Skriftlig fremsættelse (14. april
2021)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik, lov om social pension og lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v. (Bedre ressourceforløb
m.v.)
(Lovforslag nr. L 209)
Lovforslaget justerer
ressourceforløbsordningen for at skabe bedre
ressourceforløb til gavn for landets udsatte borgere,
således at flere personer i ressourceforløb får
den rette og tidlige indsats, som skal hjælpe dem videre mod
job eller uddannelse. Lovforslaget indeholder desuden hjemmel til
at fastsætte nærmere regler om, dels hvornår en
sag om manglende indsats inden for de første 6 måneder
skal forelægges for rehabiliteringsteamet og
opgørelsen af indsatser, dels om retten til samtale med en
sundhedskoordinator, vejledningen herom m.v.
Lovforslaget udmønter Aftale om bedre ressourceforløb, der
blev indgået af forligskredsen (S, V, RV, SF, K og LA) den
11. december 2020.
Lovforslaget indeholder også en
justering af reglerne om social pension, hvorefter tidligere
udsendte, der er diagnosticeret med PTSD, belastnings- og
stressrelaterede lidelser udover PTSD, angst, depression,
personlighedsforstyrrelser, misbrug, søvnforstyrrelser,
andre psykiatriske lidelser og komorbide lidelser, undtages fra at
kunne få frakendt førtidspension i tilfælde af
varigt forbedret arbejdsevne.
Denne del af lovforslaget udmønter
således udspil om wildcard til veteraner.
Lovforslaget indeholder desuden en
konsekvensrettelse som følge af udvidelsen af
målgrupperne for obligatorisk digital selvbooking af
jobsamtaler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats pr. 1.
januar 2021. Konsekvensrettelsen sker i sanktionsbestemmelsen i lov
om en aktiv socialpolitik § 37, stk. 3, hvorefter
uddannelsesparate og aktivitetsparate modtagere af uddannelses-
eller kontanthjælp m.v. kan sanktioneres ved udeblivelse fra
jobsamtale m.v., som personen selv har booket digitalt.
Endeligt indeholder lovforslaget en
konsekvensændring i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. Det skyldes at loven ikke blev konsekvensændret
i forbindelse med lovændringen fra 1. januar 2021, der
samlede, styrkede og forenklede indgangen til korte erhvervsrettede
kurser. Ændringen skal sikre, at muligheden for at yde
støtte til personlig assistance til sygedagpengemodtagere,
revalidender og førtidspensionister under opkvalificering i
forbindelse med ansættelse uden løntilskud bliver den
samme som før 1. januar 2021.
Det foreslås, at den del af
lovforslaget, der vedrører justeringer af
ressourceforløb, træder i kraft den 1. januar 2022 af
hensyn til kommunernes implementering og det forventede
efterslæb fra nedlukningen af beskæftigelsesindsatsen
som følge af covid-19. Det foreslås videre, at
ikrafttrædelsesdatoen for wildcard til veteraner,
konsekvensrettelsen i lov om aktiv socialpolitik § 37, stk. 3,
samt konsekvensrettelsen i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. træder i kraft den 1. juli 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.