Skriftlig fremsættelse (26. marts
2021)
Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet (Udvidelse af
kredsen af kompensationsberettigede følgeerhverv, regler om
krav om miljøtilladelser m.v., regler om ansøgning,
frister og dokumentationskrav, regler om statens overtagelse af
erstattede aktiver og adgang til nedrivning og bortskaffelse m.v.,
regler om klageadgang og søgsmålsfrister, m.v.)
(Lovforslag nr. L 206)
Lovforslaget
har til formål at tilvejebringe hjemmel til at udmønte
dele af den politiske aftale indgået den 25. januar 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
SF og Liberal Alliance om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19.
I
forlængelse af den politiske aftale af 25. januar 2021
foreslås det med lovforslaget at udvide kredsen af de
kompensationsberettigede følgeerhverv til at omfatte udleje
af stald- og burkapacitet til minkproduktion i Danmark samt
pelserier, som betjener minkproduktion i Danmark, uanset om disse
virksomheder i det væsentlige er afhængige af minkavl i
Danmark for at kunne drive deres virksomhed. Den foreslående
udvidelse indebærer endvidere, at der kan ydes kompensation
til pelserier, der betjener danske minkavlere, uanset om pelseriet
organisatorisk er udskilt som selvstændig
følgeerhvervsvirksomhed eller indgår i en virksomhed,
hvor der også drives minkavl i Danmark.
Endvidere
indeholder lovforslaget en bemyndigelse til, at der kan
fastsættes regler om krav om tilladelser og godkendelser
efter anden lovgivning til minkproduktion eller minkrelateret
produktion som en betingelse for tildeling og udbetaling af
kompensation og erstatning til minkavlere og
følgeerhverv.
Herudover
foreslås med lovforslaget indført en bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om ansøgning,
frister, oplysnings- og dokumentationskrav samt regler om krav om
revisorattestation i forbindelse med behandling af sager om
erstatning og kompensation m.v. efter regler fastsat i
medfør af loven. Lovforslaget indeholder også en
bemyndigelse til, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om, at oplysninger, der
afkræves til brug for behandlingen af sager efter loven eller
regler fastsat i medfør heraf, skal afgives på tro og
love.
Desuden
indføres med lovforslaget en bestemmelse om, at Dansk
Pelsdyravlerforening a.m.b.a. efter anmodning fra
Fødevarestyrelsen skal videregive visse nærmere
angivne oplysninger om minkavleres salg og afregning hos Dansk
Pelsdyravlerforening a.m.b.a. til brug for behandling af sager om
erstatning og kompensation til minkavlere.
Endvidere
foreslås indført en bemyndigelse til, at ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og
kompensation, som er fastsat efter regler udstedt i medfør
af loven, herunder om fordelingen af erstatnings- og
kompensationsbeløbet mellem rettighedshavere, herunder bl.a.
panthavere. Med lovforslaget indføres desuden en bestemmelse
om, at krav på erstatning og kompensation efter regler
fastsat i medfør af loven, herunder eventuelle krav på
forskud på erstatning og kompensation, ikke kan overdrages,
før kravet er indtrådt, og at aftaler om sådanne
overdragelser er ugyldige.
Endvidere
indeholder lovforslaget en række bestemmelser om, at staten
erhverver ret over de aktiver, der er ydet erstatning eller
kompensation for, herunder om statens adgang til disse aktiver med
henblik på bl.a. nedrivning eller anden bortskaffelse m.v.,
og at det kan fastsættes som et vilkår for erstatning
og kompensation efter regler fastsat i medfør loven, at
modtagere af erstatning eller kompensation aktivt skal medvirke til
at give de involverede myndigheder og deres repræsentanter
adgang til de erstattede eller kompenserede aktiver og den ejendom,
hvorpå de befinder sig.
Der
foreslås herudover indført en bemyndigelse til, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om kompensation for rimelige omkostninger
afholdt af minkavlere og følgeerhverv i perioden frem til
fastsættelsen af erstatning eller kompensation, hvor staten
erhverver ret over de aktiver, der er ydet erstatning eller
kompensation for.
Med
lovforslaget foreslås desuden en udvidelse af bemyndigelsen
til at fastsætte regler om oprettelse af myndigheder, der
skal behandle sager om erstatning og kompensation, hvorefter der
kan fastsættes nærmere regler om disse myndigheders
virksomhed og om sekretariatsbistand. Der foreslås samtidig
en bemyndigelse til at fastsætte regler om
efterprøvelse af disse myndigheders afgørelser,
herunder kan der fastsættes regler om, at afgørelser
ikke kan indbringes for domstolene, før en eventuel mulighed
for administrativ rekurs har været udnyttet, og regler om, at
afgørelser skal indbringes for domstolene inden for
nærmere fastsatte frister. Det er hensigten, at der skal
oprettes særlige erstatnings- og taksationskommissioner til
at behandle sager om erstatning og kompensation efter regler
fastsat i medfør af lovens § 8, stk. 3, og der kan
oprettes eventuelle overerstatnings- og taksationskommissioner til
at efterprøve erstatnings- og taksationskommissionernes
afgørelser.
Herudover har
lovforslaget til formål at indføre regler om adgangen
til at klage over afgørelser, herunder regler om, at klage
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om
afgørelsesmyndighedens adgang til at genoptage en sag, efter
at der er indgivet klage, samt regler om formkrav til klagen og
klagefrist. Samtidig foreslås en bestemmelse om klageadgang
til Miljø- og Fødevareklagenævnet for så
vidt angår afgørelser, der er truffet i medfør
af loven eller regler fastsat i medfør heraf, medmindre
andet fremgår af loven eller regler fastsat i medfør
af heraf. Det er med bestemmelsen hensigten, at afgørelser,
der er truffet af Fødevarestyrelsen skal kunne
påklages til Miljø-og Fødevareministeriet, og
samtidig er det hensigten, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri vil fastsætte regler om, at de ovenfor
nævnte erstatnings- og taksationskommissioners og eventuelle
overerstatnings- og taksationskommissioners afgørelser ikke
kan påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet eller anden administrativ
myndighed.
Endeligt
indføres med lovforslaget bestemmelser, der giver mulighed
for at fastsætte regler om digital kommunikation.
Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.