Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (Udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget.
Et andet
mindretal (NB) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Vi har et godt og stærkt
pensionssystem i Danmark, som er anerkendt internationalt. Det
skyldes i høj grad, at pensionen sikres af både
offentlige pensioner (f.eks. folkepension og ATP),
arbejdsmarkedspensioner og individuelle, private
pensionsordninger.
Igennem de seneste årtier har der
været en stigende udbredelse af arbejdsmarkedspensionerne,
men selv om det er tilfældet, er der stadig mange danskere,
som kun har folkepensionen og ATP som indtægtsgrundlag i
alderdommen. Faktisk har ca. 40 pct. af folkepensionisterne ikke
andet forsørgelsesgrundlag end ATP og folkepension i
dag.
ATP udgør derfor en del af den
økonomiske grundtryghed for rigtig mange danskere, og for V
er det afgørende, at ATP har rammerne for at sikre et godt
afkast til danske pensionsopspare. V er optaget af at sikre tryghed
om danskernes pensionsopsparinger, så danskerne har vished
for, at deres pensionsindbetalinger bliver forvaltet sikkert og med
et godt afkast.
V kan derfor støtte, at ATPs
bestyrelse får redskaberne til at sikre højere
realværdisikrede pensioner til medlemmerne. Med lovforslaget
gives der mulighed for, at ATP kan investere i aktiver med en
højere risiko. Det er en nødvendighed, hvis der skal
sikres et højere afkast og dermed sikres fortsat tryghed om
danskernes pensionsopsparinger.
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer,
at det har været en mudret lovgivningsproces, og det har
været nødvendigt med tre tekniske gennemgange af
lovforslaget. V lægger vægt på
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger til
Finanstilsynets interne høringssvar i bilag 1 til
spørgsmål 3 og notatet om Finanstilsynets tilsyn med
ATP i bilag 3 til spørgsmål 3, som har skabt den
nødvendige klarhed, tryghed og gennemsigtighed. V stemmer
for lovforslaget.
Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget noterer, at det under behandlingen af
lovforslaget er blevet drøftet, at ATP's produkt og
virksomhed også er en politisk opgave. Partierne henviser i
den forbindelse til beslutningsforslag nr. B 107, forslag til
folketingsbeslutning om hensyntagen til menneskerettigheder og
miljø- og klimamæssig bæredygtighed i ATP's
investeringer, som blev behandlet tidligere i indeværende
samling. Partierne understreger i forlængelse heraf, at
partierne ønsker, at ATP foretager sine investeringer med
hensyn til miljø- og klimamæssig bæredygtighed
og med menneskerettigheder for øje, og at dette
således netop burde være muligt at sikre. Partierne
understreger yderligere, at de ønsker åbenhed og
gennemsigtighed om investeringerne. Partierne opfordrer ministeren
til at indkalde Folketingets partier til et serviceeftersyn af
lovgivningen, 1 år efter lovforslaget træder i kraft
med henblik på bl.a. at drøfte potentialet i
grønne investeringer.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 6. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Medarbejdere fra
Beskæftigelsesministeriet har den 26. marts 2021 foretaget en
teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 22. januar 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - 140. Den 24. marts 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |