Fremsat den 7. oktober 2020 af kulturministeren (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om eliteidræt,
lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlodning af
overskud og udbytte af lotteri
(Styrkelse af atleternes stemme i Team
Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforpligtelse m.v.)
§ 1
I lov om eliteidræt, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1155 af 25. september 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Danmarks
Idræts-Forbund« til: »Danmarks
Idrætsforbund«.
2. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »Team Danmark er en«:
»offentlig«.
3. I
§ 1 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Team Danmark er forpligtet til at føre tilsyn med, at de
regler og retningslinjer, der gælder for Team Danmark, og som
Team Danmark fastsætter, bliver overholdt, og at arbejdet i
de specialforbund og lignende partnere, som Team Danmark
samarbejder med, foregår i overensstemmelse med Team Danmarks
etiske og sociale grundlag.
Stk. 3. Team
Danmark skal udvikle og etablere en selvstændig funktion, som
kan behandle indberetninger fra atleter, trænere og andre,
hvis de oplever uacceptabel adfærd i de
elitetræningsmiljøer, som Team Danmark samarbejder
med.«
4. § 2,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Team Danmark ledes af en bestyrelse på
8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges
af kulturministeren, og 4 medlemmer udpeges af Danmarks
Idrætsforbund, heraf 1 medlem med særlig indsigt i
eliteatleters forhold efter indstilling fra Danmarks
Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité. Medlemmer
af Team Danmarks bestyrelse må ikke samtidig være ansat
i Danmarks Idrætsforbund eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund eller være medlem af bestyrelsen i et
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal tilsammen repræsentere en bred indsigt i
idrættens verden og andre relevante områder. Mindst 2
af bestyrelsesmedlemmerne skal have særlig indsigt i
eliteatleters forhold.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
5. I
§ 2 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Beskikkelsesperioden for bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget pr.
1. januar 2021 forlænges, således at indeværende
beskikkelsesperiode, som udløber henholdsvis 31. maj 2022 og
31. maj 2024, i stedet for udløber henholdsvis 31. december
2022 og 31. december 2024.«
§ 2
I lov om fremme af integritet i idrætten,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 7. oktober 2015, foretages
følgende ændring:
1. § 4,
stk. 1, 4. pkt., affattes således:
»Medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse
må ikke samtidig være medlem af bestyrelserne eller
ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund eller Dansk Fitness & Helse
Organisation.«
§ 3
I lov nr. 1532 af 19. december 2017 om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri foretages
følgende ændring:
1. § 12,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse må ikke samtidig
være medlem af bestyrelserne eller ansat i Danmarks
Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team
Danmark eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. § 2, stk.
1, 2. pkt., i lov om eliteidræt, som affattes ved denne lovs
§ 1, nr. 4, finder ikke anvendelse for nuværende
medlemmer af Team Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder
de gældende regler anvendelse.
Stk. 3. § 4, stk.
1, 4. pkt., i lov om fremme af integritet i idrætten, som
affattes ved denne lovs § 2, nr. 1, finder ikke anvendelse for
nuværende medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse. For
disse medlemmer finder de gældende regler anvendelse.
Stk. 4. § 12, stk.
4, som affattes ved denne lovs § 3, nr. 1, finder ikke
anvendelse for nuværende medlemmer af Sport Event Denmarks
bestyrelse. For disse medlemmer finder de gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Rapporten "Undersøgelse af forholdene for
elitesvømmere i Dansk Svømmeunion" blev
offentliggjort den 7. februar 2020. Undersøgelsen blev
udført af Kammeradvokaten for Team Danmark og Danmarks
Idrætsforbund efter samråd med Kulturministeriet.
Baggrunden for undersøgelsen var, at Danmarks Radio i
foråret 2019 afdækkede en række kritisable
forhold for elitesvømmere under Dansk Svømmeunion i
tv-dokumentaren "Svømmestjerner - under overfladen", som
blev vist på DR1 den 22. april 2019.
Formålet med undersøgelsen var at belyse de
historiske og faktiske forhold og kulturen i elitemiljøet
under Dansk Svømmeunion. Hovedpunkterne i
undersøgelsen var at afdække og redegøre for
træningsmiljøet og konsekvenserne heraf for
elitesvømmerne i perioden fra 2001 og frem. Derudover havde
undersøgelsen til formål at afdække, om de
forhold, der indgik i undersøgelsen, kunne tilskrives
konkrete ledelsesmæssige svigt eller systemiske svagheder
herunder også Team Danmarks og Dansk Svømmeunions
tilsyn med forholdene. Endvidere skulle undersøgelsen
afdække de organisatoriske rammer i Dansk Svømmeunion,
og hvorvidt rammerne reelt gav og giver elitesvømmerne
mulighed for at stå frem. Endelig skulle undersøgelsen
afdække, om Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund i
perioden fra 2001 og frem har levet op til deres ansvar.
Kammeradvokatens undersøgelse viser, at der i perioden
2003-2013 var en række forhold, som var i strid med de
retningslinjer og etisk kodeks, som Dansk Svømmeunion via
samarbejdsaftaler med Team Danmark har forpligtet sig til at
overholde.
Undersøgelsen peger på, at der er sket betydelige
svigt i Dansk Svømmeunion, og at der er sket svigt i Team
Danmark.
Kulturministeriet ser derfor et behov for at ændre
på reglerne vedr. Team Danmarks virksomhed og bestyrelsens
sammensætning for at understrege Team Danmarks
tilsynsforpligtelse, styrke atleternes stemme og minimere
potentielle interessekonflikter/inhabilitet i Team Danmarks
bestyrelse.
Formålet med lovforslaget er overordnet at sikre det bedst
mulige grundlag for trygge rammer for
eliteidrætsudøverne med fokus på deres trivsel,
Team Danmarks tilsynsforpligtelse og Team Danmarks
bestyrelsessammensætning. Med lovforslaget foretages der
endvidere nogle ændringer for øvrige selvejende
idrætsorganisationers bestyrelser for at skabe mest mulig
parallelitet samt nogle mindre redaktionelle ændringer.
Lov om eliteidræt, jf. lovbekendtgørelse nr. 1155
af 25. september 2013 (herefter benævnt
eliteidrætsloven) har til formål at sikre en social og
samfundsmæssig forsvarlig udvikling af dansk eliteidræt
og styrke dansk eliteidræt internationalt. Denne opgave
varetages af den selvejende institution Team Danmark. Det betyder,
at Team Danmark blandt andet har til opgave at varetage den
overordnede planlægning vedrørende
eliteidrætten, formidle trænings- og
instruktionsmuligheder og idrætsforskningens resultater samt
at yde støtte til eliteatleter, herunder både
ekspertbistand og økonomisk støtte og etablering af
uddannelsesmæssige, arbejdsmarkedsmæssige og sociale
støtteforanstaltninger.
Team Danmark indgår samarbejdsaftaler med idrættens
specialforbund. Team Danmark samarbejder p.t. med 25 ud af i alt 62
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund. De
specialforbund, som Team Danmark vurderer er
støtteberettiget, indgår Team Danmark en et- til
fireårig samarbejdsaftale med. Samarbejdsaftalen indeholder
en nærmere beskrivelse af de strategier, indsatser og
mål, specialforbundet vil gennemføre i den
pågældende periode. I forbindelsen med den
støtte specialforbundene modtager fra Team Danmark,
forpligter specialforbundene sig også til, at deres arbejde
foregår i overensstemmelse med Team Danmarks etiske og
sociale grundlag, jf. Team Danmarks og specialforbundets
samarbejdsaftale.
Hovedkonklusionerne i Kammeradvokatens rapport viser, at der var
en række forhold i svømmetræningsmiljøet
i den pågældende periode, som var i strid med blandt
andet etisk kodeks for dansk konkurrenceidræt.
Undersøgelsen konkluderer endvidere, at disse forhold
skyldes betydelige ledelsesmæssige svigt i Dansk
Svømmeunion, og ledelsesmæssige svigt i Team
Danmark.
Formålet med lovforslaget er derfor at sikre grundlaget
for trygge rammer for eliteidrætsudøverne med fokus
på deres trivsel. Derfor foreslås det overordnet at
tydeliggøre Team Danmarks tilsynsforpligtelse, at der
etableres en selvstændig funktion, som atleter, trænere
og andre kan gå til vedr. mistrivsel og uacceptabel
adfærd i eliteidrætten samt at ændre på
reglerne for sammensætningen af Team Danmarks bestyrelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Team Danmarks tilsyn og atleternes
trivsel
Team Danmarks formål er at udvikle dansk eliteidræt
på en socialt og samfundsmæssigt forsvarlig måde.
Team Danmark skal i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Idrætsforbunds specialforbund og andre relevante
samarbejdspartnere eksempelvis kommuner iværksætte,
koordinere og effektivisere fælles foranstaltninger for
eliteidrætten i Danmark på en lang række punkter,
jf. § 1, stk. 1 nr. 1-12 i eliteidrætsloven.
Det er Team Danmarks bestyrelse, der træffer
afgørelse om fordelingen af Team Danmarks midler. Team
Danmarks afgørelser om støttetildeling kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestemmelserne i eliteidrætsloven suppleres af Lov om
økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. lov nr. 1531 af 21.
december 2010 (herefter benævnt driftstilskudsloven). Af
reglerne fremgår det blandt andet, at bestyrelsen for en
selvejende institution som Team Danmark er ansvarlig for
institutionens samlede virksomhed, herunder at de opfylder
betingelserne for driftstilskuddet. Endvidere fremgår det, at
bestyrelsen er ansvarlig for, at institutionens formål
varetages i overensstemmelse med gældende lovgivning og for
forvaltningen af de offentlige tilskud.
Team Danmark skal blandt andet sikre en etisk forsvarlig
udvikling af eliteidrætten. Det fremgår af
eliteidrætslovens forarbejder, jf. Folketingstidende [611]
tillæg A, side 4881, at Team Danmark skal udarbejde et etisk
kodeks for dansk eliteidræt, som formulerer de
grundlæggende værdier for dansk eliteidræt og de
rettigheder og forpligtelser, der skal være forbundet med at
være en del af dansk eliteidræt. Kodekset beskriver
retningslinjer og normer inden for det sociale og etiske felt og
fungerer som indgang til dialog med specialforbund, trænere
og aktive for derved at skærpe bevidstheden omkring
eliteidrætten i et større perspektiv. Det er Team
Danmarks bestyrelses opgave at indarbejde kodekset i Team Danmarks
virke bl.a. i forbindelse med tildeling af støtte og
udvikling af helhedsplaner.
Team Danmark skal også iværksætte
trænings- og instruktionsmuligheder for
eliteidrætsudøverne, som indebærer, at de aktive
udøvere kvantitativt kan opnå de ønskede
træningsmængder under gode og tidssvarende forhold, men
også at træningen foregår kvalificeret under de
bedst mulige fysiske og psykiske rammer. Heraf følger blandt
andet, at det skal sikres, at den faglige kompetence hos
landstrænerne matcher internationale og etiske krav, og at
landtrænerne besidder menneskelige kompetencer, som
gør dem i stand til at efterleve de idrætspolitiske
målsætninger med eliteidrætsarbejdet.
Team Danmark skal yde rådgivning og økonomisk
støtte til specialforbundene under Danmarks
Idrætsforbund. Det er en forudsætning for at modtage
rådgivning og økonomisk støtte, at
specialforbundene lever op til Team Danmarks etiske og sociale
grundlag for dansk eliteidræt. Tilsvarende kan Team Danmark
yde støtte til ansættelse af landstrænere og
sportschefer, hvor Team Danmark i den forbindelse aktivt skal
medvirke til at sikre, at såvel landstrænere som
sportschefer har de nødvendige kvalifikationer, og at de
forpligtes til at leve op til Team Danmarks til en hver tid
gældende etiske og sociale grundlag for dansk
eliteidræt.
2.1.2. Team Danmarks bestyrelse
Den gældende bestemmelse i eliteidrætslovens §
2 fastslår, at Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8
medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. Heraf udpeger
kulturministeren 4 medlemmer og Danmarks Idrætsforbund
udpeger ligeledes 4 medlemmer.
Det fremgår af lovens forarbejder, jf. Folketingstidende
[611] tillæg A, side 4887 og gengivet i Team Danmarks
vedtægter, at bestyrelsen tilsammen skal repræsentere
en bred indsigt i idrættens verden og andre relevante
områder (kommunalpolitik, kulturpolitik, forskning,
erhvervsliv m.v.). Det fremgår endvidere, at af bestyrelsens
8 medlemmer skal mindst 2 være henholdsvis nuværende
eller tidligere eliteidrætsudøvere og/eller
eliteidrætstrænere.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1. Tilsyn
Det er ikke i eliteidrætsloven nærmere reguleret,
hvordan Team Danmark fører tilsyn med de midler, der
udbetales og de samarbejdsaftaler, der indgås med
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Det ligger derimod implicit i forpligtelsen om, at Team Danmark
udarbejder et etisk og socialt grundlag, og at bestyrelsen har
ansvaret for at indarbejde det i Team Danmarks virke. Ligeledes er
det en forudsætning i de underliggende samarbejdsaftaler, som
Team Danmark indgår med specialforbundene, at
specialforbundene i deres elitearbejde overholder Team Danmarks
retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt
og Team Danmarks etiske og sociale grundlag for
eliteidræt.
En samarbejdsaftale mellem Team Danmark og et specialforbund
etablerer en række forpligtelser for specialforbundet som
vilkår for støtten. Hvis et specialforbund ikke
efterlever vilkårene i samarbejdsaftalen, kan Team Danmark i
henhold til aftalen ophæve samarbejdsaftalen og/eller
støttebevillingen.
Når bevillingen til specialforbundet hviler på et
aftalegrundlag, vil Team Danmark også have pligt til at
kontrollere, at midlerne anvendes i overensstemmelse med aftalen.
Disse forpligtelser følger af principper om forsvarlig
økonomisk forvaltning.
Det foreslås derfor at gøre Team Danmarks
tilsynsforpligtelse mere tydelig ved at fremhæve dette
direkte i lovens bestemmelser.
2.2.2. Trivsel
Kammeradvokatens undersøgelse peger på, at
atleternes mulighed for at stå frem ved oplevelse af
uacceptabel adfærd er vanskelig. Historisk har
svømmerne oplevet, at de har haft svært ved at
stå frem, og det har været uklart, hvem de i givet fald
skulle gå til. Det har blandt andet skyldtes en uacceptabel
normalisering af usunde træningsmiljøer,
tilbageholdenhed i forhold til at gå til
aktivrepræsentanter, som samtidig kan være en sportslig
konkurrent, eller gå til personer i Team Danmark eller i
specialforbund, som samtidig kan have direkte indflydelse på
atletens sportslige privilegier.
Undersøgelsen peger på, at selvom der opleves langt
færre forhold at indberette i dag, så udtrykker mange
svømmere fortsat en generel manglende viden om, hvem de kan
henvende sig til ved oplevelse af uacceptabel adfærd eller
lignende.
Kulturministeriet finder det derfor nødvendigt med
tiltag, der gør det mere tydeligt for atleter,
trænere, forældre og andre, hvor de kan henvende sig,
hvis de oplever uacceptabel adfærd i de
elitetræningsmiljøer, som Team Danmark samarbejder
med. Derfor foreslås det, at Team Danmark forpligtes til at
udvikle og etablere en selvstændig funktion som atleter,
trænere og andre kan henvende sig til med en indberetning om
uacceptabel adfærd eller lignende. Team Danmark skal i
arbejdet med at udvikle og beskrive den selvstændige funktion
blandt andet tage stilling til funktionens formelle ophæng,
uafhængighed, kompetence og ansvarsområde herunder
behandling af klagesager og afgrænsning i forhold til
Danmarks Idrætsforbunds etiske komité.
Team Danmark skal i arbejdet inddrage alle relevante
samarbejdspartnere (atleter, trænere, specialforbund,
Danmarks Idrætsforbund m.v.) og sikre sig, at der findes en
model, som giver mening for samarbejdsparterne ikke mindst
atleterne. Som led i beskrivelsen af den selvstændige
funktion skal Team Danmark også forholde sig til
overholdelsen af databeskyttelsesreglerne og inddrage Datatilsynet
i nødvendigt omfang.
Beskrivelsen af den selvstændige funktion skal
fremgå af Team Danmarks vedtægter, som godkendes af
kulturministeren.
2.2.3. Bestyrelsessammensætning
Den konkrete sag om forholdene for danske elitesvømmere
har vist, at der er behov for at styrke atleternes
repræsentation i Team Danmarks bestyrelse. Ligeledes er det
relevant at afgrænse, hvem der ikke kan sidde i Team Danmarks
bestyrelse for at sikre en højere grad af uafhængighed
for medlemmerne af Team Danmarks bestyrelse, herunder
begrænse generelle interessekonflikter/inhabilitet. Konkret
inhabilitet skal fortsat håndteres via offentlighedslovens og
forvaltningslovens regler herom. Der findes allerede regler om
dette for så vidt angår Anti Doping Danmarks bestyrelse
i lov om fremme af integritet i idrætten, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1168 af 7. oktober 2015 (herefter
benævnt integritetsloven) og Sport Event Denmarks bestyrelse
i lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og
udbytte fra lotteri Lov nr. 1532 af 19/12-2017 (herefter
benævnt udlodningsloven).
For at styrke atleternes repræsentation i bestyrelsen
foreslås det, at af de 4 medlemmer Danmarks
Idrætsforbund udpeger, skal 1 medlem med særlig indsigt
i eliteatleters forhold udpeges efter indstilling fra Danmarks
Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité.
Det foreslås derudover, at der indsættes en ny
bestemmelse om, at medlemmer af Team Danmarks bestyrelse ikke
samtidig kan være ansat i Danmarks Idrætsforbund eller
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund eller være
medlem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund. Det foreslås samtidig at justere i de
tilsvarende regler for så vidt angår Anti Doping
Danmarks bestyrelse i integritetsloven og Sport Events Denmarks
bestyrelse i udlodningsloven for at skabe mest mulig parallelitet.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger af
medlemmer til de pågældende bestyrelser.
Endvidere forslås det, at det skrives direkte ind i loven,
at Team Danmarks bestyrelse tilsammen skal repræsentere en
bred indsigt i idrættens verden og andre relevante
områder. De konkrete kompetencer skal - som i dag -
fremgå af Team Danmarks vedtægter, og kan tilpasses ved
behov efter dialog med Kulturministeriet. Kulturministeren skal
efter gældende regler godkende Team Danmarks
vedtægter.
Derudover tilføjes det, at 2 af de 8 medlemmer skal have
særlig indsigt i eliteatleters forhold.
3. Økonomiske, administrative og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De
klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli til den
19. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Team Danmark, Danmarks Idrætsforund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund, Danmarks Idrætsforbunds og Team
Danmarks Aktivkomité, Spillerforeningen, Håndbold
Spiller Foreningen, Danske Elitesportsudøveres Forening,
Anti Doping Danmark, Lokale- og Anlægsfonden, Sport Event
Denmark, Idrættens Analyseinstitut, Rigsrevisionen,
Datatilsynet, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,
Kulturministeriets Forskningsudvalg, Dansk Idrætsmedicinsk
Selskab, Institut for Idræt v. Københavns Universitet,
Sektion for Idræt v. Institut for Folkesundhedsvidenskab
Aarhus Universitet og Institut for Idræt og Biomekanik
Syddansk Universitet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EUregulering] /[Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Danmarks Idrætsforbund har ændret sit navn fra
Danmarks Idræts-Forbund til Danmarks Idrætsforbund. Den
foreslåede ændring er således en
konsekvensændring af dette.
Til nr. 2
Det følger af § 1, stk. 1 i eliteidrætsloven,
at Team Danmark er en selvejende institution.
Med den foreslåede ændring i § 1, stk. 1, 1. pkt. understreges det, at Team
Danmark er en offentlig selvejende institution, hvilket hidtil kun
er fremgået af lovens forarbejder, jf. Folketingstidende
[611] tillæg A, side 4879. Det indebærer, at Team
Danmark er en del af den offentlige forvaltning og dermed omfattet
af forvaltningsloven og offentlighedsloven og ligeledes en
offentlig myndighed i ligestillingslovens forstand.
Formålet med ændringen er alene at
tydeliggøre, hvad der hidtil er fremgået af lovens
forarbejder.
Til nr. 3
I den gældende eliteidrætslov findes der ikke en
eksplicit bestemmelse om, at Team Danmark skal føre tilsyn,
eller hvor atleter, trænere og andre i
eliteidrætsmiljøet kan henvende sig, hvis de oplever
uacceptabel adfærd.
Som forvaltningsorgan er Team Danmark forpligtet til at sikre,
at organisationens økonomiske ressourcer anvendes i
overensstemmelse med de formål, hvortil de er givet. Team
Danmark har i den forbindelse ansvaret for løbende at
kontrollere, hvorvidt de enkelte specialforbund, som samarbejder og
modtager støtte fra Team Danmark, agerer i overensstemmelse
med de forventninger til tilrettelæggelse af
eliteidrætten, som er fastlagt i eliteidrætsloven. Det
følger af Team Danmarks formål, at Team Danmark skal
sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere
fysisk, personligt og socialt samt efter principperne i
retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt,
der er en udmøntning af dele af Team Danmarks
formål.
I det omfang Team Danmark bliver opmærksom på det,
vil Team Danmark være forpligtet til at undersøge
forholdene nærmere, hvis regler, der gælder for Team
Danmark, ikke bliver overholdt, eller hvis der foregår
uhensigtsmæssigheder. Team Danmark yder tilskud til de
enkelte specialforbund i henhold til samarbejdsaftaler med
specialforbundene. En samarbejdsaftale mellem Team Danmark og et
specialforbund etablerer en række forpligtelser for
specialforbundet, som vilkår for støtten. Hvis et
specialforbund ikke efterlever vilkårene i samarbejdsaftalen,
har Team Danmark pligt til at følge op på det og i
yderste konsekvens ophæve samarbejdsaftalen og/eller
støttebevillingen til et specialforbund.
Det følger af den foreslåede affattelse af §
1, stk. 2, at Team Danmark er
forpligtet til at føre tilsyn med, at de regler og
retningslinjer, som Team Danmark fastsætter, bliver
overholdt, og at Team Danmarks samarbejdspartnere arbejder i
overensstemmelse med Team Danmarks etiske og sociale grundlag.
Formålet er at sikre, at der ikke kan opstå tvivl om
rækkevidden af Team Danmarks tilsynsforpligtelse.
Bestemmelsen er endvidere formuleret sådan, at i det
omfang Team Danmark samarbejder med andre organisationer eller
forbund end Danmarks Idrætsforbund og specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund, eksempelvis på
esportsområdet, så er Team Danmark ligeledes forpligtet
til at føre tilsyn med, at disse organisationer eller
forbund ligeledes arbejder i overensstemmelse med Team Danmarks
retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt.
Det gælder dog ikke Team Danmarks samarbejde med andre
offentlige myndigheder/institutioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det følger af bestemmelsen i § 1, stk. 1, 1. pkt. i
eliteidrætsloven, at Team Danmark skal udvikle dansk
eliteidræt på en socialt og samfundsmæssig
forsvarlig måde. Det betyder blandt andet, jf. § 1, stk.
1, nr. 4, at Team Danmark skal sikre en forsvarlig udvikling af
eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt.
Det foreslås i § 2, stk.
3, at Team Danmark forpligtes til at udvikle og oprette en
selvstændig funktion med det formål at give atleter,
trænere eller andre et sted at gå til med konkrete
sager, hvor der kan være tale om, at Team Danmarks
retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt
eller andre retningslinjer ikke overholdes. Det kan fx være
sager om mistrivsel blandt eliteatleter, grænseoverskridende
adfærd fra trænere eller andre.
Team Danmark skal blandt andet tage stilling til funktionens
formelle ophæng, kompetence og ansvarsområde herunder
behandling af klagesager og afgrænsning i forhold til
Danmarks Idrætsforbunds etiske komité. Team Danmark
skal i arbejdet inddrage alle relevante samarbejdspartnere
(atleter, trænere, specialforbund, Danmarks
Idrætsforbund mv.) og sikre sig, at der findes en model, som
samarbejdsparterne ikke mindst atleterne kan have tillid til. Som
led i beskrivelsen af den selvstændige funktion skal Team
Danmark også forholde sig til overholdelsen af
databeskyttelsesreglerne og inddrage Datatilsynet i
nødvendigt omfang.
Beskrivelse af funktionen skal fremgå af Team Danmarks
vedtægter, som godkendes af kulturministeren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af bestemmelsen i § 2, stk. 1 i
eliteidrætsloven, at Team Danmark ledes af en bestyrelse
på 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4
medlemmer udpeges af kulturministeren og 4 medlemmer udpeges af
Danmarks Idrætsforbund.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 2,
stk. 1 og i stedet indsætte en
bestemmelse om, at Team Danmarks bestyrelse skal bestå af 8
medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges
af kulturministeren og 4 medlemmer udpeges af Danmarks
Idrætsforbund. Af de 4 medlemmer, som Danmarks
Idrætsforbund udpeger, skal 1 medlem med særlig indsigt
i eliteatleters forhold, være efter indstilling fra Danmarks
Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité.
Formålet er at give de aktive atleter mere direkte
indflydelse på, hvem der sidder i Team Danmarks
bestyrelse.
Med den foreslåede ændring tilføjes det
endvidere, at personer, som er ansat i Danmarks Idrætsforbund
eller specialforbund under Danmarks Idrætsforbund eller er
medlem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund, ikke samtidig kan udpeges til Team Danmarks
bestyrelse. Formålet er at minimere de generelle
interessekonflikter og inhabilitet, der kan opstå i Team
Danmarks bestyrelse i sager, der vedrører specialforbundene
og Danmarks Idrætsforbund. De ændrede regler vil
gælde for kommende udpegninger af medlemmer til Team Danmarks
bestyrelse.
Ændringen afspejler fortsat en sammensætning af
bestyrelsen, der sikrer en styring af eliteidrætten, som
tager hensyn til demokratiske traditioner og til ønsket om
at sikre indflydelse for såvel idrættens organisationer
som de aktive og trænere på eliteidrættens
udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I den gældende eliteidrætslov findes der ikke
bestemmelser om, hvilke kompetencer Team Danmarks bestyrelse
tilsammen skal repræsentere. Kompetencerne fremgår af
lovens forarbejder, jf. Folketingstidende [611] tillæg A,
side 4887 og gengivet i Team Danmarks vedtægter. Ligeledes
fremgår det af lovens forarbejder og gengivet i Team Danmarks
vedtægter, at 2 ud af bestyrelsens medlemmer skal være
nuværende eller tidligere eliteidrætsudøvere
og/eller -trænere.
Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, foreslås det, at Team
Danmarks bestyrelse tilsammen skal repræsentere en bred
indsigt i idrættens verden og andre relevante områder.
De konkrete kompetencer skal - som i dag - fremgå af Team
Danmarks vedtægter, og kan tilpasses ved behov efter dialog
med Kulturministeriet. Kulturministeren skal efter de
gældende regler godkende Team Danmarks vedtægter.
Derudover tilføjes det, at 2 af de 8 medlemmer skal have
særlig indsigt i eliteatleters forhold. Det kan være
nuværende eller tidligere eliteidrætsudøvere
og/eller eliteidrætstrænere, men det kan også
være andre personer med særlig indsigt i eliteatleters
forhold. Hermed vil der være større mulighed for at
rekruttere bredere, for så vidt angår personer med
særlig indsigt i eliteatleters forhold. Det kan fx være
tidligere sportschefer eller andre, der har været tæt
knyttet til et elitemiljø. Dog kan det ikke være
personer, der er omfattet af bestemmelsen i § 2, stk. 1.
Kulturministeren og Danmarks Idrætsforbund skal ved
udpegning af bestyrelsesmedlemmerne sikre, at bestyrelsen til
sammen repræsenterer den bredde og de kompetencer, som
fremgår af Team Danmarks vedtægter.
Sammensætningen af bestyrelsen skal ses på baggrund
af behovet for at sikre, at den fremtidige styring af
eliteidrætten fortsat tager hensyn til de demokratiske
traditioner og til ønsket om at sikre indflydelse for
såvel idrættens organisationer som de aktive og
trænerne på eliteidrættens udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 2, stk. 2 i eliteidrætsloven,
at bestyrelsesmedlemmer udpeges for en 4-årig periode. Da den
nuværende eliteidrætslov trådte i kraft 1. juni
2004 blev beskikkelsesperioden fastlagt på samme tidspunkt
fra 1. juni til og med 31. maj fire år efter.
Med bestemmelsen i § 2, stk. 5
foreslås det, at beskikkelsestidsperioden for Team Danmarks
nuværende bestyrelsesmedlemmer pr. 1. januar 2021
forlænges, således at deres indeværende
beskikkelsesperiode, som udløbet henholdsvis 31. maj 2022 og
31. maj 2024, i stedet for udløber henholdsvis 31. december
2022 og 31. december 2024.
Formålet med at ændre beskikkelsesperioden fra 1.
juni til 1. januar er, at Team Danmark finder det
uhensigtsmæssigt, at halvdelen af bestyrelsen inkl. formanden
udskiftes få måneder før sommer OL/PL, og dermed
ikke har været med i den forudgående planlægning.
Dertil kommer også, at især formanden har en lang
række opgaver og forpligtelser i forbindelse med de Olympiske
Lege og Paralympiske Lege.
Overgangsordningen gælder udelukkende for den
nuværende bestyrelse, som får deres indeværende
beskikkelsesperiode forlænget fra 1. juni til 31. december i
det år, hvor deres nuværende beskikkelsesperiode
udløber. I det tilfælde hvor et af de nuværende
bestyrelsesmedlemmer udelukkende har siddet i én periode,
ændrer forlængelsen ikke på, at de vil kunne
genbeskikkes efter regler i § 2, stk. 2 i
eliteidrætsloven for endnu en periode.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af integritetslovens § 4, stk. 1, at Anti
Doping Danmark ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer, der
beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af
kulturministeren, 1 medlem med viden om eliteidræt udpeges af
Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund i fællesskab og
1 medlem med viden om bredde- og motionsidræt udpeges i
fællesskab af Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk
Firmaidrætsforbund. Endvidere følger det, at de
medlemmer som Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund eller Team Danmark udpeger til Anti Doping
Danmarks bestyrelse, ikke må være medlem af bestyrelsen
eller ansat i disse idrætsorganisationer.
Med den foreslåede ændring i § 4, 4 stk. 1, 4. pkt. tilføjes det, at
personer, som er ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund samt Dansk Fitness & Helse
Organisation, ikke kan udpeges til Anti Doping Danmarks
bestyrelse.
Ændringen indebærer, at de medlemmer, som bliver
udpeget af idrætsorganisationerne, ikke samtidig må
være medlem af bestyrelsen eller ansat i de selvsamme
idrætsorganisationer, herunder nu også omfattende
specialforbund under Danmarks Idrætsfor bund og Dansk Fitness
& Helse Organisation. Ændringen består endvidere i,
at dette også gælder for de medlemmer, som
kulturministeren udpeger. Ændringen foreslås for at
skabe en vis parallelitet med bestemmelsen om Team Danmarks
bestyrelse.
Som noget nyt tilføjes også Dansk Fitness &
Helse Organisation, da de er en betydelig interesseorganisation
på fitnessområdet, som er et væsentlig
indsatsområde for Anti Doping Danmark.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger
af medlemmer til Anti Doping Danmarks bestyrelse. Ændringen
får ikke betydning for de nuværende medlemmer af Anti
Doping Danmarks bestyrelse.
Der henvises i øvrigt til nr. 4 i lovforslagets specielle
bemærkninger og til de almindelige bemærkninger pkt.
2.2.3.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af udlodningslovens § 12, stk. 4, at de
medlemmer som Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund eller Team Danmark udpeger til Sport Event
Denmarks bestyrelse, ikke må være medlem af bestyrelsen
eller ansat i disse idrætsorganisationer.
Med den foreslåede ændring i § 12, stk. 4 tilføjes det, at personer,
som er medlem af bestyrelserne eller ansat i Danmarks
Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller et
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund, ikke kan udpeges
til Sport Event Denmarks bestyrelse.
Ændringen indebærer, at de medlemmer, som bliver
udpeget af idrætsorganisationerne, ikke samtidig må
være medlem af bestyrelsen eller ansat i de selvsamme
idrætsorganisationer, herunder nu også omfattende
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund. Ændringen
består endvidere i, at dette også gælder for de
medlemmer, som kulturministeren udpeger. Ændringen
foreslås for at skabe en vis parallelitet med bestemmelsen om
Team Danmarks bestyrelse.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger
af medlemmer til Sport Event Denmarks bestyrelse. Ændringen
får ikke betydning for de nuværende medlemmer af Sport
Event Denmarks bestyrelse.
Der henvises i øvrigt til § 1 nr. 4 i lovforslagets
specielle bemærkninger og til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.3.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk. 2., at
loven ikke skal finde anvendelse for nuværende medlemmer af
Team Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de
gældende regler anvendelse.
Det foreslås i stk. 3, at
loven ikke skal finde anvendelse for nuværende medlemmer af
Anti Doping Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de
gældende regler anvendelse.
Det foreslås i stk. 4, at
loven ikke skal finde anvendelse for nuværende medlemmer af
Sport Event Denmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de
gældende regler anvendelse.
Det bemærkes, at hovedlovene ikke finder anvendelse for
Grønland og Færøerne og ikke indeholder hjemmel
til at sætte lovene i kraft for Grønland og
Færøerne.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I eliteidrætsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1155 af 25. september 2013 foretages
følgende ændringer: | | | 1. Overalt i
loven ændres »Danmarks Idræts-Forbund« til:
»Danmarks Idrætsforbund«. | § 1. Team
Danmark er en selvejende institution, der har til formål at
udvikle dansk eliteidræt på en socialt og
samfundsmæssigt forsvarlig måde. | | 2. I § 1, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »Team Danmark er en«:
»offentlig«. | §
1. - - Stk. 1 -
- | | 3. I § 1 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk.
2. Team Danmark er forpligtet til at føre tilsyn med,
at de regler og retningslinjer, der gælder for Team Danmark,
og som Team Danmark fastsætter, bliver overholdt, og at
arbejdet i de specialforbund og lignende partnere, som Team Danmark
samarbejder med, foregår i overensstemmelse med Team Danmarks
etiske og sociale grundlag. | | | | | | Stk. 3. Team
Danmark skal udvikle og etablere en selvstændig funktion, som
kan behandle indberetninger fra atleter, trænere og andre,
hvis de oplever uacceptabel adfærd i de
elitetræningsmiljøer, som Team Danmark samarbejder
med.« | | | | § 2. Team
Danmark ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der beskikkes
af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministeren, og 4
medlemmer udpeges af Danmarks Idræts-Forbund. | | 4. § 2, stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes: »Team Danmark ledes af en
bestyrelse på 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren.
4 medlemmer udpeges af kulturministeren, og 4 medlemmer udpeges af
Danmarks Idrætsforbund, heraf 1 medlem med særlig
indsigt i eliteatleters forhold efter indstilling fra Danmarks
Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité. Medlemmer
af Team Danmarks bestyrelse må ikke samtidig være ansat
i Danmarks Idrætsforbund eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund eller være medlem af bestyrelsen i et
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund. | | | | | | Stk. 2.
Bestyrelsen skal tilsammen repræsentere en bred indsigt i
idrættens verden og andre relevante områder. Mindst 2
af bestyrelsesmedlemmerne skal have særlig indsigt i
eliteatleters forhold.« | | | | | | Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | §
2. - - Stk. 1 -
- | | 5. I § 2 indsættes som stk. 5: »Stk.
5. Beskikkelsesperioden for bestyrelsesmedlemmer, der er
udpeget pr. 1. januar 2021 forlænges, således at
indeværende beskikkelsesperiode, som udløber
henholdsvis 31. maj 2022 og 31. maj 2024, i stedet for
udløber henholdsvis 31. december 2022 og 31. december
2024.« | | | § 2 | | | I lov om fremme af integritet i
idrætten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 7. oktober
2015 foretages følgende ændringer: | | | | § 4. Anti
Doping Danmark ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer, der
beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer, herunder formanden,
udpeges af kulturministeren, 1 medlem med viden om eliteidræt
udpeges af Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund i
fællesskab, og 1 medlem med viden om bredde- og
motionsidræt udpeges af Danmarks Idrætsforbund, DGI og
Dansk Firmaidrætsforbund i fællesskab. Såfremt
organisationerne ikke kan opnå enighed om en fælles
udpegning, indstiller parterne hver 1 kandidat til
bestyrelsesposten, og kulturministeren beslutter, hvilken kandidat
der udpeges til bestyrelsen for Anti Doping Danmark. De
bestyrelsesmedlemmer, som Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund og Team Danmark udpeger til bestyrelsen i
Anti Doping Danmark, må ikke være medlemmer af
bestyrelserne i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund eller Team Danmark eller være ansat
i en af disse organisationer. | | 1. § 4, stk. 1, 4. pkt., affattes
således: »Medlemmer af Anti Doping Danmarks
bestyrelse må ikke samtidig være medlem af
bestyrelserne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI,
Dansk Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller specialforbund
under Danmarks Idrætsforbund eller Dansk Fitness & Helse
Organisation.« | | | § 3 | | | I lov om udlodning af overskud og
udbytte fra lotteri, jf. lov nr. 1532 af 19. december 2017
foretages følgende ændringer: | | | | § 12 -
- Stk. 1-3 -
- Stk. 4. De
bestyrelsesmedlemmer, som Danmarks Idrætsforbund, DGI og
Dansk Firmaidrætsforbund udpeger til bestyrelsen i Sport
Event Denmark, må ikke være medlem af bestyrelserne
eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk
Firmaidrætsforbund eller Team Danmark. | | 1. § 12, stk. 4, affattes
således: »Stk.
4. Medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse må
ikke samtidig være medlem af bestyrelserne eller ansat i
Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund,
Team Danmark eller specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund.« | | | | | | | | | |
|