Skriftlig fremsættelse (10. marts
2021)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om screening af visse
udenlandske direkte investeringer m.v. i Danmark
(investeringsscreeningsloven)
(Lovforslag nr. L 191)
Formålet med lovforslaget er at
forhindre, at udenlandske direkte investeringer og særlige
økonomiske aftaler kan udgøre en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark. Både i
og uden for EU er der i de seneste år kommet øget
fokus på de sikkerhedsmæssige udfordringer forbundet
med visse udenlandske direkte investeringer. En række
sammenlignelige lande har allerede indført eller er ved at
indføre national screening af udenlandske investeringer. I
EU er en forordning om koordinering af de nationale
investeringsscreeningsordninger trådt i kraft i oktober
sidste år. Der foreslås på denne baggrund en
dansk screeningsordning, som gør det muligt at
undersøge udenlandske investeringer og særlige
økonomiske aftaler samt at gribe ind og enten stille
nærmere vilkår til investeringen eller aftalen, eller
helt forbyde denne eller påbyde den afviklet, hvis den
udgør en sikkerhedsmæssig trussel for Danmark.
Screeningsordningen foreslås udformet
som en kombination af en lovpligtig tilladelsesordning for
særligt følsomme sektorer (forsvar, dual-use,
it-sikkerhed, kritisk infrastruktur og kritisk teknologi) og en
frivillig anmeldelsesordning for de øvrige sektorer. Det
foreslås, at tilladelsesordningen anvendes på
investeringer fra statsborgere og virksomheder fra EU og
tredjelande, mens anmeldelsesordningen alene finder anvendelse
på statsborgere og virksomheder fra tredjelande. Dog omfatter
anmeldelsesordningen også EU-virksomheder, som er under
kontrol eller betydelig indflydelse fra tredjelande. For
investeringer, der er omfattet af den frivillige ordning, men som
ikke er anmeldt, foreslås, at Erhvervsstyrelsen kan gå
5 år tilbage og undersøge samt eventuelt gribe ind
overfor investeringen.
Udover screening af udenlandske direkte
investeringer ved erhvervelse af ejerandele m.v. i danske
virksomheder, herunder investeringer ved stiftelse af nye
virksomheder, medtager loven også screening af særlige
økonomiske aftaler (joint-ventures samt service-, drifts- og
leverandøraftaler) under både tilladelses- og
anmeldelsesordningen. Af hensyn til det indre marked i EU
foreslås det at undtage særlige økonomiske
aftaler med EU-statsborgere og EU-virksomheder. Aftaler med
EU-virksomheder, der er kontrolleret af statsborgere eller
virksomheder fra tredjelande, vil dog være omfattet.
Den nærmere afgrænsning af
følsomme sektorer, stiftelse af nye virksomheder og
særlige økonomiske aftaler foreslås at ske ved
regler fastsat ved bekendtgørelse. Erhvervslivets
organisationer vil blive inddraget heri.
Endvidere foreslås af hensyn til den
nationale sikkerhed eller offentlige orden at undtage
offentlighedslovens regler om aktindsigt, begrænse parternes
adgang til oplysninger efter forvaltningsloven samt fastsætte
særlige regler om fortrolig domstolsprøvelse.
Endelig foreslås det, at en
evaluering af loven vil blive iværksat i 2023 for dermed at
tage højde for erfaringerne med ordningen og udviklingen i
andre landes screeningsordninger.
Det vurderes, at ordningen vil være
afbalanceret i forhold til at sikre et fortsat gunstigt
investeringsklima og samtidig sikre et højt
sikkerhedsniveau. Lovforslaget medfører ikke
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, da
forpligtelser til ansøgning m.v. primært
påhviler den udenlandske investor.
Lovforslaget
foreslås at træde i kraft 1. juli 2021, dog
således at loven ikke finder anvendelse på
investeringer og aftaler, der er gennemført før den
1. september 2021, således at erhvervslivet får tid til
at omstille sig til de nye krav. Loven bør
bekendtgøres senest fire uger før
ikrafttrædelse. Det foreslås derfor, at behandlingen i
Folketinget bliver afsluttet senest fire uger før den 1.
juli 2021.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.