Fremsat den 10. marts 2021 af Inger Støjberg (UFG)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om rigsretten
(Øget offentlighed ved Rigsrettens
offentlige forhandlinger ved transmission af lyd og billede)
§ 1
I lov om rigsretten, jf.
lovbekendtgørelse nr. 641 af 17. september 1986, som
ændret ved § 17 i lov nr. 433 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12 indsættes som stk. 2-5:
»Stk. 2.
Fra offentlige forhandlinger, jf. stk. 1, er det tilladt at optage
og transmittere billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis,
når særlige grunde foreligger, forbyder dette.
Stk. 3.
Offentliggørelse af billeder og lyd, der er optaget i strid
med et forbud efter stk. 2, er forbudt. Retten kan i øvrigt
på ethvert tidspunkt under sagen forbyde offentlig gengivelse
af billeder og lyd, der er optaget under et retsmøde,
når særlige grunde hertil foreligger.
Stk. 4. Rettens
afgørelse efter stk. 2 og stk. 3, 2. pkt., træffes ved
kendelse.
Stk. 5.
Overtrædelse af forbud efter stk. 2 og stk. 3, 2. pkt., og
overtrædelse af stk. 3, 1. pkt., straffes med
bøde.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ifølge grundlovens § 65, stk. 1,
skal offentlighed og mundtlighed i videst muligt omfang
gennemføres i retsplejen.
Offentlighedens adgang til retsmøder er
en del af ethvert velfungerende demokrati med en uafhængig
dømmende magt. Offentlighedens adgang er desuden en
væsentlig retssikkerhedsgaranti for den tiltalte, da den
sikrer, at ingen tiltalt dømmes i hemmelighed og uden
mulighed for indsigt i domstolenes virksomhed.
Princippet om offentlighed i retsplejen er
også en del af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions beskyttelse af retten til en
retfærdig rettergang. Konventionens artikel 6 bestemmer, at
offentligheden kun kan udelukkes fra retsforhandlinger, hvor det er
nødvendigt af hensyn til sædeligheden, den offentlige
orden eller den nationale sikkerhed i et demokratisk samfund,
når det kræves af hensynet til mindreårige eller
til beskyttelse af parternes privatliv, eller under særlige
omstændigheder i det efter rettens mening strengt
nødvendige omfang, når offentlighed ville skade
retfærdighedens interesser.
Det er ifølge retsplejelovens § 32
forbudt under retsmøder at optage eller transmittere
billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis tillader dette.
Dette er i mange tilfælde en god og rimelig varetagelse af
hensynet til tiltalte og vidner i sager med stor offentlig
interesse, og hvor sagens genstand ofte drejer sig om forhold inden
for privatsfæren.
I § 12 i lov om rigsretten er det
bestemt, at forhandlingerne i Rigsretten med undtagelse af
dommernes indbyrdes forhandlinger og afstemninger er offentlige,
medmindre retten undtagelsesvis, når særlige grunde
foreligger, finder det påkrævet, at dørene
lukkes.
Rigsretssager er i deres natur anderledes end
almindelige straffesager. Rigsretten pådømmer sager om
ministres embedsførelse, og det er et politisk flertal i
Folketinget, der rejser tiltalen. Samtidig består Rigsretten
ud over 15 højesteretsdommere af 15 medlemmer, som er
politisk udpegede og med til at fælde dom.
Det taler alt sammen for at sikre, at
offentlighed gennemføres i videre omfang end i dag, hvor
offentlighed for den enkelte er betinget af personligt
fremmøde. Kravet om personligt fremmøde
afskærer reelt mange danskere muligheden for at følge
en rigsretssag, der er genstand for stor politisk debat og
offentlig interesse, direkte.
Forslagsstilleren mener, at det bør
sikres, at alle reelt har mulighed for at overvære sager, der
føres i Rigsretten, ved at tillade transmissioner af
både lyd og billede fra forhandlinger i Rigsretten, der i
forvejen er omfattet af offentlighed. Det vil betyde, at alle
borgere stilles lige, uanset hvor de bor i landet, ved at alle
interesserede gives mulighed for ved selvsyn at overvære
Rigsrettens forhandlinger, vidneforklaringer, procedurer og andet i
stedet for at skulle forlade sig på andres gengivelser.
Forslagsstilleren foreslår derfor, at
transmissioner af både lyd og billede i de dele af
rigsretssagen, der i forvejen er omfattet af offentlighed, som
udgangspunkt skal være tilladt, men at retten undtagelsesvis,
når særlige grunde foreligger, skal kunne forbyde
dette, ligesom retten skal kunne forbyde offentlig gengivelse af
billeder og lyd, der er optaget under et retsmøde, når
særlige grunde foreligger.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Rigsretslovens § 12 foreskriver, at
forhandlingerne i Rigsretten med undtagelse af dommernes indbyrdes
forhandlinger og afstemninger er offentlige, medmindre retten
undtagelsesvis, når særlige grunde foreligger, finder
det påkrævet, at dørene lukkes.
I øvrigt finder i kraft af den
almindelige henvisningsbestemmelse i rigsretslovens § 77 -
hvorefter retsplejeloven finder anvendelse på
rettergangsmåden ved Rigsretten, hvor rigsretsloven ikke
hjemler andet - retsplejelovens § 32 anvendelse.
Af retsplejelovens § 32, stk. 1,
følger, at det er forbudt under retsmøder at optage
eller transmittere billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis
tillader dette. Offentliggørelse af billeder og lyd, der er
optaget i strid hermed, er forbudt. Retten kan i øvrigt
på ethvert tidspunkt under sagen forbyde offentlig gengivelse
af billeder og lyd, der er optaget under et retsmøde.
Rettens afgørelser om de nævnte forbud træffes
ved kendelse.
Af retsplejelovens § 32, stk. 2,
følger, at personer, der afgiver forklaring under
retsmødet, skal gøres bekendt med, at der optages
billeder og lyd.
I retsplejelovens § 32, stk. 3, er der
fastsat regler om transmission af tekst fra retsmøder. Heraf
fremgår, at retten på ethvert tidspunkt kan forbyde
advokater, anklagere, bevogtningspersonale, tolke og personer, der
er omfattet af lovens § 172, stk. 1, 2 eller 4 - dvs.
redaktører og redaktionelle medarbejdere ved massemedier -
at transmittere tekst under retsmødet, hvilken
afgørelse træffes ved kendelse. For andre personer er
det under retsmøder forbudt at transmittere tekst, medmindre
retten undtagelsesvis tillader det.
I retsplejelovens § 32, stk. 4 og 5, er
der fastsat regler om forbud mod billedoptagelse i rettens
bygninger og mod billedoptagelse uden for rettens bygninger af
sigtede, tiltalte og vidner, der er på vej til eller fra et
retsmøde i en straffesag.
2.2. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil
indebære, at det under offentlige retsmøder ved
Rigsretten - modsat hovedreglen ved retsmøder ved domstolene
i øvrigt - som udgangspunkt vil være tilladt at optage
og transmittere billeder og lyd, men at Rigsretten undtagelsesvis,
når særlige grunde foreligger, kan forbyde dette.
Med særlige grunde, som kan begrunde
forbud mod optagelse og transmission af billeder og lyd, henses til
særlig tungtvejende hensyn af en art, som efter
retsplejelovens almindelige regler vil kunne begrunde
dørlukning eller referatforbud. Endvidere forudsættes,
at beslutning om forbud mod optagelse og transmission af billeder
og lyd kun vil blive truffet, hvor sådanne
omstændigheder, som efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6 kan begrunde, at pressen og
offentligheden udelukkes fra retsforhandlinger, foreligger. Efter
menneskerettighedskonventionens artikel 6 kan pressen og
offentligheden udelukkes fra retsforhandlinger af hensyn til
sædeligheden, den offentlige orden eller den nationale
sikkerhed i et demokratisk samfund, når det kræves af
hensynet til mindreårige eller til beskyttelse af parternes
privatliv, eller under særlige omstændigheder i det
efter rettens mening strengt nødvendige omfang, når
offentlighed ville skade retfærdighedens interesser.
Det forudsættes, at forbud mod
transmission af billeder og lyd bl.a. vil kunne nedlægges
på grundlag af en anmodning herom fra tiltalte, vidner
m.v.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
følger af retsplejelovens § 32, stk. 2, at personer,
der afgiver forklaring under retsmødet, skal gøres
bekendt med, at der optages billeder og lyd. Dette vil også
gælde for optagelser ved Rigsretten efter den
foreslåede ændring i kraft af den almindelige
henvisningsbestemmelse i rigsretslovens § 77.
Ydermere foreslås bestemt, at
offentliggørelse af billeder og lyd, som er optaget i strid
med et forbud, selvstændigt er forbudt. Denne bestemmelse
svarer - med den tilpasning, der følger af, at det
særligt for rigsretssager som udgangspunkt skal være
tilladt at optage og transmittere billeder og lyd, hvor det efter
retsplejelovens almindelige regler om udgangspunkt er forbudt - til
det gældende efter retsplejelovens § 32, stk. 1, 2.
pkt.
I forlængelse heraf foreslås
bestemt, at retten i øvrigt på ethvert tidspunkt under
sagen skal kunne forbyde offentlig gengivelse af billeder og lyd,
der er optaget under et retsmøde, når særlige
grunde hertil foreligger, dvs. også offentlig gengivelse af
billeder og lyd, som i udgangspunktet er lovligt optaget. Med de
særlige grunde, som kan begrunde et sådant forbud,
henses til hensyn af samme art og tyngde, som ville kunne begrunde
et forbud mod optagelse og transmission, jf. ovenfor. En lignende
bestemmelse findes i retsplejelovens § 32, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås bestemt, at rettens
afgørelse om de nævnte forbud træffes ved
kendelse. Tilsvarende er bestemt i retsplejelovens § 32, stk.
1, 4. pkt., og stk. 3, 2. pkt.
Endelig foreslås, at overtrædelse
af forbud mod optagelse og transmission af billeder og lyd og
overtrædelse af forbud mod offentlig gengivelse af billeder
og lyd, der er optaget under et retsmøde, straffes med
bøde. Tilsvarende er - med den tilpasning, der følger
af, at det særligt for rigsretssager som udgangspunkt skal
være tilladt at optage og transmittere billeder og lyd, hvor
det efter retsplejelovens almindelige regler om udgangspunkt er
forbudt - bestemt i retsplejelovens § 32 b, stk. 1.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
indebærer nogen ændring af gældende ret, for
så vidt angår transmission af tekst fra Rigsrettens
møder. Hvad dette angår, forudsættes, at
retsplejelovens almindelige regler fortsat vil finde anvendelse i
kraft af henvisningsbestemmelsen i rigsretslovens § 77.
Den foreslåede ordning vil gælde
straks fra lovens ikrafttræden og dermed også have
virkning for sager ved Rigsretten, der er anlagt før lovens
ikrafttræden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det må anses for muligt, at Rigsretten
med den foreslåede ordning vil skulle tage stilling til flere
konkrete spørgsmål om optagelse og transmission af
billeder og lyd end efter gældende ret. Det vurderes, at
lovforslaget ikke herudover har økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige af
betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har klima-
eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det må anses for muligt, at
Rigsretten med den foreslåede ordning vil skulle tage
stilling til flere konkrete spørgsmål om optagelse og
transmission af billeder og lyd end efter gældende ret. Det
vurderes, at lovforslaget ikke herudover har økonomiske
konsekvenser for det offentlige af betydning. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det må anses for muligt, at
Rigsretten med den foreslåede ordning vil skulle tage
stilling til flere konkrete spørgsmål om optagelse og
transmission af billeder og lyd end efter gældende ret. Det
vurderes, at lovforslaget ikke herudover har
implementeringskonsekvenser for det offentlige af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der foreslås indsat en række nye
bestemmelser i rigsretsloven til særskilt regulering af
adgangen til at optage og transmittere billeder og lyd fra
offentlige møder i Rigsretten. Bestemmelserne forslås
indsat som nye stykker i lovens gældende § 12, som
foreskriver, at forhandlingerne i rigsretten med undtagelse af
dommernes indbyrdes forhandlinger og afstemninger er offentlige,
medmindre retten undtagelsesvis, når særlige grunde
foreligger, finder det påkrævet, at dørene
lukkes.
I det foreslåede stk. 2 bestemmes, at det fra offentlige
forhandlinger, jf. stk. 1, er tilladt at optage og transmittere
billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis, når
særlige grunde foreligger, forbyder dette. Dette
indebærer, at det - modsat udgangspunktet efter
retsplejelovens almindelige regler, jf. lovens § 32, stk. 1,
1. pkt. - vil være tilladt at optage og transmittere billeder
og lyd fra Rigsrettens retsmøder.
Retten vil undtagelsesvis, når
særlige grunde foreligger, kunne forbyde optagelse og
transmission af billeder og lyd. Med særlige grunde, som kan
begrunde forbud mod optagelse og transmission af billeder og lyd,
henses til særlig tungtvejende hensyn af en art, som efter
retsplejelovens almindelige regler vil kunne begrunde
dørlukning eller referatforbud. Endvidere forudsættes,
at beslutning om forbud mod optagelse og transmission af billeder
og lyd kun vil blive truffet, hvor sådanne
omstændigheder, som efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6 kan begrunde, at pressen og
offentligheden udelukkes fra retsforhandlinger, foreligger.
I det foreslåede stk. 3, 1. pkt., bestemmes særskilt, at
offentliggørelse af billeder og lyd, der er optaget i strid
med et forbud efter stk. 2, er forbudt. Tilsvarende er - med den
forskel, at det efter retsplejelovens almindelige regler som
udgangspunkt er forbudt at transmittere billeder og lyd fra
retsmøder, hvor det efter den foreslåede ordning til
være tilladt ved Rigsrettens møder - bestemt i
retsplejelovens § 32, stk. 1, 2. pkt.
I det foreslåede stk. 3, 2. pkt., foreslås bestemt, at
retten i øvrigt på ethvert tidspunkt under sagen kan
forbyde offentlig gengivelse af billeder og lyd, der er optaget
under et retsmøde, når særlige grunde hertil
foreligger. En lignende bestemmelse findes i retsplejelovens §
32, stk. 1, 3. pkt. Bestemmelsen vil indebære, at også
billede- og lydoptagelser, der i udgangspunktet er lovligt
foretaget, kan forbydes offentliggjort, når særlige
grunde hertil foreligger. Med de særlige grunde, som kan
begrunde et sådant forbud, henses til hensyn af samme art og
tyngde, som ville kunne begrunde et forbud mod optagelse og
transmission. Det vil sige, at særlig tungtvejende hensyn af
en art, som efter retsplejelovens almindelige regler vil kunne
begrunde dørlukning eller referatforbud, skal gøre
sig gældende. Endvidere forudsættes, at beslutning om
forbud mod gengivelse af optagelser kun vil blive truffet, hvor
sådanne omstændigheder, som efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6 kan begrunde, at pressen og
offentligheden udelukkes fra retsforhandlinger, foreligger.
I det foreslåede stk. 4 foreslås bestemt, at rettens
afgørelser efter stk. 2 og stk. 3, 2. pkt. - dvs.
afgørelser om forbud mod optagelse og transmission af
billeder og lyd fra retsmøderne og om forbud mod offentlig
gengivelse af optagelser - træffes ved kendelse. Tilsvarende
er bestemt i retsplejelovens § 32, stk. 1, 4. pkt., og stk. 3,
2. pkt.
I det foreslåede stk. 5 foreslås bestemt, at
overtrædelse af forbud mod optagelse og transmission af
billeder og lyd og overtrædelse af forbud mod offentlig
gengivelse af billeder og lyd, der er optaget under et
retsmøde, straffes med bøde. Tilsvarende er bestemt i
retsplejelovens § 32 b, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det forudsættes, at ændringen af
rigsretsloven vil gælde straks fra lovens ikrafttræden
og dermed også have virkning for sager ved Rigsretten, der er
anlagt før lovens ikrafttræden
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 12.
Forhandlingerne i rigsretten med undtagelse af dommernes indbyrdes
forhandlinger og afstemninger er offentlige, medmindre retten
undtagelsesvis, når særlige grunde foreligger, finder
det påkrævet, at dørene lukkes. | | § 1 I lov om rigsretten, jf.
lovbekendtgørelse nr. 641 af 17. september 1986, som
ændret ved § 17 i lov nr. 433 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring: 1. I § 12 indsættes som stk. 2-5: »Stk. 2.
Fra offentlige forhandlinger, jf. stk. 1, er det tilladt at optage
og transmittere billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis,
når særlige grunde foreligger, forbyder dette. Stk. 3.
Offentliggørelse af billeder og lyd, der er optaget i strid
med et forbud efter stk. 2, er forbudt. Retten kan i øvrigt
på ethvert tidspunkt under sagen forbyde offentlig gengivelse
af billeder og lyd, der er optaget under et retsmøde,
når særlige grunde hertil foreligger. Stk. 4. Rettens
afgørelse efter stk. 2 og stk. 3, 2. pkt. træffes ved
kendelse. Stk. 5.
Overtrædelse af forbud efter stk. 2 og stk. 3, 2. pkt., og
overtrædelse af stk. 3, 1. pkt., straffes med
bøde.« | | | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|
Skriftlig fremsættelse
Inger
Støjberg (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
rigsretten (Øget offentlighed ved Rigsrettens offentlige
forhandlinger ved transmission af lyd og billede).
(Lovforslag nr. L 187)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.