Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 22. april 2021
1. Ændringsforslag
Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri har stillet 16 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, RV og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1-7 og 10-16
og vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til ændringsforslag nr. 8 og 9.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
undertitlen indsættes efter
»erstattede«: »eller kompenserede«.
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 6, stk. 5,
indsættes efter »8 b«: »og § 8 e, stk.
2«.
[Konsekvensændring og
udvidelse af bemyndigelsen som følge af
ændringsforslag nr. 14]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8, stk. 3, indsættes efter »regler om«:
»fuldstændig«, og »herunder erstatning
og« ændres til: »herunder
fuldstændig«.«
[Sproglig præcisering]
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 8, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »ydes«: »fuldstændig«.
[Sproglig præcisering]
5) I
det under nr. 3 foreslåede § 8, stk. 4, indsættes efter
»stk. 3«: »og § 8 e, stk. 1«.
[Udvidelse af bemyndigelsen om
godkendelser og tilladelser efter anden lovgivning som følge
af ændringsforslag nr. 14]
6) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 8, stk. 4, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes før
», herunder«: », § 8 d og § 8 e, stk.
1«, og »revisorattestation« ændres til:
»erklæring fra en godkendt revisor«.
[Korrektion af ordet
revisorattestation og præcisering af bemærkningerne
hertil og konsekvensændring og udvidelse som følge af
ændringsforslag nr. 14]
7) Det
under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 8, udgår.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
[Udeladelse af regel om, at aftaler
om overdragelse af krav på erstatning m.v. er ugyldige]
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og NB):
8) I
det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 9, der bliver stk. 8,
indsættes efter »stk. 3, «: »og § 8 e,
stk. 1,«, og efter »rettighedshavere«
indsættes: », om samtykke fra rettighedshavere og om
det tidspunkt, som skal danne grundlag for
værdiansættelsen af rettigheder«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at
omfatte regler om samtykke og tidspunktet for
værdiansættelse af rettigheder samt udvidelse som
følge af ændringsforslag nr. 14]
9) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 8
indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om statens betaling af renter af krav
på erstatning eller kompensation fastsat efter regler udstedt
i medfør af § 8, stk. 3, og § 8 e, stk. 1,
herunder om rentens fastsættelse.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om statens betaling af renter]
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
10) I
den under nr. 6 foreslåede § 8 a affattes stk.
4, 2. pkt., således:
»Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at staten ikke erhverver ret til visse aktiver som
nævnt i stk. 2 og 3, herunder efter anmodning fra den enkelte
minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed, og om fradrag i
opgørelsen af erstatningen eller kompensationen som
følge heraf.«
[Ændring og udvidelse af
bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at staten ikke
erhverver ret til visse aktiver og om fradrag i opgørelsen
af erstatningen eller kompensationen som følge heraf]
11) I
den under nr. 6 foreslåede § 8 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at der som vilkår for, at staten
ikke erhverver ret til visse aktiver, jf. stk. 4, 2. pkt., vedtages
en deklaration på ejendommen eller dele af denne, hvorfra
virksomheden har været drevet, hvorefter der for fremtiden
ikke kan drives minkproduktion og pelseri på
ejendommen.«
[Mulighed for tinglysning af
deklaration om, at der ikke må drives minkproduktion eller
minkrelateret virksomhed på ejendom, herunder som
følge af ændringsforslag nr. 10]
12) I
den under nr. 6 foreslåede § 8 c indsættes i stk. 1 efter »§ 8, stk. 3,«:
»og § 8 e, stk. 1,«.
[Konsekvensændring og
udvidelse af bemyndigelsen som følge af
ændringsforslag nr. 14]
13) I
den under nr. 6 foreslåede § 8 d indsættes efter
»§ 8, stk. 3«: », og § 8 e, stk.
1«.
[Konsekvensændring og
udvidelse af bemyndigelsen som følge af
ændringsforslag nr. 14]
14) I
nr. 6 indsættes som § 8 e:
Ȥ 8 e. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at staten på begæring fra den enkelte minkavler
eller følgeerhvervsvirksomhed ud over erstatning og
kompensation, der fastsættes efter regler udstedt i
medfør af § 8, stk. 3, kan yde erstatning og
kompensation for virksomhed, som ikke på rimelig måde
kan omstilles eller videreføres som selvstændig
virksomhed.
Stk. 2. Ved
fastsættelsen af erstatning eller kompensation efter regler
fastsat i medfør af stk. 1 er det et vilkår for
erstatningen eller kompensationen, at staten erhverver ejendomsret
til de aktiver, der har været anvendt i virksomheden, og som
der ydes erstatning eller kompensation for.
Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, som er omfattet
af stk. 2, herunder om, at det er et vilkår for erstatningen
eller kompensationen, at modtagere af erstatningen eller
kompensationen aktivt skal medvirke til, at staten erhverver de
fastsatte rettigheder efter stk. 2.«
[Bestemmelse om, at der kan
fastsættes regler om erstatning og kompensation for
ikkeminkrelateret virksomhed, som ikke på rimelig måde
kan omstilles eller videreføres, og om statens erhvervelse
af ejendomsret til de erstattede eller kompenserede aktiver
m.v.]
15) I
de under nr. 7 foreslåede § 10 c, stk. 1, og § 10 d, stk. 1, ændres
»§ 8, stk. 5,« til: »§ 8, stk. 5, 2.
pkt.,«.
[Præcisering af
henvisning]
Til § 3
16) I
stk. 1 ændres »1. maj
2021« til: »10. maj 2021«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
præciseres undertitlen således, at ordene »eller
kompenserede« tilføjes i beskrivelsen af lovforslagets
hovedindhold, for så vidt angår regler om statens
overtagelse af erstattede eller kompenserede aktiver og adgang til
nedrivning og bortskaffelse m.v., hvormed beskrivelsen bliver mere
retvisende.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget, der er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 14, indsættes §
8 e, stk. 2, i den foreslåede ændring af § 6, stk.
5, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorefter ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri efter forhandling med vedkommende minister eller
vedkommende kommunale organisation kan fastsætte regler om
andre offentlige myndigheders eller offentlige institutioners
medvirken ved varetagelse af opgaver efter loven, herunder opgaver
vedrørende nedrivning, fjernelse og bortskaffelse af aktiver
som aktiver nævnt i §§ 8 a, 8 b og § 8 e, stk.
2.
Med den foreslåede ændring vil
bemyndigelsen i lovens § 6, stk. 5, til at fastsætte
regler om andre offentlige myndigheders eller offentlige
institutioners medvirken ved varetagelse af opgaver efter loven
også omfatte opgaver om fjernelse og bortskaffelse af aktiver
som nævnt i den foreslåede § 8 e, stk. 2, jf.
ændringsforslag nr. 14.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af
§ 8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink, foretages en sproglig
præcisering af bestemmelsen, hvormed det tydeliggøres,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter regler om fuldstændig erstatning og
kompensation som følge af forbuddet mod hold af mink, jf.
lovens § 1, stk. 1, herunder fuldstændig kompensation
til visse følgeerhverv.
Hermed bringes ordlyden af bestemmelsen i
bedre overensstemmelse med den politiske aftale af 25. januar 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning m.v. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-19.
Der foreslås ingen
indholdsmæssige ændringer af bemyndigelsens omfang.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig præcisering i det foreslåede § 8, stk. 3,
2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, hvormed det
tydeliggøres, at ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri fastsætter regler om, at der kan ydes
fuldstændig kompensation til følgeerhverv, som udlejer
stald- og burkapacitet til minkproduktion i Danmark, og pelserier,
som betjener minkproduktion i Danmark.
Hermed bringes ordlyden af bestemmelsen i
bedre overensstemmelse med den politiske aftale af 25. januar 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning m.v. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-19.
Der foreslås ingen
indholdsmæssige ændringer af bemyndigelsen i det
foreslåede § 8, stk. 3, 2. pkt.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring
foretages en udvidelse af bemyndigelsen i den foreslåede
§ 8, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, således
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri også
kan fastsætte regler om, at tilladelser eller godkendelser
efter anden lovgivning er en betingelse for tildeling og udbetaling
af erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør
af det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 14.
Den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen vil kunne anvendes til i bekendtgørelsesform
at fastsætte betingelser om, at erstatning og kompensation
kun kan tildeles og udbetales i det omfang, der foreligger de
fornødne tilladelser og godkendelser til virksomhed, som
erstattes eller kompenseres efter regler fastsat i medfør af
det foreslåede § 8 e, stk. 1, herunder kan ministeren
fastsætte regler om opgørelse af erstatning og
kompensation ved manglende eller mangelfulde tilladelser eller
godkendelser.
Bemyndigelsen kan også anvendes til
at fastsætte regler om, på hvilket tidspunkt de
pågældende tilladelser skal foreligge, og hvad de skal
omfatte for at opnå erstatning og kompensation efter regler
fastsat i medfør det foreslåede § 8 e, stk. 1.
Ministeren kan herudover anvende bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde
kan dispenseres fra kravet om tilladelser eller godkendelser efter
anden lovgivning, herunder fastsætte betingelserne for
opnåelse af en sådan dispensation.
Med den foreslåede ændring vil
der i forbindelse med en eventuel udmøntning af
bemyndigelsen i det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 14, samtidig kunne fastsættes
regler om, at de erstatnings- og taksationskommissioner, der
påtænkes oprettet med hjemmel i lovens § 8, stk.
4, der med lovforslagets § 1, nr. 3, bliver stk. 5,
såvel som eventuelle overerstatnings- og
taksationskommissioner som led i deres afgørelse af sager om
erstatning og kompensation efter regler udstedt i medfør af
det foreslåede § 8 e, stk. 1, præliminært
skal tage stilling til, om der foreligger de påkrævede
og nødvendige tilladelser m.v. og betydningen heraf.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring
foretages en korrektion og præcisering i ordlyden af den med
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede ændring af
§ 8, stk. 4, 1. pkt., i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, der med
lovforslagets § 1, nr. 3, bliver § 8, stk. 5, 1. pkt.,
således at »revisorattestation« ændres til
»erklæring fra en godkendt revisor«.
Det foreslås at ændre ordet
»revisorattestation« til udtrykket
»erklæring fra en godkendt revisor«, da
erklæring er det korrekte begreb at anvende i
revisionsmæssige sammenhænge. Ved anvendelsen af dette
udtryk understreges det samtidig, at erklæringen skal afgives
af en uddannet statsautoriseret eller registreret revisor.
Der er med den foreslåede
præcisering ikke tilsigtet nogen ændringer i
bemyndigelsens anvendelsesområde.
Med ændringsforslaget foreslås
endvidere indsat en henvisning til det foreslåede § 8 e,
stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14, i lovens § 8, stk.
4, 1. pkt., der med lovforslagets § 1, nr. 3, bliver stk. 5,
1. pkt., hvorefter der også kan fastsættes regler om
behandling af sager efter den foreslåede § 8 e, stk. 1,
ligesom der kan fastsættes regler om, at de erstatnings- og
taksationskommissioner, der påtænkes oprettet i
medfør af § 8, stk. 4, 2. pkt., der med lovforslagets
bliver stk. 5, 2. pkt., herunder eventuelle overerstatnings- og
taksationskommissioner, også kan behandle sager efter det
foreslåede § 8 e, stk. 1.
Der foreslås desuden indsat en
henvisning til det foreslåede § 8 d, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6, således at det tydeliggøres, at de
erstatnings- og taksationskommissioner, der påtænkes
oprettet, også vil kunne træffe afgørelse om
kompensation for rimelige omkostninger afholdt af minkavlere og
følgeerhverv i perioden frem til fastsættelsen af
erstatning eller kompensation, i det omfang det findes
hensigtsmæssigt at henlægge sådanne sager til
erstatnings- og taksationskommissionerne.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring
udgår det foreslåede § 8, stk. 8, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, om, at krav på
erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør af
§ 8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder eventuelle krav
på forskud på erstatning og kompensation, ikke kan
overdrages, før kravet er indtrådt, og at aftaler om
sådanne overdragelser er ugyldige.
Bestemmelsen forslås at udgå
for hermed at sikre fortsatte finansieringsmuligheder, ligesom
aftaler om transport i forskud på erstatning m.v. kan
indgås i forbindelse med indhentning af samtykke fra
panthavere, hvorom der henvises til ændringsforslag nr.
8.
Med den foreslåede ændring vil
loven således fortsat ikke regulere spørgsmålet
om muligheden for at overdrage krav på erstatning eller
kompensation efter regler udstedt i medfør af § 8, stk.
3.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget udvides
bemyndigelsen i det foreslåede § 8, stk. 9, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med
ændringsforslag nr. 6 bliver stk. 8, hvoraf fremgår, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning
og kompensation som fastsat efter regler udstedt i medfør af
§ 8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder om
erstatningens og kompensationens fordeling mellem rettighedshavere.
Med den foreslåede ændring udvides bemyndigelsen,
således at ministeren også kan fastsætte regler
om samtykke fra rettighedshavere, og om det tidspunkt, som skal
danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Med den foreslåede udvidelse
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om, at den
ansøgende virksomhed skal indhente samtykke fra pant- og
rettighedshavere i forbindelse med udbetalinger af eventuelle krav
på forskud på erstatning og kompensation efter regler
udstedt i medfør af § 8, stk. 3.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil
blive anvendt til at fastsætte regler om, at den
ansøgende virksomhed skal indhente samtykke fra
rettighedshavere, som har tinglyste panterettigheder i den
minkrelaterede del af virksomheden, i forbindelse med udbetalinger
af eventuelle krav på forskud på erstatning og
kompensation efter regler udstedt i medfør af lovens §
8, stk. 3.
Med den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen vil der endvidere kunne fastsættes regler om
det tidspunkt, som skal danne grundlag for
værdiansættelse af rettigheder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen anvendes
til at fastsætte regler om, at rettighedshavere bliver
kompenseret fuldt ud for forringelsen af pantets værdi
opgjort på tidspunktet inden nedslagningen af mink som
følge af covid-19. Det vil sige, at det tidspunkt, som skal
danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder over
aktiver, herunder fast ejendom m.v., vil følge samme
tidspunkt, som danner grundlag for udmålingen af erstatning
og kompensation efter regler fastsat i medfør af § 8,
stk. 3, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink.
Den foreslåede bemyndigelse i §
8, stk. 9, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med
ændringsforslag nr. 6 bliver stk. 8, kan desuden anvendes til
at fastsætte regler om, at fordelingen af erstatnings- eller
kompensationsbeløb mellem rettighedshavere sker i
overensstemmelse med den almindelige
prioritetsrækkefølge.
Med den foreslåede ændring af
det foreslåede § 8, stk. 9, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsforslag nr. 6
bliver stk. 8, vil ministeren også kunne fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og kompensation
efter regler udstedt i medfør af den foreslåede §
8 e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, er det en forudsætning
for udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte
regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i
kraft.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
indsat en ny bemyndigelsesbestemmelse som stk. 9 i § 8 i lov
nr. 2185 af 29. december 2021 om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink, hvorefter ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om statens betaling
af renter af krav på erstatning eller kompensation fastsat
efter regler udstedt i medfør af lovens § 8, stk. 3, og
den foreslåede § 8 e, stk. 1, jf. ændringsforslag
nr. 14, herunder om rentens fastsættelse.
Den foreslåede bemyndigelse (der
indsættes som stk. 9 som konsekvens af ændringsforslag
nr. 7) vil kunne anvendes til at fastsætte regler om statens
betaling af renter, og der vil herunder kunne fastsættes
regler om rentens fastsættelse, bl.a. om rentens
størrelse, beregning og periode.
Det bemærkes, at fastsættelse
af regler om statens betaling af renter vil skulle ske efter
forhandling med Folketingets partier bag den politiske aftale af
25. januar 2021 om erstatning mv. til minkavlere og
følgeerhverv berørt af covid-19.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, er det en forudsætning
for udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte
regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i
kraft.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås
en nyaffattelse af det foreslåede § 8 a, stk. 4, 2.
pkt., jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 6, hvorefter
ministeren endvidere kan fastsætte regler om, at staten ikke
erhverver ret til visse aktiver som nævnt i de
foreslåede § 8 a, stk. 2 og 3, herunder efter anmodning
fra den enkelte minkavler eller følgeerhverv, og om fradrag
i opgørelsen af erstatningen eller kompensationen som
følge heraf.
Med den foreslåede affattelse af 2.
pkt. kan ministeren fastsætte regler om, at visse aktiver som
nævnt i de foreslåede § 8 a, stk. 2 og 3, herunder
efter anmodning fra den enkelte minkavler eller
følgeerhvervsvirksomhed, ikke overtages af staten og dermed
heller ikke erstattes eller kompenseres. Disse aktiver vil som
udgangspunkt være aktiver, som har været anvendt mindre
end 50 pct. i minkvirksomheden eller
følgeerhvervsvirksomheden.
Bemyndigelsen vil således kunne
udnyttes til at fastsætte regler om, at visse aktiver, der
har haft begrænset anvendelse i virksomheder omfattet af den
foreslåede § 8 a, herunder efter anmodning fra den
enkelte minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed som
nævnt i § 8 a, stk. 1, ikke overtages og dermed heller
ikke erstattes eller kompenseres.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes
til at fastsætte regler om, at visse aktiver, som har
været anvendt mere end 50 pct. i minkvirksomheden eller
følgeerhvervsvirksomheden, uanset § 8 a, stk. 1-3,
efter anmodning fra den enkelte minkavler eller
følgeerhvervsvirksomhed vil kunne beholdes af
minkvirksomheden eller følgeerhvervsvirksomheden mod en
reduktion i den samlede erstatning og kompensation svarende til
markedsværdien af det pågældende aktiv på
tidspunktet for fastsættelsen af erstatningen og
kompensationen, idet hele aktivet indgår i opgørelsen
af erstatningen eller kompensationen for virksomheden. For
sådanne aktiver vil det ikke være et vilkår for
udbetaling af erstatning og kompensation, at staten erhverver ret
efter de foreslåede § 8 a, stk. 1-3.
Det bemærkes, at fastsættelse
af sådanne regler vil skulle ske efter forhandling med
Folketingets partier bag den politiske aftale af 25. januar 2021 om
erstatning m.v. til minkavlere og følgeerhverv berørt
af covid-19.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, er det en forudsætning
for udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte
regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i
kraft.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås,
at der indsættes et stk. 5 i den foreslåede § 8 a,
jf. lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at der som vilkår for, at staten ikke erhverver ret til
visse aktiver, jf. den foreslåede nyaffattelse af stk. 4, 2.
pkt., jf. ændringsforslag nr. 10, vedtages en deklaration
på ejendommen eller dele af denne, hvorfra virksomheden har
været drevet, hvorefter der for fremtiden ikke kan drives
minkproduktion eller pelseri på ejendommen.
Deklarationen kan gøres
tidsbegrænset.
Bestemmelsen skal gøre det muligt at
sikre ved tinglyst deklaration på ejendommen, at aktiver i
form af bygninger og lign., som har været anvendt i
minkvirksomheden eller følgeerhvervsvirksomheden omfattet af
§ 8 a, stk. 1, med mere end 50 pct., som undtagelsesvis
beholdes af minkavleren eller følgeerhvervsvirksomheden,
ikke kan anvendes i fornyet minkproduktion og/eller pelseri
på den ejendom, hvor den pågældende bygning
el.lign. befinder sig, og hvorfra virksomheden har været
drevet.
Fødevarestyrelsen vil være
påtaleberettiget for sådanne deklarationer.
Sådanne deklarationer kan tinglyses
på ejendommen uden kommunalbestyrelsens godkendelse efter
planloven (lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1157 af 1. juli 2020).
Det bemærkes, at fastsættelse
af sådanne regler vil skulle ske efter forhandling med
Folketingets partier bag den politiske aftale af 25. januar 2021 om
erstatning m.v. til minkavlere og følgeerhverv berørt
af covid-19.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget indsættes
»og § 8 e, stk. 1,« i den foreslåede §
8 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter det
fremgår af bestemmelsen, at det kan fastsættes som et
vilkår for erstatning og kompensation efter regler fastsat i
medfør af § 8, stk. 3, og § 8 e, stk. 1, at
modtagere af erstatning eller kompensation aktivt skal medvirke til
at give de involverede myndigheder og deres repræsentanter
adgang til de erstattede eller kompenserede aktiver og den ejendom,
hvorpå de befinder sig, med henblik på besigtigelse,
nedrivning, bortskaffelse, overtagelse eller anden hermed forbunden
aktivitet.
Med den foreslåede ændring vil
det således kunne fastsættes som et vilkår for
erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør af
det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf. ændringsforslag
nr. 14, at modtagere af erstatning eller kompensation aktivt skal
medvirke til at give de involverede myndigheder og deres
repræsentanter adgang til de erstattede eller kompenserede
aktiver og den ejendom, hvorpå de befinder sig, med henblik
på bl.a. besigtigelse, bortskaffelse, overtagelse eller anden
hermed forbunden aktivitet. Manglende overholdelse af vilkår
kan føre til, at kravet på erstatning eller
kompensation helt eller delvis bortfalder.
Delvist bortfald kan i visse tilfælde
ske for det eller de aktiver, som der ikke kan opnås adgang
til m.v. som forudsat i vilkåret.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget indsættes
», og § 8 e, stk. 1« i den foreslåede §
8 d, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter det
fremgår, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om kompensation for rimelige
omkostninger afholdt af minkavlere og følgeerhverv i
perioden frem til fastsættelsen af erstatning eller
kompensation efter regler fastsat i medfør af § 8, stk.
3, og § 8 e, stk. 1.
Med den foreslåede ændring vil
der således også kunne fastsættes regler om
kompensation for sådanne rimelige udgifter, der er afholdt af
minkavleren eller følgeerhvervsvirksomheden til sikring af
de aktiver, der senere bliver omfattet ved udmålingen af
erstatning eller kompensation efter regler fastsat i medfør
af det foreslåede § 8 e, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 14, og hvor staten erhverver ret i
henhold til det foreslåede § 8 e, stk. 2, jf.
ændringsforslag nr. 14.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås
der indført en ny bestemmelse som § 8 e i lov nr. 2185
af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink.
Med det foreslåede § 8 e, stk.
1, kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætte regler om, at staten på begæring fra
den enkelte minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed ud over
erstatning og kompensation efter regler udstedt i medfør af
§ 8, stk. 3, kan erstatte og kompensere virksomhed, som ikke
på rimelig måde kan omstilles eller videreføres
som selvstændig virksomhed.
Bemyndigelsen vil alene kunne anvendes til
at fastsætte regler om, at staten på begæring fra
den enkelte minkavler eller følgeerhvervsvirksomhed kan
erstatte og kompensere mindre accessorisk virksomhed drevet sammen
med minkavlerens virksomhed eller følgeerhvervsvirksomheden,
som i konsekvens af nedlukningen af minkvirksomheden eller den
minkrelaterede del af følgeerhvervsvirksomheden bliver
således beskaffen, at den ikke på rimelig måde
kan omstilles, udnyttes eller videreføres som
selvstændig virksomhed. Bemyndigelsen vil ikke kunne anvendes
til at yde erstatning og kompensation for fast ejendom, herunder
erstatning og kompensation for jord og bygninger.
Med det foreslåede § 8 e, stk.
2, indføres en bestemmelse om, at det ved fastsættelse
af erstatning eller kompensation efter regler fastsat i
medfør det foreslåede § 8 e, stk. 1, er et
vilkår for erstatningen eller kompensationen, at staten
erhverver ejendomsret til de aktiver, der har været anvendt i
virksomheden, og som der ydes erstatning eller kompensation
for.
I medfør af det foreslåede
stk. 2 erhverver staten således ejendomsret til de aktiver,
der har været anvendt i den ikke-minkrelaterede del af
virksomheden, herunder løsøre, immaterielle
rettigheder og øvrige aktiver, undtagen fast ejendom, som
der ydes erstatning eller kompensation for.
Statens ret stiftes ved den endelige
fastsættelse af erstatningen eller kompensationen for det
eller de pågældende aktiver, det vil sige, når
der træffes endelig afgørelse om erstatnings- eller
kompensationsbeløbets størrelse, herunder ved endelig
dom. Såfremt der i stedet indgås forlig eller anden
aftale, hvori erstatnings- eller kompensationsbeløbet
fastsættes, vil kravet være indtrådt som bestemt
i forliget eller aftalen.
Det foreslås med § 8 e, stk. 3,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om de forhold, som er omfattet
af det foreslåede § 8 e, stk. 2, herunder om, at det er
et vilkår for erstatningen eller kompensationen, at modtagere
af erstatning eller kompensation aktivt skal medvirke til, at
staten erhverver de fastsatte rettigheder efter § 8 e, stk.
2.
Med den foreslåede bemyndigelse kan
ministeren således fastsætte regler om, at modtagere af
erstatning eller kompensation aktivt skal medvirke til
overdragelsen af erstattede eller kompenserede aktiver som
nævnt i det foreslåede § 8 e, stk. 2, til staten,
herunder om udlevering af dokumenter, oplysninger og
registreringsattester m.v. vedrørende de overdragne aktiver
til staten. Manglende aktiv medvirken til, at staten erhverver de
fastsatte rettigheder, vil kunne medføre helt eller delvist
bortfald af kravet på erstatning eller kompensation.
Det bemærkes, at fastsættelse
af sådanne regler vil skulle ske efter forhandling med
Folketingets partier bag den politiske aftale af 25. januar 2021 om
erstatning m.v. til minkavlere og følgeerhverv berørt
af covid-19.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, er det en forudsætning
for udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte
regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i
kraft.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås
en teknisk ændring i de foreslåede § 10 c, stk. 1,
og § 10 d, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, hvormed
henvisningen »§ 8, stk. 5« ændres til den
mere præcise henvisning: »§ 8, stk. 5, 2.
pkt.«
Hermed anvendes samme præcise
henvisning til § 8, stk. 5, 2. pkt., konsekvent i
lovforslaget, når der henvises til de myndigheder, der kan
oprettes i medfør af § 8, stk. 4, 2. pkt., i lov nr.
lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink, der med lovforslagets § 1, nr. 3,
bliver § 8, stk. 5, 2. pkt.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget udskydes
ikrafttrædelsesdatoen fra den 1. maj 2021 til den 10. maj
2021 under hensyntagen til Folketingets behandling af
lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2021 og var til 1. behandling den 6. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sendte den 26.
marts 2021 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 31. marts
2021 og 1. april 2021 sendte ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri de indkomne høringssvar til udvalget, og
den 15. april 2021 sendte ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Karin
Gaardsted (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV)
Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Kathrine Olldag (RV) Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans
Christian Schmidt (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V) René Christensen
(DF) fmd. Bent Bøgsted
(DF) Lise Bech (DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier
Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |