Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. maj 2021
Forslag
til
Lov om leverandørsikkerhed i den kritiske
teleinfrastruktur
Kapitel 1
Definitioner
§ 1.
I denne lov forstås ved:
1) Kritiske
netkomponenter, systemer og værktøjer: Operations
support-systemer, network management-systemer og business
support-systemer, der kan benyttes til at aflæse, ændre
indhold af eller dirigere data, som relaterer sig til slutbrugere,
samt hardware, firmware og software, der anvendes i eller i
forbindelse med core-net i mobilnet, fastnet og internet eller i
centrale routere og servere i backbonenettene eller i
kontrolenheder, som anvendes til styring i mobilnettenes
radionet.
2) Slutbruger:
En bruger af net og tjenester, som ikke på kommercielt
grundlag stiller de pågældende net og tjenester til
rådighed for andre.
3)
Væsentlig erhvervsmæssig udbyder af offentligt
tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester:
a) Udbyder af
net, hvor disse net anvendes af mere end 50.000 slutbrugere. Ved
opgørelsen medregnes de slutbrugere, der har aftaleforhold
med udbyderens kunder. Radio- og tv-stationer, der er udbydere af
net, er kun omfattet, hvis de har landsdækkende public
service-forpligtelser.
b) Udbyder, der
gennem aftaler med statslige myndigheder og institutioner betjener
mere end 500 slutbrugere. Ved opgørelsen medregnes de
statslige myndigheders og institutioners egne slutbrugere.
Kapitel 2
Nedlæggelse af forbud af hensyn
til leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur
§ 2.
Center for Cybersikkerhed kan i særlige tilfælde
forbyde en væsentlig erhvervsmæssig udbyder af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester at indgå en aftale, der vedrører kritiske
netkomponenter, systemer og værktøjer, herunder
varetagelsen af driften heraf, hvis aftalen vurderes at
udgøre en trussel mod statens sikkerhed.
Stk. 2. Ved
vurderingen efter stk. 1 kan Center for Cybersikkerhed lægge
vægt på forhold vedrørende den
leverandør, som udbyderen ønsker at anvende. I
vurderingen vil bl.a. kunne indgå, om leverandøren,
leverandørens væsentligste underleverandører og
aktører, der udøver kontrol over eller har betydelig
indflydelse på leverandøren,
1) er
hjemmehørende i eller varetager produktionen eller driften
fra et land, som Danmark ikke har indgået en sikkerhedsaftale
med, eller som Danmark ikke har et tilsvarende
sikkerhedsmæssigt samarbejde med,
2) er
hjemmehørende i eller varetager produktionen eller driften
fra et land, hvor det efter det pågældende lands
lovgivning er muligt at pålægge leverandører
eller deres underleverandører at udføre eller deltage
i forhold, som vil udgøre spionage eller sabotage,
3) direkte eller
indirekte kontrolleres af et andet lands statslige organer,
herunder militære myndigheder, og
4) er eller har
været involveret i aktiviteter i Danmark eller andre lande,
som har medført en negativ påvirkning af statens
sikkerhed, informationssikkerheden eller den offentlige orden.
Stk. 3. Center
for Cybersikkerhed kan kun nedlægge forbud efter stk. 1, hvis
hensynet til statens sikkerhed ikke effektivt kan varetages ved
mindre indgribende foranstaltninger.
§ 3.
Center for Cybersikkerhed kan i særlige tilfælde
forbyde en væsentlig erhvervsmæssig udbyder af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester at opretholde en indgået aftale, der
vedrører kritiske netkomponenter, systemer og
værktøjer, herunder varetagelsen af driften heraf,
hvis opretholdelse af aftalen vurderes at udgøre en
væsentlig trussel mod statens sikkerhed. Ved vurderingen
heraf kan Center for Cybersikkerhed lægge vægt på
de forhold, som fremgår af § 2, stk. 2.
Stk. 2. Center
for Cybersikkerhed kan endvidere i særlige tilfælde
forbyde en væsentlig erhvervsmæssig udbyder af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester at anvende kritiske netkomponenter, systemer og
værktøjer, der er leveret, hvis anvendelsen vurderes
at udgøre en væsentlig trussel mod statens sikkerhed.
Ved vurderingen heraf kan Center for Cybersikkerhed lægge
vægt på de forhold, som fremgår af § 2, stk.
2.
Stk. 3. Center
for Cybersikkerhed kan fastsætte en frist for, hvornår
en aftale skal være afviklet efter stk. 1, og hvornår
anvendelse af kritiske netkomponenter, systemer og
værktøjer skal være ophørt efter stk.
2.
Stk. 4. Center
for Cybersikkerhed kan kun nedlægge forbud efter stk. 1 og 2,
hvis hensynet til statens sikkerhed ikke effektivt kan varetages
ved mindre indgribende foranstaltninger.
Kapitel 3
Ekspropriation
§ 4.
Center for Cybersikkerhed kan i det omfang, det er
nødvendigt for gennemførelse af forbud efter kapitel
2, iværksætte ekspropriation af privat ejendom.
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af forbud efter kapitel 2 et
ekspropriativt indgreb, ydes der fuldstændig erstatning til
den eller de berørte parter.
Kapitel 4
Forholdet til anden lovgivning samt
høring af andre myndigheder
§ 5.
Lov om offentlighed i forvaltningen bortset fra lovens § 13 og
forvaltningslovens kapitel 4-6 finder ikke anvendelse på
sager, der er omfattet af denne lov, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Center
for Cybersikkerhed skal i forbindelse med afgørelser efter
kapitel 2, 3 og 8 i størst muligt omfang foretage
partshøring, jf. forvaltningslovens kapitel 5, og begrunde
afgørelserne, jf. forvaltningslovens kapitel 6.
Stk. 3. Center
for Cybersikkerhed skal forud for afgørelser efter kapitel 2
gennemføre en høring af Erhvervsstyrelsen,
Energistyrelsen og andre relevante fagmyndigheder.
Kapitel 5
Fravigelse af klageadgang
§ 6.
Center for Cybersikkerheds afgørelser efter kapitel 2 og 3
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 6
Domstolsbehandling
§ 7.
Afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8 kan alene indbringes for
Københavns Byret.
Stk. 2.
Afgørelsen skal indbringes inden 6 måneder efter
afgørelsens meddelelse. Københavns Byret kan dog
undtagelsesvis tillade en indbringelse efter 6 måneder.
Stk. 3. I
afgørelsen af sagen ved byretten deltager tre dommere.
Stk. 4.
Forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan
lade personer, der er ansat i Forsvarsministeriet eller myndigheder
under Forsvarsministeriet, møde for sig i retten som
rettergangsfuldmægtige.
§ 8.
Som part i sagen for det offentlige anses forsvarsministeren eller
den, ministeren bemyndiger hertil.
Stk. 2. Retten
beskikker en særlig advokat til at varetage interesser for
den, der har indbragt sagen for retten, eller som er indtrådt
som part i sagen, og på vegne af denne udøve
partsbeføjelser med hensyn til oplysninger af betydning for
statens sikkerhed. Om salær og godtgørelse for
udlæg til den særlige advokat gælder samme regler
som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf.
retsplejelovens kapitel 31.
Stk. 3. Den
særlige advokat efter stk. 2 skal underrettes om alle
retsmøder i sagen og er berettiget til at deltage i disse.
Den særlige advokat skal gøres bekendt med og have
udleveret kopi af det materiale, som indgår i sagen for
retten. Forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil,
kan dog bestemme, at der af sikkerhedsmæssige grunde ikke
udleveres kopi til den særlige advokat.
Spørgsmålet kan af den særlige advokat
indbringes for retten.
§ 9.
Oplysninger vedrørende statens sikkerhed videregives ikke
til parten, men alene til den særlige advokat efter § 8,
stk. 2. Når sådanne oplysninger er videregivet til den
særlige advokat, må vedkommende ikke drøfte
sagen med parten eller dennes advokat og må ikke udtale sig i
retsmøder, hvor parten eller dennes advokat er til stede.
Parten og dennes advokat kan til enhver tid give skriftlige
meddelelser til den særlige advokat om sagen.
Stk. 2. Retten
kan af egen drift eller efter begæring fra den særlige
advokat efter § 8, stk. 2, beslutte, at oplysninger, der er
indgået i vurderingen ved afgørelser omfattet af
kapitel 2, 3 og 8, videregives til parten og dennes advokat, hvis
sikkerhedsmæssige forhold ikke kan begrunde, at oplysningerne
ikke videregives. Afgørelsen træffes ved kendelse, og
efter at den særlige advokat og forsvarsministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, har haft lejlighed til at udtale sig.
Kendelsen kan kæres af de personer, der er nævnt i 2.
pkt. Kære af en afgørelse om, at oplysninger
videregives, har opsættende virkning.
Stk. 3. Har
retten truffet afgørelse efter stk. 2, 1. pkt., kan
forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil,
bestemme, at de pågældende oplysninger ikke
indgår i sagen for retten.
Stk. 4. Ingen
må deltage som dommer i sagen, hvis den
pågældende har truffet afgørelse efter stk. 2,
1. pkt., eller i øvrigt har haft adgang til oplysninger
omfattet af en sådan afgørelse og forsvarsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, har truffet beslutning
efter stk. 3 om, at de pågældende oplysninger ikke
indgår i sagen for retten.
§
10. Den del af et retsmøde, der angår eller
hvori der fremlægges eller behandles oplysninger af betydning
for statens sikkerhed, som ikke er omfattet af en beslutning efter
§ 9, stk. 2, holdes for lukkede døre. I denne del af et
retsmøde deltager den særlige advokat efter § 8,
stk. 2, men ikke parten og dennes advokat.
Stk. 2. Retten
bestemmer, hvordan retsmøder, der efter stk. 1 helt eller
delvis holdes for lukkede døre, gennemføres.
§
11. Retten træffer afgørelse, efter at parterne
og den særlige advokat har haft lejlighed til at udtale
sig.
§
12. Justitsministeren antager et antal advokater, der kan
beskikkes efter § 8, stk. 2, 1. pkt. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om de pågældende
advokater, herunder om vagtordninger, om vederlag for at stå
til rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål.
§
13. Reglerne i dette kapitel om sagens behandling i byretten
gælder tilsvarende for sagens behandling i landsretten og
Højesteret.
Kapitel 7
Offentliggørelse af
afgørelser m.v.
§
14. Center for Cybersikkerhed kan i ikkeanonymiseret form
offentliggøre følgende:
1)
Afgørelser truffet i medfør af kapitel 2, 3 og 8.
2)
Resuméer af domme i retssager, der vedrører
prøvelse af afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om
sagsbehandlingen i forbindelse med offentliggørelse efter
stk. 1.
Kapitel 8
Sanktioner
§
15. Hvis en væsentlig erhvervsmæssig udbyder af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester ikke efterlever et forbud efter § 2, stk. 1, eller
§ 3, stk. 1 eller 2, kan Center for Cybersikkerhed
træffe afgørelse om at afsætte medlemmer af
udbyderens ledelse.
Kapitel 9
Ugyldighed
§
16. Aftaler, der er i strid med et forbud efter § 2,
stk. 1, eller § 3, stk. 1, er uden gyldighed mellem
parterne.
Kapitel 10
Ikrafttrædelse m.v.
§
17. Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2.
§§ 1, 3-17 og 19 har virkning for aftaler, der er
indgået den 7. december 2020 eller senere, jf. dog stk.
3.
Stk. 3.
§§ 1, 3-17 og 19 har fra den 1. januar 2026 endvidere
virkning for aftaler, der er indgået før den 7.
december 2020.
Stk. 4.
Forsvarsministeren udarbejder en rapport om erfaringerne med loven,
som oversendes til Folketinget 3 år efter lovens
ikrafttræden.
Kapitel 11
Ændring af anden lovgivning
§ 18. I
lov om sikkerhed i net og tjenester, jf. lovbekendtgørelse
nr. 153 af 1. februar 2021, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4, nr. 2, 2. pkt., ændres
»10« til: »25«.
Kapitel 12
Lovens territoriale gyldighed
§
19. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.