Fremsat den 24. marts 2021 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18.
juni 2012, lov nr. 635 af 12. juni 2013, lov nr. 640 af 8. juni
2016, lov nr. 673 af 8. juni 2017, lov nr. 716 af 8. juni 2018 og
senest ved lov nr. 644 af 19. maj 2020, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2020-21« til: »2021-22«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det påhviler justitsministeren i folketingsåret
2020-21 at fremsætte lovforslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4, der fastsætter en pligt
for teleudbyderne til at registrere og opbevare (logge) oplysninger
om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
af strafbare forhold, jf. § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af retsplejeloven mv., som senest ændret ved
lov nr. 644 af 19. maj 2020.
Retsplejelovens § 786, stk. 4, udgør - sammen med
bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af
elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, som ændret ved bekendtgørelse nr. 660
af 19. juni 2014 (logningsbekendtgørelsen), der er udstedt
med hjemmel i bestemmelsen - de gældende logningsregler.
Logningsreglerne indebærer overordnet set, at en række
oplysninger om tele- og internetkommunikation skal registreres og
opbevares hos teleudbyderne, således at politiet, herunder
Politiets Efterretningstjeneste (PET), til brug for efterforskning
og retsforfølgning af strafbare forhold kan indhente
nærmere specificerede oplysninger, som de har brug for i
konkrete sager. Det er en betingelse for politiets indhentelse af
oplysninger, at oplysningerne i hvert enkelt tilfælde
indhentes i overensstemmelse med retsplejelovens almindelige regler
om indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition. Det
forudsætter som udgangspunkt, at rettens kendelse opnås
forud for indhentelsen. De almindelige regler i retsplejeloven om
tvangsindgreb gælder også for PET, jf. PET-lovens
§ 6.
Ved lov nr. 644 af 19. maj 2020 om ændring af
retsplejeloven og visse andre love (Ændring af
revisionsbestemmelse) udskød Folketinget revisionen af
logningsreglerne til samlingen 2020-21.
Baggrunden for udskydelsen var bl.a., at udformningen af de nye
logningsregler efter Justitsministeriets vurdering burde ske
på et fuldt oplyst grundlag, og at rækkevidden af
Tele2-dommen (EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i de forenede
sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl.) skulle
fastlægges i fællesskab med de øvrige EU-lande
og Kommissionen. Endvidere verserede der på tidspunktet sager
for EU-Domstolen (de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La
Quadrature du Net m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux
francophones et germanophone m.fl.), som kunne få betydning
for medlemsstaternes mulighed for at fastsætte nationale
logningsregler. Som følge heraf og i lyset af, at
EU-Domstolens kommende domme i de ovenfor omtalte logningssager
ville kunne give svar på, hvordan logningsregler kan
indrettes, fandt Justitsministeriet det derfor rigtigst at afvente
EU-Domstolens domme, inden der blev taget stilling til den
fremtidige indretning af de danske logningsregler.
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i de forenede
sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18,
Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl. Dommen har
betydning for medlemsstaternes mulighed for at pålægge
teleudbydere mv. at lagre oplysninger om trafik- og
lokaliseringsdata til brug for bl.a. efterforskning og
retsforfølgning af grov kriminalitet og terror. Der henvises
til notat af 19. november 2020, som er sendt til Folketingets
Retsudvalg og Folketingets Europaudvalg (EUU Alm. del - bilag
101).
I dommen af 6. oktober 2020 indgår en række nye
elementer. Selvom EU-Domstolen gentager udgangspunktet i
Tele2-dommen om, at EU-retten er til hinder for en generel og
udifferentieret logningsforpligtelse, så fastslår
EU-Domstolen samtidig, under hvilke betingelser og i hvilke
situationer udgangspunktet kan fraviges. Det gælder bl.a.
logning med henblik på beskyttelse af den nationale
sikkerhed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der på baggrund
af dommen af 6. oktober 2020 er behov for at ændre i de
gældende regler om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik. Endvidere vurderes det nødvendigt at
ændre reglerne om adgang til loggede oplysninger.
Det er fortsat Justitsministeriets vurdering, at udformningen af
de nye logningsregler bør ske på et fuldt oplyst
grundlag, og at rækkevidden af dommen af 6. oktober 2020
bør fastlægges i fællesskab med de øvrige
EU-lande og Kommissionen. Dette vil sikre, at de nye regler holdes
inden for EU-rettens rammer. Desuden vil en fælles tilgang i
EU være med til at sikre, at telebranchen i Danmark ikke
pålægges unødige byrder. Justitsministeriet er
derfor i tæt dialog med de øvrige medlemsstater, om
hvordan dommen skal fortolkes. Justitsministeren forventer at kunne
præsentere en skitse til revision af de danske regler
på området i løbet af foråret 2021.
Som følge heraf foreslås det at udskyde revisionen
af logningsreglerne til folketingsåret 2021-22.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved
§ 2 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN?s Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det
udbydere af telenet eller teletjenester at foretage registrering og
opbevaring (logning) i 1 år af oplysninger om teletrafik til
brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold. Justitsministeren kan efter forhandling med
erhvervsministeren og energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætte nærmere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 378 af 6. juni
2002 (bemærkningerne til § 2, nr. 2 og 3, i lovforslag
nr. L 35 som fremsat, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling),
Tillæg A, side 879), at retsplejelovens § 786, stk. 4,
indebærer en pligt for udbydere af telenet og teletjenester
til at registrere både tele- og internetkommunikation.
Det bemærkes, at det i pkt. 1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget er forudsat, at udbyderne alene
skal logge oplysninger om trafikdata og ikke selve indholdet af
kommunikationen.
De nærmere regler om logning, herunder hvilke oplysninger
udbyderne skal logge, fremgår af
logningsbekendtgørelsen, jf. nærmere herom i pkt.
2.3.
De nærmere betingelser for, hvornår teleudbyderne
skal udlevere oplysningerne til politiet, fremgår af
retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder bl.a., at
udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde som
udgangspunkt kræver, at rettens kendelse opnås forud
for udleveringen.
2.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med indførelsen af retsplejelovens §
786, stk. 4, blev det fastsat, at bestemmelsen senere skulle
revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 skulle
justitsministeren således i folketingsåret 2005-06
fremsætte forslag om revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder
(pkt. 3.1.3.3 i de almindelige bemærkninger til L 35 som
fremsat, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg
A, side 854), at en ordning med pligtmæssig logning af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet
fandt det hensigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle
år efter dens iværksættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev revisionen
udskudt til folketingsåret 2009-10. Baggrunden herfor var
ifølge lovens forarbejder (pkt. 10.2 i de almindelige
bemærkninger til L 217 som fremsat, jf. Folketingstidende
2005-2006, Tillæg A, side 7217), at der i 2006 endnu ikke
forelå nogen erfaringer med anvendelsen af retsplejelovens
§ 786, stk. 4, som - sammen med logningsbekendtgørelsen
- først blev sat i kraft den 15. september 2007.
Logningsbekendtgørelsens regler gennemførte bl.a.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF af 15.
marts 2006 om lagring af data genereret eller behandlet i
forbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige
elektroniske kommunikationstjenester eller elektroniske
kommunikationsnet og om ændring af direktiv 2002/58/EF
(logningsdirektivet).
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2011-12, således at bl.a. resultatet af
en evaluering af logningsdirektivet i EU-regi kunne indgå i
overvejelserne i forbindelse med revisionen. Justitsministeriet var
endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med
logningsreglerne med henblik på at vurdere behovet for
eventuelle ændringer. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 4 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende
2009-10, A, L 180 som fremsat, side 7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2012-13. Revisionen blev oprindeligt
foreslået udskudt til folketingsåret 2013-14 under
hensyn til, at Kommissionen i tilknytning til
offentliggørelsen af en evalueringsrapport om
logningsdirektivet havde bebudet et forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen af
lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid
ændret, idet et flertal i Folketinget ønskede at
fremrykke revisionen til folketingsåret 2012-13. Der henvises
til lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger,
jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 53 som fremsat, side 4, og
Retsudvalgets betænkning af 31. maj 2012, B, side 3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2014-15. Baggrunden herfor var ifølge
lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2012-2013, A, L 142 som fremsat, side 5), at
Kommissionens tidligere bebudede forslag til revision af
logningsdirektivet nu først forventedes fremsat i
løbet af 2013 eller eventuelt 2014. Justitsministeriet
tilkendegav endvidere i forbindelse med behandlingen af forslaget,
at reglerne om logning af oplysninger om internettrafik
(sessionslogning) efter ministeriets opfattelse burde revideres i
folketingsåret 2014-15, uanset om revisionen af
logningsdirektivet måtte blive yderligere forsinket med den
konsekvens, at de logningsregler, der byggede på direktivet,
ikke kunne revideres i det pågældende
folketingsår, jf. besvarelsen af spørgsmål nr.
14 (L 142) fra Folketingets Retsudvalg.
Der blev i folketingsåret 2014-15 fremsat lovforslag om at
udskyde revisionen til folketingsåret 2015-16. Baggrunden
herfor var ifølge forslaget (pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A,
L 193 som fremsat, side 5) at afvente en afklaring af, om - og i
givet fald hvornår - Kommissionen ville fremsætte
forslag om nye EU-regler på området efter EU-Domstolens
dom af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og C-594/12,
Digital Rights Ireland Ltd. Ved dommen erklærede EU-Domstolen
direktiv 2006/24/EF (logningsdirektivet) for ugyldigt. Lovforslaget
nåede dog ikke at blive vedtaget på grund af
udskrivelsen af folketingsvalg den 27. maj 2015.
Ved lov nr. 640 af 8. juni 2016 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2016-17. Baggrunden herfor var, at et eksternt
konsulentfirma havde foretaget beregninger vedrørende en
række anbefalinger, som Rigspolitiet var fremkommet med til
brug for revisionen, som pegede på, at
omstillingsomkostninger for udbyderne ved at følge
anbefalingerne var i omegnen af en milliard kr. Det oversteg efter
Justitsministeriets opfattelse grænsen for det acceptable.
Samtidig havde Justitsministeriet indledt en dialog med en
række store udbydere og interesseorganisationer inden for
tele- og internetbranchen, og ministeriet fandt det
hensigtsmæssigt at fortsætte denne dialog, før
revisionen blev foretaget. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 183 som fremsat, side 4).
Ved lov nr. 673 af 8. juni 2017 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2017-18. Baggrunden herfor var ifølge
lovens forarbejder (pkt. 3 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 191 som fremsat, side 6-7) navnlig,
at Justitsministeriet var ved at udrede, hvordan de danske
logningsregler kunne tilpasses i lyset af EU-Domstolens dom i
Tele2-sagen, jf. pkt. 2.3 nedenfor, at et centralt element i den
udredning var en dialog med de andre EU-lande, og at Kommissionen
havde tilkendegivet at ville udarbejde retningslinjer for, hvordan
medlemsstaterne kunne fastsætte nationale logningsregler i
lyset af dommen i Tele2-sagen.
Ved lov nr. 716 af 8. juni 2018 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2018-19. Baggrunden herfor var ifølge
lovens forarbejder (pkt. 3 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 218 som fremsat, side 5-6), at det
efter Justitsministeriets opfattelse var afgørende, at
udformningen af nye logningsregler skete på et fuldt oplyst
grundlag, og at udlægningen af Tele2-dommens konsekvenser
skete i fællesskab med de øvrige EU-lande og
Kommissionen. Den fælles proces var vigtig for at sikre, at
de nye regler holdes inden for EU-rettens rammer, og at politiet,
herunder PET, samtidig har de redskaber, der skal til for at
bekæmpe alvorlig kriminalitet. Endvidere ville en
fælles tilgang i EU efter Justitsministeriets opfattelse
være med til at sikre, at telebranchen ikke pålagdes
unødige byrder.
Justitsministeren fremsatte den 24. april 2019 et lovforslag om
udskydelse af revision af logningsreglerne til folketingsåret
2019-20. Lovforslaget bortfaldt som følge af udskrivelsen af
folketingsvalg den 7. maj 2019.
Ved lov nr. 644 af 19. maj 2020 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2020-21. Baggrunden herfor var ifølge
lovens forarbejder (pkt. 3 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2019-20, A, L 87 som fremsat, side 6) bl.a., at
udformningen af de nye logningsregler efter Justitsministeriets
vurdering burde ske på et fuldt oplyst grundlag, og at
rækkevidden af Tele2-dommen (EU-Domstolens dom af 21.
december 2016 i de forenede sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og
Watson m.fl.) skulle fastlægges i fællesskab med de
øvrige EU-lande og Kommissionen. Endvidere verserede der
på tidspunktet sager for EU-Domstolen (de forenede sager
C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18, Ordre
des barreaux francophones et germanophone m.fl.), som kunne
få betydning for medlemsstaternes mulighed for at
fastsætte nationale logningsregler. Som følge heraf og
i lyset af, at EU-Domstolens kommende domme i de ovenfor omtalte
logningssager ville kunne give svar på, hvordan
logningsregler kan indrettes, fandt Justitsministeriet det derfor
rigtigst at afvente EU-Domstolens domme, inden der blev taget
stilling til den fremtidige indretning af de danske
logningsregler.
2.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere
af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logningsbekendtgørelsen) er udstedt med
hjemmel i bl.a. retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. september
2007.
Bekendtgørelsen blev ændret ved
bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014, hvorved reglerne om
logning af oplysninger om såkaldt sessionslogning (logning af
en række forbindelsesoplysninger om internettrafik) blev
ophævet.
Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1,
at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til
slutbrugere skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, der genereres eller behandles i deres net,
således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Udtrykket »udbyder« skal forstås i
overensstemmelse med samme udtryk i § 2, nr. 1, i
lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014 med senere
ændringer om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleloven). Det betyder, at alle parter, der på kommercielt
grundlag stiller kommunikationsnet eller -tjenester til
rådighed for slutbrugere, skal foretage registrering og
opbevaring af en række oplysninger. Logningsforpligtelsen
påhviler således alene de kommercielle udbydere af
kommunikationsnet mv., hvorfor bl.a. en række offentlige
myndigheder og institutioner ikke er omfattet heraf. Det
gælder bl.a. biblioteker, hospitaler, universiteter og
folkeskoler, der på ikke-kommercielt grundlag stiller net
eller tjenester til rådighed for eksterne parter
(lånere, patienter, studerende mv.).
Logningsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse for
transport af radio- og tv-programmer og for andelsforeninger,
ejerforeninger, antenneforeninger og lignende foreninger eller
sammenslutninger heraf, der inden for foreningen eller
sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og
3.
Efter logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne
registrere en række nærmere angivne oplysninger om
fastnet- og mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og MMS-kommunikation. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldende og det opkaldte
nummer, tidspunktet for kommunikationens start og afslutning, og -
for så vidt angår mobiltelefoni - den eller de celler,
som en mobiltelefon er forbundet til ved kommunikationens start og
afslutning, samt de tilhørende masters præcise
geografiske eller fysiske placering på tidspunktet for
kommunikationen, samt oplysninger om anonyme tjenester
(taletidskort). Oplysningerne giver dermed mulighed for, at
politiet kan fastslå, hvem der har kommunikeret med hvem,
hvornår de har kommunikeret, og hvor de befandt sig på
tidspunktet for kommunikationen.
Efter logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne
registrere visse nærmere angivne oplysninger om en brugers
adgang til internettet. Det gælder bl.a. tidspunktet for
kommunikationens start og afslutning og oplysninger om den tildelte
brugeridentitet (IP-adresse) på det pågældende
tidspunkt.
Efter logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne
registrere en række nærmere angivne oplysninger om brug
af udbyderens egne e-mail- og internettelefonitjenester, herunder
bl.a. oplysninger om modtagende og afsendende e-mailadresser.
Udbyderne skal i ingen tilfælde registrere eller opbevare
indholdet af kommunikation, hverken i forbindelse med
telekommunikation, brug af internettet eller brug af udbyderens
egne kommunikationstjenester.
Hvis de i §§ 4-6 nævnte oplysninger kan
registreres af flere udbydere, skal oplysningerne registreres og
opbevares af mindst én af udbyderne, jf.
logningsbekendtgørelsens § 7.
Efter logningsbekendtgørelsens § 8 kan registrering
og opbevaring af de i §§ 4-6 nævnte oplysninger
efter aftale med udbyderen på dennes vegne foretages af en
anden udbyder eller af en tredjemand.
De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf.
logningsbekendtgørelsens § 9.
Manglende iagttagelse af logningspligten efter
bekendtgørelsen straffes med bøde, jf.
logningsbekendtgørelsens § 10.
2.4. EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 i de forenede
sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18,
Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl. (om de
franske og belgiske logningsregler)
I EU-Domstolens dom af 6. december 2020 i sagerne om de franske
og belgiske logningsregler gentager EU-Domstolen udgangspunktet i
Tele2-dommen (om foreneligheden af bl.a. de svenske logningsregler
med EU-retten) om, at EU-retten er til hinder for national
lovgivning, der pålægger teleudbydere mv. at foretage
en generel og udifferentieret lagring af trafik- og
lokaliseringsdata med henblik på, at offentlige myndigheder
kan få adgang til disse data (logning). EU-Domstolen
anfører dog samtidig under hvilke betingelser,
udgangspunktet kan fraviges, således at medlemsstaterne kan
pålægge teleudbydere mv. at lagre trafik- og
lokaliseringsdata.
2.4.1. Alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed
EU-Domstolen fastslår for første gang, under hvilke
betingelser medlemsstaterne har mulighed for at pålægge
teleudbydere mv. at lagre trafik- og lokaliseringsdata med henblik
på at beskytte den nationale sikkerhed (præmis
134-139). I den forbindelse bemærker EU-Domstolen, at artikel
4, stk. 2, i EU-Traktaten fastslår, at den nationale
sikkerhed forbliver den enkelte medlemsstats eneansvar, samt
formålet om beskyttelsen af national sikkerhed vejere tungere
end f.eks. formålet om bekæmpelse af kriminalitet,
hvorfor formålet kan retfærdiggøre mere
alvorlige indgreb i grundlæggende rettigheder.
Som følge heraf er EU-retten ikke til hinder for, at
medlemsstaterne kan pålægge teleudbydere mv. at
foretage en generel og udifferentieret lagring af trafik- og
lokaliseringsdata for en begrænset tidsperiode, så
længe der er tilstrækkeligt konkrete
omstændigheder, der gør det muligt at antage, at der
er en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som er reel og
aktuel eller forudsigelig. Lagringen må dog kun ske i en
afgrænset periode, der skal begrænses til det strengt
nødvendige. Perioden kan forlænges, hvis den alvorlige
trussel fortsætter, men EU-Domstolen understreger i den
forbindelse, at lagring af data ikke må have en systematisk
karakter ("systematic in nature"). Endelig skal den generelle og
udifferentierede lagring ledsages af mulighed for en
efterfølgende effektiv prøvelse af bl.a., om der
foreligger en sådan alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed.
2.4.2. Bekæmpelse af grov kriminalitet eller
beskyttelse mod alvorlige trusler mod den offentlige
sikkerhed
Dernæst fastslår EU-Domstolen, at grov kriminalitet og beskyttelse mod alvorlige trusler mod den offentlige
sikkerhed ikke kan retfærdiggøre en generel og
udifferentieret lagring af trafik- og lokaliseringsdata
(præmis 140-151).
Men EU-Domstolen udelukker i den forbindelse ikke, at der med
henblik på bl.a. at bekæmpe grov kriminalitet kan
pålægges en målrettet
lagringsforpligtelse af trafik- og lokaliseringsdata ("targeted
retention"). EU-Domstolen gentager her, hvad den tidligere sagde i
bl.a. Tele2-dommen, hvorefter medlemsstaterne kan
pålægge teleudbydere mv. en pligt til at lagre trafik-
og lokaliseringsdata "vedrørende et bestemt tidsrum og/eller
et bestemt geografisk område og/eller en given personkreds,
der på den ene eller anden måde vil kunne være
indblandet i alvorlige lovovertrædelser, eller mod personer,
der af andre grunde gennem lagring af deres data ville kunne
bidrage til bekæmpelse af grov kriminalitet".
For så vidt angår målrettet lagring af disse
data ud fra et geografisk kriterium bemærker EU-Domstolen, at
det kan være områder med høj hyppighed af grov
kriminalitet, steder, hvor der i særlig grad kan begås
grov kriminalitet, som f.eks. infrastruktur, som regelmæssigt
har mange besøgende, eller strategiske områder,
såsom lufthavne, banegårde og
vejafgiftsområder.
Den målrettede lagring af disse data må kun lagres,
så længe det er strengt nødvendigt i lyset af
formålet og de omstændigheder, der
retfærdiggør laggringen. Det vil dog være muligt
at forlænge foranstaltningerne, hvis fortsat lagring er
nødvendig.
2.4.3. Lagring af IP-adresser og oplysninger om personers
identitet
EU-Domstolen anfører videre - som noget nyt - at
medlemsstaterne kan fastsætte national lovgivning, der
muliggør generel og udifferentieret lagring af alle brugeres IP-adresser, der er tildelt
kilden til en forbindelse (præmis 152-159). Dette må
dog alene ske med henblik på at bekæmpe grov
kriminalitet eller forhindre alvorlige trusler mod den nationale
sikkerhed eller offentlige sikkerhed. Lagring af IP-adresserne
må alene ske i en periode, der er begrænset til det
strengt nødvendige, og myndighedernes adgang til
IP-adresserne skal være nøje reguleret i
lovgivningen.
For så vidt angår oplysninger om identiteten
på brugerne af elektroniske kommunikationsmidler ("civil identity") fastslår EU-Domstolen,
at medlemsstaterne kan pålægge teleudbydere mv. at
lagre data vedrørende personers identitet med henblik
på at forhindre eller efterforske alle strafbare handlinger
og beskytte mod trusler mod den offentlige sikkerhed. I den
forbindelse bemærker EU-Domstolen, at der ikke er noget krav
om, at kriminaliteten eller truslen er alvorlig. Krav om lagring af
data om personers identitet er ikke underlagt nogen
tidsbegrænsning.
2.4.4. Pålæg om hurtig lagring for at
bekæmpe grov kriminalitet eller handlinger, der kan skade den
nationale sikkerhed
EU-Domstolen fastslår endelig, at medlemsstaterne kan
fastsætte national lovgivning, der muliggør, at der i
konkrete tilfælde kan pålægges teleudbydere mv.
en hurtig lagring af trafik- og lokaliseringsdata, som de allerede
råder over (præmis 160-165).
Der kan således i visse situationer i et udvidet omfang
ske målrettet lagring af data, f.eks. fra det geografiske
område, hvor en forbrydelse netop er begået, eller fra
personer, der ikke direkte er mistænkte, men hvis oplysninger
kaster lys over forbrydelsen, såsom data vedrørende
offeret eller den sociale eller professionelle omgangskreds. En
sådan målrettet lagring kan udelukkende ske for at
efterforske eller beskytte mod grov kriminalitet og handlinger, der
kan skade den nationale sikkerhed, hvor handlingen er begået,
eller hvor der ud fra en objektiv vurdering af
omstændighederne er en overhængende risiko for, at
dette vil ske. En sådan lagring skal begrænses
tidsmæssigt til det strengt nødvendige, og
pålægget herom skal kunne underlægges en effektiv
prøvelse.
3. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ved lov nr. 644 af 19. maj 2020 om ændring af
retsplejeloven og visse andre love (Ændring af
revisionsbestemmelse) udskød Folketinget revisionen af
logningsreglerne til samlingen 2020-21.
Baggrunden for udskydelsen var bl.a., at udformningen af de nye
logningsregler efter Justitsministeriets vurdering burde ske
på et fuldt oplyst grundlag, og at rækkevidden af
Tele2-dommen (EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i de forenede
sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl.) skulle
fastlægges i fællesskab med de øvrige EU-lande
og Kommissionen. Endvidere verserede der på tidspunktet sager
for EU-Domstolen (de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La
Quadrature du Net m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux
francophones et germanophone m.fl.), som kunne få betydning
for medlemsstaternes mulighed for at fastsætte nationale
logningsregler. Som følge heraf og i lyset af, at
EU-Domstolens kommende domme i de ovenfor omtalte logningssager
ville kunne give svar på, hvordan logningsregler kan
indrettes, fandt Justitsministeriet det derfor rigtigst at afvente
EU-Domstolens domme, inden der blev taget stilling til den
fremtidige indretning af de danske logningsregler.
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i EU-Domstolens
forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og
C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl.
Dommen har betydning for medlemsstaternes mulighed for at
pålægge teleudbydere mv. at lagre oplysninger om
trafik- og lokaliseringsdata til brug for bl.a. efterforskning og
retsforfølgning af grov kriminalitet og terror. Der henvises
til notat af 19. november 2020, som er sendt til Folketingets
Retsudvalg og Folketingets Europaudvalg (EUU Alm. del - bilag
101).
I dommen af 6. oktober 2020 indgår en række nye
elementer. Selvom EU-Domstolen gentager udgangspunktet i
Tele2-dommen om, at EU-retten er til hinder for en generel og
udifferentieret logningsforpligtelse, så fastslår
EU-Domstolen samtidig under hvilke betingelser og i hvilke
situationer, udgangspunktet kan fraviges. Det gælder bl.a.
logning med henblik på beskyttelse af den nationale
sikkerhed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der på baggrund
af dommen af 6. oktober 2020 er behov for at ændre i de
gældende regler om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik. Endvidere vurderes det nødvendigt at
ændre reglerne om adgang til loggede oplysninger.
Det er fortsat Justitsministeriets vurdering, at udformningen af
de nye logningsregler bør ske på et fuldt oplyst
grundlag, og at rækkevidden af dommen af 6. oktober 2020
bør fastlægges i fællesskab med de øvrige
EU-lande og Kommissionen. Dette vil sikre, at de nye regler holdes
inden for EU-rettens rammer. Desuden vil en fælles tilgang i
EU være med til at sikre, at telebranchen i Danmark ikke
pålægges unødige byrder. Justitsministeriet er
derfor i tæt dialog med de øvrige medlemsstater, om
hvordan dommen skal fortolkes. Justitsministeren forventer at kunne
præsentere en skitse til revision af de danske regler
på området i løbet af foråret 2021.
Som følge heraf foreslås det at udskyde revisionen
af logningsreglerne til folketingsåret 2021-22.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
Det bemærkes i den forbindelse, at efter EU-Domstolens
praksis skal medlemsstaterne så hurtigt som muligt
iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en dom.
Hvor hurtigt det skal ske, afhænger af sagens konkrete
omstændigheder.
Spørgsmålet om, hvordan logningsregler, der er
inden for EU-rettens rammer, kan indrettes, er kompliceret, og
rækkevidden af dommen af 6. oktober 2020, der som nævnt
ovenfor indeholder nye elementer, bør fastlægges i
fællesskab med de øvrige EU-lande og Kommissionen. Som
følge heraf og i lyset af, at justitsministeren forventer at
kunne præsentere et udkast til revision af de danske regler
på området i løbet af 2021, vurderer
Justitsministeriet, at det vil være muligt at udskyde et
lovforslag om revision af logningsreglerne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke i sig selv EU-retlige aspekter. Det
bemærkes dog, at det forventes, at der i lyset af
EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 vil skulle foretages
tilpasninger af de danske logningsregler og reglerne om adgang til
loggede oplysninger, jf. nærmere herom pkt. 2.4 og pkt.
3.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. januar 2021
til den 26. februar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste,
Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet,
Advokatrådet, Bitbureauet, Campingrådet, Danske
Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Dansk Journalistforbund, Justitia, Rådet
for Digital Sikkerhed, Amnesty International, Retspolitisk
Forening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA,
Brancheforeningen Teleindustrien, Dansk IT, Foreningen af Danske
Internet Medier, IT-Branchen, DI Digital, PROSA, SAM-DATA (HK),
Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening, KMD, CSC
Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS,
SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Dansk Magisterforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke i sig selv
EU-retlige aspekter. Der henvises til pkt. 8. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Ifølge § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, som senest
ændret ved lov nr. 644 af 19. maj 2020, skal
justitsministeren i folketingsåret 2020-21 fremsætte
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om
teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af oplysninger
om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
af strafbare forhold.
Med den foreslåede bestemmelse udskydes denne revision til
folketingsåret 2021-22.
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger i
lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2021.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006 og senest ved lov nr. 644 af 19. maj 2020,
foretages følgende ændring: | | | | § 8.
Justitsministeren fremsætter i folketingsåret 2020-21
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 3. | | 1. I § 8 ændres »2020-21«
til: »2021-22«. |
|