Fremsat den 26. marts 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler og
frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser
(Bedre rammer for ordblinde på
efterskoler og elever med funktionsnedsættelser m.m. i de
gymnasiale uddannelser)
§ 1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og
§ 2 i lov nr. 2063 af 21. december 2020, foretages
følgende ændring:
1. § 37,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Der afsættes på de årlige finanslove
følgende puljer for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte:
1) En pulje for
tilskud til alle efterskoler.
2) En pulje for
tilskud til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter
skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed.
Stk. 4. Der
fastsættes på de årlige finanslove
følgende takster for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen:
1) En takst for
tilskud til alle efterskoler på baggrund af puljen
nævnt i stk. 3, nr. 1, og det samlede antal årselever
på alle efterskoler på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret.
2) En takst for
tilskud til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter
skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed,
på baggrund af puljen nævnt i stk. 3, nr. 2, og det
samlede antal årselever ved disse efterskoler på de ti
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt
i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter
i året før finansåret.
Stk. 5. Tilskud
til individuel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte
skole ud fra taksterne nævnt i stk. 4, og skolens antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret. Ved beregning af årselevtallet medregnes
kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed. Tilskud
udbetales forskudsvis til skolerne i lige store månedlige
rater.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8.
§ 2
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1428 af 28. september 2020 foretages
følgende ændring:
1. I
§ 61, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Institutionen kan oprette selvstændige
klasser for disse elever med forlængede
uddannelsesforløb.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. august 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til nedsættelse af
elevbetalingen på ordblindeefterskoler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Mulighed for at oprette selvstændige
klasser med elever med forlængede uddannelsesforløb
som følge af funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder på de gymnasiale uddannelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) indgik den 30. september 2020
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om styrkelse af
ordblindeområdet: De næste skridt for at styrke
ordblindeområdet for børn, unge og voksne.
Baggrunden for aftalen er, at nogle børn, unge og voksne
er dårligere stillet end andre fra start, fordi de enten
kæmper med ordblindhed eller andre skrive- og
læsevanskeligheder. Hensigten med aftalen er, at alle
børn, unge og voksne skal have mulighed for at klare sig
så godt som muligt.
Lovforslaget udmønter to initiativer til styrkelse af
ordblindeområdet i aftalen. Det drejer sig om initiativet
"Lettere adgang til ordblindeefterskoler" og initiativet "Mulighed
for oprettelse af klasser med forlængede
uddannelsesforløb for elever med bl.a. ordblindhed på
det gymnasiale område".
Med lovforslaget foreslås for det første, at der i
lov om efterskoler og frie fagskoler indføjes hjemmel til et
særligt tilskud til individuel supplerende elevstøtte
til efterskoler, der efter skolens indholdsplan er godkendt som en
skole med et samlet særligt undervisningstilbud efter §
1, stk. 4, i lov om efterskoler og frie fagskoler, og som er
målrettet elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler). Med
forslaget sikres lettere adgang til ordblindeefterskolerne.
Med lovforslaget foreslås for det andet, at der gives
mulighed for, at gymnasiale uddannelsesinstitutioner kan etablere
selvstændige klasser for elever med forlængede
uddannelsesforløb som følge af nedsat funktionsevne
eller indlæringsvanskeligheder på de gymnasiale
uddannelser, hvis elevgrundlaget herfor er til stede. Oprettelsen
af selvstændige klasser vil give institutionerne mulighed for
at tilrettelægge en undervisning, der målrettet
adresserer de fælles pædagogiske udfordringer, som den
givne elevgruppe kan have, fx ordblindhed.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud
til nedsættelse af elevbetalingen på
ordblindeefterskoler
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 4, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, at en efterskole godkendt efter lovens § 1 kan
godkendes af børne- og undervisningsministeren som en skole
med et samlet særligt undervisningstilbud. Godkendelse af en
skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på
grundlag af skolens indholdsplan, jf. lovens § 17, stk. 2.
Skolens godkendelse som en skole med et samlet særligt
undervisningstilbud skal fremgå af skolens vedtægt, jf.
lovens § 6, stk. 2, 4 og 5 og af skolens hjemmeside.
Der er pt. 40 efterskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud. Heraf vurderes halvdelen af skolerne at
være målrettet elever med ordblindhed
(ordblindeefterskoler), mens de øvrige er målrettet
elever med andre udfordringer. Børne- og
Undervisningsministeriet har indtil nu ikke opgjort efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som en skole med et samlet
undervisningstilbud særskilt som ordblindeefterskoler eller
efterskoler målrettet elever med andre udfordringer.
Elever på ordblindeefterskoler er omfattet af den
gældende ordning for individuel supplerende elevstøtte
efter § 37 i lov om efterskoler og frie fagskoler.
Den gældende bestemmelse i § 37, stk. 1, i lov om
efterskoler og frie fagskoler medfører, at staten yder
støtte til nedsættelse af elevbetalingen ved
efterskoler, herunder også ordblindeefterskoler.
Støtten ydes som individuel støtte til elever efter
skolens vurdering, således at skolen vil være i stand
til at opfylde bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at
efterskolernes kurser er for alle, jf. § 37, stk. 1.
Støtten gives ud fra en konkret og individuel vurdering
foretaget af skolen, dvs. forstander og bestyrelse. Vurderingen
foretages på baggrund af oplysninger om hustandsindkomsten og
familiens økonomiske og sociale situation samt eventuelt
andre faktorer.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 37,
stk. 2, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at skolen senest
ved ydelsen af elevstøtten skal underrette eleven om
reglerne for skattepligt af elevstøtten, samt at skolen til
told- og skattemyndighederne for hver elev skal indberette
størrelsen af ydet individuel supplerende støtte
efter Børne- og Undervisningsministeriets anvisning.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 37,
stk. 3, 1. pkt. i lov om efterskoler og frie fagskoler, at den
samlede pulje for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte fastsættes på de årlige
finanslove. Det indebærer, at den samlede pulje beregnes
på grundlag af efterskolernes samlede årselevtal i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at der herefter
på finansloven fastsættes en takst på baggrund af
den samlede pulje og efterskolernes samlede antal årselever
på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret, jf. § 37, stk. 3, 2. pkt. Skalaen
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt. angiver
største og mindste indkomstgrundlag for elever,
forældre og en eventuel samlever til den af forældrene,
hvor eleven har bopæl eller senest har haft bopæl, samt
en skala over forholdet mellem indkomstgrundlaget og de
indkomstbestemte elevstøttebeløb, herunder det
indkomstgrundlag, der udløser elevstøtte.
Endvidere fremgår det af bestemmelsen, at tilskud til
individuel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole
ud fra skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret, jf. § 37, stk.
3, 3. pkt. Det indebærer med koblingen af tilskud til
individuel supplerende elevstøtte, at det alene er elever,
der udløser statslig elevstøtte, jf. lovens §
30, der indgår i beregningen af skolens årselevtal til
beregning af individuel supplerende elevstøtte.
Herudover fremgår det af bestemmelsen, at ved beregning af
årselevtallet medregnes kun elever på kurser af mindst
2 ugers varighed, jf. § 37, stk. 3, 4. pkt.
Endelig fremgår det af bestemmelsen, at tilskud udbetales
forskudsvis til skolerne i lige store månedlige rater, jf.
§ 37, stk. 3, 5. pkt.
Det fremgår endvidere af gældende § 37, stk. 4,
at for skoler, der har været i virksomhed i hele det
skoleår, der slutter i året før
finansåret, beregnes forskud på grundlag af skolens
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i tredje kvartal i året før
finansåret.
Ifølge den gældende § 37, stk. 5, anvendes for
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, skolens forventede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret.
Det fremgår herudover af gældende § 37, stk. 6,
at hvis revisors kontrol, jf. § 39, stk. 2, eller ministeriets
kontrol, jf. § 52, viser, at skolens beløb til
individuel supplerende elevstøtte, jf. stk. 1, ikke er
korrekt anvendt, modregnes den for meget udbetalte støtte i
skolens taxametertilskud, jf. § 23, og tilfalder staten. Det
følger af § 39, stk. 2, at revisor kontrollerer skolens
oplysninger ved beregning af bl.a. statslig elevstøtte,
herunder at beløb til individuel elevstøtte, jf.
§ 37, er anvendt korrekt. Det følger af lovens §
52, at børne- og undervisningsministeren fører tilsyn
med skoler, der modtager statstilskud efter loven. Dette tilsyn
omfatter bl.a. skolernes brug af beløb til individuel
elevstøtte. Efter lovens § 23 yder staten tilskud til
efterskolerne pr. årselev.
Tilskuddet til efterskolerne til individuel supplerende
støtte til elever på efterskoler ydes efter reglerne i
§ 37, stk. 3. Det er hensigten, at det skal give
gennemsigtighed og forudsigelighed over midlerne dertil og sikre,
at den enkelte efterskoles tilskud alene er afhængigt af
efterskolens elevsammensætning og skolens egne aktiviteter.
Støtten tildeles en elev som individuel støtte til
nedsættelse af egenbetalingen efter skolens vurdering.
Tilskuddet til individuel støtte må alene anvendes
til individuel støtte til nedsættelse af en elevs
egenbetaling og kan ikke anvendes til at dække skolens
driftsudgifter eller lignende.
Den nugældende bestemmelse i lovens § 37, stk. 3,
blev indføjet ved lov nr. 175 af 27. februar 2019, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 121 som fremsat, side 1. Det
fremgår af forarbejderne til denne lov, at baggrunden for
forslaget er, at det kan det være vanskeligt for nogle
efterskoler at anvende de tildelte midler til nedsættelse af
egenbetalingen. Det skyldes, at elevgrundlaget er afgørende
for, om efterskolerne kan bruge midlerne, samt at midlerne alene
kan anvendes til individuel støtte til nedsættelse af
en elevs egenbetaling efter skolens vurdering. Det fremgår
endvidere af forarbejderne, at med forslaget er en omfordeling af
midlerne til den individuelle supplerende støtte til de
efterskoler, som har flest årselever fra familier med
lavindkomster. Forslaget ville dermed bidrage til, at efterskolerne
vil være i stand til at opfylde bestemmelsen i lovens §
15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for alle.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der findes i dag 40 efterskoler godkendt med et samlet
særligt undervisningstilbud efter § 1, stk. 4, i lov om
efterskoler og frie fagskoler, hvoraf halvdelen skønnes
målrettet elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Der er med gældende regler i lov om efterskoler og frie
fagskoler ikke hjemmel til særskilte tilskud til
nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler godkendt
som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud efter
§ 1, stk. 4, som er målrettet elever med ordblindhed.
Med henblik på at flere børn og unge fremover kan
komme på et efterskoleophold målrettet ordblinde, er
der således behov for i lov om efterskoler og frie fagskoler
at indføje hjemmel til et særskilt tilskud til
nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler godkendt
efter § 1, stk. 4, som er målrettet elever med
ordblindhed.
Den rette støtte til ordblinde elever er vigtig for deres
faglige og personlige udvikling. Formålet med forslaget om et
nyt tilskud til nedsættelse af egenbetalingen for elever
på ordblindeefterskoler er at medvirke til at sikre lettere
adgang til ordblindeefterskolerne, da egenbetaling for et
efterskoleophold kan opleves som en udfordring for nogle
forældre. Forslaget vil også understøtte, at
flere ordblinde elever kan komme på en efterskole
målrettet elever med ordblindhed.
Som supplement til den allerede eksisterende individuelle
supplerende støtte, som alle efterskoler modtager,
foreslås det, at der etableres et særskilt tilskud til
individuel supplerende støtte til nedsættelse af
elevbetalingen kun målrettet ordblindeefterskoler. Med
forslaget vil ordblindeefterskolerne således få tilskud
til individuel supplerende elevstøtte både efter den
nuværende ordning og efter den foreslåede ordning
særligt målrettet ordblindeefterskoler. Der er ingen
hindring for, at elever vil kunne modtage fuldt tilskud fra begge
ordninger. For begge ordninger gælder, at støtten
udbetales efter skolernes egen vurdering, dog således at
betingelserne i § 11 om mindste elevbetaling og mindste
egenbetaling stadig overholdes.
Forslaget vil videreføre nugældende regler for
individuel supplerende støtte til nedsættelse af
elevbetalingen til alle efterskoler samt indføje hjemmel til
og regler for særskilt individuel supplerende
elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen for
elever på efterskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud målrettet elever med ordblindhed
(ordblindeefterskolerne).
Det foreslås, at det nye tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til nedsættelse af
elevbetalingen udbetales direkte til ordblindeefterskolerne, der
herefter anvender tilskuddet til nedsættelse af
egenbetalingen for de elever, som skolerne vurderer har behov
herfor. Tilskuddet kan alene anvendes til nedsættelse af
egenbetaling og kan således ikke dække skolens
driftsudgifter el. lign. Tilskuddet vil blive udbetalt til den
enkelte efterskole uden ansøgning, men alene på
baggrund af skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.
Forholdene omkring udbetaling, anvendelse og afregning af det
foreslåede tilskud til ordblindeefterskoler til individuel
supplerende støtte til nedsættelse af elevbetalingen
er svarende til de nugældende for individuel supplerende
støtte til alle efterskoler til nedsættelse af
elevbetalingen. Forholdene omkring udbetaling, anvendelse og
afregning er således kendte af ordblindeefterskolerne, der
med det foreslåede supplerende tilskud får yderligere
midler til individuel supplerende støtte til
nedsættelse af elevbetalingen.
Formålet med forslaget er at medvirke til lettere adgang
til ordblindeefterskoler, idet egenbetalingen til efterskolerne kan
opleves som en barriere i forhold til at kunne sende sit barn
på en efterskole.
Forslaget vil indebære, at ordblindeefterskolerne kan
få tilskud til nedsættelse af elevernes egenbetaling
såvel fra puljen af midler til tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til alle efterskoler, jf. det
foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1, og efter den
foreslåede nye pulje til tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4,
som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med
ordblindhed, jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 2.
Forslaget forventes at medvirke til, at ordblindeefterskolerne kan
tilbyde nedsættelse af elevbetalingen til flere elever og
forældre, der på grund af egenbetalingen har vanskeligt
ved at finansiere et ophold på en efterskole.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 3, i lov om efterskoler og
frie fagskoler vil medføre, at der på de årlige
finanslove afsættes to puljer for tilskud til individuel
supplerende elevstøtte.
Forslaget vil indebære, at der afsættes en pulje for
tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle
efterskoler.
Forslaget vil også indebære, at puljen vil skulle
beregnes på grundlag af efterskolernes samlede
årselevtal uanset indkomsttrin, der slutter i året
før finansåret. Forslaget er en uændret
videreførelse af gældende § 37, stk. 3, 1.
pkt.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 3, vil endvidere
indebære, at der fremover afsættes en pulje for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan
retter sig mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Forslaget vil indebære en ny pulje til individuel
supplerende elevstøtte særligt til
ordblindeefterskoler, som for disse skoler supplerer den hidtidige
pulje, jf. den foreslåede pulje efter § 37, stk. 3, nr.
1.
Forslaget vil indebære, at der ud over de midler, der med
forslaget fremover fortsat vil blive afsat til individuel
supplerende elevstøtte til alle efterskoler, herudover som
supplement også fremover vil skulle afsættes midler til
nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler godkendt
efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig
mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler), jf. den
foreslåede pulje efter § 37, stk. 3, nr. 2.
Forslaget vil også indebære, at puljen til
nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler godkendt
som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud efter
§ 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod
elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler), vil skulle beregnes
på grundlag af det samlede årselevtal uanset
indkomsttrin på efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4,
som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med
ordblindhed, i skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Den foreslåede bestemmelse i §
37, stk. 4, vil indebære, at der fremover på de
årlige finanslove fastsættes to takster for tilskud til
individuel supplerende elevstøtte på baggrund af de to
foreslåede puljer, jf. de foreslåede § 37, stk. 3,
nr. 1 og 2, og de pågældende efterskolers samlede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Forslaget vil indebære, at der på finansloven vil
skulle fastsættes en takst på baggrund af den
foreslåede pulje til individuel supplerende elevstøtte
til alle efterskoler, jf. det foreslåede § 37, stk. 3,
nr. 1, og efterskolernes samlede antal årselever på de
ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret,
der slutter i året før finansåret. Forslaget vil
indebære, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af
den foreslåede pulje, jf. § 37, stk. 3, nr. 1, og det
samlede antal årselever på alle efterskoler på de
ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret,
der slutter i året før finansåret. Forslaget er
en uændret fortsættelse af nugældende ordning for
fastsættelse af takst på finansloven for individuel
supplerende elevstøtte til alle efterskoler.
Forslaget vil endvidere indebære, at der på
finansloven herudover fremover vil skulle fastsættes en takst
på baggrund af den foreslåede pulje til individuel
supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt efter §
1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med
ordblindhed (ordblindeefterskoler), jf. det foreslåede §
37, stk. 3, nr. 2, og det samlede antal årselever på
ordblindeefterskolerne, på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Den foreslåede bestemmelse i §
37, stk. 5, vil indebære, at tilskud til individuel
supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra de
forslåede takster, jf. de foreslåede § 37, stk. 3,
nr. 1 og 2, og efterskolens antal årselever til den
pågældende takst på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Dette gælder
såvel for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til alle efterskoler som for tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt
efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig
mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Den foreslåede bestemmelse vil også indebære,
at ved beregning af årselevtallet vil kun elever på
kurser af mindst 2 ugers varighed blive medregnet ved beregning af
årselevtallet. Forslaget vil indebære en uændret
videreførelse af den gældende ordning efter
nugældende § 37, stk. 3, 4. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil også indebære,
at tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil blive
udbetalt forskudsvis til skolerne i lige store månedlige
rater. Forslaget vil indebære en uændret
fortsættelse af den gældende ordning efter
nugældende § 37, stk. 3, 5. pkt.
Med koblingen af tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til den generelle elevstøtteskala vil det
også indebære, at det alene er elever, der
udløser statslig elevstøtte, der vil indgå i
beregningen af skolens årselevtal til beregning af individuel
supplerende elevstøtte. Dette svarer til den gældende
retsstilling efter gældende § 37, stk. 3, 3. pkt. Det
vil desuden indebære, at beregningen af skolens
årselevtal til beregning af individuel supplerende
elevstøtte vil afhænge af, hvilket støtteniveau
skolens elever er berettiget til på
elevstøtteskalaen.
Elevstøtteskalaen er en skala over forskellige
elevstøttetakster for statslig elevstøtte til elever
på efterskole, som elever modtager pr. uge. Taksterne er
inddelt sådan, at de er afhængige af 34
husstandsindkomstintervaller, hvor den højeste takst
følger det laveste husstandsindkomstinterval. Jo lavere en
husstandsindkomst en elev har, jo højere en
elevstøttetakst vil eleven dermed modtage.
Elevstøtten bruges til direkte at nedsætte elevers
deltagerbetaling til ophold på efterskoler. Den nye pulje med
tilskud til ordblindeefterskoler tildeles skolerne på
baggrund af, hvor mange elever skolerne har blandt de 10 laveste
husstandsindkomstintervaller. Dermed sikres det, at puljen i videst
mulig grad kan finde anvendelse til at støtte de
økonomisk svagest stillede elever. I sidste ende er det dog
skolerne, som konkret afgør, hvor meget hver enkelt elev
skal modtage i støtte.
Med forslaget vil efterskolerne fortsat kun kunne bruge midlerne
til nedsættelse af elevernes egenbetaling og kan ikke anvende
midlerne til skolens almindelige drift eller lignende.
Tilskuddene til individuel supplerende elevstøtte
både efter den hidtidige pulje til alle efterskoler og den
nye pulje til ordblindeefterskolerne vil være omfattet af de
hidtil gældende regler i den gældende § 37, stk.
2, om skolens underretning af eleven om reglerne om skattepligt for
elevstøtten og indberetning til told- og
skattemyndighederne. Tilskuddene til individuel supplerende
elevstøtte både efter den hidtidige pulje til alle
efterskoler og den nye pulje til ordblindeefterskolerne vil
også være omfattet af de gældende regler i §
37, stk. 4-6, der bliver stk. 6-8, om beregningen af tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til bestående skoler
og til nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud
i året før finansåret samt om modregning i
skolens taxametertilskud af beløb til individuel supplerende
elevstøtte, der ikke er korrekt anvendt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
2.2. Mulighed
for at oprette selvstændige klasser med elever med
forlængede uddannelsesforløb som følge af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder
på de gymnasiale uddannelser
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 61, stk. 2, i lov om de gymnasiale
uddannelser, at institutionen i helt særlige tilfælde
kan tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb over
en 3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb
over en 4-årig periode for elever, der på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal
vis.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 105 som fremsat, side 39, at det
forudsættes, at undervisningen af elever på
sådanne forlængede forløb skal foregå
på eksisterende hold. Institutionen kan således ikke
oprette selvstændige hold og klasser for disse elever med
forlængede forløb.
I forhold til dannelse af klasser på de 3-årige
gymnasiale uddannelser til teknisk, merkantil og almen
studentereksamen og den 2-årige uddannelse til almen
studentereksamen, fremgår det af § 26, stk. 2, i lov om
de gymnasiale uddannelser, at institutionens leder opretter
studieretninger fra listen over mulige studieretninger i
uddannelserne til teknisk, merkantil og almen studentereksamen i
bilag 1 til loven og i forbindelse med dannelsen af
studieretningsklasser, jf. § 31, kan oprette klasser med
elever med forskellige studieretninger.
Det fremgår af lovens § 31, at undervisningen i
uddannelserne organiseres med udgangspunkt i klasser og hold. Ved
afslutningen af grundforløbet dannes klasser i forbindelse
med fordelingen af elever i studieretninger.
Studieretningsklasserne skal understøtte et fagligt samspil
mellem studieretningsfagene, obligatoriske fag og valgfag samt
elevernes tilhørsforhold til klassen i den valgte
studieretning. Hovedparten af undervisningen foregår i
studieretningsklassen, samtidig med at elevernes individuelle
ønsker og valg kan tilgodeses ved samlæsning på
tværgående hold.
I forhold til dannelse af klasser på den 2-årige
uddannelse til hf-eksamen fremgår det af lovens § 34,
stk. 1, at undervisningen organiseres med udgangspunkt i klasser og
hold. Efter afslutningen af andet semester kan der dannes nye
klasser i forbindelse med fordelingen af elever på fagpakker.
Fagpakkeklasserne skal understøtte et fagligt samspil mellem
fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag, jf. §
36, og elevernes sociale og faglige tilhørsforhold i
klassen. Hovedparten af undervisningen foregår i klassen,
samtidig med at elevernes individuelle ønsker og valg kan
tilgodeses ved samlæsning på tværgående
hold. Det fremgår endvidere af lovens § 37, stk. 4, at
institutionens leder opretter konkrete fagpakker og i forbindelse
med dannelsen af fagpakkeklasser, jf. § 34, kan oprette
klasser med elever med forskellige fagpakker.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
De gymnasiale institutioner kan i særlige tilfælde
tilrettelægge et forlænget uddannelsesforløb for
elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller
tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge
undervisningen på normal vis, men undervisningen skal
foregå på eksisterende hold og klasser.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har modtaget henvendelser
fra gymnasiale uddannelsesinstitutioner, som ønsker at
oprette selvstændige klasser for forskellige elevgrupper med
forlængede forløb. Børne- og
Undervisningsministeriet vurderer, at institutionerne med en
mulighed for at kunne oprette selvstændige klasser for elever
med forlængede forløb i højere grad vil kunne
målrette undervisningen, så den adresserer de
fælles pædagogiske udfordringer, som disse elever kan
have.
Det foreslås på den baggrund, at institutionen
får mulighed for at oprette selvstændige klasser for
elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller
tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge
undervisningen på normal vis. Forslaget ændrer ikke
på, hvilke elever institutionens leder har mulighed for at
tilrettelægge de forlængede forløb for.
Institutionens leder vil således fortsat kun i helt
særlige tilfælde kunne tilrettelægge
2-årige uddannelsesforløb over en 3-årig periode
og 3-årige uddannelsesforløb over en 4-årig
periode for elever, der på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal vis.
Det vil være en forudsætning for at oprette en
særlig klasse for elever med forlængede forløb,
at institutionen vurderer at have det fornødne elevgrundlag
herfor.
Institutionens leder vil også i klasser for elever med
forlængede forløb have det pædagogiske ansvar
for at sikre, at det er muligt at tone undervisningen til elevernes
forskellige studieretningsprofiler på uddannelserne til
teknisk, merkantil og almen studentereksamen. For den 2-årige
hf-uddannelse vil institutionens leder også have det
pædagogiske ansvar for at sikre, at undervisningen i klasser
med elever med forlængede forløb på linje med
andre klasser vil kunne tilrettelægges, så
klassedannelsen understøtter et fagligt samspil mellem
fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag samt
elevernes sociale og faglige tilhørsforhold i klassen. Det
vil være institutionens leder, som vil skulle vurdere, om der
er tilstrækkeligt elevgrundlag for at oprette
selvstændige klasser.
Den foreslåede mulighed for, at institutionens leder kan
beslutte at oprette selvstændige klasser for elever på
forlængede forløb, indebærer ikke, at elever
på forlængede forløb er forpligtet til at
gå i en sådan særlig klasse, hvis denne oprettes
på institutionen. Det giver heller ikke eleverne ret til at
komme i en sådan særlig klasse.
Forslaget omfatter de 3-årige uddannelser til teknisk,
merkantil og almen studentereksamen samt de 2-årige
uddannelser til almen studentereksamen og hf-eksamen.
Den foreslåede mulighed for at danne selvstændige
klasser for elever med forlængede forløb på
grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder vil skulle ske inden for de til enhver tid
gældende regler om uddannelserne, herunder om
kapacitetsfastsættelse, elevfordeling og fleksibelt
klasseloft samt tilskud.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Indførelsen af en særlig økonomisk pulje til
at sænke egenbetalingen på ordblindeefterskoler vil
medføre varige statslige nettomerudgifter på i alt 4,8
mio. kr. årligt.
Der afsættes en pulje på 2,7 mio. kr. Fordelingen af
puljen ud på de enkelte ordblindeefterskoler beregnes
på baggrund af andelen af årselever inden for de ti
laveste indkomstintervaller på elevstøtteskalaen
på den enkelte skole. De ti laveste indkomstintervaller
dækker husstandsindkomster op til 460.000 kr. i
finansåret 2021. Med en bevilling på 2,7 mio. kr. vil
ordblindeefterskolerne modtage cirka 4.000 kr. per elev, der
modtager statslig elevstøtte fra de 10 laveste
indkomstintervaller. Alle de 20 ordblindeefterskoler har elever i
de 10 laveste indkomstintervaller og vil således modtage en
del af de 2,7 mio. kr.
Med en nedsat forældrebetaling forventes der at komme
flere elever på ordblindeefterskoler, hvilket medfører
øgede driftsudgifter til taxametertilskud for staten. Ved en
forventet tilvækst på 38 årselever svarende til
ca. 2 pct. af aktiviteten vil der være varige statslige
aktivitetsbestemte merudgifter for ca. 3,6 mio. kr. til
taxametertilskud og elevstøtte. Hertil lægges udgiften
på 2,7 mio. kr. til den økonomiske pulje, svarende til
i alt 6,2 mio. kr. i varige statslige bruttoudgifter. Initiativet
vil i 2021 udmøntes med halv effekt, hvorfor puljen til
nedsættelse af egenbetaling på ordblindeefterskoler
fastsættes til 1,4 mio. kr.
For kommunerne betyder den stigende aktivitet på
ordblindeefterskoler varige skønnede merudgifter til
kommunale bidrag på 1,4 mio. kr. En potentiel merudgift for
kommuner til kommunale bidrag til staten for efterskoleelever
modsvares af, at eleverne ikke længere skal undervises i det
kommunale skolevæsen. Merudgiften er skønnet og vil
afhænge af den faktiske udvikling i elevtallet på
ordblindeefterskolerne.
Med 6,2 mio. kr. i varige statslige bruttoudgifter med fradrag
af kommunale bidrag på 1,4 mio. kr. beløber
nettoudgifterne for staten sig til 4,8 mio. kr. ved fuld
indfasning. Merudgifterne ligger inden for det statslige delloft
for driftsudgifter og finansieres inden for Børne- og
Undervisningsministeriets egen ramme.
Der er på finansloven for 2021 afsat en reserve til
forslaget på § 20.11.79.63. Reserve til flere elever
på ordblindeefterskoler. I henhold til finanslovens §
45. Bevillingsparagraffen vil reserven for 2021 blive
udmøntet direkte på Forslag til lov om
tillægsbevilling for 2021. Hele reserven på 1,7 mio.
kr. i 2021 vil blive udmøntet på § 20.98.51.
Statslig elevstøtte til efterskoler. Heraf vil 0,3 mio. kr.
blive udmøntet på underkonto 10. Statslig
elevstøtte, mens de resterende 1,4 mio. kr. vil blive
udmøntet på en nyoprettet underkonto 30. Individuel
supplerende elevstøtte målrettet ordblindeefterskoler.
På Forslag til finanslov for 2022 vil reserven blive
udmøntet for 2022 og frem.
I forbindelse med implementeringen af lovforslaget forventer
Styrelsen for IT og Læring begrænsede omkostninger
på ca. 0,1 mio. kr. til systemudvikling. Disse omkostninger
finansieres inden for styrelsens egen ramme.
Indførelsen af mulighed for oprettelse af
selvstændige klasser for elever med forlængede
uddannelsesforløb på de gymnasiale uddannelser
vurderes ikke at medføre offentlige økonomiske
konsekvenser, idet muligheden for forlængede
uddannelsesforløb for denne elevgruppe allerede eksisterer i
dag.
Lovforslaget opfylder betingelserne for digitaliseringsklar
lovgivning. Det er særligt princip nr. 1 (enklere og klare
regler), princip nr. 3 (automatisk sagsbehandling) og princip nr. 4
(sammenhæng på tværs), der er relevante.
Modellen for det nye tilskud til ordblindeefterskoler til
individuel supplerende elevstøtte til nedsættelse af
elevbetalingen svarer for modellen for det nuværende tilskud
til alle efterskoler til individuel supplerende elevstøtte
til nedsættelse af elevbetalingen, bortset fra at det kun
ydes til ordblindeefterskolerne. Modellen for beregning, udbetaling
og anvendelse af det foreslåede tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til ordblinde er således
genkendelig for efterskolerne. Beregningen af tilskuddene sker
på baggrund af objektive kriterier i form af den enkelte
efterskoles antal af årselever til den pågældende
takst på de ti laveste indkomstintervaller på den
skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
lov om efterskoler og frie fagskoler, i finansåret.
Det vurderes, at tilskuddet kan håndteres inden for det
nuværende statslige it-system for tilskudsadministration til
efterskoler og skolernes nuværende systemer med nogle
tilpasninger. Forslaget om særligt tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til ordblindeefterskoler vurderes
således at være digitaliseringsklar.
Tilsvarende vurderes den foreslåede mulighed for at
etablere selvstændige klasser for elever med forlængede
uddannelsesforløb som følge af nedsat funktionsevne
eller tilsvarende vanskeligheder på de gymnasiale uddannelser
at kunne hånderes inden for de nuværende
studieadministrative systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. januar 2021
til den 8. februar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler - grundskoler og gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC (Bestyrelserne), Danske
HF & VUC (Lederne), Danske Regioner, Danske Revisorer - FSR,
Danske Skoleelever, Danske Undervisningsorganisationers
Samråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, FOA, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af
Kristne Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie
Skolers Ledere, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KL, Klagenævnet for Specialundervisning, Kostskoler.dk,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lilleskolernes Sammenslutning, Lærernes
Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen,
Rådet for Børns Læring, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere i
Danmark, Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studievalg Danmark, Team
Danmark, Uddannelsesforbundet og Ungdommens
Uddannelsesvejledning.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 4,8 mio. kr. ved fuld indfasning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,1 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 4, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, at en efterskole godkendt efter lovens § 1 kan
godkendes af børne- og undervisningsministeren som en skole
med et samlet særligt undervisningstilbud. Godkendelse af en
skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på
grundlag af skolens indholdsplan, jf. lovens § 17, stk. 2.
Skolens godkendelse som en skole med et samlet særligt
undervisningstilbud skal fremgå af skolens vedtægt, jf.
lovens § 6, stk. 2, 4 og 5 og af skolens hjemmeside.
Der er pt. 40 efterskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud. Heraf vurderes halvdelen af skolerne at
være målrettet elever med ordblindhed
(ordblindeefterskoler), mens de øvrige er målrettet
elever med andre udfordringer. Børne- og
Undervisningsministeriet har indtil nu ikke opgjort efterskoler
godkendt som en skole med et samlet særligt
undervisningstilbud særskilt som ordblindeefterskoler eller
efterskoler målrettet elever med andre udfordringer.
Elever på ordblindeefterskoler er omfattet af den
gældende ordning for individuel supplerende elevstøtte
efter § 37 i lov om efterskoler og frie fagskoler.
Ifølge den gældende bestemmelse i § 37 i lov
om efterskoler og frie fagskoler yder staten støtte til
nedsættelse af elevbetalingen ved efterskoler, herunder
også ordblindeefterskoler. Støtten ydes som individuel
støtte til elever efter skolens vurdering, således at
skolen vil være i stand til at opfylde bestemmelsen i lovens
§ 15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for alle, jf.
§ 37, stk. 1.
Ifølge den gældende § 37, stk. 3, 1. pkt.,
fastsættes den samlede pulje for tilskud til individuel
supplerende elevstøtte på de årlige finanslove.
Der fastsættes herefter på finansloven en takst
på baggrund af den samlede pulje og efterskolernes samlede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før
finansåret, jf. § 37, stk. 3, 2. pkt. Tilskud til
individuel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole
ud fra skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret, jf. § 37, stk.
3, 3. pkt. Ved beregning af årselevtallet medregnes kun
elever på kurser af mindst 2 ugers varighed, jf. § 37,
stk. 3, 4. pkt. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige
store månedlige rater, jf. § 37, stk. 3, 5. pkt.
Det fremgår endvidere af gældende § 37, stk. 4,
at for skoler, der har været i virksomhed i hele det
skoleår, der slutter i året før
finansåret, beregnes forskud på grundlag af skolens
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i tredje kvartal i året før
finansåret.
Ifølge den gældende § 37, stk. 5, anvendes for
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret, skolens forventede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret.
Det fremgår herudover af gældende § 37, stk. 6,
at hvis revisors kontrol, jf. § 39, stk. 2, eller ministeriets
kontrol, jf. § 52 viser, at skolens beløb til
individuel supplerende elevstøtte, jf. stk. 1, ikke er
korrekt anvendt, modregnes den for meget udbetalte støtte i
skolens taxametertilskud, jf. § 23, og tilfalder staten. Det
følger af § 39, stk. 2, at revisor kontrollerer skolens
oplysninger ved beregning af bl.a. statslig elevstøtte,
herunder at beløb til individuel elevstøtte, jf.
§ 37, er anvendt korrekt. Det følger af lovens §
52, at børne- og undervisningsministeren fører tilsyn
med skoler, der modtager statstilskud efter loven. Dette tilsyn
omfatter bl.a. skolernes brug af beløb til individuel
elevstøtte. Efter lovens § 23 yder staten tilskud til
efterskolerne pr. årselev.
Tilskuddet til efterskolerne til individuel supplerende
støtte til elever på efterskoler ydes efter reglerne i
§ 37, stk. 3. Det er hensigten, at det skal give
gennemsigtighed og forudsigelighed over midlerne dertil, og det
sikrer, at den enkelte efterskoles tilskud alene er afhængigt
af efterskolens elevsammensætning og skolens egne
aktiviteter. Støtten tildeles en elev som individuel
støtte til nedsættelse af egenbetalingen efter skolens
vurdering.
Tilskuddet til individuel støtte må alene anvendes
til individuel støtte til nedsættelse af en elevs
egenbetaling og kan ikke anvendes til at dække skolens
driftsudgifter eller lignende.
Det foreslås, at nugældende § 37, stk. 3, ophæves.
Det foreslås med et nyt § 37,
stk. 3, at der på de årlige finanslove
afsættes to puljer for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte.
Der foreslås således i §
37, stk. 3, nr. 1, at der afsættes en pulje for
tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle
efterskoler
Forslaget vil indebære, at puljen vil skulle beregnes
på grundlag af efterskolernes samlede årselevtal uanset
indkomsttrin, der slutter i året før finansåret.
For 2021 betyder det, at puljen vil blive beregnet på
grundlag af årselevtal i skoleåret 2019-20. Forslaget
er en uændret videreførelse af nugældende §
37, stk. 3, 1. pkt.
Det foreslås endvidere i § 37,
stk. 3, nr. 2, at der afsættes en pulje for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan
retter sig mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Med forslaget indføjes i lov om efterskoler og frie
fagskoler en ny pulje til individuel supplerende elevstøtte
til ordblindeefterskoler, som for disse skoler supplerer den
foreslåede pulje efter § 37, stk. 3, nr. 1.
Forslaget vil indebære, at der ud over de midler, der
efter det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1, vil skulle
afsættes til nedsættelse af elevbetalingen på
alle efterskoler, fremover også vil skulle afsættes
særskilte midler til nedsættelse af elevbetalingen
på efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter
skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed
(ordblindeefterskoler).
Forslaget vil også betyde, at puljen til nedsættelse
af elevbetalingen på efterskoler godkendt efter § 1,
stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med
ordblindhed (ordblindeefterskoler), vil skulle beregnes på
grundlag af det samlede årselevtal uanset indkomsttrin
på efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter
skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed, i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret. For 2021 betyder det, at puljen vil blive
beregnet på grundlag af årselevtal i skoleåret
2019-20.
Det foreslås med et nyt § 37,
stk. 4, at der på de årlige finanslove
fastsættes to takster for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte på baggrund af de to foreslåede
puljer, jf. den foreslåede stk. 3, nr. 1 og 2, og de
pågældende efterskolers samlede antal årselever
på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Det foreslås i et nyt § 37, stk.
4, nr. 1, at der fastsættes en takst for tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler
på baggrund af puljen, jf. den foreslåede § 37,
stk. 3, nr. 1, og det samlede antal årselever på alle
efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller på den
skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret. Forslaget vil indebære en uændret
videreførelse af den gældende ordning efter
nugældende § 37, stk. 3, 2. pkt.
Forslaget vil indebære, at der på finansloven vil
skulle fastsættes en takst på baggrund af puljen og
efterskolernes samlede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret. Forslaget vil
indebære, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af
puljen og det samlede antal årselever på alle
efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller på den
skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret. For 2021 betyder det, at taksten vil skulle
beregnes på grundlag af årselevtal i skoleåret
2019-20.
Det foreslås i et nyt § 37, stk.
4, nr. 2, at der fastsættes en takst for tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt
efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig
mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler), på
baggrund af puljen, jf. den foreslåede § 37, stk. 3, nr.
2, og det samlede antal årselever på disse efterskoler
på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Forslaget vil indebære, at der på finansloven vil
skulle fastsættes en takst på baggrund af puljen, jf.
det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 2, og det samlede antal
årselever på efterskoler godkendt efter § 1, stk.
4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med
ordblindhed (ordblindeefterskoler), på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret.
Forslaget vil indebære, at taksten vil skulle beregnes
på grundlag af puljen, jf. det foreslåede § 37,
stk. 3, nr. 2, og ordblindeefterskolernes samlede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i skoleåret, der slutter i året før
finansåret. For 2021 betyder det, at taksten vil skulle
beregnes på grundlag af årselevtal i skoleåret
2019-20.
Det foreslås med et nyt § 37,
stk. 5, 1. pkt., at tilskud til individuel supplerende
elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra taksterne, jf.
det foreslåede § 37, stk. 4, og skolens antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret.
Forslaget vil indebære en uændret
videreførelse af den gældende ordning efter
nugældende § 37, stk. 3, 3. pkt.
Den foreslåede bestemmelse i §
37, stk. 5, vil indebære, at tilskud til individuel
supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra de
takster og efterskolens antal årselever til den
pågældende takst på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Dette gælder
såvel for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til alle efterskoler som for tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt
efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig
mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Med forslaget vil efterskolerne fortsat kun kunne bruge midlerne
til nedsættelse af elevernes egenbetaling og kan ikke anvende
midlerne til skolens almindelige drift eller lignende.
Tilskuddene til individuel supplerende elevstøtte
både efter den hidtidige pulje til alle efterskoler og den
nye pulje til ordblindeefterskolerne vil være omfattet af de
hidtil gældende regler i den gældende § 37, stk.
2, om skolens underretning af eleven om reglerne om skattepligt for
elevstøtten og indberetning til told- og
skattemyndighederne.
Tilskuddene til individuel supplerende elevstøtte
både efter den hidtidige pulje til alle efterskoler og den
nye pulje til ordblindeefterskolerne vil også være
omfattet af de gældende regler i § 37, stk. 4-6, der
bliver stk. 6-8, om beregningen af tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til bestående skoler og til
nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret samt om modregning i skolens
taxametertilskud af beløb til individuel supplerende
elevstøtte, der ikke er korrekt anvendt.
Forslaget indebærer, at såvel bestående
efterskoler som nyoprettede efterskoler skal være godkendt
med et samlet særligt undervisningstilbud på grundlag
af skolens indholdsplan, jf. § 1, stk. 4, som målrettet
til elever med ordblindhed for at kunne få tilskud til
individuel supplerende elevstøtte efter taksten i det
foreslåede § 37, stk. 4, nr. 2, jf. puljen i det
foreslåede § 37, stk. 3, nr. 2.
Forslaget vil indebære, at tilskud til individuel
supplerende elevstøtte, jf. § 37, stk. 1- 4, vil skulle
ydes til den enkelte efterskole på baggrund af de
foreslåede takster i § 37, stk. 4, nr. 1-2, og skolens
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den elevstøtteskala, der er fastsat på de
årlige finanslove, jf. gældende lovs § 30, stk. 5,
nr. 2, 1. pkt., i finansåret.
Det foreslås i § 37, stk. 5, 2.
pkt., at ved beregning af årselevtallet vil kun elever
på kurser af mindst 2 ugers varighed skulle medregnes.
Forslaget vil indebære en uændret videreførelse
af den gældende ordning efter nugældende § 37,
stk. 3, 4. pkt.
Det foreslås i § 37, stk. 5, 3.
pkt., at tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige
store månedlige rater. Forslaget vil indebære, at
forskud på tilskud til individuel supplerende
elevstøtte vil skulle udbetales løbende gennem
året. Forslaget medfører også, at tilskud til
individuel supplerende elevstøtte vil skulle afregnes til
skolerne kvartalsvis bagud. Forslaget vil indebære en
uændret videreførelse af den gældende ordning
efter nugældende § 37, stk. 3, 5. pkt.
Forslaget vil indebære, at for skoler, der har været
i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i året
før finansåret, beregnes forskud på grundlag af
skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje kvartal i året
før finansåret. Dette svarer til nugældende
retstilstand efter gældende § 37, stk. 4.
Forslaget vil endvidere indebære, at for nyoprettede
skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i året
før finansåret, anvendes skolens forventede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret. Dette svarer til nugældende retstilstand
efter gældende § 37, stk. 5.
Forslaget vil også indebære, at hvis revisors
kontrol, jf. § 39, stk. 2, eller ministeriets kontrol, jf.
§ 52, viser, at skolens beløb til individuel
støtte, jf. stk. 1, ikke er korrekt anvendt, modregnes den
for meget udbetalte støtte i skolens taxametertilskud, jf.
§ 23, og tilfalder staten. Dette svarer til nugældende
retstilstand efter gældende § 37, stk. 6.
Det foreslåede har til hensigt uændret at
videreføre fordeling af midler til individuel supplerende
elevstøtte til alle efterskoler, jf., det foreslåede
§ 37, stk. 3, nr. 1, samt herudover at fordele midler til
individuel supplerende elevstøtte særskilt til de
efterskoler, der efter skolens indholdsplan er godkendt som skoler
med et samlet særligt undervisningstilbud efter § 1,
stk. 4, og som er målrettet elever med ordblindhed
(ordblindeefterskoler). Forslaget vil dermed bidrage til, at
ordblindeefterskolerne vil være i stand til at opfylde kravet
i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for
alle.
Med koblingen af tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til den generelle elevstøtteskala
indebærer det også, at det alene er elever, der
udløser statslig elevstøtte, der vil indgå i
beregningen af skolens årselevtal til beregning af individuel
supplerende elevstøtte. Dette svarer til den gældende
retsstilling efter gældende § 37, stk. 3, 3. pkt. Det
indebærer desuden, at beregningen af skolens årselevtal
til beregning af individuel supplerende elevstøtte vil
afhænge af, hvilket støtteniveau skolens elever er
berettiget til på elevstøtteskalaen.
Efterskolerne vil fortsat kun kunne bruge midlerne til
nedsættelse af elevernes egenbetaling og kan ikke anvende
midlerne til skolens almindelige drift eller lignende.
Forslaget vil samlet set indebære, at
ordblindeefterskolerne kan få tilskud til nedsættelse
af elevernes egenbetaling såvel fra puljen af midler til
tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle
efterskoler, jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1, og
efter den foreslåede nye pulje til tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt efter §
1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med
ordblindhed, jf. det forslåede § 37, stk. 3, nr. 2.
Forslaget forventes at medvirke til, at ordblindeefterskolerne kan
tilbyde nedsættelse af elevbetalingen til flere elever og
forældre, der på grund af egenbetalingen har vanskeligt
ved at finansiere et ophold på en efterskole.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 61, stk. 2, i lov om de gymnasiale
uddannelser, at institutionen i helt særlige tilfælde
kan tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb over
en 3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb
over en 4-årig periode for elever, der på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal
vis.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 105 som fremsat, side 39, at det
forudsættes, at undervisningen af elever på
sådanne forlængede forløb skal foregå
på eksisterende hold. Institutionen kan således ikke
oprette selvstændige hold og klasser for disse elever med
forlængede forløb.
Det følger af den foreslåede ændring af § 61, stk. 2, hvor der indsættes
et nyt 2. pkt., at institutionen skal kunne oprette
selvstændige klasser for disse elever med forlængede
uddannelsesforløb. Disse elever omfatter de elever, som
institutionen efter bestemmelsens 1. pkt. har tilrettelagt et
forlænget forløb for på grund af elevens
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder.
Forslaget ændrer ikke på, hvilke elever
institutionens leder har mulighed for at tilrettelægge de
forlængede forløb for. Institutionens leder vil
således fortsat kun i helt særlige tilfælde kunne
tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb over en
3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over
en 4-årig periode for elever, der på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder,
herunder indlæringsvanskeligheder, er forhindret i at
følge undervisningen på normal vis.
De selvstændige klasser vil kunne give mulighed for, at
undervisningen mere målrettet kan adressere de fælles
pædagogiske udfordringer, som den pågældende
elevgruppe kan have. Det kan fx være elever med ordblindhed
eller andre former for funktionsnedsættelse.
For de 3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og almen
studentereksamen samt den 2-årige uddannelse til almen
studentereksamen fremgår det af lovens § 26, stk. 2, at
institutionens leder i forbindelse med dannelsen af
studieretningsklasser, jf. § 31, kan oprette klasser med
elever med forskellige studieretninger. Det følger af lovens
§ 31, at undervisningen i uddannelserne organiseres med
udgangspunkt i klasser og hold. Ved afslutningen af
grundforløbet dannes klasser i forbindelse med fordelingen
af elever i studieretninger. Studieretningsklasserne skal
understøtte et fagligt samspil mellem studieretningsfagene,
obligatoriske fag og valgfag samt elevernes tilhørsforhold
til klassen i den valgte studieretning. Hovedparten af
undervisningen foregår i studieretningsklassen, samtidig med
at elevernes individuelle ønsker og valg kan tilgodeses ved
samlæsning på tværgående hold.
For den 2-årige hf-uddannelse fremgår det af lovens
§ 34, stk. 1, at undervisningen organiseres med udgangspunkt i
klasser og hold. Efter afslutningen af andet semester kan der
dannes nye klasser i forbindelse med fordelingen af elever på
fagpakker. Fagpakkeklasserne skal understøtte et fagligt
samspil mellem fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og
valgfag, jf. § 36, samt elevernes sociale og faglige
tilhørsforhold i klassen. Hovedparten af undervisningen
foregår i klassen, samtidig med at elevernes individuelle
ønsker og valg kan tilgodeses ved samlæsning på
tværgående hold. Det fremgår af lovens § 37,
stk. 4, at institutionens leder opretter konkrete fagpakker og i
forbindelse med dannelsen af fagpakkeklasser, jf. § 34, kan
oprette klasser med elever med forskellige fagpakker.
Hvis der som foreslået bliver etableret mulighed for at
oprette selvstændige klasser med elever med forlængede
forløb, som på grund af funktionsnedsættelse
eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge
undervisningen på normal vis, vil udgangspunktet for
klassedannelsen være, at eleverne har et forlænget
uddannelsesforløb. For de 3-årige uddannelser til
teknisk, merkantil og almen studentereksamen samt den 2-årige
uddannelse til almen studentereksamen vil disse klasser derfor alt
andet lige kunne omfatte elever, som vælger studieretninger,
som fagligt er meget forskellige, fx en blanding af sproglige og
naturvidenskabelige studieretninger. Institutionens leder vil i
forbindelse med oprettelse af selvstændige klasser for elever
med forlængede forløb derfor have det
pædagogiske ansvar for at sikre, at det er muligt at tone
undervisningen til elevernes forskellige studieretningsprofiler.
Beslutningen om at etablere selvstændige klasser for elever
med forlængede forløb og med blandede studieretninger
og samlæsende hold i øvrigt vil derfor skulle
følges op af en konkret overvejelse om, hvordan lederen
fagligt og pædagogisk vil sikre toningen. For den
2-årige uddannelse til hf-eksamen vil de selvstændige
klasser alt andet lige kunne omfatte elever, som vælger
forskellige fagpakker. Selvstændige klasser med elever med
forlængede forløb vil på linje med andre klasser
skulle kunne tilrettelægges, så klassedannelsen
understøtter et fagligt samspil mellem fagpakkefagene,
obligatoriske fag, faggruppe og valgfag samt elevernes sociale og
faglige tilhørsforhold i klassen. Institutionens leder vil i
forbindelse med oprettelse af disse klasser have det
pædagogiske ansvar for at sikre dette.
Den foreslåede mulighed for, at institutionens leder kan
beslutte at oprette selvstændige klasser for elever på
forlængede forløb, som på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal vis,
indebærer ikke, at elever på sådanne
forlængede forløb er forpligtet til at gå i en
sådan selvstændig klasse, hvis denne oprettes på
institutionen. Det giver heller ikke eleverne ret til at komme i en
sådan selvstændig klasse. Det vil være
institutionens leder, som vil skulle vurdere, om der er
tilstrækkeligt elevgrundlag for at oprette selvstændige
klasser. Det vil være den enkelte elev med forlænget
forløb, som selv beslutter, om eleven ønsker at
gå i en selvstændig klasse med elever med
forlængede forløb, eller om eleven ønsker at
gå i en klasse, der ikke kun er for elever med
forlængede forløb.
Forslaget omfatter de 3-årige uddannelser til teknisk,
merkantil og almen studentereksamen samt de 2-årige
uddannelser til almen studentereksamen og hf-eksamen. Det er dog
ministeriets forventning, at det hovedsageligt er på den
2-årige uddannelse til hf-eksamen, at der vil kunne
være et tilstrækkeligt elevgrundlag for at oprette
selvstændige klasser for elever med forlængede
forløb (for hf-eleverne forlænget til tre år),
da godt 80 procent af eleverne med forlængede forløb i
skoleåret 2019/20 var elever på 2-årig hf.
Det fremgår af lovens § 61, stk. 5, at børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om bl.a. forlængede forløb for elever med nedsat
funktionsevne eller indlæringsvanskeligheder. Bemyndigelsen
er bl.a. udmøntet i § 57, stk. 1, i
bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser, hvor det
fremgår af nr. 1, at institutionen for en elev med et
forlænget forløb efter lovens § 61 kan
begrænse elevens mulighed for at vælge blandt
institutionens udbud af studieretninger.
Børne- og undervisningsministeren vil efter
bemyndigelsesbestemmelsen også kunne fastsætte regler
for elever i selvstændige klasser for elever med
forlængede forløb, som på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal vis.
Bemyndigelsen kan bl.a. blive brugt til at fastsætte regler
om, at institutionen kan begrænse muligheden for elever i
selvstændige klasser med forlængede
uddannelsesforløb for at vælge blandt institutionens
udbud af studieretninger på uddannelserne til teknisk,
merkantil og almen studentereksamen og institutionens udbud af
fagpakker på uddannelsen til hf-eksamen.
Den foreslåede mulighed for at danne selvstændige
klasser for elever med forlængede forløb på
grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder vil skulle ske inden for de til enhver tid
gældende regler om uddannelserne, herunder om
kapacitetsfastsættelse, elevfordeling og fleksibelt
klasseloft samt tilskud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august
2021.
Forslaget vil indebære, at
lovforslagets § 1 får virkning fra den 1. august 2021.
Det vil indebære, at de i lovforslagets § 1
foreslåede regler for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen på
efterskoler, herunder hjemlen til det foreslåede
særskilte tilskud til nedsættelse af elevbetalingen
på efterskoler godkendt som skoler med et samlet
særligt undervisningstilbud efter § 1, stk. 4, i lov om
efterskoler og frie fagskoler, som er målrettet elever med
ordblindhed, vil få virkning fra skoleåret 2021-2022.
Der er hertil afsat en reserve på finansloven for 2021.
Forslaget vil endvidere indebære, at lovforslagets §
2 får virkning fra den 1. august 2021. Det vil
indebære, at gymnasiale institutioner med virkning for
skoleåret 2021-2022 vil få mulighed for at oprette
selvstændige klasser for elever med forlængede
uddannelsesforløb, der på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal vis,
hvis der er elevgrundlag herfor.
Lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale
uddannelser gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. § 56 i lov om efterskoler og frie
fagskoler og § 77 i lov om de gymnasiale uddannelser. Disse
love kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne
og Grønland. De ændringer, som foreslås med
dette lovforslag, vil derfor heller ikke skulle gælde for
Færøerne og Grønland eller i øvrigt
kunne sættes i kraft for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og
§ 2 i lov nr. 2063 af 21. december 2020, foretages
følgende ændring: | §
37. --- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Den
samlede pulje for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte fastsættes på de årlige
finanslove. Der fastsættes herefter på finansloven en
takst på baggrund af den samlede pulje og efterskolernes
samlede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i
året før finansåret. Tilskud til individuel
supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra
skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Ved beregning af
årselevtallet medregnes kun elever på kurser af mindst
2 ugers varighed. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige
store månedlige rater. | | 1. § 37, stk. 3, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 3.
Der afsættes på de årlige finanslove
følgende puljer for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte: 1) En pulje for tilskud til alle
efterskoler 2) En pulje for tilskud til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan
retter sig mod elever med ordblindhed. Stk. 4. Der
fastsættes på de årlige finanslove
følgende takster for tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen: 1) En takst for tilskud til alle
efterskoler på baggrund af puljen nævnt i stk. 3, nr.
1, og det samlede antal årselever på alle efterskoler
på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før
finansåret. 2) En takst for tilskud til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan
retter sig mod elever med ordblindhed, på baggrund af puljen
nævnt i stk. 3, nr. 2, og det samlede antal årselever
ved disse efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før
finansåret. Stk. 5. Tilskud
til individuel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte
skole ud fra taksterne nævnt i stk. 4, og skolens antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på
den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.,
i finansåret. Ved beregning af årselevtallet medregnes
kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed. Tilskud
udbetales forskudsvis til skolerne i lige store månedlige
rater.« | Stk. 4-6.
--- | | Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8. | | | | | | § 2 I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1428 af 28. september 2020, foretages
følgende ændring: | § 61.
--- | | | Stk. 2.
Institutionen kan i helt særlige tilfælde
tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb over en
3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over
en 4-årig periode for elever, der på grund af alvorlig
sygdom eller tilsvarende i længere tid er forhindret i at
deltage i undervisningen på normal vis. | | 1. I § 61, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Institutionen kan oprette
selvstændige klasser for disse elever med forlængede
uddannelsesforløb.« |
|