Tillægsbetænkning afgivet af
Børne- og Undervisningsudvalget den 2. juni 2021
1. Ændringsforslag
Venstre har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (NB) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker - ud over det i betænkningen allerede
oplistede - at det er nødvendigt at indskrænke de
bemyndigelser i lovforslaget, der giver ministeren mulighed for at
indhente ubegrænsede datamængder fra landets
vuggestuer, dagplejer, klubber og sfo'er. Derfor foreslås det
med de stillede ændringsforslag, at Folketinget kan sikre, at
beslutningskraften ligger hos et flertal i Folketinget og ikke hos
den til enhver tid siddende minister. Det seneste års tid med
covid-19 har vist, hvor galt det kan gå, når en
mindretalsregering udstyres med massive bemyndigelser til at kunne
handle uden at have opbakning til det blandt et flertal i
Folketinget.
V har i tillægsbetænkningen
stillede yderligere ændringsforslag, der indskrænker
rækkevidden af lovforslagets dataindsamling og dermed
også er garant for, at bureaukratiet kan hæmmes, og at
lovforslaget reducerer det antal timer, som vil blive flyttet
væk fra det pædagogiske samvær med børnene
og tiden til omsorg og udvikling.
V bemærker også, at det er
trist, at Radikale Venstre i forbindelse med 2. behandling af
lovforslaget valgte at løbe fra sin egen indstilling i
betænkningen over lovforslaget og i modsætning til det
tilkendegivne ikke støttede op om, at der
selvfølgelig også skal ske kompensation af de
institutioner, sfo'er og klubber, der er organiseret under de frie
grundskoler, eller som er selvejende eller private. Det er trist,
at der dermed forsat er et rødt flertal sammen med Radikale
Venstre, der fører en diskriminerende politik på
børneområdet, hvor der igen og igen forskelsbehandles
mellem det kommunale system og de private og selvejende
institutioner. Det er en ideologisk rød politik, der
både leder til geografisk skævvridning af Danmark og
begrænser det frie valg på
børneområdet.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(V), tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 102 a affattes således:
»§ 102 a. Børne-
og undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra
kommunalbestyrelsen og fra private tilbud omfattet af denne lov til
brug for varetagelse af lovgivningsarbejde og
vejledningsfunktioner, såfremt disse oplysninger har
været indhentet i perioden fra den 1. juli 2021 til og med
den 31. december 2023.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at
kommunalbestyrelsen og private tilbud omfattet af denne lov skal
tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed i tilbuddets rammer og forhold i øvrigt,
såfremt disse oplysninger har været indhentet i
perioden fra den 1. juli 2021 til og med den 31. december 2023.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal indberettes
efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2,
og om oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister m.v.««
[Ændring af
bemyndigelsesbestemmelse, så der efter den 1. januar 2024
ikke må indsamles nye typer af data]
Til § 2
2) I
stk. 1 indsættes efter »1.
juli 2021« ordene: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
3) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft den 1. januar
2024.«
[Ikrafttrædelsesbestemmelse,
som medfører, at ændringsforslag nr. 1 træder i
kraft den 1. januar 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det at parallelaffatte den foreslåede §
102 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Med ændringsforslag
nr. 3 foreslås det at sætte ændringsforslag nr. 1
i kraft den 1. januar 2024. Ændringsforslag nr. 1 og 3 vil
medføre en ændret retstilstand fra den 1. januar
2024.
Ændringsforslaget vil indebære,
at børne- og undervisningsministeren efter den 1. januar
2024, hvor det kommende lovkrav om minimumsnormeringer forventes at
træde i kraft, ikke kan indhente andre typer af oplysninger
end dem, der er indhentet i perioden fra den 1. juli 2021 til den
31. december 2023.
Parallelaffattelsen af den foreslåede
§ 102 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, medfører
således, at ministeren fra den 1. januar 2024 ikke vil kunne
indhente nye typer af oplysninger.
Børne- og Undervisningsministeriet
vil udarbejde en fortegnelse, der dokumenterer, hvilke oplysninger
der er indhentet med hjemmel i dagtilbudsloven i den
pågældende periode, og påviser, at de enkelte
behandlinger overholder databeskyttelsesforordningens regler.
Til nr. 2
Med lovforslaget § 2, nr. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. juli
2021.
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en henvisning til et nyt stk. 2 i
ikrafttrædelsesbestemmelsen. Ændringsforslaget er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 og 3, hvor
der med ændringsforslag nr. 1 foreslås en ny og
begrænset hjemmel til at indsamle oplysninger, og der med
ændringsforslag nr. 3 foreslås, at den nye hjemmel
træder i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte et nyt stk. 2 i lovens
ikrafttrædelsesbestemmelse, jf. lovforslagets § 2, nr.
1. Ændringsforslaget medfører, at
ændringsforslag nr. 1 vil træde i kraft den 1. januar
2024.
Ændringsforslaget vil således
indebære, at parallelaffattelsen af den foreslåede
§ 102 a, jf. ændringsforslag nr. 1, vil træde i
kraft den 1. januar 2024, hvilket vil indebære en
ændret retstilstand for indsamling af data.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2021 og var til 1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 27. maj
2021. Lovforslaget var til 2. behandling den 1. juni 2021,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Marie Krarup (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |