Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 24. marts 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 6. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3. Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 4 og 5.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 3-5 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, Uffe Elbæk (UFG), Jens
Rohde (UFG) og Inger Støjberg (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-3 og 6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod de under nr. 4-5
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin indstilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Kulturministerens
tilkendegivelse
Kulturministeren har den 24. november 2020
sendt følgende tilkendegivelse, jf. bilag 6:
»Flere ordførere har udtrykt
bekymring for, at den selvstændige funktion, som Team Danmark
skal udvikle og etablere, bliver tilstrækkelig
uafhængig og selvstændig og dermed en instans, som
atleterne vil have tillid til.
Jeg vil gerne understrege over for
Kulturudvalget, at der netop med lovforslaget ikke på
forhånd er taget stilling til en bestemt model for denne
selvstændige funktion, som eliteatleter og andre kan gå
til, hvis de oplever mistrivsel eller uacceptabel adfærd i de
elitemiljøer, som Team Danmark samarbejder med. Lovforslaget
pålægger alene Team Danmark ansvaret for at udvikle og
etablere en sådan funktion.
Det er naturligvis først og fremmest
afgørende, at en sådan funktion udformes, så
eliteatleterne har tillid til den, herunder at funktionen har den
fornødne uafhængighed. Derfor vil jeg gerne
tydeliggøre, at Team Danmark i arbejdet er forpligtet til at
inddrage alle relevante samarbejdspartnere - herunder ikke mindst
atleternes repræsentanter fx Aktivkomiteen. Inddragelsen skal
sikre, at atleterne og andre bliver en del af arbejdet og får
indflydelse på, hvordan den selvstændige funktion
bliver udformet, og ikke mindst hvordan uafhængighed sikres,
sådan at atleterne og øvrige samarbejdspartnere kan
have tillid til funktionen og vil bruge den i praksis.
Jeg vil følge Team Danmarks arbejde
med udviklingen af den selvstændige funktion og understrege,
at inddragelsen af atleter og andre bliver en vigtig del af
arbejdet. Den endelig model skal desuden fremgå af Team
Danmarks vedtægter, og vedtægterne skal godkendes af
kulturministeren. I den forbindelse vil jeg også sørge
for at informere ordførerne.«
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Dansk Folkeparti
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at revisionen af
eliteidrætsloven er nødvendig på baggrund af den
triste sag om mistrivsel blandt elitesvømmere. Danmark er og
skal være et af de allerbedste lande i verden at dyrke
eliteidræt i. V, DF og KF vil gerne kvittere for det arbejde,
Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark har gjort for at
øge trivslen og trygheden ved at være
eliteidrætsudøver i Danmark. Vi skal dog hele tiden
forbedre rammerne for vores atleter. Det indebærer
også, at de har/får et uvildigt sted at gå hen,
hvis der skulle opstå problemer eller bekymringer. Derfor
bakker partierne op om og støtter oprettelsen af en
selvstændig funktion, hvor atleter, trænere og andre
kan henvende sig om uacceptabel adfærd, mistrivsel og lign.
V, DF og KF vil gerne kvittere for, at kulturministeren inddrager
Folketingets partier i arbejdet med den uvildige enhed, inden den
godkendes.
V, DF og KF mener også, at
bestyrelsessammensætningen har afgørende indflydelse
på, hvordan atleterne i det yderste led får de bedste
og mest optimale rammer at dyrke deres idræt i. Partierne vil
derfor gerne kvittere for, at ministeren vil udvide bestyrelsen i
Team Danmark med en aktivrepræsentant mere. V, DF og KF
finder dog ikke, at samtlige bestyrelsesmedlemmer i de respektive
specialforbund skal udelukkes fra at kunne blive udpeget til Team
Danmarks bestyrelse. Der sidder mange dygtige medlemmer i
bestyrelserne i specialforbundene under Danmarks
Idrætsforbund. De sidder inde med vigtig viden om mange
forskellige områder af dansk eliteidræt, og den viden
mener partierne ikke skal udelukkes. At formænd,
næstformænd og ansatte i de enkelte specialforbund ikke
kan udpeges til Team Danmarks bestyrelse, kan V, DF og KF bakke op
om. Partierne så gerne, at ændringsforslag nr. 3 blev
vedtaget. V og DF så endvidere gerne, at
ændringsforslag nr. 4 og 5 blev vedtaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
udgår.
[Lovteknisk præcisering]
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, 2. pkt. og nr. 10, § 2, stk.
2, og § 6, 2. pkt.,
ændres »Danmarks Idræts-Forbund« til:
»Danmarks Idrætsforbund«, og i § 1, 2. pkt., ændres
»Danmarks Idræts-Forbunds« til: »Danmarks
Idrætsforbunds«.«
[Lovteknisk præcisering]
Af et mindretal (V,
DF og KF), tiltrådt af et mindretal (Uffe Elbæk (UFG), Jens Rohde
(UFG) og Inger Støjberg (UFG)):
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 2, stk. 1, ændres i 3. pkt. »medlem af bestyrelsen«
til: »formand eller næstformand for
bestyrelsen«.
[Ændret
bestyrelsessammensætning]
Til § 2
Af et mindretal (V
og DF), tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG), Jens Rohde (UFG) og Inger Støjberg
(UFG)):
4) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 4, stk. 1, 4.
pkt., ændres »eller specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund eller Dansk Fitness & Helse
Organisation« til: »eller Dansk Fitness & Helse
Organisation eller være ansat i eller formand for bestyrelsen
i et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund«.
[Ændret
bestyrelsessammensætning]
Til § 3
5) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 4,
ændres »eller specialforbund« til: »eller
være ansat i eller formand for bestyrelsen i et
specialforbund«.
[Ændret
bestyrelsessammensætning]
Til § 4
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 ændres »den 1.
januar 2021« til: »dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende«.
[Ændret
ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er af lovteknisk
karakter for at præcisere, hvor i loven Danmarks
Idrætsforbunds navn ændres konkret.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, er der foreslået indsat en bestemmelse i § 2, stk. 1,
3. pkt., som fastslår, at medlemmer af Team Danmarks
bestyrelse ikke samtidig må være ansat i Danmarks
Idrætsforbund eller et specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund eller være medlem af bestyrelsen i et
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund. Det
foreslås med ændringsforslaget, at det fortsat skal
være muligt for menige medlemmer af bestyrelserne i
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund samtidig at kunne
være medlem af Team Danmarks bestyrelse, hvorimod
formænd og næstformænd i specialforbundenes
bestyrelser ikke samtidig kan sidde i Team Danmarks bestyrelse.
Til nr. 4 og 5
I det fremsatte lovforslags § 2, nr.
1, og § 3, nr. 1, er der foreslået indsat en bestemmelse
om, at man ikke kan udpeges til bestyrelserne i henholdsvis Anti
Doping Danmark eller Sport Event Denmark, hvis man er ansat eller
medlem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmark
Idrætsforbund. Det foreslås med
ændringsforslagene, at det forsat skal være muligt for
menige medlemmer af bestyrelserne i specialforbund under Danmarks
Idrætsforbund samtidig at kunne være medlem af Anti
Doping Danmarks eller Sport Event Denmarks bestyrelse, hvorimod
formænd eller ansatte i specialforbundenes bestyrelser ikke
samtidig kan sidde i Anti Doping Danmark eller Sport Event Denmark
bestyrelser.
Til nr. 6
I § 4, stk. 1 er lovforslaget
foreslået til at træde i kraft den 1. januar 2021.
Da lovforslaget endnu ikke er vedtaget,
foreslås det med ændringsforslaget at ændre
ikrafttrædelsen til dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 23. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 8. september 2020 dette udkast til
udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 226 (folketingsåret
2019-20). Den 7. oktober 2020 sendte kulturministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Daniel Toft Jakobsen (S) Birgitte
Vind (S) Mogens Jensen (S) nfmd.
Anders Kronborg (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Leif Lahn Jensen (S) Malte Larsen (S) Zenia Stampe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jens Rohde (UFG) Charlotte Broman Mølbæk
(SF) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Søndergaard (EL)
Christian Juhl (EL) Uffe Elbæk (UFG) Britt Bager (KF) Ellen
Trane Nørby (V) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V)
Hans Christian Schmidt (V) fmd.
Inger Støjberg (UFG) Stén Knuth (V) Morten
Messerschmidt (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Peter Skaarup (DF)
Pia Kjærsgaard (DF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen
(NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |