Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 21. april 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Den socialdemokratiske regering
fører en politik, der aktivt gør Danmark fattigere.
Siden folketingsvalget i 2019 har regeringen taget initiativer, der
reducerer den strukturelle beskæftigelse med knap 11.000
personer. Samlet set gør det Danmark knap 12 mia. kr.
fattigere.
Det er bl.a. regeringens ret til tidlig
pension til udvalgte grupper, der trækker danskere ud af
arbejdsmarkedet. Det er en ret, som ikke er målrettet
nedslidte danskere. Venstres medlemmer af udvalget vil hellere
hjælpe dem, som reelt er nedslidte, og som har brug for at
trække sig fra arbejdsmarkedet tidligere. Derfor vil V
forbedre seniorpensionsordningen, så vi hjælper dem,
der reelt er nedslidte.
Selv om V er imod regeringens ret til
tidlig pension, der ikke er målrettet nedslidte, og som
gør Danmark fattigere, støtter vi selvfølgelig
forslaget om at give mulighed for at få indbetalte
efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit.
Det gør vi, fordi det ligger
fuldstændig i forlængelse af V's politik. Som led i
tilbagetrækningsreformen fra 2011 gav vi f.eks. mulighed for,
at personer, der havde indbetalt efterløns- og
fleksydelsesbidrag, kunne ansøge om at få bidragene
udbetalt kontant og skattefrit. Og med aftale om flere år
på arbejdsmarkedet fra 2017 - hvor V igen havde
regeringsansvaret - gav vi en tilsvarende mulighed.
For V er det afgørende, at vi
gør det mere attraktivt at gå senere på pension
for dem, der kan og vil. Vores håb er, at mange vil benytte
sig af muligheden for at få udbetalt deres
efterlønsbidrag skattefrit og bliver et par år mere
på arbejdsmarkedet.
Udbetalingen af efterløns- og
fleksydelsesbidrag kan desuden være med til at
understøtte økonomien i en tid, hvor der grundet
coronakrisen er stort behov for det.
V så gerne, at regeringen fik mere
fart på i forhold til at præsentere initiativer, der
kan øge arbejdsudbuddet, når nu den har reduceret det
så voldsomt ved at indføre en ny
overførselsindkomst, som dette forslag er en del af aftalen
om.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti har selv
foreslået en skattefri udbetaling af efterlønnen i
forbindelse med vores finanslovsforslag fra 2021, hvor vi
foreslår et stop for tilgangen til efterløn fra 2024.
Efterlønsordningen fjerner nemlig rutinerede hænder
fra arbejdsmarkedet, som ellers kunne bidrage i længere tid.
KF mener, at efterlønsreformen var et vigtigt skridt hen
imod et bedre arbejdsmarked. En fuld afskaffelse ville give en
større økonomisk gevinst for Danmark. Vores forslag
øger beskæftigelsen med 12.000 personer og øger
velstanden for 9 mia. kr.
Når det er sagt, tager vi, hvad vi
kan få, når regeringen fremlægger en politik, som
vi kan se os selv i, og selv om lovforslaget er fremsat på en
ærgerlig baggrund, støtter KF regeringens forslag om
en kontant og skattefri udbetaling af efterløns- og
fleksydelsesbidraget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 12
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
26 n, stk. 1, nr. 14, indsættes efter
»arbejdsfortjeneste efter«: »bistandsloven
og«.«
[Konsekvensændring, som
følge af at bistandsloven ved en fejl ikke fremgik af
bestemmelsen]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»02. I §
26 s, stk. 1, 2. pkt., ændres »tidligst kan
overgå« til: »overgår«.
03. I
§ 26 s, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »regnes perioden efter stk. 1, 2. pkt., fra 7
dage efter tidspunktet for afgørelsen om ret til tidlig
pension frem til« til: »skal perioden efter stk. 1, 2.
pkt., være opfyldt efter tidspunktet for afgørelsen om
ret til tidlig pension og 9 måneder frem, medmindre personen
allerede opfylder kravet efter stk. 1, 2. pkt., ved«.
04. § 26
s, stk. 7, 2. pkt., affattes således:
»Tilsvarende gælder, hvis Udbetaling
Danmark træffer afgørelse efter § 26 r, stk. 2,
efter det tidspunkt, hvor personen tidligst kan overgå til
tidlig pension.«
05. I
§ 26 t, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Udbetaling Danmark skal, senest 3 måneder
før en person overgår« til: »Udbetaling
Danmark skal, senest 3 måneder før en person kan
overgå«, og i 2. pkt.
indsættes efter »bekræfte«:
»tidspunktet for«.
06. I
§ 26 t, stk. 1, indsættes
som 4. pkt.:
»Tilsvarende gælder, hvis Udbetaling
Danmark træffer afgørelse efter § 26 r, stk. 2,
efter det tidspunkt, hvor personen tidligst kan overgå til
tidlig pension.«
07. I
§ 26 u ændres »og om
overgang til tidlig pension efter § 26 t« til: »,
om overgang til tidlig pension efter § 26 t og om udbetaling
af tidlig pension efter § 33, stk. 3«.
08. I
§ 32 i, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »pensionsbeskatningslovens § 29« til:
»pensionsbeskatningslovens § 29 A«.
09. I
§ 33, stk. 3, ændres i 1. pkt. »truffet afgørelse
om« til: »truffet endelig afgørelse om overgang
til«, og 2. pkt.
ophæves.«
[Ændring af reglerne om
arbejdsmarkedstilknytning for personer, som søger sent om
tidlig pension, og om udbetaling af tidlig pension samt en teknisk
præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 26 g i lov om
social pension, at en person, som er 3 år eller mindre fra
folkepensionsalderen, har ret til tidlig pension, hvis personen
opfylder betingelserne i §§ 26 h-26 o og § 26 s.
Det fremgår af § 26 n, stk. 1,
nr. 14, i lov om social pension, at tabt arbejdsfortjeneste efter
serviceloven før 2003 indgår i optjeningen af
anciennitet.
Ved en fejl er der ikke sat en henvisning
til bistandsloven ind i bestemmelsen.
Det foreslås derfor, at der i §
26 n, stk. 1, nr. 14, før henvisningen til
»serviceloven« indsættes »bistandsloven
og«.
Herefter vil tabt arbejdsfortjeneste efter
bistandsloven ligeledes indgå i optjeningen af anciennitet
til tidlig pension på samme måde som tabt
arbejdsfortjeneste efter serviceloven.
Personen skal således selv
dokumentere, at personen har modtaget tabt arbejdsfortjeneste efter
bistandsloven. Beregningen foretages efter principperne for
lønmodtagerbeskæftigelse, hvor der ikke er indbetalt
ATP-bidrag.
Til nr. 2
Det fremgår af § 26 r, stk. 1, i
lov om social pension, at en person, der er 6 år eller mindre
fra folkepensionsalderen, kan ansøge om tidlig pension.
Personer, der er født i 1963, 1964, 1967 og 1968, kan
ansøge om tidlig pension, når personen er 7 år
eller mindre fra folkepensionsalderen. Ansøgning skal
indgives til Udbetaling Danmark.
Af § 26 r, stk. 2, fremgår, at
Udbetaling Danmark snarest muligt og senest 6 måneder efter
Udbetaling Danmarks modtagelse af ansøgning om tidlig
pension træffer afgørelse om ret til tidlig pension,
herunder om, hvorvidt personen opfylder kravet om
arbejdsmarkedsanciennitet for ret til tidlig pension. Udbetaling
Danmark skal vejlede om kravet om arbejdsmarkedstilknytning efter
§ 26 s i afgørelsen om ret til tidlig pension, jf. stk.
3.
Af § 26 s, stk. 1, fremgår det,
at det er en betingelse for ret til tidlig pension, at personen
bevarer en tilknytning til arbejdsmarkedet gennem
beskæftigelse eller som medlem af en
arbejdsløshedskasse, efter at Udbetaling Danmark har truffet
afgørelse efter § 26 r, stk. 2. Tilknytningen til
arbejdsmarkedet skal være opfyldt i en sammenhængende
periode på 9 måneder, der ligger umiddelbart før
det tidspunkt, hvor der er 3 måneder til, at personen
tidligst kan overgå til tidlig pension.
Det vil sige, at kravet om
arbejdsmarkedstilknytning skal være opfyldt i en
sammenhængende periode på 9 måneder, der ligger
fra 12 til 3 måneder før det tidspunkt, hvor personen
vil kunne overgå til tidlig pension.
Efter § 26 s, stk. 7, regnes perioden
med krav om arbejdsmarkedstilknytning efter stk. 1 fra 7 dage efter
tidspunktet for afgørelsen om ret til tidlig pension frem
til overgangen til tidlig pension, hvis Udbetaling Danmark
træffer afgørelse efter § 26 r, stk. 2, mindre
end 12 måneder før en person kan overgå til
tidlig pension. Udbetaling Danmark kan i særlige
tilfælde forlænge fristen efter 1. pkt. til
højst 21 dage efter tidspunktet for afgørelsen om ret
til tidlig pension.
Det fremgår af bemærkningerne
til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 104 af 18. november 2020 om
forslag til lov om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love (indførelse af ret til tidlig
pension) (Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 104 som
fremsat, side 87), at i tilfælde, hvor afgørelse efter
§ 26 r om ret til tidlig pension først vil blive
truffet umiddelbart samtidig med eller efter at den
pågældende vil have ret til at overgå til tidlig
pension, vil personen ikke skulle opfylde et krav om
arbejdsmarkedstilk?nytning i perioden før overgangen til
tidlig pension. Det vil bl.a. være tilfældet for de
første årgange, som vil kunne opnå ret til
tidlig pension, og som vil kunne indgive ansøgning om ret
til tidlig pension fra august 2021 med henblik på overgang
til tidlig pension fra den 1. januar 2022.
Af § 26 t, stk. 1, fremgår det,
at Udbetaling Danmark, senest 3 måneder før en person
overgår til tidlig pension, skal oplyse personen om
tidspunktet for overgang til tidlig pension. Udbetaling Danmark
anmoder samtidig personen om at bekræfte overgang til tidlig
pension og indsende dokumentation for arbejdsmarkedstilknytning,
jf. § 26 s, i det omfang dette ikke fremgår af
offentlige systemer og registre. Træffer Udbetaling Danmark
afgørelse om ret til tidlig pension, mindre end 3
måneder før at personen kan overgå til tidlig
pension, skal oplysningerne fremgå af afgørelsen.
Efter § 26 u kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om indgivelse og behandling af ansøgning om tidlig pension
efter § 26 r, om kravet om arbejdsmarkedstilknytning efter
§ 26 s og om overgang til tidlig pension efter § 26
t.
Det foreslås i § 26 s, stk. 1,
at ændre »tidligst kan overgå« til
»overgår«.
Det betyder, at tilknytningen til
arbejdsmarkedet skal være opfyldt i en sammenhængende
periode på 9 måneder, der ligger umiddelbart før
det tidspunkt, hvor der er 3 måneder til, at personen faktisk
vil overgå til tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at
i de tilfælde, hvor personen ønsker at overgå
til tidlig pension på det tidligst mulige tidspunkt, vil
perioden, hvor arbejdsmarkedstilknytningskravet skal være
opfyldt, således være den samme som efter de
gældende regler, dvs. i en sammenhængende periode
på 9 måneder, der ligger umiddelbart før det
tidspunkt, hvor der er 3 måneder til, at personen tidligst
vil kunne overgå til tidlig pension.
For personer, som ønsker at udskyde
deres ret til tidlig pension og således overgå til
ydelsen på et senere tidspunkt end det tidligst mulige, vil
perioden, hvor kravet om arbejdsmarkedstilknytning skal være
opfyldt, skulle ligge i en sammenhængende periode på 9
måneder, der ligger umiddelbart før det tidspunkt,
hvor der er 3 måneder til, at personen ønsker at
overgå til tidlig pension. Det vil sige, at perioden med
arbejdsmarkedstilknytning flyttes fra det tidligst mulige tidspunkt
for overgang til tidlig pension til det ønskede tidspunkt
for overgang til tidlig pension og regnes fra 12 til 3
måneder før den ønskede overgang.
Det betyder, at en person, der har
fået en afgørelse om ret til tidlig pension efter
§ 26 r, stk. 2, og som først vælger at
overgå til tidlig pension senere end det tidligst mulige
tidspunkt, vedkommende har opnået ret til, vil skulle opfylde
kravet om arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende
periode på 9 måneder frem til 3 måneder
før det ønskede overgangstidspunkt. Hvis personen
således op til det valgte overgangstidspunkt f.eks. fortsat
er i beskæftigelse eller har været medlem af en
arbejdsløshedskasse i den nævnte
9-månedersperiode, vil personen have ret til at overgå
til tidlig pension, hvis personen i øvrigt opfylder alle
betingelser for at overgå til tidlig pension på det
valgte tidspunkt.
For personer, som søger så
sent, at Udbetaling Danmarks afgørelse om ret til tidlig
pension efter § 26 r, stk. 2, træffes efter det
tidspunkt, hvor personen tidligst ville kunne være
overgået til tidlig pension, vil der som noget nyt også
være krav om arbejdsmarkedstilknytning, som ligger i perioden
på 9 måneder, der ligger umiddelbart før det
tidspunkt, hvor der er 3 måneder til, at personen faktisk kan
eller ønsker at overgå til tidlig pension.
Som konsekvens af forslaget til
ændring af § 26 s, stk. 1, forslås det i § 26
s, stk. 7, 1. pkt., at »regnes
perioden efter stk. 1, 2. pkt., fra 7 dage efter tidspunktet for
afgørelsen om ret til tidlig pension frem til«
ændres til »skal perioden efter stk. 1, 2. pkt.,
være opfyldt efter tidspunktet for afgørelsen om ret
til tidlig pension og 9 måneder frem, medmindre personen
allerede opfylder kravet efter stk. 1, 2. pkt., ved«
overgangen til tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at
i de tilfælde, hvor Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26 r, stk.
2, mindre end 12 måneder før det tidspunkt, hvor
personen kan overgå til tidlig pension, skal personen opfylde
kravet om arbejdsmarkedstilknytning fra tidspunktet for Udbetaling
Danmarks afgørelse efter § 26 r, stk. 2, om ret til
tidlig pension (opgørelse af ancienniteten) og 9
måneder frem, medmindre personen allerede opfylder kravet om
arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende periode
på 9 måneder, der ligger 3 måneder før det
tidspunkt, hvor personen vil kunne overgå til tidlig pension.
Det vil sige, at en person, der søger mindre end 12
måneder før den tidligst mulige overgang og f.eks. er
i beskæftigelse eller medlem af en arbejdsløshedskasse
i den nævnte periode, vil have ret til at overgå til
tidlig pension på det tidligst mulige tidspunkt, hvis
personen i øvrigt opfyldet kravet til anciennitet på
arbejdsmarkedet m.v.
Ændringsforslaget betyder også,
at personer, som søger om ret til tidlig pension sent i
forhold til det potentielt tidligst mulige tidspunkt, hvor personen
- hvis betingelserne om arbejdsmarkedsanciennitet i øvrigt
er opfyldt - kan overgå til tidlig pension, vil skulle
opfylde kravet om 9 måneders arbejdsmarkedstilknytning, selv
om det betyder, at overgangen til tidlig pension »flytter
sig«, indtil kravet om arbejdsmarkedstilknytning er opfyldt.
Hvis personen allerede opfylder arbejdsmarkedstilknytningskravet
på 9 måneder, vil personen kunne overgå til
tidlig pension, når Udbetaling Danmark har fået opgjort
arbejdsmarkedstilknytning, beregning af ydelsen m.v., hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Perioden på 3 måneder
før overgangen til tidlig pension vil således
være administrationstid, hvor Udbetaling Danmark vil kunne
opgøre, om arbejdsmarkedstilknytningen efter § 26 s er
opfyldt, og foretage beregning af ydelsen m.v., før den
endelige afgørelse om overgang til tidlig pension kan
træffes. Hvis Udbetaling Danmarks opgørelse af
arbejdsmarkedstilknytning, beregning af ydelsen m.v. vil kunne
foretages på mindre end 3 måneder, er der således
intet i vejen for, at personen vil kunne få en endelig
afgørelse om overgang til tidlig pension, før der er
gået 3 måneder, hvis alle betingelser i øvrigt
er opfyldt på dette tidspunkt. Det vil f.eks. kunne
være tilfældet, hvor personen søger om ret til
tidlig pension så sent, at Udbetaling Danmark ikke vil kunne
nå at træffe afgørelse efter § 26 r, stk.
2, (anciennitetsopgørelse) og overgang til tidlig pension
før det tidspunkt, hvor personen tidligst ville kunne
overgå, men hvor personen allerede opfylder kravet om
arbejdsmarkedstilknytning på 9 måneder og gerne vil
overgå til tidlig pension så hurtigt som muligt.
Det foreslås derfor, at § 26 s,
stk. 7, 2. pkt., affattes
således, at det fremgår, at tilsvarende gælder,
hvis Udbetaling Danmark træffer afgørelse efter §
26 r, stk. 2, efter det tidspunkt, hvor personen tidligst kan
overgå til tidlig pension.
Det betyder således, at hvis
Udbetaling Danmark træffer afgørelse om ret til tidlig
pension efter § 26 r, stk. 2, efter det tidspunkt, hvor
personen ville kunne overgå til tidlig pension, regnes
perioden med krav om arbejdsmarkedstilk?nytning også fra
Udbetaling Danmarks afgørelse og 9 måneder frem,
medmindre personen allerede opfylder kravet om
arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende periode
på 9 måneder, der ligger 3 måneder før det
tidspunkt, hvor personen overgår til tidlig pension.
Det foreslås i § 26 t, stk. 1,
1. pkt., at ændre »Udbetaling Danmark skal, senest 3
måneder før en person overgår« til
»Udbetaling Danmark skal, senest 3 måneder før
en person kan overgå«, og at der i 2. pkt. efter
»bekræfte« indsættes »tidspunktet
for«.
Med ændringsforslaget
præciseres det, at Udbetaling Danmarks oplysninger til
personen efter § 26 t om tidspunktet for overgang til tidlig
pension og anmodning om at indsende dokumentation for
arbejdsmarkedstilknytningen, jf. § 26 s, som hovedregel vil
skulle sendes til personen forud for det tidspunkt, hvor den
pågældende har mulighed for at overgå til tidlig
pension, dvs. i de tilfælde, hvor personen har søgt i
god tid forud for overgangstidspunktet og allerede modtaget en
afgørelse om ret til overgang til tidlig pension efter
§ 26 r, stk. 2. Samtidig præciseres det, at personen
ikke blot vil skulle bekræfte, at vedkommende ønsker
at overgå til tidlig pension, men også vil skulle
bekræfte tidspunktet for overgangen. Udbetaling Danmark vil
på den måde få oplyst, om borgeren ønsker
at overgå til tidlig pension på det tidligst mulige
tidspunkt, eller om borgeren ønsker at vente med at
overgå til tidlig pension til et senere tidspunkt.
Oplysningerne om, hvornår personen ønsker at
overgå til tidlig pension er nødvendige, for at
Udbetaling Danmark vil kunne beregne den korrekte ydelse, og for at
kunne afgøre, om personen opfylder kravet om
arbejdsmarkedstilknytning. Personen vil skulle oplyses om
konsekvenserne ved at udskyde overgang til tidlig pension, det vil
sige at kravet om arbejdsmarkedstilknytning vil blive flyttet og
vil skulle opfyldes i perioden op til den ønskede overgang,
jf. forslaget til ændringerne af § 26 s.
I de tilfælde, hvor en person
indgiver ansøgning om ret til tidlig pension så sent,
at Udbetaling Danmarks afgørelse efter § 26 r, stk. 2,
ligger mindre end 3 måneder før at personen kan
overgå til tidlig pension, vil disse oplysninger skulle
fremgå af afgørelsen efter § 26 t, stk. 1, 3.
pkt.
Det foreslås også, at der i
§ 26 t, stk. 1, indsættes et nyt punktum, hvoraf det
fremgår, at tilsvarende gælder, hvis Udbetaling Danmark
træffer afgørelse efter § 26 r, stk. 2, efter det
tidspunkt, hvor personen tidligst kan overgå til tidlig
pension.
Ændringsforslaget indebærer, at
hvis Udbetaling Danmark træffer afgørelse om ret til
tidlig pension efter § 26 r, stk. 2, efter at personen kan
overgå til tidlig pension, vil oplysningerne, der
nævnes i § 26 t, stk. 1, 1. og 2. pkt., skulle
fremgå af afgørelsen. Det vil i disse tilfælde
ikke være relevant at oplyse personen om, hvornår den
pågældende tidligst kan overgå til tidlig
pension. Derimod vil det være relevant for Udbetaling Danmark
at vide, hvornår personen ønsker at overgå til
tidlig pension, og Udbetaling Danmark vil samtidig skulle anmode
personen om at indsende dokumentation for, at kravet om
arbejdsmarkedstilknytning er opfyldt, i det omfang det ikke
fremgår af offentlige systemer og registre, hvis personen
ønsker at overgå til tidlig pension så hurtigt
som muligt. Det vil også i disse tilfælde være
relevant at oplyse personen om konsekvenserne ved at vente med at
overgå til tidlig pension, det vil sige, at kravet om
arbejdsmarkedstilknytning skal være opfyldt i perioden op til
den ønskede overgang, jf. forslaget til ændringerne af
§ 26 s.
Det fremgår af § 33, stk. 3, i
lov om social pension, at Udbetaling Danmark udbetaler tidlig
pension månedsvis bagud, med virkning fra den 1. i
måneden efter at der er truffet afgørelse om tidlig
pension. Videre fremgår det, at træffes der
afgørelse om tidlig pension efter udløbet af fristen
i § 26 r, stk. 2, udbetales tidlig pension, med virkning fra
den 1. i måneden efter at der er forløbet 6
måneder fra det tidspunkt, hvor ansøgningen er
modtaget i Udbetaling Danmark, medmindre personen har fået
udbetalt efterløn eller fleksydelse for perioden. Tidlig
pension udbetales tidligst, fra den 1. i måneden efter at
betingelserne for tidlig pension er opfyldt.
Det fremgår af § 18 i lov om
ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(indførelse af ret til tidlig pension), at uanset § 26
r, stk. 1, 1. pkt., i lov om social pension kan ansøgning om
tidlig pension tidligst indgives til Udbetaling Danmark fra og med
den 1. august 2021. Af § 18, stk. 2, fremgår det, at
uanset § 26 g i lov om social pension kan der tidligst
opnås ret til tidlig pension fra og med den 1. januar
2022.
Det betyder, at personer, som kan
opnå ret til tidlig pension fra og med den 1. januar 2022,
først kan indgive ansøgning om ret til tidlig pension
fra den 1. august 2021. Disse personer vil således ikke have
tid nok til at indrette sig på at opfylde kravet om
arbejdsmarkedstilknytning, ligesom Udbetaling Danmark vil have kort
tid til at behandle indkomne ansøgninger om tidlig pension
for de personer, som vil kunne overgå til tidlig pension
allerede fra den 1. januar 2022.
Det fremgår således af §
18, stk. 4, at uanset § 26 r, stk. 2, i lov om social pension
træffer Udbetaling Danmark snarest muligt og senest 12
måneder efter Udbetaling Danmarks modtagelse af
ansøgningen afgørelse om ret til tidlig pension for
personer født i 1959, som i 2021 søger om tidlig
pension, og for personer født i 1960 eller senere, som i
2021 eller 2022 søger om tidlig pension. Fristen for, hvor
lang tid Udbetaling Danmark har til at træffe
afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26 r, stk.
2, er således forlænget fra 6 til 12 måneder for
disse årgange. Det betyder, at Udbetaling Danmark har
mulighed for at prioritere de ansøgninger, hvor
ansøger vil kunne opnå ret til tidlig pension i 2022
og 2023.
Det foreslås, at § 26 u
ændres således, at »og om overgang til tidlig
pension efter § 26 t« ændres til », om
overgang til tidlig pension efter § 26 t og om udbetaling af
tidlig pension efter § 33, stk. 3«.
Ændringsforslaget indebærer, at
beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte regler om
udbetaling af tidlig pension. Det forventes, at bemyndigelsen vil
blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om
udbetaling af tidlig pension for de personer, som først vil
kunne indgive ansøgning om tidlig pension fra den 1. august
2021, men som vil have ret til at overgå til tidlig pension
allerede fra den 1. januar 2022, og hvor der således vil
være risiko for, at Udbetaling Danmarks afgørelse om
overgang til tidlig pension ligger umiddelbart samtidig med eller
efter det tidspunkt, hvor borgeren har ret til at overgå til
tidlig pension.
Der forventes bl.a. at blive fastsat
nærmere regler om, at disse personer vil kunne få
udbetalt tidlig pension med tilbagevirkende kraft fra det
tidspunkt, hvor betingelserne for at opnå ret til tidlig
pension er opfyldt.
Samtidig forventes det, at der vil blive
fastsat regler om, at disse personer ikke vil skulle opfylde kravet
om arbejdsmarkedstilknytning, som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslag nr. L 104 af 18. november 2020
om forslag til lov om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love (indførelse af ret til tidlig
pension) (Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 104 som
fremsat, side 87). Det betyder, at disse personer ikke vil blive
omfattet af de foreslåede ændringer af reglerne om
arbejdsmarkedstilknytning. Det forventes, at der vil blive fastsat
regler om en overgangsordning, som tager højde for, at nogle
personer ikke vil kunne nå at indrette sig på krav om
arbejdsmarkedstilknytning, mens andre delvist, vil kunne opfylde
kravet i overgangsperioden, som reelt varer 1 år.
Det foreslås videre, at § 33,
stk. 3, 1. pkt., ændres,
således at »truffet afgørelse om«
ændres til »truffet endelig afgørelse om
overgang til« tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at
det præciseres, at udbetalingen af tidlig pension
først vil kunne ske, når Udbetaling Danmark har
truffet endelig afgørelse om overgang til tidlig pension,
dvs. efter det tidspunkt, hvor det er blevet endeligt konstateret,
at personen opfylder alle betingelser for at få udbetalt
tidlig pension, herunder kravet om arbejdsmarkedstilknytning, og
hvor personen har bekræftet eller oplyst om tidspunktet for
den faktiske overgang til tidlig pension.
Det foreslås, at henvisningen i
§ 32 i, stk. 3, 1. pkt., til pensionsbeskatningslovens §
29 ændres til pensionsbeskatningslovens § 29 A.
Der er tale om en teknisk ændring,
der berigtiger henvisningen, idet bruttoficeringen af depotet af
allerede beskattede pensionsopsparinger ud over at skulle foretages
af aldersforsikring efter pensionsbeskatningslovens § 10 A og
aldersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A,
også skal foretages af supplerende engangssum efter
pensionsbeskatningslovens § 29 A.
Endelig foreslås det, at § 33,
stk. 3, 2 pkt., ophæves.
Ændringsforslaget hænger sammen
med den foreslåede ændring af § 33, stk. 3, 1.
pkt., hvor det præciseres, at udbetalingen af tidlig pension
først kan ske, når Udbetaling Danmark har truffet
endelig afgørelse om overgang til tidlig pension.
Udbetalingen vil således ikke skulle ske efter Udbetaling
Danmarks afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26
r, stk. 2, men først, når Udbetaling Danmark har
truffet endelig afgørelse om overgang til tidlig pension,
det vil sige, hvor det også er konstateret, at
arbejdsmarkedstilknytningen er opfyldt.
En overskridelse af 6-månedersfristen
for Udbetaling Danmarks sagsbehandling i § 26 r, stk. 2, vil
således kun få betydning for udbetalingen af tidlig
pension i de tilfælde, hvor personen indgiver
ansøgning om ret til tidlig pension så sent, at
Udbetaling Danmark ikke vil kunne nå at træffe
afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26 r, stk.
2, i god tid inden personens faktiske overgang til tidlig
pension.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2021
og var til 1. behandling den 12. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 8. december 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 89. Den 3. marts 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |