Fremsat den 10. marts 2021 af Inger Støjberg (UFG)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om rigsretten
(Offentlighed om hver dommers
stemmeafgivning og begrundelse)
§ 1
I lov om rigsretten, jf.
lovbekendtgørelse nr. 641 af 17. september 1986, som
ændret ved § 17 i lov nr. 433 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 68 ændres »med
oplysning om stemmetal, men uden angivelse af dommernes
navne« til: »med angivelse af de pågældende
dommeres navne«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ifølge grundlovens § 65, stk. 1,
skal offentlighed og mundtlighed i videst muligt omfang
gennemføres i retsplejen.
Offentlighedens adgang til indsigt i
retsplejen er en del af ethvert velfungerende demokrati med en
uafhængig dømmende magt. Det udgør desuden en
væsentlig retssikkerhedsgaranti for den tiltalte, da
princippet om offentlighed i retsplejen sikrer, at ingen tiltalt
dømmes i hemmelighed og uden mulighed for indsigt i
domstolenes virksomhed.
Princippet om offentlighed i retsplejen er
også en del af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions beskyttelse af retten til en
retfærdig rettergang. Rigsretten består af 15
højesteretsdommere og 15 medlemmer, som er politisk udpeget
og med til at fælde dom. Når Rigsrettens domme
offentliggøres, skal de indeholde angivelse af de grunde,
hvorpå domsslutningen støtter sig, samt oplysning om
de forskellige meninger under afstemningen, såvel
vedrørende resultatet som vedrørende begrundelsen,
med oplysning om stemmetal, men uden angivelse af dommernes navne.
Det er med andre ord ikke muligt at se, hvordan hverken
højesteretsdommerne eller de politisk udpegede medlemmer af
retten har stemt, i tilfælde af uenighed.
Rigsretssager er i deres natur anderledes end
almindelige straffesager. Rigsretten pådømmer sager om
ministres embedsførelse, og det er et politisk flertal i
Folketinget, der rejser tiltalen. Sammen med Rigsrettens
sammensætning kan det medvirke til at skabe en urimelig
mistanke om, at de politisk udpegede medlemmer af Rigsrettens
stemmer kan være politisk motiveret.
Denne mistanke har også nuværende
højesteretsdommer Jens Peter Christensen behandlet. I
skriftet »Domstolene - den tredje statsmagt« fra 2003
skriver Jens Peter Christensen bl.a., at de politisk udpegede
rigsretsmedlemmers partipolitiske tilknytning udgør et
problem ud fra et retssikkerhedsmæssigt betonet ønske
om at sikre partipolitisk uafhængighed og upartiskhed. Han
nævner desuden, at det er vanskeligt at opretholde tilliden
til, at partifællerne i Rigsretten vil evne at se bort fra
partigrupperne i Folketingets stillingtagen i forbindelse med
beslutningen om rigsretstiltale, og nævner, at behovet for
tillid til rettens uafhængighed og upartiskhed taler for en
reform af Rigsretten.
Da Rigsretten om kort tid skal
pådømme en sag efter ønske fra et flertal i
Folketinget, er det ikke muligt at lave en egentlig reform af
Rigsretten, inden den skal i funktion. Men behovet for tillid til
Rigsrettens uafhængighed og upartiskhed er stadig
påtrængende. Det er afgørende at undgå, at
mistanker kan rejses, hvis vi som samfund skal værne om
Rigsrettens uafhængighed og befolkningens tillid til
Rigsrettens vigtige funktion som instrument til at
pådømme sager om ministres embedsførelse.
Derfor foreslås med dette lovforslag, at
det for rigsretsdomme fremover skal gælde, at det af dommen
skal fremgå, hvordan de enkelte medlemmer af retten har stemt
og med hvilken begrundelse, som det i forvejen kendes fra f.eks.
domme med dissens i Højesteret.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Lov om rigsretten indeholder i § 68
bestemmelser om Rigsrettens udfærdigelse af domme.
Det fremgår heraf, at dommen skal
indeholde angivelse af de grunde, hvorpå domsslutningen
støtter sig, samt oplysning om de forskellige meninger under
afstemningen, såvel vedrørende resultatet som
vedrørende begrundelsen, med oplysning om stemmetal, men
uden angivelse af dommernes navne.
Det er således - modsat hvad der f.eks.
gælder for Højesterets domme - ikke muligt ud fra
dommen at identificere, hvordan den enkelte dommer i Rigsretten har
stemt ved afsigelse af en dom, og hvilke forhold vedkommende har
lagt vægt på, medmindre naturligvis dommen er
enstemmig.
2.2. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil
indebære, at Rigsrettens domme skal have det samme indhold,
som kræves efter gældende ret, dog således, at
dommene fremover skal angive dommernes navne i forbindelse med
oplysningerne om de forskellige meninger under afstemningen. Dette
vil gælde for alle Rigsrettens dommere, såvel
højesteretsdommerne som de af Folketinget valgte.
Den foreslåede ordning vil gælde
straks fra lovens ikrafttræden og dermed også have
virkning for sager ved Rigsretten, der er anlagt før lovens
ikrafttræden, men hvor der ikke er afsagt dom før
lovens ikrafttræden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har klima-
eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den gældende bestemmelse i
rigsretslovens § 68 foreskriver, at Rigsrettens domme skal
indeholde angivelse af de grunde, hvorpå domsslutningen
støtter sig, samt oplysning om de forskellige meninger under
afstemningen, såvel vedrørende resultatet som
vedrørende begrundelsen, med oplysning om stemmetal, men
uden angivelse af dommernes navne.
Det foreslås, at § 68 i lov om
rigsretten ændres, således at Rigsrettens domme
fremover skal angive dommernes navne i forbindelse med
oplysningerne om de forskellige meninger under afstemningen. Det
vil således af dommen være muligt at udlæse,
hvilket resultat og med hvilken begrundelse den enkelte dommer har
stemt for. Det foreslåede vil gælde både for de
af Rigsrettens dommere, som er højesteretsdommere, og for
dem, som er valgt af Folketinget.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det forudsættes, at ændringen af
rigsretsloven vil gælde straks fra lovens ikrafttræden
og dermed også have virkning for sager ved Rigsretten, der er
anlagt før lovens ikrafttræden, men hvor der ikke er
afsagt dom før lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 68. Dommen
skal indeholde angivelse af de grunde, hvorpå domsslutningen
støtter sig, samt oplysning om de forskellige meninger under
afstemningen, såvel vedrørende resultatet som
vedrørende begrundelsen, med oplysning om stemmetal, men
uden angivelse af dommernes navne. | | § 1 I lov om rigsretten, jf.
lovbekendtgørelse nr. 641 af 17. september 1986, som
ændret ved § 17 i lov nr. 433 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring: 1. I § 68 ændres »med oplysning
om stemmetal, men uden angivelse af dommernes navne« til:
»med angivelse af de pågældende dommeres
navne«. § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|
Skriftlig fremsættelse
Inger
Støjberg (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
rigsretten (Offentlighed om hver dommers stemmeafgivning og
begrundelse).
(Lovforslag nr. L 188)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.