Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 19. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis og Nye Borgerliges medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2,
4-11, 13 og 14, og beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3, 12 og 15-17.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslaget fra Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige og
ændringsforslagene fra Enhedslisten.
Et mindretal i
udvalget (EL, DF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag og det af Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som er en opfølgning på
aftalen om at forbedre ressourceforløbene. Det har taget alt
for lang tid at nå hertil, og mange mennesker i
ressourceforløb har gennem årene ikke fået den
hjælp og støtte, som de burde have haft.
Forløbene har været for lange, alt for ofte uden
ordentlig indhold og generelt af ringe kvalitet. Med dette
lovforslag bliver forløbene kortere, mere fokuserede og med
et større fokus på en virksomhedsrettet indsats.
Derudover styrker lovforslaget menneskers
motivation til at få lønnet arbejde, ved at de, som
har indtægter fra ordinær beskæftigelse, kan
beholde en større del af deres løn i forhold til i
dag.
Derudover er Venstre også utrolig
tilfredse med, at der med lovforslaget kommer et øget fokus
på, at der skal være en realistisk forventning om, at
den enkelte kan udvikle sin arbejdsevne, og i den forbindelse, at
personer med under 6 år til pensionsalderen ikke skal
bevilliges ressourceforløb, medmindre de selv ønsker
det.
Lovforslaget indeholder også en
forbedring af forholdene for vores veteraner, hvilket Venstres
medlemmer af udvalget hilser meget velkommen. Fremover skal
tidligere udsendte, som måtte lide af alvorlige psykiske
mén, ikke kunne få frakendt førtidspension -
selv i tilfælde af varigt forbedret arbejdsevne. Det er
ordentlighed, og vores veteraner har om nogen fortjent, at der
skabes ro i deres liv og hverdag.
Enhedslisten
Lovforslaget indeholder en række
forbedringer for personer i ressourceforløb, og derfor
støtter Enhedslistens medlemmer af udvalget forslaget.
Lovforslaget retter dog langt fra op på de
grundlæggende mangler og skævheder, der er i
ressourceforløbende, og der bliver ikke gjort op med de
store belastninger og lidelser, som syge mennesker har været
udsat for - og stadig kan risikere at blive udsat for - i
ressourceforløbene.
EL anerkender dog de små forbedringer
i forslaget, som bl.a. er følgende:
- At der bliver
en tidsgrænse for, hvor lang tid der må gå,
før der kommer indhold i ressourceforløbet; EL havde
dog gerne set, at tidsgrænsen blev nedsat fra de
foreslåede 6 måneder til 3 måneder.
- At borgeren
får ret til en samtale med en sundhedskoordinator, når
der ikke bliver taget tilstrækkeligt hensyn til ens
helbredstilstand i det tilbud, som jobcenteret giver.
- At borgeren
får ret til en personlig jobformidler.
- At
længden af et ressourceforløb bliver sat ned fra 5 til
3 år. EL mener, at 3 år er for lang tid, og havde gerne
set, at ressourceforløbet blev sat ned til 1 år.
- At den samlede
længde af ressourceforløb højst må
være 5 år for personer over 40-årige. Her vil EL
gerne have en samlet grænse på 2 år, og EL mener
at der skal være de samme regler for længden af
ressourceforløb og antal ressourceforløb for alle
uanset alder.
- At der sker en
betydelig lempelse af modregning af lønindtægt i
ressourceforløbsydelsen. Det vigtigste mangler dog, nemlig
at der ikke bør ske modregning af løbende
erstatninger og ydelser fra forsikringsselskaber og pensionskasser,
som bliver givet som økonomisk kompensation ved alvorlig
sygdom og ulykke.
- At tidligere
udsendte soldater og andre udsendte med ptsd og andre psykiske
lidelser nu kan være trygge, fordi de ikke kan få
frakendt deres førtidspension. Det samme burde dog
gælde for alle, der er diagnosticeret med ptsd.
Lovforslaget indeholder samtidig nogle
forringelser, som EL tager afstand fra. Det er følgende:
- At statens
refusion på 50 pct. af kommunens driftsudgifter til
ressourceforløb fjernes. Det vil medføre, at kommunen
vælger de billigste tilbud, som er virksomhedspraktik, og at
kommunerne i mange tilfælde vil fravælge de tilbud, som
kan være bedst for borgeren, f.eks. uddannelse, kurser,
opkvalificering og vejledning.
- At statens
refusion på 50 pct. af kommunens udgifter til
mentorstøtte til borgere i ressourceforløb afskaffes.
Mentorstøtten har haft stor betydning for mange borgere, og
støtten kan være afgørende for, at borgere
overhovedet kan komme i gang med et ressourceforløb. EL
frygter, at kommunerne nu i stor udstrækning vil afskaffe
mentorstøtten.
- At sanktioner
for ikke at booke samtaler eller at udeblivelse fra samtaler nu
skal omfatte alle, der modtager forsørgelsesydelser, uanset
hvor udsatte og svage ydelsesmodtagerne er. EL ønsker
færre og ikke flere sanktioner. Sanktionerne forværrer
den økonomiske situation for borgere, der i forvejen ikke
har mange penge, og nedbryder tillidsforholdet mellem
sagsbehandleren og borgeren.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for lovforslaget med de stillede ændringsforslag. DF
mener, at ændringsforslagene fra DF og NB og
ændringsforslagene fra EL vil forbedre L 209
væsentligt. Hvis ændringsforslagene fra henholdsvis DF
og NB og Enhedslisten ikke bliver vedtaget, vil DF alligevel stemme
for L 209, da der trods alt er tale om klare forbedringer for
personer i ressourceforløb.
DF havde ønsket en afklaring efter 2
år på ressourceforløb, men da DF ikke er med i
forligskredsen om førtidspension og fleksjob, er der ikke
blevet lyttet til DFs ønsker.
Socialistisk
Folkeparti
SF er en del af forligskredsen bag reformen
af førtidspension og fleksjob. SF har kontinuerligt arbejdet
for forbedringer af reglerne for ressourceforløb, herunder
for præciseringen af lovgivningen i 2018, som betød,
at to principafgørelser fra Ankestyrelsen blev ændret,
og SF deltog under forhandlingerne om »Aftale for bedre
ressourceforløb« fra december 2020, som
udmøntes i dette lovforslag.
SF havde gerne set en mere ambitiøs
og gennemgribende aftale med bedre retsgarantier til syge og
udsatte borgere, hvilket partiet også fremførte klart
under 1. behandling af lovforslaget. SF konstaterer imidlertid, at
de lovændringer, som foretages nu, er et skridt i den rigtige
retning, og at borgeren stilles bedre med f.eks. indsatsgaranti, en
sundhedskoordinator og for manges vedkommende kortere
ressourceforløb, og at seniorer med under 6 år til
folkepensionsalderen ikke længere skal tvinges i
ressourceforløb.
SF konstaterer samtidig, at arbejdet med
den kritiske gennemgang af reformen ikke er afsluttet, og at
forhandlinger om tilkendelse af fleksjob og førtidspension
udestår. For SF er det vigtigt, at vilkårene her
forbedres markant, og at sagsbehandlingen og retssikkerheden ikke
afhænger af postnummeret. SF opfordrer kraftigt ministeren
til hurtigst muligt at indkalde forligspartierne til næste
fase af den kritiske gennemgang af reformen. Med disse
bemærkninger kan SF støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (DF
og NB), tiltrådt af et mindretal
(EL og ALT):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 112
indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Personer, der er omfattet af stk. 3, 1. pkt., og som ikke
ønsker et ressourceforløb, skal have deres sag
forelagt for rehabiliteringsteamet, jf. kapitel 2 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., hvis personen ønsker
det. Herudover skal kommunen vejlede personen om alle relevante
muligheder for hjælp, herunder mulighederne for at
ansøge om seniorpension og tidlig pension. Kommunen skal
vejlede personen og forelægge sagen for
rehabiliteringsteamet, senest 6 måneder efter at personen har
tilkendegivet, at personen ikke ønsker et
ressourceforløb.«
[Indførelse af ret til
afklaring for personer med under 6 år til
folkepensionsalderen]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 113, stk. 2, ændres i 1. pkt. »6 måneder« til:
»3 måneder«.
[3-månedersfrist for
forelæggelse for rehabiliteringsnævnet, hvis borgeren
ikke er startet i et tilbud]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 113, stk. 2, ændres i 2. pkt. »herfor« til:
»imod, at sagen skal forelægges for
rehabiliteringsteamet«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 113, stk. 3, indsættes som 4. pkt.:
»Hvis personens egen læge eller anden
behandlende læge på grund af personens helbredstilstand
i en udtalelse fraråder, at personen påbegynder eller
fortsætter i et bestemt tilbud, skal tilbuddet enten ikke
påbegyndes eller straks standses.«
[Et tilbud skal omgående
stoppes, hvis en læge fraråder det]
5) Nr. 4
affattes således:
»4. § 114, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Et ressourceforløb skal være af
højst 1 års varighed, dog kan ressourceforløbet
i særlige tilfælde, og såfremt personen
ønsker det, forlænges ud over 1
år.««
[Ressourceforløb må
som udgangspunkt kun vare 1 år. ]
6) Det
under nr. 5 foreslåede § 114, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Den samlede periode, hvor personen er i ressourceforløb, kan
ikke overstige 2 år, medmindre helt særlige
omstændigheder taler for det og personen selv ønsker
det.«
[Den samlede periode med
ressourceforløb må højst vare 2 år]
7) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
114, stk. 3, der bliver stk. 4, ophæves.«
[Ensartede regler for
ressourceforløb uanset alder]
8) Nr. 8
udgår.
[50 pct. statsrefusion af kommunens
driftsudgifter til personer i ressourceforløb]
9) Nr. 9
udgår.
[50 pct. statsrefusion af kommunens
udgifter til mentorstøtte til personer i
ressourceforløb]
Til § 3
10) Nr.
1 udgår.
[Ingen skærpelse af
sanktioner]
11)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
68 a indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter i
form af erstatning eller ydelser fra pensionskasser eller
forsikringsselskaber, skal der ikke ske modregning som følge
af disse indtægter.««
Stk. 5 bliver herefter stk. 6
[Fjernelse af modregning som
følge af indtægter fra erstatninger og ydelser fra
pensionskasser og forsikringsselskaber]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
12)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 26 a, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Seniorpension kan ikke tilkendes personer, der er tilkendt
førtidspension efter denne lov eller er tilkendt
førtidspension eller invaliditetsydelse efter lov om
højeste, mellemste, almindelig forhøjet eller
almindelig førtidspension m.v.««
[Præcisering af, at der ikke
kan tilkendes seniorpension til personer, der er tilkendt
førtidspension m.v.]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
13) I
det under nr. 1 foreslåede § 44, stk. 4, indsættes som 3. pkt.:
»Der kan i øvrigt ikke ske frakendelse
af pension for personer, der er diagnosticeret med ptsd«.
[Ingen personer, der er
diagnosticeret med ptsd kan få frakendt deres
førtidspension]
14) I
det under nr. 1 foreslåede § 44, stk. 5, ændres »stk.
4, 3. pkt.« til: »stk. 4«.
[Udvidelse af ministerens
bemyndigelse som følge af af ændringsforslag nr.
13]
Til § 6
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
15) I
stk. 2 ændres »§§
1-2« til: »§§ 1 og 2 og § 3, nr.
2,«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt for § 3, nr. 2]
Til § 7
16) I
stk. 2 indsættes efter
»kapitel 11, 12 eller 14«: »i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«.
[Præcisering af
lovhenvisning]
17) I
stk. 6 indsættes efter
»§ 195 og § 197, nr. 1,«: »i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats,«.
[Præcisering af
lovhenvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 112, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er ressourceforløb med
tilhørende ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i
lov om aktiv socialpolitik en ordning for personer, der har
komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet
løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om
aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret
forløb med en kombination af indsats efter denne lov og
sociale eller sundhedsmæssige indsatser.
Efter § 114, stk. 3, 3. pkt., i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats kan der alene gives
ressourceforløb frem til det tidspunkt, hvor personen
når folkepensionsalderen.
Efter § 3, stk. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
skal kommunalbestyrelsen behandle spørgsmål om
hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at
afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald
hvilken.
Efter § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område skal
kommunalbestyrelsen behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos en anden
myndighed eller efter anden lovgivning.
Det foreslås med § 112, stk. 4,
at personer, der er omfattet af stk. 3, 1. pkt., og som ikke
ønsker et ressourceforløb, skal have deres sag
forelagt for rehabiliteringsteamet, jf. kapitel 2 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., hvis personen ønsker
det. Herudover skal kommunen vejlede personen om alle relevante
muligheder for hjælp, herunder mulighederne for at
ansøge om seniorpension og tidlig pension. Kommunen skal
vejlede personen og forelægge sagen for
rehabiliteringsteamet, senest 6 måneder efter at personen har
tilkendegivet, at personen ikke ønsker et
ressourceforløb.
Ændringsforslaget betyder, at
personer, der er i målgruppen for ressourceforløb og
har mindre end 6 år tilbage til folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension, og som tilkendegiver, at de
ikke ønsker et ressourceforløb, kan få forelagt
deres sag for rehabiliteringsteamet med henblik på at
få teamets vurdering af, om de eventuelt kan få
tilkendt førtidspension eller fleksjob. Hvis personen ikke
ønsker det, skal sagen ikke forelægges for
rehabiliteringsteamet i medfør af den foreslåede
bestemmelse.
Med ændringsforslaget
forudsættes det, at personen udtrykkeligt har tilkendegivet,
at personen ikke ønsker et ressourceforløb, og at
tilkendegivelsen ikke er sket i forbindelse med eller umiddelbart
efter, at personens sag er blevet behandlet i
rehabiliteringsteamet, idet rehabiliteringsteamet i disse
situationer allerede vil have taget stilling til, hvorvidt personen
kan tilkendes fleksjob eller førtidspension.
Fristen på 6 måneder for
vejledning og forelæggelse af sagen for rehabiliteringsteamet
løber fra den dato, hvor personen har tilkendegivet, at
denne ikke ønsker et ressourceforløb.
Det forhold, at personen får forelagt
sin sag for rehabiliteringsteamet i medfør af den
foreslåede bestemmelse, vil ikke medføre, at personen
vil have ret til fleksjob eller førtidspension, hvis
personen ikke opfylder betingelserne herfor.
Sagen skal behandles i
rehabiliteringsteamet efter de gældende regler herom. Det vil
sige, at rehabiliteringsplanens forberedende del skal udarbejdes
til brug for sagens behandling i rehabiliteringsteamet, jf.
§§ 43 og 44 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og at rehabiliteringsteamet skal
afgive indstilling i sagen, jf. § 11 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på den vejledningsforpligtelse, som kommunen har efter
retssikkerhedsloven. Ændringsforslaget medfører alene,
at vejledningsforpligtelsen bliver suppleret af en bestemmelse i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter kommunen
skal vejlede en person med mindre end 6 år tilbage til
folkepensionsalderen om alle relevante muligheder for hjælp,
herunder mulighederne for at ansøge om seniorpension og
tidlig pension, inden for 6 måneder efter at personen har
tilkendegivet, at den pågældende ikke ønsker et
ressourceforløb.
Økonomiske
konsekvenser
Der er årligt ca. 200 personer i den
relevante aldersgruppe, der påbegynder et
ressourceforløb. Det vides ikke, hvor mange i denne
aldersgruppe der årligt vil takke nej til et
ressourceforløb, uden at deres sag har været behandlet
i rehabiliteringsteamet.
Beregningsmæssigt er det forudsat, at
der årligt er 225 borgere i aldersgruppen, der bliver tilbudt
et ressourceforløb, og at ca. 10 pct. takker nej. Det svarer
til ca. 25 personer årligt.
Det vurderes, at ændringsforslaget
vil medføre merudgifter i kommunerne som følge af den
øgede forpligtigelse til dokumentation og udsøgning
af en ny målgruppe. Samlet skønnes
ændringsforslaget med betydelig usikkerhed at medføre
merudgifter i kommunerne til øget administration i
størrelsesordenen 0,5 mio. kr. årligt.
Der er i beregningen ikke taget
højde for, at enkelte borgere eventuelt kan tilgå
pension lidt tidligere end ellers. Merudgiften hertil
forudsættes at være ubetydelig, idet personerne i
målgruppen vurderes at være ydelsesmodtagere.
Til nr. 2
6 måneder er en alt for lang tid at
vente på et tilbud, hvor der ikke sker noget i ventetiden. 3
måneder er en passende frist og tilstrækkelig tid til,
at jobcenteret kan give indhold i ressourceforløbet.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig præcisering af det foreslåede § 113,
stk. 2, 2. pkt., således at det bliver tydeliggjort, at sagen
ikke skal forelægges for rehabiliteringsteamet, selv om
personen ikke har påbegyndt en indsats, senest 6
måneder efter at personen påbegyndte
ressourceforløbet, når særlige grunde taler imod
det.
Til nr. 4
Egen læge eller f.eks. den
behandlende sygehuslæge er den person, der kender borgerens
helbredstilstand og funktionsnedsættelse bedst. Derfor skal
jobcenteret være lydhør over for det lægefaglige
personale og rette sig efter lægens vurdering af, hvad
patienten kan tåle helbredsmæssigt.
Til nr. 5
1 år vil som hovedregel være
tilstrækkelig tid til, at borgerens arbejdsevne og
erhvervsmæssige situation kan afklares.
Ressourceforløb, der strækker sig ud over 1 år,
vil oftest være spild af borgerens tid og af jobcenterets
ressourcer. Der kan dog være tilfælde, f.eks. unge med
psykiske og sociale problemer, hvor det kan være
hensigtsmæssigt at forlænge
ressourceforløbet.
Til nr. 6
De foreslåede 5 år, hvor en
borger skal vente på afklaring og afgørelse i sin sag,
er en urimelig lang ventetid. Enhedslistens forslag på 2
år er i sig selv længe nok. Igen kan der dog være
helt særlige omstændigheder, hvor borgeren selv har
brug for længere tid til sin afklaring.
Til nr. 7
Sygdom og ulykke rammer alle aldersgrupper
lige hårdt. Der er derfor ingen saglig grund til, at borgere
under 40 år kan være i ressourceforløb i
årevis, indtil de fylder 40 år, da det svækker
disse borgeres retssikkerhed. I stedet bør jobcenteret meget
tidligt i forløbet undersøge, om der er mulighed for
revalidering, og i givet fald tilbyde disse borgere revalidering
eller omskoling. Det gælder i øvrigt for alle
aldersklasser, at revalideringsmulighederne bør
undersøges, og at revalidering bør have
førsteprioritet.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring i
lovforslaget betyder, at kommunen ikke længere får
refusion til driftsudgifter i ressourceforløbet, og det
medfører igen, at kommunerne først og fremmest vil
give tilbud om virksomhedspraktik, som er gratis for kommunerne, og
at kommunerne ikke vil satse på de tilbud, som i mange
tilfælde vil være bedst for borgerne, nemlig
uddannelse, kurser, opkvalificering og vejledning. Med
ændringsforslaget annulleres dette forslag.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring i
lovforslaget betyder, at kommunerne ikke længere får
refusion for udgifterne til mentorstøtte i
ressourceforløbet. Det er et uigennemtænkt forslag.
Mentorstøtten kan være afgørende for f.eks.
borgere med store psykiske og sociale problemer, og støtten
kan være afgørende for, at disse borgere overhovedet
kan starte på og fungere i et ressourceforløb.
Enhedslisten frygter, at kommunerne herefter i vid
udstrækning vil afskaffe mentorstøtten. Med
ændringsforslaget annulleres dette forslag.
Til nr. 10
Den i lovforslaget foreslåede
ændring indebærer, at alle modtagere af hjælp er
omfattet af sanktionsbestemmelserne. Den i lovforslaget
foreslåede ændring rammer først og fremmest
flygtninge og indvandrere, der i forvejen har meget få penge
til deres rådighed, men ændringen er også vendt
mod alle aktivitetsparate, der i forvejen kan have store
problemer.
Med ændringsforslaget annullerer
Enhedslisten den foreslåede udvidelse af gruppen, der
omfattes af sanktionsbestemmelser, da Enhedslisten ønsker
færre og ikke flere sanktioner.
Til nr. 11
Når syge borgere overgår fra
sygedagpenge til ressourceforløbsydelse, oplever de en stor
indtægtsnedgang, der kommer oven i indtægtsnedgangen
fra løn til sygedagpenge. Hertil kommer, at hvis de på
grund af deres sygdom eller ulykke får en løbende
udbetaling fra en pensionskasse eller et forsikringsselskab,
så bliver disse udbetalinger modregnet krone for krone i
ressourceforløbsydelsen. Disse borgere oplever nu den
virkelighed, at de selv helt eller delvis skal betale for deres
ressourceforløb. Det er en helt urimelig retstilstand, og
derfor bør denne modregning afskaffes.
Til nr. 12
Det fremgår af § 26 a, stk. 5, i
lov om social pension, at en person, der modtager
førtidspension efter lov om social pension, ikke samtidig
kan modtage seniorpension. Ydelsen for henholdsvis
førtidspension efter lov om social pension og seniorpension
er på samme niveau, ligesom pensionistens rettigheder er de
samme, uanset om pensionisten er tilkendt førtidspension
efter lov om social pension eller seniorpension.
Det fremgår af overgangsbestemmelsen
i § 6, stk. 4, i lov nr. 285 af 25. april 2001 om
ændring af lov om social pension og andre love
(førtidspensionsreform), som er videreført i
bekendtgørelse af lov om social pension, at personer, der er
tilkendt eller som har påbegyndt en sag om
førtidspension, invaliditetsydelse eller bistands- og
plejetillæg inden den 1. januar 2003 efter lov om
højeste, mellemste, almindelig forhøjet og almindelig
førtidspension m.v., ikke er omfattet af de nye regler om
førtidspension i lov om social pension.
Det fremgår af bemærkningerne
til § 1, nr. 4, i L 21, forslag til lov om ændring af
lov om social pension og forskellige andre love (overførsel
af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden
m.v.) (Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 21 som fremsat,
side 23), at personer, der er omfattet af lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., ikke kan overgå til at modtage
førtidspension eller seniorpension efter lov om social
pension, heller ikke i forbindelse med ansøgning om
forhøjelse af en tidligere tilkendt førtidspension.
Der er i denne forbindelse taget højde for
dobbeltforsørgelsesprincippet, men ved en fejl fremgår
det ikke direkte af loven, at personer, der er omfattet af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
pension m.v., herunder personer, der modtager invaliditetsydelse og
dermed ikke modtager førtidspension, ikke kan tilkendes
seniorpension.
I forbindelse med udarbejdelse af L 67,
forslag til lov om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love (indførelse af seniorpension) og af
ovennævnte L 21 er der imidlertid ved en fejl ikke foretaget
en ændring i selve lovteksten, der medfører, at der
ikke kan tilkendes seniorpension til personer, der er tilkendt
førtidspension eller invaliditetsydelse efter lov om
højeste, mellemste, almindelig forhøjet og almindelig
førtidspension m.v. Retstilstanden er derfor uklar, og der
er personer omfattet af denne lov, der også er blevet
tilkendt seniorpension.
Der er tale om ganske få personer,
der er tilkendt invaliditetsydelse efter lov om højeste,
mellemste, almindelig forhøjet og almindelig
førtidspension m.v., og som tillige er tilkendt
seniorpension efter lov om social pension. Med dette lovforslag
sker der ikke ændringer, for så vidt angår disse
personers ret til fortsat at modtage invaliditetsydelse. Det
skyldes, at de ellers vil blive ringere stillet efter
lovændringen. De vil således modsat andre pensionister
have ret til at modtage både seniorpension og
invaliditetsydelse på samme tid. Invaliditetsydelse
udgør 38.664 kr. årligt og er skattefri.
Det foreslås, at § 26 a, stk. 5,
nyaffattes, så det fremgår, at seniorpension ikke kan
tilkendes personer, der er tilkendt førtidspension efter
§ 16 i lov om social pension eller er tilkendt
førtidspension eller invaliditetsydelse efter lov om
højeste, mellemste, almindelig forhøjet eller
almindelig førtidspension m.v.
Der kan derefter ikke opstå tvivl om,
at personer, der er tilkendt førtidspension efter lov om
social pension, ikke kan tilkendes seniorpension.
Desuden bringes reglerne i overensstemmelse
med intentionerne om, at reglerne om seniorpension svarer til
reglerne om seniorførtidspension, for så vidt
angår, at personer, der er tilkendt førtidspension
eller invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste,
almindelig forhøjet og almindelig førtidspension m.v.
ikke kan tilkendes seniorpension.
Nyaffattelsen af § 26 a, stk. 5, vil
medføre, at der ikke kan tilkendes seniorpension til
personer, der er tilkendt førtidspension efter lov om social
pension eller er tilkendt førtidspension eller
invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste,
almindelig forhøjet og almindelig førtidspension m.v.
Det betyder, at personer, der har fået tilkendt
invaliditetsydelse efter § 21, stk. 1 eller 2, skal have deres
sag behandlet efter lov om højeste, mellemste, almindelig
forhøjet og almindelig førtidspension m.v., og dermed
ikke kan få tilkendt seniorpension efter lov om social
pension.
Til nr. 13
Det er positivt, at tidligere udsendte
soldater og andre tidligere udsendte, der får
førtidspension og er diagnosticeret med ptsd eller andre
alvorlige psykiske lidelser, nu kan være trygge og ikke
længere behøver at frygte for at få frataget
deres pension, hvis de f.eks. har nogle arbejdsindtægter. Med
ændringsforslaget udvides målgruppen til at omfatte
alle, der er diagnosticeret med ptsd. Politibetjente,
fængselsbetjente, personale på psykiatriske hospitaler
og bosteder, lokomotivførere og mennesker på mange
andre arbejdspladser kan komme ud for voldsomme hændelser,
der medfører ptsd. Det samme gælder for voldsofre.
Alle disse borgere bør ligeledes have sikkerhed for, at
deres pension ikke kan blive frakendt.
Til nr. 14
Ændringsforslaget medfører en
udvidelse af ministerens bemyndigelse som følge af
ændringsforslag nr. 13.
Til nr. 15
Ændringen vedrørende § 3,
nr. 2, blev ved en fejl ikke indsat i bestemmelsen om, at
bestemmelsen skal træde i kraft den 1. januar 2022 i lighed
med §§ 1 og 2 om ændringer af bestemmelserne om
ressourceforløb.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foretages en
præcisering af henvisningen til kapitel 11, 12 og 14 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foretages en
præcisering af henvisningen til § 195 og § 197, nr.
1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. april
2021 og var til 1. behandling den 20. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 2. februar 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 157. Den 14. april
2021 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |