Fremsat den 26. februar 2021 af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for
personer fra Færøerne og Grønland,
mellemkommunal refusion for socialtandpleje m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019, som ændret ved lov nr. 504 af 1.
maj 2019 og senest ved § 1 i lov nr. 2070 af 21. december
2020, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 81, stk. 3, udgår:
», stk. 1,«.
2. I
§ 237, 2. pkt.,
udgår:«, stk. 1«.
3. I
§ 238, stk. 1, 1.pkt., stk. 2, 1. pkt.,
stk. 3, 1. pkt. og stk. 5,
ændres »betalingskommunen« til:
»bopælskommunen«.
4. § 238,
stk. 1, 2. pkt., udgår.
5. I
§ 238 indsættes efter stk. 6
som nyt stykke:
»Stk. 7.
Bopælskommunen har ret til refusion for betaling efter stk.
1-6 fra den kommune, som i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse for borgeren.«
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og
9.
6. I
§ 238, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »betalingskommunen« til:
»bopælskommunen«.
7. I
§ 249 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Tilbyder en anden kommune end bopælskommunen tandpleje til
borgere med særlige sociale problemer, jf. 134 a, stk. 1, har
denne kommune ret til mellemkommunal refusion for udgifter til
tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen.
Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere
ydelsen.«
8. I
§ 278, stk. 2, udgår
»kapitel 36-38,«, »247-250« ændres
til: »247«, og »259,« udgår.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse på fortsat
sygehusbehandling af personer fra Færøerne og
Grønland, som er påbegyndt før lovens
ikrafttræden. For sådanne sygehusbehandlinger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 3, 4, 5 og 6, finder anvendelse for betaling for
færdigbehandlede patienter og patienter, der er indlagt
på et hospice, for hele året 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1 | Indledning og
baggrund | 2 | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1 | Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling til
personer fra Færøerne og Grønland | | | 2.1.1 | Gældende
ret | | | | 2.1.1.1 | Den danske
sundhedslovgivning | | | | 2.1.1.2 | Den
færøske sundhedslovgivning | | | | 2.1.1.3 | Den grønlandske
sundhedslovgivning | | | 2.1.2 | Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2 | Mellemkommunal refusion for udgifter til
færdigbehandlede patienter m.v. | | | 2.2.1 | Gældende
ret | | | 2.2.2 | Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3 | Mellemkommunal refusion for udgifter til
socialtandpleje | | | 2.3.1 | Gældende
ret | | | 2.3.2 | Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.4 | Territorial gyldighed for
Færøerne | | | 2.4.1 | Gældende
ret | | | 2.4.2 | Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3 | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4 | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5 | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6 | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7 | Forholdet til
EU-retten | 8 | Hørte myndigheder
og organisationer m.v. | 9 | Sammenfattende
skema |
|
1 Indledning og baggrund
1.1
Indledning og baggrund
Regeringen ønsker at gøre
reglerne om adgang til sygehusbehandling for Rigsfælleskabets
borgere under midlertidigt ophold inden for Rigsfælleskabet
så ensartede som muligt. Personer fra Færøerne
og Grønland skal ikke alene have adgang til vederlagsfri
akut sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark, men
også til såkaldt fortsat sygehusbehandling, der ydes,
når det under de foreliggende omstændigheder ikke
skønnes rimeligt at henvise personen til behandling i
hjemlandet, herunder Færøerne og Grønland,
eller personen ikke tåler at blive flyttet til et sygehus i
hjemlandet.
Folketinget (S, DF, V, LA og K) vedtog lov nr.
272 af 26. marts 2019 om ændring af sundhedsloven (Betaling
for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden
bopæl i Danmark) med henblik på at implementere
beslutning med finansloven for 2018 om at »tilvejebringe det
fornødne retlige grundlag for, at udgifter for akut
sygehusbehandling kan opkræves af borgere fra tredjelande
uden bopæl i Danmark.«
Loven medførte, at personer uden
bopæl i Danmark ikke længere har ret til vederlagsfri
akut sygehusbehandling, medmindre andet fremgår af
EU-reglerne eller medmindre det undtagelsesvis skønnes
rimeligt. Lovændringen medførte endvidere, at den
bestemmelse i sundhedsloven, der gav adgang til, at regionerne
kunne opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling af personer, som
ikke har bopæl i Danmark, nu indebærer, at regionerne
skal opkræve betaling for akut og fortsat sygehusbehandling. Loven
trådte i kraft den 1. juli 2019.
Med loven blev personer fra
Færøerne og Grønland sikret vederlagsfri akut
sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark. Men
konsekvensen af, at regionerne nu skal
og ikke bare kan opkræve betaling
for den fortsatte sygehusbehandling, er, at også personer fra
Grønland og Færøerne skal opkræves
betaling for fortsat sygehusbehandling.
Det grønlandske Departement for Sundhed
har efter lovens vedtagelse påpeget, at personer fra
Grønland under midlertidigt ophold i Danmark er stillet
dårligere end danskere på midlertidigt ophold i
Grønland. Det har ikke været hensigten med
nævnte lovændring. Derfor skal personer fra
Færøerne og Grønland med dette lovforslag
sikres samme adgang til akut og fortsat sygehusbehandling under
midlertidigt ophold i Danmark, som herboende personer under
midlertidigt ophold på Færøerne og i
Grønland.
Lovforslaget medfører endvidere, at
bopælsregionen eller staten fremover vil sende regning for
udgifter til færdigbehandlede patienter og patienter, der er
indlagt på et hospice, til bopælskommunen.
Bopælskommunen har herefter mulighed for mellemkommunal
refusion. Det betyder, at bopælskommunen kan videresende
regningen til den kommune, der har betalingsforpligtelsen. Dermed
sikres, at der ikke ændres på, hvilken kommune der har
betalingsforpligtelsen. Ændringen er nødvendig som
følge af en udfordring med kvaliteten af oplysningerne om
betalingskommune i tilknytning til Det Centrale Personregister
(CPR), hvorefter oplysninger om betalingskommune er afskaffet i
udligningssystemet, og der ikke længere er et krav om, at
betalingskommunen registreres i CPR.
Der vil endvidere med lovforslaget blive skabt
hjemmel til mellemkommunal refusion for udgifter til
socialtandpleje til de mest socialt udsatte borgere, såfremt
en anden kommune end bopælskommunen tilbyder tandpleje til
borgere med særlige sociale problemer. I forbindelse med
indførelse af tilbud om socialtandpleje i sundhedsloven blev
det vedtaget, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet
med tandplejeordningen. Dette er en udfordring, da målgruppen
for socialtandplejen er de mest socialt udsatte borgere, herunder
hjemløse. Med lovforslaget sikres, at det ikke bliver en
hindring for borgere, der er omfattet af tilbuddet om
socialtandpleje, at borgeren eventuelt opholder sig i en anden
kommune end den kommune, hvor borgeren er
bopælsregistreret.
Endelig foreslås det med lovforslaget at
opdatere sundhedslovens territorialbestemmelse for
Færøerne. Den foreslåede ændring skal
sikre overensstemmelse mellem den danske og den
færøske sundhedslovgivninger.
2 Lovforslagets hovedpunkter
2.1
Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling til personer fra
Færøerne og Grønland
2.1.1 Gældende ret
2.1.1.1 Den danske sundhedslovgivning
Udgangspunktet i sundhedsloven er, at
personer, der har bopæl i Danmark, har ret til sundhedslovens
ydelser, jf. sundhedslovens § 7, stk. 1. Ved bopæl
forstås i sundhedslovens forstand folkeregistrering i CPR,
jf. sundhedslovens § 7, stk. 2.
Personer, der ikke har bopæl i Danmark,
har under midlertidigt ophold ret til akut og fortsat
sygehusbehandling efter reglerne i sundhedslovens § 80, jf.
sundhedslovens § 8, stk. 1.
Efter sundhedslovens § 80, stk. 1, yder
regionen akut sygehusbehandling til personer, som ikke har
bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i
regionen, ved sit eller ved andre regioners sygehusvæsen
(herefter benævnt akut sygehusbehandling). Akut
sygehusbehandling ydes i tilfælde af ulykke, pludseligt
opstået sygdom og fødsel eller forværring af
kronisk sygdom m.v., jf. § 5, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 657 af 28. juni 2019 om ret til sygehusbehandling m.v.
(herefter benævnt sygehusbekendtgørelsen). Herudover
yder regionen efter sundhedslovens § 80, stk. 2, behandling
til disse personer, når det under de foreliggende
omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise
personen til behandling i hjemlandet, herunder
Færøerne og Grønland, eller personen ikke
tåler at blive flyttet til et sygehus i hjemlandet (herefter
benævnt fortsat sygehusbehandling).
Regionerne opkræver betaling af
patienten for akut og fortsat sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80, jf. sundhedslovens § 81, stk. 2.
Akut sygehusbehandling efter sundhedslovens
§ 80, stk. 1, er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland, jf. sundhedslovens §
81, stk. 3. Det er opholdsregionen, der afholder udgifter til akut
sygehusbehandling af personer fra Færøerne og
Grønland, jf. sundhedslovens § 237. Regionerne
opkræver derimod betaling for fortsat sygehusbehandling efter
§ 80, stk. 2, af personer fra Færøerne og
Grønland, jf. sundhedslovens § 81, stk. 2 og §
237. Regionen har en skønsmæssig adgang til
undtagelsesvis at yde behandlingen vederlagsfrit, når det
under de foreliggende omstændigheder skønnes rimeligt,
jf. sundhedslovens § 81, stk. 2, 2. pkt., og
sygehusbekendtgørelsens § 5, stk. 3. Sådanne
undtagelsestilfælde kan f.eks. være behandling af
hjemløse, uregistrerede migranter og andre personer, som
ikke er i stand til at betale herfor.
Endvidere har personer med bopæl
på Færøerne eller i Grønland under
midlertidigt ophold her i landet ret til praksissektorens ydelser,
tilskud til lægemidler, tilskud til
ernæringspræparater, befordringsgodtgørelse og
tolkebistand i tilfælde af pludseligt opstået eller
forværret sygdom, ulykkestilfælde og lignende, jf.
bekendtgørelse nr. 565 af 29. april 2015 om ydelser i
praksissektoren m.v. til personer med bopæl på
Færøerne eller i Grønland under midlertidigt
ophold her i landet. Disse ydelser ydes på samme vilkår
som til herboende personer.
Personer med bopæl på
Færøerne og Grønland, der opholder sig her i
landet på skoleophold eller i uddannelsesøjemed, har
ret til sygehusbehandling m.v. på samme vilkår, som
gælder for herboende personer, jf.
sygehusbekendtgørelsens § 9.
2.1.1.2 Den færøske
sundhedslovgivning
Det er lagtingslov om sygehusvæsnet nr.
64 fra 17. maj 2005, som senest ændret med lagtingslov nr. 46
fra 6. maj 2016 med tilhørende bekendtgørelser, der
på Færøerne regulerer, hvem der har ret til
sundhedsydelser, hvornår og under hvilke betingelser.
Efter lagtingslov om sygehusvæsnet
§ 6, stk. 1, har personer, der ikke er bosiddende på
Færøerne, ret til vederlagsfri behandling m.m. i
forbindelse med uheld, akut sygdom m.m. eller hvis en kronisk
sygdom pludselig forværres. Derudover har personer, der ikke
er bosiddende på Færøerne jf. § 6, stk. 2,
ret til vederlagsfri behandling og fødselshjælp m.m.,
når det efter omstændighederne ikke bliver
skønnet forsvarligt at henvise personen til behandling i
hjemlandet, eller hvis personen er for svækket til at blive
overflyttet til et sygehus i hjemlandet.
Efter § 2 i bekendtgørelse om
betaling for sygehusbehandling skal personer, der ikke er omfattet
af reglerne i § 1 om vederlagsfri behandling, betale for
behandling, undersøgelse m.m. som de modtager i det
færøske sundhedsvæsen. Disse bestemmelser
gælder også for personer, der er omfatter af § 6 i
lagtingslov om sygehusvæsnet.
Dette indebærer jf.
ovenforstående, at herboende personer, der midlertidigt
opholder sig på Færøerne, bliver opkrævet
betaling for behandling, undersøgelser m.m., såfremt
denne behandling ikke er omfattet af reglerne i lovens § 6.
Dog er der en undtagelse til disse regler. Efter § 5 i
bekendtgørelse om betaling for sygehusbehandling, har
personer med fast bopæl i Danmark eller på
Grønland, som er under uddannelse på
Færøerne, ret til vederlagsfri behandling i det
færøske sundhedsvæsen.
2.1.1.3 Den grønlandske
sundhedslovgivning
Ved ophold i Grønland er personer med
bopæl i Danmark sikret adgang til akut sygehjælp efter
grønlandsk lovgivning. Det er Hjemmestyrets
landstingsforordning nr. 15 af 6. november 1997 om
sundhedsvæsenets ydelser med senere ændringer og den
tilhørende bekendtgørelse nr. 17 af 13. september
2006 om sundhedsvæsenets ydelser til personer med bopæl
på Færøerne eller i Danmark under midlertidigt
ophold i Grønland, der i Grønland regulerer, hvem der
har ret til gratis sygehjælp og under hvilke betingelser.
Efter bekendtgørelsens § 1 har
personer, der har bopæl på Færøerne eller
i Danmark, under midlertidigt ophold i Grønland ret til
gratis sygehjælp i tilfælde af akut opstået
sygdom eller akut forværret kronisk sygdom,
ulykkestilfælde og lignende. Disse personer har efter §
2, 1. pkt., ret til gratis lægeordineret transport fra bygd
eller andet sted med helårsbeboelse til distriktssygehuset i
byen og fra distriktssygehuset til Dronning Ingrids Hospital.
Udgifterne til transport uden for helårsbeboelse samt
transport til sygehus eller behandlingsinstitutionen uden for
Grønland afholdes af personen selv, jf.
bekendtgørelsens § 2, 2. pkt.
Efter bekendtgørelsens § 3, 1.
pkt., ydes behandling med videre ikke ud over det tidspunkt, hvor
den pågældendes tilstand tillader rejse tilbage til
Færøerne eller Danmark. Behandling bør dog ikke
nægtes, når det under hensyn til de foreliggende
omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise
pågældende til behandling på
Færøerne eller i Danmark, jf. bekendtgørelsens
§ 3, 2. pkt.
2.1.2 Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Personer, der ikke er bosiddende på
Færøerne, har efter færøsk lovgivning ret
til vederlagsfri akut behandling under ophold på
Færøerne. Derudover har disse personer ret til
vederlagsfri behandling m.m., når det efter
omstændighederne ikke bliver skønnet forsvarligt at
henvise personen til behandling i hjemlandet eller hvis personen er
for svækket til at blive overflyttet til et sygehus i
hjemlandet, hvilket svarer til fortsat sygehusbehandling efter den
danske sundhedslov.
Personer, der har bopæl på
Færøerne eller i Danmark, har efter grønlandsk
lovgivning ret til vederlagsfri akut sygehjælp under
midlertidigt ophold i Grønland. Disse personer har endvidere
ret til gratis lægeordineret transport fra bygd eller andet
sted med helårsbeboelse til distriktssygehuset i byen og fra
distriktssygehuset til Dronning Ingrids Hospital. Behandling med
videre ydes ikke ud over det tidspunkt, hvor den
pågældendes tilstand tillader rejse tilbage til
Færøerne eller Danmark. Behandling bør ikke
nægtes, når det under hensyn til de foreliggende
omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise
pågældende til behandling på
Færøerne eller i Danmark. Det svarer til fortsat
sygehusbehandling efter den danske sundhedslov.
Herboende personer har således ret til
vederlagsfri akut og fortsat sygehusbehandling under ophold
på Færøerne og i Grønland, mens det efter
dansk lovgivning alene er den akutte behandling, der tilbydes
vederlagsfrit til personer fra Færøerne og
Grønland.
Med lov nr. 272 af 26. marts 2010 om
ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark)
blev personer fra Færøerne og Grønland undtaget
fra krav om betaling for akut sygehusbehandling, således at
personer fra Færøerne og Grønland under
midlertidigt ophold her i landet har ret til vederlagsfri akut
sygehusbehandling.
For personer fra Færøerne og
Grønland udgjorde loven således ingen ændringer
i relation til disse personers ret til at modtage vederlagsfri akut
sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark. Men
konsekvensen af, at regionerne nu skal - og ikke bare kan -
opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling, er, at
også personer fra Grønland og Færøerne
opkræves betaling for fortsat sygehusbehandling.
Det grønlandske Departement for Sundhed
har over for Sundhedsministeriet påpeget, at
lovændringen har medført, at personer fra
Færøerne og Grønland under midlertidigt ophold
i Danmark stilles dårligere, end herboende personer under
midlertidigt ophold på Færøerne og i
Grønland, idet der nu opkræves betaling for fortsat
sygehusbehandling fra personer fra Færøerne og
Grønland.
Det har ikke været tilsigtet, at
personer fra Færøerne og Grønland under
midlertidigt ophold i Danmark skulle stilles dårligere end
herboende personer under midlertidigt ophold på
Færøerne og i Grønland. Muligheden for at
regionerne kunne opkræve betaling
for fortsat sygehusbehandling fra personer fra
Færøerne og Grønland eksisterede også
før den 1. juli 2019. Der foreligger dog ikke oplysninger
om, i hvilket omfang personer fra Færøerne og
Grønland er blevet opkrævet betaling for fortsat
sygehusbehandling før den 1. juli 2019.
Det foreslås at gøre reglerne for
Rigsfælleskabets borgere ved midlertidigt ophold inden for
Rigsfællesskabet så ensartede som muligt. Det
indebærer, at personer fra Færøerne og
Grønland ikke alene har adgang til vederlagsfri akut
sygehusbehandling, men også får adgang til vederlagsfri
fortsat sygehusbehandling under midlertidigt ophold i Danmark.
Lovforslaget indebærer, at retsstillingen hos personer fra
Færøerne og Grønland forbedres, også
sammenlignet med retsstillingen før 1. juli 2019, hvor
regionerne kunne opkræve betaling
for fortsat sygehusbehandling.
Det foreslås, at det er opholdsregionen,
der afholder udgifter til fortsat sygehusbehandling af personer fra
Færøerne og Grønland, idet det også er
opholdsregionen, der afholder udgifter til akut sygehusbehandling
af personer fra Færøerne og Grønland.
Lovforslaget kræver ændring af
vejledning nr. 9610 af 4. juli 2019 om opkrævning af betaling
for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden
bopæl i Danmark, og sygehusbekendtgørelsen.
Lovforslaget berører ikke
sygehusbehandling af patienter, som er visiteret til behandling i
Danmark af hhv. det færøske og det grønlandske
offentlige sygehusvæsen.
2.2
Mellemkommunal refusion for udgifter for færdigbehandlede
patienter m.v.
2.2.1 Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 1, at bopælsregionen opkræver
betalingskommunen betaling pr. sengedag for sygehusbehandling efter
afsnit VI til færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Betalingskommunen er den kommune, som i henhold til § 9 a,
stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 2, 1. pkt., at ud over den betaling, der opkræves
efter stk. 1, opkræver staten betalingskommunen betaling pr.
sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til somatisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 3, 1. pkt., at ud over den betaling, der opkræves
efter stk. 1, opkræver staten betalingskommunen betaling pr.
sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til psykiatrisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 5, at bopælsregionen kan af betalingskommunen
opkræve betaling for patienter, der er indlagt på et
hospice, der er nævnt i § 75, stk. 4, og § 79, stk.
2.
Endelig fremgår det af sundhedsloven
§ 238 stk. 7, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om betalingskommunens betaling
efter stk. 1-6, herunder om regionernes indberetning og
dokumentation af aktivitet, og om foreløbig og endelig
opgørelse af afregning.
2.2.2 Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med udligningsreformen blev brugen af
oplysninger, der kan henføres til en betalingskommune
afskaffet i udligningssystemet, da der er konstateret en udfordring
med kvaliteten af oplysningerne. Kommunernes indberetninger af en
borgers betalingskommune og kommunernes registrering af borgers
betalingskommune i CPR er ikke længere obligatorisk, jf.
§ 8. i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 om ændring af lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
forskellige andre love (Reform af udligningssystemet), herefter
benævnt »lov om udligningsreformen«.
Disse oplysninger har været anvendt i
den eksisterende administration af betaling for
færdigbehandlede patienter og patienter, der er indlagt
på et hospice, og ordlyden i gældende sundhedslov
afspejler denne administration.
Sundhedsministeriet finder, at der er behov
for at ændre sundhedsloven for at sikre, at der ikke
ændres på, hvilken kommune, der har
betalingsforpligtelsen. Bopælsregionen eller staten vil
fremover sende regning for udgifter til færdigbehandlede
patienter og patienter, der er indlagt på et hospice, til
bopælskommunen.
Det foreslås, at bopælskommunen
gives retten til mellemkommunal refusion. Det betyder, at
bopælskommunen kan videresende regningen til den kommune, som
har betalingsforpligtelsen. Betalingskommunen er den kommune, som i
henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2,
4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.
Betalingen skal svare til kommunens faktiske udgifter til
ydelserne.
Det bemærkes, at den mellemkommunale
refusion fortsat kun vil gælde i tilfælde, hvor
borgerens handlekommune, en tidligere handlekommune eller anden
offentlig myndighed har medvirket til, at en person får
ophold i et tilbud i anden kommune. Dermed sikres det fortsat, at
det er den kommune, der har handlepligten over f.eks. en
færdigbehandlet patient, som afventer kommunalt tilbud, der
har betalingsforpligtelsen. Det kan i nogle tilfælde
være en anden kommune, end den kommune, hvor borgeren er
bopælsregistreret i CPR.
2.3
Mellemkommunal refusion for udgifter til socialtandpleje
2.3.1 Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens §
249, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet med
tandpleje efter sundhedslovens §§ 131, 133, 134 a og
135.
2.3.2 Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I forbindelse med indførelse af tilbud
om socialtandpleje i sundhedsloven blev det vedtaget, at
bopælskommunen afholder udgifter forbundet med
tandplejeordningen. Dette er en udfordring, da målgruppen for
socialtandplejen er de mest socialt udsatte borgere, herunder
hjemløse.
Med forslaget til sundhedslovens § 249, stk. 2, foreslås det, at i
tilfælde af, at en anden kommune end bopælskommune
tilbyder tandpleje til borgere med særlige sociale problemer,
jf. § 134 a, stk. 1, har denne kommune ret til mellemkommunal
refusion for udgifter til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra
bopælskommunen. Refusionen skal svare til kommunens faktiske
udgifter ved at levere ydelsen.
Med forslaget etableres mulighed for
mellemkommunal refusion i tilfælde af, at en anden kommune
end bopælskommunen vælger at tilbyde borgere omfattet
af målgruppen tandpleje, svarende til kommunens faktiske
udgifter ved at levere tandplejen.
Herved sikres, at det ikke bliver en hindring
for borgere, der er omfattet af tilbuddet om tandpleje efter
sundhedslovens § 134 a, stk. 1, at borgeren opholder sig i en
anden kommune end den kommune, hvor borgeren er
bopælsregistreret.
2.4
Territorial gyldighed for Færøerne
2.4.1 Gældende ret
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1,
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3, hvorefter visse af
sundhedslovens bestemmelser ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Sundhedslovens kapitel 36 vedrører
forebyggende sundhedsydelser til børn og unge, kapitel 37
kommunal tandpleje og kapitel 38 hjemmesygepleje. Sundhedslovens
§§ 247-250 regulerer finansieringen af henholdsvis
kommunale forebyggende sundhedsordninger, tandplejeydelser og
hjemmesygepleje. Sundhedslovens § 259 regulerer finansieringen
af regionale tandplejeydelser.
2.4.2 Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at sundhedslovens kapitel
36-38 om henholdsvis forebyggende sundhedsydelser til børn
og unge, kommunal tandpleje og hjemmesygepleje, §§
248-250 om finansieringen af kommunale tandplejeydelser og
hjemmesygepleje og § 259 om finansieringen af regionale
tandplejeydelser ikke vil kunne sættes i kraft for
Færøerne.
Baggrunden for ændringen er, at
Færøernes hjemmestyre ved lov nr. 316 af 17. maj 1995
om sundhedsvæsenet på Færøerne hjemtog
reguleringen af bl.a. sundhedsplejeordning, hjemmesygeplejeordning,
skolelægeordning og tandplejeordning, jf. lovens § 1,
stk. 2, nr. 3-6.
Territorialbestemmelsen i sundhedslovens
§ 278, stk. 2, er ved en fejl ikke blevet tilrettet i
overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995 om
sundhedsvæsenet på Færøerne.
Med de foreslåede ændringer af
sundhedslovens § 278, stk. 2, bringes sundhedslovens
territorialbestemmelse i overensstemmelse med lov nr. 316 af 17.
maj 1995, hvorefter Færøernes hjemmestyre selv
fastsætter regler om sundhedsvæsenets opgaver, ydelser
og administration for så vidt angår bl.a.
sundhedsplejeordning, hjemmesygeplejeordning,
skolelægeordning og tandplejeordning. De foreslåede
ændringer medfører i praksis således ikke en
ændring af retstilstanden, men sikrer overensstemmelse mellem
de to lovgivninger.
Selvom territorialbestemmelsen i
sundhedslovens § 278, stk. 2, ved en fejl ikke er blevet
tilrettet i overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995 om
sundhedsvæsenet på Færøerne, er der ikke
blevet udstedt nogen anordninger i strid med gældende
ret.
3 Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at de offentlige
merudgifter vil udgøre 1-2,5 mio. kr. Der er tale om et
meget usikkert skøn.
Der er stor usikkerhed om de økonomiske
konsekvenser for regionerne. Det skyldes bl.a., at staten ikke har
oplysninger om de faktiske regionale indtægter fra personer
fra Færøerne og Grønland, der bliver
berørt af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Det bemærkes, at Færøerne
og Grønland beregningsteknisk hverken er henregnet til
tredjelande eller EU-/EØS-lande. Udgifterne forbundet med at
tilbyde vederlagsfri fortsat sygehusbehandling til personer fra
Færøerne og Grønland har således ikke
indgået i forudsætningerne for den tidligere
DUT-forhandling i forbindelse med lov nr. 272 af 26. marts 2019 om
ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark),
som indebar mindreudgifter for regionerne.
Det vurderes, at de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning - 1) enkle og klare regler, 2)
digital kommunikation, 3) muliggør automatisk
sagsbehandling, 4) sammenhæng på tværs -
ensartede begreber og genbrug af data, 5) tryg og sikker
datahåndtering, 6) anvendelse af offentlig infrastruktur, og
7) forebygger snyd og fejl - er fulgt i lovforslaget.
Regionerne har i dag ansvaret for
opkrævning af betaling fra privatpersoner og
forsikringsselskaber for akut og fortsat sygehusbehandling fra
personer, som midlertidigt opholder sig i Danmark uden at have
bopæl her i landet, og opkrævning af betaling for
fortsat sygehusbehandling fra personer fra Færøerne og
Grønland. Regionerne skal fra 1. juli 2021 ikke
længere opkræve betaling for fortsat sygehusbehandling
fra personer fra Færøerne og Grønland.
I forhold til de organisatoriske forhold samt
administrative omstillings- og driftskonsekvenser er der med
lovforslaget tale om tilpasning af eksisterende opgaver. Der er
ikke tale om nye opgaver for regionerne. Der er derimod tale om
bortfald af opgaver i form af opkrævning af betaling for
fortsat sygehusbehandling fra personer fra Færøerne og
Grønland. Der er desuden tale om forenklede sagsgange, da
det ikke længere vil være nødvendigt at skelne
mellem akut sygehusbehandling og fortsat sygehusbehandling.
Bortfald af administrative opgaver og forenklede sagsgange vurderes
at medføre en besparelse for regionerne.
Lovforslagets øvrige elementer vurderes
ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige.
4 Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5 Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgere.
6 Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8 Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 1,
2, 7 og 8 har i perioden fra den 11. november til den 9. december
2020 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Ansatte
Tandlægers Organisation, Bedre psykiatri - Landsforeningen
for Pårørende, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske
Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd,
Det Sociale Netværk, Erhvervsstyrelsen,
Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for Psykiatriske
Sygeplejersker,
Finanstilsynet, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister,
Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
fagbevægelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af Statsautoriserede Fodterapeuter, LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere,
Landsforeningen SIND, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,
Patienterstatningen, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykiatrifonden,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt Udsatte,
Statsforvaltningen, Sundhed Danmark, Yngre Læger, 3F og
Ældresagen.
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 3,
4, 5 og 6 har i perioden 8. til 13. januar 2021 været sendt i
høring hos Danske Regioner og KL samt været
offentliggjort på Høringsportalen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser /merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Der er tale om bortfald af opgaven i form
af opkrævning af betaling for fortsat sygehusbehandling fra
personer fra Færøerne og Grønland. Der er
desuden tale om forenklede sagsgange, da det ikke længere vil
være nødvendigt at skelne mellem akut
sygehusbehandling og fortsat sygehusbehandling. | Det skønnes, at de offentlige
merudgifter vil udgøre 1-2,5 mio. kr. Der er tale om et
meget usikkert skøn, og der er derfor stor usikkerhed om de
økonomiske konsekvenser for regionerne. Merudgiften vil
skulle forhandles med Danske Regioner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 81, stk. 3, er akut sygehusbehandling efter
§ 80, stk. 1, vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland.
Det er opholdsregionen, der afholder udgifter
til akut sygehusbehandling af personer fra Færøerne og
Grønland, jf. sundhedslovens § 237. Regionerne
opkræver derimod betaling for fortsat sygehusbehandling efter
§ 80, stk. 2, af personer fra Færøerne og
Grønland, jf. sundhedslovens § 81, stk. 2, og §
237. Regionen har en skønsmæssig adgang til
undtagelsesvis at yde behandlingen vederlagsfrit, når det
under de foreliggende omstændigheder skønnes rimeligt,
jf. sundhedslovens § 81, stk. 2, 2. pkt., og
sygehusbekendtgørelsens § 5, stk. 3. Sådanne
undtagelsestilfælde kan f.eks. være behandling af
hjemløse, uregistrerede migranter og andre personer, som
ikke er i stand til at betale herfor.
Det foreslås at ændre bestemmelsen
i § 81, stk. 3, til, at
sygehusbehandling efter § 80 er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland.
Ændringen medfører, at både
akut og fortsat sygehusbehandling er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland under midlertidigt ophold
i Danmark.
Med personer fra Færøerne og
Grønland forstås personer med bopæl på
Færøerne eller i Grønland, men også
hjemløse danske statsborgere med grønlandsk eller
færøsk baggrund, der er flyttet til Danmark fra
Færøerne eller Grønland, og som opholder sig i
Danmark, men uden at være folkeregistrerede med bopæl i
CPR i Danmark.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 237, 2. pkt., afholder opholdsregionen
udgifter til akut sygehusbehandling af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1,
jf. § 81, stk. 3. Regionen opkræver derimod betaling for
fortsat sygehusbehandling efter § 80, stk. 2, af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. sundhedslovens §
81, stk. 2 og § 237, 1. pkt.
Det foreslås at ændre bestemmelsen
i § 237, 2. pkt. til, at
opholdsregionen afholder udgifter til sygehusbehandling i
medfør af § 80 af personer fra Færøerne og
Grønland.
Ændringen medfører, at
opholdsregionen afholder udgifter til både akut og fortsat
sygehusbehandling af personer fra Færøerne og
Grønland.
Til nr. 3
Af sundhedslovens § 238, stk. 1, 1. pkt.,
fremgår, at bopælsregionen opkræver
betalingskommunen betaling pr. sengedag for sygehusbehandling efter
afsnit VI til færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det foreslås i § 238, stk. 1, 1. pkt., at ændre
»betalingskommunen« til
»bopælskommunen«.
Bestemmelsen har den virkning, at
bopælsregionen opkræver bopælskommunen betaling
pr. sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 2, 1. pkt., at ud over den betaling, der opkræves
efter stk. 1, opkræver staten betalingskommunen betaling pr.
sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til somatisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det foreslås i § 238, stk. 2, 1. pkt., at ændre
»betalingskommunen« til
»bopælskommunen«.
Bestemmelsen har den virkning, at ud over den
betaling, der opkræves efter sundhedslovens § 238, stk.
1, opkræver staten bopælskommunen betaling pr. sengedag
for sygehusbehandling efter afsnit VI til somatisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 3, 1. pkt., at ud over den betaling, der opkræves
efter stk. 1, opkræver staten betalingskommunen betaling pr.
sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til psykiatrisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det foreslås i § 238, stk. 3, 1. pkt., at ændre
»betalingskommunen« til
»bopælskommunen«.
Bestemmelsen har den virkning, at ud over den
betaling, der opkræves efter sundhedslovens § 283, stk.
1, opkræver staten bopælskommunen betaling pr. sengedag
for sygehusbehandling efter afsnit VI til psykiatrisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen.
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 5, at bopælsregionen kan af betalingskommunen
opkræve betaling for patienter, der er indlagt på et
hospice, der er nævnt i § 75, stk. 4, og § 79, stk.
2.
Det foreslås i sundhedslovens § 238, stk. 5, at ændre
»betalingskommunen« til
»bopælskommunen«.
Bestemmelsen har den virkning, at
bopælsregionen kan opkræve betaling af
bopælskommunen for patienter, der er indlagt på et
hospice, der er nævnt i § 75, stk. 4, og § 79, stk.
2.
Baggrunden for ændringen er en
udfordring med kvaliteten i de indberettede oplysninger om
betalingskommuneforhold i tilknytning til CPR. Med
udligningsreformen anvendes denne oplysning ikke længere i
udligningssystemet og indberetningen er ikke længere
obligatorisk. Det er en følge af udligningsreformen, jf.
§ 8 i lov om udligningsreformen, hvorved CPR-loven blev
ændret.
Til nr. 4
Det fremgår af § 238, stk. 1, 2.
pkt., at betalingskommunen er den kommune, som i henhold til §
9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse.
Det foreslås, at § 238, stk. 1, 2. pkt., udgår.
Til nr. 5
Det fremgår af § 238, stk. 1, 2.
pkt., at betalingskommunen er den kommune, som i henhold til §
9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse. Bestemmelsen udgår
ved nærværende lovforslags § 1, nr. 4.
Det foreslås, at der i § 238 indsættes efter stk. 6 nyt stk. 7, hvorefter bopælskommunen
har ret til refusion for betaling efter stk. 1-6 fra den kommune,
som i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c,
stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse for borgeren. Bopælskommunen har dermed
mulighed for mellemkommunal refusion. Det betyder, at
bopælskommunen kan videresende regningen til den kommune, som
har betalingsforpligtelsen. Betalingskommunen er den kommune, som i
henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2,
4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.
Betalingen skal svare til kommunens faktiske udgifter til
ydelserne.
Herved sikres, at der ikke ændres
på, hvilken kommune, der har betalingsforpligtelsen for
udgifter til færdigbehandlede patienter og patienter, der er
indlagt på et hospice.
Baggrunden for ændringen er en
udfordring med kvaliteten i de indberettede oplysninger om
betalingskommuneforhold i tilknytning til CPR. Med
udligningsreformen anvendes denne oplysning ikke længere i
udligningssystemet og indberetningen er ikke længere
obligatorisk, jf. § 8 i lov om udligningsreformen.
Til nr. 6
Det fremgår af sundhedslovens §
238, stk. 7, at sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte nærmere regler om betalingskommunens betaling
efter stk. 1-6, herunder om regionernes indberetning og
dokumentation af aktivitet, og om foreløbig og endelig
opgørelse af afregning.
Det foreslås i sundhedslovens § 238, stk. 7, der bliver stk. 8, at ændre
»betalingskommunen« til
»bopælskommunen«.
Bestemmelsen har den virkning, at
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
bopælskommunens betaling efter stk. 1-6, herunder om
regionernes indberetning og dokumentation af aktivitet, og om
foreløbig og endelig opgørelse af afregning.
Baggrunden for ændringen er en
udfordring med kvaliteten i de indberettede oplysninger om
betalingskommuneforhold i tilknytning til CPR. Med
udligningsreformen anvendes denne oplysning ikke længere i
udligningssystemet og indberetningen er ikke længere
obligatorisk, jf. § 8 i lov om udligningsreformen.
Til nr. 7
Det fremgår af sundhedslovens §
249, at bopælskommunen afholder udgifter forbundet med
tandpleje efter §§ 131, 133, 134 a og 135.
Med forslaget til sundhedslovens § 249, stk. 2, foreslås det at
tilbyder en anden kommune end bopælskommunen tandpleje til
borgere med særlige sociale problemer, jf. § 134 a, stk.
1, har denne kommune ret til mellemkommunal refusion for udgifter
til tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen.
Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere
ydelsen.
Med forslaget etableres mulighed for
mellemkommunal refusion i tilfælde af, at en anden kommune
end bopælskommunen vælger at tilbyde borgere omfattet
af målgruppen i sundhedslovens § 134 a, stk. 1,
tandpleje omfattet af sundhedslovens § 134 a, stk. 1.
Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere
tandplejen efter sundhedslovens § 134 a, stk. 1.
Herved sikres, at det ikke bliver en hindring
for borgere, der er omfattet af tilbuddet om tandpleje efter
sundhedslovens § 134 a, stk. 1, at borgeren eventuelt opholder
sig i en anden kommune end den kommune, hvor borgeren er
bopælsregistreret.
Til nr. 8
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1,
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Efter § 278, stk. 2, kan §§ 5
og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 36-38, kapitel 61,
kapitel 66-68, og §§ 247-250, 254, 259, 266-268, §
271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274 og
276 ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Sundhedslovens kapitel 36 vedrører
forebyggende sundhedsydelser til børn og unge, kapitel 37
kommunal tandpleje og kapitel 38 hjemmesygepleje. Sundhedslovens
§§ 247-250 regulerer finansieringen af henholdsvis
kommunale forebyggende sundhedsordninger, tandplejeydelser og
hjemmesygepleje. Sundhedslovens § 259 regulerer finansieringen
af regionale tandplejeydelser.
Det foreslås, at »kapitel
36-38,« udgår af sundhedslovens § 278, stk. 2, at »247-250«
ændres til »247«, og at »259,«
udgår af bestemmelsen.
Det betyder, at sundhedslovens kapitel 36-38
om henholdsvis forebyggende sundhedsydelser til børn og
unge, kommunal tandpleje og hjemmesygepleje, §§ 248-250
om finansieringen af kommunale tandplejeydelser og hjemmesygepleje
og § 259 om finansieringen af regionale tandplejeydelser ikke
vil kunne sættes i kraft for Færøerne.
Baggrunden for ændringen er, at
Færøernes hjemmestyre ved lov nr. 316 af 17. maj 1995
om sundhedsvæsenet på Færøerne hjemtog
reguleringen af bl.a. sundhedsplejeordning, hjemmesygeplejeordning,
skolelægeordning og tandplejeordning, jf. lovens § 1,
stk. 2, nr. 3-6.
Territorialbestemmelsen i sundhedslovens
§ 278, stk. 2, er ved en fejl ikke blevet tilrettet i
overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995 om
sundhedsvæsenet på Færøerne.
Med de foreslåede ændringer af
sundhedslovens § 278, stk. 2, bringes sundhedslovens
territorialbestemmelse i overensstemmelse med lov nr. 316 af 17.
maj 1995, hvorefter Færøernes hjemmestyre selv
fastsætter regler om sundhedsvæsenets opgaver, ydelser
og administration for så vidt angår bl.a.
sundhedsplejeordning, hjemmesygeplejeordning,
skolelægeordning og tandplejeordning. De foreslåede
ændringer medfører i praksis således ikke en
ændring af retstilstanden, men sikrer overensstemmelse mellem
de to lovgivninger.
Selvom territorialbestemmelsen i
sundhedslovens § 278, stk. 2, ved en fejl ikke er blevet
tilrettet i overensstemmelse med lov nr. 316 af 17. maj 1995 om
sundhedsvæsenet på Færøerne, er der ikke
blevet udstedt nogen anordninger i strid med gældende
ret.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås i stk. 2, at lovens § 1, nr. 1 og 2, ikke
finder anvendelse på fortsat sygehusbehandling af personer
fra Færøerne og Grønland, som er
påbegyndt før lovens ikrafttræden. For
sådanne sygehusbehandlinger finder de hidtil gældende
regler anvendelse. Bestemmelsen har den virkning, at der ikke vil
blive opkrævet betaling for fortsat sygehusbehandling af
personer fra Færøerne og Grønland, der
påbegyndes på et sygehus den 1. juli 2021 eller senere.
Regionerne opkræver betaling fra personer fra
Færøerne og Grønland for fortsat
sygehusbehandling, som påbegyndes før den 1. juli
2021.
Det foreslås i stk.
3, at lovens § 1, nr. 3, 4, 5 og 6, finder anvendelse
for betaling for færdigbehandlede patienter og patienter, der
er indlagt på et hospice, hele året 2021. Bestemmelsen
har den virkning, at bopælskommunen har ret til
mellemkommunal refusion for de betalinger i første
halvår 2021, hvor det ikke har været obligatorisk at
registrere betalingskommune i CPR. Det har derfor ikke været
muligt at sende regning til betalingskommunen via opslag i CPR. Ved
at lade bestemmelserne gælde for hele året 2021 sikres,
at de bestemmelser om kommunale betalingsforpligtelser, der blev
indført pr. 1. januar 2020, videreføres uændret
i hele perioden fra 2020 og frem. Ved at anvende bestemmelsen for
hele 2021 sikres det, at hverken regioner eller kommuner
uhensigtsmæssigt bliver bebyrdet eller begunstiget for
perioden 1. januar 2021 til og med 30. juni 2021, hvor indberetning
af betalingskommune i CPR ikke har været obligatorisk. Retten
til mellemkommunal refusion kan først finde sted, når
loven er trådt i kraft.
Til §
3
Det fremgår af sundhedslovens §
278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for Grønland
og Færøerne, jf. dog stk. 2 og 3. Efter stk. 2 kan
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel
36-38, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247-250, 254,
259, 266-268, 272-274 og 276 ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. Efter stk. 3 kan kapitel 12 og kapitel 54-57 ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da sundhedslovens
bestemmelser, som berøres af lovforslaget, det vil sige
§§ 81, 237, 238, 249 og 278, ligeledes ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som
ændret ved lov nr. 504 af 1. maj 2019 og senest ved § 1
i lov nr. 2070 af 21. december 2020, foretages følgende
ændringer: | § 81.
--- Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Sygehusbehandling efter § 80, stk. 1, er vederlagsfri for
personer fra Færøerne og Grønland. Stk. 4.
--- Stk. 5.
--- | | 1. I § 81, stk. 3, udgår: », stk.
1,«. | | | | § 237.
Opholdsregionen kan afholde udgifter til sygehusbehandling efter
§ 80, jf. § 81, stk. 2, 2. pkt. Opholdsregionen afholder
udgifter til sygehusbehandling af personer fra
Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1,
jf. § 81, stk. 3. | | 2. I § 237, 2. pkt., udgår: »,
stk. 1«. | | | | § 238.
Bopælsregionen opkræver betalingskommunen betaling pr.
sengedag for sygehusbehandling efter afsnit VI til
færdigbehandlede patienter fra kommunen. Betalingskommunen er
den kommune, som i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og
§ 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse. Stk. 2. Ud over
den betaling, der opkræves efter stk. 1, opkræver
staten betalingskommunen betaling pr. sengedag for
sygehusbehandling efter afsnit VI til somatisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen. Denne betaling kan
maksimalt udgøre 1.976 kr. (2016-niveau) pr. sengedag for
første og anden sengedag og 3.952 kr. (2016-niveau) for hver
sengedag fra og med den tredje sengedag. Taksten pris- og
lønreguleres på samme måde som bloktilskuddet
til regionerne. Stk. 3. Ud over
den betaling, der opkræves efter stk. 1, opkræver
staten betalingskommunen betaling pr. sengedag for
sygehusbehandling efter afsnit VI til psykiatrisk
færdigbehandlede patienter fra kommunen. Denne betaling kan
maksimalt udgøre 1.976 kr. (2016-niveau) pr. sengedag fra og
med syvende sengedag til og med trettende sengedag og 3.952 kr.
(2016-niveau) for hver sengedag fra og med den fjortende sengedag.
Taksten pris- og lønreguleres på samme måde som
bloktilskuddet til regionerne. Stk. 4.
--- Stk. 5.
Bopælsregionen kan af betalingskommunen opkræve
betaling for patienter, der er indlagt på et hospice, der er
nævnt i § 75, stk. 4, og § 79, stk. 2. Stk. 6.
--- | | 3. I § 238, stk. 1, 1.pkt., stk. 2, 1. pkt., stk. 3,
1. pkt. og stk. 5, ændres
»betalingskommunen« til:
»bopælskommunen«. 4. § 238, stk. 1, 2. pkt.,
udgår. | | | 5. I § 238 indsættes efter stk. 6 som
nyt stykke: »Stk. 7.
Bopælskommunen har ret til refusion for betaling efter stk.
1-6 fra den kommune, som i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse for borgeren.« Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og
9. | | | | Stk. 7.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om betalingskommunens betaling efter stk. 1-6,
herunder om regionernes indberetning og dokumentation af aktivitet,
og om foreløbig og endelig opgørelse af
afregning. | | 6. I § 238, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »betalingskommunen« til:
»bopælskommunen«. | Stk. 8.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om tilbageførsel af provenuet efter
stk. 2 og 3 til kommunerne. | | | | | | § 249.
Bopælskommunen afholder udgifter forbundet med tandpleje
efter §§ 131, 133, 134 a og 135. | | | | | 7. I § 249 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Tilbyder en anden kommune end bopælskommunen tandpleje til
borgere med særlige sociale problemer, jf. 134 a, stk. 1, har
denne kommune ret til mellemkommunal refusion for udgifter til
tandpleje efter § 134 a, stk. 1, fra bopælskommunen.
Refusionen skal svare til kommunens faktiske udgifter ved at levere
ydelsen.« | § 278.
--- | | | Stk. 2.
§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-62, kapitel
36-38, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247-250, 254,
259, 266-268, § 271, st. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og
§§ 272-274 og 276 kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. | | 8. I § 278, stk. 2, udgår
»kapitel 36-38,«, »247-250« ændres
til: »247«, og »259,« udgår. |
|