Fremsat den 26. marts 2021 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu)
(Udvidelse af målgruppen m.v. for
integrationsgrunduddannelsen)
§ 1
I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (igu), som ændret ved § 1 i
lov nr. 562 af 7. maj 2019 og § 11 i lov nr. 2189 af 29.
december 2020, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, ændres "5
år" til: "10 år".
2. I
§ 6, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., ændres "20 uger" til:
"23 uger".
3. I
§ 6, stk. 8, ændres "20
ugers" til: "23 ugers".
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2021.
Stk. 2. § 1, nr. 2
og 3 finder ikke anvendelse på
integrationsgrunduddannelsesforløb, der er påbegyndt
før 1. maj 2021. For sådanne
integrationsgrunduddannelsesforløb finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den oprindelige aftale om en forsøgsordning med
integrationsgrunduddannelse (igu) blev indgået i 2016 mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter som en central del af
trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration.
Forsøgsordningen blev aftalt som treårig, og den
skulle sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge
og familiesammenførte, hvis kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke stod mål med kravene på det danske
arbejdsmarked. Igu skulle fungere som en trædesten til
beskæftigelse på almindelige arbejdsmarkedsvilkår
eller skabe grundlag for at fortsætte i en erhvervsrettet
uddannelse.
Denne forsøgsordning blev i 2019 forlænget med
yderligere 3 år ved lov nr. 562 af 7. maj 2019, på
baggrund af en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter,
hvor det blev fremhævet, at igu-ordningen kunne være
særlig relevant for kvinder med flygtningebaggrund, som havde
en væsentligt lavere tilknytning til arbejdsmarkedet end
mændene.
Den 21. december 2020 har regeringen og arbejdsmarkedets parter
indgået en aftale om igu-ordningen. Det fremgår bl.a.
af aftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter
grundlæggende er enige om, at igu-ordningen hidtil har
været en succes. Den udgør således en
trædesten for målgruppens vej til ordinær, varig
beskæftigelse og styrker målgruppens faglige, sproglige
og sociale kompetencer samt kendskabet til det danske arbejdsmarked
og mulighederne for uddannelse i Danmark. Dette blev
bekræftet af såvel virksomheder, kommuner som
AMU-udbydere ved evalueringen af ordningen i juni 2018. Dog fremgik
det af evalueringen, at virksomhederne oplever udfordringer i
forhold til igu-ansattes sproglige kompetencer, hvilket bl.a.
udgør en barriere i forhold til virksomhederne i
udvælgelse af igu-ansatte. Siden indførelsen af
igu-ordningen i juli 2016 og til september 2020 er der registreret
i alt 2.547 aftaler.
Det fremgår endvidere af aftalen, at antallet af
registrerede igu-aftaler i 2020 ligger på det laveste niveau
siden ordningens etablering. Dette hænger bl.a. sammen med,
at Danmark i de senere år har oplevet en faldende
asyltilstrømning, hvilket har betydet, at målgruppen
for igu er blevet reduceret betragteligt fra knap 19.000 personer,
da igu'en blev indført i juni 2016, til ca. 8.500 i december
2019. De seneste beskæftigelsestal viser samtidig, at til
trods for, at beskæftigelsen blandt nytilkomne flygtninge og
familiesammenførte flygtninge gennem de seneste år er
steget, er udfordringerne fortsat store. Det fremgår af
aftalen, at igu-ordningen kan være ét af flere
relevante værktøjer, der kan adressere den
problemstilling. Selv om det går godt med
beskæftigelsen for flygtninge og familiesammenførte,
er målet imidlertid ikke nået, og på den baggrund
er regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om fortsat at
understøtte denne udvikling.
Ved trepartsaftalen af 21. december 2020 mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter har parterne erklæret sig enige om,
at endnu flere skal have mulighed for at deltage i et
igu-forløb. Det sker gennem en udvidelse af
målgruppen. Derfor udvides opholdsbetingelsen med 5 år,
således at flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, som har været i Danmark i 0-10 år (i dag
0-5 år), fremover får mulighed for at tage et
igu-forløb. Det er fortsat en betingelse, at personer i
målgruppen skal være fyldt 18 år og er under 40
år.
Parterne er endvidere enige om, at det er vigtigt, at
igu-forløb indebærer en egentlig opkvalificering af
deltagerne. Derfor udvides omfanget af uddannelse i form af AMU og
sprogkurser mv. med 3 uger. Dermed vil der samlet set være 23
ugers uddannelse i et samlet igu-forløb. Opkvalificeringen,
der finder sted i arbejdstiden, vil som hidtil blive honoreret med
uddannelsesgodtgørelse. Virksomheden og den igu-ansatte
planlægger et uddannelsesforløb, som opkvalificerer
den enkelte sprogligt og fagligt for at sikre progression frem mod
ordinær beskæftigelse eller erhvervsrettet uddannelse.
Stigningen i antallet af uddannelsesuger er gældende for
igu-forløb, som starter efter, at udvidelsen af
målgruppen er trådt i kraft. Det samlede
igu-forløb vil fortsat have en varighed af i alt 24
måneder.
Lovforslaget udmønter disse dele af trepartsaftalen af
21. december 2020 mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om
at udvide og forbedre igu-ordningen, indtil den nugældende
igu-ordning udløber i juni 2022. Igu-forløb kan
påbegyndes frem til 30. juni 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse
af opholdsbetingelsen fra 5 til 10 år
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at integrationsgrunduddannelsen
kan påbegyndes af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved
starttidspunktet er fyldt 18 år og er under 40 år og
har haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 5
år.
2.1.2. Ministeriets overvejelse og den foreslåede
ordning
Ved trepartsaftalen af 21. december 2020 om at udvide og
forbedre igu har parterne erklæret sig enige om, at endnu
flere skal have mulighed for at deltage i et igu-forløb. Det
sker gennem en udvidelse af målgruppen. Derfor udvides
opholdsbetingelsen med 5 år, således at flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, som har været i
Danmark i 0-10 år (i dag 0-5 år), fremover får
mulighed for at tage et igu-forløb. Det er fortsat en
betingelse, at personer i målgruppen skal være fyldt 18
år og er under 40 år.
Det foreslås på den baggrund, at den aftalte
udvidelse gennemføres.
Efter forslaget er det dermed en betingelse for at deltage i et
igu-forløb, at udlændingen har folkeregisteradresse i
Danmark, når forløbet påbegyndes, og at
udlændingen har haft folkeregisteradresse her i landet i
mindre end 10 år. Det er fortsat en betingelse, at personer i
målgruppen skal være fyldt 18 år og er under 40
år.
2.2. Udvidelse
af omfanget af skoleundervisning
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsen varer
2 år, hvoraf 20 uger er skoleundervisning og
tilrettelægges som fuld tid, jf. stk. 2. Skoleundervisning,
jf. § 4, stk. 3, og praktik, jf. § 4, stk. 2, kan
tilsammen ikke udgøre over 37 timer om ugen i gennemsnit
over forløbet, og skal mindst udgøre 32 timer om uge
i gennemsnit over forløbet.
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at skoleundervisningen i alt
udgør 20 uger á 37 timer. Praktik skal udgøre
mindst 25 timer om ugen i gennemsnit.
Det fremgår af § 6, stk. 3, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at udlændingens deltagelse i
skoleundervisningen tilrettelægges af virksomheden og
udlændingen i samarbejde med udgangspunkt i
udlændingens og virksomhedens behov. Undervisningen
tilrettelægges i moduler.
Det fremgår af § 6, stk. 4, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsen
undtagelsesvis kan forlænges ud over 2 år, hvis
særlige forhold indebærer, at det ikke inden for
perioden på 2 år har været muligt at
fuldføre forløbet.
Det fremgår af § 6, stk. 5, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsen
forlænges, hvis særlige forhold har medført, at
det ikke har været muligt at fuldføre
skoleforløbet.
Det fremgår af § 6, stk. 6, at udlændingen og
virksomheden kan indgå aftale om forlængelse af
integrationsgrunduddannelsesperioden på 2 år, hvis
udlændingen inden for den 2-årige periode, har
1) orlov i forbindelse med graviditet, barsel eller adoption
efter lovgivningen herom, eller
2) et sammenhængende sygdomsforløb på mere
end 8 uger.
Det fremgår af § 6, stk. 7, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at forlængelsesperioden i stk.
6, alene kan omfatte et tidsrum svarende til varigheden af orlovs-
eller sygefraværsperioden.
Det fremgår af § 6, stk. 8, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at udlændinge-, integrations- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om
skoleundervisningen, herunder om, hvilke uddannelser eller kurser
der kan indgå i skoleundervisningen, og om opgørelse
af kravet om 20 ugers skoleundervisning.
2.2.2. Ministeriets overvejelse og den foreslåede
ordning
Ved trepartsaftalen af 21. december 2020 om at udvide og
forbedre igu-ordningen har parterne erklæret sig enige om, at
det er vigtigt, at igu-forløb indebærer en egentlig
opkvalificering af deltagerne. Derfor udvides omfanget af
uddannelse i form af VEU, danskuddannelse m.v. med 3 uger. Dermed
vil der samlet set være 23 ugers uddannelse i et samlet
igu-forløb.
På den baggrund foreslås det, at den aftalte
udvidelse gennemføres.
Efter forslaget vil igu-forløb fortsat vare 2 år,
hvoraf 23 uger efter forslaget skal være skoleundervisning,
som tilrettelægges på fuld tid. Opkvalificeringen skal
fortsat finde sted i arbejdstiden og fortsat honoreres med
uddannelsesgodtgø-relse.
3. Forholdet
til anden lovgivning
Forskelsbehandlingsloven (LBK nr. 1001 af 24. august 2017) har
til formål at forhindre forskelsbehandling på grund af
konkrete kriterier, som blandt andet national samt etnisk
oprindelse og alder inden for arbejdsmarkedet. Loven indeholder et
forbud mod både direkte og indirekte forskelsbehandling i
§ 1. Loven implementerer Rådets direktiv om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november
2000).
Der er visse undtagelser i forskelsbehandlingsloven til
forbuddet. Det følger således af § 9, stk. 2, at
loven ikke er til hinder for, at der i medfør af anden lov,
i medfør af bestemmelser med hjemmel i anden lov eller i
øvrigt ved offentlig foranstaltning iværksættes
foranstaltninger, som har til formål at forbedre
beskæftigelsesmulighederne for personer af en bestemt race,
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel
orientering eller national, social eller etnisk oprindelse eller
med en bestemt alder eller med handicap.
Det er vurderingen, at de foreslåede regler om
ændring af igu-ordningen udgør sådan en
undtagelse, jf. forskelsbehandlingslovens § 9, stk. 2.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre offentlige
merudgifter på 13,4 mio. kr. i 2021, 14,4 mio. kr. mio. kr. i
2022, 7,6 mio. kr. i 2023, 4,0 mio. kr. i 2024 og 0,8 mio. kr. i
2025 før skat og tilbageløb. Merudgifterne kan
henføres til en øget aktivitet som følge af
udvidelsen af målgruppen, der kan deltage i et
igu-forløb, og som vil benytte sig af relevante ordninger i
relation hertil. Efter skat og tilbageløb skønnes
lovforslaget samlet set at medføre offentlige merudgifter
på 10,5 mio. kr. i 2021, 11,1 mio. kr. mio. kr. i 2022, 5,5
mio. kr. i 2023, 2,6 mio. kr. i 2024 og 0,5 mio. kr. i 2025. De
offentlige merudgifter før skat og tilbageløb
fordeler sig som nedenfor.
Udvidelsen af uddannelsesomfanget i igu-ordningen fra 20 uger
til 23 uger forventes at medføre merudgifter til uddannelse
af igu-målgruppen (AMU, FVU, avu, hf-enkeltfag) på 4,2
mio. kr. i 2021, 4,5 mio. kr. i 2022, og 1,0 mio. kr. i 2023.
Udgifterne afholdes på finanslovens § 20.72.11.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til refusion af kommunernes udgifter til
uddannelsesgodtgørelse på 4,0 mio. kr. i 2021, 5,7
mio. kr. i 2022 og 1,9 mio. kr. i 2023. Udgifterne afholdes
på finanslovens § 14.72.03.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til dimittenddagpenge på 1,2 mio. kr. i 2023, 2,0
mio. kr. i 2024 og 0,8 mio. kr. i 2025. Udgifterne afholdes
på finanslovens § 17.32.01.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til igu-bonus til private virksomheder på 3,5
mio. kr. i 2021, på 2,3 mio. kr. i 2022, 2,8 mio. kr. i 2023
og 1,8 mio. kr. i 2024. Udgifterne afholdes på finanslovens
§ 14.62.12.
Udvidelsen af igu-ordningen medfører merudgifter til den
eksisterende sprogmakkerordning administreret af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI) på 0,5 mio.
kr. i 2021, 0,4 mio. kr. i 2022, 0,4 mio. kr. i 2023 og 0,2 mio.
kr. i 2024. Udgifterne afholdes på § 14.21.01.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
som følge af lovforslag | Mio. kr. (2021-pl) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Uddannelse | 4,2 | 4,5 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | Uddannelsesgodtgørelse | 4,0 | 5,7 | 1,9 | 0,0 | 0,0 | Dimittenddagpenge | 0,0 | 0,0 | 1,2 | 2,0 | 0,8 | Igu-bonus | 3,5 | 2,3 | 2,8 | 1,8 | 0,0 | Sprogmakker (SIRI) | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,2 | 0,0 | Tabt skat og tilbageløb | 1,2 | 1,5 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | I alt før skat
og tilbageløb | 13,4 | 14,4 | 7,6 | 4,0 | 0,8 | I alt efter skat og
tilbageløb | 10,5 | 11,1 | 5,5 | 2,6 | 0,5 | | | | | | |
|
De samlede offentlige merudgifter finansieres via reserven
på § 35.11.36.40. (Reserve til udvidelse af
integrationsgrunduddannelse). I 2021 finansieres endvidere 0,2 mio.
kr. inden for Udlændinge- og Integrationsministeriets
eksisterende ramme.
De økonomiske konsekvenser i 2021 indarbejdes på
forslag til tillægsbevillingslov for 2021. De
økonomiske konsekvenser i 2022 til 2025 indarbejdes på
forslag til finanslov for 2022.
Lovforslaget forventes samlet set at medføre yderst
begrænsede implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Der henvises til, at lovforslaget alene omfatter en udvidelse af
målgruppen, der kan deltage i et igu-forløb, samt et
øget antal uddannelsesuger, og at det dermed ikke forventes
at medføre ændringer i implementeringen i forhold til
den eksisterende ordning. Lovforslaget forventes på den
baggrund at følge principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har den positive konsekvens for erhvervslivet, at
det bevirker forøgede muligheder for de virksomheder, der
ønsker at bidrage til integrationen på
arbejdspladserne og ansætte flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, selvom deres
kvalifikationer og produktivitet på
ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene på det
danske arbejdsmarked.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Rådets direktiv om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv
(2000/78/EF af 27. november 2000) er implementeret ved
forskelsbehandlingsloven (LBK nr. 1001 af 24. august 2017) og har
til formål at forhindre forskelsbehandling på grund af
konkrete kriterier, som blandt andet national samt etnisk
oprindelse og alder inden for arbejdsmarkedet, jf. pkt. 3.
Det er vurderingen, at de foreslåede regler er i
overensstemmelse med Rådets direktiv om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november
2000).
Lovforslaget vurderes ikke derudover at indeholde EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. februar 2021
til den 12. februar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AC, Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, ATP/Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
Beskæftigelsesrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Metal, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Røde Kors, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen,
Etnisk Ung, FA, FH, FOA-Fag og Arbejde, Foreningen af ledere ved
Danskuddannelserne, FOF's Landsorganisation, FORA, Foreningen af
Frie Fagskoler, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Gladsaxe
Kommune, HK, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunernes Revision, Liberalt
Oplysningsforbund, Odense Kommune, Odsherred Kommune, PROSA,
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter,
Socialchefforeningen, Rådet for Socialt Udsatte, TEKNIQ,
UNHCR, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og
Viborg Kommune.
10. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2021: 10,5 mio. kr. 2022: 11,1 mio. kr. 2022: 5,5 mio. kr. 2023: 2,6 mio. kr. 2024: 0,5 mio. kr. | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at have
yderst begrænsede implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget medvirker til at skabe bedre
vilkår for de virksomheder, der ønsker at bidrage til
integrationen på arbejdspladserne og ansætte
flygtninge, selvom deres kvalifikationer og produktivitet på
ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene på det
danske arbejdsmarked ved at udvide målgruppen for
igu-ordningen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til Eu-retten | Rådets direktiv om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (2000/78/EF af 27. november 2000) er
implementeret ved forskelsbehandlingsloven (LBK nr. 1001 af 24.
august 2017) og har til formål at forhindre
forskelsbehandling på grund af konkrete kriterier, som blandt
andet national samt etnisk oprindelse og alder inden for
arbejdsmarkedet, og lovforslaget. Det er vurderingen, at
lovforslaget er i overensstemmelse med loven og direktivet.
Lovforslaget vurderes ikke derudover at indeholde EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at integrationsgrunduddannelsen
kan påbegyndes af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved
starttidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har
haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 5 år.
Det foreslås i § 1, nr.
1, at opholdsbetingelsen på 5 år ændres
til 10 år, således at det er en betingelse, at
udlændingen har folkeregisteradresse i Danmark, når
forløbet påbegyndes, og at udlændingen har haft
folkeregisteradresse her i landet i under 10 år.
Målgruppen for igu-ordningen omfatter fortsat flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, der er fyldt 18 år
og er under 40 år.
Forslaget betyder, at opholdsbetingelsen forlænges med 5
år, og at udlændinge, der efter de gældende
regler er afskåret fra at deltage i et igu-forløb
på grund af opholdsbetingelsen på mindre end 5
år, efter forslaget opnår mulighed for at deltage i et
igu-forløb, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 og 3
Det fremgår af § 6, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1.
pkt., i lov om integrationsgrunduddannelse, at
integrationsgrunduddannelsen varer 2 år, hvoraf 20 uger er
skoleundervisning og tilrettelægges på fuld tid, jf.
stk. 2. Skoleundervisning, jf. § 4, stk. 3, og praktik, jf.
§ 4, stk. 2, kan tilsammen ikke udgøre over 37 timer om
ugen i gennemsnit i forløbet og skal mindst udgøre 32
uger i gennemsnit i forløbet. Det fremgår af § 6,
stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse, at
skoleundervisningen i alt udgør 20 uger á 37 timer.
Praktik skal udgøre mindst 25 timer om ugen i
gennemsnit.
Det fremgår af § 6, stk. 8, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
skoleundervisningen, herunder hvilke uddannelser eller kurser, der
kan indgå i skoleundervisningen, og om opgørelsen af
kravet om 20 ugers skoleundervisning.
Det foreslås i § 1, nr. 2 og
3, at omfanget af skoleundervisningen i form af VEU,
danskuddannelse m.v. udvides med 3 uger.
Det betyder, at det samlede skoleundervisningsforløb i
løbet af det 2-årige igu-forløb efter forslaget
vil udgøre 23 uger, som tilrettelægges på fuld
tid. Opkvalificeringen skal fortsat finde sted i arbejdstiden og
honoreres som efter de gældende regler med
uddannelsesgodtgørelse. Som hidtil er det virksomheden og
den igu-ansatte, der planlægger et uddannelsesforløb,
som opkvalificerer den enkelte sprogligt og fagligt for at sikre
progression frem mod ordinær beskæftigelse eller
erhvervsrettet uddannelse.
Der henvises til afsnit 2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven træder i kraft den 1. maj 2021.
Det foreslås endvidere i § 2,
stk. 2, at § 1, nr. 2 og 3 ikke finder anvendelse
på integrationsgrunduddannelsesforløb, der er
påbegyndt før 1. maj 2021. For sådanne
integrationsgrunduddannelsesforløb finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da hovedloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes
i kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (igu), som ændret ved § 1 i
lov nr. 562 af 7. maj 2019 og § 11 i lov nr. 2189 af 29.
december 2020, foretages følgende ændringer: | | | | § 3.
Integrationsgrunduddannelsen kan påbegyndes af flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, der har
folkeregisteradresse i Danmark, ved starttidspunktet er fyldt 18
år, er under 40 år og har haft folkeregisteradresse i
Danmark i mindre end 5 år. | | 1. I § 3, stk. 1, ændres "5 år"
til: "10 år" | Stk.
2. --- | | | | | | | | | § 6.
Integrationsgrunduddannelsen varer 2 år, hvoraf 20 uger er
skoleundervisning og tilrettelægges som | | | fuld tid, jf. stk. 2. […] | | 2. I § 6, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., ændres "20 | Stk. 2.
Skoleundervisningen udgør i alt 20 uger a 37 timer.
[…] | | uger" til: "23 uger" | Stk.
3-7. --- | | | Stk. 8.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om skoleundervisningen,
herunder om, hvilke uddannelser eller kurser der kan indgå i
skoleundervisningen, og om opgørelse af kravet om 20 ugers
skoleundervisning. | | 3. I § 6, stk. 8, ændres "20 ugers"
til: "23 ugers" | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|