foreslås det med
ændringsforslaget, at der indføres mulighed for, at
koncernforbundne selskaber kan opfylde forpligtelsen til at
etablere interne whistleblowerordninger gennem en
koncernfælles ordning, således at et moder- eller
koncernselskab kan modtage indberetninger, forestå kontakten
med whistlebloweren og forestå opfølgning på
indberetningen, herunder gennemføre nødvendige
undersøgelser. En sådan koncernfælles
whistleblowerordning skal leve op til samtlige krav, der i
øvrigt fremgår af lovforslaget.
Begrebet koncernforbundne selskaber skal
forstås i overensstemmelse den almindelige forståelse
af begrebet i dansk ret, jf. bl.a. selskabslovens §§ 6 og
7, og Europa-Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definition
af mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder.
Det foreslås i 2. pkt., at
justitsministeren kan bestemme, at 1. pkt. ikke skal finde
anvendelse.
Bemyndigelsesbestemmelsen har til
formål at indføre den fornødne hjemmel til ved
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at reglen om,
at koncernforbundne selskaber kan opfylde forpligtelsen til at
etablere en intern whistleblowerordning gennem en
koncernfælles ordning alligevel ikke skal finde anvendelse.
Det er en forudsætning for at anvende bemyndigelsen, at
Folketingets Retsudvalg har været inddraget, herunder vil
Justitsministeriet i givet fald i løbet af efteråret
2021 til brug for denne inddragelse indhente oplysninger om
øvrige EU-landes implementering af direktivet på dette
punkt og redegøre for Europa-Kommissionens opfattelse.
Justitsministeriet vil forud for inddragelsen af Retsudvalget have
en dialog om spørgsmålet med de større danske
virksomheder, der har rejst problemstillingen, og disse
virksomheders interesseorganisationer og andre relevante
arbejdsmarkedspartnere.
Bemyndigelsesbestemmelsen skal anvendes,
hvis det må anses for tilstrækkelig klart, at
direktivet ikke giver mulighed for, at koncerner kan opfylde
forpligtelsen til at etablere interne whistleblowerordninger med en
koncernfælles whistleblowerordning. Ved denne vurdering vil
der bl.a. skulle lægges vægt på, hvordan
Europa-Kommissionen og andre EU-lande fortolker direktivet på
dette punkt, herunder om der er forskellige fortolkninger af
direktivet i forskellige EU-lande, og om en række
større lande overhovedet har lagt sig fast på en
fortolkning. Hvis det på tidspunktet for
implementeringsfristen vurderes, at der er reel tvivl om
fortolkningen af direktivet på dette punkt, vil
bemyndigelsesbestemmelsen således ikke blive udnyttet. Ud
over det ovenfor nævnte om risikoen for reelt at forringe
beskyttelsen af whistleblowere skyldes dette også, at
administrative hensyn med betydelig vægt taler for ikke at
pålægge koncerner, der allerede har en
koncernfælles ordning, at etablere whistleblowerordninger hos
datterselskaber m.v., hvis dette spørgsmål ikke kan
anses for afklaret i tilstrækkeligt omfang.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
der indført hjemmel til, at en intern whistleblowerordning
kan outsources helt eller delvis til et koncernforbundet selskab,
herunder et moder- eller datterselskab.
Det foreslås i 1. pkt., at en intern
whistleblowerordning kan outsources helt eller delvis til et
koncernforbundet selskab.
Det betyder, at en arbejdsgiver har
mulighed for at udpege en arbejdsgiver i et koncernforbundet
selskab til at varetage funktionen som whistleblowerenhed og dermed
håndtere de nævnte opgaver.
Begrebet koncernforbundne selskaber skal
forstås i overensstemmelse den almindelige forståelse
af begrebet i dansk ret, jf. bl.a. selskabslovens §§ 6 og
7, og Europa-Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definition
af mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder.
Det foreslås i 2. pkt., at
justitsministeren kan bestemme, at 1. pkt. ikke skal finde
anvendelse.
Bemyndigelsesbestemmelsen har til
formål at indføre den fornødne hjemmel til ved
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at reglen om,
at en intern whistleblowerordning kan outsources helt eller delvis
til et koncernforbundet selskab, herunder et moder- eller
datterselskab, alligevel ikke skal finde anvendelse.
Bemyndigelsesbestemmelsen forudsættes
udnyttet i overensstemmelse med bemærkningerne til nr. 1.
Hvis det på tidspunktet for implementeringsfristen vurderes,
at der er reel tvivl om fortolkningen af direktivet på dette
punkt, vil bemyndigelsesbestemmelsen således ikke blive
udnyttet.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at en whistleblower, der i overensstemmelse med den
foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 2, skaffer sig adgang
til oplysninger om overtrædelser og som følge heraf
udsættes for repressalier, har krav på
godtgørelse. Bestemmelsen har til formål at sikre, at
en whistleblower kan få godtgørelse for
ikkeøkonomisk skade, hvis den pågældende er
blevet udsat for repressalier, som følge af at den
pågældende har anskaffet eller forsøgt at
anskaffe sig oplysninger om overtrædelser.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. april
2021 og var til 1. behandling den 27. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 24. februar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 210. Den 15. april 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 25. maj 2021 over
for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 31
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
27 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
59 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF)
Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |