Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4-6 til lovforslaget, og
Venstre har stillet ændringsforslag nr. 2, 3 og 7 til
lovforslaget.
2. Udtalelse fra børne- og
undervisningsministeren
Børne- og undervisningsministeren
har i brev til udvalget af 26. maj 2021 anmodet om, at
følgende optrykkes i betænkningen:
Der er med den politiske aftale om
minimumsnormeringer m.v. aftalt, at der skal sikres det
fornødne lovgrundlag, så datakvaliteten på
dagtilbudsområdet kan forbedres. Den foreslåede hjemmel
giver mulighed herfor. Det er vigtigt, at indhentning af data sker
med opmærksomhed på og under hensyntagen til det
pædagogiske personales tidsforbrug. Med udgangspunkt i en
opgørelse over, hvordan hjemlen til at indhente data er
blevet brugt, vil jeg i 2023, når muligheden for og
hensigtsmæssigheden af en model for minimumsnormeringer
på institutionsniveau også skal drøftes,
invitere aftalepartierne til en drøftelse af en eventuel
justering af hjemlen således, at den fremadrettet ikke giver
mulighed for at indhente data, ud over hvad der er
nødvendigt for at sikre indfrielse af aftalen om
minimumsnormeringer fra 5. december 2020.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1 og
4-6. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2, 3 og
7.
Et andet
mindretal i udvalget (V) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 1-3 og 7. Såfremt
ændringsforslag nr. 3 ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 4-6.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) vil hverken stemme for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-3 og 7. Såfremt
ændringsforslag nr. 3 ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 4-6.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1, 2
og 4-6. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 3 og
7.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-3
og 7. Såfremt ændringsforslagene ikke vedtages, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Såfremt ændringsforslag nr. 3 ikke vedtages, vil
mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 4-6.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-3 og 7. Såfremt
ændringsforslag nr. 3 ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 4-6.
Et syvende
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2, 3 og 7. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 4-6.
Et ottende
mindretal i udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 1-3 og 7. Såfremt
ændringsforslag nr. 3 ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 4-6.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter intentionen om løbende
at styrke dagtilbuddenes kvalitet. Der er et klart behov for at
udvikle og skabe mere og bedre systematisk viden om og indikatorer
på kvaliteten på dagtilbudsområdet, så
forældre, kommuner m.fl. kan få indblik i udviklingen i
normeringer i de enkelte daginstitutioner. Det flugter også
med den børnepolitiske aftale, som VLAK-regeringen stod i
spidsen for i 2018, og som sikrede oprettelsen af en
dagtilbudsportal, der skal understøtte forældrenes
frie valg til at vælge det pasningstilbud, som passer deres
barn/børn bedst.
Partierne er imidlertid bekymrede for, at
børne- og undervisningsministeren med den foreslåede
hjemmel får en meget omfattende adgang til efter et bredt
skøn at kunne forlange ubegrænsede oplysninger fra
tilbud oprettet efter dagtilbudsloven - alt sammen bureaukrati, som
tager tid fra børnene og fra den omsorg, de har behov for.
Grundlæggende har det seneste år med corona vist, hvor
galt det kan gå, når den socialdemokratiske regering
udstyres med vide beføjelser og hjemler til at gøre,
hvad der passer dem.
Lovforslaget er reelt en bureaukratisk
papirtiger, som tager tid fra børnene og kræver mere
pædagogtid til bureaukrati og giver mindre tid til
pædagogisk udvikling hos børnene. Ministerens svar
på spørgsmål 6 viser, at ministeren heller ikke
ser nogen problemer i, at lovforslaget hjemler en række
beføjelser, som ikke gavner pædagogernes kerneopgaver.
Dette er til trods for, at organisationer som BKF, BUPL og Dansk
Friskoleforening i høringssvar udtrykker bekymring
herfor.
Datatilsynet har også kritiseret
lovforslaget i høringen, og partierne ser desværre
ikke, at ministeren tager kritikken alvorligt, selv om rækken
af sager om manglende persondatabeskyttelse på børne-
og undervisningsområdet har været mange, og
høringssvaret fra datatilsynet derfor burde kalde på
handling fra ministerens side.
Partierne ser også kritisk på,
at regeringen med lovforslaget kun lægger op til at
kompensere kommunerne og ikke alle de institutioner, der ligger
under eksempelvis friskoler eller selvejende og private
institutioner uden for den kommunale forsyning. Partierne er
særlig kritiske over for, at ministeren i svaret på
spørgsmål 31 afviser, at der skulle være en
økonomisk byrde forbundet med de private institutioners
dataindberetninger. Dette klinger særlig hult, når
ministeren afviser at støtte et ændringsforslag om at
kompensere de frie grundskoler for deres udgifter på
børnehave- og SFOområdet og de private og selvejende
institutioner, med henvisning til at det vil medføre
dut-krav, hvormed ministeren direkte bekræfter, at der vil
være væsentlige økonomiske byrder forbundet med
lovforslaget for de private aktører. Det er beklageligt og
bekymrende, at ministeren afviser alle forslag og
ændringsforslag, som udtrykker velvilje over for at yde
økonomisk bistand til de private institutioner og
dagtilbud.
Partierne støtter, at der skabes
mere systematisk viden på dagtilbudsområdet, men
forholder sig særdeles kritisk til den siddende børne-
og undervisningsministers hjemlede beføjelser til at
bestemme ikke bare indholdet af data, men også omfanget, og
at bemærkningerne til loven reelt ingen grænser
sætter for dataindsamling på bekostning af tiden med
børnene. Den manglende økonomiske kompensation til
private og selvejende institutioner bekymrer ligeledes
partierne.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af LA):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Indsamling af data til understøttelse af
minimumsnormeringer i daginstitutioner m.v.)«.
[Sproglig korrektion]
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal i
udvalget (DF, RV, KF, NB, LA og Uffe Elbæk (UFG)):
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 40
indsættes før overskriften før § 41:
»Tilskud til daginstitutioner drevet af
private leverandører til dækning af udgifter til
indberetning af data§ 40
a. Kommunalbestyrelsen skal give privatinstitutioner og
selvejende daginstitutioner efter § 19, stk. 3 og 5, der er
omfattet af § 102 a, og som har omkostninger til indberetning
af data, et tilskud, der svarer til dækning af de
dokumenterede udgifter.««
[Tilskud til daginstitutioner
drevet af private leverandører til dækning af udgifter
til indberetning af data]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal i
udvalget (DF, KF, NB, LA og Uffe Elbæk (UFG)):
3) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 22 a affattes § 102 a således:
»§ 102 a. Børne-
og undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra
kommunalbestyrelsen og fra private daginstitutioner efter §
19, stk. 3-5, og puljeordninger efter §§ 101 og 102 til
brug for opgørelse af normeringer i daginstitutioner.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at
kommunalbestyrelsen og private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5,
§ 21, stk. 3, og §§ 101 og 102, skal tilvejebringe
og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed i tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes
efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2,
og om oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister m.v.«
[Indsnævring af hjemmel til
at indhente data, så der alene kan indhentes data, der
følger af den politiske aftale af 5. december 2020 om
minimumsnormeringer m.v.]
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (S, SF, RV og EL):
4) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 22 a ændres i § 102 a, stk. 1, »lovgivnings- og
vejledningsfunktioner« til: »lovgivningsarbejde og
vejledningsfunktioner«.
[Sproglig korrektion]
5) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 22 a ændres i § 102 a, stk. 2, »gennemsigtighed
om« til: »gennemsigtighed i«.
[Sproglig korrektion]
6) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 22 a ændres i § 102 a, stk. 3, »kan
indberettes« til: »skal indberettes«.
[Sproglig korrektion]
Til § 2
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal i
udvalget (DF, KF, NB, LA og Uffe Elbæk (UFG)):
7) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. januar 2024.«
[Indsættelse af
solnedgangsklausul, som betyder, at loven ophæves den 1.
januar 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig korrektion. Den
foreslåede ændring har til formål at
præcisere sammenhængen mellem indsamling af data og
indførsel af minimumsnormeringer i daginstitutioner.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 2
I dag er der ikke krav om, at
kommunalbestyrelsen skal kompensere private leverandører af
daginstitutioner for det eventuelle merarbejde, som indberetning af
data kan medføre.
Med ændringsforslaget foreslås
som noget nyt, at kommunalbestyrelsen får pligt til at give
et tilskud til private leverandører af daginstitutioner,
såfremt disse får dokumenterede udgifter til
indberetning af data i tilknytning til den foreslåede hjemmel
til indhentning af data, jf. den foreslåede § 102 a.
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en ny § 40 a i dagtilbudsloven.
I den foreslåede § 40 a
foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal give
privatinstitutioner og selvejende daginstitutioner efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 3 og 5, der er omfattet af §
102 a, og som har omkostninger til indberetning af data, et tilskud
til dækning af de dokumenterede udgifter. Tilskuddet skal
svare til de dokumenterede udgifter.
Ændringsforslaget vil indebære,
at private leverandører af daginstitutioner (selvejende
daginstitutioner og privatinstitutioner) vil blive kompenseret for
de udgifter, der vil være forbundet med indberetning af data,
såfremt børne- og undervisningsministeren beder om
disse data, jf. den foreslåede § 102 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 1, jf. den
foreslåede § 102 a, foreslås det at indføre
hjemmel i dagtilbudsloven til indsamling af data. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at børne-
og undervisningsministeren vil kunne indhente alle oplysninger fra
kommunalbestyrelsen og fra private tilbud omfattet af
dagtilbudsloven til brug for varetagelse af lovgivnings- og
vejledningsfunktioner. Bestemmelsen omfatter både dagtilbud,
obligatoriske læringstilbud, private pasningsordninger,
fritidshjem og klubtilbud.
Den foreslåede bestemmelse vil
endvidere medføre, at ministeren vil kunne bestemme, at
kommunalbestyrelsen og private tilbud oprettet efter
dagtilbudsloven skal tilvejebringe og meddele oplysninger, som
ministeren skønner nødvendige til brug for
opfølgning på og gennemsigtighed i tilbuddets rammer
og forhold i øvrigt. Bestemmelsen omfatter både
dagtilbud, obligatoriske læringstilbud, private
pasningsordninger, fritidshjem og klubtilbud.
Det foreslås herudover, at
børne- og undervisningsministeren får bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der
skal indberettes og tilvejebringes og meddeles, og om
oplysningernes form og format, løbende ajourføring,
frister m.v. Reglerne vil blive fastsat ved bekendtgørelse,
hvor det bl.a. vil blive specificeret, hvilke oplysninger der skal
indberettes, hvilket format oplysningerne skal indberettes i, og
frist for indberetning.
Med ændringsforslaget foreslås
det at affatte den foreslåede § 102 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, på ny.
Ændringsforslaget medfører med
stk. 1 en afgrænsning af de tilbud, der vil blive omfattet af
hjemlen til at indhente oplysninger, idet der med stk. 1 kun vil
kunne indhentes oplysninger fra kommunalbestyrelsen om kommunale
daginstitutioner og hos selvejende daginstitutioner, udliciterede
daginstitutioner, privatinstitutioner og institutionslignende
puljeordninger efter dagtilbudsloven, ligesom oplysningerne alene
kan indhentes med henblik på opgørelse af normeringer
i daginstitutioner.
Ændringsforslaget medfører
således, at den private dagpleje efter dagtilbudslovens
§ 21, stk. 3, private pasningsordninger, fritidshjem og
klubtilbud m.v. ikke vil være omfattet af hjemlen til at
indhente data efter stk. 1.
Ændringsforslaget medfører
endvidere, at børne- og undervisningsministeren med stk. 2
alene vil kunne bestemme, at kommunalbestyrelsen, herunder
kommunale daginstitutioner, kommunal dagpleje og obligatoriske
læringstilbud, og selvejende daginstitutioner, udliciterede
daginstitutioner, privatinstitutioner efter dagtilbudslovens §
19, stk. 3-5, privat dagpleje efter § 21, stk. 3, og
puljeordninger efter dagtilbudslovens §§ 101 og 102 skal
tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed i tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Ændringsforslaget medfører
således, at private pasningsordninger, fritidshjem og
klubtilbud ikke vil være omfattet af stk. 2. Herudover
medfører ændringsforslaget, at ministeren alene vil
kunne indhente oplysninger til brug for opgørelse af
normeringer, ligesom tilbuddene alene vil skulle tilvejebringe og
meddele oplysninger, der skønnes nødvendige til brug
for opfølgning på og gennemsigtighed i tilbuddets
rammer og forhold i øvrigt, som det er aftalt med den
politiske aftale af den 5. december 2020 indgået mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om minimumsnormeringer
m.v.
Lovforslagets bemærkninger til den
foreslåede § 102 a, er justeret svarende hertil.
Bestemmelsen er ny.
Der har ikke tidligere været
særskilte bestemmelser til indsamling af data i
dagtilbudsloven. For nærværende sker indsamling af data
på dagtilbudsområdet på baggrund af
kommunestyrelseslovens § 63, stk. 1, via den såkaldte
ministerieordning efter aftale med Danmarks Statistik og på
baggrund af frivillige indberetninger. Dette lovforslag
ændrer ikke herved, og der vil således fortsat kunne
indsamles oplysninger om de kommunale tilbud efter
kommunestyrelseslovens § 63 til lovgivnings- og
vejledningsformål.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til de almindelige bemærkningers
punkt 3.1.
Det foreslås i § 102 a, stk. 1,
at børne- og undervisningsministeren kan indhente
oplysninger fra kommunalbestyrelsen om kommunale daginstitutioner
og indhente oplysninger hos selvejende daginstitutioner,
udliciterede daginstitutioner, privatinstitutioner og
institutionslignende puljeordninger efter dagtilbudsloven til brug
for opgørelse af normeringer i daginstitutionerne. Det er
således alene daginstitutioner, der er omfattet af
bestemmelsen. Bestemmelsen omfatter oplysninger, kommunerne og
tilbuddene allerede ligger inde med. Oplysningerne vil enten blive
indsamlet hos kommunalbestyrelsen eller hos daginstitutionerne
selv.
For tilbud drevet af private
leverandører vil ansvaret for indberetning påhvile den
enkelte daginstitution. Der er ikke noget til hinder for, at
kommunalbestyrelsen efter aftale mellem kommunalbestyrelsen og det
pågældende tilbud kan forestå indberetningen,
eksempelvis hvis det pågældende tilbud anvender og
registrerer deres oplysninger i de kommunale administrative
systemer. De indsamlede data vil bl.a. være til brug for
løbende at følge udviklingen i normeringsniveauerne i
kommunerne og til at vurdere muligheden for og
hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne
minimumsnormeringer på institutionsniveau. Der vil bl.a.
være tale om oplysninger om børns ind- og
udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og
ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform
for den konkrete daginstitution og andre relevante oplysninger til
brug for opgørelse af normeringer.
Som noget nyt vil der forventeligt
også blive stillet krav om løbende ajourføring
af oplysninger om den enkelte daginstitution i
dagtilbudsregisteret, som er nødvendige med henblik på
opgørelse af normeringer.
Det foreslås i § 102 a, stk. 2,
at børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at
kommunalbestyrelsen og private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5,
§ 21, stk. 3, og §§ 101 og 102, skal tilvejebringe
og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed i tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse
vedrører oplysninger, der vil være nødvendige
for at udmønte den politiske aftale fra den 5. december 2020
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
minimumsnormeringer m.v.
Aftalepartierne har bl.a. aftalt, at der i
højere grad end i dag skal være gennemsigtighed i den
hverdag, som møder børnene i daginstitutionerne.
Forældre, kommuner og andre interesserede skal nemt og enkelt
kunne få indblik i centrale kvalitetsindikatorer for den
enkelte daginstitution.
Det følger af den politiske aftale,
at den eksisterende dagtilbudsportal skal udvides og forbedres,
så flere centrale informationer om de enkelte
daginstitutioner gøres tilgængelige og der bliver
mulighed for at sammenligne på tværs af institutioner.
Det drejer sig bl.a. om informationer på institutionsniveau,
herunder om normeringer, andelen af uddannet personale,
oprykningsalder mellem vuggestue og børnehave og alder ved
overgang til skolestart, om institutionerne modtager midler fra de
statslige puljer til sociale normeringer m.v. Informationer
på institutionsniveau vil fremgå, når en
opgørelse med den fornødne kvalitet er sikret.
Til forskel fra gældende ret vil
ministeren med den foreslåede bestemmelse kunne forlange, at
oplysninger tilvejebringes og meddeles fra kommunalbestyrelsen og
private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5, § 21, stk. 3, og
§§ 101 og 102.
Bestemmelsen omfatter både
oplysninger, kommunerne og tilbuddene allerede ligger inde med, og
oplysninger som skal tilvejebringes. For daginstitutioner/dagpleje,
der består af mere end en enhed eller et dagplejehjem, vil
oplysningerne på dagtilbudsportalen så vidt muligt
skulle fremgå for den enkelte enhed eller det enkelte
dagplejehjem. Det forudsættes, at krav om tilvejebringelse af
oplysninger skal ske under hensyntagen til det pædagogiske
personales tidsforbrug og ikke må føre til nye
målinger af børn og det pædagogiske arbejde ud
over hensigterne i den styrkede pædagogiske læreplans
børnesyn og brede læringsforståelse.
Det foreslås i § 102 a, stk. 3,
at børne- og undervisningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan
indberettes efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt
efter stk. 2, og om oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister m.v. Bemyndigelsen forventes
udmøntet således, at der vil blive fastsat regler
på bekendtgørelsesniveau om, at de i stk. 1 og 2
nævnte tilbud vil skulle tilvejebringe og indberette udvalgte
informationer om tilbuddet til bl.a. dagtilbudsregisteret, til brug
for opfølgning på udviklingen i normeringsniveau og
til offentliggørelse på bl.a. dagtilbudsportalen. De
oplysninger, der kan forventes indsamlet, er oplysninger om
børns ind- og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori
og ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform
for det konkrete tilbud og andre relevante oplysninger til brug for
opgørelse af normeringer m.v. Det vil også være
oplysninger om andre relevante kvalitetsindikatorer til brug for
udstilling på dagtilbudsportalen. Her forventes bl.a. at
være tale om oplysninger om andelen af pædagoger og
andelen af pædagogiske assistenter blandt personalet,
børnenes alder ved overgang til skolestart m.v.
Oplysninger til brug for
normeringsstatistikken og øvrige kvalitetsindikatorer til
dagtilbudsportalen ventes i udgangspunktet fortsat at skulle ske
via de indberetningsløsninger, som Danmarks Statistik
stiller til rådighed. Data om børn forventes fortsat
at blive indhentet via de kommunale pladsanvisningssystemer, hvor
data modtages direkte fra systemleverandørerne. Data om
personale forventes fortsat at blive indhentet via KRL, for
så vidt angår kommunale institutioner og institutioner,
der lønadministreres af den enkelte kommune. Styrelsen for
It og Læring forventes selv løbende at indhente
oplysninger fra disse systemer for at kende det aktuelle antal af
børn og personale, uden at det kræver ekstra
indberetning fra kommuner og institutioner.
For daginstitutioner, der ikke
lønadministreres kommunalt, forventes det, at indberetningen
af personaleoplysninger fortsat foretages af de private
lønoperatører på området eller af
institutionen selv. En forudsætning herfor er, at der stilles
krav om, at kommuner og institutioner har pligt til at oprette alle
tilbud i dagtilbudsregisteret og løbende ajourføre
disse oplysninger i modsætning til i dag, hvor brug og
ajourføring af dagtilbudsregisteret er frivilligt. Det
drejer sig f.eks. om oplysninger om institutionsnummer,
institutionsnavn, ejerform, tilknyttede enheder, institutionens
adresse m.v. Der vil herudover være en række
oplysninger, som det vil være frivilligt at indberette. For
daginstitutioner og dagplejere, der består af mere end en
enhed et dagplejehjem, vil oplysningerne i bl.a.
dagtilbudsregisteret skulle fremgå for den enkelte enhed
eller det enkelte dagplejehjem. Kommuner og private dagtilbud vil
fortsat skulle aflevere og vedligeholde institutionsoplysninger til
dagtilbudsregisteret via tilslutning til den webservice, der i dag
stilles til rådighed af Styrelsen for It og Læring. For
private dagtilbud, der ikke har deres eget administrative system
til vedligehold af institutionsoplysninger i dagtilbudsregisteret,
vil det fortsat være muligt at oprette, nedlægge og
opdatere institutioner via Styrelsen for It og Lærings
support.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig korrektion. Med
lovforslagets § 1, nr. 1, jf. det foreslåede § 102
a, stk. 1, foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra
kommunalbestyrelsen og private tilbud omfattet af dagtilbudsloven
til brug for varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner.
Af sproglige årsager foreslås det at ændre
begrebet »lovgivnings- og vejledningsfunktioner« til
»lovgivningsarbejde og vejledningsfunktioner«.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig korrektion. Med
lovforslagets § 1, nr. 1, jf. det forslåede § 102
a, stk. 2, foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelsen og
private tilbud omfattet af dagtilbudsloven skal tilvejebringe og
meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed i tilbuddets rammer og forhold i øvrigt. Af
sproglige årsager foreslås det at ændre
»gennemsigtighed om« til »gennemsigtighed
i«. Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig korrektion. Med
lovforslagets § 1, nr. 1, jf. det foreslåede § 102
a, stk. 3, foreslås det, at
børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes
efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2,
og om oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister m.v. Med henblik på at sikre mere
retvisende sprogbrug i den foreslåede bestemmelse
foreslås det at ændre »kan indberettes« til
»skal indberettes«. Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte et nyt stk. i lovens
ikrafttrædelsesbestemmelse, jf. lovforslagets § 2, nr.
1.
Ændringsforslaget vil indebære,
at loven ophæves den 1. januar 2024, samtidig med at det
forventede lovkrav om minimumsnormeringer i daginstitutioner
forventes at træde i kraft.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2021 og var til 1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 2. februar 2021
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 99. Den 26.
marts 2021 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
43 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Marie Krarup (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |