Ændringsforslag stillet den 26.
april 2021 uden for betænkningen
Til § 1
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri:
17)
Det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 8,
udgår.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
[Udeladelse af regel om, at aftaler
om overdragelse af krav på erstatning m.v. er ugyldige]
18) I
det under nr. 5 foreslåede § 8, stk. 9, der bliver stk. 8,
indsættes efter »stk. 3«: »og § 8 e,
stk. 1«, og efter »rettighedshavere«
indsættes: », om samtykke fra rettighedshavere og om
det tidspunkt, som skal danne grundlag for
værdiansættelsen af rettigheder«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at
omfatte regler om samtykke og tidspunktet for
værdiansættelse af rettigheder samt udvidelse som
følge af ændringsforslag nr. 14]
Bemærkninger
Til nr. 17
Med den foreslåede ændring
udgår det foreslåede § 8, stk. 8, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, om, at krav på
erstatning og kompensation efter regler fastsat i medfør af
§ 8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder eventuelle
krav på forskud på erstatning og kompensation, ikke kan
overdrages, før kravet er indtrådt, og at aftaler om
sådanne overdragelser er ugyldige.
Bestemmelsen foreslås at udgå
for hermed at sikre fortsatte finansieringsmuligheder, ligesom
aftaler om transport i forskud på erstatning m.v. kan
indgås i forbindelse med indhentning af samtykke fra pant- og
rettighedshavere, hvorom der henvises til ændringsforslag nr.
18.
Med den foreslåede ændring vil
loven således fortsat ikke regulere spørgsmålet
om muligheden for at overdrage krav på erstatning eller
kompensation efter regler udstedt i medfør af § 8, stk.
3.
Ændringsforslaget erstatter
ændringsforslag nr. 7 stillet i Miljø- og
Fødevareudvalgets betænkning afgivet den 22. april
2021, som tilbagetages.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget udvides
bemyndigelsen i det foreslåede § 8, stk. 9, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med
ændringsforslag nr. 17 bliver stk. 8, hvoraf fremgår,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning
og kompensation som fastsat efter regler udstedt i medfør af
§ 8, stk. 3, i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink, herunder om
erstatningens og kompensationens fordeling mellem rettighedshavere.
Med den foreslåede ændring udvides bemyndigelsen,
således at ministeren også kan fastsætte regler
om samtykke fra rettighedshavere og om det tidspunkt, som skal
danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder.
Med den foreslåede udvidelse
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om, at den
ansøgende virksomhed skal indhente samtykke fra pant- og
rettighedshavere i forbindelse med udbetalinger af eventuelle krav
på forskud på erstatning og kompensation efter regler
udstedt i medfør af § 8, stk. 3.
Det er hensigten, at bemyndigelsen vil
blive anvendt til at fastsætte regler om, at den
ansøgende virksomhed skal indhente samtykke fra pant- og
rettighedshavere, som har rettigheder i den minkrelaterede del af
virksomheden, i forbindelse med udbetalinger af eventuelle krav
på forskud på erstatning og kompensation efter regler
udstedt i medfør af lovens § 8, stk. 3.
Med den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen vil der endvidere kunne fastsættes regler om
det tidspunkt, som skal danne grundlag for
værdiansættelse af rettigheder.
Det er hensigten, at bemyndigelsen anvendes
til at fastsætte regler om, at rettighedshavere bliver
kompenseret fuldt ud for forringelsen af pantets værdi
opgjort på tidspunktet inden nedslagningen af mink som
følge af covid-19. Det vil sige, at det tidspunkt, som skal
danne grundlag for værdiansættelse af rettigheder over
aktiver, herunder fast ejendom m.v., vil følge samme
tidspunkt, som danner grundlag for udmålingen af erstatning
og kompensation efter regler fastsat i medfør af § 8,
stk. 3, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink.
Den foreslåede bemyndigelse i §
8, stk. 9, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5, der med
ændringsforslag nr. 17 bliver stk. 8, kan desuden anvendes
til at fastsætte regler om, at fordelingen af erstatnings-
eller kompensationsbeløb mellem rettighedshavere sker i
overensstemmelse med den almindelige
prioritetsrækkefølge.
Med den foreslåede ændring af
det foreslåede § 8, stk. 9, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 5, der med ændringsforslag nr. 6
bliver stk. 8, vil ministeren også kunne fastsætte
regler om fordelingen og udbetalingen af erstatning og kompensation
efter regler udstedt i medfør af den foreslåede §
8 e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 14.
I det omfang der er tale om
anmeldelsespligtig statsstøtte, er det en forudsætning
for udmøntning af bemyndigelsen til at fastsætte
regler, at statsstøtten anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen, førend reglerne kan sættes i
kraft.
Ændringsforslaget erstatter
ændringsforslag nr. 8 stillet i Miljø- og
Fødevareudvalgets betænkning afgivet den 22. april
2021, som tilbagetages.