Fremsat den 14. april 2021 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner
(Uddannelsesfilialer)
§ 1
I lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af
2. marts 2018, som ændret ved lov nr. 1715 af 30. november
2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 20 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler for
prækvalifikation, herunder kriterier for
prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions udbud af en
allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt
uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges til en
anden fysisk lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte
uddannelse eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen
udbydes (uddannelsesfilial).«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Alle skal have gode
uddannelsesmuligheder, uanset hvor i landet de bor, og der skal
være en bedre geografisk spredning af videregående
uddannelser, ikke mindst velfærdsuddannelserne.
Derfor skal der være bedre og
mere fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for
de største uddannelsesbyer, hvilket vil give bedre
muligheder for at gennemføre en videregående
uddannelse inden for en rimelig transportafstand og med lokal
forankring. Det gælder ikke mindst store
velfærdsuddannelser, f.eks. uddannelserne til lærer,
sygeplejerske og pædagog.
Erhvervsakademier,
professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner
har som en forsøgsordning fra 2017 og frem til 2021 haft
mulighed for at etablere såkaldte uddannelsesstationer, som
giver studerende mulighed for at gennemføre en del af
uddannelsen i en anden by, end dér hvor uddannelsen normalt
udbydes.
Dette lovforslag har til
formål at give alle uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område mulighed for at
oprette uddannelsesfilialer som en ny fleksibel udbudsform, der
skal afløse den hidtidige forsøgsordning med
uddannelsesstationer.
Muligheden skal omfatte både
tidligere uddannelsesstationer og uddannelser, som ikke tidligere
har været en uddannelsesstation.
Der lægges med forslaget op
til, at uddannelsesfilialer skal være en fleksibel mulighed
for i praksis at afsøge, om det med opbakning fra relevante
lokale aktører er muligt at etablere et bæredygtigt
uddannelsesudbud.
Ordningen skal være
fleksibel, så uddannelsesinstitutionen frit kan
tilrettelægge, hvor meget undervisning der skal
gennemføres ved uddannelsesfilialen, på en anden
campus eller fleksibelt på anden vis.
Muligheden foreslås etableret
ved en ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, der giver uddannelses- og
forskningsministeren bemyndigelse til at fastsætte
særlige regler for prækvalifikation og godkendelse af
uddannelsesfilialer.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Uddannelsesudbud i hele landet
2.1.1. Gældende ret
Lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner gælder for
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet og for akkreditering af disse
uddannelsesinstitutioners uddannelser. Der henvises til § 1,
stk. 1, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af
2. marts 2018, som ændret ved lov nr. 1715 af 30. november
2020.
Med loven ændredes
akkrediteringssystemet for de videregående uddannelser
på Uddannelses- og Forskningsministeriets og
Kulturministeriets områder, så det baseres på
institutionsakkreditering i stedet for uddannelsesakkreditering.
Det danske akkrediteringssystem har samlet set til formål at
understøtte og udvikle kvaliteten af de videregående
uddannelser. Der henvises til Folketingstidende 2012-13, A, L 137
som fremsat, side 8 og 20.
For at sikre en overordnet balance
i den samlede udvikling af de videregående uddannelser,
herunder at der ikke sker overudvikling af nogen uddannelsestyper
eller fagområder eller opstår en skæv geografisk
spredning af uddannelsesudbuddene, er der krav om
prækvalifikation af nye uddannelser og udbud.
Prækvalifikationen skal sikre, at udviklingen inden for de
videregående uddannelser er hensigtsmæssig set i et
samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk perspektiv. Der
henvises til Folketingstidende 2012-13, A, L 137 som fremsat, side
11.
Kapitel 4 i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner omhandler
prækvalifikation og godkendelse af nye uddannelser og
uddannelsesudbud.
Efter lovens § 18, stk. 1,
skal nye uddannelser og uddannelsesudbud prækvalificeres af
uddannelses- og forskningsministeren før oprettelsen.
Prækvalifikationen er en vurdering af, om den nye uddannelse
eller det nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt
opfylder lovgivningsmæssige krav. Ministeren kan indhente
supplerende faglig rådgivning til brug for
prækvalifikationen, jf. § 18, stk. 2.
Uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter regler for
prækvalifikationen, herunder kriterier for
prækvalifikation, regler for det rådgivende udvalg for
vurdering af udbud af videregående uddannelsers arbejde og
krav til, hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive
til brug for prækvalifikation. Der henvises til lovens §
20.
Med bestemmelsen skal uddannelses-
og forskningsministeren fastsætte kriterier for
prækvalifikation samt nærmere regler om
ansøgning, herunder bl.a. ansøgningsfrister,
ansøgningsprocedure og krav til redegørelse og anden
dokumentation, som skal understøtte ansøgningen, samt
hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionerne skal afgive til brug
for ministerens godkendelse af nye uddannelser og uddannelsesudbud.
Der henvises til bemærkningerne til § 20, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, L 137 som fremsat, side 21-22.
Efter § 21, stk. 1,
træffer uddannelses- og forskningsministeren afgørelse
om godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud
på baggrund af prækvalifikationen, jf. dog § 18,
stk. 3.
For uddannelsesinstitutioner, der
har påbegyndt en institutionsakkreditering, sker godkendelsen
under forudsætning af en efterfølgende positiv
institutionsakkreditering eller en efterfølgende betinget
positiv institutionsakkreditering samt en uddannelsesakkreditering.
Uddannelsesinstitutionen kan anmode ministeren om, at godkendelsen
sker på betingelse af en positiv uddannelsesakkreditering i
stedet for en positiv institutionsakkreditering. Der henvises til
lovens § 21, stk. 2.
Har uddannelsesinstitutionen alene
opnået en betinget institutionsakkreditering, sker
godkendelsen under forudsætning af, at uddannelsen eller
uddannelsesudbuddet efterfølgende opnår en positiv
uddannelsesakkreditering efter lovens § 14, hvilket
følger af lovens § 21, stk. 3. Efter lovens § 21,
stk. 4, fastsætter ministeren regler for godkendelsen.
Der er fastsat nærmere regler
om akkreditering og prækvalifikation m.v. i
bekendtgørelse nr. 853 af 12. august 2019 om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af
videregående uddannelser.
Erhvervsakademier,
professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner
har som en forsøgsordning siden 2017 og foreløbigt
frem til 2021 mulighed for at etablere såkaldte
uddannelsesstationer, som giver studerende mulighed for at
gennemføre en del af uddannelsen i en anden by, end der hvor
uddannelsen normalt udbydes.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der skal være bedre og mere
fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de
største uddannelsesbyer. Herunder skal der være bedre
muligheder for, at en uddannelsesinstitutions udbud af en allerede
godkendt uddannelse eller af et allerede godkendt uddannelsesudbud
kan henlægges helt eller delvist til en anden fysisk
lokalitet end det sted, hvor uddannelsen eller uddannelsesudbuddet
i forvejen udbydes.
Mulighederne skal omfatte
både de uddannelsesinstitutioner, der var omfattet af
forsøgsordningen om uddannelsesstationer, dvs.
professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime
uddannelsesinstitutioner, samt universiteter og kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Bedre og mere fleksible muligheder
for at etablere uddannelsesudbud uden for de største
uddannelsesbyer vil også give bedre muligheder for at
gennemføre en videregående uddannelse inden for en
rimelig transportafstand. Det gælder ikke mindst store
velfærdsuddannelser, f.eks. uddannelserne til lærer,
sygeplejerske og pædagog.
Derfor skal det være muligt,
at en uddannelsesinstitution helt eller delvist henlægger
udbud af en allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt
uddannelsesudbud til en anden fysisk lokalitet end det sted, hvor
den allerede godkendte uddannelse eller det allerede godkendte
uddannelsesudbud i forvejen udbydes.
Dette må dog ikke føre
til, at der eksempelvis sker en overudvikling af visse
uddannelsestyper eller fagområder, eller at der opstår
en skæv geografisk spredning af uddannelsesudbuddene. Derfor
skal det fortsat vurderes, om nye uddannelser eller nye
uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssige og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav.
På denne baggrund
foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at der
indsættes en bemyndigelse i et nyt stk. 2 i § 20 i lov
om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner.
Efter den foreslåede
bestemmelse kan uddannelses- og forskningsministeren
fastsætte regler for prækvalifikation, herunder
kriterier for prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions
udbud af en allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt
uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges til en
anden fysisk lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte
uddannelse eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen
udbydes.
Denne form for uddannelsesudbud
betegnes en uddannelsesfilial.
Det er samlet set hensigten at
bemyndige uddannelses- og forskningsministeren til at
fastsætte regler, der indebærer, at der skal være
enklere og mere fleksible rammer for etableringen af
uddannelsesfilialer i forhold til ordinære uddannelser og
uddannelsesudbud - og det skal være mere enkelt og
fleksibelt, hvis udbuddet ikke er bæredygtigt og derfor
må lukke.
Det er hensigten at fastsætte
nærmere regler om, at etablering af en uddannelsesfilial
forudsætter, at uddannelsesinstitutionen har mindst ét
ordinært udbud af uddannelsen, og at uddannelsesinstitutionen
eller det ordinære udbud af uddannelsen er positivt
akkrediteret.
Det er endvidere hensigten at
fastsætte nærmere regler, der indebærer, at udbud
ved uddannelsesfilialer skal prækvalificeres og godkendes af
uddannelses- og forskningsministeren før oprettelse. Der vil
herunder blive fastsat nærmere regler om kriterier for
prækvalifikation af uddannelsesfilialer.
Uddannelsesfilialerne vil
være omfattet af de samme krav til intern og ekstern
kvalitetssikring, som gælder uddannelsesinstitutionens
øvrige udbud i medfør af reglerne om
institutionsakkreditering.
Da uddannelsesfilialen baserer sig
på allerede godkendte udbud, vil krav om dokumentation til
den ansøgende uddannelsesinstitution - sammenlignet med
ansøgning om prækvalifikation af en ny uddannelse
eller et nyt uddannelsesudbud - være mindre.
Det er således hensigten at
fastsætte regler om, at uddannelsesinstitutionen skal
sandsynligøre, at den nye uddannelsesfilial har potentiale
for at blive bæredygtig, f.eks. som følge af en
særlig profil eller via samarbejdsaftaler med kommuner eller
lokale virksomheder om f.eks. praktikpladser eller
lokalefællesskaber. Det er endvidere hensigten at
fastlægge, at den ansøgende uddannelsesinstitution
skal gennemføre en høring af uddannelsesinstitutioner
med lignende uddannelsesudbud i samme del af landet for at
undgå uhensigtsmæssig konkurrence mellem
uddannelsesinstitutioner om studerende.
Der skal være en bedre
geografisk spredning af videregående uddannelser, og der skal
være bedre og mere fleksible muligheder for at etablere
uddannelsesudbud uden for de største uddannelsesbyer. Det er
derfor umiddelbart hensigten med den foreslåede bemyndigelse
i § 20, stk. 2, at fastsætte regler om, at
uddannelsesfilialer kun kan etableres uden for de fire store
uddannelsesbyer, dvs. København (forstået som de
storkøbenhavnske kommuner), Aarhus, Odense og Aalborg.
På baggrund af erfaringerne med ordningen vil der dog -
på lidt længere sigt - kunne fastsættes andre
regler, der medfører, at ordningen udvides til de
større byer, hvis erfaringerne understøtter, at det
er hensigtsmæssigt.
I modsætning til ordningen om
uddannelsesstationer, jf. pkt. 2.1.1, er den foreslåede
ordning om uddannelsesfilialer ikke et udtryk for en
forsøgsordning. Det er dog ikke hensigten, at en uddannelse
eller et uddannelsesudbud skal kunne bevare en status som
uddannelsesfilial i en ikke nærmere afgrænset
årrække.
Den foreslåede ordning om
uddannelsesfilialer vil give uddannelsesinstitutioner en fleksibel
mulighed for at afsøge i praksis, om det med opbakning fra
relevante lokale aktører er muligt at etablere et
bæredygtigt uddannelsesudbud. På den baggrund vil der
kunne fastsættes nærmere regler om, at
prækvalifikation og godkendelse som uddannelsesfilial er
tidsbegrænset til en nærmere fastsat
årrække. Der vil også kunne fastsættes
regler om, at godkendelsen som uddannelsesfilial kan
forlænges for yderligere en årrække efter
udløbet af den første godkendelsesperiode.
Det indebærer, at
uddannelsesinstitutionen dermed - senest når den maksimale
tidsramme udløber - skal tage stilling til, om
uddannelsesfilialen fremover skal fortsætte som et
ordinært uddannelsesudbud, eller om den skal afvikles.
Hvis uddannelsesinstitutionen
ønsker, at en uddannelsesfilial fortsætter som et
ordinært uddannelsesudbud, skal institutionen ansøge
om prækvalifikation efter de almindelige regler herom i lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren på baggrund af
prækvalifikation træffer afgørelse om
godkendelse af udbuddet som et ordinært uddannelsesudbud, jf.
herved lovens § 21, stk. 1 (som beskrevet i pkt. 2.1.1).
Som beskrevet ovenfor er en
uddannelsesfilial en uddannelsesinstitutions udbud af en allerede
godkendt uddannelse eller et allerede godkendt uddannelsesudbud,
som helt eller delvist henlægges til en anden fysisk
lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte uddannelse
eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen udbydes.
En uddannelsesfilial skal derfor kunne afvikles mere enkelt, hvis
en filial viser sig ikke at være bæredygtig, f.eks.
på grund af for lavt optag af studerende.
Som en konsekvens af det
foreslåede er det hensigten at foretage en række
ændringer i bekendtgørelse nr. 853 af 12. august 2019
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
godkendelse af videregående uddannelser, der afspejler den
foreslåede ordning.
3. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslaget kan have positive
regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser. Den
foreslåede ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner har til formål at
give bedre og mere fleksible muligheder for at etablere
uddannelsesudbud uden for de største uddannelsesbyer,
således at flere uddannelsessøgende får mulighed
for at gennemføre en videregående uddannelse inden for
en rimelig transportafstand. Det må i givet fald forventes,
at lovændringen vil medføre positive konsekvenser for
landdistrikterne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har positive
implementeringskonsekvenser for det offentlige, idet der med
lovforslaget vil blive fastsat regler, der har til formål at
gøre det mere enkelt at oprette uddannelsesudbud uden for de
største uddannelsesbyer og uden for de videregående
uddannelsesinstitutioners ordinære udbudssteder.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner.
Lovforslaget følger i
relevant omfang principperne for digitaliseringsklar lovgivning,
idet forslaget understøtter genbrug af eksisterende
it-infrastruktur i forbindelse med ansøgning om
prækvalifikation, jf. herved princip 6 for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 11. februar 2021 til den 3. marts 2021 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen
Aarhus, Copenhagen Business School, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler
og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier -
lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Revisorer -
FSR, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler-Bestyrelserne, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Datatilsynet, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, DI,
Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi
Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Business Academy,
Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut, Fagligt
Fælles Forbund - 3F, FGU Danmark, FH-Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Fredericia Maskinmesterskole, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, HK/Stat, Ingeniørforeningen, IDA,
IT-Universitetet i København, KL, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Professionshøjskole, Københavns
Universitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC, OpenDenmark,
Professionshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Voksen og Efteruddannelse, SIMAC, Skagen Skipperskole, Skoleskibet
Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet,
Teknisk Landsforbund, University College Lillebælt,
University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA
University College, VUC Bestyrelsesforeningen, Aalborg Universitet,
Århus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har positive
implementeringskonsekvenser for det offentlige, idet der med
lovforslaget vil blive fastsat regler, der har til formål at
gøre det mere enkelt at oprette uddannelsesudbud uden for de
største uddannelsesbyer og uden for de videregående
uddannelsesinstitutioners ordinære udbudssteder. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner gælder for
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet og for akkreditering af disse
uddannelsesinstitutioners uddannelser. Der henvises til § 1,
stk. 1, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af
2. marts 2018, som ændret ved lov nr. 1715 af 30. november
2020.
Efter lovens § 18, stk. 1,
skal nye uddannelser og uddannelsesudbud prækvalificeres af
uddannelses- og forskningsministeren før oprettelsen.
Prækvalifikationen er en vurdering af, om den nye uddannelse
eller det nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt
opfylder lovgivningsmæssige krav.
Uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter regler for
prækvalifikationen, herunder kriterier for
prækvalifikation, regler for det rådgivende udvalg for
vurdering af udbud af videregående uddannelsers arbejde og
krav til, hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive
til brug for prækvalifikation. Der henvises til lovens §
20.
Efter § 21, stk. 1,
træffer uddannelses- og forskningsministeren afgørelse
om godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud
på baggrund af prækvalifikationen, jf. dog § 18,
stk. 3.
Med det foreslåede § 20, stk. 2, bemyndiges ministeren til
at fastsætte regler for prækvalifikation, herunder
kriterier for prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions
udbud af en allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt
uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges til en
anden fysisk lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte
uddannelse eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen
udbydes. Dette betegnes en uddannelsesfilial.
Der skabes således mulighed
for, at uddannelsesinstitutioner kan oprette uddannelsesfilialer,
der prækvalificeres og godkendes inden for de
nugældende rammer i kapitel 4 i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner. Det indebærer
bl.a., at uddannelses- og forskningsministeren på baggrund af
prækvalifikation vil træffe afgørelse om
godkendelse af uddannelsesfilialer i medfør af lovens §
21.
Det er hensigten at fastsætte
nærmere regler om, at etablering af en uddannelsesfilial
forudsætter, at uddannelsesinstitutionen har mindst ét
ordinært udbud af uddannelsen, og at uddannelsesinstitutionen
eller det ordinære udbud af uddannelsen er positivt
akkrediteret.
Det er endvidere hensigten at
fastsætte nærmere regler, der indebærer, at udbud
ved uddannelsesfilialer skal prækvalificeres og godkendes af
uddannelses- og forskningsministeren før oprettelse. Der vil
herunder blive fastsat nærmere regler om kriterier for
prækvalifikation af uddannelsesfilialer.
Uddannelsesfilialerne vil
være omfattet af de samme krav til intern og ekstern
kvalitetssikring, som gælder uddannelsesinstitutionens
øvrige udbud i medfør af reglerne om
institutionsakkreditering.
Da uddannelsesfilialen baserer sig
på allerede godkendte udbud, vil krav om dokumentation til
den ansøgende uddannelsesinstitution - sammenlignet med
ansøgning om prækvalifikation af en ny uddannelse
eller et nyt uddannelsesudbud - være mindre. Der vil herunder
være fokus på dokumenteret lokal involvering, herunder
dokumenterede tilsagn vedrørende praktikpladser (for
uddannelser, der indeholder praktik).
Uddannelsesfilialer kan etableres
uden for de fire store uddannelsesbyer, dvs. København
(forstået som de storkøbenhavnske kommuner), Aarhus,
Odense og Aalborg. Hvis erfaringerne understøtter dette, vil
der på lidt længere sigt kunne fastsættes regler,
der geografisk udvider ordningen.
Det er hensigten at fastsætte
regler om, at uddannelsesinstitutionen skal sandsynliggøre,
at den nye uddannelsesfilial har potentiale for at blive
bæredygtig, f.eks. som følge af en særlig profil
eller via samarbejdsaftaler med kommuner eller lokale virksomheder
om f.eks. praktikpladser eller lokalefællesskaber. Det er
endvidere hensigten at fastlægge, at den ansøgende
uddannelsesinstitution skal gennemføre en høring af
uddannelsesinstitutioner med lignende uddannelsesudbud i samme del
af landet for at undgå uhensigtsmæssig konkurrence
mellem uddannelsesinstitutioner om studerende.
Der vil også kunne
fastsættes nærmere regler om, at prækvalifikation
og godkendelse som uddannelsesfilial er tidsbegrænset til en
nærmere fastsat årrække, og om at godkendelsen
som uddannelsesfilial kan forlænges for yderligere en
årrække efter udløbet af den første
godkendelsesperiode. Uddannelsesinstitutionen skal dermed - senest
når den maksimale tidsramme udløber - tage stilling
til, om uddannelsesfilialen fremover skal fortsætte som et
ordinært uddannelsesudbud, eller om uddannelsesfilialen skal
afvikles.
Hvis uddannelsesinstitutionen
ønsker, at en uddannelsesfilial - inden for den maksimale
tidsramme herfor - fortsætter som et ordinært
uddannelsesudbud, skal institutionen ansøge om
prækvalifikation efter de almindelige regler herom i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren på baggrund af
prækvalifikation træffer afgørelse om
godkendelse af udbuddet som et ordinært uddannelsesudbud, jf.
herved lovens § 21, stk. 1 (som beskrevet i pkt. 2.1.1).
En uddannelsesinstitution kan selv
beslutte, hvilke dele af en uddannelse der gennemføres
på en uddannelsesfilial, hvilke dele der gennemføres
på en andet campus, og hvilke dele der gennemføres
fleksibelt på anden vis.
Navnlig fordi uddannelsesudbud ved
en uddannelsesfilial godkendes for en nærmere afgrænset
periode, før der skal tages stilling til, om udbuddet skal
afvikles eller fortsætte som et ordinært
uddannelsesudbud, skal afvikling af uddannelsesfilialer -
sammenlignet med ordinære udbud på uddannelsessteder -
kunne ske mere enkelt, hvis en filial viser sig ikke at være
bæredygtig, f.eks. på grund af for lavt optag af
studerende.
I modsætning til
forsøgsordningen om uddannelsesstationer vil studerende
blive optaget på uddannelsen og på uddannelsesfilialen.
Uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser som
uddannelsesfilialer, skal orientere ansøgerne om
uddannelsens tilrettelæggelse, filialens geografiske
placering og om de vilkår, der gælder for uddannelsen,
herunder at undervisningsaktivitet kan blive henlagt til
hovedudbuddet i det tilfælde, at uddannelsesfilialen
nedlægges.
Som en konsekvens af det
foreslåede er det hensigten at foretage en række
ændringer i bekendtgørelse nr. 853 af 12. august 2019
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
godkendelse af videregående uddannelser, der afspejler den
foreslåede ordning.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2021.
Lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, der ændres med dette lovforslag,
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
lovens § 33, og kan ikke senere sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland. Derfor skal denne lov
heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 173 af 2. marts 2018, som ændret
ved lov nr. 1715 af 30. november 2020, foretages følgende
ændring: | § 20.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler for
prækvalifikationen, herunder kriterier for
prækvalifikation, regler for det rådgivende udvalg for
vurdering af udbud af videregående uddannelsers arbejde og
krav til, hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive
til brug for prækvalifikation. | | | | | 1. I § 20 indsættes som stk. 2: | | | »Stk.
2. Ministeren kan fastsætte regler for
prækvalifikation, herunder kriterier for
prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions udbud af en
allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt
uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges til en
anden fysisk lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte
uddannelse eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen
udbydes (uddannelsesfilial).« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|