Fremsat den 5. marts 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik
(Ret til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en
pulje i 2021)
§ 1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 6 i
lov nr. 2202 af 29. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 97 a indsættes før overskriften
før § 98:
»Pulje til uddannelse til personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv
§ 97 b. Inden for en pulje og
i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31.
december 2021 har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til tilbud om uddannelse
omfattet af §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en
af følgende målgrupper:
1) § 6, nr.
1-5.
2) § 6, nr.
6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr.
8.
4) § 6, nr.
9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr.
10-13.
Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2021 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
Stk. 3. Personen
skal have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele
eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den
22. marts 2021. Personen skal på tro og love erklære at
have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele
eller dele af perioden.
Stk. 4.
Tilbuddet er frivilligt for personen, og personen er under
tilbuddet fritaget fra pligten til at deltage i andre tilbud,
herunder tilbud som allerede er påbegyndt.
Stk. 5. Personen
er under tilbuddet fritaget fra pligten efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde.
Stk. 6.
Tilbuddet kan række ud over den dato, hvortil personen er
berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse, og personen
har ret til at fortsætte tilbuddet, hvis personen ved
ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgruppe i § 6.
Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
Stk. 7. Reglerne
i §§ 53 og 95 om de overordnede betingelser for tilbud og
om studie- og erhvervskompetencegivende uddannelser finder ikke
anvendelse.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om målgruppen, tilbuddet om uddannelse og om, at der
inden for puljen også kan gives visse andre tilbud om
vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere regler om udbetaling, administration,
regnskab og revision m.v. af tilskud under puljen.«
2.
Efter § 196 a indsættes:
Ȥ 196 b. Inden for en
pulje refunderer staten 100 pct. af en kommunes udgifter til tilbud
efter § 97 b, herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis
personen skifter målgruppe.«
§ 2
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 69 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
2. I
§ 69 k indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
3. I
§ 75 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
§ 3
Loven træder i kraft den 23. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje i perioden fra og med den 23. marts
2021 til og med den 31. december 2021 | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. | Bemyndigelse til at
fravige kravet om rådighed for modtagere af
ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.3. | Administration,
refusion og opfølgning | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance har
den 25. januar 2021 indgået Aftale om
erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt
af COVID-19.
Det fremgår
bl.a. af aftalens pkt. 3 om erstatning til følgeerhverv, at
aftalepartierne er enige om, at der lægges op til at yde
erstatning til følgeerhverv, der opfylder følgende
kriterier:
- Over halvdelen af
virksomhedens omsætning i 2017-19 skal hidrøre fra
handel med danske minkproducenter.
- Virksomhedens
produktion kan ikke umiddelbart omlægges til anden
aktivitet.
Det fremgår
endvidere, at kravet om, at over halvdelen af virksomhedens
omsætning skal hidrøre fra handel med dansk
minkproduktion dog kan fraviges i følgende to
tilfælde:
- Erstatning for
staldkapacitet udlejet til dansk minkavl, hvor der er de
nødvendige miljøtilladelser mm. til minkavlen. Der
ydes kun erstatning for udnyttet kapacitet til produktion af mink,
hvor der er de nødvendige miljøtilladelser mm. til
minkproduktionen.
- Erstatning for
pelserier, der betjener danske minkavlere, hvor pelseriet
indgår i en virksomhed, hvor der også drives minkavl i
Danmark.
Det fremgår bl.a. af aftalens pkt. 7 om
omstilling for minkavlere og følgeerhverv mv., at
aftalepartierne er enige om, at der skal etableres en særlig
indsats, der kan understøtte fornyet udvikling, vækst
og beskæftigelse i de kommuner, der i særlig grad er
berørt af aflivningen af mink, og hjælpe de
beskæftigede i erhvervene videre i nye job.
Det fremgår også af aftalen, at
der enighed om, at der afsættes 100 mio. kr. til en
omstillingsindsats, der udmøntes sammen med aftalepartierne.
Indsatsen skal køre i to spor, der omfatter hhv.
medarbejdere og virksomheder.
Det fremgår endelig af aftalen, at for
minkavlere, lønmodtagere og selvstændige på
minkfarme og i følgeerhverv kan indsatserne omfatte
målrettet om- og opkvalificering. Via partsafklarede og
skræddersyede opkvalificeringsforløb kan de ledige
komme hurtigt i gang med uddannelserne.
Lovforslaget har til formål at
udmønte den del af aftalens initiativ i pkt. 7, som
omhandler omstilling for medarbejdere/ledige. Aftalepartierne har
afsat 50 mio. kr. til denne indsats.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje i perioden fra og med
den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2021
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud om vejledning og
opkvalificering, herunder tilbud om uddannelse fremgår af
gældende kapitel 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 90 om ordinær
uddannelse kan personer, der er omfattet af en af
målgrupperne i lovens § 6, bortset fra personer omfattet
af § 6, nr. 9, som er i fleksjob eller modtager tilskud til
selvstændig virksomhed, og personer omfattet af § 6, nr.
11, få tilbud om vejledning og opkvalificering, som kan
bestå af uddannelser, der har hjemmel i lov og udbydes
generelt. Uddannelsen skal umiddelbart være rettet mod job
på arbejdsmarkedet. Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1,
er der dog fastsat regler om, at visse uddannelser ikke umiddelbart
skal være rettet mod arbejdsmarkedet. Det gælder bl.a.
en række forberedende og almene uddannelser.
Det betyder, at dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet efter
integrationsloven (uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb,
personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere,
revalidender, selvforsørgende ledige samt unge under 18
år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats, kan få tilbud om
ordinær uddannelse, f.eks. tilbud om en hel eller en del af
en uddannelse efter lovens § 90.
Der er dog visse begrænsninger for unges
mulighed for tilbud om studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelser i lovens § 95. Efter denne bestemmelse kan
jobcenteret kun give dagpenge-, kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangsydelsesmodtagere
(uden for introduktionsprogrammet), som er under 30 år,
tilbud om en sådan uddannelse, hvis personen ikke har en
erhvervskompetencegivende uddannelse, og personen har
forsørgerpligt over for hjemmeboende børn eller har
opbrugt sin ret til su til videregående uddannelse. Derudover
er der visse krav til uddannelsen.
Efter lovens § 91 om øvrig
vejledning og opkvalificering kan personer omfattet af § 6
bortset fra personer omfattet af § 6, nr. 9, som er i fleksjob
eller modtager tilskud til selvstændig virksomhed, få
tilbud om vejledning og opkvalificering i form af uddannelser og
kurser, der ikke er omfattet af § 90, korte vejlednings- og
afklaringsforløb, særligt tilrettelagte projekter og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, herunder
praktik under uddannelsesforløbet.
Det betyder, at dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb,
personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere,
revalidender, førtidspensionister, selvforsørgende
ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats, kan få tilbud om
øvrig vejledning og opkvalificering, f.eks. tilbud om
uddannelser og kurser hos private udbydere,
jobsøgningskurser og særlige tilrettelagte
uddannelsesforløb efter lovens § 91.
Efter lovens § 2 er det jobcenteret, der
bevilger tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud
om uddannelse efter §§ 90 og 91. Jobcenteret skal i
overensstemmelse med reglerne i § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område yde
rådgivning og vejledning om tilbud m.v. efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter § 53, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats skal tilbud efter bl.a. lovens kapitel
14 så vidt muligt være rettet mod beskæftigelse
inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, og
gives ud fra den enkeltes ønsker og forudsætninger med
henblik på, at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse. I
lovens § 53, stk. 2-7, og § 54, er der dog en række
undtagelser hertil. Der gælder bl.a. en undtagelse for en
række målgrupper om, at et tilbud kan fastsættes
af jobcenteret under hensyn til konkrete behov på
arbejdsmarkedet.
Efter lovens § 55, stk. 1, kan der til
personer, der modtager forsørgelsesydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
eller lov om sygedagpenge eller modtager fleksløntilskud
efter kapitel 20 i loven, ikke gives et tilbud, som rækker ud
over den dato, hvor personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse. Efter bestemmelsens stk. 3, kan
jobcenteret dog lade et tilbud fortsætte for personer, der
ved ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgruppe i §
6, hvis alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler,
der gælder for den målgruppe, som personen fremover er
omfattet af. Det er jobcenteret, der vurderer, om et tilbud kan
fortsætte ved ydelsesskift/målgruppeskift og i givet
fald bevilger det.
Efter lovens § 100, stk. 1 og 3, og
§ 104, stk. 1, har dagpenge-, kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangsydelsesmodtagere
(uden for introduktionsprogrammet) pligt til at tage imod tilbud
efter kapitel 11-14 i hele perioden, hvor de er ledige.
Der er i den gældende lov ikke ret til
tilbud om uddannelse bortset fra retten til læse-, skrive-,
regne- og ordblindekurser samt realkompetencevurdering efter lovens
§ 93, og retten til tilbud om en erhvervsuddannelse for
dagpengemodtagere efter den midlertidige ordning i § 97 a.
Efter § 6, stk. 2, i lov om sygedagpenge,
fastsætter beskæftigelsesministeren regler om bl.a.
sygedagpenge til personer, der deltager i erhvervsmæssig
uddannelse af begrænset omfang.
Hjemlen er udmøntet i § 26 i
bekendtgørelse nr. 833 af 19. august 2019 om
opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning af
sygedagpenge m.v. Hvis deltagelse i erhvervsmæssig uddannelse
sker efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 14 som
led i kommunens opfølgningsindsats, jf. sygedagpengelovens
§§ 13 a, 13 c og 13 d, fastsættes det ugentlige
timetal ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag.
Efter kapitel 6 i lov om sygedagpenge, skal
kommunen i sygedagpengesager tilrettelægge og
gennemføre et individuelt og fleksibelt
opfølgningsforløb med opfølgningssamtaler og
en indsats, hvor der blandt andet kan indgå tilbud efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske aftale om
erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt
af COVID-19, at aftalepartierne er enige om, at der afsættes
100 mio. kr. til en omstillingsindsats, som skal køre i to
spor, der omfatter hhv. medarbejdere og virksomheder, og at for
minkavlere, lønmodtagere og selvstændige på
minkfarme og i følgeerhverv kan indsatserne omfatte
målrettet om- og opkvalificering, og at de ledige via
partsafklarede og skræddersyede opkvalificeringsforløb
hurtigt kan komme i gang med uddannelserne.
Aftalepartierne har afsat 50 mio. kr. til
omstillingsindsatsen for medarbejdere/ledige.
Det foreslås, at der etableres en
midlertidig puljeordning i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor personer, der er ledige og
omfattet af en af lovens målgrupper, og som har arbejdet
inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, får ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje i perioden fra og med
den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2021.
Det foreslås, at målgruppen, der
får ret til tilbud om uddannelse, er dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som
ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb,
ledighedsydelsesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge
under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats.
Det foreslås endvidere, at personen skal
have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele
eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den
22. marts 2021, og at personen på tro og love skal
erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i
hele eller dele af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen er
blevet ledig i denne periode. Personen kan dermed blive ledig
senere. Det kan f.eks. være en lønmodtager, der har
arbejdet i et følgeerhverv siden den 1. juli 2020, og som
først bliver opsagt fra arbejdet til fratrædelse den
1. juli 2021 og herefter bliver ledig og omfattet af
målgruppen. Da personen har arbejdet i erhvervet siden 1.
juli 2020, har pågældende arbejdet i erhvervet i en del
af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021.
Der stilles heller ikke krav til længden
af eller timetal for arbejdet inden for perioden, eller til om
personen har arbejdet som lønmodtager, selvstændig
eller som medhjælpende/medarbejdende ægtefælle.
Dvs. at f.eks. minkavlere, som er blevet ledige og er omfattet af
målgruppen, også vil have ret til tilbud om uddannelse
på samme måde som lønmodtagere, der har arbejdet
inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, og som er blevet
ledige og er omfattet af målgruppen.
Ligeledes kan en person have haft et andet
arbejde efter sit arbejde i minkerhvervet eller
følgeerhverv, så længe personen har arbejdet i
minkerhvervet eller et følgeerhverv i hele eller dele af
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021.
Personer, der først begynder at arbejde
i minkerhvervet eller følgeerhverv den 23. marts 2021 eller
senere, f.eks. i april måned 2021 får derimod ikke ret
til tilbud om uddannelse, da personen ikke har arbejdet i
minkerhvervet eller et følgeerhverv i hele eller dele af
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021.
Ved følgeerhverv forstås, at over
halvdelen af virksomhedens omsætning i 2017-19 skal
hidrøre fra handel med danske minkproducenter, og at
virksomhedens produktion ikke umiddelbart kan omlægges til
anden aktivitet, dog med 2 undtagelser hertil, om henholdsvis
udlejet staldkapacitet til dansk minkavl og pelserier, der betjener
danske minkavlere, hvor pelseriet indgår i en virksomhed,
hvor der også drives minkavl i Danmark, jf. aftalen.
Følgeerhverv kan f.eks. være fodercentraler,
pelserier, produktionsenheder til diverse materiel,
autoværksteder til vedligehold af maskineri,
minkforarbejdningsvirksomheder og minkauktionshuse.
Hvis personen er tvivl om, hvorvidt personen
har arbejdet som lønmodtager inden for et
følgeerhverv, må personen henvende sig til den
virksomhed, hvor personen var ansat, for at afklare dette. Personen
har også mulighed for at bede jobcenteret om hjælp.
Det foreslås, at der inden for puljen
ikke er begrænsninger for, hvilke typer og antal af
uddannelser, som personen har ret til. Retten til tilbud om
uddannelse omfatter dermed alle typer af uddannelse, herunder
uddannelser rettet mod den grønne omstilling samt
partsafklarede og skræddersyede opkvalificeringsforløb
og uanset, om det er offentlige eller private udbydere i Danmark -
og uden noget prisloft. Derimod omfatter retten til tilbud om
uddannelse ikke andre vejlednings- og opkvalificeringstilbud,
f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs.
forløb som ikke kan anses for uddannelse, bortset fra hvis
beskæftigelsesministeren fastsætter regler herom i
medfør af den foreslåede bemyndigelse.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om målgruppen, tilbuddet om uddannelse og om, at der
inden for puljen også kan gives visse andre tilbud om
vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
jobsøgningskurser. Det foreslås endvidere, at
beskæftigelsesministern fastsætter regler om
udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. af tilskud
under puljen. Med hjemmel i bestemmelsen forventes der bl.a.
fastsat regler om afgrænsning af følgeerhverv og
uddannelse. Der forventes endvidere fastsat regler om, at der inden
for puljen kan gives tilbud om jobsøgningskurser og
realkompetencevurderinger. Derudover forventes der fastsat regler
om puljeadministrationen, jf. beskrivelsen nedenfor i pkt.
2.3.2.
Personens ret til tilbud om uddannelse er
begrænset af puljen, dvs. at der er midler inden for puljen
til jobcenterets køb af uddannelsen.
Det foreslås også, at tilbud under
puljen skal være bevilget senest den 31. december 2021 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
Der er tale om, at personer i
målgruppen, som er omfattet af bestemmelsen, får en ret
til at få tilbud om uddannelse. Jobcenteret skal derfor ikke
fortage en vurdering af, om tilbuddet er den rigtige indsats for
personen.
Personen skal selv henvende sig om de
uddannelser, som personen ønsker at få bevilget under
sin ret til tilbud om uddannelser, men jobcenteret skal i
overensstemmelse med de almindelig regler hjælpe og vejlede
personer i målgruppen om retten til tilbud.
Personen har ikke en ret over for
uddannelsesstederne. Personen skal dermed opfylde de almindelig
betingelser for optagelse m.v. på uddannelsesinstitutioner og
private uddannelsessteder.
Det foreslås, at tilbuddet er frivilligt
for personen. Personen kan dermed sige nej til et tilbud om
uddannelse, og kan undlade at påbegynde eller deltage i
tilbuddet og kan ligeledes ophøre med tilbuddet uden
sanktioner efter ydelsesreglerne i henholdsvis lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov om
sygedagpenge for sygedagpengemodtagere og lov om aktiv
socialpolitik for de øvrige målgrupper.
Da tilbuddet er en ret for personen,
foreslås det ligeledes, at personen under tilbuddet er
fritaget fra pligten til at deltage i andre tilbud, herunder tilbud
som allerede er påbegyndt.
Tilbuddet går dermed forud for andre
tilbud, og personen har ikke har pligt til at deltage i andre
tilbud i perioden, hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet.
Deltager personen allerede i et andet tilbud på det tidpunkt,
hvor uddannelsestilbuddet skal begynde, skal jobcenteret derfor
sørge for, at tilrettelægge indsatsen og dermed flytte
eller ændre det andet tilbud, så personen kan deltage i
uddannelsestilbuddet. Hvis jobcenteret ikke har tilrettelagt
indsatsen, så personen kan deltage i uddannelsestilbuddet,
vil personen kunne undlade at påbegynde eller deltage i det
andet tilbud i den periode, hvor personen er i
uddannelsestilbud.
For unge med et uddannelsespålæg,
der ønsker at anvende den foreslåede ret til et
uddannelsestilbud, vil forslaget medføre, at jobcenteret
skal tilrettelægge indsatsen og ved behov justere i
uddannelsespålægget, så personen kan få
bevilget og deltage i uddannelsestilbuddet.
Det foreslås desuden, at personen under
uddannelsen er fritaget fra pligten efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde. Dermed stilles der ikke krav
om, at personen skal søge eller tage job, mens personen
deltager i uddannelsen.
Det foreslås også, at en person,
der har fået et tilbud om uddannelse inden for puljen,
får ret til at fortsætte tilbuddet ved ydelsesskift og
overgang til en anden målgruppe i loven. Dermed vil personen
have mulighed for at kunne færdiggøre den uddannelse,
som personen er påbegyndt under puljen. Retten til at
fortsætte tilbuddet giver ikke i sig selv ret til en
forsørgelsesydelse.
Det foreslås desuden, at tilbuddet
herefter fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift. Hvis
personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen, vil
personen kunne færdiggøre uddannelsen på su,
hvis personen har ret til det, eller som selvforsørgende,
det vil sige uden ydelse. Hvis personen får en
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, vil pågældende
kunne fortsætte uddannelsen som voksenlærling, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås endvidere, at reglerne i
§§ 53 og 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
om de overordnede betingelser for tilbud og om studie- og
erhvervskompetencegivende uddannelser ikke finder ikke anvendelse
for tilbuddet.
Derimod vil de almindelige regler om bl.a. cv,
cv-samtaler, tilmelding som arbejdssøgende, jobsamtaler
under kontaktforløbet og opfølgningssamtaler, fortsat
være gældende. Under tilbuddet kan jobsamtaler og
opfølgningssamtaler holdes telefonisk, digitalt eller pr.
brev, jf. gældende § 33, stk. 3, i loven og § 13 b,
stk. 4, i lov om sygedagpenge.
Ligeledes vil de almindelige regler i lovens
kapitel 26 og 27 om befordringsgodtgørelse,
hjælpemidler og mentor finde anvendelse for tilbuddet.
Der er i § 62, stk. 10, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. hjemmel til at fastsætte
nærmere regler, om de betingelser en person, der er medlem af
en a-kasse (et medlem) skal opfylde for at kunne anses for at
stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Der vil med
hjemmel i bestemmelsen blive fastsat regler om, at medlemmer, som
deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, vil blive fritaget fra pligten efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. til at være
aktivt jobsøgende og stå til rådighed for
henvist arbejde. Der forventes desuden fastsat nærmere regler
om, at medlemmer, som deltager i et sådant uddannelsestilbud,
vil blive fritaget for at deltage i rådighedssamtaler og
aktiviteter i arbejdsløshedskassen, herunder selvbooking af
rådighedssamtaler med arbejdsløshedskassen. Der
forventes endvidere fastsat nærmere regler om, at medlemmer,
som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil have pligt til at
møde til og deltage i tilbuddet, og at de ikke vil have
pligt til at deltage i andre tilbud efter loven i den periode, hvor
de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b.
Der er i § 63, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om selvforskyldt ledighed, hvis et medlem uden
fyldestgørende grund udebliver fra, afslår eller
ophører i et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Der vil med hjemmel i bestemmelsen
blive fastsat regler om, at medlemmer, som deltager i et
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke ville kunne blive sanktioneret
for afslag på eller ophør i tilbuddet. Det samme vil
gælde for andre tilbud efter loven i den periode, hvor de
deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b. Det vil fortsat
være en betingelse for udbetaling af dagpenge, at medlemmet i
øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til
dagpenge.
Der er i § 10, stk. 2, i lov om
sygedagpenge hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
opfølgningen i sygedagpengesager. Der er med hjemmel i denne
bestemmelse fastsat nærmere regler i bekendtgørelse
nr. 1175 af 25. november 2019 om opfølgning i
sygedagpengesager. Det forventes, at der i denne
bekendtgørelse med hjemmel i § 10, stk. 2, også
vil blive fastsat regler om, at når en sygemeldt, der har
arbejdet i minkerhvervet eller et følgeerhverv, benytter sig
af retten til at få et tilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller overgår fra dagpenge
til sygedagpenge og deltager i et uddannelsestilbud efter § 97
b, vil tilbuddet komme til at indgå i opfølgningen. Da
deltagelse i evt. erhvervsmæssig uddannelse dermed vil ske
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i
kommunens opfølgningsindsats, vil der kunne udbetales
sygedagpenge, selvom personen deltager i erhvervsmæssig
uddannelse, idet kommunen fastsætter det ugentlige timetal,
som personen kan deltage i undervisning og alligevel modtage
sygedagpenge, ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag. Der
vil endvidere blive fastsat regler om, at den sygemeldte ikke vil
have pligt til at deltage i andre tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats som led i opfølgningen i den
periode, hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet. Det vil
fortsat være en betingelse for udbetaling af sygedagpenge, at
personen opfylder sygedagpengelovens betingelser. Det vil sige, at
sygedagpengene skal ophøre, hvis personen ikke længere
er uarbejdsdygtig efter § 7, og at personen skal medvirke til
sagens oplysning.
Der er i § 13 c i lov om aktiv
socialpolitik hjemmel til at fastsætte nærmere regler
om, at kravet om at udnytte arbejdsmulighederne i §§ 13
og 13 a kan fraviges under deltagelse i tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats m.v. Der vil med hjemmel i §
13 c blive fastsat regler om, at personer, der deltager i
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som modtager eller overgår
til at modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
overgangsydelse (uden for introduktionsprogrammet) ikke har pligt
til at opfylde deres rådighedsforpligtelse ved at tage imod
sådanne uddannelsestilbud, og at personerne vil kunne
udeblive fra eller ophøre i tilbuddet uden
ydelsesmæssige konsekvenser. Bestemmelsen i § 13 c vil
endvidere blive anvendt til at fastsætte regler om, at
personer, der deltager i uddannelsestilbud efter § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager eller
overgår til at modtage uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller overgangydelse (uden for
introduktionsprogrammet), ikke skal være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist
arbejde efter lov om aktiv socialpolitik. Det vil således
ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for personerne, hvis
de, mens de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist arbejde
eller ikke er aktivt jobsøgende. Det vil fortsat være
en betingelse for udbetaling af uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for
introduktionsprogrammet), at personen i øvrigt opfylder de
almindelige betingelser for ret til ydelsen i lov om aktiv
socialpolitik.
2.2. Bemyndigelse til at fravige kravet om rådighed
for modtagere af ressourceforløbsydelse og
ledighedsydelse
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende § 69, stk. 1, i lov
om aktiv socialpolitik, er det en betingelse for at modtage
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb efter
§ 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og
at personen deltager i det individuelt tilrettelagte
ressourceforløb.
Efter gældende § 69, stk. 3, i
loven har kommunen pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen:
1) ikke deltager i
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v. eller anden lovgivning, som fremgår af
rehabiliteringsplanen eller en helhedsorienteret plan,
2) afslår et
tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra en
jobsamtale i kommunen, hos anden aktør eller fra en
rådighedsvurdering i kommunen,
4) undlader at give
meddelelse til kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller anden
lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen eller en
helhedsorienteret plan, eller
5) undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Hvis personen ikke opfylder sin
rådighedsforpligtelse f.eks. ved at afvise et tilbud om
henvist arbejde eller ved ikke at deltage i et tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, kan kommunen træffe
afgørelse om en sanktion, da det er en forudsætning
for at modtage ressourceforløbsydelse, at personen
står til rådighed ved at deltage aktivt i det
individuelt tilrettelagte ressourceforløb.
Efter gældende § 69 k, stk. 1, i
lov om aktiv socialpolitik er det en betingelse for at modtage
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, at personen
deltager aktivt i jobafklaringsforløbet, genoptager sit
arbejde delvis, når det er muligt, tager imod rimelige tilbud
om arbejde og møder til jobsamtaler, som kommunen indkalder
til som led i jobafklaringsforløbet. En person er berettiget
til at modtage ressourceforløbsydelse fra første
fraværsdag, hvor der ikke er ret til sygedagpenge efter lov
om sygedagpenge, og frem til kommunen har truffet afgørelse
om, at den pågældende opfylder betingelserne for et
jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge,
uanset at den pågældende ikke har kunnet stå til
rådighed efter 1. pkt. i denne periode.
Efter gældende § 69 k, stk. 3, i
loven har kommunen pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager i
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud
efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v. eller anden lovgivning, som fremgår af
rehabiliteringsplanen eller en helhedsorienteret plan,
2) afslår et
tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra en
jobsamtale i kommunen eller hos anden aktør eller fra en
rådighedsvurdering i kommunen,
4) undlader at give
meddelelse til kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller anden
lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen eller en
helhedsorienteret plan, eller
5) undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Hvis personen ikke opfylder sin
rådighedsforpligtelse f.eks. ved at afvise et tilbud om
henvist arbejde eller ved ikke at deltage i et tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, kan kommunen træffe
afgørelse om en sanktion, da det er en forudsætning
for at modtage ressourceforløbsydelse, at personen
står til rådighed ved at deltage aktivt i det
individuelt tilrettelagte jobafklaringsforløb.
Efter gældende § 74 b, stk. 1, i
lov om aktiv socialpolitik er det en forudsætning for
udbetaling af ledighedsydelse, at modtageren opfylder betingelserne
for at få et fleksjob, herunder står til
rådighed, jf. § 75.
Efter gældende § 75, stk. 1, i
loven, skal en person, der modtager ledighedsydelse, aktivt udnytte
sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen
skal
1) være
aktivt jobsøgende, herunder registrere alle
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. dog
stk. 5,
2) deltage i
opfølgningssamtaler efter § 74 c i denne lov, samtaler
om rådighedsvurderinger, jobsamtaler efter kapitel 7 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og møder i
rehabiliteringsteamet efter § 9 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
3) overholde den
frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale
digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
4) tage imod et
rimeligt tilbud om fleksjob,
5) tage imod
rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er
forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan
forbedre mulighederne for at få arbejde,
6) deltage aktivt i
rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få
arbejde, og
7) registrere
cv-oplysninger på Jobnet efter kapitel 6 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har
opnået ret til ledighedsydelse.
Hvis personen ikke opfylder sin
rådighedsforpligtelse f.eks. ved ikke at være aktivt
jobsøgende, ved at afvise et tilbud om fleksjob eller ved
ikke at deltage i et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, kan kommunen træffe
afgørelse om en sanktion, da det er en forudsætning
for at modtage ledighedsydelse, at personen opfylder sin pligt til
at stå til rådighed.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, jf. pkt. 2.1.2., at
tilbuddet efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er frivilligt for personen. Personen
kan dermed sige nej til et tilbud om uddannelse, og kan undlade at
påbegynde eller deltage i tilbuddet og kan ligeledes
ophøre med tilbuddet uden sanktioner efter ydelsesreglerne i
lov om aktiv socialpolitik.
Ligeledes foreslås det, at personen
under tilbuddet er fritaget fra pligten til at deltage i andre
tilbud, herunder tilbud som allerede er påbegyndt.
Det foreslås endvidere, jf. pkt. 2.1.2.,
at personen under uddannelsen er fritaget fra pligten efter lov om
aktiv socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde. Dermed stilles
der ikke krav om, at personen skal søge eller tage job, mens
personen deltager i uddannelsen.
Det foreslås også, at en person,
der har fået et tilbud om uddannelse inden for puljen,
får ret til at fortsætte tilbuddet ved ydelsesskift og
overgang til en anden målgruppe i loven. Dermed vil personen
have mulighed for at kunne færdiggøre den uddannelse,
som personen er påbegyndt under puljen. Retten til at
fortsætte tilbuddet giver ikke ret til en
forsørgelsesydelse.
Det foreslås desuden, at tilbuddet
herefter fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
I forhold til personer, der modtager
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaringsforløb er der ikke i lov om aktiv socialpolitik
mulighed for at fravige reglerne om, at personerne skal stå
til rådighed for henvist arbejde eller deltage aktivt i
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. I forhold
til personer, der modtager ledighedsydelse, er der ikke i lov om
aktiv socialpolitik mulighed for at fravige, at de skal stå
til rådighed for tilbud om et rimeligt fleksjob eller tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Eneste
undtagelse er, hvis personen har en rimelig grund efter § 13,
stk. 7 og 8 eller regler fastsat efter § 13, stk. 15, i lov om
aktiv socialpolitik. Det kan f.eks. være sygdom.
Det foreslås derfor, at der i
§§ 69, 69 k og 75 i lov om aktiv socialpolitik
indsættes en bemyndigelse til, at
beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte regler om,
at kravet om at stå til rådighed i helt særlige
tilfælde kan fraviges.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres
rådighedsforpligtelse ved at tage imod eller deltage i tilbud
omfattet af § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og at personerne vil kunne udeblive
fra eller ophøre i tilbud efter § 97 b uden
ydelsesmæssige konsekvenser, jf. §§ 69, 69 k og 77
i lov om aktiv socialpolitik.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte regler om, at personer, der modtager
ressourceforløbsydelse, ikke skal stå til
rådighed for henvist arbejde, og at personer, der modtager
ledighedsydelse, ikke skal stå til rådighed for tilbud
om et rimeligt fleksjob og ikke skal være aktivt
jobsøgende under tilbuddet, jf. §§ 69, 69 k og
§ 75 i lov om aktiv socialpolitik. Det vil således ikke
have ydelsesmæssige konsekvenser for personerne, hvis de,
mens de deltager i et tilbud efter forslaget til § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist arbejde,
ikke tager imod et rimeligt tilbud om fleksjob eller ikke er aktivt
jobsøgende.
Bemyndigelsen vil endvidere kunne anvendes i
andre særlige tilfælde til at fastsætte regler
om, at personer, der modtager ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse, ikke skal opfylde deres pligt til at stå til
rådighed. Der vil f.eks. blive fastsat regler om, at
personer, som er omfattet af den nye ordning om arbejdsfordeling,
jf. Trepartsaftale om en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning
på det private arbejdsmarked, som blev indført som
følge af covid-19-situationen, og varer frem til den 31.
december 2021, ikke vil skulle stå til rådighed for
bl.a. rimelige tilbud om fleksjob eller være aktiv
jobsøgende.
Det vil også kunne være andre
tiltag i forbindelse med covid-19-foranstaltninger eller lignende
situationer, hvor bemyndigelsen vil kunne blive anvendt til at
fastsætte regler om, at personerne ikke skal opfylde deres
rådighedsforpligtelse.
2.3. Administration, refusion og
opfølgning
2.3.1. Gældende ret
Efter gældende § 2 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. og gældende § 2 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats har kommunalbestyrelsen
ansvaret for beskæftigelsesindsatsen, og kommunalbestyrelsens
opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats varetages
i jobcentre.
Det er dermed jobcentrene, der bevilger tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, herunder tilbud
om uddannelse omfattet af lovens §§ 90 og 91 i lovens
kapitel 14.
Staten yder ikke refusion til kommunernes
udgifter til tilbud om uddannelse omfattet af lovens §§
90 og 91, bortset fra udgifter til tilbud for personer i
jobafklarings- og ressourceforløb og unge under 18 år
med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende
indsats, hvor staten refunderer 50 pct. af kommunens udgifter til
tilbuddet, jf. lovens § 195. Der ydes dog refusion for tilbud
inden for puljen til uddannelsesløft og den regionale
uddannelsespulje. Inden for disse puljer refunderer staten 80 pct.
af kommunens udgifter til disse tilbud, jf. lovens § 196.
Ligeledes refunderer staten 80 pct. af kommunens udgifter til
tilbud under den midlertidige ordning med ret til en
erhvervsuddannelse i § 97 a, jf. lovens § 196 a.
Der er i den gældende lov ikke regler om
en midlertidig puljeordning, hvor personer, der er ledige og
omfattet af en af lovens målgrupper, og som har arbejdet
inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, får ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje. Der er derfor heller
ikke regler for administration, refusion eller opfølgning
herpå.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som led i udmøntningen af den politiske
aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID-19 foreslås det, at der etableres en
midlertidig puljeordning i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor personer, der er ledige og
omfattet af en af lovens målgrupper, og som har arbejdet
inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, får ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje i perioden fra og med
den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2021.
På samme måde som med andre tilbud
om uddannelse under beskæftigelsesindsatsen vil jobcentrene
stå for administrationen. For en nærmere beskrivelse af
den foreslåede ordning henvises til pkt. 2.1.2. ovenfor.
Det skal sikres, at indsatsen sættes
hurtigt i værk, og at den enkelte får en
håndholdt hjælp med det samme. Jobcenteret skal
således hjælpe og vejlede den enkelte med henblik
på evt. afklaring af uddannelsesmuligheder og kontakt til
uddannelsessteder samt give ønskede tilbud hurtigst
muligt.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
regionale arbejdsmarkedskontorer (AMK) vil derfor invitere alle
kommuner til opstartsseminar, hvor ordningen og dens
administrationsmodel gennemgås, og hvor det bl.a. beskrives,
at der skal en fleksibel og hurtig administration, herunder at der
højst bør være 7 dages sagsbehandlingstid, fra
en person henvender sig om et specifikt uddannelsesforløb,
og indtil det bevilliges. Der vil endvidere blive holdt
kvartalsvise møder med jobcentrene, hvor der følges
op på indsatsen, herunder på forbruget af puljen.
Såfremt kommuner har udfordringer med udmøntningen
bistår AMK med individuel vejledning. Derudover inviterer AMK
de faglige organisationer og a-kasser til regionale møder
for at sikre, at de kender til puljen og kan vejlede deres
medlemmer i at benytte rettigheden.
Det foreslås, at staten inden for den
afsatte pulje refunderer 100 pct. af en kommunes udgifter til
tilbuddet, herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen
skifter målgruppe.
Det foreslås endelig, at
beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. af tilskud
under puljen. Med hjemmel i bestemmelsen vil der blive fastsat
regler om puljeadministrationen.
Der forventes bl.a. fastsat regler om, at
kommunerne med midler fra puljen kan få dækket
driftsudgifterne til køb af uddannelsestilbud efter §
97 b samt driftsudgifterne til køb af
realkompetencevurderinger og jobsøgningskurser.
Det forventes endvidere fastsat regler om, at
hovedparten af midlerne i puljen fordeles og udmeldes som tilsagn
om tilskud til kommunerne hurtigst muligt efter den 23. marts 2021.
Fordelingen vil ske ud fra dels en fordelingsnøgle på
baggrund af kommunernes historiske andel af lønmodtagere
inden for branchen 'avl af pelsdyr', dels ud fra kommunernes aktive
tilkendegivelser om deres forventning til forbrug af midler fra
puljen. Der forventes desuden fastsat regler om, at de resterende
midler i puljen, herunder evt. uforbrugte midler fra første
udmelding, vil blive fordelt og udmeldt senere på året
på baggrund af kommunernes aktive tilkendegivelser om deres
hidtidige forbrug af midler fra puljen samt forventning til forbrug
af evt. yderligere midler fra puljen. Der forventes endelig fastsat
regler om kommunernes bogføring, opgørelse, regnskab
og revision af tilskud.
Med forslaget sikres den hurtigst mulige
puljeadministration og dermed hurtigere sagsbehandling i
jobcentrene, da kommunerne ikke skal søge om midler fra
puljen, hver gang en person ønsker at bruge sin ret til
tilbud om uddannelse efter § 97 b.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes samlet at
medføre statslige merudgifter på 50,0 mio. kr. i
2021.
Forslaget om etablering af en pulje til
uddannelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, medfører, at der på lov om
tillægsbevilling optages bevilling på 50,0 mio. kr. i
2021 på ny underkonto § 17.46.45.50. Pulje til
uddannelse af ledige, der har arbejdet i minkerhverv eller
følgeerhverv. Merbevillingen finansieres igennem en
reduktion af bevillingen opført på § 35.11.07.
Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. med 50 mio. kr. i 2021.
Af puljen vil kunne afholdes udgifter til, at
ledige inden for målgruppen får ret til alle typer af
uddannelser, så længe der er midler i puljen.
Tilskuddet skal være bevilget inden den 31. december 2021 og
uddannelsen påbegyndt inden 1. april 2022.
Til puljen foreslås tilknyttet
tekstanmærkning 115, der bemyndiger
beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler for
bevillingens anvendelse, herunder for ydelse af tilskud, regnskab
og revision samt om tilbagebetaling, endelighed og afvisning af
ansøgninger.
Endvidere foreslås tilknyttet
særlig bevillingsbestemmelse BV 2.2.11, hvorefter tilskud kan
gives som tilsagn samt BV 2.10.5, hvorefter der gives adgang til,
at overføre op til 0,4 mio. kr. til § 17.41.01.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til administration af
ordningen. Heraf kan op til 2/3 anvendes til lønsum.
Overførslen foreslås at ske ved en intern statslig
overførsel.
Der foreslås tilknyttet særlig
bevillingsbestemmelse BV 2.2.9, hvorefter der gives adgang til at
overføre 0,4 mio. kr. til § 17.46.73.
Tværgående it-understøtning til
it-understøttelse, således at det kan registreres, at
de ledige, der deltager i et uddannelsesforløb under puljen
er undtaget sædvanlige rådighedsforpligtelser. Da
opgaveløsningen vil kræve ekstern bistand, vil dette
indebære et merforbrug til eksterne it-konsulenter på
0,4 mio. kr. i 2021.
Der vil ikke være kommunale udgifter
forbundet med forslaget.
Det skønnes at være ubetydelige
merudgifter forbundet med, at personer, der er i uddannelsestilbud,
kan få befordringsgodtgørelse, hjælpemidler og
mentor efter de almindelige regler i lovens kapitel 26 og 27. Det
skal ses i sammenhæng med en forventning om, at tilbud under
puljen vil træde i stedet for andre tilbud, som jobcenteret
ellers ville give. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning.
Følgende principper for
digitaliseringsklar lovgivning er relevante for lovforslaget: 1.
Enkle og klare regler, 2. Digital kommunikation, 4.
Sammenhæng på tværs - ensartede begreber og
genbrug af data, 5. Tryg og sikker datahåndtering, 6.
Anvendelse af offentlig infrastruktur.
Lovforslagets indhold understøtter
muligheden for digital administration under hensyntagen til
borgernes data- og retssikkerhed og sikrer, at udbetaling af
ydelser fortsat kan ske digitalt og under hensyntagen til borgernes
retssikkerhed og ved brug af de it-systemer, som Udbetaling Danmark
og arbejdsløshedskasserne allerede har i anvendelse.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings puljeadministration og
udbetaling af tilskud sker også digitalt mellem staten og
kommunerne.
Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige
it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes på
denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 22. februar 2021 til og med den 24. februar 2021 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO
Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens
Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Konsulentforening
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige
Seniorer, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af kommunale
sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, FSR - Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen
SIND, Lederforeningen (VUC), Producentforeningen,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SEGES, SMV Danmark, Udbetaling Danmark og Ældre
Sagen.
9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang
/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang /Hvis
nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: 2021: 0,0 mio. kr. 2022: 0,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 0,0 mio. kr. Kommunerne: 2021: 0,0 mio. kr. 2022: 0,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 0,0 mio. kr. Regioner: Ingen | Staten: 2021: 50,0 mio. kr. 2022: 0,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 0,0 mio. kr. Kommunerne: 2021: 0,0 mio. kr. 2022: 0,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 0,0 mio. kr. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
De gældende regler om tilbud om
vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om uddannelse,
fremgår af kapitel 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 90 kan personer, der er
omfattet af en af målgrupperne i lovens § 6, bortset fra
personer omfattet af § 6, nr. 9, som er i fleksjob eller
modtager tilskud til selvstændig virksomhed, og personer
omfattet af § 6, nr. 11, få tilbud om vejledning og
opkvalificering, som kan bestå af uddannelser, der har
hjemmel i lov og udbydes generelt. Uddannelsen skal umiddelbart
være rettet mod job på arbejdsmarkedet. Med hjemmel i
lovens § 99, stk. 1, er der dog fastsat regler om, at visse
uddannelser ikke umiddelbart skal være rettet mod
arbejdsmarkedet. Det gælder bl.a. en række forberedende
og almene uddannelser.
Det betyder, at dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb,
personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere,
revalidender, selvforsørgende ledige samt unge under 18
år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats, kan få tilbud om
ordinær uddannelse, f.eks. tilbud om kurser og en hel eller
en del af en uddannelse efter lovens § 90. Der er dog visse
begrænsninger for unges mulighed for tilbud om studie- og
erhvervskompetencegivende uddannelser i lovens § 95. Efter
denne bestemmelse kan jobcenteret kun give dagpenge-,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere samt
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet), som
er under 30 år, en sådan uddannelse, hvis personen ikke
har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og personen har
forsørgerpligt over for hjemmeboende børn eller har
opbrugt sin ret til su til videregående uddannelse. Derudover
er der visse krav til uddannelsen.
Efter lovens § 91 kan personer omfattet
af § 6 bortset fra personer omfattet af § 6, nr. 9, som
er i fleksjob eller modtager tilskud til selvstændig
virksomhed, få tilbud om vejledning og opkvalificering i form
af uddannelser og kurser, der ikke er omfattet af § 90, korte
vejlednings- og afklaringsforløb, særligt
tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb, herunder praktik under
uddannelsesforløbet.
Det betyder, at dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb,
personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere,
revalidender, førtidspensionister, selvforsørgende
ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats, kan få tilbud om
øvrig vejledning og opkvalificering, f.eks. tilbud om
uddannelser og kurser hos private udbydere,
jobsøgningskurser og særlige tilrettelagte
uddannelsesforløb efter lovens § 91.
Det er jobcenteret, der bevilger tilbud efter
§§ 90 og 91, herunder tilbud om uddannelse.
Efter lovens § 53, stk. 1, skal tilbud
efter bl.a. lovens kapitel 14 så vidt muligt være
rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er
behov for arbejdskraft, og gives ud fra den enkeltes ønsker
og forudsætninger med henblik på, at personen hurtigst
muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis
selvforsørgelse. I lovens § 53, stk. 2-7, og § 54,
er der dog en række undtagelser hertil. Der gælder
bl.a. en undtagelse for en række målgrupper om, at et
tilbud kan fastsættes af jobcenteret under hensyn til
konkrete behov på arbejdsmarkedet.
Efter lovens § 55, stk. 1, kan der til
personer, der modtager forsørgelsesydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
eller lov om sygedagpenge eller modtager fleksløntilskud
efter kapitel 20 i loven, ikke gives et tilbud, som rækker ud
over den dato, hvor personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse. Efter bestemmelsens stk. 3, kan
jobcenteret dog lade et tilbud fortsætte for personer, der
ved ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgruppe i §
6, hvis alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler,
der gælder for den målgruppe, som personen fremover er
omfattet af. Det er jobcenteret, der vurderer, om et tilbud kan
fortsætte ved ydelsesskift/målgruppeskift og i givet
fald bevilger det.
Efter lovens § 100, stk. 1 og 2, og
§ 104, stk. 1, har dagpenge-, kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangsydelsesmodtagere
(uden for introduktionsprogrammet) pligt til at tage imod tilbud
efter kapitel 11-14 i hele perioden, hvor de er ledige.
Der er i den gældende lov ikke ret til
tilbud om uddannelse bortset fra retten til læse-, skrive-,
regne- og ordblindekurser samt realkompetencevurdering efter lovens
§ 93, og retten til tilbud om en erhvervsuddannelse for
dagpengemodtagere efter den midlertidige ordning i § 97 a.
Det foreslås, at der i loven
indføres en midlertidig puljeordning for personer, der er
ledige og omfattet af en af lovens målgrupper, og som har
arbejdet inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, hvor
disse personer får ret til tilbud om uddannelse inden for en
pulje i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31.
december 2021.
Det foreslås derfor, at der efter lovens
§ 97 a indsættes en ny
overskrift og en ny
bestemmelse § 97 b,
der regulerer ordningen.
Der foreslås indsat følgende
overskrift: »Pulje til uddannelse til personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv«.
Det foreslås i
§ 97 b, stk. 1, at inden for en
pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den
31. december 2021 har personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til tilbud om uddannelse
omfattet af §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en
af målgrupperne i:
1) § 6, nr.
1-5.
2) § 6, nr. 6
og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr.
8.
4) § 6, nr. 9,
og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr.
10-13.
Bestemmelsens nr. 1 omfatter
dagpengemodtagere, kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere (uden
for introduktionsprogrammet).
Bestemmelsens nr. 2 omfatter
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som
ikke er i et ansættelsesforhold eller driver
selvstændig virksomhed.
Bestemmelsens nr. 3 omfatter personer i
ressourceforløb.
Bestemmelsens nr. 4 omfatter
ledighedsydelsesmodtagere.
Bestemmelsens nr. 5 omfatter revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge
under 18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats.
Disse personer har inden for en pulje og i
perioden fra og med den 23. marts 2021 og til og med den 31.
december 2021 ret til tilbud om uddannelse omfattet af §§
90 og 91, hvis de har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, som beskrevet i bestemmelsens stk. 3.
Det foreslås, at der inden for puljen
ikke er begrænsninger for, hvilke typer og antal af
uddannelser, som personen har ret til. Retten til tilbud om
uddannelse omfatter dermed alle typer af uddannelse, herunder
uddannelser rettet mod den grønne omstilling samt
partsafklarede og skræddersyede opkvalificeringsforløb
og uanset, om det er offentlige eller private udbydere i Danmark -
og uden noget prisloft. Derimod omfatter retten ikke andre
vejlednings- og opkvalificeringstilbud, f.eks. særligt
tilrettelagte forløb, dvs. forløb som ikke kan anses
for uddannelse, bortset fra hvis beskæftigelsesministeren
fastsætter regler herom i medfør af den
foreslåede bemyndigelse i stk. 8.
Retten er betinget af, at der er midler inden
for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil
personens ret til tilbud om uddannelse efter bestemmelsen
være begrænset af puljen, dvs. at der er midler inden
for puljen til jobcenterets køb af uddannelsen.
Med forslaget til § 97 b, stk. 1,
får personer i målgruppen dermed ret til et tilbud om
en uddannelse i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med
den 31. december 2021. Jobcenteret skal således ikke fortage
en vurdering af, om f.eks. tilbuddet er den rigtige indsats for at
bringe den enkelte tilbage til arbejdsmarkedet, eller om
pågældende har de nødvendige kompetencer til at
gennemføre uddannelsen.
Personen skal selv henvende sig om de
uddannelser, som personen ønsker at få bevilget under
sin ret til tilbud om uddannelser, men jobcenteret skal i
overensstemmelse med de almindelige regler hjælpe og vejlede
personer i målgruppen om retten til tilbud.
Personen har ikke en ret over for
uddannelsesstederne. Personen skal dermed opfylde de almindelig
betingelser for optagelse m.v. på uddannelsesinstitutioner og
private uddannelsessteder m.v.
Det foreslås i stk.
2, at tilbuddet skal være bevilget senest den 31.
december 2021 og skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
Det betyder, at jobcenteret senest den 31.
december 2021 skal have givet tilbuddet om uddannelse til personen,
og at personen senest den 31. marts 2022 skal være begyndt
på tilbuddet. Dermed vil der f.eks. kunne gives tilbud i
december 2021 om et uddannelsesforløb, som først skal
påbegyndes i februar 2022. Det er fortsat en betingelse, at
der er midler inden for puljen i 2021 til jobcenterets samlede
betaling for uddannelsen, selvom betalingen over for
uddannelsesstedet først forfalder i 2022. Dette gælder
også for længerevarende uddannelser.
Det foreslås i stk.
3, at personen skal have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021, og at personen på
tro og love skal erklære, at personen har arbejdet i et af
disse erhverv i hele eller dele af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen er
blevet ledig i denne periode. Personen kan dermed blive ledig
senere. Det kan f.eks. være en lønmodtager, der har
arbejdet i et følgeerhverv siden den 1. juli 2020, og som
først bliver opsagt fra arbejdet til fratrædelse den
1. juli 2021 og herefter bliver ledig og omfattet af
målgruppen. Da personen har arbejdet i erhvervet siden 1.
juli 2020, har pågældende arbejdet i erhvervet i en del
af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021.
Der stilles heller ikke krav til længden
af eller timetal for arbejdet inden for perioden, eller til om
personen har arbejdet som lønmodtager, selvstændig
eller som medhjælpende/medarbejdende ægtefælle.
Dvs. at f.eks. minkavlere, som er blevet ledige og er omfattet af
målgruppen, også vil have ret til tilbud om uddannelse
på samme måde som lønmodtagere, der har arbejdet
inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, og som er blevet
ledige og er omfattet af målgruppen.
Ligeledes kan en person have haft et andet
arbejde efter sit arbejde i minkerhvervet eller
følgeerhverv, så længe personen har arbejdet i
minkerhvervet eller et følgeerhverv i hele eller dele af
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021.
Personer, der først begynder at arbejde
i minkerhvervet eller følgeerhverv den 23. marts 2021 eller
senere, f.eks. i april måned 2021 får derimod ikke ret
til tilbud om uddannelse, da personen ikke har arbejdet i
minkerhvervet eller et følgeerhverv i hele eller dele af
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021.
Ved følgeerhverv forstås, at over
halvdelen af virksomhedens omsætning i 2017-19 skal
hidrøre fra handel med danske minkproducenter, og at
virksomhedens produktion ikke umiddelbart kan omlægges til
anden aktivitet, dog med 2 undtagelser hertil, om henholdsvis
udlejet staldkapacitet til dansk minkavl og pelserier, der betjener
danske minkavlere, hvor pelseriet indgår i en virksomhed,
hvor der også drives minkavl i Danmark, jf. aftalen.
Følgeerhverv kan f.eks. være fodercentraler,
pelserier, produktionsenheder til diverse materiel,
autoværksteder til vedligehold af maskineri,
minkforarbejdningsvirksomheder og minkauktionshuse.
Hvis personen er tvivl om, hvorvidt personen
har arbejdet som lønmodtager inden for et
følgeerhverv, må personen henvende sig til den
virksomhed, hvor personen var ansat, for at afklare dette. Personen
har også mulighed for at bede jobcenteret om hjælp.
Med forslaget vil alle personer omfattet af
målgruppen, som i hele eller dele af perioden fra og med den
1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021 har arbejdet inden for
minkerhvervet eller følgeerhverv, få ret til tilbud om
uddannelse under puljen, når personen på tro og love
erklærer, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i
hele eller dele af perioden.
Det foreslås i stk.
4, at tilbuddet er frivilligt for personen, og at personen
under tilbuddet er fritaget fra pligten til at deltage i andre
tilbud, herunder tilbud som allerede er påbegyndt.
Personen kan dermed sige nej til et tilbud om
uddannelse, og kan undlade at påbegynde eller deltage i
tilbuddet og kan ligeledes ophøre med tilbuddet uden
sanktioner efter ydelsesreglerne i henholdsvis lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov om
sygedagpenge for sygedagpengemodtagere og lov om aktiv
socialpolitik for de øvrige målgrupper.
Med forslaget om, at personen under tilbuddet
er fritaget fra pligten til at deltage i andre tilbud, herunder
tilbud som allerede er påbegyndt, fastslås det, at
tilbuddet går forud for andre tilbud efter loven, og personen
dermed ikke har pligt til at deltage i andre tilbud i perioden,
hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet. Deltager personen
allerede i et andet tilbud på det tidpunkt, hvor
uddannelsestilbuddet skal begynde, skal jobcenteret derfor
sørge for, at tilrettelægge indsatsen og dermed flytte
eller ændre det andet tilbud, så personen kan deltage i
uddannelsestilbuddet. Hvis jobcenteret ikke har tilrettelagt
indsatsen, så personen kan deltage i uddannelsestilbuddet,
vil personen kunne undlade at påbegynde eller deltage i det
andet tilbud i den periode, hvor personen er i
uddannelsestilbud.
Med forslaget sikres det, at tilbuddet er
frivilligt for den enkelte person, og at pågældende
reelt vil kunne deltage i tilbuddet, da det går forud for
andre tilbud efter loven.
Det foreslås i stk.
5, at personen under tilbuddet er fritaget fra pligten efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv
socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde.
Dermed er personen fritaget for både at
søge og tage job, herunder dokumentere sine
jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens personen deltager i
uddannelsen.
Det foreslås i stk.
6,1. pkt. at tilbuddet kan rækker ud over den dato,
hvortil personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse, og personen har ret til at
fortsætte tilbuddet, hvis personen ved ydelsesskift fortsat
er omfattet af en målgruppe i § 6.
Dermed vil personen have mulighed for at kunne
færdiggøre den uddannelse, som personen er
påbegyndt under puljen. Retten til at fortsætte
tilbuddet giver ikke ret til en forsørgelsesydelse.
Det foreslås i stk. 6, 2. pkt., at tilbuddet fortsættes
på den ydelse, som personen er berettiget til efter ydelses-
og målgruppeskift.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver
dermed ikke ret til en forsørgelsesydelse. Det er
således betingelserne for at modtage ydelsen, der
afgør, om en person har ret til ydelsen.
Hvis personen ikke har ret til en ydelse efter
ydelseslovgivningen, vil personen kunne færdiggøre
uddannelsen på su, hvis personen har ret til det, eller som
selvforsørgende, det vil sige uden ydelse. Hvis personen
får en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, vil
pågældende kunne fortsætte uddannelsen som
voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Med forslaget vil f.eks. en dagpengemodtager,
der er startet på en uddannelse efter § 97 b, have ret
til at fortsætte sin uddannelse på kontanthjælp
efter, at pågældendes dagpengeret er ophørt,
hvis personen er berettiget til kontanthjælp. Personen vil
under uddannelsen modtage den kontanthjælp, som
pågældende er berettiget til efter lov om aktiv
socialpolitik. Personen fortsætter således uddannelsen
på en ny ydelse og ikke på sin tidligere ydelse
(dagpenge).
Det foreslås i stk.
7, at reglerne i §§ 53 og 95 om de overordnede
betingelser for tilbud og om studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelser ikke finder anvendelse.
Det betyder, at jobcenteret ikke kan afvise
tilbuddet ud fra en vurdering af, at tilbuddet ikke er den
hurtigste vej til varig beskæftigelse, eller at betingelserne
i lovens § 95 ikke er opfyldt.
Med forslaget fastslås det, at personer
i målgruppen har ret til tilbud om uddannelse efter § 97
b, uden at jobcenteret skal foretage en vurdering af tilbuddet, jf.
§ 53, eller af om betingelserne i § 95 er opfyldt.
Det foreslås i stk.
8,1. pkt., at beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om målgruppen,
tilbuddet om uddannelse og om, at der inden for puljen også
kan gives visse andre tilbud om vejledning og opkvalificering,
herunder tilbud om jobsøgningskurser.
Med hjemmel i bestemmelsen forventes der
fastsat regler om, bl.a. afgrænsning af følgeerhverv
og uddannelse. Der forventes endvidere fastsat regler om, at der
inden for puljen kan gives tilbud om jobsøgningskurser og
realkompetencevurderinger.
Det foreslås i stk. 8, 2. pkt., at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om udbetaling, administration, regnskab og
revision m.v. af tilskud under puljen.
Med hjemmel i bestemmelsen forventes der
fastsat regler om, at kommunerne med midler fra puljen kan få
dækket driftsudgifterne til køb af uddannelsestilbud
efter § 97 b og driftsudgifterne til køb af andre
tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
jobsøgningskurser, som kan gives under puljen i
medfør af regler som fastsættes med hjemmel i
forslaget til stk. 8, 1 pkt.
Der forventes også fastsat regler om, at
hovedparten af midlerne i puljen fordeles og udmeldes til
kommunerne hurtigst muligt efter den 23. marts 2021. Fordelingen
vil ske ud fra dels en fordelingsnøgle på baggrund af
kommunernes historiske andel af lønmodtagere inden for
branchen 'avl af pelsdyr', dels ud fra kommunernes aktive
tilkendegivelser om deres forventning til forbrug af midler fra
puljen. Der forventes desuden fastsat regler om, at de resterende
midler i puljen, herunder evt. uforbrugte midler fra første
udmelding, vil blive fordelt og udmeldt senere på året
på baggrund af kommunernes aktive tilkendegivelser om deres
hidtidige forbrug af midler fra puljen samt forventning til forbrug
af evt. yderligere midler fra puljen. Der forventes endelig fastsat
regler om kommunernes bogføring, opgørelse, regnskab
og revision af tilskud.
Med forslaget sikres den hurtigst mulige
puljeadministration og dermed hurtigere sagsbehandling i
jobcentrene, da kommunerne ikke skal søge om midler fra
puljen, hver gang en person ønsker at bruge sin ret til
tilbud om uddannelse efter § 97 b.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. og
pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 195,
stk. 1, nr. 1, refunderer staten 50 pct. af en kommunes
driftsudgifter for personer omfattet af § 6, nr. 7, 8, 11 og
13, når udgiften angår tilbud efter kapitel 14,
herunder deltagerbetaling. Bestemmelsen omfatter refusion til
kommunerne for deres udgifter til køb af uddannelser mv.,
som gives som tilbud efter kapitel 14 til personer i jobafklarings-
og ressourceforløb, førtidspensionister og unge under
18 år med behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter de gældende regler i lovens §
196 ydes der refusion for tilbud inden for puljen til
uddannelsesløft og den regionale uddannelsespulje. Inden for
disse puljer refunderer staten 80 pct. af kommunens udgifter til
disse tilbud. Ligeledes refunderer staten 80 pct. af kommunens
udgifter til tilbud under den midlertidige ordning med ret til en
erhvervsuddannelse i § 97 a, jf. lovens § 196 a.
Der er i den gældende lov ikke regler om
en midlertidig puljeordning, hvor personer, der er ledige og
omfattet af en af lovens målgrupper, og som har arbejdet
inden for minkerhvervet eller følgeerhverv, får ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje i perioden fra og med
den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2021. Der er derfor
heller ikke regler for refusion til kommunernes udgifter
hertil.
Det foreslås, at der efter § 196 a
i loven indsættes en ny bestemmelse § 196 b.
Det foreslås i § 196 b, at staten inden for en pulje
refunderer 100 pct. af en kommunes udgifter til tilbud efter §
97 b, herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen
skifter målgruppe.
Da kommunen inden for puljen får 100
pct. refusion for udgifter til tilbuddet, vil kommunen ikke kunne
få refusion for udgifter til det samme tilbud efter lovens
§ 195, nr. 1.
Med forslaget fastlægges det, at
kommunerne under puljen får refunderet 100 pct. af deres
udgifter til køb af uddannelser efter § 97 b, og til
køb af andre tilbud om vejledning og opkvalificering,
herunder tilbud om jobsøgningskurser, som kan gives under
puljen i medfør af regler fastsat med hjemmel i § 97 b,
stk. 8.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 69, stk.
1 og 3, i lov om aktiv socialpolitik skal modtagere af
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb
stå til rådighed ved at tage imod henvist arbejde og
deltage aktiv i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der henvises til beskrivelsen af
gældende regler i lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at der i § 69 i lov om aktiv socialpolitik
indsættes som stk. 8, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres
rådighedsforpligtelse ved at tage imod tilbud omfattet af
§ 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om,
at personerne vil kunne udeblive fra eller ophøre i
tilbuddet efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats uden ydelsesmæssige konsekvenser,
idet pligten til at tage imod og deltage i tilbud samt
ophøre i tilbud foreslås fraveget.
Bemyndigelsen vil således blive anvendt
til at fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats under tilbud efter forslaget til §
97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil kunne
udeblive fra eller ophøre i tilbuddet uden
ydelsesmæssige konsekvenser.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte regler om, at personer, der modtager
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb, ikke
skal stå til rådighed for henvist arbejde, jf. §
69, stk. 1 og 3, i loven, mens de deltager i tilbud efter forslaget
til § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det
vil således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for
personerne, hvis de, mens de deltager i et tilbud efter forslaget
til § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
afviser henvist arbejde, idet de er fritaget for pligten til at
tage imod henvist arbejde.
Bemyndigelsen vil endvidere kunne anvendes i
andre særlige tilfælde til at fastsætte regler
om, at personer, der modtager ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb, ikke skal opfylde deres pligt til
rådighed. Det vil f.eks. kunne være, hvis der
indføres andre tiltag i forbindelse med
covid-19-foranstaltninger eller lignende situationer, hvor der er
et ønske om, at en person i ressourceforløb alene
skal koncentrere sig om f.eks. en uddannelse eller et andet
beskæftigelsesrettet tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter gældende regler i § 69 k,
stk. 1 og 3, i lov om aktiv socialpolitik skal modtagere af
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
stå til rådighed ved at tage imod henvist arbejde og
deltage aktivt i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der henvises til beskrivelsen af
gældende regler i lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at der i § 69 k i lov om aktiv socialpolitik
indsættes som stk. 7, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres
rådighedsforpligtelse ved at tage imod tilbud omfattet af
§ 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om,
at personerne vil kunne udeblive fra eller ophøre i
tilbuddet efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats uden ydelsesmæssige konsekvenser,
idet pligten til at tage imod og deltage i tilbud samt
ophøre i tilbud foreslås fraveget.
Bemyndigelsen vil således blive anvendt
til at fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats under tilbud efter forslaget til §
97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil kunne
udeblive fra eller ophøre i tilbuddet uden
ydelsesmæssige konsekvenser.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte regler om, at personer, der modtager
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb,
ikke skal stå til rådighed for henvist arbejde, jf.
§ 69 k, stk. 1 og 3, i loven, mens de deltager i tilbud efter
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Det vil således ikke have
ydelsesmæssige konsekvenser for personerne, hvis de, mens de
deltager i et tilbud efter forslaget til § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist arbejde, idet de
er fritaget for pligten til at tage imod henvist arbejde.
Bemyndigelsen vil endvidere kunne anvendes i
andre særlige tilfælde til at fastsætte regler
om, at personer, der modtager ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb, ikke skal opfylde deres pligt til
rådighed. Det vil f.eks. kunne være, hvis der
indføres andre tiltag i forbindelse med
covid-19-foranstaltninger eller lignende situationer, hvor der er
et ønske om, at en person i ressourceforløb alene
skal koncentrere sig om f.eks. en uddannelse eller et andet
beskæftigelsesrettet tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter gældende regler i § 74 b,
stk. 1, og § 75, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik skal
ledighedsydelsesmodtagere stå til rådighed ved at tage
imod et rimelig tilbud om fleksjob og deltage aktiv i tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personer, der modtager
ledighedsydelse, skal endvidere være aktivt
jobsøgende.
Der henvises til beskrivelsen af
gældende regler i lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at der i § 75 i lov om aktiv socialpolitik
indsættes som stk. 6, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres
rådighedsforpligtelse ved at tage imod tilbud omfattet af
§ 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om,
at personerne vil kunne udeblive fra eller ophøre i
tilbuddet efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats uden ydelsesmæssige konsekvenser,
idet pligten til at tage imod og deltage i tilbud samt
ophøre i tilbud foreslås fraveget.
Bemyndigelsen vil således blive anvendt
til at fastsætte regler om, at personer, der er omfattet af
forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats under tilbud efter forslaget til §
97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil være
fritaget fra pligten til at deltage i tilbuddet, og at personerne
vil kunne udeblive fra eller ophøre i disse tilbud uden
ydelsesmæssige konsekvenser.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte regler om, at personer, der modtager
ledighedsydelse, ikke skal stå til rådighed for tilbud
om et rimeligt fleksjob og ikke skal være aktivt
jobsøgende, jf. § 75, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik. Det vil således ikke have ydelsesmæssige
konsekvenser for personerne, hvis de, mens de deltager i et tilbud
efter forslaget til § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, afviser et rimeligt tilbud om fleksjob
eller ikke er aktivt jobsøgende, idet de er fritaget for
pligten til at tage imod et rimeligt tilbud om fleksjob og
være aktivt jobsøgende, mens de deltager i tilbud
efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt til
at fastsætte regler om, at personer, som modtager
ledighedsydelse under en arbejdsfordeling omfattet af
Trepartsaftale om en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning i
lighed med modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, ikke skal
være aktivt jobsøgende, tage mod henvist arbejde og
deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
m.v. under arbejdsfordelingen. Trepartsaftale om en ny midlertidig
arbejdsfordelingsordning på det private arbejdsmarked, blev
indført som følge af covid-19-situationen, og varer
frem til den 31. december 2021.
Bemyndigelsen vil endvidere kunne anvendes i
andre særlige tilfælde til at fastsætte regler
om, at personer, der modtager ledighedsydelse, ikke skal opfylde
deres pligt til rådighed.
Det vil f.eks. kunne være andre tiltag i
forbindelse med covid-19-foranstaltninger eller lignende
situationer hvor der er et ønske om, at personer, som
modtager ledighedsydelse, alene skal koncentrere sig om deltagelse
i et beskæftigelsesrettet tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som vil forbedre deres muligheder for
at blive ansat i fleksjob.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 23. marts 2021.
Da de love, som i lovforslaget foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af
riget, vil dette lovforslag ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 6 i
lov nr. 2202 af 29. december 2020, foretages følgende
ændringer: | § 97
a. Stk.
1-4. . . | | 1. Efter
§ 97 a indsættes før overskriften før
§ 98: | | | »Pulje til
uddannelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv | . | | § 97 b.
Inden for en pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til
og med den 31. december 2021 har personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til tilbud
om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, hvis personen er
omfattet af en af følgende målgrupper: 1) § 6, nr. 1-5. 2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et
ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed. 3) § 6, nr. 8. 4) § 6, nr. 9, og modtager
ledighedsydelse. 5) § 6, nr. 10-13. Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2021 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2022. Stk. 3.
Personen skal have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021. Personen skal på
tro og love erklære at have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden. Stk. 4.
Tilbuddet er frivilligt for personen, og personen er under
tilbuddet fritaget fra pligten til at deltage i andre tilbud,
herunder tilbud som allerede er påbegyndt. Stk. 5.
Personen er under tilbuddet fritaget fra pligten efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde. Stk. 6.
Tilbuddet kan række ud over den dato, hvortil personen er
berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse, og personen
har ret til at fortsætte tilbuddet, hvis personen ved
ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgruppe i § 6.
Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift. Stk. 7.
Reglerne i §§ 53 og 95 om de overordnede betingelser for
tilbud og om studie- og erhvervskompetencegivende uddannelser
finder ikke anvendelse. Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om målgruppen, tilbuddet om uddannelse og om, at der
inden for puljen også kan gives visse andre tilbud om
vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere regler om udbetaling, administration,
regnskab og revision m.v. af tilskud under puljen.« | § 196
a. . . | | 2. Efter
§ 196 a indsættes: »§ 196
b. Inden for en pulje refunderer staten 100 pct. af en
kommunes udgifter til tilbud om uddannelse efter § 97 b,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe.« | | | § 2 | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, foretages
følgende ændringer: | §
69. Stk.
1-7… | | 1. I § 69 indsættes som stk. 8: »Stk.
8. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3
i helt særlige tilfælde kan fraviges.« | § 69
k. Stk.
1-6… | | 2. I § 69 k indsættes som stk. 7: »Stk.
7. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3
i helt særlige tilfælde kan fraviges.« | §
75. Stk.
1-5. . . | | 3. I § 75 indsættes som stk. 6: »Stk.
6. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 i
helt særlige tilfælde kan fraviges.« | | | |
|