Skriftlig fremsættelse (26. marts
2021)
Sundhedsministeren
(Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre love (Ændring af
journalføringsreglerne, reaktionsmulighed ved manglende
betaling af registreringsgebyr på tatoveringsområdet,
supplerende bestemmelser i tilknytning til
markedsovervågningsforordningen samt lovtekniske
ændringer i psykiatriloven og
strålebeskyttelsesloven)
(Lovforslag nr. L 204)
Dette lovforslag
består af en række ændringer på flere
områder inden for sundhedslovgivningen, som ikke
selvstændigt kan bære et lovforslag.
Med lovforslaget foreslås en
ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven) for at forbedre og
opdatere den lovgivningsmæssige ramme for
journalføring i sundhedsvæsenet.
Det foreslås således at
fastsætte en klar lovmæssig ramme, så
driftsherrens organisatoriske forhold tydeligt understøtter,
at der kan ske korrekt og rettidig journalføring, der
samtidig er overskuelig og ikke sker i videre omfang end
nødvendigt for at forbedre patientsikkerheden og styrke
sundhedspersonalets retsstilling.
På tandbehandlingsområdet er
der desuden behov for mere fleksible rammer for overtagelse af
patientjournaler på tværs af faggrupperne. I dag er
dette ikke muligt, hvilket kan besværliggøre eller
forsinke behandlingen af patienterne unødigt.
Endelig foreslås det at styrke
mulighederne for at få adgang til patientjournaler, når
klinikker m.v. lukker, og journalerne af forskellige årsager
ikke efter reglerne overdrages til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Vedrørende ændring af
tatoveringsloven blev der i 2018 indført en registrerings-
og tilsynsordning på tatovørområdet i Danmark.
Ordningen administreres af Sikkerhedsstyrelsen. Det var blandt
andet hensigten med loven, at ordningen skulle finansieres gennem
et gebyr, der opkræves hos ejere af tatoveringssteder i
forbindelse med registreringen og herefter hvert år på
datoen for registreringen.
Der har imidlertid været eksempler
på tatoveringssteder, som ikke har betalt det årlige
gebyr. Sikkerhedsstyrelsen har efter den gældende
tatoveringslov ingen reaktionsmuligheder over for ejere af
tatoveringssteder, som ikke betaler det årlige gebyr.
Derfor foreslås det, at der etableres
en ordning, således at tatovørens registrering
bortfalder ved manglende opretholdelse af registreringen og
manglende gebyrbetaling. Konsekvensen med forslaget vil være,
at det ikke længere vil være muligt for den
pågældende tatovør at udføre tatovering i
erhvervsmæssigt øjemed, hvis den
pågældende undlader at betale gebyr eller opretholde
registreringen.
EU's markedsovervågningsforordning
stiller krav om implementering af visse minimumsbeføjelser i
national lovgivning ift. kontrol på en række
produktområder - herunder produkter omfattet af
tobaksvaredirektivet.
På den baggrund foreslås en
række hjemler til Sikkerhedsstyrelsen, blandt andet at
styrelsen får hjemmel til kontrol under skjult identitet og
til at få blokeret adgangen til onlinegrænseflader, der
sælger farlige og ulovlige produkter.
Forslagets bestemmelser skal gælde
for alle produkter omfattet af lov om tobaksvarer m.v. og lov om
elektroniske cigaretter m.v. med henblik på at beskytte
forbrugerne, uanset om de tobaks- eller relaterede produkter, som
de køber, er EU-harmoniseret.
Desuden foreslås der enkelte hjemler,
som konsoliderer Sikkerhedsstyrelsen kontrol med de produkter, som
blev en del af lovgivningen for så vidt angår tobak og
relaterede produkter med vedtagelsen af L 2071 af 21. december 2020
(Udmøntning af national handleplan mod børn og unges
rygning).
Endelig
indeholder lovforslaget en række ændringer af
primært lovteknisk karakter i henholdsvis lov om anvendelse
af tvang i psykiatrien m.v. ("psykiatriloven") og lov om
ioniserende stråling og strålebeskyttelse
("strålebeskyttelsesloven").
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.