Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 25. maj 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks
Grønne Investeringsfond
(Etablering af Danmarks Grønne
Fremtidsfond samt finansiering gennem statsligt genudlån)
§ 1
I lov om Danmarks Grønne
Investeringsfond, jf. lov nr. 1285 af 9. december 2014, som
ændret ved § 6 i lov nr. 552 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Ved grøn omstilling
forstås både tiltag, som kan fremme national
grøn omstilling, og tiltag, som kan fremme global
grøn omstilling, herunder udvikling og udbredelse af nye
teknologier, omlægning af energisystemer til vedvarende
energi, lagring og effektiv anvendelse af energi m.v. og fremme af
global eksport af grøn teknologi, eksempelvis inden for vind
og energieffektiviseringsløsninger. Danmarks Grønne
Investeringsfonds finansiering skal bidrage til opfyldelse af
temperaturmålene som defineret i Parisaftalen under De
Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC)
vedtaget i Paris den 12. december 2015 på den 21.
partskonference (COP21) under UNFCCC og underskrevet af Danmark i
New York den 22. april 2016 og realisering af nationale
klimamål og skal således aktivt finansiere tiltag, der
reducerer belastningen for klima, natur og miljø, herunder
tiltag rettet mod vandknaphed, fødevaremangel og
bæredygtig fødevareproduktion.«
2. I
§ 1 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved udvælgelsen af projekter og initiativer, der kan bidrage
til enten den nationale grønne omstilling eller den globale
grønne omstilling, og som kan finansieres af Danmarks
Grønne Investeringsfond i medfør af denne lov, jf.
stk. 2, foretager Danmarks Grønne Investeringsfond en samlet
vurdering af det kommercielle og det omstillingsmæssige
potentiale af det enkelte projekt eller initiativ.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
3. I
§ 1 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Finansiering i medfør af denne lov sker i overensstemmelse
med de for Danmarks Grønne Investeringsfond til enhver tid
gældende politikker for ansvarlig virksomhedsadfærd,
herunder social ansvarlighed og foranstaltninger mod
skatteunddragelse.«
4. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Fonden kan derudover yde lån
og garantier til virksomheder, som tilbyder eller faciliterer
finansiering af energi- og miljømæssig renovering,
herunder eksempelvis i form af energirenovering af private
boliger.«
5. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Fonden kan mod vederlag, som modsvarer risikoen på
lånet eller garantien, yde både sidestillede og
efterstillede lån samt garantier med eller uden sikkerhed i
medfør af § 1, stk. 4. Som vederlag kan fonden bl.a.
modtage rettigheder eller finansielle instrumenter, som kan
konverteres til ejerandele i virksomheder. Fonden kan ligeledes
modtage ejerandele i virksomheder som følge af fondens
konvertering af låneinstrumenter og andre
gældsinstrumenter.«
6. I
§ 2, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Ved fondens ydelse af lån og
garantier til virksomheder, som tilbyder eller faciliterer
finansiering af energi- og miljømæssig renovering i
medfør af stk. 1, skal det finansieringsmaksimum, som er
nævnt i 1. pkt., vurderes på baggrund af omkostninger
forbundet med projektfinansieringerne i den virksomhed, Danmarks
Grønne Investeringsfond yder finansiering til.«
7. I
§ 2, stk. 4, udgår
»på op til 100 mio. kr. til et projekt og«.
8.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2 a.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om oprettelse,
organisering, drift, tilsyn m.v. af selvstændige ordninger og
initiativer, som henlægges til administration i Danmarks
Grønne Investeringsfond.«
9.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Danmarks
Grønne Investeringsfond kan indhente råd og sparring
fra et rådgivende udvalg nedsat af erhvervsministeren i
relation til investerings- og finansieringsindsatser inden for
grøn omstilling. Kompetencen til at træffe konkrete
finansierings- eller investeringsbeslutninger i medfør af
denne lov og ansvaret herfor ligger uanset rådgivningen hos
Danmarks Grønne Investeringsfond.
Stk. 2. Danmarks
Grønne Investeringsfond skal løbende samarbejde med
og bidrage til koordineringen vedrørende administrationen af
midlerne under Danmarks Grønne Fremtidsfond med
Vækstfonden, EKF Danmarks Eksportkredit, Investeringsfonden
for Udviklingslande og det i stk. 1 nævnte rådgivende
udvalg.
Stk. 3. Danmarks
Grønne Investeringsfond kan bidrage økonomisk til
afholdelse af udgifterne i forbindelse med det rådgivende
udvalg, jf. stk. 1.«
10.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a. Lov om
offentlighed i forvaltningen, lov om Folketingets Ombudsmand,
forvaltningsloven og arkivloven finder ikke anvendelse for Danmarks
Grønne Investeringsfond og dens eventuelle datterselskaber,
for så vidt angår aktiviteter udøvet i
medfør af lovens §§ 1 og 2.«
11. § 6,
stk. 1, affattes således:
»Danmarks Grønne Investeringsfonds
kapital tilvejebringes ved indskud fra staten, i det omfang der er
etableret bevillingsmæssig hjemmel hertil.«
12. § 6,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Fonden kan optage lån, herunder statsligt genudlån, til
finansiering af fondens aktiviteter inden for en ramme på op
til 6 mia. kr. i 2021 og 8 mia. kr. i 2022 og frem. Rammen kan
forhøjes, i det omfang der er etableret
bevillingsmæssig hjemmel hertil.«
13. § 6,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Fonden betaler garantiprovision til staten for den del af
statsgarantien, der er udnyttet af fonden, jf. § 2, stk. 3, i
lov om bemyndigelse til optagelse af statslån.«
14. I
§ 6 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Fondens samlede udestående lån og garantier kan ikke
overstige adgangen til lånoptag, jf. stk. 3.
Stk. 6. Staten
indtræder i fondens rettigheder og forpligtelser, i det
omfang fondens egenkapital og hensættelser ikke er
tilstrækkelige.«
15.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8 a. Personer, som
medvirker til aktiviteter i henhold til §§ 1 og 2, har
under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e
tavshedspligt med hensyn til enhver oplysning, som de i den
forbindelse får kendskab til.
§ 8 b. Den, der afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af
betydning for beslutninger i medfør af §§ 1 og 2,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.