Skriftlig fremsættelse (14. april
2021)
Skatteministeren (Morten
Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og forskellige andre love (EU-retlig tilpasning
af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for
investeringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier,
skattefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger,
forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra
sociale fonde m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v.
registreret i en dansk værdipapircentral og kontoført
af en udenlandsk kontofører og ændringer som
følge af det midlertidige forbud mod hold af mink m.v.)
(Lovforslag nr. L 211)
Regeringen ønsker at ændre en
række skatteregler, der på forskellig vis
vedrører foreninger, investeringsinstitutter m.v., med
henblik på at sikre en fair og rimelig beskatning samt
sørge for, at reglerne er i overensstemmelse med EU-retten.
Herudover foreslår regeringen visse ændringer af
gældende skatteregler for at tage højde for de helt
særlige forhold, der er opstået som følge af det
midlertidige forbud mod minkhold i Danmark m.v.
Forslaget indeholder en EU-retlig
tilpasning af foreningsbeskatningen. De danske regler for
beskatning af foreninger m.v. har således vist sig at
indeholde en forskelsbehandling mellem danske og udenlandske
foreninger m.v., der er i strid med EU-traktatens bestemmelser om
de frie bevægeligheder. Det foreslås derfor, at
reglerne for foreningsbeskatningen bringes i overensstemmelse med
EU-retten. Med lovforslaget foreslås det at gøre
danske foreninger m.v. skattepligtige af udbytte fra danske aktier,
renter og kursgevinster på kontrolleret gæld, og
royalty på samme vis, som udenlandske foreninger m.v.
allerede er det i dag. Det foreslås dog i denne
sammenhæng, at almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige foreninger m.v., ikke skal beskattes af
udbytte.
Lovforslaget tilsigter for det andet at
bringe de danske regler om beskatning af udbytter af danske aktier,
som modtages af investeringsinstitutter, i overensstemmelse med
EU-retten. Det foreslås, at danske investeringsinstitutter
med minimumsbeskatning skal betale en udbytteskat på 15 pct.
af udbytter fra danske aktier. Hermed sikres en ligestilling mellem
danske og udenlandske investeringsinstitutter, idet udenlandske
investeringsinstitutter efter gældende regler typisk er
pålagt en udbytteskat på 15 pct. af danske
aktieudbytter.
De to nævnte ændringer, der
foretages af hensyn til EU-retten, indbringer et merprovenu, som
vil kunne disponeres i forbindelse med vedtagelsen af
lovforslaget.
For det tredje indgår det i
forslaget, at nyoprettede investeringsselskaber skal have mulighed
for at kunne opnå status som aktiebaseret fra
oprettelsesåret, at investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning ved opgørelse af minimumsindkomsten skal
kunne foretage fradrag for afholdte renteudgifter, og at
investeringsselskaber og investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning ikke skal indeholde kildeskat ved udlodning til
deltagere, der har et udbyttefrikort, fx almenvelgørende
foreninger.
Endvidere foreslås det at fjerne den
eksisterende forskelsbehandling i beskatningen mellem offentlige
plejehjem og selvejende plejehjem og -boliger, idet
førstnævnte er skattefrie, mens sidstnævnte er
skattepligtige af erhvervsmæssige indtægter.
Forskelsbehandlingen foreslås fjernet ved at fritage
selvejende plejehjem og -boliger for beskatning.
Yderligere foreslås det at
forhøje det skattefrie bundfradrag for ydelser til personer
fra godkendte fonde, der støtter socialt eller
sygdomsbekæmpende arbejde.
Herudover foreslås det, at danske
værdipapircentraler pålægges at indberette om
udbytter af aktier m.v. registreret i værdipapircentralen,
uanset at det kontoførende institut, hos hvem aktierne m.v.
er deponeret, er udenlandsk og dermed ikke efter de gældende
regler har pligt til at indberette om udbytterne.
Der foreslås herudover visse
ændringer af gældende skatteregler med henblik på
at tage højde for de helt særlige forhold, der er
opstået som følge af det midlertidige forbud mod
minkhold i Danmark, og den aftale, der den 25. januar 2021 blev
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om
erstatning m.v. til minkavlere og følgeerhverv berørt
af covid-19. Der foreslås for det første en
særregel i boafgiftsloven om undtagelse fra reglerne om
forhøjelse af boafgiften ved hel eller delvis overdragelse
af virksomhed med minkavl eller minkafhængige
følgeerhverv. For det andet foreslås det, at der
indføres omvendt betalingspligt, når en statslig
myndighed, som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink samt bestemmelser fastsat som følge
af det midlertidige forbud mod hold af mink, skal betale for
eventuelle momspligtige leverancer fra minkavlere og virksomheder
med minkafhængige følgeerhverv. Endeligt
foreslås en særregel om anvendelse af
virksomhedsordningen ved virksomhedsophør.
Lovforslaget indeholder en række
konsekvensrettelser som følge af, at selvangivelsesbegrebet
er erstattet af et mere tidssvarende begreb om afgivelse af
oplysningsskema. Endelig indeholder lovforslaget en korrektion af
en henvisning i den netop indførte rentekorrektion
vedrørende anvendelse af virksomhedsordningen ved
forældrekøb.
De nye regler foreslås at skulle
træde i kraft den 1. juli 2021 og skønnes at
medføre et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på 55 mio. kr. årligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.