Fremsat den 26. marts 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Indsamling af data - Minimumsnormeringer i
daginstitutioner)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1326 af 9. september 2020, foretages følgende
ændring:
1.
Efter kapitel 22 indsættes:
»Kapitel 22 a
Indsamling af
data
§ 102 a. Børne- og
undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra
kommunalbestyrelsen og fra private tilbud omfattet af denne lov til
brug for varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at
kommunalbestyrelsen og private tilbud omfattet af denne lov skal
tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i
øvrigt.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes
efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2,
og om oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister m.v.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Indsamling af data
3.1. Gældende ret
3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen5.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klima- og miljømæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen indgik den 5. december 2020 aftale med Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
at indføre minimumsnormeringer. Som en del af aftalen er det
besluttet, at datakvaliteten på dagtilbudslovens område
skal forbedres. Dette skal bl.a. medvirke til at sikre, at der i
højere grad end i dag er gennemsigtighed i forhold til den
hverdag, som møder børn i landets dagtilbud m.v.
Forældre, kommuner og andre interesserede skal nemt og enkelt
kunne få indblik i centrale kvalitetsindikatorer, herunder
bl.a. udviklingen i normeringer i de enkelte daginstitutioner. Det
skal endvidere medvirke til, at aftalepartierne bag aftalen om
minimumsnormeringer i 2023 skal vurdere muligheden for og
hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne
minimumsnormeringer på institutionsniveau.
Dette lovforslag udmønter den del af aftalen om
minimumsnormeringer, der skal sikre en forbedret datakvalitet
på dagtilbudsområdet. Lovforslaget omhandler
således indsamling af data på dagtilbudslovens
område og har til formål at sikre, at der fremadrettet
kan indsamles, opgøres og offentliggøres relevante
informationer om de enkelte tilbud, og at datakvaliteten på
dagtilbudsområdet forbedres. Lovforslaget indeholder en
bemyndigelse til at udstede en bekendtgørelse, der
fastsætter nærmere, hvilke oplysninger, der systematisk
skal indberettes.
2. Lovforslagets baggrund
Den 5. december 2020 indgik regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet aftale om at
indføre lovbundne minimumsnormeringer fra 2024.
Som en del af aftalen er det besluttet, at forældre,
kommuner og andre interesserede skal kunne følge udviklingen
i de enkelte daginstitutioners normeringer, så det er
gennemskueligt, om aftalen fører til bedre normeringer i
daginstitutionerne. Det er derfor aftalt, at den eksisterende
dagtilbudsportal udvides og forbedres, så flere centrale
informationer om de enkelte daginstitutioner gøres
tilgængelige, og der bliver mulighed for at sammenligne
på tværs af institutioner. Det drejer sig bl.a. om
informationer på institutionsniveau, herunder om normeringer,
andelen af pædagoger og andelen af pædagogiske
assistenter, oprykningsalder mellem vuggestue og børnehave
samt alder ved overgang til skolestart, om daginstitutionerne
modtager midler fra de statslige puljer til sociale normeringer
m.v. Den øgede gennemsigtighed skal bidrage til at styrke
grundlaget for lokale prioriteringer og forældreinddragelsen
lokalt via fx forældrebestyrelser. Informationer på
institutionsniveau vil fremgå, når en opgørelse
med den fornødne kvalitet er sikret.
Det er i den forbindelse aftalt, at det skal sikres, at der
eksisterer det fornødne lovgrundlag, så datakvaliteten
på institutionsniveau og data særligt ift. det
pædagogiske personale forbedres. Den konkrete udformning af
portalen drøftes videre med aftalepartierne senere i
2021.
Herudover er det som en del af aftalen besluttet, at
aftalepartierne i 2023, når der foreligger viden om, hvordan
kommunerne indfaser de lovbundne minimumsnormeringer, og når
den nødvendige data om bl.a. normeringer på
institutionsniveau foreligger på et tilstrækkelig
valideret grundlag, skal vurdere muligheden for og
hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne
minimumsnormeringer på institutionsniveau.
3. Indsamling af data
3.1. Gældende ret
Der er i dag ikke særskilte bestemmelser i dagtilbudsloven
om indsamling af data.
Data på dagtilbudsområdet indsamles således i
dag med hjemmel i lov om kommunernes styrelse.
Det fremgår af § 63, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 15. januar 2019,
at kommunalbestyrelsen, styrelsesorganet for et kommunalt
fællesskab, jf. lovens § 60, og Ankestyrelsen skal
tilvejebringe og meddele vedkommende minister de oplysninger og
udlevere de dokumenter, som denne måtte forlange om forhold i
kommunen og det kommunale fællesskab henholdsvis inden for
tilsynets virkeområde.
Der antages i forarbejderne til loven ikke at gælde nogen
begrænsninger for så vidt angår de oplysninger og
udtalelser om forhold i kommunen, der kan kræves udleveret
efter § 63. Ministerens anmodning skal dog være saglig.
De oplysninger, der kan indhentes, er oplysninger, som kommunen
allerede er i besiddelse af, men kommunen kan også forpligtes
til at tilvejebringe, indsamle og bearbejde oplysninger samt at
afgive udtalelser om de pågældende
spørgsmål til ministeren. Dette gælder
også fortrolige og personfølsomme oplysninger.
Ministeren kan foreskrive, at bestemte arter af oplysninger
løbende skal tilvejebringes og indsendes til vedkommende
ministerium.
Ministeriet indsamler i dag på baggrund af
ovenstående bestemmelse eksempelvis oplysninger om
sprogvurdering og sprogstimulering.
Det fremgår videre af lovens § 63, stk. 2, at
ministeren kan fastsætte en frist for tilvejebringelse og
meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter efter lovens
§ 63, stk. 1.
Der er ikke i loven fastsat rammer for, hvilken frist ministeren
kan fastsætte. Det forudsættes, at ministeren ved sin
beslutning om, hvilken længde fristen skal have, tager hensyn
til sagens og de ønskede oplysningers art og
beskaffenhed.
Indsamlingen af data om bl.a. normeringer foretages i dag af
Danmarks Statistik, som Børne- og Undervisningsministeriet
har indgået samarbejdsaftale med. Børne- og
Undervisningsministeriet har på baggrund af aftalen adgang
til det data, Danmarks Statistik har indsamlet om dagtilbud, via
ministerieordningen, som er en ordning, hvorefter der stilles data
til rådighed for departementer, styrelser og direktorater
på en fleksibel måde, således at det
imødekommer behovet for ad hoc analyser til besvarelse af
spørgsmål fra det politiske system hurtigt og
effektivt. Konkret foregår arbejdet på
ministerieordningen ved, at ministeriet logger ind på en
server, der befinder sig hos Danmarks Statistik. Her kobles data
fra Danmarks Statistik sammen med ministeriets eget data og
bearbejdes, hvorefter ministeriet henter det sammenkoblede og
bearbejdede data ud på aggregeret niveau til videre
formidling.
Oplysninger til brug for normeringsstatistikken og øvrige
kvalitetsindikatorer til dagtilbudsportalen sker i dag via de
indberetningsløsninger, som Danmarks Statistik stiller til
rådighed. Data om børn indhentes via de kommunale
pladsanvisningssystemer, hvor data modtages direkte fra
systemleverandørerne. Data om personale indhentes via
Kommunernes og Regionernes Lønstatistik (KRL) for så
vidt angår kommunale institutioner og institutioner, der
lønadministreres af den enkelte kommune. For
daginstitutioner, der ikke lønadministreres kommunalt,
foretages indberetningen af personaleoplysninger af de private
lønoperatører på området eller af
institutionen selv.
Danmarks Statistik indsamler data med hjemmel i lov om Danmarks
Statistik.
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov om Danmarks
Statistik, jf. lovbekendtgørelse nr. 610 af 30. maj 2018, at
offentlige myndigheder og institutioner inden for rammerne af den
af bestyrelsen fastlagte arbejdsplan efter anmodning fra Danmarks
Statistik skal meddele de oplysninger, de er i besiddelse af.
Det fremgår videre af lovens § 8, stk. 4, at ud over
de oplysninger, der skal afgives i henhold til stk. 1 eller 2, som
beskriver, hvilke oplysninger der nærmere er tale om, skal
der for institutioner for børn, unge, ældre, syge og
handicappede m.v. efter anmodning fra Danmarks Statistik afgives
oplysninger om ydelsernes art, de indskrevne personer og
pladsforhold.
Dele af dataindsamlingen på dagtilbudsområdet i dag
er baseret på frivillige indberetninger. De frivillige
indberetninger omfatter bl.a. oplysninger om frokostordninger,
åbningstider, lukkedage m.v., som i dag udstilles via
dagtilbudsportalen. Dagtilbuddene har desuden mulighed for at
supplere med yderligere data, som fx en pædagogisk profil for
alle daginstitutioner og dagplejere, indhold i eventuelle
madordninger, legepladsforhold, samarbejde med lokalsamfund
m.v.
Derudover kan kommunerne og private dagtilbud oprette dagtilbud
i dagtilbudsregisteret, der er et centralt register over dagtilbud,
som føres af Styrelsen for IT og Læring, hvor
grundoplysninger om institutionsnummer, adresser m.v. registreres,
men kommunerne og de private dagtilbud har i dag ikke pligt til at
oprette dagtilbud i registeret og løbende holde oplysninger
om dagtilbud i registeret ajour. Kommuner og private dagtilbud kan
i dag aflevere og vedligeholde institutionsoplysninger til
Dagtilbudsregisteret via tilslutning til en webservice, der stilles
til rådighed af Styrelsen for It og Læring. For private
dagtilbud, der ikke har deres eget administrative system til
vedligehold af institutionsoplysninger i Dagtilbudsregisteret, er
det muligt at oprette, nedlægge og opdatere institutioner via
Styrelsen for It og Lærings support.
3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Omfanget af data på dagtilbudsområdet er i dag
begrænset. Data for nogle indikatorer indsamles ikke, fordi
der for så vidt angår de private tilbud mangler
hjemmel, eller offentliggøres ikke, fordi datakvaliteten
ikke er tilstrækkelig, ligesom der i dag ikke kan stilles
krav til, at data skal indberettes på en bestemt måde.
Det betyder bl.a., at privatinstitutioner og puljeordninger, som er
private pasningsordninger til børn, der drives på
baggrund af en driftsaftale med kommunalbestyrelsen, i dag ikke
indgår i normeringsstatistikken fra Danmarks Statistik, hvor
de gennemsnitlige kommunale normeringsniveauer for børn i
dagpleje og daginstitutioner årligt opgøres. Det
betyder også, at normeringsstatistikken på
nuværende tidspunkt ikke opgøres for den enkelte
daginstitution men alene som et kommunalt gennemsnit.
Aftalen om minimumsnormeringer indgået den 5. december
2020 mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet indebærer, at datakvaliteten
på dagtilbudsområdet skal forbedres, således at
der kan skabes gennemsigtighed for forældre, kommuner og
andre interesserede om normeringer og andre kvalitetsindikatorer om
den enkelte daginstitution.
For at kunne opfylde de politiske målsætninger om
øget gennemsigtighed m.v. er det Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at der er behov for flere og
bedre data. Dette understøttes af en ny hjemmel i
dagtilbudsloven bl.a. med henblik på indsamling af data, der
skal give bedre viden om normeringer mv.
Hovedparten af de oplysninger, der fremadrettet ønskes
indsamlet, indsamles allerede i dag til brug for bl.a. Danmarks
Statistiks normeringsstatistik, den eksisterende dagtilbudsportal,
dagtilbudsregisteret m.v. Herunder trækkes meget data
administrativt via Danmarks Statistik og bliver
efterfølgende valideret af kommunerne. For den enkelte
kommune eller det enkelte dagtilbud vil der for hovedparten
således ikke være tale om omfattende nye
indberetninger, men primært at der for nogle kommuner eller
dagtilbud stilles anderledes krav til formatet for de data, der
indberettes, ligesom kommunerne og dagtilbuddene får pligt
til løbende at vedligeholde visse af indberetningerne, fx
til oprettelse og ajourføring af oplysninger om dagtilbud i
dagtilbudsregisteret.
Den foreslåede bestemmelse skal således sikre, at
der fremadrettet kan indsamles og offentliggøres relevant og
ensartet data om normeringer og andre kvalitetsindikatorer for alle
typer af tilbud efter dagtilbudsloven, herunder også for de
typer af tilbud der i dag ikke er mulighed for at indsamle data om
på baggrund af gældende ret. Det gælder
eksempelvis muligheden for at stille krav om indberetning fra
privatinstitutionerne i forhold til indberetning af data om
børnenes indmeldelses- og udmeldelsesdato samt oplysninger
om de pædagogiske personaler. Den foreslåede
bestemmelse skal herudover sikre, at data i relevant omfang er
tilgængelig på institutionsniveau.
For at kunne opfylde de politiske målsætninger i
aftalen om minimumsnormeringer af 5. december 2020 forventes det,
at der fremadrettet vil blive stillet krav til indberetning af
oplysninger om daginstitutioner og dagpleje. Der er ikke aktuelle
overvejelser om krav om indberetning af data om obligatoriske
læringstilbud, fritidstilbud, klubtilbud og andre
socialpædagogiske tilbud samt private pasningsordninger.
Disse tilbud foreslås dog omfattet af hjemlen, såfremt
behovet for at indsamle data om tilbuddene ændrer sig
på et senere tidspunkt som led i eksempelvis
enkeltstående surveys eller politiske initiativer. Den
foreslåede bestemmelse skal endvidere skabe parallelitet til
undervisningsområdet, hvor tilsvarende hjemler til indsamling
af data eksisterer.
Det er sigtet, at den foreslåede datahjemmel ikke skal
føre til unødvendige målinger af børnene
og det pædagogiske arbejde. Krav om nye indberetninger,
herunder særligt indberetninger der kræver
tilvejebringelse af nye oplysninger, skal derfor ske under
hensyntagen til det pædagogiske personales og ledernes
tidsforbrug. Den foreslåede bestemmelse om indsamling af data
må ikke føre til flere koncepter og målinger i
dagtilbud, der ikke er i tråd med eller rækker ud over
intentionerne i den styrkede pædagogiske læreplan.
For nærmere om, hvilke oplysninger der forventes at blive
stillet krav om indberetning af, henvises til lovforslagets §
1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at indføre hjemmel i dagtilbudsloven
til indsamling af data.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1 vil
medføre, at børne- og undervisningsministeren vil
kunne indhente alle oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra
private tilbud omfattet af dagtilbudsloven til brug for varetagelse
af lovgivnings- og vejledningsfunktioner.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre,
at ministeren vil kunne bestemme, at kommunalbestyrelsen og private
tilbud oprettet efter dagtilbudsloven skal tilvejebringe og meddele
oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til
brug for opfølgning på og gennemsigtighed om
tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Det foreslås herudover, at der indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse til, at børne- og
undervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere
regler om, hvilke oplysninger der skal indberettes efter stk. 1 og
tilvejebringes og meddeles efter stk. 2, og om oplysningernes form
og format, løbende ajourføring, frister m.v. Reglerne
vil blive fastsat ved bekendtgørelse, hvor det bl.a. vil
blive specificeret, hvilke oplysninger der skal indberettes,
hvilket format oplysningerne skal indberettes i og frist for
indberetning. Se nærmere herom i de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 1. Behandling af
personoplysninger vil skulle ske under iagttagelse af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
4. Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen
De oplysninger, som Børne- og Undervisningsministeriet
vil behandle, herunder indsamle, registrere, sammenkoble og
offentliggøre, i forbindelse med denne lov, er bl.a.
personoplysninger. Behandling af personoplysninger er i
almindelighed reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502
af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordningen om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
Børne- og Undervisningsministeriet er dataansvarlig for
de personoplysninger, der indsamles og behandles.
Enhver behandling af personoplysninger, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, vil skulle
ske på baggrund af mindst et lovligt behandlingsgrundlag i
databeskyttelsesforordningen. Efter databeskyttelsesforordningen
vil det relevante behandlingsgrundlag for almindelige
personoplysninger kunne være databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis
den er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave
i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. Formålet med behandlingen vil være at
varetage ministeriets opgaver i forbindelse med lovgivnings- og
vejledningsarbejde men også i forbindelse med
offentliggørelse af statistik og vejledende materiale til
borgere på dagtilbudsområdet.
For eventuelle følsomme personoplysninger er
udgangspunktet et behandlingsforbud, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, men i dette
tilfælde vil personoplysningerne kunne behandles med hjemmel
i artikel 6, stk. 1, litra e, samt artikel 9, stk. 2, litra f,
hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig, for
at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af
domstol. Formålet vil være at varetage ministeriets
opgaver, primært i forbindelse med varetagelse af
lovgivnings- og vejledningsarbejde. Den behandling, der vil kunne
forekomme af følsomme personoplysninger, vil være
meget begrænset. Der kan fx være tale om, at alene en
oplysning om, at et barn fx går i en privatinstitution
målrettet børn med autisme, eller at barnet går
i en basisgruppe for børn med særlige behov i en
kommunal daginstitution, efter omstændighederne kan
være en følsom personoplysning.
Det fremgår endvidere af databeskyttelseslovens § 10,
at oplysninger som nævnt i databeskyttelsesforordningens
artikel 9, stk. 1, og artikel 10 må behandles, hvis dette
alene sker med henblik på at udføre statistiske
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, og hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af undersøgelserne. Formålet med
behandlingen er her offentliggørelse af statistik og
vejledende materiale til borgere på
dagtilbudsområdet
For så vidt angår cpr-numre kan offentlige
myndigheder behandle oplysninger om personnummer med henblik
på en entydig identifikation eller som journalnummer, jf.
databeskyttelseslovens § 11, stk. 1. Formålet med at
indsamle oplysninger om cpr-numre er at sikre, at de indsamlede
oplysninger kan blive koblet sammen med oplysninger om bl.a.
børnenes herkomst fra CPR-registret og andre relevante
baggrundsvariable fra Danmarks Statistik eller Børne- og
Undervisningsministeriets statistikberedskab. Det bemærkes,
at oplysninger om børnenes herkomst, dvs. børnenes
fødested samt om de er indvandrere eller efterkommere, er
almindelige ikke-følsomme personoplysninger, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 6.
Behandlingen af personoplysninger vil endvidere skulle ske i
overensstemmelse med principperne i databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, herunder navnlig principperne om dataminimering
og opbevaringsbegrænsning. Offentliggørelse af
statistik og indikatorer på dagtilbudsportalen vil så
vidt muligt kun blive udstillet på aggregeret niveau, jf.
princippet om dataminimering i databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra c. Eksempelvis vil den enkelte
pædagogiske personales uddannelsesniveau ikke blive
fremstillet på dagtilbudsportalen, men der vil blive
fremstillet et samlet tal for alt personalet i den enkelte
institution. Dog vil der for så vidt angår eksempelvis
dagplejere og privatinstitutioner, der måtte være
enkeltmandsvirksomheder, kunne stilles krav i den kommende
bekendtgørelse om offentliggørelse af oplysninger om
vedkommendes navne og adresser.
Det er for nærværende ikke hensigten at indsamle
andre typer af personoplysninger, end der indsamles i dag. Der er
tale om bl.a. oplysninger om personers navn, alder, uddannelse,
personnummer m.v.
Som beskrevet vil de indsamlede oplysninger blive behandlet
på grundlag af ovenstående behandlingsgrundlag og med
iagttagelse af principperne i databeskyttelsesforordningens artikel
5 med det formål at udføre ministeriets
myndighedsopgave, og dermed vurderes behandlingen at være
lovlig.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at have økonomiske
konsekvenser for kommunerne. Med aftale om minimumsnormeringer er
der afsat en reserve på 10 mio. kr. i 2021 og 5 mio. kr. i
2022 til at dække udgifterne i kommunerne til etablering af
nye registreringer og forbedring af datakvaliteten i eksisterende
registreringer, herunder gennem et specifikt format for de
oplysninger der indberettes. Derudover er der afsat en reserve
på 3 mio. kr. årligt fra 2023 og frem til kommunernes
løbende vedligeholdelse af indberetningerne.
Lovforslaget vedrører ikke regionerne og har derfor ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget skønnes at have statslige omkostninger for
Styrelsen for IT og Læring forbundet med udvidelsen af
dagtilbudsportalen. Der er afsat 3 mio. kr. årligt fra 2022
og frem til at dække statslige udgifter hertil.
Lovforslagets kommunaløkonomiske konsekvenser forhandles
med kommunerne i henhold til Det Udvidede Totalbalanceprincip
(DUT-princippet).
Lovforslaget vurderes at have implementeringsmæssige
konsekvenser for kommunerne, da det vil blive muligt for
børne- og undervisningsministeren at stille krav om et
specifikt format for de oplysninger, der indberettes, og/eller krav
til nye indberetninger. Dette vurderes forventeligt at
medføre omstillingskonsekvenser for kommunerne, idet nogle
kommuner vil skulle ændre deres registreringspraksis og/eller
etablere nye registreringer. Endvidere forventes
driftskonsekvenser, da kommunerne løbende vil skulle
vedligeholde dele af indberetningerne.
Lovforslaget forventes også at have positive
driftskonsekvenser for kommunerne, da den eksisterende proces
omkring validering af data med kommunerne i forbindelse med den
årlige opgørelse af normeringsstatistikken vil blive
mindsket, idet der med datahjemlen og den tilhørende
bekendtgørelse sikres ensartethed i formatet for de
indberettede data på tværs af kommuner og tilbud.
Endvidere vil lovforslaget medføre gennemsigtighed og lette
adgangen til relevant data og mulighed for benchmarking for
kommunerne.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Der er afsat midler til evt.
tilretning og løbende vedligeholdelse af dataindberetninger,
ligesom der sigtes mod, at data ligesom i dag så vidt muligt
vil blive trukket automatisk fra eksisterende registre og
it-systemer.
Lovforslaget forventes herudover at skabe mere klar og
konsistent lovgivning på tværs af
dagtilbudsområdet, idet nuværende indberetningskrav,
som i gældende ret er fordelt på forskellig lovgivning,
med lovforslaget samles under én hjemmel. Lovforslaget
ensretter endvidere indberetningskrav til tilbud underlagt
dagtilbudsloven (jf. princip 1 om enkle og klare regler).
Endelig forventes lovforslaget at skabe større
ensartethed i indberetningsdata og derved bedre
forudsætninger for genbrug af data på tværs af
kommuner og andre offentlig institutioner til eksempelvis
statistiske formål (jf. princip 4 om sammenhæng
på tværs - ensartede begreber og genbrug af data).
Lovforslaget vedrører ikke regionerne og har ikke
implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes at have implementeringsmæssige
konsekvenser for staten, idet den eksisterende dagtilbudsportal vil
skulle udvides, hvilket kræver ressourcer til udvikling og
løbende drift af den udvidede dagtilbudsportal.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget indføres det, at alle tilbud efter
dagtilbudsloven har pligt til at indberette data, der forlanges af
børne- og undervisningsministeren til brug for lovgivnings-
og vejledningsfunktioner. Det er vurderingen, at lovforslaget i sig
selv ikke medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet, men at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af
bekendtgørelsen, som indebærer konsekvenser for
erhvervslivet, jf. lovforslagets § 1. De administrative
konsekvenser består i, at private tilbud fremover kan blive
afkrævet indberetninger af nye oplysninger til Børne-
og Undervisningsministeriet til brug for fx normeringsstatistikken,
dagtilbudsregistret, dagtilbudsportalen mv. Lovforslaget kan dermed
have afledte økonomiske og administrative konsekvenser for
private tilbud, da de fremadrettet vil have pligt til at indberette
data. De økonomiske og administrative konsekvenser af
lovforslagets bemyndigelsesbestemmelse vurderes umiddelbart at
være så lave, at de ikke er blevet kvantificeret
yderligere. Tilbud drevet af private leverandører
indgår i dag i Danmarks Statistiks data i dagtilbuds- og
normeringsstatistikken.
Det er vurderingen, at principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for nærværende
lovforslag.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative
konsekvenser i form af større gennemsigtighed og lettere
adgang for borgerne til relevante oplysninger om de enkelte
dagtilbud.
8. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. februar 2021
til den 23. februar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børne- og Kulturchefforeningen (BKF),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børns Vilkår, Daginstitutionernes Lands-Organisation
(DLO), Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Danmarks
Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer (DH),
Danske Regioner, Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, FH, FOA - Fag og Arbejde, fobu, Foreningen af
Kristne Friskoler, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forældrenes Landsorganisation
(FOLA), Friskolerne, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KL, Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige
Børnepassere, Landsforeningen Danske Daginstitutioner,
Lilleskolernes Sammenslutning, Lærernes Centralorganisation,
Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns
Læring, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Selveje Danmark, Skolelederforeningen,
Skole og Forældre, Socialpædagogernes Landsforbund og
Spifo.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter i kommunerne og i staten. Der er afsat en reserve
på 10 mio. kr. i 2021, 5 mio. kr. i 2022 og 3 mio. kr.
årligt fra 2023 og frem til kommunale merudgifter. Der er
afsat 3 mio. kr. årligt fra 2022 og frem til statslige
merudgifter. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes at medføre
en ensretning af de indberettede data, hvilket forventeligt vil
medføre en mindre byrde for stat og kommuner ift. validering
af de indberettede oplysninger til brug for
normeringsstatistikken. | Lovforslaget forventes at medføre
administrative omstillings- og driftskonsekvenser for kommunerne i
form af omregistreringer, nye registreringer og løbende
drift af indberetninger. Lovforslaget forventes at medføre
administrative meropgaver i staten i form af udvikling og
løbende drift af den udvidede dagtilbudsportal. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes at have afledte
økonomiske konsekvenser for tilbud drevet af private
leverandører, da disse tilbud forpligtes til at indberette
data efterspurgt af børne- og undervisningsministeren. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes at have afledte
administrative konsekvenser for tilbud drevet af private
leverandører, da disse tilbud forpligtes til at indberette
data efterspurgt af børne- og undervisningsministeren. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vil sikre større
gennemsigtighed og lettere adgang til relevante oplysninger om de
enkelte dagtilbud for den enkelte borger. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Bestemmelsen er ny. Der har ikke tidligere
været særskilte bestemmelser til indsamling af data i
dagtilbudsloven.
For nærværende sker indsamling af
data på dagtilbudsområdet på baggrund af
kommunestyrelseslovens § 63, stk. 1, via den såkaldte
ministerieordning efter aftale med Danmarks Statistik og på
baggrund af frivillige indberetninger. For en nærmere
gennemgang af gældende ret henvises til de almindelige
bemærkningers punkt 3.1.
Det foreslås i § 102 a, stk.
1, at børne- og undervisningsministeren kan indhente
alle oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra private tilbud
omfattet af denne lov til brug for varetagelse af lovgivnings- og
vejledningsfunktioner. Tilbud omfattet af dagtilbudsloven er
daginstitutioner, dagpleje, obligatoriske læringstilbud,
fritidstilbud, klubtilbud og andre socialpædagogiske
fritidstilbud samt private pasningsordninger. Bestemmelsen omfatter
oplysninger, kommunerne og tilbuddene allerede ligger inde med.
Oplysningerne vil enten blive indsamlet hos
kommunalbestyrelsen eller hos tilbuddene selv. For tilbud drevet af
private leverandører vil ansvaret for indberetning
påhvile det enkelte tilbud. Der er ikke noget til hinder for,
at kommunalbestyrelsen efter aftale mellem kommunalbestyrelsen og
det pågældende tilbud kan forestå indberetningen,
eksempelvis hvis det pågældende tilbud anvender og
registrerer deres oplysninger i de kommunale administrative
systemer.
Der sigtes på nuværende tidspunkt
bl.a. til indsamling af data til brug for at vurdere muligheden for
og hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne
minimumsnormeringer på institutionsniveau. Det vil for
indeværende være oplysninger om børns ind- og
udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og
ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform
for det konkrete dagtilbud og andre relevante oplysninger til brug
for opgørelse af normeringer m.v. Som noget nyt vil der
forventeligt også blive stillet krav om løbende
ajourføring af oplysninger om det enkelte dagtilbud i
dagtilbudsregisteret. Det må forventes, at det også i
fremtiden vil kunne blive nødvendigt at indsamle andre data
til brug for kommende lovgivnings- og vejledningsarbejde. Der vil
således kun kunne indsamles oplysninger, hvis de er
nødvendige for at udføre ministeriets
myndighedsopgaver.
Det foreslås i § 102 a, stk. 2, at børne- og
undervisningsministeren vil kunne bestemme, at kommunalbestyrelsen
og private tilbud omfattet af dagtilbudsloven vil skulle
tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i
øvrigt.
Der sigtes her særligt til oplysninger,
der vil skulle offentliggøres på dagtilbudsportalen
med det formål, at forældre, kommuner og andre
interesserede nemt og enkelt vil kunne få indblik i centrale
kvalitetsindikatorer om forholdene i de enkelte dagtilbud. Den
øgede gennemsigtighed vil bl.a. skulle bidrage til at styrke
lokale prioriteringer og forældreinddragelse via fx
forældrebestyrelser.
Til forskel fra gældende ret vil
ministeren med den foreslåede bestemmelse kunne forlange, at
oplysninger tilvejebringes og meddeles fra kommunalbestyrelsen og
private tilbud oprettet efter dagtilbudsloven, som ministeren
skønner nødvendige til brug for opfølgning
på og gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i
øvrigt. Bestemmelsen omfatter både oplysninger,
kommunerne og tilbuddene allerede ligger inde med, og oplysninger
som skal tilvejebringes. De oplysninger, der forventes indsamlet,
vil bl.a. være oplysninger til brug for opgørelse af
normeringer samt oplysninger om andelen af pædagoger og
andelen af pædagogiske assistenter, børnenes alder ved
overgang til skolestart, gennemsnitligt sygefravær blandt
personalet m.v. For daginstitutioner/dagpleje, der består af
mere end en enhed eller et dagplejehjem, vil oplysningerne på
dagtilbudsportalen så vidt muligt skulle fremgå for den
enkelte enhed eller det enkelte dagplejehjem.
Det forudsættes, at krav om
tilvejebringelse af oplysninger skal ske under hensyntagen til det
pædagogiske personales tidsforbrug og ikke må
føre til nye målinger af børn og det
pædagogiske arbejde ud over hensigterne i den styrkede
pædagogiske læreplans børnesyn og brede
læringsforståelse.
Det foreslås i § 102 a, stk. 3, at børne- og
undervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere
regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes efter stk. 1 og
kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2, og om
oplysningernes form og format, løbende ajourføring,
frister m.v.
Bemyndigelsen forventes udmøntet
således, at der vil blive fastsat regler på
bekendtgørelsesniveau om, at dagtilbud vil skulle
tilvejebringe og indberette udvalgte informationer om dagtilbuddet
til bl.a. dagtilbudsregisteret, til brug for opfølgning
på udviklingen i normeringsniveau og til
offentliggørelse på bl.a. dagtilbudsportalen.
De oplysninger, der på nuværende
tidspunkt forventes indsamlet, er oplysninger om børns ind-
og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og
ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform
for det konkrete dagtilbud og andre relevante oplysninger til brug
for opgørelse af normeringer m.v. Det vil også
være oplysninger om andre relevante kvalitetsindikatorer til
brug for udstilling på dagtilbudsportalen. Her forventes
bl.a. at være tale om oplysninger om andelen af
pædagoger og andelen af pædagogiske assistenter blandt
personalet, børnenes alder ved overgang til skolestart,
gennemsnitligt sygefravær blandt personalet m.v. Oplysninger
til brug for normeringsstatistikken og øvrige
kvalitetsindikatorer til dagtilbudsportalen ventes i udgangspunktet
fortsat at skulle ske via de indberetningsløsninger, som
Danmarks Statistik stiller til rådighed. Data om børn
forventes fortsat at blive indhentet via de kommunale
pladsanvisningssystemer, hvor data modtages direkte fra
systemleverandørerne. Data om personale forventes fortsat at
blive indhentet via KRL for så vidt angår kommunale
institutioner og institutioner, der lønadministreres af den
enkelte kommune. Styrelsen for It og Læring forventes selv
løbende at indhente oplysninger fra disse systemer for at
kende det aktuelle antal af børn og personale, uden at det
kræver ekstra indberetning fra kommuner og institutioner. For
daginstitutioner, der ikke lønadministreres kommunalt,
forventes det, at indberetningen af personaleoplysninger fortsat
foretages af de private lønoperatører på
området eller af institutionen selv.
En forudsætning herfor er, at der
stilles krav om, at kommuner og institutioner har pligt til at
oprette alle dagtilbud i dagtilbudsregisteret og løbende
ajourføre disse oplysninger i modsætning til i dag,
hvor brug og ajourføring af dagtilbudsregisteret er
frivilligt. Det drejer sig fx om oplysninger om institutionsnummer,
institutionsnavn, ejerform, tilknyttede enheder, institutionens
adresse m.v. Der vil herudover være en række
oplysninger, det vil være frivilligt at indberette. For
daginstitutioner og dagplejere, der består af mere end en
enhed/dagplejehjem, vil oplysningerne i bl.a. dagtilbudsregisteret
skulle fremgå for den enkelte enhed eller det enkelte
dagplejehjem. Kommuner og private dagtilbud vil fortsat skulle
aflevere og vedligeholde institutionsoplysninger til
Dagtilbudsregisteret via tilslutning til den webservice, der i dag
stilles til rådighed af Styrelsen for It og Læring. For
private dagtilbud, der ikke har deres eget administrative system
til vedligehold af institutionsoplysninger i Dagtilbudsregisteret,
vil det fortsat være muligt at oprette, nedlægge og
opdatere institutioner via Styrelsen for It og Lærings
support.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. juli 2021.
Da dagtilbudsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1326 af 9. september 2020, foretages
følgende ændringer: | | | 1. Efter kapitel
22 indsættes: »Kapitel 22 a Indsamling af
data § 102 a.
Børne- og undervisningsministeren kan indhente alle
oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra private tilbud omfattet
af denne lov til brug for varetagelse af lovgivnings- og
vejledningsfunktioner. Stk. 2. Børne- og
undervisningsministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelsen og
private tilbud omfattet af denne lov skal tilvejebringe og meddele
oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til
brug for opfølgning på og gennemsigtighed om
tilbuddets rammer og forhold i øvrigt. Stk. 3. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke oplysninger der kan indberettes efter stk. 1 og
kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2, og om
oplysningernes form og format, løbende ajourføring,
frister m.v.« |
|