Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 26. maj 2021
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, EL, KF, KD, Uffe Elbæk (UFG) og Inger
Støjberg (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV og NB) vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for deres stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget stemmer for
lovforslaget. V vil gerne være med til at styrke
danskproduceret indhold ved at styrke de danske mediehuse. V
støtter, at aftaler kan klareres kollektivt, og at det vil
være frivilligt for presseudgiverne, om de vil stå uden
for disse. V synes også, at der sker en fornuftig
implementering af SatCabII-direktivet. I betragtning af
lovforslagets kompleksitet og usikkerhed omkring konsekvenserne af
lovforslaget vil V foreslå, at alle elementerne i
lovforslaget evalueres senest i 2023 med henblik på at
vurdere behovet for en eventuel justering og ikke kun den
foreslåede ordning vedrørende aftalelicens i § 29
a.
Venstres medlemmer af udvalget kan
støtte ministerens ændringsforslag om
evalueringsbestemmelsen vedrørende § 29 a med
følgende begrundelse: Vi har i Danmark et mangfoldigt udbud
af dansksproget indhold. Det sætter danskerne stor pris
på. V ønsker et fortsat alsidigt og mangfoldigt
mediemarked, der kan understøtte mediernes demokratiske,
kritiske og uafhængige virke og opretholde og udvikle den
demokratiske debat og folkeoplysning. I takt med den teknologiske
udvikling opstår nye forretningsmodeller, og der er behov for
at tilpasse den regulatoriske ramme. Hvorvidt lovforslaget
indeholder de tilstrækkelige redskaber til at nå
målet om frivillige aftaler mellem de danske udgivere og
techgiganterne, ved vi ikke. Derfor giver det mening at evaluere de
nye bestemmelser om udgivers ret og kollektiv forvaltning, så
vi sikrer os, at reglerne faktisk virker efter hensigten, og hvis
ikke, reviderer reglerne.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslagets intention, men foreslår
en evalueringsbestemmelse for § 35, der bl.a. kan føre
til justeringer af ordningen, hvis der opstår et behov
herfor. Der er foreslået en lignende evalueringsbestemmelse
for SatCabII-direktivet.
Kristendemokraterne
KD's medlem af udvalget støtter
lovforslaget og mener, at såvel EU's direktiv om ophavsret
fra 2019 som lovforslaget, som i ånd og bogstav implementerer
direktivet, er nødvendigt for at gøre op med
verdenshistoriens største kunsttyveri og således i
mange år har været savnet. KD vil dog for klarhedens og
fortolkningens skyld tilkendegive følgende:
- EU's direktiver vedrørende
ophavsret og beslægtede rettigheder bidrager til det indre
markeds funktion, sigter på et højt niveau af
beskyttelse for rettighedshavere, letter processen for clearing af
rettigheder og danner en ramme for udnyttelsen af de værker
og andre frembringelser, som er beskyttet af disse rettigheder.
Denne harmoniserede retlige ramme bidrager til et velfungerende
indre marked og fremmer innovation, kreativitet, investeringer og
produktion af nyt indhold, ogsa° i det digitale miljø,
med henblik pa° at undga° fragmentering af det indre
marked. Den beskyttelse, som den retlige ramme giver, bidrager
ogsa° til EU's ma°l om at respektere og fremme kulturel
mangfoldighed og samtidig fremhæve den fælles
europæiske kulturarv.
- Den hurtige teknologiske udvikling
fortsætter med at ændre den ma°de, som værker
og andre frembringelser skabes, produceres, distribueres og
udnyttes. Der dukker hele tiden nye forretningsmodeller og nye
aktører op. Den relevante lovgivning skal være
fremtidssikret for ikke at begrænse den teknologiske
udvikling. Men de ma°l og principper, der er fastlagt i EU's
ophavsretlige rammer, skal fortsat være velfunderede. Disse
skal håndhæves, også i en virtuel verden. Der er
retsusikkerhed for ba°de rettighedshavere og brugere med hensyn
til visse anvendelser af værker og andre frembringelser i det
digitale miljø, herunder grænseoverskridende
anvendelser.
- En fri og pluralistisk presse er
afgørende for at sikre god journalistik og borgernes adgang
til oplysninger. Den yder et grundlæggende bidrag til den
offentlige debat og et velfungerende demokratisk samfund. Den brede
adgang til pressepublikationer pa° nettet har givet anledning
til fremkomsten af nye onlinetjenester sa°som
nyhedsaggregatorer eller medieoverva°gningstjenester, for
hvilke genanvendelsen af pressepublikationer udgør en vigtig
del af deres forretningsmodel og er en indtægtskilde.
Udgivere af pressepublikationer sta°r over for problemer med at
give udbydere af denne slags tjenester licens til onlineanvendelse
af deres publikationer, hvilket gør det vanskeligere for dem
at tjene deres investeringer ind igen. Manglende anerkendelse af
udgivere af pressepublikationer som rettighedshavere
medfører ofte, at udstedelsen af licenser og
ha°ndhævelsen af rettigheder til pressepublikationer i
forbindelse med udbydere af informationssamfundstjenesters
onlineanvendelse er kompleks og ineffektiv i det digitale
miljø. Men samtidig danner sociale medier også en
markedsføringsplatform for medier, ligesom journalistikken i
stigende grad betjener sig af sociale medier. Denne kompleksitet
skal der tages hensyn til ved forhandlinger mellem parter og i
Ophavsretslicensnævnet.
- Udgiveres organisatoriske og finansielle
bidrag til produktionen af pressepublikationer bør
anerkendes og støttes yderligere for at sikre
bæredygtighed inden for udgivelsesvirksomhed og dermed fremme
tilgængeligheden af pa°lidelige oplysninger. Det er
derfor nødvendigt med en harmoniseret retsbeskyttelse
pa° EU-plan af pressepublikationer, for sa° vidt anga°r
udbydere af informationssamfundstjenesters onlinebrug heraf, uden
at dette berører de eksisterende regler om ophavsret i
EU-retten, der finder anvendelse pa° individuelle brugeres
private eller ikkekommercielle anvendelser af pressepublikationer,
herunder når sådanne brugere deler pressepublikationer
online. En sådan beskyttelse bør effektivt garanteres,
ved at der i EU-retten i forbindelse med ophavsret indføres
rettigheder til reproduktion og tilra°dighedsstillelse for
almenheden af pressepublikationer fra udgivere, der er etableret i
en medlemsstat i forbindelse med onlineanvendelse foretaget af
udbydere af informationssamfundstjenester.
- Udbydere af
informationssamfundstjenesters anvendelse af pressepublikationer
kan besta° i anvendelse af hele publikationer eller artikler,
men ogsa° af dele af pressepublikationer. Sådanne
anvendelser af dele af pressepublikationer har også
opnået økonomisk relevans. Samtidig må udbydere
af informationssamfundstjenesters anvendelse af enkelte ord eller
meget korte uddrag af pressepublikationer ikke undergrave de
investeringer, som udgivere af pressepublikationer foretager i
forbindelse med produktion af indhold. Det er derfor
hensigtsmæssigt at bestemme, at anvendelse af enkelte ord og
indramning eller meget korte uddrag af pressepublikationer ikke
bør være omfattet af de rettigheder, der er fastsat. I
betragtning af den massive aggregering og anvendelse af
pressepublikationer, som foretages af udbydere af
informationssamfundstjenester, er det vigtigt, at udelukkelsen af
meget korte uddrag fortolkes pa° en sa°dan ma°de, at
det ikke pa°virker effektiviteten af de rettigheder, der er
fastsat i EU-direktivet af 17. april 2019, som lovforslaget
implementerer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, DF,
SF, EL, KF, KD, Uffe Elbæk (UFG) og Inger Støjberg
(UFG)):
1) Som
fodnote til titlen indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/789/EU af 17. april 2019 om regler
for udøvelse af ophavsretten og beslægtede
rettigheder, der gælder for visse af tv- og radioselskabernes
onlinetransmissioner samt retransmissioner af tv- og
radioprogrammer, og om ændring af Rådets direktiv
93/83/EØF, EU-Tidende 2019, nr. L 130, side 82, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/790/EU af 17.
april 2019 om ophavsret og beslægtede rettigheder på
det digitale indre marked og om ændring af direktiv 96/9/EF
og 2001/29/EF, EU-Tidende 2019, nr. L 130, side 92.«
[Titelnote]
Til § 1
2) I
den under nr. 8 foreslåede
ændring af § 35, stk. 5,
ændres »I § 35, stk.
5, ændres« til: »I § 35, stk. 5, ændres i 1. pkt.«, og
»»Eksemplarfremstilling, der er nødvendig for
tilrådighedsstillelsen, kan foretages«
udgår.« ændres til: »2. pkt. udgår.«
[Præcisering]
3) I
det under nr. 14 foreslåede kapitel 2 b udgår i § 52 c, stk. 4, nr. 2, », og under
alle omstændigheder«.
[Præcisering]
4) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
66, stk. 2, ændres »31 og 34, § 35, stk. 4
og 5, §§ 39-47« til: »31, 34, 35,
39-47«, og i § 67, stk. 2,
ændres »32 og 34, § 35, stk. 4 og 5, §§
39-47« til: »32, 34, 35, 39-47«.«
[Præcisering]
5)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
86, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres »stk.
6« til: »stk. 7«.«
[Lovteknisk rettelse]
6)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
91 indsættes som stk.
6:
»Stk. 6.
Kulturministeren vil senest i 2023 foretage en evaluering af denne
lovs § 29 a med henblik på at vurdere behovet for en
eventuel justering af ordningen.««
[Evalueringsbestemmelse]
Til § 2
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Hjemmel til stadfæstelse
straks efter vedtagelsen, jf. grundlovens § 42, stk. 7]
8) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»nr. 21« til: »nr. 22«.
[Præcisering af
henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at det i fodnoterne til
lovens titel angives, at loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/789/EU af 17. april 2019 om regler for udøvelse af
ophavsretten og beslægtede rettigheder, der gælder for
visse af tv- og radioselskabernes onlinetransmissioner samt
retransmissioner af tv- og radioprogrammer, og om ændring af
Rådets direktiv 93/83/EØF, EU-Tidende 2019, nr. L 130,
side 82 og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/790/EU af 17. april 2019 om ophavsret og beslægtede
rettigheder på det digitale indre marked og om ændring
af direktiv 96/9/EF og 2001/29/EF, EU-Tidende 2019, nr. L 130, side
92.
Baggrunden for ændringen er, at der i
love, der gennemfører EU-direktiver eller andre
EU-retsakter, bør indsættes en note med reference til
den pågældende EU-retsakt.
Til nr. 2
Det foreslås i § 35, stk. 5, at
2. pkt. udgår. Der er alene tale om en lovteknisk
præcisering.
Til nr. 3
Det foreslås, at », og under
alle omstændigheder« i § 52 c, stk. 4, nr. 2,
udgår. Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 4
Det foreslås i § 66, stk. 2, at
»31 og 34, § 35, stk. 4 og 5, §§ 39-47«
ændres til »31, 34, 35, 39-47«. Der er alene tale
om en lovteknisk præcisering.
Det foreslås i § 67, stk. 2, at
»32 og 34, § 35, stk. 4 og 5, §§ 39-47«
ændres til »32, 34, 35, 39-47«. Der er alene tale
om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 5
Det foreslås i § 86, stk. 7, der
bliver stk. 8, at »stk. 6« ændres til »stk.
7«. Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 6
Det foreslås, at den foreslåede
ordning vedrørende aftalelicens i § 29 a evalueres
senest i 2023 med henblik på at vurdere behovet for en
eventuel justering. Ordningen med en specifik aftalelicens for
pressepublikationer, som går videre end direktivets indhold,
er en nyskabelse i forhold til den gældende retstilstand.
Forslaget om, at en kollektiv forvaltningsorganisation og
informationssamfundstjenester kan aftaledække området,
giver konkurrenter i form af rettighedshavere mulighed for
kollektiv forhandling, hvilket kan have en
konkurrencebegrænsende effekt, men giver herudover også
i vid udstrækning mulighed for løbende at tage
højde for den teknologiske udvikling og sikre adgang til
brug af de omfattede rettigheder. Ordningen forudsætter, at
informationssamfundstjenesterne er villige til at indgå
aftale, at der oprettes en kollektiv forvaltningsorganisation, som
er repræsentativ for de pågældende rettigheder,
og at den pågældende organisation og dennes medlemmer
forhandler rimelige aftaler med informationssamfundstjenesterne.
Ordningen må ikke begrænse muligheden for reel
individuel forhandling af aftaler, f.eks. i forhold til mindre
informationssamfundstjenester, som måtte ønske
individuelle aftaler med de enkelte rettighedshavere, herunder
presseudgiverne.
Den foreslåede evalueringsmekanisme i
§ 91, stk. 6, kan bl.a. føre til justeringer af
ordningen, hvis der viser sig et behov for at skabe sikkerhed for,
at adgangen til kollektiv forhandling gennem aftalelicensen ikke
benyttes til at gennemtvinge konkurrencebegrænsende
vilkår. Dette gælder særlig i forhold til mindre
informationssamfundstjenester, hvor styrkeforholdet - i
modsætning til hvad der vil gælde over for
større aktører såsom techgiganter - vil
favorisere rettighedshaverne.
Herudover vil Kulturministeriet inddrage de
samme hensyn i de løbende godkendelser af en kollektiv
forvaltningsorganisation efter den foreslåede § 29 a.
På samme vis er det sikret ved adgangen til
Ophavsretslicensnævnet i den foreslåede § 47, stk.
2, at den kollektive forvaltningsorganisation ikke indgår
aftaler på urimelige, konkurrencebegrænsende
vilkår eller på anden måde udviser
konkurrencebegrænsende adfærd.
Kulturministeriet finder det på denne
baggrund hensigtsmæssigt, at ordningen evalueres 2 år
efter dens ikrafttrædelse. Bestemmelsen i § 91, stk. 6,
indebærer, at ordningen senest i 2023 skal evalueres.
Til nr. 7
Det foreslås, at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse. Ifølge
grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. Implementeringsfristen for både direktiv 2019/789/EU
og direktiv 2019/790/EU er den 7. juni 2021. Det følger af
Folketingets tidsplan, at lovforslaget tredjebehandles den 3. juni
2021. Uden hjemmel til at stadfæste straks ville det ikke
være muligt at stadfæste lovforslaget, så det kan
træde i kraft den 7. juni 2021. For at kunne overholde
implementeringsfristen den 7. juni 2021 er det således
nødvendigt, at lovforslaget kan stadfæstes straks
efter dets vedtagelse.
Til nr. 8
Det foreslås for
ændringslovforslagets § 2, stk. 3, at »nr.
21« ændres til »nr. 22«. Der er alene tale
om en lovteknisk præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2021 og var til 1. behandling den 13. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 18. december 2020 et udkast til
udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 71, samt et revideret udkast den
18. januar 2021, jf. KUU alm. del - bilag 81. Den 26. marts 2021
sendte kulturministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Høring
Udvalget afholdt den 19. maj 2021 en
høring om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
39 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Daniel Toft Jakobsen (S) Birgitte
Vind (S) Mogens Jensen (S) nfmd.
Anders Kronborg (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Leif Lahn Jensen (S) Malte Larsen (S) Zenia Stampe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jens Rohde (KD) Charlotte Broman Mølbæk
(SF) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Søndergaard (EL)
Christian Juhl (EL) Uffe Elbæk (UFG) Britt Bager (KF) Ellen
Trane Nørby (V) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V)
Hans Christian Schmidt (V) fmd.
Inger Støjberg (UFG) Stén Knuth (V) Morten
Messerschmidt (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Peter Skaarup (DF)
Pia Kjærsgaard (DF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen
(NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/789/EU af 17.
april 2019 om regler for udøvelse af ophavsretten og
beslægtede rettigheder, der gælder for visse af tv- og
radioselskabernes onlinetransmissioner samt retransmissioner af tv-
og radioprogrammer, og om ændring af Rådets direktiv
93/83/EØF, EU-Tidende 2019, nr. L 130, side 82, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/790/EU af 17.
april 2019 om ophavsret og beslægtede rettigheder på
det digitale indre marked og om ændring af direktiv 96/9/EF
og 2001/29/EF, EU-Tidende 2019, nr. L 130, side 92.