Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 20. maj 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 15
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller de under A og B nævnte
forslag til vedtagelse med de til de
under A og B nævnte forslag stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller det under
A nævnte forslag til vedtagelse
med de til det under A nævnte forslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte forslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under B
nævnte forslag stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til de under A og B nævnte
forslag. Mindretallet vil stemme for de til de under A og B
nævnte forslag stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre stemmer for det under A nævnte
forslag, da det er fornuftige elementer, som Venstre kan
støtte. Til gengæld stemmer Venstre imod det under B
nævnte forslag, eftersom regeringen hæver skatten for
helt almindelige danskere, der investerer i danske aktier via en
investeringsforening. Der vil ske en dobbeltbeskatning af borgerne,
og det vil ramme de små investorer. Endnu en gang kan man se
en skattestigning fra regeringens side. Regeringens forslag er et
skridt i den forkerte retning. Selvfølgelig skal Danmark
rette sig efter EU-reguleringen, men der findes bedre
løsninger, hvor pengene bliver ført tilbage til
borgerne.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige
andre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, diverse
justeringer af investeringsinstitutters beskatning,
skattefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger,
forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra
sociale fonde m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v.
registreret i en dansk værdipapircentral og kontoført
af en udenlandsk kontofører og ændringer som
følge af det midlertidige forbud mod hold af mink
m.v.)« omfattende § 1, nr. 3-8, 12-15 og 19-24,
§§ 2-4, § 5, nr. 5, 7 og 13, §§ 6 og 7,
§ 8, nr. 1 og 3-14, §§ 9-11 og § 12, stk. 1-3
og 5-8.
B. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven
og ligningsloven (Justering af reglerne for
investeringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske
aktier)« omfattende § 1, nr. 1, 2, 9-11 og 16-18, §
5, nr. 1-4, 6, 8-12 og 14, § 8, nr. 2, og § 12, stk. 1, 2
og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
2) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
65, stk. 1, 1. pkt., ændres »er fastsat i
medfør af stk. 3 eller følger af stk. 4-6 eller 13
eller 14« til: »følger af stk. 2 eller 4-6, 13
eller 14 eller af regler, der er fastsat i medfør af stk.
3«.«
[Konsekvens af mellemkommende
ændring ved lov nr. 788 af 4. maj 2021]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
65, stk. 3, indsættes som 4.
pkt.:
»Skatteministeren kan fastsætte regler
om nødvendig dokumentation for foreninger m.v., som er
berettiget til at modtage udbytte uden indeholdelse af udbytteskat,
jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 9.
pkt.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om nødvendig dokumentation]
Til § 9
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 46 c indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Den statslige myndighed, der i henhold til stk. 1 er
betalingspligtig for afgift, skal særskilt registreres herfor
hos told- og skatteforvaltningen med henblik på angivelse og
betaling af afgiften. Den statslige myndighed skal opbevare
specifikationer for betalinger foretaget i henhold til stk. 1 og
opbevare den bagvedliggende dokumentation for disse betalinger,
herunder registreringsnummeret (cvr-nummer eller SE-nummer)
på den virksomhed, der modtager betaling ekskl. afgift fra
den statslige myndighed.«
[Indsættelse af regler for
registrering og opbevaring af dokumentation]
5)
Efter § 11 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 2226 af 29. december 2020 om
ændring af emballageafgiftsloven, lov om afgifter af spil,
virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
(Genindførelse af emballageafgift på pvc-folier,
forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino samt afskaffelse af skattefordele ved
forældrekøb i virksomheds- og
kapitalafkastordningerne) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 9, stk. 2, ændres
»§ 5 og § 8, nr. 1, 2, 4 og 9-11« til:
»§ 5 og § 8, nr. 1, 2, 5 og
10-12«.«
[Ændring af
virkningstidspunktet for regler om ny rentekorrektion]
Til § 12
6) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk.
01.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
§ 5, nr. 5, træder i kraft den 2. juli 2021.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
8) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 2, nr. 2-4, og § 8, nr. 3-14, har virkning fra og med
den 1. januar 2022.«
[Ændret virkningstidspunkt
for § 5, nr. 5, og konsekvens af ændringsforslag nr.
1]
9) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 1, 3-7, 12, 14, 16, 18-20, 22 og 23, har virkning fra
og med indkomståret 2023.«
[Ændring af
virkningstidspunkt for den EU-retlige tilpasning af
foreningsbeskatningen]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
10) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 1, nr. 5 c, 2.
pkt., udgår »med 15 pct.,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
11) I
den under nr. 16 foreslåede
ændring af § 3, stk. 1, nr. 19, 2.
pkt., udgår »2.
pkt., udgår »med 15 pct«, og i«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
12) I
den under nr. 18 foreslåede
ændring af § 3, stk. 1, nr. 19, 6.
pkt., udgår »6.
pkt., der bliver 4. pkt., udgår »med den i
§ 17, stk. 1, fastsatte sats« og i«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Til § 12
13) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk.
01.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 14]
14)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Lovens § 5, nr. 14, træder i kraft den 2. juli
2021.«
[Konsekvens af mellemkommende
ændring ved lov nr. 788 af 4. maj 2021]
15) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 2, 11, 17 og 18, § 5, nr. 1, 4, 6, 8, 10-12
og 14, og § 8, nr. 2, har virkning fra og med den 1. januar
2022.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det at dele lovforslaget i to separate lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører EU-retlig tilpasning af
foreningsbeskatningen, skattefritagelse af selvejende plejehjem og
plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for
ydelser fra sociale fonde m.v., indberetning af udbytter af aktier
m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og
ændringer som følge af det midlertidige forbud mod
hold af mink m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører
justering af reglerne for investeringsinstitutters beskatning af
udbytte fra danske aktier.
Til nr. 2
Efter kildeskattelovens § 65, stk. 1,
1. pkt., skal selskaber og foreninger m.v., der er omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2, 2 e, 2 h, 4 eller
5 a, indeholde udbytteskat med 27 pct. ved enhver vedtagelse eller
beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbytte.
Der gælder dog en række
undtagelser hertil, der indebærer, at et udbytteudloddende
selskab enten slet ikke skal indeholde udbytteskat eller skal
indeholde udbytteskat med en lavere sats end 27 pct. Der henvises i
§ 65, stk. 1, 1. pkt., til disse undtagelser, der enten er
fastsat i medfør af § 65, stk. 3, eller følger
af § 65, stk. 4-6.
En af undtagelserne består i, at der
ikke skal indeholdes udbytteskat i udbytte, som et selskab, der er
hjemmehørende i udlandet, modtager fra et selskab, der er
hjemmehørende her i landet, når det
pågældende udbytte ikke er omfattet af skattepligten
efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Denne
undtagelse fremgår af kildeskattelovens § 65, stk. 4, og
vil f.eks. gælde i tilfælde, hvor der udloddes udbytte
af datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier til et selskab,
der er skattemæssigt hjemmehørende i en
EU-medlemsstat.
En anden undtagelse består i, at
Skatteforvaltningen kan fastsætte regler om, at der enten
slet ikke skal foretages indeholdelse, eller at der skal foretages
indeholdelse med en sats, der er lavere end 27 pct., hvis Danmark
og den stat, hvor udbyttemodtageren er hjemmehørende, i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst har aftalt, at udbyttebetalinger fra
kilder her i landet til modtagere i den pågældende stat
ikke kan beskattes eller kun beskattes med en sats, der er lavere
end 27 pct. Denne undtagelse fremgår af kildeskattelovens
§ 65, stk. 3, der gør bestemmelsen i § 65 C, stk.
2, anvendelig på indeholdelse af udbytteskat.
Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 er §
65, stk. 1, 1. pkt., ændret, som følge af at der ved
loven er indsat nye bestemmelser som § 65, stk. 12 og 13, der
indebærer en ny undtagelse til udgangspunktet om, at et
udbyttegivende selskab skal indeholde 27 pct. i udbytteskat.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den ændring af kildeskattelovens § 65,
stk. 1, 1. pkt., der følger af lov nr. 788 af 4. maj
2021.
Til nr. 3
Efter selskabsskattelovens § 2, stk.
1, er selskaber og foreninger m.v., der ikke er fuldt
skattepligtige til Danmark efter selskabsskattelovens § 1,
skattepligtige til Danmark af visse nærmere opregnede
indkomsttyper. Der foreligger i disse tilfælde en
begrænset skattepligt til Danmark.
Efter selskabsskattelovens § 2, stk.
1, litra c, er selskaber og foreninger m.v. som udgangspunkt
skattepligtige til Danmark af udbytte, der modtages af danske
aktier. Det følger således af selskabsskattelovens
§ 2, stk. 1, litra c, at foreninger m.v. som nævnt i
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, der har hjemsted i udlandet,
er skattepligtige af udbytte omfattet af ligningslovens § 16
A, stk. 1 og 2. Endvidere følger det af selskabsskattelovens
§ 2, stk. 1, litra c, at skattepligten ikke omfatter udbytte
fra flere forskellige nærmere opregnede kilder.
Det foreslås med lovforslaget, at den
begrænsede skattepligt på udbytter efter
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, ikke omfatter
udbytte, som oppebæres af foreninger m.v. som nævnt i
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, der har hjemsted i
udlandet, og hvis midler ifølge vedtægter el.lign.
udelukkende kan anvendes til almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige formål, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 12.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes et 4. pkt. i
kildeskattelovens § 65, stk. 3, hvorefter skatteministeren kan
fastsætte regler om nødvendig dokumentation for
foreninger m.v., som er berettiget til at modtage udbytte uden
indeholdelse af udbytteskat, jf. selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra c, 9. pkt., som foreslået ved lovforslagets
§ 1, nr. 12.
Med den ved ændringsforslaget
foreslåede ændring bemyndiges skatteministeren til at
kunne fastsætte regler om nødvendig dokumentation for,
at midler tilhørende udenlandske foreninger m.v.
ifølge vedtægter el.lign. kun kan anvendes til
almenvelgørende eller almennyttige formål. Den
nødvendige dokumentation, som udenlandske foreninger m.v.
kan afkræves efter den foreslåede bestemmelse, vil
være vedtægter el.lign. og regnskaber, men kan
også omfatte anden dokumentation, som vurderes
nødvendig for en vurdering af, at midler kun anvendes til
almenvelgørende eller almennyttige formål.
Til nr. 4
Efter normale momsregler er det den
virksomhed, der leverer en momspligtig vare eller ydelse, der skal
opkræve momsen hos køber og indbetale den til
Skatteforvaltningen. I lovforslagets § 9 foreslås indsat
en ny § 46 c i momsloven, som indfører omvendt
betalingspligt. Det vil sige, at der indføres betalingspligt
for den statslige myndighed i de tilfælde, hvor en
sådan myndighed modtager momspligtige leveringer fra
minkavlere og virksomheder med minkafhængige
følgeerhverv som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink og bestemmelser fastsat som
følge af det midlertidige forbud mod hold af mink.
Betalingspligten vil dog ikke gælde for betaling for ydelser
i forbindelse med aflivning, bortskaffelse og destruktion af mink
og rengøring og desinfektion af bedriften.
Når en levering er omfattet af §
46 c, vil det således blive den statslige myndighed, der har
pligt til at indbetale momsen til Skatteforvaltningen, og den
leverende virksomhed vil derfor kun modtage et beløb ekskl.
moms.
For at sikre, at de statslige myndigheder,
der skal indbetale moms efter den nye regel, registreres på
en enkel måde, der samtidig sikrer, at disse indbetalinger
holdes adskilt fra myndighedens eventuelle momspligtige virksomhed,
foreslås det, at der sker særlige registreringer til
brug for indbetalingerne med omvendt betalingspligt.
Der foreslås derfor ved
ændringsforslaget indsat et stk. 2 i § 46 c, hvor det i
1. pkt. fastsættes, at hvis den statslige myndighed, der skal
afregne momsen, i forvejen er momsregistreret, skal den anmode om
delregistrering for moms på et selvstændigt SE-nummer.
Hvis myndigheden ikke i forvejen er momsregistreret, skal den
anmode om momsregistrering på et selvstændigt
SE-nummer. Skatteforvaltningen har oplyst, at der i begge
situationer skal anmodes om registrering ved at udfylde blanket
40.001 på virk.dk, hvorpå det skal anføres, at
registreringsanmodningen sker med henvisning til momslovens §
46 c.
Det selvstændige SE-nummer vil kun
skulle bruges til indbetalingen af moms efter momslovens § 46
c og ikke til afregning af anden moms eller andre skatter og
afgifter.
For at sikre, at der efterfølgende
kan udføres kontrol med momsbetalingerne, foreslås det
endvidere i stk. 2, 2. pkt., at den statslige myndighed skal
opbevare specifikationer for indbetalingerne og opbevare den
bagvedliggende dokumentation for disse, herunder
registreringsnummeret (cvr-/SE-nummer) på den virksomhed, der
modtager betaling ekskl. moms fra den statslige myndighed.
Dokumentationen skal opbevares i 5 år, jf.
momsbekendtgørelsens § 91, stk. 1.
Til nr. 5
Ved lov nr. 2226 af 29. december 2020 blev
der indført regler i virksomhedsskatteloven
vedrørende afskaffelse af skattefordele ved
forældrekøb i virksomheds- og
kapitalafkastordningen.
Med § 8, stk. 2, i lovforslaget til
lov nr. 2226 af 29. december 2020 var det foreslået, at
reglerne skulle have virkning for indkomstår, der blev
påbegyndt den 1. januar 2021 eller senere. Under
folketingsbehandlingen blev der imidlertid vedtaget et
ændringsforslag til lovforslaget om de foreslåede
ændringer af virksomhedsskatteloven, hvor der blev indsat et
ekstra nummer. Ved en fejl blev der ikke stillet et
ændringsforslag til lovforslagets bestemmelse om
virkningstidspunktet for de foreslåede regler, som tog
højde for indsættelsen af dette ekstra nummer.
Som konsekvens heraf har reglerne om
beregning af rentekorrektion ved forældrekøb i
virksomhedsskatteloven (virksomhedsskattelovens § 11 a), at
fast ejendom i form af et forældrekøb ikke skal
indgå i kapitalafkastgrundlaget ved anvendelse af
kapitalafkastordningen, virkning fra og med den 1. januar 2021.
Dette medfører, at skattepligtige med forskudt
indkomstår, som allerede havde påbegyndt
indkomståret 2021 den 31. december 2020, skal anvende de
vedtagne regler for en del af dette igangværende
indkomstår. Dette er forbundet med en administrativ byrde,
som det ikke har været intentionen at pålægge
denne gruppe af skattepligtige. Hensigten har således
været, at disse skattepligtige først ville skulle have
anvendt reglerne fra og med indkomståret 2022, hvis der var
blevet stillet ændringsforslag til lovforslagets bestemmelse
om virkningstidspunktet.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget at ændre § 9, stk. 2, i lov nr.
2226 af 29. december 2020, således at de indførte
regler i virksomhedsskatteloven med henblik på at afskaffe
skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og
kapitalafkastordningen får virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.
Med ændringsforslaget rettes der
således op på det manglende ændringsforslag under
folketingsbehandlingen af lov nr. 2226 af 29. december 2020.
Omvendt betyder den foreslåede
ændring af § 9, stk. 2, i lov nr. 2226 af 29. december
2020, at nogle tekniske justeringer i virksomhedsskatteloven
får virkning fra og med 1. januar 2021 i stedet for
indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller
senere. Ændringen af virkningstidspunktet for disse tekniske
justeringer er dog uden indholdsmæssig betydning, idet der er
tale om en justering, hvorved det klart fremgår, hvad der
forstås ved kapitalafkastgrundlaget i forskellige
sammenhænge.
Provenumæssige
konsekvenser
Den med ændringsforslaget
foreslåede ændring af virkningstidspunktet for de ved
lov nr. 2226 af 29. december 2020 indførte regler i
virksomhedsskatteloven med henblik på at afskaffe
skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og
kapitalafkastordningen er forbundet med et ikke
nævneværdigt mindreprovenu. Det bemærkes, at de
provenumæssige konsekvenser ved lov nr. 2226 af 29. december
2020 ved ændringsforslaget bliver som forudsat i lovforslaget
til lov nr. 2226 af 29. december 2020.
Til nr. 6 og 7
Ændringsforslagene er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 2, der har sammenhæng med den
ændring, der ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 er foretaget i
kildeskattelovens § 65, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 8
Ved ændringsforslaget foreslås
det, at virkningstidspunktet for lovens § 5, nr. 5,
ændres, idet det var en fejl, at denne bestemmelse var
medtaget i det fremsatte lovforslags § 12, stk. 2. Derudover
er ændringsforslaget en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 9
Det er foreslået i lovforslagets
§ 12, stk. 3, at den foreslåede skattepligt på
udbytter, renter af og kursgevinster på kontrolleret
gæld samt royalties, der modtages af foreninger m.v., der er
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2023 eller senere.
Det følger endvidere af
lovforslagets § 12, stk. 1, at den foreslåede
ændring af selskabsskattelovens § 17 og den
foreslåede indsættelse af en ny § 18 i
selskabsskatteloven omhandlende skattesatser for
investeringsforeninger med minimumsbeskatning, jf.
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 c, foreninger m.v.,
jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og
investeringsselskaber, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1,
nr. 19, foreslås at skulle træde i kraft den 1. juli
2021. For så vidt angår investeringsforeninger med
minimumsbeskatning, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
5 c, og investeringsselskaber, jf. selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 19, er de foreslåede justeringer alene af
lovteknisk karakter.
Uanset at den foreslåede
ændring af selskabsskattelovens § 17 og den
foreslåede indsættelse af en ny § 18 i
selskabsskatteloven foreslås at skulle træde i kraft
den 1. juli 2021 for foreninger m.v. omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, har de reelt ikke
nogen effekt, før den foreslåede skattepligt på
udbytter, renter af og kursgevinster på kontrolleret
gæld samt royalties, der modtages af sådanne foreninger
m.v., træder i kraft på det foreslåede tidspunkt
dvs. indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2023
eller senere.
Det foreslås med
ændringsforslaget at affatte lovforslagets § 12, stk. 3,
på ny med henblik på at justere virkningstidspunktet
for den ved lovforslaget foreslåede skattepligt på
udbytter, renter af og kursgevinster på kontrolleret
gæld samt royalties, der modtages af foreninger m.v., der er
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6,
således at den ved lovforslaget foreslåede skattepligt
får virkning fra og med indkomståret 2023. Det
foreslås endvidere med samme ændringsforslag om at
affatte lovforslagets § 12, stk. 3, på ny at justere
virkningstidspunktet for den ved lovforslaget foreslåede
ændring af selskabsskattelovens § 17 og den
foreslåede indsættelse af en ny § 18 i
selskabsskatteloven omhandlende skattesatser for
investeringsforeninger med minimumsbeskatning, jf.
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 c, foreninger m.v.,
jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og
investeringsselskaber, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1,
nr. 19, således at skattesatserne får virkning fra og
med indkomståret 2023.
Det foreslåede ændringsforslag
indebærer, at den ved lovforslaget foreslåede
skattepligt på udbytter, renter af og kursgevinster af
kontrolleret gæld samt royalties, der modtages af foreninger
m.v., der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
6, den foreslåede ændring af selskabsskattelovens
§ 17 og den foreslåede indsættelse af en ny §
18 i selskabsskatteloven omhandlende skattesatser for sådanne
foreninger m.v., får samme virkningstidspunkt. De ved
lovforslaget foreslåede ændringer får
således virkning fra og med indkomståret 2023 og ikke
blot for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2023
eller senere.
For foreninger m.v., hvis indkomstår
følger kalenderåret, vil ændringsforslaget ikke
have nogen betydning, da indkomståret 2023 for disse
foreninger m.v. begynder den 1. januar 2023. Derimod vil foreninger
m.v. med et bagudforskudt indkomstår allerede kunne
påbegynde indkomståret 2023 så tidligt som den 2.
april 2022, hvorfor de foreslåede regler for disse foreninger
først vil have virkning fra indkomståret 2024. Med
ændringsforslaget om ændring af virkningstidspunktet
for den ved lovforslaget foreslåede skattepligt på
udbytter, renter af og kursgevinster på kontrolleret
gæld samt royalties, der modtages af foreninger m.v.,
ændring af selskabsskattelovens § 17 og
indsættelse af en ny § 18 i selskabsskatteloven
omhandlende skattesatser for sådanne foreninger m.v. vil
disse foreslåede ændringer allerede have virkning for
indkomståret 2023 for sådanne foreninger m.v.
Baggrunden for den foreslåede
harmonisering af virkningstidspunktet for den ved lovforslaget
foreslåede skattepligt på udbytter, renter af og
kursgevinster af kontrolleret gæld samt royalties, der
modtages af foreninger m.v., der er omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, den ved lovforslaget
foreslåede ændring af selskabsskattelovens § 17 og
indsættelse af en ny § 18 i selskabsskatteloven
omhandlende skattesatser for sådanne foreninger m.v., er
implementeringsmæssige hensyn for det offentlige,
således at der ikke skal være forskellige
oplysningsskemaer for indkomståret 2023 for foreninger m.v.,
der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
6.
I øvrigt skal det bemærkes, at
der med ændringsforslaget ikke ændres på de under
lovforslagets § 12, stk. 3, angivne bemærkninger omkring
virkningstidspunktet i forhold til udenlandske foreningers
indkomstår og tidspunktet for, hvornår udbytte, royalty
og renter af og kursgevinster på kontrolleret gæld skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
I relation til lovforslagets § 1, nr.
14, hvorefter udenlandske foreninger kan anses for transparente,
skal det derfor bemærkes, at det i forhold til
virkningstidspunktet er foreningens indkomstår og ikke
deltagernes indkomstår, når foreningen er transparent,
der er afgørende. Det er de danske regler om
indkomstår, der er afgørende for vurderingen.
Retserhvervelsesprincippet er
afgørende for, hvornår udbytte og royalty skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Retserhvervelsesprincippet er den
almindelige hovedregel om, at en indtægt skal regnes med ved
indkomstopgørelsen på det tidspunkt, hvor der er
erhvervet endelig ret til den.
Udbytte anses for erhvervet, når det
er endeligt vedtaget på generalforsamlingen. Det er uden
betydning, at udbyttet først udbetales senere. Det vil sige,
at foreningerne m.v. skal medregnes udbytte ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst, hvis generalforsamlingens endelige
beslutning om udlodning af udbytte ligger i indkomståret
2023. Det vil sige, at den ved lovforslaget foreslåede
skattepligt på udbytter kan indtræde så tidligt
som den 2. april 2022, men at det afhænger af, hvornår
indkomståret 2023 begynder for den enkelte forening m.v.
Hvornår royalty anses for erhvervet,
vil i udgangspunktet afhænge af den kontrakt, der er
indgået mellem de pågældende parter, og som
fastlægger de kontraktlige forpligtelser, som partnerne skal
opfylde. Hvis f.eks. royalty skal betales af et løbende
salg, vil royalty som udgangspunkt senest kunne anses for at
være erhvervet på det tidspunkt, hvor den aftalepart,
der er fået rettighederne til at sælge f.eks. musik,
modtager betaling for salg heraf. Det vil sige, at sker salg af
musik på en dag omfattet af foreningens indkomstår
2023, vil den royalty, som skal betales, være omfattet af de
foreslåede ændringer. Det forhold, at der først
på et senere tidspunkt udarbejdes en endelig opgørelse
og betaling, har ikke betydning for erhvervserhvervelsen. Det vil
sige, at den ved lovforslaget foreslåede skattepligt på
royalties kan indtræde så tidligt som den 2. april
2022, men at det afhænger af, hvornår
indkomståret 2023 begynder for den enkelte forening m.v.
Renteindtægter skal som hovedregel
anses for erhvervet på det tidspunkt, hvor renten forfalder
til betaling - det såkaldte forfaldsprincip. Dette
gælder, uanset om renteindtægterne følger af en
negativ eller positiv rente. Det vil sige, at i forhold til
renteindtægter af kontrolleret gæld, der forfalder til
betaling på en dag omfattet af indkomståret 2023 for
den enkelte forening, vil renteindtægten skulle medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det vil sige, at
den ved lovforslaget foreslåede skattepligt på renter
af kontrolleret gæld kan indtræde så tidligt som
den 2. april 2022, men at det afhænger af, hvornår
indkomståret 2023 begynder for den enkelte forening m.v.
Der findes dog en række undtagelser
til forfaldsprincippet, jf. ligningslovens § 5, stk. 4,
hvorefter der skal ske en periodisering af renteindtægter og
-udgifter over den periode, som de vedrører. I disse
tilfælde skal foreninger m.v., der skal periodisere
renteindtægter, alene medregne renteindtægter af
kontrolleret gæld til den skattepligtige indkomst,
såfremt disse ifølge periodiseringsprincippet skal
anses for erhvervet i indkomståret 2023, hvilket i praksis
kan være så tidligt som den 2. april 2022, men det
afhænger af, hvornår indkomståret 2023 begynder
for den enkelte forening m.v.
Kursgevinster anses for erhvervet på
tidspunktet for indfrielse af den underliggende gæld. Det vil
sige, at såfremt indfrielsen er på en dag omfattet af
indkomståret 2023 for den enkelte forening, vil kursgevinsten
skulle medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Det vil sige, at den ved lovforslaget foreslåede
skattepligt på kursgevinster på kontrolleret gæld
kan indtræde så tidligt som den 2. april 2022, men at
det afhænger af, hvornår indkomståret 2023
begynder for den enkelte forening m.v.
Til nr. 10-12
Ændringsforslagene er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 13 og 14
Ændringsforslagene er en konsekvens
af, at der ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 er indsat nye
bestemmelser som § 65, stk. 13 og 14, i kildeskatteloven.
Til nr. 15
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. april
2021 og var til 1. behandling den 23. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 13. oktober 2020 og den 24. marts 2021
disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 13 og 184. Den
14. april 2021 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Ekspertmøde
Udvalget har den 20. januar 2021 afholdt et
ekspertmøde om lovforslaget. Materiale fra
ekspertmødet er omdelt som bilag 7 og 9-11.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 18. maj 2021 foretaget en teknisk
gennemgang af dele af lovforslaget over for udvalget. Materialet er
omdelt som bilag 14.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
41 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
1-29, 32, 33, 35, 37 og 39. Udvalget forventer, at ministeren
besvarer de resterende spørgsmål inden 2. behandling
af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |