Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love (Overførsel af
myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden
m.v.)
(Lovforslag nr. L 21)
Lovforslaget overdrager kompetencen til at
træffe afgørelse om seniorpension fra kommunerne til
Seniorpensionsenheden den 1. januar 2021. Kommunerne vil fortsat
stå for oplysningen af borgerens sag og den generelle
vejledning af borgerne. Lovforslaget indeholder desuden hjemmel til
at fastsætte nærmere regler om samarbejdet mellem
kommunerne og Seniorpensionsenheden og mellem Seniorpensionsenheden
og regionernes kliniske funktioner.
Lovforslaget er led i udmøntningen
af Aftale om ret til seniorpension for
nedslidte af maj 2019 og tillægsaftale til Aftale om ret til seniorpension af december
2019 om, at kommunerne midlertidigt har opgaven med at træffe
afgørelse om, hvem der skal tilkendes seniorpension, indtil
opgaven overgår til en central myndighed.
Lovforslaget udmønter således
det forligskredsen har aftalt, ved at overdrage kompetencen til at
træffe afgørelse om seniorpension fra kommunerne til
Seniorpensionsenheden.
Lovforslaget kommer i forlængelse af
lov nr. 869 af 14. juni 2020 om Seniorpensionsenheden, hvormed
Seniorpensionsenheden blev etableret, og de organisatoriske rammer
for Seniorpensionsenheden og de overordnede rammer for
administrationen blev fastsat. Dette lovforslag indeholder
præciseringer af de organisatoriske rammer for
Seniorpensionsenheden og rammerne for administrationen af
seniorpension.
Lovforslaget indeholder desuden en
justering af beregning af indtægtsgrundlaget, der ligger til
grund for beregning af folkepension, seniorpension og
førtidspension, således at situationer, hvor en
ægtefælle eller samlever modtager pension fra én
anden EU/EØS-medlemsstat ligestilles med situationer, hvor
der alene modtages dansk pension eller pension fra flere
medlemslande. Dette bringer reglerne på området i
overensstemmelse med EU-retten. Retsstillingen gælder
umiddelbart som følge af EU-retten, hvorfor justeringen ikke
ændrer retsstillingen, men bringer pensionsloven i
overensstemmelse hermed.
Endelig sikrer lovforslaget, at
seniorpension eksplicit fremgår af reglerne om budgetgaranti
fra indførslen af seniorpension den 1. januar 2020. Denne
del af forslaget har ikke økonomiske konsekvenser, idet
kommunernes udgifter til medfinansiering til seniorpension allerede
indgår i tilskuddet til kommunerne.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021. For at sikre kontinuitet i
igangværende sager om seniorpension på
ikrafttrædelsestidspunktet foreslås, at kommunerne
færdigbehandler alle ansøgninger om seniorpension, der
er indgivet før den 1. januar 2021.
Desuden foreslås, at personer, der af
kommunen har fået afslag på seniorpension på
grund af at arbejdsevnen ikke vurderes tilstrækkeligt nedsat,
og som ikke har påklaget afgørelsen, får
mulighed for ekstraordinær genvurdering i
Seniorpensionsenheden i 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.