Skriftlig fremsættelse (24. marts
2021)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Ret til at
få fratrukket merindtægt som følge af arbejde
relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-,
senior- og førtidspension m.v.)
(Lovforslag nr. L 197)
Lovforslaget
udmønter aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten
og Nye Borgerlige om ingen modregning i pension for
ekstraindtægter i relation til COVID-19.
Lovforslaget
har følgende hovedelementer:
Merindtægter, der kan tilskrives mer-
eller overarbejde, som er relateret til covid-19, skal ikke
medregnes ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget til
brug for beregning af folke-, senior- eller førtidspension.
Ordningen vil omfatte merindtægter, der er udbetalt for
perioden fra marts 2020 til og med december 2021, og som udbetales
som følge af mer- eller overarbejde, der kan tilskrives
covid-19. For pensionister, der fra den 1. marts 2020 eller senere
får en indtægt fra et nyt ansættelsesforhold
relateret til covid-19, uanset om der er tale om hoved- eller
bibeskæftigelse, foreslås det, at der vil kunne ses
bort fra hele indtægten. En sådan indtægt vil
således i sin helhed blive anset for at være en
merindtægt, der vil skulle ses bort fra ved beregning af
pension.
Folke-, senior- eller
førtidspensionister, som ønsker at gøre brug
af ordningen, skal foretage en digital indberetning til Udbetaling
Danmark, vedr. de merindtægter, der skyldes arbejde i
relation til covid-19.
Pensionisten skal ved indberetning afgive
en tro- og love-erklæring på, at de indberettede
oplysninger er korrekte og kan henføres til
covid-19-relateret arbejde. Derudover skal pensionisten
vedlægge en arbejdsgivererklæring, som erklærer,
at pensionisten eller dennes ægtefælle/samlever har
haft merindtægter fra den givne arbejdsplads som følge
af mer- eller overarbejde, og at det ekstra arbejde kan relateres
til covid-19. Samtidig skal relevante lønsedler
vedlægges som dokumentation.
På grund
af den ekstraordinære situation er der behov for, at
lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
er sendt i høring parallelt med fremsættelsen, og at
det ikke har været muligt at sende i høring forud for
fremsættelsen.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 27. april 2021.
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at
ændringerne vil medføre offentlige merudgifter
på ca. 61 mio. kr. i 2021, 59 mio. kr. i 2022 efter skat og
tilbageløb.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.