Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 22. april 2021
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Evaluering af loven
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at Erhvervsministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at der udarbejdes en rapport om erfaringerne
med den nye lovgivning, og at Erhvervsministeriet, hvis
lovforslaget vedtages, vil udarbejde en sådan rapport til
Folketinget. Det fremgår endvidere, at rapporten f.eks. kan
indeholde en overordnet beskrivelse af loven, herunder især
lovens formål og anvendelsesområde, en statistisk
analyse af udviklingen i sager, fordelt på bl.a. sagstyper,
sektorer og lande, synspunkter fra relevante interessenter og den
generelle udvikling på området i andre lande.
Erhvervsministeriet vil til brug for rapporten foretage en
høring af interesseorganisationer, advokater, forskere m.v.,
der har berøring med ordningen. Erhvervsministeriet vil
endvidere indhente oplysninger fra udvalgte lande med nationale
screeningsordninger og inddrage erfaringer fra EU-samarbejdet
på området, hvor Kommissionen senest den 12. oktober
2023 skal foretage en evaluering af FDI-forordningen med henblik
på at undersøge, hvordan forordningen fungerer, og
hvor effektivt den virker. Erfaringerne kan danne baggrund for
overvejelser om, hvorvidt der eventuelt er behov for at
præcisere eller ændre reglerne. Evalueringen vil blive
iværksat i 2023, således at resultaterne af
Kommissionens evaluering af FDI-forordningen vil kunne indgå
i og sammenholdes med den danske evaluering af loven. Rapporten om
evalueringen af loven vil herefter blive oversendt til
Folketinget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Venstre og Det Konservative Folkeparti
havde gerne set, at der blev fastsat en nedre
omsætningsgrænse for dual use og andre kritiske
teknologier, så investeringsscreeningerne kunne være
fokuseret på de virksomheder, som har dual use-produkter og
kritiske teknologier som en helt central del af deres
forretningsgrundlag. Erhvervsministeren har imidlertid ikke villet
imødekomme dette ønske, jf. ministerens svar på
spørgsmål 2. Venstre og Det Konservative Folkeparti
har noteret sig, at regeringen vil lave en evaluering af den nye
lovgivning om screening af visse direkte investeringer m.v. i
Danmark, som vil blive oversendt til Folketinget. Venstre og Det
Konservative Folkeparti vil i den sammenhæng tæt
følge evalueringen, herunder navnlig i forhold til behovet
for at få fastsat en omsætningsgrænse.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 4, 2. pkt., ændres
»kontrol eller betydelig indflydelse i« til:
»kontrol med eller betydelig indflydelse på«.
[Lovteknisk ændring]
2) I
nr. 5, 2. pkt., ændres
»kontrol eller betydelig indflydelse på« til:
»kontrol med eller betydelig indflydelse på«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
3) I
stk. 6 ændres »og om
beregning af ejerandele eller stemmerettigheder efter stk. 3 og
4« til: », om tilsvarende kontrol ved andre midler
efter stk. 2 og om beregning af ejerandele eller stemmerettigheder
efter stk. 3 og 4«.
[Præcisering]
Til § 10
4) I
stk. 3 ændres »om beregning
af ejerandele eller stemmerettigheder efter stk. 2« til:
»om tilsvarende kontrol ved andre midler efter stk. 1 og om
beregning af ejerandele eller stemmerettigheder efter stk.
2«.
[Præcisering]
Til § 16
5) I
stk. 3, 3. pkt., ændres
»påtegning« til:
»erklæring«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 31
6) Stk. 2, nr.
2, affattes således:
»2) En
investering eller aftale bliver i strid med en tilbagekaldelse
efter § 9, stk. 4-6, eller § 13, stk. 5-7, ikke
afviklet.«
[Lovteknisk ændring]
7) Stk. 2, nr.
3, affattes således:
»3) Der er
i strid med §§ 5 eller 7 ikke ansøgt om tilladelse
til investeringen eller aftalen.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 42
8) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»stk. 1« til: »stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 48
9) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Særlige økonomiske aftaler, der er i strid med et
afslag eller forbud efter § 18 eller et påbud om
afvikling af en særlig økonomisk aftale efter §
19 eller § 31, stk. 2, er uden gyldighed mellem
parterne.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I lovforslagets § 4, nr. 4 og 5,
er der anvendt forskellige sproglige formuleringer i forbindelse
med kontrol eller betydelig indflydelse. I nr. 4 skrives
»kontrol eller betydelig indflydelse i en virksomhed«,
og i nr. 5 skrives »kontrol eller betydelig indflydelse
på (denne)«. Det foreslås at skrive
»kontrol med eller betydelig indflydelse på« i
både § 4, nr. 4 og 5.
Til nr. 3 og 4
Det
foreslås præciseret, at hjemmelen til, at
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
beregning af ejerandele eller stemmerettigheder, også
omfatter kontrol ved andre midler. Derved vil man kunne
imødekomme ønsker fra erhvervsorganisationerne om
nærmere regler for vurdering af, hvornår der foreligger
kontrol ved andre midler, og herunder også regler om, at
erhvervelse af ejerandele, stemmerettigheder eller aktiver i
virksomheden som led i kreditorforfølgning eller
overdragelse inden for samme koncern under visse betingelser ikke
anses for erhvervelse af kontrol. Sådanne forhold er undtaget
fra krav om overtagelsestilbud efter § 46, nr. 2, i lov om
kapitalmarkeder, jf. lovbekendtgørelse nr. 931 af 6.
september 2019.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I lovforslagets § 16, stk. 3, om
en årlig redegørelse for, at vilkår for en
udenlandsk direkte investering eller særlig økonomisk
aftale overholdes, foreslås, at redegørelsen skal
være ledsaget af en påtegning fra en godkendt revisor.
Udtrykket påtegning er misvisende, da der ikke er tale om en
årsrapport, og det foreslås, at der i stedet anvendes
udtrykket erklæring, så bestemmelsen sprogligt svarer
til de andre bestemmelser i lovforslagets § 8, stk. 3, §
12, stk. 5, og § 29, stk. 2, om revisors erklæring.
Til nr. 6
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I den foreslåede § 31, stk.
2, nr. 2, er der henvist til § 9, stk. 4-7. Der er tale om en
henvisningsfejl, og det foreslås derfor, at der henvises til
§ 9, stk. 4-6. Det foreslås endvidere, at ordene
»ikke afviklet« i § 31, stk. 2, nr. 2, placeres
til sidst i sætningen efter »stk. 5-7«, så
sætningen fremstår sprogligt korrekt.
Til nr. 7
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Det foreslås i § 31, stk.
2, nr. 3, at ordene »i strid med §§ 5 eller
7« placeres forrest i sætningen, så den
fremstår sprogligt korrekt.
Til nr. 8
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 42, stk.
3, henvises der til den særlige advokat efter stk. 1. Der er
tale om en henvisningsfejl, da den særlige advokat beskikkes
efter lovforslagets § 42, stk. 2. Det foreslås derfor i
stedet at henvise til stk. 2.
Til nr. 9
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 48, stk.
2, foreslås der en sproglig præcisering af, at
økonomiske aftaler, der er såvel i strid med et afslag
eller forbud efter § 18 som i strid med et påbud om
afvikling efter § 19 eller § 31, stk. 2, er uden
gyldighed mellem parterne.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. marts
2021 og var til 1. behandling den 16. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvaglet.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Embedsmænd fra Erhvervsministeriet
har den 12. marts 2021 foretaget en teknisk genemgang af
lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 10. december 2020 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 120. Den 10. marts 2021 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Preben Bang Henriksen (V) Heidi Bank (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |