Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter forslaget om at overflytte ansvaret for
seniorpension til Seniorpensionsenheden. EL mener dog, at borgeren,
der søger om seniorpension, skal have mulighed for en
direkte telefonisk og personlig adgang til den sagsbehandler, der
behandler ansøgningen om seniorpension. Desuden skal
borgeren fortsat have adgang til at deltage i et møde og
udtale sig over for den eller de personer, der træffer
afgørelse i sagen. EL forstår ikke, hvorfor
ansøgere om seniorpension er blevet frataget denne
rettighed.
Nye
Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget finder
det kritisabelt, at det konstant bliver dyrere, hver gang man laver
ændringer i det offentlige system, men selve seniorpensionen
kan hjælpe en række borgere derude.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 1 ændres i den indledende
tekst »3. pkt.« til: »4. pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
2) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 26 c, stk. 2,
ændres i 3. pkt. »som hver
myndighed« til: »som hver af myndighederne«.
[Sproglig justering]
3)
Efter nr. 16 indsættes som nye numre:
»01. I §
56 a indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Seniorpensionsenheden varetager opgaver vedrørende
seniorpension efter kapitel 3 a.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
02. I
§ 56 a, stk. 3, 2. pkt., der
bliver stk. 4, 2. pkt., ændres »som ikke er nævnt
i stk. 1 og 2« til: »som ikke er nævnt i stk.
1-3, og opgaver vedrørende seniorpension efter kapitel 3 a,
hvis Seniorpensionsenheden anmoder herom, samt opgaver efter
§§ 4 og 6 i lov om
Seniorpensionsenheden«.«
[Præcisering af
Seniorpensionsenhedens og kommunalbestyrelsens opgaver]
Til § 2
4) I
den under nr. 4 foreslåede § 17 a ændres i stk. 2 »udlevering« til:
»indsendelse«.
[Sproglig ensretning]
Til § 3
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 c, stk. 1, 1. pkt., ændres »og § 50, stk.
1,« til: », § 50, stk. 1,«, og efter
»og almindelig førtidspension m.v.«
indsættes: »og § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, jf.
§§ 2 og 5, i lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne«.«
[Præcisering af reglerne om
mellemkommunal refusion for førtidspension og
seniorpension]
Til § 8
6) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2-3 og 8«.
[Lovteknisk korrektion]
7) Som
stk. 9 indsættes:
»Stk. 9.
§ 3, nr. 01, har virkning for kommunernes ret til refusion af
udgifter til ydelserne, som fremgår af § 3, stk. 1, nr.
11 og 16, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, og som er tilkendt fra og med den 1.
juli 2014.«
[Genopretning af mellemkommunal
refusion for visse sager]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede tilføjelse
til § 17, stk. 2, fremgår det, at det af 3. pkt.
fremgår, at personer, der er tilkendt seniorpension, ikke kan
anmode kommunalbestyrelsen om at træffe afgørelse om
førtidspension.
Som følge af at § 17, stk. 2,
2-3 pkt., beskriver behandlingen af en anmodning efter § 17,
stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at den foreslåede
tilføjelse til § 17, stk. 2, indsættes som nyt
pkt. og dermed bliver 4. pkt.
Der er alene tale om en præcisering,
således at det er tydeligt, at der ikke skal træffes
afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension.
Til nr. 2
I den foreslåede § 26 c, stk. 2,
fremgår det, at Seniorpensionsenheden og kommunen betaler for
den sundhedsfaglige rådgivning og vurdering, som hver
myndighed rekvirerer fra regionens kliniske funktion og den
praktiserende læge.
Det foreslås, at »som hver
myndighed« i den foreslåede § 26 c, stk. 2, rettes
til: »som hver af myndighederne«.
Der er alene tale om en sproglig
justering.
Til nr. 3
Det fremgår af § 56 a, stk. 1, i
lov om social pension, at Udbetaling Danmark bl.a. varetager
opgaverne om retten til at medtage en tilkendt seniorpension ved
fast bopæl i udlandet og alle opgaver vedrørende
beregning og udbetaling af seniorpension. Det fremgår af
§ 56 a, stk. 3, at kommunalbestyrelsen varetager opgaverne
vedrørende seniorpension, som ikke fremgår af stk. 1
og 2.
I forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget er der ved en fejl ikke foretaget en
konsekvensrettelse af § 56 a.
Det bør fremgå af § 56 a,
at Seniorpensionsenheden varetager opgaver vedrørende
seniorpension. Samtidig bør det fremgå, at
kommunalbestyrelsen varetager opgaver om seniorpension efter lov om
social pension kapitel 3 a, da kommunerne efter anmodning fra
Seniorpensionsenheden skal oplyse sager om seniorpension.
Det fremgår af lov om
Seniorpensionsenheden, at kommunalbestyrelsen skal yde bistand i
forbindelse med ansøgning om seniorpension, jf. lov om
Seniorpensionsenheden § 4, og at kommunalbestyrelsen skal
træffe afgørelser om, hvorvidt borgeren skal undtages
fra obligatorisk digital selvbetjening, og skal give besked til
Seniorpensionsenheden herom, jf. lov om Seniorpensionsenheden
§ 6, derfor bør det fremgå af lov om social
pension § 56 a.
Det foreslås derfor, at der som nr.
01 indsættes et nyt stk. 3 i § 56 a i lov om social
pension, hvor det fremgår, at Seniorpensionsenheden varetager
opgaver efter kapitel 3 a i lov om social pension. Samtidig
foreslås det i nr. 02, at det fremgår af stk. 3, som
bliver stk. 4, at kommunalbestyrelsen varetager opgaver efter lov
om social pension kapitel 3 a efter anmodning fra
Seniorpensionsenheden og opgaver efter lov om Seniorpensionsenheden
§§ 4 og 6.
Ændringsforslaget betyder, at det
fremgår af § 56 a, at Seniorpensionsenheden varetager
opgaver vedrørende seniorpension.
Til nr. 4
I det foreslåede § 17 a, stk. 2,
fremgår det, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte en frist for udlevering af oplysningerne fra
Seniorpensionsenheden efter stk. 1.
Det foreslås, at
»udlevering« i § 17 a, stk. 2, erstattes med
»indsendelse«, som følge af at stk. 2 refererer
til § 17 a, stk. 1, hvorefter Udbetaling Danmark skal indsende
oplysninger, som beskæftigelsesministeren beder om.
Der er alene tale om en sproglig
præcisering, således at det er tydeligt, at begge
bestemmelser regulerer Udbetaling Danmarks indsendelse af
oplysninger.
Til nr. 5
Efter § 9 c, stk. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven på det sociale område) har
opholdskommunen mulighed for at få refusion for udgifterne
til bl.a. pension efter § 52, stk. 1, i lov om social pension,
og § 50, stk. 1, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
fra en tidligere opholdskommune, såfremt betingelserne i
§ 9 c, stk. 2-6, er opfyldt.
Formålet med de nævnte regler
er primært at beskytte kommuner med botilbud, institutioner
m.v. mod merudgifter til sociale udgifter til borgere fra andre
kommuner, der benytter tilbuddene.
Ud over ovenstående refunderes en
kommunes udgifter til førtidspension efter kapitel 3 og
§ 52, stk. 1, i pensionsloven, efter retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 8, og § 5 i lov om kommunernes finansiering
af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne i op til 6 år, hvis
borgeren er flyttet til kommunen. Refusion efter § 9 c, stk.
2, 3, 5 og 6 udskyder retten til refusion efter § 9 c, stk. 8,
1. og 2. pkt., jf. § 9 c, stk. 8, 3. pkt.
Med bestemmelsen i retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 8, 3. pkt., sigtes på den situation, hvor en
pensionist får ophold i boformer i en anden kommune enten med
medvirken fra en myndighed, som følge af en flytteret eller
som følge af passivitet fra en tidligere opholdskommune, og
hvor der således er konkurrerende refusionsbestemmelser, som
regulerer spørgsmålet om refusion mellem to kommuner.
I sådanne sager skal stk. 8 først anvendes, når
refusion efter de øvrige bestemmelser ophører. Da kan
den 6-årige refusionspligt efter omstændighederne
begynde at løbe. Der kan være flere involverede
kommuner: en opholdskommune, den tidligere opholdskommune, som
tilkendte førtidspension, og den tidligere opholdskommune,
som er refusionspligtig efter stk. 2, 3, 5 eller 6. Er dette
tilfældet, sker der ikke udskydelse af retten til
refusion.
Det er opholdskommunen, der har kompetencen
til at tilkende førtidspension, jf. § 9, stk. 1,
medmindre der er indgået en aftale efter § 9, stk. 6, og
det er opholdskommunen på tilkendelsestidspunktet, der skal
afholde udgiften til førtidspension i op til 6 år fra
det tidspunkt, hvor pensi?onisten er fraflyttet denne kommune, jf.
§ 9 c, stk. 8, 1. pkt., i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Det har ingen
betydning, om pensionssagen er påbegyndt i en anden kommune.
Bestemmelsen omhandler kun refusion for opholdskommunens udgift til
pension. Den statslige refusion skal derfor fradrages, inden kravet
rejses.
Den 2. februar 2015 indgik regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti en aftale om en reform af
refusi?onssystemet (Aftale om reform af refusionssystemet og
tilpasninger i udligningssystemet, Beskæftigelsesministeriet
2015). Folketinget vedtog den 26. august 2015 forslag til lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne,
(lovforslag nr. L 4, folketingsåret 2014-15), som
udmøntede aftalen. Samtidig blev der foretaget en
refusionsomlægning af ydelsessystemet, hvorefter
refusionsreglerne for førtidspension blev flyttet fra lov om
social pension til lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, jf. lov nr. 994 af 30. august 2015,
som senest bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 1086 af
19. september 2017. Desuden blev begyndelsestidspunktet for den
6-årige refusionsperiode ændret. Ændringen
gælder førtidspension, der er tilkendt den 2. februar
2015 eller senere, jf. § 30, stk. 5, i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne. Tidligere blev
de 6 år regnet fra tilkendelsestidspunktet.
Det fremgår, at reglerne for den
mellemkommunale refusion skulle skærpes, hvorefter den
kommune, der tilkender førtidspension, ikke kun skal
finansiere og udbetale førtidspensionen i 6 år efter
tilkendelsestidspunktet, men også de første 6 år
efter fraflytningstidspunktet, hvis en førtidspensionist
flytter fra kommunen. 6-årsreglen understøtter, at
kommuner ikke aktivt bidrager til at få borgere på
langvarig offentlig forsørgelse til at flytte til en anden
kommune. Der skulle være fokus på at begrænse
kommunernes incitamenter til at medvirke til, at borgere, der er
tilkendt varige ydelser, flytter til andre kommuner. Der var ikke
tiltænkt lempelser, som ville øge et sådant
incitament. Intentionerne var, at førtidspension fortsat og
uanset tilkendelsestidspunkt skulle være omfattet af
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, hvorefter en
opholdskommune fortsat skulle have ret til refusion for udgifterne
til førtidspension, når f.eks. en tidligere
opholdskommune har medvirket til, at borgeren har ophold i en
boform i den nye opholdskommune.
Ankestyrelsen har i et nyhedsbrev af 2.
december 2019 udtalt: »Finansieringen af
førtidspension tilkendt fra den 1. juli 2014 er ikke
længere reguleret i de førtidspensionsbestemmelser,
der fremgår af § 9 c, stk. 1. Finansieringen
fremgår nu af lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne. Loven er derimod ikke indsat i
§ 9 c, stk. 1. Derfor gælder tilkendelseskommunens ret
til refusion fra en tidligere opholdskommune kun
førtidspension, der er tilkendt før
ikrafttrædelsen den 1. juli 2014.«
Reglerne fortolkes således, at
førtidspension tilkendt efter den 1. juli 2014 ikke er
omfattet retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1. Det er
vurderingen, at der i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, 1.
pkt., skulle have været en henvisning til finansieringslovens
§ 5, jf. § 3, nr. 11, hvis førtidspension tilkendt
efter den 1. juli 2014 skulle have været omfattet heraf.
Med forslag til lov om ændring af lov
om social pension og forskellige andre love (indførelse af
seniorpensi?on), som blev vedtaget den 20. december 2019,
(lovforslag nr. 67, folketingsåret 2019-20) blev
seniorpension indført. Det fremgår af
bemærkningerne, at reglen i retssikkerhedslovens § 9 c,
stk. 8, blev indført ved lov nr. 1168 af 19. december 2003
med det formål at kompensere kommuner med mange
førtidspensionister for udgiften til førtidspension
tilkendt af andre kommuner, jf. Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, side 15 og jf. Folketingstidende 2003-04,
tillæg A, side 511. I forbindelse med indførelsen af
seniorpension blev det foreslået og vedtaget, at der på
den baggrund skulle gælde samme mulighed for refusion mellem
kommunerne for en kommunes udgift til seniorpension, når en
seniorpensionist flytter til en anden kommune end den kommune, der
har tilkendt seniorpensionen. Ovenstående problemstilling,
hvor førtidspension tilkendt efter den 1. juli 2014 ikke
anses for omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, var
dog ikke kendt, da lovforslaget blev udarbejdet, hvilket er
årsagen til, at der ikke blev foretaget ændringer i
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1. Det var dog intentionen,
at der skulle være samme mulighed for refusion mellem
kommunerne for udgifterne til seniorpension, som gælder
førtidspension, når f.eks. en tidligere opholdskommune
har medvirket til, at borgeren har ophold i en boform i den nye
opholdskommune. Det foreslås derfor, at udgifterne til
seniorpension omfattes af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1,
hvorefter den kommune, der ville have ret til refusion fra den
tidligere opholdskommune, får ret til refusion for
seniorpension i lighed med, hvad der gælder for
førtidspension.
Det foreslås derfor, at der i
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., indsættes
»og § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, jf. §§ 2 og 5,
i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne«.
Tilføjelsen af § 3, stk. 1, nr.
11 og 16, jf. §§ 2 og 5, i lov om kommunens finansiering
af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne vil medføre, at
førtidspension uanset tilkendelsestidspunkt er omfattet af
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1. Forslaget betyder
således, at førtidspension tilkendt den 1. juli 2014
eller senere og seniorpension bliver omfattet af § 9 c, stk.
1, og at tilkendelseskommunen dermed får ret til refusion fra
den tidligere opholdskommune efter § 9 c, stk. 2-6, hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
Ændringsforslaget betyder
således, at reglerne bringes i overensstemmelse med
intentionerne i refusionsreformen og intentionerne om, at
seniorpension sidestilles med førtidspension, for så
vidt angår muligheden for udgiftsrefusion mellem
kommunerne.
Til nr. 6
Det fremgår af det foreslåede
stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog
stk. 2, 3 og 8. Idet der i stk. 2, 3 og 8, ikke er tale om
undtagelser til ikrafttrædelsen, anvendes »jf.
dog« ikke.
Det foreslås derfor, at », jf.
dog stk. 2-3 og 8« udgår.
Til nr. 7
Det foreslås i det foreslåede
stk. 9, at ændringen i retssikkerhedslovens § 9 c, stk.
1, har virkning for kommunernes ret til refusion af udgifter til
ydelserne, som fremgår af § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, i
lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, og som er tilkendt fra og med den 1.
juli 2014.
Ændringsforslaget handler alene om
mellemkommunale forhold og påvirker hverken borgere eller
virksomheder.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 20. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 7. september 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 369,
folketingsåret 2019-20. Den 7. oktober 2020 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |