Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 20. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, NB, SIU, JF og Inger Støjberg (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV, KD og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF ikke kan støtte forslaget om
at udskyde revisionen af de ulovlige logningsregler. Det er regler,
som vi siden 2016 har vidst er i strid med EU-retten, fordi generel
og udifferentieret logning udgør et indgreb navnlig i retten
til respekt for privatlivet og til beskyttelse af
personoplysninger. EU-Domstolen afsagde den 6. oktober 2020 La
Quadrature du Net-dommen. I dommen fastslår og gentager
EU-Domstolen bl.a. konklusionerne fra Tele2-dommen fra 2016 om
generel og udifferentieret logning, nemlig at generel og
udifferentieret logning er i strid med EU-retten, fordi logning
udgør et særlig alvorligt indgreb i privatlivets fred.
Derudover fremgår det også af dommen,
- at de indsamlede data kan gøre det
muligt at drage meget præcise slutninger om privatlivet for
de personer, hvis data er blevet lagret, og gøre det muligt
at lave en meget præcis profil af de berørte
personer,
- at masselogningen kan medføre et
indgreb i retten til respekt for kommunikation og have
afskrækkende virkninger, der kan afholde borgerne fra at
udøve deres ret til ytringsfrihed, og
- at teleudbydernes lagring af data i sig
selv udgør en risiko for misbrug og ulovlig adgang.
Dommen tydeliggør dog, at muligheden
for logning med henblik på beskyttelse af den nationale
sikkerhed ikke er i strid med EU-retten. Selv om det er
tilfældet, er der behov for at ændre de danske regler,
fordi Danmark derudover også bruger logningen som et redskab
til generel efterforskning og bekæmpelse af kriminalitet.
Den nye EU-dom fra 2020 gør det
klart, at generel og udifferentieret logning heller ikke kan
opretholdes midlertidigt. Den fortsatte opretholdelse af de
eksisterende nationale regler, som der lægges op til med
lovforslaget, er således i strid med EU-retten og ikke mindst
med den grundlæggende ret til privatliv.
Justitsministeren har da også
på et samråd i januar 2021 om dommen erkendt, at man
rent faktisk ikke kan håndhæve og sanktionere efter de
danske regler, hvis teleselskaberne skulle vælge at standse
logningen. SF finder, at teleselskaberne sættes i en penibel
situation, idet regeringen beder dem fortsætte logningen,
på trods af at det er ulovligt ifølge EU-retten.
Justitsministeren har imidlertid fremlagt
en skitse til et nyt regelsæt. Dette bekymrer SF, da den i
meget høj grad lægger op til at videreføre de
eksisterende danske regler. Det ser ud til, at forslaget ikke
umiddelbart vil afgrænse den generelle logning til kun at
gælde den nationale sikkerhed. Det fremgår da
også af skitsen, at der er en »væsentlig
procesrisiko«, hvilket SF ikke finder særlig
betryggende. Politiet skal naturligvis have
efterforskningsredskaber, men der skal være en
proportionalitet mellem forbrydelse og indgreb, og borgerne skal
ikke masseovervåges.
SF mener ikke, at overvågning giver
frihed, og SF kan således ikke støtte
lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 9. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 29. januar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 174. Den 24. marts 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Peter
Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina
Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |