Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 20. maj 2021
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og boligministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF, LA og KD) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der gør det muligt for
boligområder og kommuner, der har igangsat en udviklingsplan
for hårde ghettoområder, at gennemføre
udviklingsplanen med de særlige regler, der gælder
herfor, selv om det pågældende boligområde ikke
længere opfylder betingelserne for at være på den
hårde ghettoliste.
V ønsker et Danmark uden
parallelsamfund og uden ghettoer i 2030. Derfor indgik vi i
VLAK-regeringen i 2018 aftalen »Initiativer på
boligområdet, der modvirker parallelsamfund«. Det
handler grundlæggende om at skabe de bedste rammer for
menneskers liv og muligheder. Det er et langt, sejt træk at
omdanne boligområder. Det kræver en stor indsats fra
både kommuner og boligforeninger, hvor der udarbejdes
grundige udviklingsplaner, og hvor der gøres brug af
særlige redskaber, der netop er indrettet til at skabe
forandring. De regler og redskaber, der anvendes for at sikre
dette, kræver i dag, at et boligområde står
på den årlige liste over udsatte boligområder,
ghettoområder eller hårde ghettoområder.
Det arbejde, der lægges i at skabe en
positiv udvikling i et hårdt ghettoområde, kan
medføre, at området ikke længere opfylder
betingelserne for at være et hårdt ghettoområde,
selv om en kommunalt aftalt udviklingsplan endnu ikke er fuldt
gennemført. Dette er en udfordring, der netop
imødegås ved dette lovforslag. For selv om det i sig
selv er positivt, at et boligområde flytter sig ud af listen,
så tager det tid at skabe varig forandring.
Intentionen var og er klar i loven.
Forpligtigelsen til, at andelen af almene familieboliger skal
nedbringes til højst 40 pct., ændres ikke af, at
boligområdet ikke længere opfylder betingelserne for at
være et hårdt ghettoområde. Forpligtigelsen
gælder, indtil den er opfyldt. Men som det er i dag, vil det
ikke være muligt at gennemføre f.eks. salg eller
nedrivning, når det pågældende boligområde
ikke længere står på listerne. Det betyder en
uhensigtsmæssig stop and go-proces, hvor
boligområdernes udvikling fra at være
ghettoområder svinger lidt frem og tilbage. Det er
stærkt uhensigtsmæssigt.
Med dette lovforslag sikres lovhjemmel til
at fastholde den positive udvikling i en række
boligområder og dermed modvirke parallelsamfund.
Udviklingsplanerne skal gennemføres i deres helhed med de
redskaber, der netop er indrettet hertil.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslaget er fremsat for at sikre en
gennemførelse af aftale af 9. maj 2018 indgået mellem
den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Socialistisk Folkeparti om initiativer på boligområdet,
der modvirker parallelsamfund. Dette sår efter EL's
opfattelse tvivl om, hvorvidt der i dag er en gyldig lovhjemmel til
at gennemføre aftalen, som allerede nu har haft alvorlige
konsekvenser for beboerne i mange almene boliger. EL støtter
Institut for Menneskerettigheders opfordring i deres
bemærkninger i høringssvaret til lovudkastet, som
går på, at samtlige tiltag, som knytter sig til
kategoriseringen af et boligområde som en
»ghetto«, herunder anvendelsen af visse regler for
boligområder, som er omfattet af en udviklingsplan,
sættes i bero, indtil domstolene og
Ligebehandlingsnævnet har taget stilling i de verserende
sager, med hensyn til om det er lovligt at opsige beboerne.
Derudover støtter EL Institut for
Menneskerettigheders anbefaling om, at Indenrigs- og
Boligministeriet foretager en nærmere undersøgelse af,
hvordan de skærpede anvisnings- og udlejningsregler bliver
anvendt i praksis, og hvilke konsekvenser reglerne har haft for
udsatte gruppers mulighed for at få anvist en ledig bolig,
herunder om ventetider er steget efter reglernes
indførelse.
EL konstaterer, at der er såkaldte
»hårde ghettoområder« - som er blevet
pålagt at gennemføre en udviklingsplan, som skal
reducere antallet af almene familieboliger - som ikke længere
opfylder kriterierne for at bliver kategoriseret som en
såkaldt »hård ghetto«. På den
baggrund støtter EL's medlemmer af udvalget LLO's opfordring
i deres høringssvar til, at Folketinget undlader at bruge
yderligere indgreb eller økonomiske midler til at opnå
et mål, der allerede er nået, og dermed undlader at
gennemføre de udviklingsplaner, som glædeligt har vist
sig overflødige.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen ændres »§ 74 i lov nr. 285 af 27.
februar 2021« til: »lov nr. 430 af 16. marts
2021«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2 og 3]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 168 a, stk. 5, ændres
»§ 27 b« til: »§ 27 b, stk.
2«.
[Konsekvensændring som
følge af ikrafttræden af lovforslag nr. L 113]
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 168 b, stk. 9, ændres
»§ 27 b« til: »§ 27 b, stk.
2«.
[Konsekvensændring som
følge af ikrafttræden af lovforslag nr. L 113]
Til § 2
4) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 85, stk. 1, nr.
2, indsættes efter »§ 61 a, stk. 1,«:
»i lov om almene boliger m.v.,«.
[Præcisering af
lovhenvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den 2. marts 2021 vedtog Folketinget
lovforslag L 113. Loven trådte i kraft den 1. april 2021. Med
ændringsforslag nr. 2 og 3 sker der en opdatering af de
henvisninger til § 27 b, som er indeholdt i L 194, og som
følger af L 113. Som følge heraf ændres
indledningen med henblik på at omfatte lov nr. 430 af 16.
marts 2021 (L 113).
Til nr. 2 og 3
Den 2. marts 2021 vedtog Folketinget
lovforslag L 113. Loven trådte i kraft den 1. april 2021. Med
L 113 blev der indsat et nyt stk. 1 i § 27 b i lov om almene
boliger m.v., og bestemmelsens oprindelige stk. 1 blev til stk.
2.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der sker en opdatering af de henvisninger til § 27 b,
som er indeholdt i L 194, og som følger af L 113. Der er
således tale om konsekvensændringer som følge af
ikrafttræden af L 113.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget medtages en
lovtitel efter den foreslåede ordlyd: »betingelserne i
§ 61 a, stk. 1,«. Hermed præciseres det, at
henvisningen drejer sig om § 61 a, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v., som definerer et udsat boligområde, og ikke om
§ 61 a, stk. 1, i lov om leje af almene boliger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 21. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 10. februar 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 65. Den 25. marts
2021 sendte indenrigs- og boligministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind
(S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (KD) Kathrine Olldag (RV) Samira Nawa (RV) Halime Oguz (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Jette
Gottlieb (EL) Sikandar Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd. Kim Valentin (V) Christoffer
Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth
(KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk
Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |