Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 6. maj 2021
1. Ændringsforslag
Forsvarsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter fuldt ud op om lovforslagets formål om at
sikre en robust teleinfrastruktur. Det danske samfund bliver mere
og mere digitalt, og corona?krisen har vist, hvor afhængigt
det danske samfund er af en stærk og velfungerende digital
infrastruktur. Der er behov for en stærk cybersikkerhed, men
også forudsigelighed og retssikkerhed for det erhvervsliv,
der årligt investerer milliarder af kroner i at udbygge og
sikre den digitale infrastruktur i Danmark. V, DF, RV og KF vil
på den baggrund gerne kvittere for, at ministeren har fremsat
ændringsforslag, der forbedrer lovforslaget på disse
punkter. Retssikkerhed og en stærk cybersikkerhed er ikke
uforlignelige størrelser. Reel partshøring og
inddragelse af relevante fagmyndigheder vil tværtimod bidrage
positivt til begge dele og bidrage til, at der kan træffes
beslutninger på et så oplyst grundlag som muligt.
V, DF, RV og KF vil også gerne
kvittere for den konstruktive dialog, der har været med
ministeren i forhold til konkrete dele af lovforslaget. Vi har
således noteret os, at et eventuelt forbud mod at indgå
en ny serviceaftale på allerede erhvervet og lovligt udstyr
efter en konkret vurdering vil kunne føre til erstatning
(ekspropriation) til teleudbyderen i de tilfælde, hvor det
ikke er muligt for teleudbyderen at indgå en serviceaftale
med en anden leverandør for dermed at kunne sikre fortsat
anvendelse af det allerede erhvervede udstyr. Det vil dog altid i
sidste ende være op til domstolene at vurdere
spørgsmålet om ekspropriation.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til kapitel 4
Af forsvarsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
kapiteloverskriften indsættes efter »Forholdet til
anden lovgivning«: »samt høring af andre
myndigheder«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 5
2)
Efter »denne lov« indsættes: », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) Som
stk. 2 og 3
indsættes:
»Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed skal i forbindelse med afgørelser
efter kapitel 2, 3 og 8 i størst muligt omfang foretage
partshøring, jf. forvaltningslovens kapitel 5, og begrunde
afgørelserne, jf. forvaltningslovens kapitel 6.
Stk. 3. Center
for Cybersikkerhed skal forud for afgørelser efter kapitel 2
gennemføre en høring af Erhvervsstyrelsen,
Energistyrelsen og andre relevante fagmyndigheder.«
[Præcisering af forpligtelse
til partshøring og begrundelse samt høring af andre
myndigheder]
Til § 17
4) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
Forsvarsministeren udarbejder en rapport om erfaringerne med loven,
som oversendes til Folketinget tre år efter lovens
ikrafttræden.«
[Tilføjelse af forpligtelse
til evaluering af loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås med ændringsforslaget, at det til
kapiteloverskriften tilføjes, at kapitel 4 også
omfatter høring af andre myndigheder.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 2
Det
foreslås med ændringsforslaget, at det til § 5,
stk. 1, tilføjes en henvisning til den i
ændringsforslag nr. 3 foreslåede § 5, stk. 2.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 3
Det
foreslås med ændringsforslaget, at Center for
Cybersikkerhed i forbindelse med afgørelser efter kapitel 2,
3 og 8 i størst muligt omfang skal foretage
partshøring, jf. forvaltningslovens kapitel 5, og begrunde
afgørelserne, jf. forvaltningslovens kapitel 6.
I det
fremsatte lovforslag er Center for Cybersikkerheds forpligtelse til
i størst muligt omfang at foretage partshøring og
begrunde afgørelser beskrevet i bemærkningerne til
lovforslaget. Med ændringsforslaget vil forpligtelsen
fremgå udtrykkeligt af lovteksten.
I
medfør af den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil
Center for Cybersikkerhed i forbindelse med afgørelser efter
kapitel 2, 3 og 8 skulle foretage partshøring samt begrunde
afgørelserne, så længe det ikke kompromitterer
hensynene bag lovforslaget. Center for Cybersikkerhed vil dermed
ikke være forpligtet til at gengive de særlige
sikkerhedsmæssige og efterretningsmæssige oplysninger,
der vil indgå i sager, som behandles i medfør af
lovforslaget, i forbindelse med en begrundelse for en
afgørelse, som centeret træffer i medfør af
kapitel 2, 3 eller 8. Endvidere vil Center for Cybersikkerhed ikke
være forpligtet til at partshøre om disse
oplysninger.
Desuden
foreslås med indsættelse af stk. 3, at Center for
Cybersikkerhed forud for afgørelser efter kapitel 2 skal
gennemføre en høring af Erhvervsstyrelsen,
Energistyrelsen og andre relevante fagmyndigheder.
I det
fremsatte lovforslag er det i bemærkningerne til lovforslaget
beskrevet, at Center for Cybersikkerhed i forbindelse med
afgørelser efter kapitel 2 som led i den almindelige
sagsoplysning vil inddrage fagmyndigheder, herunder
Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen, i relevant omfang. Med
ændringsforslaget vil det fremgå udtrykkeligt af
lovteksten, at Center for Cybersikkerhed altid vil være
forpligtet til at inddrage de nævnte myndigheder.
Center for Cybersikkerhed vil således
skulle gennemføre høring af Erhvervsstyrelsen,
Energistyrelsen og andre relevante fagmyndigheder, inden centeret
træffer afgørelser efter kapitel 2.
Til nr. 4
Det
foreslås med ændringsforslaget, at forsvarsministeren
udarbejder en rapport om erfaringerne med loven, som oversendes til
Folketinget tre år efter lovens ikrafttræden.
Til brug for
rapporten vil der blive indhentet bidrag fra Center for
Cybersikkerhed, der vil kunne oplyse om centerets almindelige
erfaringer med hensyn til den nye lovgivning, og fra Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, der vil kunne oplyse, om Center for
Cybersikkerheds sagsbehandling i forbindelse med lovgivningen har
givet Tilsynet med Efterretningstjenesterne anledning til
bemærkninger. Endelig vil Forsvarsministeriet indhente bidrag
fra telebranchen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. marts
2021 og var til 1. behandling den 26. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 7. december 2020 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 34. Den 10. marts 2021 sendte
forsvarsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Gaardsted (S) Annette Lind
(S) Tanja Larsson (S) Thomas Jensen (S) Jan Johansen (S) nfmd. Jesper Petersen (S) Kasper Roug
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) Martin Lidegaard (RV) Kristian Hegaard
(RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Eva
Flyvholm (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz
Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Juel-Jensen
(V) Mads Fuglede (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Lars Christian Lilleholt (V) Søren Espersen (DF)
Bent Bøgsted (DF) Lise Bech (DF) Marcus Knuth (KF) Niels
Flemming Hansen (KF) fmd. Rasmus
Jarlov (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |