Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. april 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13 stk. 1, om, at
der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1) I
undertitlen indsættes efter
»momslåneordningen«: »og udskydelse af
betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 7, ændres »skatte-, told- eller
afgiftssvig efter skatte-, told- eller afgiftslovgivningen
eller« til: »overtrædelse af skatte-, told- eller
afgiftslovgivningen eller skatte-, told- eller afgiftssvig
efter«.
02. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt., ændres
»1. november 2021« til: »1. november
2022«.«
[Præcisering af bestemmelse
og udskydelse af tilbagebetalingsfrist for lån efter §
1, 1. pkt.]
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
3, stk. 1, 4. pkt., der bliver 6. pkt., ændres
»2. og 3. pkt.« til: »1.-5.
pkt.««
[Udvidelse af
anvendelsesområde for regel om
iværksætterselskaber som konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
4, stk. 2, 2. pkt., ændres »2. og 3. pkt.«
til: »2.-5. pkt.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 1, nr. 7, ændres »skatte- eller
afgiftssvig efter skatte- eller afgiftslovgivningen eller«
til: »overtrædelse af skatte-, told- eller
afgiftslovgivningen eller skatte-, told- eller afgiftssvig
efter«.«
[Præcisering af
bestemmelse]
Til § 3
6)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
1 ændres »og for april 2021« til:
»for april 2021«, og efter »den 27. september
2021« indsættes: », og for maj 2021 er den sidste
rettidige betalingsdag den 31. januar 2022«.
02. I
§ 2 ændres »og for maj
2021« til: »for maj 2021«, og efter »den
15. oktober 2021« indsættes: », og for juni 2021
er den sidste rettidige betalingsdag den 17. januar
2022«.«
[Udskydelse af betalingsfrister for
virksomheders betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i juni
2021]
Til § 4
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 02, og § 2.
Ministeren kan herunder fastsætte, at dele af loven
træder i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 6
foreslås det at udskyde betalingsfristerne for betaling af
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i juni 2021 til den 31. januar 2022
for små og mellemstore virksomheder, jf.
opkrævningslovens § 2, stk. 5, og til den 17. januar
2022 for store virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2,
stk. 6.
Som følge heraf foreslås det
med ændringsforslag nr. 1 at ændre lovforslagets
undertitel, så undertitlen også nævner udskydelse
af betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Til nr. 2
Til 01
I henhold til § 2, stk. 1, nr. 7, i
lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19 (herefter
A-skattelåneloven) kan virksomheder ikke opnå
lån, hvis de har en fysisk eller juridisk person, som er ejer
af virksomheden, reelt driver virksomheden, er medlem af
virksomhedens bestyrelse eller direktion eller er filialbestyrer i
virksomheden, og som inden for de sidste 10 år er dømt
for skatte-, told- eller afgiftssvig efter skatte-, told- eller
afgiftslovgivningen eller straffelovens § 289.
Formålet med bestemmelsen er at
begrænse statens tab ved låneordningen. I de specielle
bemærkninger til A-skattelånelovens § 2
nævnes en række eksempler på, hvilke
overtrædelser der skal forstås som skatte-, told- eller
afgiftssvig efter skatte-, told- eller afgiftslovgivningen.
Henvisningerne omfatter i overvejende grad forhold, der er
begået med forsæt og ved grov uagtsomhed. Det forhold,
at det i bestemmelsen er omtalt som skatte-, told- eller
afgiftssvig, kan imidlertid skabe uklarhed om, hvorvidt udelukkelse
fra låneordningerne alene angår forhold, der er
begået med forsæt.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslag nr. 01 til § 1 at præcisere
bestemmelsen i A-skattelånelovens § 2, stk. 1, nr. 7,
således at det tydeliggøres, at virksomheder, der har
en fysisk eller juridisk person, som er ejer af virksomheden, reelt
driver virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse eller
direktion eller er filialbestyrer i virksomheden, og som inden for
de sidste 10 år er dømt for overtrædelse af
skatte-, told- eller afgiftslovgivningen eller skatte-, told- eller
afgiftssvig efter straffelovens § 289, ikke kan opnå et
lån.
Præciseringen har til formål at
skabe yderligere klarhed om, at både forhold, der er
begået med forsæt, og forhold, der er begået ved
grov uagtsomhed, er omfattet af A-skattelånelovens § 2,
stk. 1, nr. 7, hvilket indebærer, at virksomheder, der har en
fysisk eller juridisk person, som er ejer af virksomheden, reelt
driver virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse eller
direktion eller er filialbestyrer i virksomheden, og som inden for
de sidste 10 år er dømt for sådanne forhold, er
udelukket fra låneordningerne. Det bemærkes, at
præciseringen ikke angår en strafbestemmelse, men en
bestemmelse om udelukkelse fra låneordningen i tilfælde
af domfældelse for de nævnte strafbare forhold.
Forslaget skal ikke ændre på
retstilstanden. Det har fra låneordningens indførelse
været hensigten, at både forsætlige og groft
uagtsomme forhold skulle være omfattet af
A-skattelånelovens § 2, stk. 1, nr. 7. Dette er netop
baggrunden for, at der i oplistningen af eksempler på
domfældelse efter forskellige skatte- og afgiftslove, som
udelukker virksomheder fra at opnå en låneordning, er
henvist til bestemmelser, der både dækker groft
uagtsomme og forsætlige overtrædelser af reglerne.
Herudover vil også mindre grove forseelser end dem, der kan
føre til domfældelse, kunne føre til
udelukkelse fra låneordningerne. Det gælder f.eks.,
hvis en virksomhed har fået foretaget en foreløbig
fastsættelse, fordi virksomheden ikke har indsendt en
angivelse af moms, A-skat m.v. for en afregningsperiode.
Tilsvarende fører det til udelukkelse fra
låneordningen, hvis virksomheden har stillet eller er blevet
pålagt at skulle stille sikkerhed efter
opkrævningslovens § 11. Skatteforvaltningen har da
også indrettet sin administrative praksis herefter.
Til 02
Efter gældende regler er
tilbagebetalingsfristen for lån efter
A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., den 1. november 2021,
jf. § 3, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 02 til § 1, at
tilbagebetalingsfristen for lån efter
A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., hvilken frist efter
gældende regler er den 1. november 2021, jf.
A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., udskydes til
den 1. november 2022.
Ændringsforslag nr. 02 til § 1
skal - som følge af ændringsforslag nr. 6, hvorefter
betalingsfristerne for betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
juni 2021 for små og mellemstore virksomheder foreslås
udskudt til den 31. januar 2022 - sikre, at små og
mellemstore virksomheder ikke vil have for mange udskudte
betalingsfrister og tilbagebetalingsfrister for låneordninger
ultimo 2021 og primo 2022.
Små og mellemstore virksomheder skal
således - foruden de ordinære betalinger af A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms - i november 2021 også
tilbagebetale lån efter to låneordninger (lån
efter A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., og lån
efter §§ 3 og 4 i lov om rentefrie lån svarende til
angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 (herefter moms- og
lønsumsafgiftslåneloven)).
Til nr. 3
Virksomheders lån vedrørende
betalinger af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i januar 2021 skal
tilbagebetales senest den 1. november 2021, jf.
A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt.
Tilbagebetalingsfristen for lån vedrørende betalinger
af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i februar og marts 2021 er
henholdsvis den 1. april 2022 og den 1. juni 2022, jf. 2. og 3.
pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at indsætte to nye punktummer (4. og 5.
pkt.) efter A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 3. pkt., med
henblik på at fastsætte tilbagebetalingsfristerne for
de foreslåede låneordninger vedrørende
virksomheders ordinære betaling af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i april 2021 og den udskudte betaling af
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i maj 2021.
Der gælder efter § 3, stk. 1, 4.
pkt., der bliver 6. pkt., en særlig regel for
iværksætterselskaber. Det følger således
heraf, at hvis et lån er bevilget til et
iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er
kommet under likvidation, konkurs eller tvangsopløsning, er
tilbagebetalingsfristen efter 2. og 3. pkt. dog den 1. november
2021, medmindre det senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale
Virksomhedsregister fremgår, at
iværksætterselskabet er omregistreret til et
anpartsselskab. Denne regel foreslås med lovforslagets §
1, nr. 4, udvidet til også at henvise til
tilbagebetalingsfristen efter de to nye punktummer (4. og 5. pkt.),
der foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 3, jf.
ovenfor.
Reglen om iværksætterselskaber
i § 3, stk. 1, 4. pkt., der bliver 6. pkt., henviser ikke til
tilbagebetalingsfristen efter 1. pkt., da denne frist allerede er
den 1. november 2021. Med ændringsforslaget om at ændre
§ 3, stk. 1, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 02 til
§ 1, foreslås det dog at udskyde tilbagebetalingsfristen
efter 1. pkt. til den 1. november 2022. Som følge heraf vil
det også være relevant, at reglen i § 3, stk. 1,
4. pkt., henviser til tilbagebetalingsfristen efter 1. pkt.,
hvilket derfor foreslås med ændringsforslag nr. 3.
Af lovtekniske hensyn foreslås dette
gjort ved at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, der
også omhandler en ændring i A-skattelånelovens
§ 4, stk. 2, 2. pkt. Den i lovforslaget foreslåede
ændring af A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2.
pkt., videreføres uden ændringer med
ændringsforslag nr. 4, jf. nedenfor.
Til nr. 4
Som følge af ændringsforslag
nr. 3 vil lovforslagets § 1, nr. 4, af lovtekniske hensyn ikke
længere indeholde en ændring af
A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2. pkt.
Denne ændring af
A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2. pkt., er dog fortsat
nødvendig og foreslås derfor videreført med
ændringsforslag nr. 4.
Der foreslås ikke herved
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 5
I henhold til moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 5, stk. 1, nr. 7, kan
virksomheder ikke opnå lån, hvis de har en fysisk eller
juridisk person, som er ejer af virksomheden, reelt driver
virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse eller direktion
eller er filialbestyrer i virksomheden, og som inden for de sidste
10 år er dømt for skatte- eller afgiftssvig efter
skatte- eller afgiftslovgivningen eller straffelovens §
289.
Formålet med bestemmelsen er at
begrænse statens tab ved låneordningen. I de specielle
bemærkninger til moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 5 nævnes en
række eksempler på, hvilke overtrædelser der skal
forstås som skatte- eller afgiftssvig efter skatte- eller
afgiftslovgivningen. Henvisningerne omfatter i overvejende grad
forhold, der er begået ved grov uagtsomhed. Det forhold, at
det i bestemmelsen er omtalt som skatte- eller afgiftssvig, kan
imidlertid skabe uklarhed om, hvorvidt udelukkelse fra
låneordningerne alene angår forhold, der er
begået med forsæt.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslag nr. 5 at præcisere bestemmelsen i
moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 5, stk. 1,
nr. 7, således at det præciseres, at virksomheder, der
har en fysisk eller juridisk person, som er ejer af virksomheden,
reelt driver virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse
eller direktion eller er filialbestyrer i virksomheden, og som
inden for de sidste 10 år er dømt for
overtrædelse af skatte-, told- eller afgiftslovgivningen
eller skatte-, told- eller afgiftssvig efter straffelovens §
289, ikke kan opnå et lån.
Præciseringen har til formål at
skabe yderligere klarhed om, at både forhold, der er
begået med forsæt, og forhold, der er begået ved
grov uagtsomhed, og at overtrædelser af toldlovgivningen er
omfattet af moms- og lønsumsafgiftslånelovens §
5, stk. 1, nr. 7, hvilket indebærer, at virksomheder, der har
en fysisk eller juridisk person, som er ejer af virksomheden, reelt
driver virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse eller
direktion eller er filialbestyrer i virksomheden, og som inden for
de sidste 10 år er dømt for sådanne forhold, er
udelukket fra låneordningerne. Told er en afgift på
import af varer fra tredjelande og er således allerede
omfattet af betegnelsen afgift.
Det bemærkes, at
præciseringerne ikke angår en strafbestemmelse, men en
bestemmelse om udelukkelse fra låneordningen i tilfælde
af domfældelse for de nævnte strafbare forhold.
Forslaget skal ikke ændre på
retstilstanden. Det har fra låneordningens indførelse
været hensigten, at både forsætlige og groft
uagtsomme forhold og overtrædelser af toldlovgivningen skulle
være omfattet af moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 5, stk. 1, nr. 7.
Dette er netop baggrunden for, at der i oplistningen af eksempler
på domfældelse efter forskellige skatte- og
afgiftslove, som udelukker virksomheder fra at opnå en
låneordning, er henvist til bestemmelser, der både
dækker groft uagtsomme og forsætlige
overtrædelser af reglerne. Herudover vil også mindre
grove forseelser end dem, der kan føre til
domfældelse, kunne føre til udelukkelse fra
låneordningerne. Det gælder f.eks., hvis en virksomhed
har fået foretaget en foreløbig fastsættelse,
fordi virksomheden ikke har indsendt en angivelse af moms, A-skat
m.v. for en afregningsperiode. Tilsvarende fører det til
udelukkelse fra låneordningen, hvis virksomheden har stillet
eller er blevet pålagt at skulle stille sikkerhed efter
opkrævningslovens § 11. Skatteforvaltningen har da
også indrettet sin administrative praksis herefter.
Til nr. 6
Efter gældende regler er den sidste
rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
for maj 2021 den 10. juni 2021 for små og mellemstore
virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 5, mens
den sidste rettidige betalingsdag for juni 2021 er den 30. juni
2021 for store virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2,
stk. 6.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 6 at udskyde betalingsfristen for alle
virksomheders betaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
i juni 2021.
Det sker, ved at der foreslås
ændringer i §§ 1 og 2 i lov om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19, så
betalingsfristen for maj 2021 for små og mellemstore
virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 5,
udskydes fra den 10. juni 2021 til den 31. januar 2022, og
betalingsfristen for juni 2021 for store virksomheder, jf.
opkrævningslovens § 2, stk. 6, udskydes fra den 30. juni
2021 til den 17. januar 2022.
Til nr. 7
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 02 til § 1, at der i lovforslaget
indsættes et nyt nummer, der indebærer en ændring
i A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., så
tilbagebetalingsfristen for lån efter § 1, 1. pkt.,
udskydes fra den 1. november 2021 til den 1. november 2022.
Låneordningen efter
A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., omfatter kun små
og mellemstore virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2,
stk. 5, og vurderes derfor at indebære statsstøtte.
Udskydelsen af tilbagebetalingsfristen for lånene, jf.
ændringsforslag nr. 02 til § 1, kan derfor først
sættes i kraft, når Europa-Kommissionen har godkendt
udskydelsen efter statsstøttereglerne.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 7, at lovforslagets § 4, stk. 2,
nyaffattes, så det - ligesom for lovforslagets § 2 -
også vil være skatteministeren, der vil skulle
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af denne del
af loven (udskydelsen af tilbagebetalingsfrist).
Der kan være behov for at
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens
§ 1, nr. 02, og § 2 på forskellige tidspunktet,
hvis godkendelsen fra Europa-Kommissionen af lovforslagets §
1, nr. 02, ikke foreligger på tidspunktet, hvor der er behov
for at sætte lovens § 2 i kraft. Ved nyaffattelsen er
der derfor også givet mulighed for, at ministeren vil kunne
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Likviditetstiltagene, der foreslås
gennemført med ændringsforslag nr. 02 til § 1 og
ændringsforslag nr. 6, skønnes med betydelig
usikkerhed at ville medføre et merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 10 mio. kr. i 2021
og et mindreprovenu på 55 mio. kr. i 2022.
Likviditetstiltagene vurderes at
medføre administrative udgifter på i alt 2,1 mio. kr.
i 2021-2026. De administrative udgifter vedrører
Skatteforvaltningens sagsbehandling og kontrol med ordningerne samt
systemtilretninger.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Likviditetstiltagene, der foreslås
gennemført med ændringsforslag nr. 02 til § 1 og
ændringsforslag nr. 6, skønnes isoleret set at ville
styrke virksomhedernes adgang til likviditet med ca. 28 mia.
kr.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. april
2021 og var til 1. behandling den 15. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Under hensyn til lovforslagets hastende
karakter har et udkast til lovforslaget inden fremsættelse
været sendt i en forkortet høring, og skatteministeren
sendte den 7. april 2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm.
del - bilag 202. Den 15. april 2021 sendte skatteministeren
høringssvarene og et notat herom til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Merete Scheelsbeck (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk
Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |