Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 11. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 27 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-27. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og Inger Støjberg (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af SF
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1) I
stk. 2, nr. 1, indsættes to
steder efter »opholdstilladelse efter«:
»udlændingelovens«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)):
2) I
stk. 2 indsættes som nr. 7:
»7)
Efterladte ejendele tilhørende børnefamilier kan ikke
bortskaffes.«
[Børnefamiliers ejendele kan
ikke bortskaffes]
Til § 12
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
3) I
stk. 1, nr. 3, ændres
»samt« til: »eller«.
[Korrektion]
Til § 17
4) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Om salær og godtgørelse for udlæg til advokater,
der beskikkes efter stk. 2, 1. pkt., gælder samme regler som
i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf.
retsplejelovens kapitel 31.«
[Salær og godtgørelse
til advokater, der er beskikket i forbindelse med
tvangsfremstilling]
Til § 19
5) I
stk. 3 indsættes efter
»indberetninger«: »fra
Hjemrejsestyrelsen«.
[Præcisering af, hvilken
myndighed der skal forestå indberetninger til Folketingets
Ombudsmand]
Til § 22
6) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»der er omfattet af«: »klageadgangen«.
[Korrektion]
Til § 23
7) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»meldepligt efter § 12, stk. 1,«:
»eller«, og »eller hvis udlændingen
overtræder § 13, stk. 3« ændres til:
»eller overtrædelse af § 13, stk. 3«.
[Korrektion]
Til § 24
8) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2-7« til: »jf. dog stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
9) Stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
»Myndighedernes vurdering af, om en
udlænding medvirker til sin udrejse, der foreligger på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, forbliver i kraft,
indtil vurderingen erstattes af en afgørelse om, hvorvidt
udlændingen medvirker til sin udrejse efter §
3.«
[Korrektion og sproglig
præcisering]
10)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Overtrædelse af pålæg om foranstaltninger med
henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse
i forbindelse med iværksættelse af en afgørelse
om afvisning, udvisning, overførsel eller udsendelse, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 1, pålæg om
meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at
sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til
udrejse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 2,
pålæg om meldepligt efter udlændingelovens §
34, stk. 3 og 7, og pålæg om opholdspligt efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 2. pkt., der er meddelt
forud for lovens ikrafttræden, straffes efter hjemrejselovens
§ 23, stk. 1, 2. pkt. Overtrædelse af pålæg
om meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 4-6,
pålæg om opholdspligt efter udlændingelovens
§ 42 a, stk. 8, 1. og 3. pkt., og pålæg om
underretningspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk.
10, der er meddelt forud for lovens ikrafttræden, straffes
efter hjemrejselovens § 23, stk. 2.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
[Overgangsregel vedrørende
straf]
Til § 25
11)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 c, stk. 2, nr. 1, ændres »§ 30«
til: »hjemrejselovens § 1«.«
[Konsekvensændring]
12)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
25 a, stk. 2, nr. 4, ændres »§ 40, stk.
11« til: »§ 40, stk. 10«.«
[Konsekvensændring]
13) Nr.
8 affattes således:
»8. I §
32, stk. 4, nr. 1 og 3, stk. 5, nr.
2, og stk. 7, 4. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, nr. 2«: »eller
6«.«
[Lovteknisk korrektion]
14)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
36, stk. 1, 2. pkt., der bliver 1. pkt., ændres
»stk. 10« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
15)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»04. To steder i § 37, stk. 3, 4. pkt., ændres
»5. pkt.« til: »2. pkt.««
[Konsekvensændring]
16) Nr.
26 affattes således:
»26. I §
37 d, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, og i § 37
e, stk. 1, 3. pkt., stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., ændres »for, at
politiet kan drage omsorg for udlændingens udrejse,«
til: »for at sikre udlændingens
udrejse,«.«
[Korrektion]
17) Nr.
27 affattes således:
»27. § 40, stk. 6, ophæves.
Stk. 7-13 bliver herefter stk.
6-12.«
[Indsættelse af
rykningsklausul]
18)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
40 a, stk. 2, nr. 2, ændres »30, stk. 1«
til »hjemrejselovens § 1, stk. 1«, og i nr. 6 ændres »stk. 8, 1. og 2.
pkt.« til: »hjemrejselovens § 13, stk. 1 og
2«.«
[Konsekvensændring]
19) Nr.
38 affattes således:
»38. I §
42 a, stk. 14, der bliver stk. 10, ændres
»Udlændingestyrelsen skal« til:
»Udlændingestyrelsen eller Hjemrejsestyrelsen
skal«, og i stk. 14, nr. 2,
ændres »politiet« til:
»Hjemrejsestyrelsen«, og »§ 40, stk. 6, 1.
pkt.« ændres til: »hjemrejselovens §
3.««
[Korrektion]
20) Nr.
39 affattes således:
»39. I §
42 a, stk. 15, der bliver stk. 11, ændres
»Udlændingestyrelsen skal« til:
»Udlændingestyrelsen eller Hjemrejsestyrelsen
skal«, »og en udlænding, der er udvist ved
endelig dom efter §§ 22-24, og som ikke er
varetægtsfængslet efter § 35,« ændres
til: »en udlænding, der er udvist ved endelig dom efter
§§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet
efter hjemrejselovens § 14, en udlænding, hvis
opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter § 21 b,
stk. 1, og en udlænding, der er udvist efter §
25,«, i stk. 15, nr. 1,
ændres »en afhøring med
Udlændingestyrelsen eller politiet,« til: »en
samtale med Udlændingestyrelsen eller
Hjemrejsestyrelsen,«, og i nr. 2
indsættes efter »indkvarteringsstedet,«:
»jf. stk. 7, 4. pkt., og hjemrejselovens § 13, stk.
3,«.«
[Korrektion]
21)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
42 j, stk. 1, nr. 3., ændres »§ 35, stk. 1,
nr. 1, og stk. 2« til: »hjemrejselovens § 14, stk.
1, nr. 1, og stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
22) Nr.
66 affattes således:
»66. I §
46 indsættes som stk. 9 og
10:
»Stk. 9.
Hjemrejsestyrelsen kan ændre en udrejsefrist efter § 33,
stk. 2, 4. pkt., til straks, når Hjemrejsestyrelsen har
truffet afgørelse om, at en udlænding ikke medvirker
til sin udrejse efter hjemrejselovens § 3, stk. 2.
Stk. 10.
Hjemrejsestyrelsen fastsætter efter § 33, stk. 5,
udrejsefristen til straks.««
[Omformulering og korrektion]
23)
Efter nr. 68 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
46 a, stk. 6, nr. 1, ændres »§ 40, stk.
13« til: »§ 40, stk. 12«, og »§
42 a, stk. 7, 3. pkt., og stk. 8 og 10« ændres til:
»§ 42 a, stk. 7, 3. pkt.««
[Konsekvensændring]
24) Nr.
73 affattes således:
»73. I §
53 a, stk. 2, indsættes efter 3. pkt. som nyt
punktum:
»For så vidt angår
udlændinge, der af Udlændingestyrelsen er meddelt
afslag på opholdstilladelse efter § 7, anses
afgørelsen dog først for påklaget til
Flygtningenævnet efter 14 dage fra tidspunktet for, at
Udlændingestyrelsens afgørelse er kommet til
udlændingens kundskab.««
[Præcisering af
klagetidspunktet og afgrænsning af personkredsen]
25)
Efter nr. 74 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
58 udgår »§ 40, stk. 6, 3.
pkt.,«.«
[Konsekvensændring]
26) Nr.
81 affattes således:
»81. I §
60, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 34, stk. 1-3
og 7« til: »§ 34«, »§ 42 a, stk.
8, 2. pkt.,« og »og stk. 8, 4. pkt.,«
udgår, og »1 år« ændres til: »4
måneder«.«
[Korrektion]
Til § 26
27) I
nr. 2 ændres »stk.
10« til: »stk. 11«.
[Ændring af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk ændring,
hvorved det to steder i § 8, stk. 2, nr. 1, i lovforslaget som
fremsat tydeliggøres, at der henvises til
udlændingelovens § 7.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at efterladte ejendele tilhørende børnefamilier
ikke kan bortskaffes.
Baggrunden for forslaget er, at børn
har brug for en stabil hverdag og ikke skal straffes for deres
forældres gerninger.
Til nr. 3
Det foreslås, at »samt«
ændres til »eller«, da der i bestemmelsen er tale
om alternative forhold.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 12, stk. 1, nr. 3, i lovforslaget
som fremsat.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens
§ 40, stk. 6, 3. pkt., at retten beskikker en advokat for
udlændingen.
Det følger af udlændingelovens
§ 58, at om salær og godtgørelse for udlæg
til advokater, der beskikkes efter bl.a. § 40, stk. 6, 3.
pkt., gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er
meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås i lovforslaget som
fremsat, at bestemmelsen om tvangsfremstilling for hjemlandets
eller et andet lands repræsentation i forbindelse med en
udlændings udrejse i udlændingelovens § 40, stk.
6, ophæves, og at der i den foreslåede hjemrejselovs
§ 17 indsættes en bestemmelse om tvangsfremstilling for
hjemlandets eller et andet lands repræsentation i forbindelse
med en udlændings udrejse, herunder at retten kan beskikke en
advokat for udlændingen, jf. § 17, stk. 2, 1. pkt., i
lovforslaget som fremsat.
Det foreslås på den baggrund,
at der indsættes et stk. 3 i § 17 i lovforslaget som
fremsat om salær og godtgørelse for udlæg til
advokater, der beskikkes efter § 17, stk. 2, 1. pkt. Det
foreslås, at der skal gælde de samme regler som i
tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens
kapitel 31.
Forslaget sikrer således en
videreførelse af gældende ret.
Til nr. 5
Det foreslås at præcisere, at
det er Hjemrejsestyrelsen, der skal forestå indberetningerne
til Folketingets Ombudsmand, således at Folketingets
Ombudsmand kan foretage sit tilsyn med tvangsmæssig
udsendelse.
Det fremgår allerede af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. bemærkningerne til
§ 17, stk. 3, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 6
Det foreslås i § 22, stk. 2, i
lovforslaget som fremsat, at klage til Udlændingenævnet
over de afgørelser, der er omfattet af i stk. 1 og 5, skal
være indgivet, inden 8 uger efter at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen. Udlændingenævnets
formand eller den, formanden bemyndiger dertil, kan i særlige
tilfælde beslutte, at en klage skal behandles, selv om klagen
er indgivet efter udløb af fristen. Ved en fejl
fremgår ordet klageadgangen ikke efter »der er omfattet
af«.
»Klageadgangen« foreslås
derfor indsat i sætningen.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk korrektion, idet
der i opremsningen bør indgå »eller« to
steder.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 23, stk. 1, 2. pkt., i lovforslaget
som fremsat.
Til nr. 8
Det foreslås at ændre
henvisningen til de øvrige stykker i bestemmelsen, idet stk.
3-7 er overgangsregler. Der bør således alene henvises
til stk. 2, der indeholder en regel om andet
ikrafttrædelsestidspunkt for enkelte bestemmelser i den
foreslåede hjemrejselov.
Det bemærkes, at der med
ændringsforslaget indsættes yderligere en
overgangsregel, jf. ændringsforslagets nr. 9.
Til nr. 9
Der er tale om en korrektion af
bestemmelsens ordlyd, idet der i lovforslaget som fremsat
bør indgå »af,« foran
»om«.
Der er herudover tale om en sproglig
præcisering, således at det fremgår tydeligt, at
det er myndighedernes vurdering af medvirken til udrejsen, der
forbliver i kraft, indtil den erstattes af en afgørelse om
medvirken efter § 3 i lovforslaget som fremsat.
Der er med forslaget ikke tilsigtet
materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 10
Med forslaget til hjemrejseloven flyttes
foranstaltninger med henblik på at sikre udlændingens
tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse
af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel
eller udsendelse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 1,
pålæg om meldepligt, hvis det skønnes
hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens
tilstedeværelse eller medvirken til udrejse, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 2, pålæg om
meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3-7, og
pålæg om opholds- og underretningspligt efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 8 og 10, fra
udlændingeloven til hjemrejseloven, jf. lovforslagets
§§ 11-13 og § 25, nr. 12-14 og 35. Som det
fremgår af bemærkningerne i lovforslagets afsnit 3.10
og 3.11 og bemærkningerne til §§ 11-13 og §
25, nr. 12-14 og 35, tilsigtes der ikke hermed
indholdsmæssige ændringer. Der vil således under
samme betingelser som hidtil kunne pålægges
foranstaltninger med henblik på at sikre udlændingens
tilstedeværelse i forbindelse med iværksættelse
af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel
eller udsendelse og meddeles pålæg om meldepligt,
opholdspligt og underretningspligt.
Det bemærkes i den forbindelse, at
den foreslåede videreførelse af udlændingelovens
bestemmelser om meldepligt, opholdspligt og underretningspligt i
hjemrejseloven ikke vil påvirke gyldigheden af de
afgørelser, som er truffet i medfør af
udlændingelovens § 34, stk. 1-7, og § 42 a, stk. 8
og 10, inden tidspunktet for ikrafttrædelsen af den
foreslåede hjemrejselov.
Tilsvarende foreslås hjemmelen i
udlændingeloven til at straffe udlændinge for
overtrædelser af foranstaltninger med henblik på at
sikre udlændingens tilstedeværelse i forbindelse med
iværksættelse af en afgørelse om afvisning,
udvisning, overførsel eller udsendelse, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 1, pålæg om
meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at
sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til
udrejse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 2,
pålæg om meldepligt efter udlændingelovens §
34, stk. 3-7, og pålæg om opholds- og
underretningspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 8
og 10, ophævet, jf. lovforslagets § 25, nr. 81 og 83. I
stedet foreslås der indsat en strafbestemmelse i
hjemrejselovens § 23, der, for så vidt angår de
ovenfor omtalte pålæg, i det hele svarer til
strafbestemmelserne i udlændingelovens § 60, stk. 1, 1.
pkt., og stk. 2, dog således, at strafferammen og
straffeniveauet skærpes pr. 1. juni 2021 som forudsat i
§ 1, nr. 24, jf. § 14, stk. 4, i lov nr. 174 af 27.
februar 2019, for de overtrædelser, der i dag er omfattet af
udlændingelovens § 60, stk. 2. Der henvises til
lovforslagets afsnit 3.19 og bemærkningerne til § 23,
stk. 2, og § 29, nr. 2 og 3.
Med hjemrejselovens § 23
foreslås det således at videreføre det strafbare
gerningsindhold efter udlændingelovens § 60, stk. 1, 1.
pkt., og stk. 2. Der henvises til lovforslagets afsnit 3.19, og
bemærkningerne til § 23.
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at der ikke kan opstå tvivl om, at der efter
hjemrejselovens ikrafttræden fortsat er hjemmel til at
straffe udlændinge, der overtræder pålæg,
der forud for hjemrejselovens ikrafttræden er meddelt efter
§ 34 og § 42 a, stk. 8 og 10, og hvis overtrædelse
hidtil har været omfattet af udlændingelovens §
60, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2.
Ændringsforslaget medfører for
det første, at der skal straffes efter hjemrejselovens
§ 23, hvis en udlænding efter hjemrejselovens
ikrafttræden overtræder et pålæg, der er
meddelt forud for hjemrejselovens ikrafttræden efter de
hidtil gældende regler i udlændingeloven.
Ændringsforslaget medfører for
det andet, at der som udgangspunkt skal straffes efter
hjemrejselovens § 23, hvis en udlænding inden
hjemrejselovens ikrafttræden har overtrådt et
pålæg, der er meddelt forud for hjemrejselovens
ikrafttræden efter de hidtil gældende regler i
udlændingeloven, men hvor forholdet først kommer til
pådømmelse efter hjemrejselovens
ikrafttræden.
For så vidt angår
sidstnævnte situation, bemærkes det dog, at det
følger af den almindelige regel i straffelovens § 3,
stk. 1, 1. pkt., at spørgsmålet om strafbarhed og
straffastsættelse skal afgøres efter den på
pådømmelsestidspunktet gældende lov, dog
således at afgørelsen ikke derved må blive
strengere end efter den ældre lov. I sådanne
tilfælde afgøres spørgsmålet om
strafbarhed og straffastsættelse efter den på
gerningstidspunktet gældende lov.
Til nr. 11
Det følger af udlændingelovens
§ 9 c, stk. 2, nr. 1, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding, der er meddelt afslag
på en ansøgning om opholdstilladelse efter § 7,
hvis udsendelsen, jf. § 30, ikke har været mulig i
mindst 18 måneder.
Det foreslås, at henvisningen til
udlændingelovens § 30 ændres til hjemrejselovens
§ 1.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at udlændingelovens § 30
ophæves, jf. § 25, nr. 4, i lovforslaget som
fremsat.
Til nr. 12
Det følger af udlændingelovens
§ 25 a, stk. 2, nr. 4, at efter indrejsen kan en
udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
længere tid end de sidste 6 måneder, desuden udvises,
hvis udlændingen er fritaget for visum, jf. § 3, eller
er meddelt visum, jf. §§ 4-4 b, og frafalder en
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, som behandles
efter § 53 b, eller hvis ansøgningen om asyl, der
behandles efter § 53 b, bortfalder efter § 40, stk. 11.
Udlændinge, der er omfattet af § 2, stk. 1 eller 2, kan
dog ikke udvises af denne grund.
Det foreslås, at henvisningen til
§ 40, stk. 11, i udlændingelovens § 25 a, stk. 2,
nr. 4, ændres til § 40, stk. 10.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at § 40, stk. 6, ophæves, jf. §
25, nr. 27, i lovforslaget som fremsat. Udlændingelovens
§ 40, stk. 7-13, bliver herefter § 40, stk. 6-12.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk ændring,
således at affattelsen af det i lovforslaget fremsatte er i
overensstemmelse med vanlig lovteknisk praksis. Ændringen
medfører ingen ændringer i det materielle indhold.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 25, nr. 8, i lovforslaget som
fremsat.
Til nr. 14
Det følger af udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 2. pkt., at med henblik på at sikre
muligheden for afvisning eller overførsel efter reglerne i
kapitel 5 a kan politiet bestemme, at der skal ske
frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig risiko for,
at den pågældende forsvinder og de i § 34
nævnte foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf.
§ 36, stk. 10.
Det foreslås, at henvisningen til
stk. 10 ændres til stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af, at § 36, stk. 10, bliver til § 36,
stk. 5, som følge af at § 36, stk. 5-9, ophæves,
jf. § 25, nr. 22, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 15
Det følger af udlændingelovens
§ 37, stk. 3, 4. pkt., at frihedsberøvelse
iværksat i medfør af § 36, stk. 1, 5. pkt., kan
opretholdes efter denne bestemmelse i højst 7 dage fra
frihedsberøvelsens iværksættelse efter §
36, stk. 1, 5. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til 5.
pkt. i udlændingelovens § 37, stk. 3, 4. pkt.,
ændres til 2. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at § 36, stk. 1, 5. pkt., bliver §
36, stk. 1, 2. pkt., som følge af ophævelsen af §
36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., jf. § 25, nr. 17, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 16
Den foreslåede bestemmelse
nyaffattes, da den oprindelige affattelse ville medføre, at
de ændrede bestemmelser i udlændingeloven ville
indeholde en kommafejl.
Der er ikke foretaget yderligere
ændringer end en korrektion af kommafejlen.
Til nr. 17
Ved en fejl var der ikke indsat en
rykningsklausul i § 25, nr. 27, i lovforslaget som
fremsat.
Der er således tale om en teknisk
korrektion.
Til nr. 18
Det følger af udlændingelovens
§ 40 a, stk. 2, nr. 2, at der kan optages fingeraftryk af en
udlænding, som ikke søger om opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1-3, og som skal afvises, udvises eller udrejse af
landet, jf. § 30, stk. 1, såfremt der på baggrund
af pågældendes dokumenter, ejendele og
økonomiske midler og andre personlige forhold er bestemte
grunde til at antage, at den pågældende vil indrejse
på ny og ansøge om opholdstilladelse efter § 7,
stk. 1-3.
Det følger endvidere af
udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 6, at der kan
optages fingeraftryk af en udlænding, som af
Udlændingestyrelsen har fået anvisning eller
pålæg om indkvartering efter § 42 a, stk. 7 eller
stk. 8, 1. og 2. pkt., med henblik på identifikation i
forbindelse med adgangskontrol på Udlændingestyrelsens
indkvarteringssteder.
Det foreslås, at henvisningen til
udlændingelovens § 30 i udlændingelovens § 40
a, stk. 2, nr. 2, ændres til hjemrejselovens § 1, stk.
1.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ophævelsen af udlændingelovens
§ 30, jf. § 25, nr. 4, i lovforslaget som fremsat.
Det foreslås endvidere, at
henvisningen til udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 1. og
2. pkt., i udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 6,
ændres til hjemrejselovens § 13, stk. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at udlændingelovens § 42 a, stk. 8,
ophæves, jf. § 25, nr. 35, i lovforslaget som fremsat,
og at bestemmelsen om opholdspligt samtidig indsættes i
hjemrejselovens § 13, jf. § 13 i lovforslaget som
fremsat.
Ændringen indebærer desuden, at
der også vil kunne optages fingeraftryk af udlændinge,
hvis opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter
udlændingelovens § 21 b, stk. 1, og udlændinge,
der er udvist efter udlændingelovens § 25, og som af
Udlændingestyrelsen har fået anvisning eller
pålæg om indkvartering efter § 42 a, stk. 7, eller
hjemrejselovens § 13, stk. 2, med henblik på
identifikation i forbindelse med adgangskontrol på
Udlændingestyrelsens indkvarteringssteder. Ved en fejl er
udlændinge, hvis opholdstilladelse eller opholdsret er
bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, og
udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens §
25, ikke tidligere blevet omfattet af bestemmelsen i
udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 6, idet der alene
blev henvist til udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 1. og
2. pkt., og ikke også til udlændingelovens § 42 a,
stk. 8, 3. pkt.
Til nr. 19
Ved en fejl er der i lovforslaget som
fremsat sket en fejlcitering af udlændingelovens § 42 a,
stk. 14, idet der stod »Udlændingestyrelsen kan
bestemme«. Der burde rettelig have stået
»Udlændingestyrelsen skal, medmindre særlige
grunde taler derimod, bestemme«.
Der er således tale om en teknisk
korrektion.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 25, nr. 38, i lovforslaget som
fremsat.
Til nr. 20
Ved en fejl er der i lovforslaget som
fremsat sket en fejlcitering af udlændingelovens § 42 a,
stk. 15, idet der stod »Udlændingestyrelsen kan
bestemme«. Der burde rettelig have stået
»Udlændingestyrelsen skal, medmindre særlige
grunde taler derimod, bestemme«.
Der er således tale om en teknisk
korrektion.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 25, nr. 39, i lovforslaget som
fremsat.
Til nr. 21
Det følger af udlændingelovens
§ 42 j, stk. 1, nr. 3, at udlændinge- og
integrationsministeren efter forhandlingen med vedkommende kommune
kan beslutte, at bestemmelserne i lov om planlægning om
region-, kommune- og lokalplaner samt om tilladelse efter lovens
§ 35, stk. 1, ikke finder anvendelse på ejendomme, som
Udlændingestyrelsen råder over, og som anvendes til
faciliteter til brug for varetægtsfængsling i
medfør af § 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, af personer,
som har modtaget dom og afsonet eventuel straf, og som alene
varetægtsfængsles med henblik på at sikre en
effektiv fuldbyrdelse af udvisningen.
Det foreslås, at henvisningen til
§ 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, ændres til
hjemrejselovens § 14, stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at udlændingelovens § 35, stk. 1,
nr. 1, og stk. 2, ophæves, jf. § 25, nr. 15, i
lovforslaget som fremsat, og overføres til den
foreslåede hjemrejselovs § 14, stk. 1, nr. 1, og stk.
2.
Til nr. 22
Der er tale om en korrektion af
bestemmelsens ordlyd, således at det fremgår tydeligt
af bestemmelsen, at Hjemrejsestyrelsen kan ændre en
udrejsefrist til straks, når Hjemrejsestyrelsen har truffet
afgørelse om, at en udlænding ikke medvirker til sin
udrejse. Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle
ændringer i bestemmelsen.
Derudover er der tale om en korrektion af
bestemmelsens ordlyd, således at det fremgår tydeligt,
at Hjemrejsestyrelsen kan fastsætte udrejsefristen til
straks, hvis udlændingen er udvist ved dom.
Der er herudover tale om en teknisk
korrektion, idet der i § § 25, nr. 66, i lovforslaget som
fremsat, fejlagtigt henvises til udlændingelovens § 33,
stk. 2, 3. pkt. Den korrekte henvisning er således til
udlændingelovens § 33, stk. 2, 4. pkt.
Til nr. 23
Det følger af udlændingelovens
§ 46 a, stk. 6, nr. 1, at følgende afgørelser
ikke kan påklages: Udlændingestyrelsens og Styrelsen
for International Rekruttering og Integrations afgørelser om
afvisning, der er truffet efter regler udstedt i medfør af
§ 9 g, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., og
afgørelser efter § 9 g, stk. 3, § 9 h, stk. 8, 1.
pkt., § 9 h, stk. 9, 1. pkt., jf. stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 1,
§ 9 h, stk. 14, § 11, stk. 10, § 27, § 29 c,
stk. 1, § 32 a, § 33, stk. 1, 2 og 5-7, §§ 33 a
og 33 b, § 40, stk. 13, § 42 a, stk. 7, 3. pkt., og stk.
8 og 10, § 42 b, stk. 1, 3 og 7-9, § 42 d, stk. 2, §
46 e og § 53 b.
Det foreslås, at henvisningen til
§ 40, stk. 13, i udlændingelovens § 46 a, stk. 6,
nr. 1, ændres til § 40, stk. 12.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at § 40, stk. 6, ophæves, jf. §
25, nr. 27, i lovforslaget som fremsat. Udlændingelovens
§ 40, stk. 7-13, bliver herefter § 40, stk. 6-12.
Det foreslås desuden, at henvisningen
til § 42 a, stk. 8 og 10, udgår, idet bestemmelserne om
opholdspligt og underretningspligt ophæves i
udlændingeloven, jf. § 25, nr. 35, i lovforslaget som
fremsat, og i stedet indsættes i hjemrejseloven, jf. §
13, stk. 1, 2 og 4, i lovforslaget som fremsat, og bliver omfattet
af klagereglen i § 22, stk. 3, i lovforslaget som fremsat.
Der er således også tale om en
konsekvensændring.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 25, nr. 73,
foreslås en ændring af udlændingelovens § 53
a, stk. 2, hvorved der indføres en periode på 14 dage
fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afslag efter
udlændingelovens § 7, hvor sagen ikke er påklaget
til Flygtningenævnet. Asylansøgeren vil i denne
periode skulle modtage målrettet vejledning fra
Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsestyrelsen vil bl.a. skulle vejlede
asylansøgeren om andelen af stadfæstede afslag i
Flygtningenævnet for den pågældendes nationalitet
og om mulighederne for frivilligt at udrejse af landet med
hjemrejsestøtte.
Det foreslås at præcisere
ændringen i lovforslagets § 25, nr. 73, således at
en afgørelse fra Udlændingestyrelsen om afslag
på opholdstilladelse efter § 7 først anses for
påklaget til Flygtningenævnet 14 dage efter tidspunktet
for, at Udlændingestyrelsen afgørelse er kommet til
udlændingens kundskab.
Med henblik på at Hjemrejsestyrelsen
kan tilrettelægge den målrettede vejledning af
ansøgeren, er det væsentligt, at ansøgeren
forinden Hjemrejsestyrelsens vejledning har modtaget
Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, herunder
at ansøgeren har modtaget en skriftlig eller mundtlig
begrundelse af de vigtigste elementer i afgørelsen på
et sprog, som den pågældende forstår eller med
rimelighed kan formodes at forstå.
Den foreslåede affattelse
præciserer således alene tidspunktet for, hvornår
en afgørelse om afslag på opholdstilladelse efter
§ 7 anses for påklaget til Flygtningenævnet. En
afgørelse anses således for påklaget, 14 dage
efter at afgørelsen er kommet til udlændingens
kundskab.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet skal bemærke, at ordningen ikke
omfatter uledsagede mindreårige asylansøgere, der af
Udlændingestyrelsen meddeles afslag på
opholdstilladelse efter § 7 (asyl).
En afgørelse, hvorved en uledsaget
mindreårig asylansøger af Udlændingestyrelsen
meddeles afslag på opholdstilladelse efter § 7, vil
således fortsat anses for automatisk påklaget til
Flygtningenævnet.
Det betyder, at den uledsagede
mindreårige udlænding dermed heller ikke vil være
genstand for Hjemrejsestyrelsens målrettede vejledning eller
være omfattet af ordningen om et supplerende kontant
beløb ved frafald af klage til Flygtningenævnet, jf.
lovforslagets § 8, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 25, nr.
73.
Til nr. 25
Det følger af udlændingelovens
§ 40, stk. 6, 3. pkt., at retten beskikker en advokat for
udlændingen.
Det følger af udlændingelovens
§ 58, at om salær og godtgørelse for udlæg
til advokater, der beskikkes efter bl.a. § 40, stk. 6, 3.
pkt., gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er
meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås, at henvisningen til
udlændingelovens § 40, stk. 6, 3. pkt., udgår af
udlændingelovens § 58.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at § 40, stk. 6, ophæves, jf. §
25, nr. 27, i lovforslaget som fremsat.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 26
Der er tale om en teknisk korrektion, idet
der i lovforslaget som fremsat ville efterlades et
overflødigt »og« foran »eller
tilsidesættelse af de betingelser« i
udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt., idet det i
lovforslaget som fremsat foreslås, at »stk. 8, 4.
pkt.,« udgår.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 25, nr. 81, i lovforslaget som
fremsat.
Til nr. 27
Der er i lovforslaget som fremsat sket en
fejlhenvisning til repatrieringslovens § 7, stk. 10. Der
skulle rettelig henvises til repatrieringslovens § 7, stk.
11.
Der er alene tale om en fejlhenvisning, som
der med forslaget rettes op på. Der er således ikke
tale om materielle ændringer til § 26, nr. 2, i
lovforslaget som fremsat.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 26, nr. 2, i lovforslaget som
fremsat.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2021 og var til 1. behandling den 8. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 1. marts
2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 34. Den
29. marts 2021 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl
Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V)
Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG) Kenneth Mikkelsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V)
Pia Kjærsgaard (DF) nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |