Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 2-19,
21 og 22. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 20.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller de under A, B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV og EL) indstiller de under A, B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme hverken for eller imod det af Socialistisk Folkeparti
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under C nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling af
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de af erhvervsministeren
stillede ændringsforslag til det under C nævnte
lovforslag og imod det af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller de under A, B og C
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af erhvervsministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller de under A og C nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling af
lovforslagene. Mindretallet vil stemme for de af erhvervsministeren
stillede ændringsforslag til de under A og C nævnte
lovforslag og imod det af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) indstiller de
under A og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de af erhvervsministeren og
Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling af
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de af erhvervsministeren
stillede ændringsforslag til det under B nævnte
lovforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstre støtter intentionen
bag ændringsforslag nr. 20, men kan ikke støtte at
ændre formålet for en fond i et ændringsforslag,
når formålet er aftalt mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v.,
hvidvaskloven og forskellige andre love (Øget
investorbeskyttelse ved grænseoverskridende
markedsføring af investeringer og styrket tilsyn med
aktører på det digitale marked for finansielle ydelser
m.v.)« omfattende titelnoten, §§ 1-12, § 13,
nr. 1-4 og 6, § 14, § 15, nr. 2, og §§
17-19.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder og ligningsloven (Oprettelse af
gældsrådsgivningsenhed i Finansiel Stabilitet som
følge af aftale om erstatning m.v. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af covid-19)« omfattende
§ 13, nr. 5 og 7, § 15, nr. 1, og §§ 18 og
19.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om Danmarks Grønne
Investeringsfond (Etablering af Danmarks Grønne Fremtidsfond
samt finansiering gennem statsligt genudlån)«
omfattende §§ 16, 18 og 19.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 4
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-tidende 2019, nr. L 150, side
253« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2017/828/EU af 17. maj 2017, EU-Tidende 2017, nr. L 132,
side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/1160/EU af 20. juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side
106«.«
[Korrektion af trykfejl]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 1, ændres »16« til:
»17«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 17 indsættes som nye numre:
»02. I §
348, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 43, stk. 1
og 2« til: »§ 43, stk. 1, 2 og 9«.
03. I
§ 348 a, stk. 1, indsættes
efter »§ 43, stk. 2«: »og
9«.«
[Forbrugerombudsmanden sikres
kompetencer til at føre sager om forsikringsselskabers
undersøgelser]
Til § 5
5) I
den under nr. 7 foreslåede § 87 a ændres i stk. 1, nr. 1, litra d, »der er
stillet« til: »der er stilet«.
[Korrektion af trykfejl]
Til § 6
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv (EU)
2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det
finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af
terrorisme og om ændring af direktiv 2009/138/EF og
2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156, side 43« til:
»dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv (EU)
2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det
finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af
terrorisme og om ændring af direktiv 2009/138/EF og
2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156, side 43, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1160/EU af 20.
juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side 106«.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 7
7)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
10, nr. 2, litra b, ændres », eller« til:
»,«, og i litra c
indsættes efter »forbundet,«:
»eller«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 8
8)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
231, stk. 2, nr. 1 og 2,
udgår », 147 eller 148«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 9
9) I
det under nr. 4 foreslåede § 3, stk. 2, affattes den angivne
konsekvens således: »Stk. 2-7 bliver herefter stk.
3-8«.
[Korrektion af trykfejl]
10) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
3, stk. 5 og 6, der bliver stk.
6 og 7, ændres »stk. 1, nr. 5« til: »stk.
2«.«
[Korrektion af trykfejl]
11)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, nr. 3, ændres »§ 3, stk. 1, nr. 5«
til: »§ 3, stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
12) Nr.
7 affattes således:
»7. I §
12, stk. 7, ændres »§ 3, stk. 1, nr. 5,
§ 3, stk. 5« til: »§ 3, stk. 2 og
7«.«
[Korrektion af trykfejl]
13) Nr.
8 affattes således:
»8. I §
22, stk. 1, ændres »§ 3, stk. 6« til:
»§ 3, stk. 7«.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 12
14) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 14 a ændres
i stk. 2 »eller oplysningerne
senere« til: »eller at oplysningerne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
15)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede ændring
af selskabsskatteloven udgår]
Til § 18
16) I
stk. 2 ændres »nr.
1-5« til: »nr. 1, 01 og 2-5«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 15
17) I
nr. 1 ændres i den indledende
tekst »nr. 35« til: »nr. 36«, og det foreslåede
nye nummer betegnes nr. 36.
[Konsekvens af lov nr. 533 af 27.
marts 2021]
Til § 18
18)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 18
Loven træder i kraft den 1. juli
2021.«
[Konsekvensændring]
Til § 19
19)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 16
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG)):
20)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Fondens formål, jf. stk. 2, om at medfinansiere
investeringer, der fremmer den grønne omstilling af
samfundet, indebærer som minimum et stop for finansiering af
fossile energikilder og brændstoffer i alle tilfælde,
hvor der findes mulige alternativer, herunder eksempelvis i
energiproduktionen.««
[Præcisering af Danmarks
Grønne Investeringsfonds formål]
Til § 18
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
21)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 18
Loven træder i kraft den 1. juli
2021.«
[Konsekvensændring]
Til § 19
22)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
tre lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om bl.a. øget investorbeskyttelse ved
grænseoverskridende markedsføring og styrket tilsyn
med aktører på det digitale marked for finansielle
ydelser. Den anden del (B) omfatter oprettelse af en
gældsrådsgivningsenhed i Finansiel Stabilitet som
følge af aftale om erstatning m.v. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af covid-19. I denne del
ændres lovforslagets titel desuden af lovtekniske grunde,
således at »minkavlere« bliver ændret til
»minkavlerne«.
Den tredje del (C) omfatter etablering af
Danmarks Grønne Fremtidsfond, som skal bidrage til national
og global grøn omstilling.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med henblik på at korrigere en trykfejl ændres fodnoten
til lovens titel »og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-tidende 2019,
nr. L 150, side 253« til: »dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2017/828/EU af 17. maj 2017, EU-Tidende
2017, nr. L 132, side 1, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/1160/EU af 20. juni 2019, EU-Tidende
2019, nr. L 188, side 106«.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås det at
tilføje et nyt stk. 15 til § 1 i lov om finansiel
virksomhed, hvorefter stk. 15-17 bliver stk. 16-18 som følge
af en rykningsklausul. Det medfører, at eventuelle
henvisninger til § 1, stk. 15-17, skal konsekvensrettes.
På baggrund heraf foreslås det
at ændre henvisningen til stk. 16 i § 1, stk. 1.
Til nr. 4
Der er tale om materielle
ændringer.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 348, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed, kan
Forbrugerombudsmanden anlægge sag vedrørende
handlinger, der strider mod redelig forretningsskik og god praksis,
jf. § 43, stk. 1 og 2, §§ 48 a og 53 b-53 d,
herunder sag om forbud, påbud, erstatning og
tilbagesøgning af uretmæssigt opkrævede
beløb. Ved lovforslaget indsættes et nyt stk. 9 i
§ 43 i lov om finansiel virksomhed. Reglen er en bemyndigelse
for erhvervsministeren til at fastsætte regler på god
skik-området om forsikringsselskabers
undersøgelser.
Det foreslås på den baggrund i
nr. 02 at indsætte henvisning til § 43, stk. 9, i §
348, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslåede medfører, at
Forbrugerombudsmanden tildeles samme kompetence til at føre
sager på grundlag af de nye regler om forsikringsselskabers
undersøgelser, som der er på det generelle god
skik-område.
Efter den gældende bestemmelse i
§ 348 a, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed underretter
Finanstilsynet Forbrugerombudsmanden, hvis Finanstilsynet bliver
bekendt med, at en virksomheds kunder kan have lidt tab, som
følge af at virksomheden har overtrådt § 43, stk.
1, eller bestemmelser udstedt i medfør af § 43, stk.
2.
Det foreslås på den baggrund i
nr. 03 at indsætte henvisning til § 43, stk. 9, i §
348 a, stk. 1.
Det foreslåede medfører, at
Finanstilsynet tildeles samme mulighed for at underrette
Forbrugerombudsmanden om sager efter de nye regler om
forsikringsselskabers undersøgelser, som der er på det
generelle god skik-område.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med henblik på at korrigere en trykfejl ændres
»der er stillet« til »der er stilet« i
§ 75 a, stk. 1, nr. 1, litra d, lovforslagets § 5, nr.
7.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med henblik på at korrigere en trykfejl ændres i
fodnoten til lovens titel »og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring
af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod
anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller
finansiering af terrorisme og om ændring af direktiv
2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156, side
43« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
(EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af
det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af
terrorisme og om ændring af direktiv 2009/138/EF og
2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156, side 43, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1160/EU af 20.
juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side 106«.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 7, nr. 5, foreslås det at
tilføje litra d til § 10, nr. 2, i hvidvaskloven. Det
medfører, at der indsættes et nyt litra i
oplistningen.
På den baggrund skal litra b og c i
§ 10, nr. 2, konsekvensrettes.
Det foreslås derfor at ændre
»eller« til: »,« i 10, nr. 2, litra b.
Det foreslås at indsætte
»eller« efter »forbundet,« i § 10, nr.
2, litra c.
De foreslåede ændringer
medfører, at oplistningen i § 10, nr. 2, litra a-d, er
sprogligt korrekt.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 8, nr. 18, foreslås afsnit IX
ophævet. Afsnit IX indeholder bl.a. §§ 147 og
148.
Det foreslås, at », 147 eller
148« udgår i § 231, stk. 2, nr. 1 og 2.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Ved lov nr. 1940 af 15. december 2020 blev der indsat et nyt stk. 3
i § 3 i lov om ejendomskreditselskaber.
Der er ved en fejl ikke taget højde
for dette ved udformning af lovforslaget.
Det foreslås i det foreslåede
nr. 4 at ændre »Stk. 2-6 bliver herefter stk.
3-7« til »Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8«.
Til nr. 10, 12 og 13
Der er tale om lovtekniske ændringer.
Ved lov nr. 1940 af 15. december 2020 blev der indsat et nyt stk. 3
i § 3 i lov om ejendomskreditselskaber.
Der er ved en fejl ikke taget højde
for dette ved udformning af lovforslaget.
Det foreslås derfor, at lovforslagets
§ 9, nr. 6, 7 og 8 affattes på ny med henblik på
at ændre henvisningerne til § 3, stk. 5 og 6.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 9, nr. 3, ophæves § 3, stk. 1,
nr. 5. Med lovforslagets § 9, nr. 4, foreslås et nyt
§ 3, stk. 2, der viderefører reglen i § 3, stk. 1,
nr. 5.
Det foreslås i § 9, nr. 3, at
ændre »§ 3, stk. 1, nr. 5« til »§
3, stk. 2«.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med henblik på at korrigere en sproglig fejl ændres
»eller oplysningerne senere« til »eller at
oplysningerne«.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Lovforslagets § 14 indeholder en ophævelse af
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 14, om skattefritagelse
for Finansiel Stabilitet A/S. Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at § 3, stk. 1, nr. 14, er uden materiel
betydning, da Finansiel Stabilitet A/S er en selvstændig
offentlig virksomhed omfattet af skattefritagelse af staten, jf.
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3.
En ophævelse af § 3, stk. 1, nr.
14, vil imidlertid forårsage, at selskabsskattelovens §
3, stk. 1, nr. 15-23, rykkes. Dette vil medføre, at en lang
række henvisninger i selskabsskatteloven og andre love ikke
vil være retvisende. Når der igen er behov for en
skattefritagelsesbestemmelse, vil Skatteministeriet lægge op
til at benytte selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 14,
så Finansiel Stabilitet A/S kan udgå af
bestemmelsen.
På denne baggrund foreslås det,
at § 14 udgår af lovforslaget.
Det foreslåede medfører, at
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 14, ikke vil blive
ophævet.
Til nr. 16
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 17
Ved fremsættelse af lovforslaget
havde ligningslovens § 7 i alt 34 numre. Ved lovforslagets
§ 15, nr. 1, er foreslået indsat en ny bestemmelse som
ligningslovens § 7, nr. 35.
Siden er en nr. 35 i ligningslovens §
7 imidlertid trådt i kraft, jf. lov nr. 533 af 27. marts
2021.
Ved ændringsforslaget foreslås
nummereringen af den foreslåede bestemmelse ændret til
nr. 36. Den foreslåede ændring er en konsekvens af lov
nr. 533 af 27. marts 2021, hvor ligningslovens § 7, nr. 35,
blev indsat. Ændringen er af lovteknisk karakter og
ændrer ikke på det materielle indhold af
bestemmelsen.
Til nr. 18
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 19
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 20
Det foreslås at præcisere
vurderingskriterierne for Danmarks Grønne Investeringsfonds
finansieringsaktiviteter, således at fonden ikke kan
støtte investeringer vedrørende fossile
brændstoffer i de tilfælde, hvor der findes mulige
alternativer, jf. i øvrigt også aftaleteksten for
Danmarks Grønne Fremtidsfond i finanslovsaftalen for 2020
vedrørende iinvesteringer i fossile projekter. Kravet vil
være et minimumskrav, således at det ikke udelukker et
eventuelt fremtidigt yderligere stop for finansiering af fossile
energikilder.
Til nr. 21
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 22
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 1. marts 2021 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 215. Den 24. marts 2021 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy
Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex
Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |