Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 19. april 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
foretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
3. Berigtigelse af de administrative
konsekvenser for erhvervslivet fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har den 12.
april 2021 oversendt et brev til udvalget, hvor de administrative
konsekvenser for erhvervslivet berigtiges. Brevet er omdelt
på bilag 1.
4. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, EL, DF, SF, RV og NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der skal sikre, at omkring 15.000
familier i 2020 og 2021 undgår, at f.eks.
ægtefællen på førtidspension bliver
modregnet, fordi vedkommendes ægtefælle påtager
sig ekstra merarbejde i en helt særlig situation, hvor hele
Danmark har kæmpet med corona og stadig kæmper for at
komme fri af coronarestriktionerne.
Familierne skal selvfølgelig ikke
straffes for at have ydet en ekstra indsats i en
ekstraordinær situation. Vi skylder dem tværtimod en
meget stor tak. Lovforslaget er en udmøntning af en politisk
aftale, som blev indgået, efter at V's beslutningsforslag med
samme forslag blev behandlet i Folketinget den 23. februar 2021.
Det gjorde V på baggrund af alt for mange historier, der
viste, at danskere oplevede at blive ramt af en sammensat
marginalskat på op til 70 pct., hvis de havde ydet en ekstra
indsats i forbindelse med coronakrisen.
Statsministeren påstod, at der kun
var tale om såkaldte enkeltsager. Omkring 15.000
berørte familier vidner om noget andet. De fortjener
anerkendelse for deres arbejde - ikke et ekstra
skattesmæk.
I V har vi desuden gennem årene taget
flere tiltag vedrørende modregningsreglerne for at sikre
balancen mellem, at det skal kunne betale sig at arbejde, og at man
har et ansvar for at forsørge sin egen familie. V stod
således i spidsen for at lempe modregningsreglerne for
folkepensionister i finansloven 2019, ligesom V har lempet reglerne
i aftalen om seniorpensionen og aftalen om flere år på
arbejdsmarkedet.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget og er tilfredse med, at regeringen har
lyttet til forslaget om, hvordan man kan løse problemet med
covid-19 relateret overarbejde således, at pensionister
får mulighed for at foretage en digital indberetning til
Udbetaling Danmark om ekstraindkomst forbundet med coronarelaterede
ekstravagter. Indberetningen kan både vedrøre
pensionistens indkomst eller en ægtefælles/samlevers
indkomst. Herefter vil man i forbindelse med den årlige
efterregulering af pension kunne korrigere for de indberettede
coronarelaterede ekstraindtægter, og pensionisterne vil
få efterbetalt, det de har mistet i coronaperioden. Dette
gælder for 2020 og 2021, hvor der er tale om coronarelateret
ekstraarbejde.
Det vil betyde meget for dem, der er
på arbejdsmarkedet, at de ikke skal gå og tænke
for meget på, om de ved at tage ekstra arbejde vil komme til
at forringe indtægten for deres
ægtefælle/samlever, der er på
førtidspension eller folkepension. Det vil også
betyde, at der er flere, der kan se en økonomisk gevinst i
at arbejde ekstra til gavn for samfundet.
De, der i denne covid-19-tid yder en ekstra
indsats og udsætter sig selv for smitte, skal ikke straffes,
men belønnes, og det vil dette lovforslag sikre.
6. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 30 affattes stk.
2 således:
»Stk. 2.
Indtægt, jf. stk. 1, omfatter A- og B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag,
samt lignende indtægt fra et andet EU-/EØS-land,
Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller
Grønland. B-indkomst, som indgår i en virksomheds
over- eller underskud, er ikke omfattet af 1. pkt.«
[Præcisering af typen af
indtægt, der kan indberettes, og udvidelse af det geografiske
område for indtjening af covid-19-relateret merindtægt
til Storbritannien]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 30 ændres i stk. 5, nr. 1,
»ansættelseskontrakten for« til:
»erklæring fra arbejdsgiver om påbegyndelse
af«.
[Ændring af
dokumentationskrav]
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 30 indsættes i stk. 8, 2. pkt., efter
»samlever,«: »der er pensionist, og«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 32 b affattes stk. 2 således:
»Stk. 2.
Indtægt, jf. stk. 1, omfatter A- og B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag,
samt lignende indtægt fra et andet EU-/EØS-land,
Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller
Grønland. B-indkomst, som indgår i en virksomheds
over- eller underskud, er ikke omfattet af 1. pkt.«
[Præcisering af typen af
indtægt, der kan indberettes, og udvidelse af det geografiske
område for indtjening af covid-19-relateret merindtægt
til Storbritannien]
5) I
den under nr. 2 foreslåede § 32 b ændres i stk. 5, nr. 1,
»ansættelseskontrakten for« til:
»erklæring fra arbejdsgiver om påbegyndelse
af«.
[Ændring af
dokumentationskrav]
6) I
den under nr. 2 foreslåede § 32 b indsættes i stk. 8, 2. pkt., efter
»samlever,«: »der er pensionist, og«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 2
7) I
den under nr. 1 foreslåede § 28 affattes stk.
2 således:
»Stk. 2.
Indtægt, jf. stk. 1, omfatter A- og B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag,
samt lignende indtægt fra et andet EU-/EØS-land,
Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller
Grønland. B-indkomst, som indgår i en virksomheds
over- eller underskud, er ikke omfattet af 1. pkt.«
[Præcisering af typen af
indtægt, der kan indberettes, og udvidelse af det geografiske
område for indtjening af covid-19-relateret merindtægt
til Storbritannien]
8) I
den under nr. 1 foreslåede § 28 ændres i stk. 5, nr. 1,
»ansættelseskontrakten for« til:
»erklæring fra arbejdsgiver om påbegyndelse
af«.
[Ændring af
dokumentationskrav]
9) I
den under nr. 1 foreslåede § 28 indsættes i stk. 8, 2. pkt., efter
»samlever,«: »der er pensionist, og«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Det fremgår af det foreslåede
§ 30, stk. 2, jf. § 1, nr. 1, og af § 32 b, stk. 2,
jf. § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag, hvilke typer af
indtægter der mere præcist indgår i ordningen, og
som vil kunne medføre, at der vil kunne ses bort fra
indtægterne, hvis de er covid-19-relaterede. Efter forslaget
til bestemmelserne omfatter covid-19-relateret indtægt A- og
B-indkomst, der er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om
et indkomstregister, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag,
jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag, og B-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtig
til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, samt
lignende indtægt fra et andet EU-/EØS-land, Schweiz,
Færøerne eller Grønland.
Formålet med bestemmelserne er at
afgrænse indtægten således, at det kun er
indtægt fra et lønmodtagerforhold eller et
lønmodtagerlignende forhold, der vil kunne ses bort fra ved
efterreguleringen af pensionen.
Tilsvarende vil der også kunne ses
bort fra lignende indtægter fra et andet EU-/EØS-land,
Schweiz, Færøerne eller Grønland.
Det fremgår ikke klart af de
foreslåede bestemmelser, at B-indkomst, som indgår i en
virksomheds over- eller underskud, ikke er en indtægt, der er
omfattet af ordningen om covid-19-relateret indtægt, der kan
ses bort fra ved opgørelsen af pensionsgrundlaget ved
efterregulering.
På denne baggrund foreslås det,
at det kommer til at fremgå af bestemmelserne, at B-indkomst,
som indgår i en virksomheds over- eller underskud, ikke er en
indtægt, der kan ses bort fra.
Derudover foreslås bestemmelsen
sprogligt præciseret ved at forkorte ordlyden således,
at indberetning til indkomstregisteret og de to henvisninger til
lov om et indkomstregister udgår, idet indholdet gør
teksten uklar og er overflødig, da al A- og B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, er omfattet af
bestemmelsen. Det vil sige, at der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, uanset om indtægten indberettes til
indkomstregistret. Disse dele af ændringsforslaget vil ikke
indebære materielle ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 1 og 2.
Derudover foreslås det at udvide det
geografiske område for indtjening af covid-19-relateret
merindtægt til også at omfatte Storbritannien
således, at Storbritannien sidestilles med EU/EØS,
Schweiz, Færøerne og Grønland i relation til
den foreslåede ordning. Dermed vil covid-19-relaterede
indtægter fra Storbritannien også kunne undtages,
således at der sker en ligebehandling med andre EU-lande,
selv om Storbritannien er udtrådt af EU.
Til nr. 2 og 5
I det under nr. 1 foreslåede §
30, stk. 5, nr. 1, og under nr. 2 foreslåede § 32 b,
stk. 5, nr. 1, i det fremsatte lovforslag foreslås det, at
indberetningen skal indeholde ansættelseskontrakten for
ansættelsesforhold, jf. stk. 4, d.v.s.
ansættelseskontrakten for ansættelsesforhold relateret
til covid-19, som er påbegyndt den 1. marts 2020 eller
senere.
Det foreslås med
ændringsforslagene, at der i stedet for krav om at
vedlægge en ansættelseskontrakt til indberetningen skal
vedlægges en erklæring fra arbejdsgiveren om
påbegyndelse af ansættelsesforhold således, at
arbejdsgiveren bekræfter ansættelsestidspunktet, og at
ansættelsen er relateret til covid-19.
Baggrunden for forslaget er, at en
arbejdsgivererklæring under hensyn til dataminimering anses
for tilstrækkelig dokumentation.
Til nr. 3 og 6
I det under nr. 1 foreslåede §
30, stk. 8, og det under nr. 2 foreslåede § 32 b, stk.
8, fremgår, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte nærmere bestemmelser om efterbetaling af
pension til efterlevende ægtefælle eller samlever.
Bemyndigelsesbestemmelserne foreslås
præciseret således, at det fremgår, at de
ægtefæller og samlevere, der vil blive fastsat regler
om efterbetaling af pension til, skal være pensionister.
Dette fremgår af lovbemærkningerne til de i
lovforslaget foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, men vil
med ændringsforslagene komme til at fremgå direkte af
ordlyden.
Der er tale om en præcisering af
bemyndigelsesbestemmelserne.
Til nr. 7
Det fremgår af det foreslåede
§ 28, stk. 2, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1,
hvilke typer af indtægter der mere præcist indgår
i ordningen, og som vil kunne medføre, at der vil kunne ses
bort fra indtægterne, hvis de er covid-19-relaterede.
Efter forslaget til bestemmelserne omfatter
covid-19-relateret indtægt A- og B-indkomst, der er
indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om
arbejdsmarkedsbidrag, og B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtig til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, samt lignende
indtægt fra et andet EU-/EØS-land, Schweiz,
Færøerne eller Grønland.
Formålet med bestemmelserne er at
afgrænse indtægten således, at det kun er
indtægt fra et lønmodtagerforhold eller et
lønmodtagerlignende forhold, der vil kunne ses bort fra ved
efterreguleringen af pensionen.
Tilsvarende vil der også kunne ses
bort fra lignende indtægter fra et andet EU-/EØS-land,
Schweiz, Færøerne eller Grønland, idet det
foreslås, at der vil skulle ses bort fra »lignende
indtægt« fra disse lande.
Det fremgår ikke klart af den
foreslåede bestemmelse, at B-indkomst, som indgår i en
virksomheds over- eller underskud, ikke er en indtægt, der er
omfattet af ordningen om covid-19-relateret indtægt, der kan
ses bort fra ved opgørelsen af pensionsgrundlaget ved
efterregulering.
På denne baggrund foreslås det,
at det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at B-indkomst,
som indgår i en virksomheds over- eller underskud, ikke er en
indtægt, der kan ses bort fra.
Derudover foreslås bestemmelsen
sprogligt præciseret ved at forkorte ordlyden således,
at indberetning til indkomstregisteret og de to henvisninger til
lov om et indkomstregister udgår, idet indholdet gør
teksten uklar og er overflødig, da al A- og B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, er omfattet af
bestemmelsen. Det vil sige, at der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, uanset om indtægten indberettes til
indkomstregisteret. Denne del af ændringsforslaget vil ikke i
øvrigt indebære materielle ændringer i forhold
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1.
Derudover foreslås det at udvide det
geografiske område for indtjening af covid-19-relateret
merindtægt til også at omfatte Storbritannien
således, at Storbritannien sidestilles med EU/EØS,
Schweiz, Færøerne og Grønland i relation til
den foreslåede ordning. Dermed vil covid-19-relaterede
indtægter fra Storbritannien også kunne undtages,
således at der sker en ligebehandling med andre EU-lande,
selv om Storbritannien er udtrådt af EU.
Til nr. 8
I det under nr. 1 foreslåede §
28, stk. 5, nr. 1, i det fremsatte
lovforslag foreslås det, at indberetningen skal indeholde
ansættelseskontrakten for ansættelsesforhold, jf. stk.
4, d.v.s. ansættelseskontrakten for ansættelsesforhold
relateret til covid-19, som er påbegyndt den 1. marts 2020
eller senere. Det foreslås med ændringsforslaget, at
der i stedet for krav om at vedlægge en
ansættelseskontrakt til indberetningen skal vedlægges
en erklæring fra arbejdsgiveren om påbegyndelse af
ansættelsesforholdet således, at arbejdsgiveren
bekræfter ansættelsestidspunktet, og at
ansættelsen er relateret til covid-19.
Baggrunden for forslaget er, at en
arbejdsgivererklæring under hensyn til dataminimering anses
for tilstrækkelig dokumentation.
Til nr. 9
I det under nr. 1 foreslåede §
28, stk. 8, fremgår det, at bemyndigelsen vil blive anvendt
til at fastsætte nærmere bestemmelser om efterbetaling
af pension til en efterlevende ægtefælle eller
samlever.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås
med ændringsforslaget præciseret således, at det
fremgår, at de ægtefæller og samlevere, der vil
blive fastsat regler om efterbetaling af pension til, skal
være pensionister. Dette fremgår af
lovbemærkningerne til den i lovforslaget foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse, men vil med det foreslåede
ændringsforslag komme til at fremgå direkte af ordlyden
af lovforslaget.
Der er tale om en præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen.
7. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 13. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 24.
marts 2021 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |