Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 18. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-11.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 12.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr.
2-11. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
12.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, EL og LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 2-11. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 12.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 1-11. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 12.
Et femte
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag
ved 2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti og Socialistisk
Folkeparti
Dansk Folkepartis og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 vedrørende patientjournaler på
tandlægeområdet. DF og SF mener, at det som
udgangspunkt skal være sådan, at borgeren bør
give samtykke til deling af sin patientjournal. Dette bør
derfor også gælde, når patientjournalen
overdrages til en anden type klinik, hvilket L 204 vil ændre
på.
DF og SF vil dog stemme for det samlede
lovforslag ved 3. behandling.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (DF
og SF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og Susanne Zimmer (UFG)):
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
25, stk. 4, indsættes som 3.
pkt.:
»Fravigelser kan ikke omfatte
klinikoverdragelser mellem tandlæger.««
[Fastsættelse af krav om
patientens samtykke ved klinikoverdragelser mellem
tandlæger]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
2) I
den under nr. 4 foreslåede § 25 a indsættes i stk. 1 efter »§§
21-24«: »og regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser«.
[Henvisning til regler fastsat i
medfør af bemyndigelsesbestemmelser i autorisationslovens
§§ 21-24]
Til § 3
3) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
34, 1. pkt., ændres »og lokaliteter hos«
til: », lokaliteter og transportmidler anvendt af«, og
»tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter«
ændres til: »produkter omfattet af denne
lov«.«
[Ændring af hensyn til
overensstemmelsen med markedsovervågningsforordningen]
4) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 35 ændres i
stk. 1, 1. pkt. »forordninger
omfattet af« til: »forordninger
vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
5) I
den under nr. 5 foreslåede § 38 a ændres »omfattet
af« til: »vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
6) I
den under nr. 5 foreslåede § 38 udgår i stk. 1 »forbud eller«.
[Ændring af hensyn til
overensstemmelsen med den foreslåede § 38 a]
Til § 4
7) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
21, 1. pkt., ændres »og lokaliteter hos«
til: », lokaliteter og transportmidler anvendt af«, og
»elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med
nikotin« ændres til: »produkter omfattet af denne
lov«.«
[Ændring af hensyn til
overensstemmelsen med markedsovervågningsforordningen]
8) I
den under nr. 5 foreslåede
afftattelse af § 22 ændres i
stk. 1, 1. pkt., »forordninger
omfattet af« til: »forordninger
vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
9) I
den under nr. 7 foreslåede § 27 a ændres »omfattet
af« til: »vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
10) I
den under nr. 7 foreslåede § 27 ændres i stk. 1 »forbud« til:
»påbud«.
[Ændring af hensyn til
overensstemmelsen med den foreslåede § 27 a]
Til § 7
11) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
9, stk. 3, ændres », 5 og 6 og § 7, nr.
1« til: »og 5-7«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 9
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
12)
Som stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Sundhedsministeren fremsætter i folketingsåret 2021-22
forslag om revision af lovens § 1.«
[Lovrevision med henblik at
indføre autorisationsordninger for en række
sundhedspersoner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger
af autorisationslovens § 25, stk. 4, 1. pkt., at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte regler om overdragelse og
opbevaring af patientjournaler i forbindelse med, at en anden
autoriseret sundhedsperson overtager behandlingen af en patient
eller en autoriseret sundhedsperson ophører med eller
overdrager sin virksomhed.
Det følger
af autorisationslovens § 25, stk. 4, 2. pkt., at Styrelsen for
Patientsikkerhed på dette område bemyndiges til at
fastsætte regler, der fraviger de almindelige bestemmelser om
patienters samtykke til videregivelse af helbredsoplysninger.
Det
foreslås, at der indsættes et nyt punktum i § 25,
stk. 4, hvorefter Styrelsen for Patientsikkerhed ikke kan
bemyndiges til at fastsætte regler, der fraviger de
almindelige bestemmelser om patienters samtykke til videregivelse
af helbredsoplysninger, i de tilfælde, hvor der er tale om
klinikoverdragelser mellem tandlæger.
Den
foreslåede ændring vil medføre, at der stilles
krav om indhentelse af samtykke fra hver enkelt patient, før
journalen kan overdrages fra en tandlægeklinik til den
overtagende tandlægeklinik.
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede
§ 25 a, stk. 1, at regionsråd, kommunalbestyrelser,
staten og private virksomheder skal organisere deres
behandlingssteder på en sådan måde, at
sundhedspersoner er i stand til at overholde
journalføringspligten og andre pligter vedrørende
journalføring med henvisning til autorisationslovens
§§ 21-24.
Med indsættelsen af § 25 a i
autorisationsloven foreslås fastsættelse af en
særskilt bestemmelse om driftsherrens organisatoriske ansvar
vedrørende journalføring, hvorefter alle
behandlingssteders driftsherrer vil skulle sørge for
organisatoriske rammer, der gør det muligt for
sundhedspersonerne at overholde journalføringspligten og
andre pligter vedrørende journalføring.
Med ændringsforslaget indsættes
i det foreslåede § 25 a, stk. 1, henvisning til regler
fastsat i medfør af bemyndigelsesbestemmelser i
autorisationslovens §§ 21-24, således at det
fastsættes, at driftsherrens organisatoriske ansvar i det
foreslåede § 25 a, stk. 1, også omfatter
overholdelsen af regler om journalføring fastsat i
medfør af bemyndigelsesbestemmelser i autorisationslovens
§§ 21-24.
Til nr. 3
Det følger af den med lovforslaget
foreslåede ændring af § 34, 1. pkt., at for at
tilvejebringe oplysninger til brug for gennemførelse af
kontrollen efter § 32, stk. 1 og 2, skal Sikkerhedsstyrelsens
repræsentanter også have mulighed for at få
adgang til transportmidler hos fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af produkter omfattet af
denne lov.
Det følger af
markedsovervågningsforordningens artikel 14, stk. 4, litra e,
at kontrolmyndigheden skal tillægges beføjelse til at
få adgang til alle lokaler, arealer eller transportmidler,
som den pågældende erhvervsdrivende anvender som led i
sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sit
fag, for at identificere manglende overensstemmelse og indhente
dokumentation.
Med ændringsforslaget får
Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter ikke alene adgang til
offentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler hos
fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandlere af produkter omfattet af loven, men også
til offentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler
anvendt af fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandlere af produkter omfattet af denne lov. Hermed
tilvejebringes en bedre overensstemmelse med
markedsovervågningsforordningen.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger vedrørende lovens anvendelsesområde i
stedet for forordninger omfattet af lovens anvendelsesområde.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger vedrørende lovens anvendelsesområde i
stedet for forordninger omfattet af lovens anvendelsesområde.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 6
Det følger af det med lovforslaget
foreslåede § 38 b, stk. 1, at der skal kunne ske
blokering af en onlinegrænseflade, hvis et »forbud
eller påbud« efter den med lovforslaget ligeledes
foreslåede § 38 a ikke er efterkommet eller
onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet
salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Der kan imidlertid alene meddeles
påbud efter den foreslåede § 38 a.
Med ændringsforslaget udgår
ordene »eller forbud« af det foreslåede § 38
b, stk. 1, således at der tilvejebringes en bedre
overensstemmelse mellem denne bestemmelse og den ligeledes
foreslåede § 38 a.
Til nr. 7
Det følger af den med lovforslaget
foreslåede ændring af § 21, 1. pkt., at for at
tilvejebringe oplysninger til brug for gennemførelse af
kontrollen efter § 19, stk. 1, skal Sikkerhedsstyrelsens
repræsentanter også have mulighed for at få
adgang til transportmidler hos fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af produkter omfattet af
denne lov.
Det følger af
markedsovervågningsforordningens artikel 14, stk. 4, litra e,
at kontrolmyndigheden skal tillægges beføjelse til at
få adgang til alle lokaler, arealer eller transportmidler,
som den pågældende erhvervsdrivende anvender som led i
sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sit
fag, for at identificere manglende overensstemmelse og indhente
dokumentation.
Med ændringsforslaget får
Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter ikke alene adgang til
offentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler hos
fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandlere af produkter omfattet af loven, men også
til offentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler
anvendt af fabrikanter, importører, distributører og
detailforhandlere af produkter omfattet af denne lov. Hermed
tilvejebringes en bedre overensstemmelse med
markedsovervågningsforordningen.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger vedrørende lovens anvendelsesområde i
stedet for forordninger omfattet af lovens anvendelsesområde.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger vedrørende lovens anvendelsesområde i
stedet for forordninger omfattet af lovens anvendelsesområde.
Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 10
Det følger af det med lovforslaget
foreslåede § 27 b, stk. 1, at der kan ske blokering af
en onlinegrænseflade, hvis et »forbud« efter den
med lovforslaget ligeledes foreslåede § 27 a ikke er
efterkommet eller onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt
eller formidlet salg af produkter, der udgør en alvorlig
risiko.
Der kan imidlertid alene meddeles
påbud efter den foreslåede § 27 a.
Med ændringsforslaget udgår
»forbud« i det foreslåede § 27 b, stk. 1,
således at der tilvejebringes en bedre overensstemmelse
mellem denne bestemmelse og den ligeledes foreslåede §
27 a.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring,
så opremsningen bliver korrekt. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 12
Dansk Folkeparti foreslår at
indføre autorisationsordninger for en række
sundhedspersoner, som p.t. ikke er omfattet af autorisationsloven,
herunder akupunktører, massører, psykomotoriske
terapeuter, fodplejere, psykoterapeuter og social- og
sundhedshjælpere.
Ændringsforslaget indebærer, at
sundhedsministeren skal igangsætte et arbejde med at
autorisere en række af fagpersoner, der faktisk har en
uddannelse bag sig. Sundhedsministeren skal på baggrund af
dette arbejde fremsætte lovforslag i Folketinget i
næste folketingsår om ændring af
autorisationsloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2021 og var til 1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 25. november 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 125. Den 26. marts 2021 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper
(EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Hans
Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie
Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |