Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 29. april 2021
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker om
lovforslaget og finder det positivt, at regeringen har valgt at
genoplive Venstres frikommuneforsøg, hvilket regeringen
ellers nedlagde som noget af det første efter
regeringsdannelsen i 2019.
Venstre støtter forsøgets
hensigt: at give kommunerne mulighed for at organisere
børne- og undervisningsområdet på en ny
måde. Det er positivt, at forsøget skal sikre
medarbejderne fleksible rammer, så de kan afprøve nye
ideer og bruge deres faglighed til at sikre bedre dagtilbud og
undervisning i folkeskolen. Venstre stiller sig dog
uforstående over for, at det kun er to kommuner, der fritages
fra visse dele af regelgrebet på dagtilbudsområdet, og
ligeledes to andre kommuner, der stilles relativt frit fra
lovgivningen på folkeskoleområdet. Endvidere
vækker det undren hos Venstre, hvordan valget er faldet
på de fire pågældende kommuner, og Venstre har
også gentagne gange fremhævet utilfredshed med, at det
kun er de i forvejen udvalgte kommuner, der får mulighed for
at få mere frihed til velfærdsopgaveløsningen -
og ikke også de øvrige 96 kommuner, sådan som
VLAK-regeringen sikrede det. Det finder Venstre faktisk ikke bare
urimeligt, men også decideret uhensigtsmæssigt, for den
løsning, der kan være den rigtige i den ene kommune,
er ikke nødvendigvis den rette for en anden kommune, og
derfor bliver det et ufuldstændigt billede, der
tilvejebringes i evalueringen af forsøget, fordi der netop
kun bygges på to kommuners erfaring.
Flere friheder og det at lade sig inspirere
også af den frie sektor synes Venstre rigtig godt om, og
derfor havde Venstres medlemmer af udvalget gerne set, at det havde
været flere end de i forvejen udpegede kommuner, der var
omfattet. Venstre bruger derfor udvalgsbehandlingen som en mulighed
for at få svar på, om regeringen faktisk er villig til
at acceptere, at flere kommuner deltager i forsøget. Venstre
bemærker nemlig, at man flere steder i det kommunale bagland
gør sig overvejelse om at ansøge regeringen om at
få lov til at komme med i forsøget, og derfor vil
Venstre afklare regeringens holdning til dette, inden skønne
kommunale kræfter spildes.
Venstre konstaterer i øvrigt, at det
er lykkedes at sætte en række markante aftryk i den
politiske aftale, som bl.a. sikrer, at det frie valg på
børne- og skoleområdet ikke knægtes med
lovforslaget, hvilket der oprindelig blev spillet ud med fra
regeringens side. Grundlæggende har Venstre kæmpet for,
at flere friheder til de omfattede kommuner ikke betyder mindre
frit valg og indflydelse for den enkelte elev og forælder.
Det ville i Venstres optik have været katastrofalt, hvis det
frie valg blev kastet over bord med bindende love og regler.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Formålsparagraffen i loven
siger, at formålet med loven er frem til den 30. september
2024 at frisætte udvalgte kommuners varetagelse af
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet med henblik
på at udvikle velfærden på områderne og
skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at
øge kvaliteten og nærværet i velfærden til
gavn for borgeren.
Et afgørende punkt for succes med
forsøget er, om den enkelte kommune kan, vil og tør
fjerne det bureaukrati, som opleves som overflødigt,
samtidig med at man fastholder og nyudvikler den del af
dokumentationen og bureaukratiet, som reelt bidrager til at sikre
kvaliteten af dagtilbud og folkeskoler. Dansk Folkeparti ser frem
til at følge de udvalgte kommuners tiltag i forhold til at
fjerne unødigt bureaukrati på daginstitutions- og
folkeskoleområdet.
Formålet som beskrevet viser, hvad
det må forventes at kommunerne bliver målt på.
Kan de udvikle velfærden? Kan de øge handlerummet for
medarbejdere og lederne? Kan de øge kvaliteten, og kan de
øge nærværet til gavn for borgerne?
Dansk Folkeparti ønsker at
være helt sikre på, at der reelt og systematisk bliver
målt og vejet på, om kommunerne lykkes med de enkelte
elementer. Dansk Folkeparti forventer på grundlag af
ministerens svar på spørgsmål 1, at der sikres
en grundig og løbende evaluering, som sikrer, at
erfaringerne fra forsøgene reelt kan bruges
efterfølgende i samtlige danske kommuner.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 9
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 14, stk. 1-4 og 7« til: »§ 14, stk.
1-4, 6 og 7«.
[Præcisering af hjemmel til
at gøre forsøg med frivillige prøvefag]
2) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt.« til: »§
42, stk. 1, 2. og 3. pkt., og nr. 1-4«.
[Præcisering af, hvilke
regler kommunalbestyrelsen kan beslutte at fravige]
3) I
stk. 4 indsættes efter
»§ 6, stk. 2,«: »1.-3. pkt.«
[Præcisering af, hvad
kommunalbestyrelsen ikke kan fravige]
4) I
stk. 4 ændres », 55 b og 56
samt« til: »og 55 b, § 56, stk. 1 og 2,
og«.
[Præcisering af, hvad
kommunalbestyrelsen ikke kan fravige]
5) I
stk. 6 indsættes efter
»§ 22, stk. 12 og 13,«: »§ 24, stk.
4,«.
[Præcisering af, hvad
kommunalbestyrelsen kan fravige]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med lovforslagets § 9,
stk. 2, 1. pkt., er at give Holbæk og Esbjerg Kommuner
hjemmel til efter godkendelse fra børne- og
undervisningsministeren at fravige visse regler om
9.-klasseprøverne. Det har været hensigten, at de to
kommuner tillige skal kunne fravige regler om de frivillige
prøver, men ved en fejl mangler der en henvisning til
folkeskolelovens § 14, stk. 6, i lovforslaget. Den
foreslåede ændring har til formål at
præcisere, at kommunerne tillige skal kunne søge om at
fravige reglerne om de frivillige prøver.
Til nr. 2
Formålet med lovforslagets § 9,
stk. 2, 2. pkt., er at give Holbæk og Esbjerg Kommuner
hjemmel til at fravige regler om skolebestyrelsens
sammensætning m.v., jf. folkeskolelovens § 42, stk. 1.
Som lovforslaget er formuleret, vil kravene i stk. 1, nr. 1-4, ikke
være omfattet af muligheden for at fravige reglerne om
skolebestyrelsens sammensætning, hvilket ikke vil være
i overensstemmelse med intentionen med forslaget. Den
foreslåede ændring har således alene til hensigt
at præcisere, at kommunalbestyrelsen tillige skal kunne
fravige kravene i stk. 1, nr. 1-4.
Til nr. 3
Med den foreslåede henvisning til
folkeskolelovens § 6, stk. 2, har det været hensigten at
give Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til at fravige de
procedurekrav, der er knyttet til muligheden for at blive fritaget
fra undervisningen i kristendomskundskab. Formålet med
forsøget med velfærdsaftaler er bl.a. så vidt
muligt at give frihed fra dokumentations- og proceskrav. Som
lovforslaget er formuleret, hvor der er henvist til
folkeskolelovens § 6, stk. 2, vil kommunalbestyrelsen ikke
kunne fravige de procedurekrav, der er knyttet til muligheden for
at blive fritaget fra undervisningen i kristendomskundskab, hvilket
ikke er i overensstemmelse med det overordnede formål med
forsøget. Den foreslåede ændring
præciserer, at kommunalbestyrelsen vil kunne godkende at
fravige de procedurekrav, der knytter sig til muligheden for at
blive fritaget fra undervisningen i kristendomskundskab.
Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne fravige reglerne om, at et barn
efter anmodning kan fritages fra at deltage i undervisningen i
kristendomskundskab.
Til nr. 4
I lovforslagets § 9, stk. 4, er
oplistet en række bestemmelser i folkeskoleloven, som
kommunalbestyrelsen ikke vil kunne fravige som led i
forsøget med velfærdsaftaler. Som lovforslaget er
formuleret, vil kommunalbestyrelsen ikke kunne fravige
folkeskolelovens § 56, stk. 3, om indberetning af oplysninger
om elevernes trivsel, hvilket ikke er i overensstemmelse med den
politiske aftale, som lovforslaget er en udmøntning af. Med
forslaget præciseres det derfor, at folkeskolelovens §
56, stk. 3-5, om måling og indberetning af oplysninger om
elevernes trivsel, ikke er omfattet af lovforslagets § 9, stk.
4.
Til nr. 5
I lovforslagets § 9, stk. 6, er
anført en række bemyndigelsesbestemmelser, i
medfør af hvilke der er udstedt bekendtgørelser. Det
er formålet med bestemmelsen at give kommunalbestyrelsen
adgang til at fravige regler, der er fastsat på
bekendtgørelsesniveau. Ved en fejl er der ikke indsat en
henvisning til folkeskolelovens § 24, stk. 4, hvorefter
kommunalbestyrelsen efter regler fastsat af børne- og
undervisningsministeren kan træffe beslutning om
nedlæggelse af en skole. Bekendtgørelsen er dog
nævnt i bemærkningerne til lovforslaget. Det
præciseres derfor, at kommunalbestyrelsen som led i
forsøg med velfærdsaftaler vil kunne fravige regler,
der er fastsat i medfør af folkeskolelovens § 24, stk.
4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 25.
marts 2021 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
18 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse. Børne- og
undervisningsministeren har besvaret spørgsmål 1.
Udvalget forventer spørgsmål 2-18 besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Maja Torp (V) Ellen
Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen
(V) Stén Knuth (V) nfmd.
Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |