Fremsat den 7. oktober 2020 af kulturminister (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af arkivloven
(Ret til indsigt i egne
personoplysninger)
§ 1
I arkivloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1201 af 28. september 2016, som ændret ved § 31 i lov
nr. 503 af 23. maj 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 6 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Rigsarkivet kan ikke opkræve vederlag eller gebyr ved indsigt
i egne personoplysninger, jf. kapitel 7 a.«
2. I
§ 30, stk. 3, udgår
»er part i den sag eller«.
3. I
§ 33 og § 35 indsættes
efter »§ 31«: » og indsigt efter § 39
b«.
4. I
§ 34 indsættes efter
»og 32«: » og indsigt efter § 39
b«.
5.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Ret til indsigt
i egne personoplysninger
§ 39 a. En person kan over for
et offentligt arkiv fremsætte begæring om indsigt i
egne personoplysninger, der helt eller delvist er foretaget ved
hjælp af automatisk databehandling, eller som er eller vil
blive indeholdt i et register.
Stk. 2.
Begæring efter stk. 1 skal angive den myndighed, der
oprindelig har behandlet de pågældende oplysninger.
Stk. 3.
Begæring om indsigt videresendes af det
pågældende arkiv til den myndighed, der oprindelig har
behandlet de pågældende oplysninger. Myndigheden
træffer derefter afgørelse om indsigt. Det offentligt
arkiv skal ved oversendelsen af en begæring efter stk. 1 i
relevant omfang meddele en række kontekstuelle
oplysninger.
Stk. 4. Det
pågældende arkiv træffer afgørelse for
så vidt angår begæring om indsigt i private
arkivalier, som er afleveret til et offentligt arkiv.
§ 39 b. En person kan over for
et offentligt arkiv fremsætte begæring om indsigt i
egne personoplysninger i arkivalier, som ikke er omfattet af §
39 a, jf. dog stk. 6-8, § 24 og §§ 33-35.
Stk. 2.
Begæring om indsigt efter stk. 1 skal indeholde de
oplysninger, som er nødvendige for at kunne identificere de
personoplysninger, der begæres indsigt i, herunder angive den
myndighed, institution m.v., der oprindeligt har behandlet de
pågældende oplysninger.
Stk. 3.
Begæring om indsigt efter § 39 b indgives til det
offentlige arkiv, som er i besiddelse af de personoplysninger, der
begæres indsigt i.
Stk. 4.
Rigsarkivaren træffer afgørelse i begæringer om
indsigt efter stk. 1, som er indgivet til Rigsarkivet.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet træffer
afgørelse i begæringer om indsigt efter stk. 1, som er
indgivet til kommunale arkiver eller regionale arkiver.
Stk. 6. Det
offentlige arkiv skal undtage oplysninger fra indsigten, hvis
vilkår efter § 41, ikke i tilstrækkeligt grad kan
beskytte de hensyn som nævnt i offentlighedslovens kapitel 4.
Det offentlige arkiv skal udlevere de oplysninger, der ikke
undtages.
Stk. 7. Indsigt
efter stk. 1 omfatter også arkivalier, der findes i form af
systematiske fortegnelser eller dokumenter i individuelle klient-,
elev-, beboer- eller patientsager, der er afleveret til et
offentligt arkiv fra private institutioner eller organisationer,
som ikke er omfattet af § 39 a.
Stk. 8. Ret til
indsigt efter stk. 1 gælder ikke for oplysninger, der
udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk
øjemed.
Stk. 9.
Dokumenterne skal udleveres i den form, som den, der har fremsat
anmodningen ønsker.
Stk. 10.
Reglerne i §§ 36-38 om sagsbehandlingsfrister
gælder også for begæringer efter stk.
1.«
6. Kapitel
9 ophæves.
7. I
§ 41, stk. 2, indsættes
efter »ansøgninger«: » eller
begæring om indsigt«.
8.
Efter § 43 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 43 a. Rigsarkivets
afgørelser efter § 39 b kan påklages til
Kulturministeriet.
Stk. 2. Klagen
indgives skriftligt til Rigsarkivet, der videresender klagen til
Kulturministeriet ledsaget af den påklagede afgørelse
og eventuelt materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse.
Stk. 3.
Omhandler klagen arkivalier, der er klassificerede af
sikkerhedsmæssige årsager, skal klagen rettes til den
ressortmyndighed, der har ansvaret for det pågældende
område.«
9. I
§ 46, stk. 4, indsættes
efter »stk. 1«: », jf. dog § 39 a, stk. 4 og
§ 39 b, stk. 7«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Arkivaliernes tilgængelighed og
adgang til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Begrænsninger til arkivadgang og
indsigt
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.3. Klage og tilsyn
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.4. Særligt om private arkivalier
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.5. Særligt om betaling for arkivadgang
på Rigsarkivet
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.6. Straffebestemmelser
2.6.1. Gældende ret
2.6.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesreglerne
4. Økonomiske konsekvenser og implementering
konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det er regeringens opfattelse, at borgerne skal have en ret til
at få indsigt i egne personoplysninger, og dette ikke skal
være begrænset af betalinger, tilladelser eller
afhænge af typen eller alderen af arkivalierne, hvor
oplysningerne forefindes.
Regeringen har derfor besluttet, at der skal indføres en
bestemmelse om ret til indsigt i egne personoplysninger i
arkivloven, som gælder for den type af arkivalier, der ikke i
forvejen er omfattet af lovens regler om indsigt i egne
personoplysninger. Dette gælder særligt
papirarkivalier. Det foreslås desuden, at indsigtsretten skal
være betalingsfri. Der gælder i forvejen en bestemmelse
om ret til indsigt i personoplysninger omfattet af arkivalier
omfattet af databeskyttelsesforordningen, og den foreslåede
bestemmelse vil derfor gælde for alle de typer af arkivalier,
der ikke er omfattet af databeskyttelsesforordningens
anvendelsesområde.
Det kommer til at betyde, at borgerne ikke længere skal
søge om tilladelse til arkivadgang i arkivalier, der ikke
umiddelbart er tilgængelige evt. mod betaling, men at
borgerne fremadrettet kan begære indsigt i egne
personoplysninger, som befinder sig hos Rigsarkivet eller hos
øvrige offentlige arkiver omfattet af arkivloven uden
betaling.
I lovforslaget bruges betegnelsen "offentligt arkiv", når
der er tale om bestemmelser, der både gælder for
Rigsarkivet, regionale arkiver og kommunale arkiver.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Arkivaliernes tilgængelighed og adgang til ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier
2.1.1. Gældende ret
Som udgangspunkt bliver arkivalier hos de offentlige arkiver
umiddelbart tilgængelige efter 20 år, jf. arkivlovens
§ 22, stk. 1. Borgere kan dermed få adgang til at se
disse arkivalier uden yderligere tilladelse fra det offentlige
arkiv.
For visse typer af arkivalier gælder der dog længere
tilgængelighedsfrister end 20 år, jf. arkivlovens
§§ 23-25 og §§ 27-28. Såfremt der f.eks.
er tale om arkivalier, der indeholder oplysninger om
enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold, er de
først tilgængelige efter 75 år, jf. arkivlovens
§ 23, stk. 1. Endvidere kan der til beskyttelse af
væsentlige hensyn, fx statens sikkerhed, rigets forsvar,
beskyttelse af vidner m.m., fastsættes en længere frist
på højest 60 år, jf. arkivlovens § 27, stk.
1. En længere frist end 60 år kan, for så vidt
angår statslige arkivalier, fastsættes af vedkommende
minister efter forhandling med kulturministeren, jf. arkivlovens
§ 27, stk. 2.
Såfremt arkivaliernes tilgængelighedsfrister endnu
ikke er udløbet, kan der alligevel søges om
tilladelse til at benytte arkivalierne, jf. arkivlovens § 30,
stk. 1. Den der søger om tilladelse skal oplyse om
formålet med den tilsigtede benyttelse af de oplysninger, der
søges adgang til, jf. arkivlovens § 30, stk. 2. Det
offentlige arkiv kan i afgørelsen om tilladelse tage
særligt hensyn til, om ansøgeren er part i den
pågældende sag eller har en særlig individuel
interesse i de oplysninger, der søges adgang til, jf.
arkivlovens § 30, stk. 3.
Det offentlige arkiv skal i forbindelse med ansøgninger
efter arkivlovens § 30 foretage et konkret skøn af
karakteren af oplysningerne, der ønskes indsigt i og
formålet med benyttelsen af oplysningerne. Det offentlige
arkiv kan herefter fastsætte, om der skal knyttes
vilkår til tilladelsen under hensyn til overholdelse af
formålet. Der henvises her til afsnit 2.2. om undtagelser til
og begrænsninger arkivadgang og indsigt.
Det er Rigsarkivet, der træffer afgørelse om
tilladelse efter arkivlovens § 30 for så vidt
angår arkivalier afleveret til Rigsarkivet, jf. arkivlovens
§ 31. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
træffer afgørelse for så vidt angår
arkivalier, som er afleveret til et kommunalt arkiv eller et
regionalt arkiv, jf. arkivlovens § 32.
Det offentlige arkiv skal i visse tilfælde indhente
samtykke fra den afleverende myndighed, hvis der er fastsat en
længere tilgængelighedsfrist efter § 27, hvis der
er tale om brevveksling i forbindelse med retssager, eller hvis
arkivalierne er yngre end 20 år, jf. arkivlovens § 33.
Dette gælder imidlertid kun for Rigsarkivet - og ikke for de
kommunale og regionale arkiver.
Hvis der er tale om arkivalier, som er afleveret af en offentlig
myndighed, og arkivalierne indeholder oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold, og oplysningerne er omfattet
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af
27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger, skal det offentlige arkiv indhente
samtykke fra Datatilsynet, jf. arkivlovens § 34. Dette
gælder både for Rigsarkivet, de kommunale arkiver og de
regionale arkiver. Hvis der er tale om den samme type arkivalier,
men de stammer fra domstolene, indhenter Rigsarkivet samtykke fra
Domstolsstyrelsen, jf. arkivlovens § 35.
Den afleverende myndighed, Datatilsynet og/eller
Domstolsstyrelsen foretager en vurdering af, om oplysningerne kan
udleveres til den, der har søgt om tilladelse og meddeler
til det offentlige arkiv, om der kan gives samtykke til
arkivadgang, eller om arkivadgang skal nægtes. Dette sker
bl.a. med afsæt i de hensyn, der fremgår af anden
særlovgivning herunder fx lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. september 2019, lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET), jf. lovbekendtgørelse
nr. 231 af 7. marts 2017 og lov om Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE), jf. lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. november 2017.
Det kan desuden ske med afsæt i de hensyn, der har begrundet,
at arkivalierne har fået en længere
tilgængelighedsfrist efter arkivlovens § 27, stk. 1, nr.
1-6. Det offentlige arkiv træffer herefter afgørelse
om, hvorvidt der kan meddeles arkivadgang.
Hvis betingelserne er opfyldt i både § 33, § 34
og § 35 eller to af disse, vil det være relevant at
indhente samtykke fra flere af de i §§ 33-35 angivne
myndigheder.
Den afleverende myndighed, Datatilsynet og Domstolsstyrelsen kan
desuden - hvis der gives samtykke - anmode om, at der stilles
særlige vilkår for benyttelsen af arkivalierne. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2.2. om begrænsninger til
arkivadgang og indsigt.
For arkivenheder, som omfatter sager inden for
strafferetsplejen, gælder det, at de er tilgængelige,
når de er 20 år gamle. Dette gælder dig ikke,
hvis arkivenhederne indeholder oplysninger om enkeltpersoners
private, herunder økonomiske forhold - disse er først
tilgængelige efter 75 år, jf. arkivlovens § 23.
For så vidt angår de øvrige arkivalier under
strafferetsplejen, kan Rigsarkivet - hvis arkivalierne er under 50
år - meddele indsigt i arkivalierne efter indhentet samtykke
fra den afleverende myndighed. I tilfælde hvor det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn, kan
den afleverende myndighed konkret beslutte at nægte samtykke,
jf. arkivlovens § 24.
En ansøgning om tilladelse til benyttelse af offentlige
arkivalier skal som udgangspunkt færdigbehandles inden for 15
dage, jf. arkivlovens § 36. Hvis sagsbehandlingstiden
trækker ud, skal ansøgeren af det offentlige arkiv
underrettes om årsagen hertil.
Sagsbehandlingstiden kan desuden forlænges, såfremt
der skal indhentes samtykke fra enten den afleverende myndighed,
Datatilsynet eller Domstolsstyrelsen. Samtykket eller afslag
herpå skal indgives til arkivmyndigheden inden for 30 dage,
jf. arkivlovens § 37.
Rigsarkivet behandler årligt omkring 1.900 sager, hvor
borgeren i sin ansøgning efter arkivlovens § 30, stk.
1, har angivet, at denne ønsker indsigt i en sag
vedrørende den pågældende selv. Der gives kun
afslag i ganske få tilfælde. Størstedelen af
disse sager er meget simple sager, hvor fx en borger har
ønsket en kopi af et eksamensbevis.
Som udgangspunkt skal alle myndigheder aflevere alle
bevaringsværdige dokumenter til de offentlige arkiver. Der
har gennem tiden været forskellige kassationsregler for de
offentlige myndigheder, hvorfor alle oplysninger ikke er afleveret
til og bevaret på de offentlige arkiver. For visse
personsager, fx børnesager og personalesager, var praksis
tidligere, at der kun blev bevaret sager for de borgere, der var
født den 1. i hver måned. Der blev senere
indført et midlertidigt stop af denne kassation af
børnesager og kassationsstoppet er efterfølgende
blevet gjort permanent.
I henhold arkivlovens § 42 kan en person desuden over for
et offentligt arkiv fremsætte begæring om indsigt efter
artikel 15 i databeskyttelsesforordningen. Det fremgår heraf,
at den registrerede har ret til at få den dataansvarliges
bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende
den pågældende behandles, og i givet fald adgang til
personoplysningerne. Bestemmelsen giver borgeren retskrav på
indsigt i personoplysninger, som er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde.
Arkivlovens § 42 er dermed kun gældende for
personoplysninger, der fremgår i arkivalier, der helt eller
delvis er foretaget ved hjælp af automatisk databehandling,
og på anden ikkeautomatisk behandling, der er eller vil blive
indeholdt i et register, som er overført til opbevaring
på offentlige arkiver, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 2, stk. 1.
Da arkivlovens § 42 er begrænset til
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, gælder
bestemmelsen ikke for manuelt, papirbaseret behandling af
oplysninger, der ikke er eller vil blive indeholdt i et register. I
disse tilfælde vil ansøgeren skulle anmode om
tilladelse til arkivadgang efter arkivlovens § 30.
En begæring om indsigt efter § 42 skal angive den
myndighed, der oprindeligt har behandlet de pågældende
oplysninger. Det er også denne myndighed, der har
afgørelseskompetencen til at meddele indsigt, jf.
arkivlovens § 42, stk. 3. Den afleverende myndighed
træffer herefter afgørelse efter artikel 15 i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens §§
22-23 og efter de almindelige aktindsigtsregler i henholdsvis
forvaltningsloven og offentlighedsloven. For så vidt
angår arkivalier, som er afleveret af de
retshåndhævende myndigheder, er disse dokumenter
omfattet af databeskyttelsesforordningens regler, når de er
afleveret til arkiv. I de situationer, hvor der er tale om nedlagte
myndigheder, hvis sagsområde ikke er overtaget af en anden
myndighed, vil afgørelse om og gennemførelse af
indsigt påhvile vedkommende arkiv.
Indsigt efter § 42 gælder også for de private
arkivalier, der er afleveret til et offentligt arkiv.
Afgørelseskompetencen ligger i disse tilfælde hos det
offentlige arkiv, jf. arkivlovens § 42, stk. 4. Retten til
indsigt efter § 42 gælder uanset hvilke aftaler, der
måtte være indgået mellem det offentlige arkiv og
den afleverende private aktør. Tilgængeligheden til
private arkivalier bygger på en privat aftale mellem den, der
afleverer arkivalierne, og det offentlige arkiv, der modtaget
det.
Med arkivlovens § 42 er der samme mulighed for at få
indsigt som efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, men
processen er anerledens grundet særlige arkivmæssige
hensyn. Efter artikel 15 er det således den dataansvarlige,
der har kompetence til at træffe afgørelse om indsigt,
men efter arkivlovens § 42 videresender det offentlige arkiv
(som er dataansvarlig) begæringen om indsigt til den
myndighed, der oprindelig har behandlet de pågældende
oplysninger. Det offentlige arkiv ligger inde med en stor
mængde oplysninger fra diverse myndigheder og opbevarer
oplysninger i samfundets interesse. De offentlige arkiver er dermed
ikke indrettet sådan, at det er muligt for dem at
fremsøge alle oplysninger på enkeltpersoner grundet
organiseringen. De offentlige arkiver har samtidig heller ikke de
rette kompetencer til at foretage den relevante hensynsafvejning
ved begæringer om indsigt, da de ikke har kendskab til
forholdene for alle myndighederne, som de opbevarer oplysninger
for. Det offentlige arkiv er dog fortsat forpligtet til at give de
af artikel 15, stk. 1, litra a-h relevante oplysninger til den, der
begærer indsigt, selvom det offentlige arkiv ikke har
afgørelseskompetencen.
Det bemærkes i øvrigt, at indsigt i egne sager
eller i egne personoplysninger er reguleret i en række
øvrige regelsæt, der gælder inden for deres
respektive retsområde. Det gælder offentlighedsloven,
forvaltningsloven, sundhedsloven, retsplejeloven, lov om Politiets
Efterretningstjeneste, lov om Forsvarets Efterretningstjeneste og
databeskyttelsesforordningen. Det bemærkes her, at lov om
Politiets Efterretningstjeneste og lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste eksplicit undtager de to tjenester fra de
almindelige bestemmelser om egenacces.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I den gældende arkivlov ift. tilladelse til at få
adgang til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier er det
ikke et afgørende hensyn, om ansøgeren ønsker
oplysninger om sig selv eller andre. Det er kun en faktor, der kan
spille ind i vurderingen af, om der kan gives tilladelse. Den
gældende § 42 i arkivloven har desuden kun virkning for
arkivalier, der er omfattet af databeskyttelsesforordningens
anvendelsesområde. Bestemmelsen gælder derfor ikke for
arkivalier, som ikke kan fremsøges systematisk eller i
øvrigt indgår i et register, eller øvrige
arkivalier som måtte være undtaget fra
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde. Det er
derfor nødvendigt med en ny bestemmelse, som sikrer borgerne
et retskrav på adgang til arkivalier, der ikke er omfattet af
databeskyttelsesforordningen, som er sammenligneligt med det
retskrav, som gælder for arkivalier, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningen.
Arkivalier omfattet af databeskyttelsesforordningen udgør
en stigende del af de arkivalier, som opbevares af de offentlige
arkiver, og er allerede omfattet af den gældende § 42,
som foreslås flyttet til § 39 a. Borgernes indsigt i
egne sager og personoplysninger m.v. som er indeholdt i
arkivalierne, skal derfor følge reglerne i
databeskyttelsesretten om adgang til egne personoplysninger. Det
foreslås at flytte bestemmelsen for at lave et samlet kapitel
i arkivloven om indsigt i egne personoplysninger, og der
ændres ikke i retstilstanden. Der er i høj grad tale
om en videreførelse af gældende ret. Med den
foreslåede ændring præciseres det desuden, at der
er tale om en undtagelse til databeskyttelsesforordningens artikel
15, der har hjemmel i artikel 89, stk. 3. Det præciseres
endvidere, at det pågældende arkiv i relevant omfang
skal meddele såkaldte kontekstuelle oplysninger, der
fremgår af artikel 15, stk. 1, litra a-h.
Den foreslåede § 39 b vil give borgeren en ret til at
få indsigt i personoplysninger om den pågældende
selv, som fremgår af arkivalier, der ikke er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde - der vil
være tale om papirarkivalier. Retten skal gælde i det
omfang, at det offentlige arkiv er i besiddelse af de oplysninger,
der ønskes indsigt i. Ændringen skal bl.a. sikre, at
fx mennesker der har været anbragt på et
børnehjem eller under særforsorgen sikres en ret til
at se deres egne personoplysninger i sager på arkiv.
Af hensyn til det offentlige arkivs mulighed for at fremfinde de
relevante oplysninger, foreslås det, at der i § 39 b
indføres et identifikationskrav for borgeren. Med
identifikationskravet skal borgeren med begæringen om indsigt
oplyse om de nødvendige oplysninger, som det offentlige
arkiv skal bruge, samt angive den myndighed, institution eller
lignende, som oprindeligt har behandlet de oplysningerne.
Identifikationskravet er nødvendigt for det offentlige
arkiv, før de relevante oplysninger kan fremfindes på
arkivet. Det offentlige arkiv skal selvfølgelig med sin
vejledningspligt forsøge at hjælpe borgeren frem til,
hvilke identikationsoplysninger, der er nødvendige for det
offentlige arkiv, således at arkivet kan fremfinde de
oplysninger, der begæres indsigt i.
For at sikre mest mulighed lighed med bestemmelsen i § 39
a, foreslås det, at "egne personoplysninger" i § 39 b
skal have samme definition som i databeskyttelsesforordningens art.
4, nr. 1. Det fremgår heraf, at enhver form for information
om en identificeret eller identificerbar fysisk person (»den
registrerede«); ved identificerbar fysisk person
forstås en fysisk person, der direkte eller indirekte kan
identificeres, navnlig ved en identifikator som f.eks. et navn, et
identifikationsnummer, lokaliseringsdata, en onlineidentifikator
eller et eller flere elementer, der er særlige for denne
fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske,
økonomiske, kulturelle eller sociale identitet.
Desuden foreslås det, at arkivlovens bestemmelser i
§§ 33-35 om samtykke fra den afleverende myndighed,
Datatilsynet og Domstolsstyrelsen også skal gælde for
så vidt angår ret til indsigt efter den
foreslåede § 39 b. Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.1.1. ovenfor. Det offentlige arkivs efterfølgende
afgørelse om indsigt vil bero på en individuel konkret
vurdering i forhold til hensyn angivet i samtykket fra de
ovennævnte myndigheder over for hensynet til, at den
pågældende har ret til indsigt i egne
personoplysninger. Hvis den hørte myndighed har nægtet
samtykke efter afgørende modhensyn, fx statens sikkerhed,
kan det offentlige arkiv ikke meddele indsigt.
Arkivlovens § 24 vedrørende samtykke til arkivadgang
for sager inden for strafferetsplejen vil også være
gældende for ret til indsigt efter den foreslåede
§ 39 b, hvilket indebærer at den afleverende myndighed
skal give samtykke, før der kan gives indsigt. Der henvises
i øvrigt til afsnit 2.1.1. ovenfor.
Det foreslås endvidere, at der indføres en
undtagelse til indsigtsretten for så vidt angår
oplysninger, der udelukkende behandles i videnskabeligt eller
statistisk øjemed. En tilsvarende undtagelse følger
af databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, og der sikres dermed
samme mulighed for at undtage oplysninger, som der gælder
efter § 39 a.
Med den foreslåede § 39 b sikres det, at borgeren
får ret til indsigt i sine egne personoplysninger, uagtet
hvilken form arkivalierne har.
Det foreslås, at de gældende regler i arkivloven om
sagsbehandlingstider i §§ 36-38 også skal
gælde, når der begæres indsigt efter den
foreslåede § 39 b.
2.2. Begrænsninger til arkivadgang og indsigt
2.2.1. Gældende ret
Det følger af arkivlovens § 40, at den, der
får adgang til benyttelse af arkivalier, som ikke umiddelbart
er tilgængelige, jf. arkivlovens §§ 31 og 32, har
tavshedspligt for så vidt angår de fortrolige
oplysninger, hvortil den pågældende får
kendskab.
I de tilfælde, hvor det offentlige arkiv giver tilladelse
til benyttelse af offentlige arkivalier, kan arkivet desuden
opstille vilkår for benyttelsen, jf. arkivlovens § 41,
stk. 1 og 2. Vilkårene fastsættes på grundlag af
karakteren af de oplysninger, der gives adgang til, og det
formål, der angives for benyttelsen i ansøgningen om
tilladelse, jf. arkivlovens § 41, stk. 3, og eventuelt
på baggrund af krav om særlige vilkår fra den
afleverende myndighed, Datatilsynet og Domstolsstyrelsen, jf.
arkivlovens §§ 33-35.
I arkivlovens § 41, stk. 4, er der angivet en række
eksempler på vilkår, eksempelvis oplysninger om
enkeltpersoners private forhold ikke må viderebringes, at der
ikke må rettes henvendelse til de personer, der er
nævnt i materialet, og at der ikke må foretages
kopiering. Der henvises i øvrigt til bekendtgørelse
nr. 591 af 26. juni 2003 om offentlige arkivalier og om offentlige
arkivers virksomhed, kapitel 6, hvori der er angivet yderligere
eksempler på vilkår. Arkivlovens § 41, stk. 5
fastslår desuden, at der kan fastsættes yderligere
særlige vilkår for benyttelsen af arkivalierne, hvis
karakteren af oplysningerne eller formålet med adgangen til
oplysningerne tilsiger, at dette fastsættes.
Der kan være særlige tilfælde, hvor der ikke
kan opstilles vilkår, der tilstrækkeligt beskytter
øvrige modstående hensyn, hvorfor der må
meddeles afslag på anmodningen. Dette kan fx være i
form af følsomme personoplysninger, som ikke alene kan
beskyttes af vilkår. Af relevante modstående hensyn kan
der henvises til offentlighedslovens kapitel 4. Af
offentlighedslovens kapitel 4 fremgår det, at aktindsigten
blandt andet kan begrænses af hensyn til strafferetsplejen,
privatlivets fred, forvaltningsmyndighedernes interne og politiske
beslutningsproces, de offentlige ansattes arbejdsvilkår,
sekretariatsbetjening, brug af sagkyndige i retssager, private
erhvervsinteresser, statens sikkerhed og rigets forsvar, rigets
udenrigspolitiske interesser, forebyggelse, efterforskning og
forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og
lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om
strafferetlig eller disciplinær forfølgning,
gennemførelse af offentlig kontrol, regulerings- eller
planlægningsvirksomhed eller af påtænkte
foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen, det
offentliges økonomiske interesser, herunder
udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,
forskeres og kunstneres originale ideer samt foreløbige
forskningsresultater og manuskripter, og private og offentlige
interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige
karakter er påkrævet.
I de tilfælde, hvor vilkår ikke yder en
tilstrækkelig beskyttelse, har Rigsarkivet dog oplyst, at der
er udviklet en praksis for at undtage oplysningerne om tredjepart,
således at der bliver givet tilladelse til arkivadgang i det
resterende dokument. Som eksempel kan nævnes
jordemoderprotokoller, der indeholder oplysninger om et
større antal barslende kvinder og deres fødsler. Det
forekommer ofte, at det barn, der kan identificeres på
grundlag af moderens identitet og datoen for fødslen,
ønsker oplysning om protokollens indehold for sit eget
vedkommende. Indsigten kan her etableres ved en ekstrahering af de
relevante oplysninger.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det kan være nødvendigt at beskytte øvrige
modstående hensyn, selvom borgere får et retskrav
på indsigt i egne personoplysninger. Dette skal fortsat som
hovedregel sikres gennem fastsættelse af vilkår,
når det gælder arkivalier, der ikke er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde. Et
vilkår kan fx være, at der ikke må tages kontakt
til de personer, der er omtalt i dokumenterne - fx en
sagsbehandler, eller at materialet ikke må kopieres. Det
foreslås, at de gældende regler om benyttelse af
offentlige arkivalier i arkivlovens kapitel 8 og
bekendtgørelse nr. 591 af 26. juni 2003 om offentlige
arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed
(arkivbekendtgørelsen) også skal gælde ved
retten til indsigt efter den foreslåede § 39 b. Det er
Kulturministeriets vurdering, at muligheden for at opstille
vilkår i de fleste tilfælde vil give en fuldt
tilstrækkelig beskyttelse.
Endvidere foreslås det, at der også for så
vidt angår indsigt efter § 39 b også skal
indhentes samtykke fra den afleverende myndighed, Datatilsynet
eller Domstolsstyrelsen med henblik på afgørelse af om
oplysninger bør undtages og hvilke vilkår, der
bør stilles for benyttelsen af arkivalierne, jf. de
gældende samtykkeregler i arkivlovens § 24 og
§§ 33-35. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1.
ovenfor.
I de tilfælde, hvor vilkår for benyttelse af
arkivalier ikke kan sikre en tilstrækkelig beskyttelse,
foreslås det at indføre en lovhjemlet pligt for det
offentlige arkiv til at undtage disse oplysninger, jf. den
foreslåede § 39 b, stk. 6.
De offentlige arkiver skal dermed foretage en vurdering af
hensynet til den pågældendes borgers ret til at
få indsigt i sine egne personoplysninger og til den
nødvendige beskyttelse af øvrige hensyn. Vurderingen
foretages blandt andet på baggrund af
samtykkeerklæringer fra den afleverende myndighed,
Datatilsynet eller Domstolsstyrelsen. Af beskyttelseshensyn, som de
hørte myndigheder kan henvise til, der kan begrænse
indsigten, jf. § 39 b, henvises der til offentlighedslovens
kapitel 4 om begrænsninger i aktindsigt. Se i øvrigt
afsnit 2.2.1. ovenfor.
Alle, der får adgang til at benytte arkivalier, der ikke
umiddelbart er tilgængelige, er desuden underlagt
tavshedspligt for så vidt angår fortrolige oplysninger,
som den pågældende får kendskab til, jf.
arkivlovens § 40. Dette vil også være
gældende for indsigt efter den foreslåede § 39
b.
2.3. Klage og tilsyn
2.3.1. Gældende ret
I arkivloven er der hjemlet klageadgang for så vidt
angår afgørelser truffet af Rigsarkivet. Klagen kan
indbringes for den afleverende myndighed/ressortmyndigheden, jf.
arkivlovens § 43, stk. 1.
Da afgørelseskompetencen i henhold til den gældende
§ 42, om arkivalier omfattet af databeskyttelsesforordningen,
er lagt ud til den afleverende myndighed, er det de gældende
rekursregler for de enkelte myndigheder, der er gældende.
For så vidt angår afgørelser truffet efter
arkivloven af kommunalbestyrelsen, herunder de kommunale arkiver,
bemærkes, at det almindelige kommunale og regionale tilsyn
varetages af Ankestyrelsen med Social- og Indenrigsministeriet som
overordnet tilsynsmyndighed. Efter § 48, stk. 1 og 3, i lov om
kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 47 af 15. januar
2019), fører Ankestyrelsen tilsyn med, at kommunerne
overholder den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder, i det omfang der ikke er en særlig
klage- eller tilsynsmyndighed, der kan tage stilling til den
pågældende sag. Tilsynet er et retligt tilsyn. Det
betyder bl.a., at Ankestyrelsen ikke kan tage stilling til, om en
kommunalbestyrelses dispositioner er rimelige eller
hensigtsmæssige, eller til spørgsmål om
skønsudøvelse, så længe skønnet
udøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig
anledning til at rejse en tilsynssag.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres klageadgang i
afgørelser omfattet af den foreslåede bestemmelse i
arkivlovens § 39 b. Efter den gældende § 43, stk. 1
i arkivloven, er det alene Rigsarkivets afgørelser om
tilgængelighed efter arkivlovens § 31, som kan
påklages til den relevante ressortmyndighed.
Henset til det myndighedsmæssige
over-/underordnelsesforhold mellem Rigsarkivet og
Kulturministeriet, vil det være hensigtsmæssigt, at
Rigsarkivets afgørelser om adgang til egne personoplysninger
i arkivalier, der ikke er omfattet af databeskyttelsesforordningen,
kan indbringes for Kulturministeriet, idet Kulturministeriet
allerede har tilsynsforpligtelse med Rigsarkivets sagsbehandling -
herunder sagsbehandlingstid og øvrige principper for god
forvaltningsskik - som følge af
over-/underordnelsesforholdet. Kulturministeriet skal i relevante
tilfælde, inden der træffes afgørelse i
klagesagen, indhente udtalelse fra den myndighed, der har afleveret
de pågældende arkivalier, der ønskes indsigt
i.
Der foreslås desuden, at der indføres en undtagelse
til klageadgangen i forhold til arkivalier, der er klassificeret af
sikkerhedsmæssige hensyn. For så vidt angår denne
type af sager, skal klagen rettes til den myndighed, der har det
overordnede ansvar for det pågældende område. Det
vil f.eks. betyde, at klager over indsigt i Politiets
Efterretningstjenestes materiale skal rettes til
Justitsministeriet.
For så vidt angår klage over de kommunale arkivers
afgørelser foreslås det, at den gældende
kommunale regulering fastholdes. Se afsnit 2.3.1. ovenfor.
2.4. Særligt om private arkivalier
2.4.1. Gældende ret
Private institutioner og borgere kan vælge at aflevere
private arkivalier til de offentlige arkiver, jf. arkivlovens
§ 44. Da der ikke er tale om offentlige arkivalier,
gælder der særlige betingelser om tilgængelighed,
som aftales individuelt.
I henhold til arkivlovens § 46, stk. 1 kan der ved
aflevering af arkivalier træffes en privatretlig aftale om
tilgængeligheden til det afleverede materiale mellem den
afleverende part og det modtagende arkiv. Ved aflevering af private
arkivalier omfattes arkivalierne i øvrigt ikke af andre
bestemmelser om offentlighedens adgang til aktindsigt end den
nævnte aftale, jf. arkivlovens § 46, stk. 4.
En aftale indgået i medfør af arkivlovens §
46, stk. 1, kan indeholde krav om tilgængelighedsfrister, og
der kan indgås yderligere aftale om særlig dispensation
fra tilgængelighedsfristerne. Det kan også
fastsættes, at der ikke kan ske dispensation fra den aftalte
tilgængelighedsfrist.
Uagtet afleveringsaftalen om tilgængelighedsfrister, jf.
§ 46, stk. 1, kan der begæres indsigt i oplysningerne,
hvis oplysningerne er omfattet af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven. I disse tilfælde træffer det
pågældende arkiv, der er i besiddelse af oplysningerne,
afgørelse efter de databeskyttelsesretlige regler, jf.
§ 42, stk. 4.
2.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at retten til indsigt i arkivalier, jf.
§ 39 b også skal gælde for visse typer af private
arkivalier, der er afleveret til de offentlige arkiver.
Flere private institutioner og organisationer har udført
opgaver på forsorgsområdet mv., og oplysninger fra
institutioner, der er oprettet på et privatretligt grundlag,
fx som selvejende institution, og ikke kan regnes som
hørende til den offentlige forvaltning, foreslås
derfor omfattet af den foreslåede ret til indsigt.
En ret til indsigt bør ikke begrænses i disse
tilfælde, og der bør være lige ret til adgang
for de borgere, der har haft sager ved private institutioner og for
de borgere, der har haft sager ved offentlige institutioner.
Indsigtsretten foreslås til kun at gælde for
arkivalier, der findes i form af systematiske fortegnelser eller
dokumenter i individuelle klient-, elev-, beboer- eller
patientsager, der er afleveret til et offentligt arkiv fra private
institutioner eller organisationer, som ikke er omfattet af §
39 a. Således gælder indsigtsretten fx ikke oplysninger
om en person, som er omtalt i en privat meddelelse mellem to
private personer - fx i et brev m.m. Dette gælder imidlertid
ikke, hvis korrespondancen er som led i personernes professionelle
virke, som fx sagsbehandler eller lignende. Indsigtsretten skal
heller ikke gælde, hvor en person er omtalt i andre rent
private arkivalier - fx i dagbøger og lign. I disse
tilfælde er der ikke tale om offentlig
myndighedsudøvelse eller forvaltningsretlige
afgørelser, som har betydning for borgerens retstilling.
Hensynet til indsigt i egne personoplysninger er dermed ikke
ligeså tungtvejende, og desuden bør hensynet til
privatlivets fred for den enkelte borger, hvis private arkivalier,
der er tale om, også varetages, særligt når der
er tale om rent private arkivalier som fx dagbøger.
En ny bestemmelse om ret til indsigt i egne personoplysninger i
private arkivalier griber imidlertid ind i aftaler, der allerede er
indgået mellem den afleverende private aktør og det
offentlige arkiv. Den forslåede bestemmelse indeholder
således et element af tilbagevirkende kraft for så vidt
angår ret til indsigt i de ovenfor nævnte private
arkivalier, som allerede er afleveret til arkiv, og hvor den
afleverende private aktør har indgået aftale med det
offentlige arkiv om tilgængelighedsfrist og eventuelt
afskæring af dispensation.
Som konsekvens af de foreslåede bestemmelser bør
afleverende private aktører fremadrettet gøres
udtrykkeligt opmærksom på, at der ikke kan indgås
særlig aftale om tilgængelighed og dispensation for
så vidt angår ret til indsigt, herunder at
begæringer om ret til indsigt i dokumenter og oplysninger,
som tillige indeholder fortrolige oplysninger om tredjeparter,
administreres sådan, at der stilles vilkår om
tavshedspligt for så vidt angår sådanne
oplysninger. Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til den foreslåede § 39 b, stk.
7.
2.5. Særligt om betaling for
arkivadgang på Rigsarkivet
2.5.1. Gældende ret
Det offentlige arkiv har pligt til at give borgerne vejledning,
så borgerne selv kan finde de sager, de ønsker indsigt
i. I modsætning til de kommunale arkiver har Rigsarkivet ikke
pligt til at identificere arkivalierne. Såfremt man skal have
hjælp til at identificere en sag, sker det mod betaling til
Rigsarkivet, jf. anmærkningerne til finanslovens §
21.32.01.90 vedr. Rigsarkivets indtægtsdækkede
virksomhed.
I de særlige tilfælde, hvor opsætning af
vilkår ikke er tilstrækkeligt til beskyttelse af
tredjepart, og Rigsarkivet foretager en ekstrahering af
oplysninger, sker dette også mod betaling til
Rigsarkivet.
Det bemærkes, at de kommunale arkiver ikke har hjemmel til
at opkræve betaling.
2.6.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
En ret til indsigt i egne personoplysninger bør i praksis
gælde alle borgere, og skal derfor ikke begrænses af en
betaling med en risiko for skævvridning af, hvem der kan
benytte sig af denne ret. Det foreslås derfor, at en indsigt
efter den foreslåede § 39 b gøres betalingsfri
for alle, og at de offentlige arkiver dermed ikke kan tage betaling
for hverken identificering af arkivalier eller ekstrahering af
oplysninger.
2.6. Straffebestemmelse
2.6.1. Gældende ret
De offentlige arkiver er forpligtede til at påse, at
vilkår for benyttelse af offentlige arkivalier ikke
overtrædes. Rigsarkivet har praksis for, at der foretages
opfølgning i form af politianmeldelse, når der
konstateres vilkårsovertrædelser. Rigsarkivet
konstaterer normalt vilkårsovertrædelser ved at holde
løbende øje med artikler m.v., som publiceres i de
større dagblade.
Overtrædelse af tavshedspligten efter arkivlovens §
40 eller af vilkår fastsat i medfør af arkivlovens
§ 41, kan straffes med bøde eller fængsel i
indtil 6 måneder, jf. arkivlovens § 51, stk. 1.
Praksis fra sager fra Rigsarkivet, der har været behandlet
ved domstolene, viser, at tilsidesættelse af vilkår
fastsat i henhold til § 41, stk. 4, nr. 4, straffes med
bøde på 3000 kr. Der ses ikke at være praksis
vedrørende sanktionsniveauet for overtrædelse af
tavshedspligten eller øvrige typer vilkår.
2.6.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at den gældende straffebestemmelse i
arkivlovens § 51 udvides til også at gælde for
overtrædelser af vilkår, jf. § 41 og
overtrædelse af tavshedspligten, jf. § 40 i forbindelse
med indsigt efter den foreslåede § 39 b.
Det foreslås desuden, at det sædvanlige
sanktionsniveau fastholdes, som ligger på bødestraf
på 3.000 kr. Der henvises til afsnit 2.6.1. ovenfor.
3. Forholdet
til databeskyttelsesreglerne
Den foreslåede § 39 a indebærer en særlig
proces for håndteringen af indsigtsanmodninger, der modtages
af de omfattede arkiver. Bestemmelsen nyaffattes, men er i vidt
omfang en videreførsel af gældende ret.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15,
at den registrerede har ret til indsigt. Det indebærer, at
den registrerede har ret til at få den dataansvarliges
bekræftelse på, om personoplysninger behandles om den
pågældende, jf. artikel 15, stk. 1. I bekræftende
fald har den registrerede ret til at få en række
kontekstuelle oplysninger om behandlingen, jf. artikel 15, stk. 1,
litra a-h. Den registrerede har derudover ret til adgang til
personoplysningerne i form af en kopi af de personoplysninger, der
behandles, jf. artikel 15, stk. 3. Det er den enkelte
dataansvarlige, der træffer afgørelse om indsigt efter
bestemmelsen. Det indebærer f.eks., at offentlige arkiver,
der behandler personoplysninger, vil være forpligtet efter
artikel 15.
Den proces, der følger af den foreslåede § 39
a, indebærer, at en indsigtsbegæring skal angive den
myndighed, der oprindeligt har behandlet de pågældende
oplysninger, og at begæringen om indsigt videresendes af det
pågældende arkiv til den myndighed, der oprindeligt har
behandlet de pågældende oplysningerne. Den
pågældende myndighed træffer derefter
afgørelse om indsigt. Dog skal det pågældende
arkiv i relevant omfang meddele kontekstuelle oplysninger efter
databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, litra a-h.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 89,
stk. 3, at når personoplysninger behandles til
arkivformål i samfundets interesse, kan medlemsstaternes
nationale ret fastsætte undtagelser fra de rettigheder, der
er omhandlet i artikel 15-16 og 18-21, under iagttagelse af de
betingelser og garantier, der er omhandlet artikel 89, stk. 1,
såfremt sådanne rettigheder sandsynligvis vil
gøre det umuligt eller i alvorlig grad hindre opfyldelse af
de specifikke formål, og sådanne formål er
nødvendige for at opfylde formålene. Det følger
af databeskyttelsesforordningen artikel 89, stk. 1, at behandling
til arkivformål i samfundets interesse skal være
underlagt fornødne garantier for registreredes rettigheder
og frihedsrettigheder i overensstemmelse med forordningen. Disse
garantier skal sikre, at der er truffet tekniske og organisatoriske
foranstaltninger, særligt ift. dataminimering.
Den foreslåede § 39 a indebærer, at der for de
omfattende arkiver fastsættes en række undtagelser til
databeskyttelsesforordningens artikel 15 med hjemmel i artikel 89,
stk. 3.
Undtagelsen indebærer, at processen for håndtering
af indsigtsanmodninger er anderledes end den, som følger af
artikel 15. Det skyldes, at det ikke er det pågældende
arkiv, der træffer afgørelse, men derimod de
myndighederne, som oprindeligt har behandlet de
pågældende oplysninger. Ligeledes er processen
anderledes, fordi der er et krav om, at en indsigtsbegæring
angiver den myndighed, der oprindeligt har behandlet oplysningerne.
Derudover indebærer undtagelsen, at arkivet, som modtager
begæringen, alene i relevant omfang skal meddele de
kontekstuelle oplysninger, der fremgår af artikel 15, stk. 1,
litra a-h. Undtagelserne indebærer ikke en materiel
begrænsning af borgerens mulighed for at få indsigt, og
den foreslåede bestemmelse indebærer således, at
den begærende fortsat kan udøve sine rettigheder efter
artikel 15. Undtagelsen skyldes særlige hensyn, der
gør sig gældende for arkiver. Det offentlige arkiv
ligger inde med en stor mængde oplysninger fra diverse
myndigheder. De offentlige arkiver er dermed ikke indrettet
sådan, at det er muligt for dem at fremsøge alle
oplysninger på enkeltpersoner grundet deres organiseringen.
De offentlige arkiver har samtidig heller ikke de rette kompetencer
til at foretage den relevante hensynsafvejning ved begæringer
om indsigt, da de ikke har kendskab til forholdene for alle
myndighederne, som de opbevarer oplysninger for. Det vurderes, at
der med den påtænkte ordning sikres de fornødne
garantier for den registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at den
foreslåede bestemmelse ikke materielt afskærer den
registrerede fra at udøve sin ret til indsigt, men alene
normerer processen for, hvordan en anmodning om indsigt skal
håndteres.
4. Økonomiske konsekvenser og implementering
konsekvenser for det offentlige
En ændring af loven vil medføre, at Rigsarkivet
mister omsætning ved indtægtsdækket virksomhed,
da det i dag gælder, at en borger, der skal have hjælp
til at identificere de ønskede sager, får det mod
betaling til Rigsarkivet. Det foreslås i lovforslaget, at en
fremsøgning af sagerne på begæring fra borgeren
fremadrettet ikke betinges af betaling.
Rigsarkivet behandler ca. 1900 sager årligt, som
Rigsarkivet tager betaling for (540 kr. ex moms pr. time), og som
vil være omfattet af lovændringen. Rigsarkivet vil
dermed miste en årlig omsætning ved
indtægtsdækket virksomhed. Desuden vurderes det, at en
ret til omkostningsfri indsigt vil skabe dels en øget
efterspørgsel og dels en efterspørgsel efter mere
komplekse sagstyper, som er sværere og mere
tidskrævende for Rigsarkivet at identificere.
Rigsarkivet er en statsinstitution, og ændringen vil
derfor medføre statslige merudgifter primært i form af
tab af indtægter. Merudgiften dækkes ved en
forhøjelse af Rigsarkivets driftsbevilling.
Også kommunale arkiver vil være omfattet af
lovændringen. Disse har i dag ikke hjemmel til at
opkræve betaling for identificering af arkivalierne, hvorfor
lovændringen ikke betyder mistede indtægter for disse.
Imidlertid vil den øgede efterspørgsel af sager
også påvirke de kommunale arkiver.
Det forventes desuden, at der både for Rigsarkivet og for
de øvrige offentlige arkiver (kommunalarkiverne) vil komme
en øget tilførsel af sager på baggrund af
lovændringen. Det er ikke muligt at anslå stigningens
omfang og varighed. En øget tilførsel af sager kan
også give en afledt effekt for de myndigheder, der i henhold
til loven skal give samtykke til arkivadgang. Den øgede
tilførsel af sager inkl. de tabte indtægter for
Rigsarkivet vil resultere i en meromkostning for det offentlige
på op til 2 mio. kr. De eksakte omkostninger kan ikke
afklares nærmere på nuværende tidspunkt. Det
bemærkes i den forbindelse, at forhandlinger fortsat
pågår, og et eksakt beløb kommer.
Det er desuden Kulturministeriets vurdering, at lovforslaget er
i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Ændringen af loven vil give borgerne en ret til egne
arkiverede oplysninger, som er at finde i arkivalier, der ikke er
omfattet af databeskyttelsesforordningen. Der lægges i
lovforslaget op til, at det er arkivmyndigheden, der skal stå
for fremsøgningen af sagen/oplysningerne, og at dette
gøres gebyrfrit for borgeren. Desuden foreslås det at
indføre en klageadgang til Kulturministeriet for så
vidt angår Rigsarkivets afgørelser.
Da arkivalier ikke kan identificeres på oplysnings- eller
dokumentniveau men kun på sagsniveau, er det
nødvendigt at opstille et identifikationskrav for borgeren.
Det betyder konkret, at den enkelte borger skal oplyse fx fra
hvilken kommune og på hvilket arkiv, de ønskede
oplysninger befinder sig. Arkivvæsenets opdeling i statslige
og kommunale arkiver komplicerer fremsøgningen af data, og
det er tidskrævende at finde oplysningerne og kræver
viden om myndighedsstrukturen gennem tiden og om journalpraksis hos
den enkelte myndighed. Alle offentlige myndigheder har en
vejledningspligt og skal derfor hjælpe borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. februar 2020
til den 6. marts 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesty International, Copydan, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Industri, Dansk Institut for Internationale Studier, Dansk
Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Medier, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kgl.
Bibliotek, Digitaliseringsstyrelsen, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Familieretshuset, Forsvarets Efterretningstjeneste,
Højesteret, Institut for Menneskerettigheder, KL, KODA,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Koordinerende Organ for
Registerforskning, Kriminalpolitisk Forening, Københavns
Byret, Københavns Retshjælp, Københavns
Universitet, Organisationen Danske Arkiver, Politiets
Efterretningstjeneste, Politiforbundet,
Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Retten i Esbjerg, Retten i Glostrup, Retten i
Helsingør, Retten i Herning, Retten i Hillerød,
Retten i Hjørring, Retten i Holbæk, Retten i
Holstebro, Retten i Horsens, Retten i Kolding, Retten i Lyngby,
Retten i Nykøbing Falster, Retten i Næstved, Retten i
Odense, Retten i Randers, Retten i Roskilde, Retten i Svendborg,
Retten i Sønderborg, Retten i Viborg, Retten i Aalborg,
Retten i Aarhus, Retten på Bornholm, Retten på
Frederiksberg, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Sammenslutningen af
lokalarkiver, Statsadvokaten København, Statsadvokaten
Viborg, Syddansk Universitet, Sø- og Handelsretten,
Tilgængelighedsudvalget, Vestre Landsret, Østre
Landsret, Aalborg Universitet, Aarhus Retshjælp og Aarhus
Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Øgede omkostninger for det
offentlige på op til 2 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Borgeren gives en klar ret til indsigt i
egne personoplysninger. Denne ret gøres desuden
gebyrfri. | Borgeren skal indgå i kontakt med de
offentlige arkiver for at få indsigt. Det vil kræve
sagsbehandlingstid, og evt. indhentelse af supplerende oplysninger
fra borgeren. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EUregulering] /[Går videre end minimumskrav i
EU-regulering] (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Rigsarkivet har med hjemmel i finansloven i dag mulighed for at
opkræve betaling for identificering af arkivalier, når
en borger søger om tilladelse til adgang til ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier.
Det foreslås, at der i § 6, stk.
5 indføres en undtagelse til Rigsarkivets mulighed
for at opkræve vederlag og gebyr, således at dette ikke
kan opkræves ved indsigt i egne personoplysninger, jf. §
39 a og § 39 b.
Det vil få den virkning, at borgere betalingsfrit kan
få hjælp til identificering af arkivalier.
Til nr. 2
Det følger af § 30, stk. 3, at det offentlige arkiv
ved ansøgninger om tilladelse til arkivadgang i ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier, kan tage særligt
hensyn til, om ansøgeren er part i den sag, der
ønskes adgang til, eller om den pågældende har
en særlig individuel interesse i oplysningerne.
Det foreslås i § 30, stk.
3, at fjerne hensynet til, om ansøgeren er part i
sagen.
Med den foreslåede ændring vil hensynet til parten
ikke være relevant for ansøgning om tilladelse efter
arkivlovens § 30, da parter vil være omfattet af den nye
foreslåede bestemmelse i § 39 b om ret til indsigt i
egne personoplysninger. Hensynet til om den pågældende
har en særlig individuel interesse i oplysningerne
bibeholdes, da der kan være tilfælde, hvor en person
uden at være part kan have en særlig interesse.
Til nr. 3
Det følger af § 33, at Rigsarkivet i visse
tilfælde forud for tilladelse til arkivadgang skal indhente
samtykke fra den afleverende myndighed. Samtykke skal indhentes fra
den afleverende myndighed, hvis der er fastsat en længere
tilgængelighedsfrist efter § 27, hvis der er tale om
brevveksling i forbindelse med retssager, eller hvis arkivalierne
er yngre end 20 år.
Det foreslås med ændringen i § 33, at pligten for det offentlige
arkiv til at indhente samtykke fra den afleverende myndighed
også skal gælde ved indsigt i egne personoplysninger
efter den foreslåede § 39 b.
Den foreslåede ændring vil have den betydning, at
uagtet om en person begærer indsigt efter den
foreslåede § 39 b, eller søger indsigt i ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier efter den gældende
§ 30, vil Rigsarkivet være forpligtet til at indhente
samtykke fra afleverende myndighed, hvis betingelserne herfor er
opfyldt. Dette vil resultere i en forlænget
sagsbehandlingstid, men til gengæld vil der blive taget
stilling til øvrige hensyn, som eventuelt kan begrunde, at
der ikke skal gives indsigt.
Det følger endvidere af § 35, at det offentlige
arkiv i visse tilfælde forud for tilladelse til arkivadgang
skal indhente samtykke fra Domstolsstyrelsen. Der skal indhentes
samtykke fra Domstolsstyrelsen, hvis der er tale om arkivalier, der
indeholder oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold og
tidligere behandling af oplysningerne har været omfattet af
databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven eller
retshåndhævelsesloven.
Det foreslås med ændringen i § 35, at pligten for det offentlige
arkiv til at indhente samtykke fra Domstolsstyrelsen også
skal gælde ved indsigt i egne personoplysninger efter den
foreslåede § 39 b.
Den foreslåede ændring vil have den betydning, at
uagtet om en person begærer indsigt efter den
foreslåede § 39 b, eller søger indsigt i ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier efter den gældende
§ 30, vil det offentlige arkiv være forpligtet til at
indhente samtykke fra Domstolsstyrelsen, hvis betingelserne herfor
er opfyldt. Dette vil resultere i en forlænget
sagsbehandlingstid, men til gengæld vil der blive taget
stilling til øvrige hensyn, som eventuelt kan begrunde, at
der ikke skal gives indsigt.
Til nr. 4
Det følger af § 34, at det offentlige arkiv i visse
tilfælde forud for tilladelse til arkivadgang skal indhente
samtykke fra Datatilsynet. Der skal indhentes samtykke fra
Datatilsynet, hvis der er tale om arkivalier, som er afleveret af
en offentlig myndighed, og arkivalierne indeholder oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold, og tidligere behandling af
oplysningerne var omfattet af databeskyttelsesforordningen,
databeskyttelsesloven og retshåndhævelsesloven, eller
hvis oplysningerne stammer fra et edb-register, der har været
ført for den offentlige forvaltning.
Det foreslås med ændringen i § 34, at pligten for det offentlige
arkiv til at indhente samtykke fra Datatilsynet også skal
gælde ved indsigt i egne personoplysninger efter den
foreslåede § 39 b.
Den foreslåede ændring vil have den betydning, at
uagtet om en person begærer indsigt efter den
foreslåede § 39 b, eller søger indsigt i ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier efter den gældende
§ 30, vil det offentlige arkiv være forpligtet til at
indhente samtykke fra Datatilsynet, hvis betingelserne herfor er
opfyldt. Dette vil resultere i en forlænget
sagsbehandlingstid, men til gengæld vil der blive taget
stilling til øvrige hensyn, som eventuelt kan begrunde, at
der ikke skal gives indsigt.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring indsættes der et
nyt kapitel 7 a, som indeholder begge
arkivlovens bestemmelser om indsigt i egne personoplysninger.
Det følger af den gældende § 42, at en person
over for et offentligt arkiv kan fremsætte begæring om
indsigt efter artikel 15 i databeskyttelsesforordningen. Det
offentlige arkiv videresender herefter indsigtsbegæringen til
den myndighed, der har afleveret de arkivalier, der ønskes
indsigt i. Den pågældende myndighed træffer
herefter afgørelse om indsigt. Indsigtsbegæringen
behandles i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler
i henholdsvis databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, herunder reglerne for undtagelse i
databeskyttelseslovens § 22. Det bemærkes, at det for
offentlige arkiver gør sig gældende, at der er tale om
meget store mængder af personoplysninger, der er modtaget som
arkivafleveringer fra de myndigheder, der i sin tid har indsamlet
dem, og andelen af arkivalier, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningen er stigende. Såfremt de
offentlige arkiver skulle behandle indsigtsbegæringerne, vil
det således kunne medføre et meget betydeligt
ressourceforbrug, idet i princippet alle arkivalier fra alle
myndigheder, der kan indeholde oplysninger om den
pågældende, ville skulle gennemgås.
Indsigtsbegæringen skal derfor angive den myndighed eller
private dataansvarlige, der oprindeligt har behandlet de
pågældende oplysninger, hvorefter den afleverende
myndighed træffer afgørelse om indsigt. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.1.1. ovenfor.
Med § 39 a, stk. 1 vil den
gældende retstilling blive videreført, og bestemmelsen
flyttes for at samle de to foreslåede bestemmelser om ret til
indsigt i egne personoplysninger i det foreslåede kapitel 7a.
Der er ikke tale om ændringer af indholdet af bestemmelsen og
den retsstilling, som borgeren har. Imidlertid er bestemmelsens
formulering ændret, da henvisningen til
retshåndhævelsesloven i den gældende § 42
ikke var korrekt. Dette skyldes, at
retshåndhævelsesloven ikke finder anvendelse for
offentlige arkiver, jf. lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger § 1, stk. 1. Det
foreslås i bestemmelsen, at en person over for et offentligt
arkiv kan fremsætte begæring om indsigt i egne
personoplysninger, der helt eller delvist er foretaget ved
hjælp af automatisk databehandling, eller som er eller vil
blive indeholdt i et register, jf. artikel 15 i
databeskyttelsesforordningen.
Bestemmelserne om indsigtsret i databeskyttelsesforordningen
gælder også for personoplysninger, der er
overført til opbevaring på arkiv. Med
indførelsen af bestemmelsen ved lov nr. 445 af 31. maj 2000
blev det fastlagt, at der for de offentlige arkiver blev fastsat
særlige regler for proceduren i forbindelse med anmodning om
indsigt. Dette var begrundet i de særlige vilkår, der
gør sig gældende for arkivvæsenet, der opbevarer
en meget betydelig mængde af oplysninger. Kulturministeriet
finder det fortsat nødvendigt på grund af de
særlige forhold, der gør sig gældende på
arkivområdet at fastsætte særlige regler om
proceduren i forbindelse med begæring om indsigt i
oplysninger, der er overført til opbevaring på arkiv.
Det bemærkes, at det for offentlige arkiver gør sig
gældende, at der er tale om meget store mængder af
personoplysninger, der er modtaget som arkivafleveringer fra de
myndigheder, der i sin tid har indsamlet dem. En
gennemførelse af retten til indsigt efter den procedure, der
er omtalt i databeskyttelsesforordningen, vil for offentlige
arkivers vedkommende således kunne medføre et meget
betydeligt ressourceforbrug, idet i princippet alle arkivalier fra
alle myndigheder, der kan indeholde oplysninger om den
pågældende, ville skulle gennemgås. De offentlige
arkiver er dermed ikke indrettet sådan, at det er muligt for
dem at fremsøge alle oplysninger på enkeltpersoner
grundet organiseringen. De offentlige arkiver har samtidig heller
ikke de rette kompetencer til at foretage den relevante
hensynsafvejning ved begæringer om indsigt, da de ikke har
kendskab til forholdene for alle myndighederne, som de opbevarer
oplysninger for.
Det følger af den gældende § 42, stk. 2, at
begæringen efter stk. 1 skal angive den myndighed, der
oprindelig har behandlet de oplysninger, som der søges
indsigt i.
Det foreslås med § 39 a, stk.
2, at begæringen efter stk. 1 skal angive den
myndighed, der oprindelig har behandlet de oplysninger, som der
søges indsigt i.
Med bestemmelsen foreslås gældende ret
videreført således, at der er et identifikationskrav
hos personen, der begærer indsigt. Dette med henblik
på, at det skal være muligt for det offentlige arkiv at
finde de pågældende relevante oplysninger, og så
begæringen kan blive videresendt til rette myndighed - se
§ 39 a, stk. 3.
Det foreslås med § 39 a, stk.
3, at begæring om indsigt efter stk. 1 skal
videresendes af det pågældende arkiv, der har
fået begæringen, til vedkommende myndighed, der
oprindelig har behandlet oplysningerne efter stk. 2, til
afgørelse, og at det offentlige arkiv i relevant omfang skal
meddele en række kontekstuelle oplysninger, når
begæringen oversendes til vedkommende myndighed.
For så vidt angår reglen om, at begæringen
oversendes til vedkommende myndighed, der oprindelig har behandlet
oplysningerne, er der tale om en videreførelse af
gældende ret. For oplysninger, der er overført til
offentlige arkiver fra myndigheder, vil det som hovedregel
være den pågældende myndighed, der oprindeligt
har behandlet oplysningerne, som træffer afgørelse om
og gennemfører indsigten. Det sikres herved, at den ret til
indsigt, der efter databeskyttelsesforordningen tilkommer
registrerede personer, er den samme, hvad enten oplysninger er
afleveret til offentligt arkiv eller ej. Samtidig tages der hensyn
til de særlige forhold, der gør sig gældende for
arkiver, der opbevarer en meget stor mængde oplysninger,
hvorfor det også vanskeliggør det offentlige arkiv at
foretage den rette vurdering og hensynsafvejning i sager om
begæring om indsigt. Såfremt der er tale om
ophævede myndigheder, hvis sagsområde ikke er overtaget
af en anden myndighed, vil afgørelse af og
gennemførelse af indsigt påhvile vedkommende arkiv.
Med bestemmelsen foreslås det imidlertid også
præciseret, at det offentlige arkiv, som modtager en
begæring om indsigt, i relevant omfang skal meddele de
såkaldte kontekstuelle oplysninger, der fremgår af
databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, litra a-h. Dette
gælder, uanset at begæringen efter den foreslåede
§ 39 a, stk. 4, skal videresendes til vedkommende myndighed,
der oprindeligt har behandlet oplysningerne.
De kontekstuelle oplysninger skal efter bestemmelsen alene
meddeles i relevant omfang. Det indebærer først og
fremmest, at oplysningerne alene skal meddeles, hvis det offentlige
arkiv rent faktisk opbevarer personoplysninger om den person, der
begærer om indsigt. Hvad angår oplysningerne i artikel
15, stk. 1, litra a-h, skal disse også alene meddeles i
relevant omfang. Det vil normalt indebære, at et arkiv skal
meddele alle oplysningerne i medfør litra a-g, dog med den
begrænsning, at det ikke er muligt at få slettet
oplysninger, der er afleveret til arkiv.
Den procedure, der efter bestemmelsen vil skulle følges i
sager om indsigt, jf. stk. 1, vil blive følgende: Modtager
et offentligt arkiv en begæring om indsigt, videresendes
begæringen til den myndighed, der har afleveret de
begærede oplysninger. Myndigheden træffer efter de
databeskyttelsesretlige regler afgørelse om
gennemførelse af indsigten.
Det foreslås med § 39 a, stk.
4, at det offentlige arkiv, der har modtaget
begæringen, har afgørelseskompetencen efter
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, hvis der
begæres indsigt i private arkivalier, som er afleveret til et
offentligt arkiv, og som er omfattet af de databeskyttelsesretlige
regler.
Med den foreslåede bestemmelse vil det være det
offentlige arkiv, der for så vidt angår private
arkivalier, har afgørelseskompetencen, og som træffer
afgørelse efter reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven. Ligesom med bestemmelsen i stk. 2, der
gælder for offentlige arkivalier, foreslås, at en
begæring om indsigt i personoplysninger, der er afleveret fra
private dataansvarlige, skal angive den dataansvarlige, der
oprindelig har behandlet de pågældende oplysninger. Der
henvises til bemærkningerne til stk. 1 og 2.
Det foreslås med § 39 b, stk.
1, at en person over for et offentligt arkiv kan
fremsætte begæring om indsigt i egne personoplysninger
i arkivalier, som ikke allerede er omfattet af § 39 a, jf. dog
stk. 6-8, § 24 og §§ 33-35.
Med den foreslåede bestemmelse får borgeren et
retskrav på indsigt i de oplysninger, som de offentlige
arkiver er i besiddelse af om den pågældende person i
arkivalier, som ikke er omfattet af § 39 a. Retskravet
gælder som udgangspunkt samtlige oplysninger om borgeren, der
er indsamlet af offentlige myndigheder, og som er overført
til et offentligt arkiv. Retten til indsigt vil konkret kun have
betydning for den type af arkivalier, som ikke i forvejen er
omfattet af arkivlovens § 39 a vedrørende arkivalier,
der er omfattet af databeskyttelsesforordningens
anvendelsesområde.
Arkivlovens § 24 vedrørende samtykke til arkivadgang
for sager inden for strafferetsplejen, der er yngre end 50
år, vil også være gældende for ret til
indsigt efter den foreslåede § 39 b, hvilket
indebærer at den afleverende myndighed skal give samtykke,
før der kan gives indsigt. Dette gælder imidlertid
ikke for arkivalier, der stammer fra sager inden for
strafferetsplejen, og som indeholder oplysninger om enkeltpersoners
private og økonomiske forhold. I disse tilfælde er der
en tilgængelighedsfrist på 75 år, jf. arkivlovens
§ 23.
Det offentlige arkiv skal i visse tilfælde indhente
samtykke fra enten den afleverende myndighed, Datatilsynet eller
Domstolsstyrelsen. De gældende regler om indhentelse af
samtykke i henhold til arkivlovens §§ 33-35 skal
også gælde for indsigt efter den foreslåede
§ 39 b. Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til §§ 33-35.
Efter den gældende § 41 i arkivloven kan de
offentlige arkiver begrænse personers arkivadgang ved at
fastsætte vilkår. Vilkårene fastsættes
på baggrund af karakteren af de oplysninger, der gives adgang
til, og det formål, der angives for benyttelsen i
ansøgningen om tilladelse, og eventuelt på baggrund af
krav om særlige vilkår fra den afleverende myndighed,
Datatilsynet og Domstolsstyrelsen. I arkivlovens § 41, stk. 4,
er der angivet en række eksempler på vilkår, men
der er ikke tale om en udtømmende liste. Som eksempel er
nævnt, at oplysninger om enkeltpersoners private forhold ikke
må viderebringes, at der ikke må rettes henvendelse til
de personer, der er nævnt i materialet, og at der ikke
må foretages kopiering. Der henvises i øvrigt til
bekendtgørelse nr. 591 af 26. juni 2003 om offentlige
arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed kapitel 6, hvori
der er angivet yderligere eksempler på vilkår.
Arkivlovens § 41, stk. 5 fastslår desuden, at der kan
fastsættes yderligere særlige vilkår for
benyttelsen af arkivalierne, hvis karakteren af oplysningerne eller
formålet med adgangen til oplysningerne tilsiger, at dette
fastsættes. Desuden er der tavshedspligt for alle, der
får adgang til ikke umiddelbart tilgængelige
arkivalier, jf. arkivlovens § 40. Det vil fx gælde i
sager, der omhandler flere medlemmer af samme familie eller af
grupper af den eller anden karakter. Der henvises i øvrigt
til afsnit 2.2.2. ovenfor.
Det foreslås, at der i § 39 b,
stk. 2, at indsigtsbegæringen, jf. stk. 1, skal
indeholde de oplysninger, som er nødvendige for at det
offentlige arkiv skal kunne identificere de personoplysninger, der
begæres indsigt i, herunder angive den myndighed, institution
m.v., der oprindeligt har behandlet de pågældende
oplysninger.
Med bestemmelsen indføres et identifikationskrav for den
person, der anmoder om indsigt. Begæringen om indsigt skal
derfor indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at
det offentlige arkiv kan identificere de oplysninger, som der
ønskes indsigt i, herunder med angivelse af den myndighed,
institution m.v., der har indsamlet eller behandlet oplysningerne,
om den der har begæret indsigt eller den sag, hvor de
ønskede oplysninger findes. Identifikationen er en
forudsætning for, at det offentlige arkiv kan identificere og
fremfinde de ønskede oplysninger. Det svarer til den
gældende bestemmelse om ret til indsigt i arkivalier omfattet
af databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde i den
gældende § 42. Da det kan være svært for den
enkelte borger at have viden om arkivers opdeling og myndigheders
forskellige opdelinger og sammenlægninger, og på grund
af kompleksiteten vil der være et større behov for, at
myndighederne udøver deres vejledningspligt for på
bedste vis at hjælpe borgeren således at denne kan
benytte sin indsigtsret. Lader oplysningerne sig ikke identificere,
giver det offentlige arkiv meddelelse om dette til den, som har
begæret indsigt.
Det foreslås med § 39 b, stk.
3, at begæringen om indsigt efter stk. 1, skal
indgives til det offentlige arkiv, som er i besiddelse af de
oplysninger, som der søges indsigt i.
Med den foreslåede bestemmelse skal en person, der
begærer indsigt, kontakte enten det kommunale eller regionale
arkiv, hvis der er tale om arkivalier fra en myndighed under
kommunerne eller regionerne. Ligesom Rigsarkivet er det relevante
offentlige arkiv at kontakte, når der er tale om arkivalier
fra statslige myndigheder. Rigsarkivet opbevarer imidlertid
også arkivalier fra godt halvdelen af de kommunale arkiver.
Borger kan dermed kontakte et af de relevante offentlige arkiver
med henblik på vejledning om, hvor de ønskede
oplysninger er arkiveret.
Det foreslås med § 39 b, stk.
4, at Rigsarkivaren træffer afgørelse i
begæringer om indsigt efter stk. 1, som er indgivet til
Rigsarkivet.
Det foreslås med § 39 b, stk.
5, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
træffer afgørelse i begæringer om indsigt efter
stk. 1, som er indgivet til de kommunale arkiver eller de regionale
arkiver.
Afgørelseskompetencen til at give indsigt efter den
foreslåede § 39 b, stk. 1, foreslås derfor
placeret hos den myndighed, som er i besiddelse af de
ønskede oplysninger - dette kan enten være
Rigsarkivet, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. De
foreslåede bestemmelser får dermed samme virkning, som
de gældende regler for ansøgning om tilladelse til
arkivadgang til ikke-umiddelbart tilgængelige arkivalier, jf.
arkivlovens §§ 31 og 32.
I de tilfælde, hvor vilkår ikke yder en
tilstrækkelig beskyttelse, er der for de offentlige arkiver
udviklet en praksis for at undtage oplysningerne om tredjepart,
således at der bliver givet tilladelse til arkivadgang i det
resterende dokument. Indsigten kan her etableres ved en
ekstrahering af de relevante oplysninger, før indsigten
gennemføres.
Det foreslås derfor med § 39 b,
stk. 6, at indføre en retlig forpligtelse for det
offentlige arkiv til at undtage oplysninger fra indsigten, hvis
vilkår efter § 41, ikke i tilstrækkeligt grad kan
beskytte de hensyn som nævnt i offentlighedslovens kapitel 4.
Det offentlige arkiv skal udlevere de oplysninger, der ikke
undtages.
Den foreslåede ændring vil forpligte det offentlige
arkiv til at undtage de oplysninger, der ikke kan beskyttes
tilstrækkeligt med vilkår. Da der er tale om en
forpligtelse for det offentlige arkiv til at undtage oplysninger i
de pågældende tilfælde, kan det offentlige arkiv
ikke med henvisning til ressourceforbrug afvise at give indsigt,
hvis vilkår ikke giver tilstrækkelig beskyttelse. Af
beskyttelseshensyn henvises der til de i offentlighedslovens
kapitel 4 nævnte. Heraf fremgår det, at aktindsigten
blandt andet kan begrænses af hensyn til strafferetsplejen,
privatlivets fred, forvaltningsmyndighedernes interne og politiske
beslutningsproces, de offentlige ansattes arbejdsvilkår,
sekretariatsbetjening, brug af sagkyndige i retssager, private
erhvervsinteresser, statens sikkerhed og rigets forsvar, rigets
udenrigspolitiske interesser, forebyggelse, efterforskning og
forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og
lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om
strafferetlig eller disciplinær forfølgning,
gennemførelse af offentlig kontrol, regulerings- eller
planlægningsvirksomhed eller af påtænkte
foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen, det
offentliges økonomiske interesser, herunder
udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,
forskeres og kunstneres originale ideer samt foreløbige
forskningsresultater og manuskripter, og private og offentlige
interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige
karakter er påkrævet. Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.2. ovenfor.
En ret til indsigt i private arkivalier gælder i dag for
arkivalier, der er omfattet af databeskyttelseslovgivningen, jf.
den gældende § 42 (foreslåede § 39 a). Det
gælder dermed ikke de øvrige typer af arkivalier, som
ikke er omfattet af databeskyttelsesforordningens
anvendelsesområde.
Det foreslås derfor med § 39 b,
stk. 7, at retten til indsigt i egne personoplysninger, der
findes i private arkivalier, som er afleveret til offentlige
arkiver, også skal gælde for visse typer af private
arkivalier. Dette gælder for oplysninger i arkivalier i form
af systematiske fortegnelser - fx registre - eller af dokumenter i
individuelle klient-, elev-, beboer- eller patientsager.
Som følge af begrænsningen i bestemmelsens ordlyd
til arkivalier i form af systematiske fortegnelser eller af
dokumenter i individuelle klient-, elev-, beboer- eller
patientsager gælder retten til indsigt ikke, fx arkivalier,
hvor omtale af en person sker i en mellem to private personer m.v.
udvekslet meddelelse - brev, e-mail mv., eller omtale i andre
private arkivalier, for eksempel i dagbøger og lignende. I
disse tilfælde er der ikke tale om offentlig
myndighedsudøvelse eller forvaltningsretlige
afgørelser, som har betydning for borgerens retstilling.
Hensynet til indsigt i egne personoplysninger er dermed ikke
ligeså tungtvejende, og desuden bør hensynet til
privatlivets fred for den enkelte borger, hvis private arkivalier,
der er tale om, også varetages, særligt når der
er tale om rent private arkivalier som fx dagbøger. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2.4.2.
Det foreslås med § 39 b, stk.
8, at retten til indsigt efter stk. 1 ikke skal gælde
for oplysninger, der udelukkende behandles i videnskabeligt eller
statistisk øjemed.
Med bestemmelsen foreslås det, at der indføres en
undtagelse til indsigtsretten i § 39 b,
stk. 4 for så vidt angår oplysninger, der
udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk
øjemed. Det følger af de
gældende undtagelsesbestemmelser til de
databeskyttelsesretlige regler i databeskyttelseslovens § 22,
stk. 5, at der er undtagelse fra indsigtsret efter
databeskyttelsesforordningen for så vidt angår
oplysninger, der udelukkende behandles i videnskabeligt eller
statistisk øjemed. Den foreslåede bestemmelse i §
39 b, stk. 8 skal forstås på samme måde som
databeskyttelseslovens § 22, stk. 5. Der skal være en
rimelig balance mellem på den ene side hensynet til borgeren
og dennes indsigtsret og på den anden side hensynet til andre
beskyttelsesværdige interesser, herunder bl.a. til, at der
ikke pålægges de dataansvarlige for vidtgående
byrder i forbindelse med behandlingen af oplysninger.
Det foreslås med § 39 b, stk.
9, at dokumenterne, der gives indsigt i efter stk. 1 skal
udleveres i den form, som den der har fremsat anmodning om,
ønsker.
Såfremt borgeren dermed ønsker dokumenterne
fremsendt digitalt, er det offentlige arkiv, dermed forpligtet til
at indscanne de pågældende dokumenter.
Det følger af arkivlovens § 36, at en
ansøgning om tilladelse til benyttelse af offentlige
arkivalier som udgangspunkt skal færdigbehandles inden for 15
dage. Hvis sagsbehandlingstiden trækker ud, skal
ansøgeren af det offentlige arkiv underrettes om
årsagen hertil. Sagsbehandlingstiden kan desuden
forlænges, såfremt der skal indhentes samtykke fra
enten den afleverende myndighed, Datatilsynet eller
Domstolsstyrelsen. Samtykket eller afslag herpå skal indgives
til arkivmyndigheden inden for 30 dage, jf. arkivlovens §
37.
Det foreslås med § 39 b, stk.
10, reglerne i §§ 36-38 om sagsbehandlingsfrister
gælder også skal gælde for begæringer om
indsigt efter § 39 b, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse vil der gælde de
samme sagsbehandlingsfrister uagtet, om der ansøges om
arkivadgang til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier, jf.
arkivlovens § 30, eller om der begæres indsigt efter den
foreslåede § 39 b, stk. 1. Sagsbehandlingsfristen for
arkivet vil være 15 dage med mulighed for forlængelse -
fx hvis der skal indhentes samtykke fra den afleverende myndighed,
Datatilsynet eller Domstolsstyrelsen.
Til nr. 6
Kapitel 9 i arkivloven indeholder den gældende § 42
vedrørende begæring om indsigt i oplysninger, der er
omfattet af de databeskyttelsesretlige regler.
Det foreslås, at kapitel 9 ophæves som konsekvens
af, at § 42 som eneste indhold i kapitlet foreslås
ophævet og flyttet til en ny bestemmelse i § 39 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 7
Arkivlovens § 41, stk. 2 fastsætter, at de
myndigheder, der er nævnt i arkivlovens §§ 31-35
(det offentlige arkiv, kommunalbestyrelsen, regionsrådet,
afleverende myndighed, Datatilsynet og Domstolsstyrelsen), i
forbindelse med imødekommelse af ansøgninger om
arkivadgang kan fastsætte særlige vilkår for
benyttelse af ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier.
Vilkårene fastsættes på grundlag af karakteren af
de oplysninger, der gives adgang til, og det formål, der
angives for benyttelsen i ansøgningen om tilladelse, jf.
arkivlovens § 41, stk. 3, og eventuelt på baggrund af
krav om særlige vilkår fra den afleverende myndighed,
Datatilsynet og Domstolsstyrelsen, jf. arkivlovens §§
33-35. I arkivlovens § 41, stk. 4, er der angivet en
række eksempler på vilkår, eksempelvis
oplysninger om enkeltpersoners private forhold ikke må
viderebringes, at der ikke må rettes henvendelse til de
personer, der er nævnt i materialet, og at der ikke må
foretages kopiering. Der henvises i øvrigt til
bekendtgørelse nr. 591 af 26. juni 2003 om offentlige
arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed, kapitel 6, hvori
der er angivet yderligere eksempler på vilkår.
Arkivlovens § 41, stk. 5 fastslår desuden, at der kan
fastsættes yderligere særlige vilkår for
benyttelsen af arkivalierne, hvis karakteren af oplysningerne eller
formålet med adgangen til oplysningerne tilsiger, at dette
fastsættes. Der henvises i øvrigt til afsnit
2.2.1.
Det foreslås med ændringen § 41, stk. 2, at der ved begæring
om indsigt efter den foreslåede § 39 b også kan
fastsættes særlige vilkår for benyttelsen af
arkivalierne.
Ændringen vil medføre, at myndighederne angivet i
§§ 31-35 både ved ansøgninger om
arkivadgang, jf. § 30 og om begæringer om indsigt, jf.
§ 39 b, kan fastsætte særlige vilkår for
benyttelsen af arkivalierne.
Til nr. 8
Bestemmelsen er ny, men der findes i forvejen regler for
klageadgang for så vidt angår ansøgning om
tilladelse til ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier, jf.
arkivlovens § 43.
Det foreslås med § 43 a, stk.
1, at Rigsarkivets afgørelser efter § 39 b kan
påklages til Kulturministeriet, som er tilsynsmyndighed for
Rigsarkivet.
Ændringen medfører, at der opnås en
udtrykkelig adgang til at få prøvet såvel den
materielle afgørelse, som de enkelte sagsbehandlingsskridt
af rekursmyndigheden (Kulturministeriet).
Det foreslås med § 43 a, stk.
2, klagen skal indgives skriftligt til Rigsarkivet, der
videresender klagen til Kulturministeriet ledsaget af den
påklagede afgørelse og eventuelt materiale, der er
indgået i sagens bedømmelse. Dette af hensyn til, at
klagemyndigheden får al de relevante materiale til at
træffe en afgørelse.
Det foreslås med § 43 a, stk.
3, at såfremt klagen omhandler arkivalier, der er
klassificerede af sikkerhedsmæssige årsager, skal
klagen rettes til den ressortmyndighed, der har ansvaret for det
pågældende område.
Med bestemmelsen foreslås det, at der indføres en
undtagelse for så vidt angår klage over indsigt i
arkivalier, der er klassificerede af sikkerhedsmæssige
årsager. I disse tilfælde skal klagen rettes til den
ressortmyndighed, der har ansvaret for det pågældende
område. Dette vil fx gøre sig gældende for
arkivalier fra Politiets Efterretningstjeneste, hvor klagen i
så fald skal rettes til Justitsministeriet. Klagen indgives
fortsat til det offentlige arkiv, som videresender klagen til rette
myndighed, jf. § 43 a, stk. 2. Der henvises i øvrigt
til afsnit 2.3.2. ovenfor.
Til nr. 9
Det følger af arkivlovens § 46, stk. 1, at når
der afleveres private arkivalier til offentlige arkiver,
træffes der aftale mellem den afleverende part og det
modtagende arkiv om tilgængelighed. Det følger
herudover af § 46, stk. 4, at afleverede private arkivalier
ikke omfattes af andre bestemmelser om offentlighedens adgang til
aktindsigt end den aftale, der er indgået.
Det foreslås med § 46, stk.
4, at afleverede private arkivalier ikke omfattes af andre
bestemmelser om offentlighedens adgang til aktindsigt end den
aftale, der er nævnt i stk. 1, jf. dog § 39 a, stk. 4 og
§ 39 b, stk. 7.
Det foreslås med ændringen af § 46, stk. 4, at den foreslåede
bestemmelse i § 39 b om retten til indsigt i egne
personoplysninger også skal være gældende for
visse private arkivalier, som er afleveret til arkiv. Der
indføres dermed en undtagelse til den gældende
bestemmelse, om at der ikke kan gives offentlig adgang til de
private arkivalier i videre omfang, end hvad fremgår af den
aftale, der er indgået mellem den private person/institution
eller organisation og den modtagne arkivmyndighed. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.4.2. i de almindelige bemærkninger
og de specielle bemærkningerne til § § 39 b, stk.
7.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2021.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at
ændringsloven ligesom den gældende arkivlov ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for sager, der er eller
har været under behandling af rigsmyndighederne med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | §1 | | | | I arkivloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1201 af 28. september 2016, som ændret ved § 31 i
lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages følgende
ændringer: | | | §
6. --- Stk.
2-4. --- | 1. § 6 indsættes som stk. 5: ¬ »Stk. 5. Rigsarkivet kan ikke
opkræve vederlag eller gebyr ved indsigt i egne
personoplysninger, jf. kapitel 7 a.« | | | §
30. --- Stk. 2.
--- Stk. 3. Ved
afgørelse af ansøgninger om benyttelse af ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier kan der tages
særligt hensyn til, om ansøgeren er part i den sag
eller har en særlig individuel interesse i de oplysninger,
der søges adgang til. | 2. I § 30, stk. 3, udgår »er part
i den sag eller«. | | | § 33.
Tilladelse efter § 31 kræver samtykke fra den
afleverende myndighed [… . ] | 3. I § 33 og § 35 indsættes efter
»§ 31«: » og indsigt efter § 39
b«. | § 35.
Tilladelse efter § 31 kræver samtykke fra
Domstolsstyrelsen [… . ] | | | § 34.
Tilladelse efter §§ 31 og 32 kræver samtykke fra
Datatilsynet [… . ] | 4. I § 34 indsættes efter »og
32«: » og indsigt efter § 39 b«. | | | | 5. Efter kapitel
7 indsættes: »Kapitel 7 a Ret til indsigt i
egne personoplysninger § 39 a. En
person kan over for et offentligt arkiv fremsætte
begæring om indsigt i egne personoplysninger, der helt eller
delvist er foretaget ved hjælp af automatisk databehandling,
eller som er eller vil blive indeholdt i et register. Stk. 2.
Begæring efter stk. 1 skal angive den myndighed, der
oprindelig har behandlet de pågældende
oplysninger. Stk. 3.
Begæring om indsigt videresendes af det
pågældende arkiv til den myndighed, der oprindelig har
behandlet de pågældende oplysninger. Myndigheden
træffer derefter afgørelse om indsigt. Det offentligt
arkiv skal ved oversendelsen af en begæring efter stk. 1 i
relevant omfang meddele en række kontekstuelle
oplysninger. Stk. 4. Det
pågældende arkiv træffer afgørelse for
så vidt angår begæring om indsigt i private
arkivalier, som er afleveret til et offentligt arkiv. § 39 b. En
person kan over for et offentligt arkiv fremsætte
begæring om indsigt i egne personoplysninger i arkivalier,
som ikke er omfattet af § 39 a, jf. dog stk. 6-8 og § 24
og §§ 33-35. Stk. 2.
Begæring om indsigt efter stk. 1 skal indeholde de
oplysninger, som er nødvendige for at kunne identificere de
personoplysninger, der begæres indsigt i, herunder angive den
myndighed, institution m.v., der oprindeligt har behandlet de
pågældende oplysninger. Stk. 3.
Begæring om indsigt efter § 39 b indgives til det
offentlige arkiv, som er i besiddelse af de personoplysninger, der
begæres indsigt i. Stk. 4.
Rigsarkivaren træffer afgørelse i begæringer om
indsigt efter stk. 1, som er indgivet til Rigsarkivet. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet træffer
afgørelse i begæringer om indsigt efter stk. 1, som er
indgivet til kommunale arkiver eller regionale arkiver. Stk. 6. Det
offentlige arkiv skal undtage oplysninger fra indsigten, hvis
vilkår efter § 41, ikke i tilstrækkeligt grad kan
beskytte de hensyn som nævnt i offentlighedslovens kapitel 4.
Det offentlige arkiv skal udlevere de oplysninger, der ikke
undtages. Stk. 7.
Indsigt efter stk. 1 omfatter også arkivalier, der findes i
form af systematiske fortegnelser eller dokumenter i individuelle
klient-, elev-, beboer- eller patientsager, der er afleveret til et
offentligt arkiv fra private institutioner eller organisationer,
som ikke er omfattet af § 39 a. Stk. 8. Ret
til indsigt efter stk. 1 gælder ikke for oplysninger, der
udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk
øjemed. Stk. 9.
Dokumenterne skal udleveres i den form, som den, der har fremsat
anmodningen ønsker. Stk. 10.
Reglerne i §§ 36-38 om sagsbehandlingsfrister
gælder også for begæringer efter stk.
1.« | | | Kapitel 9:Begæring om indsigt i oplysninger, der er
omfattet af lov om behandling af personoplysninger | 6. Kapitel 9 ophæves. | | | § 41.
--- Stk. 2. De myndigheder, der er nævnt
i §§ 31-35, kan i forbindelse med imødekommelse af
ansøgninger om arkivadgang fastsætte særlige
vilkår for benyttelse af ikke umiddelbart tilgængelige
arkivalier. Stk. 3-7. --- | 7. I § 41, stk. 2, indsættes efter
»ansøgninger«: » eller begæring om
indsigt«. | | | §43.
--- | 8. Efter § 43 indsættes i kapitel 10: »§ 43
a. Rigsarkivets afgørelser efter § 39 b kan
påklages til Kulturministeriet. Stk. 2. Klagen
indgives skriftligt til Rigsarkivet, der videresender klagen til
Kulturministeriet ledsaget af den påklagede afgørelse
og eventuelt materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse. Stk. 3.
Omhandler klagen arkivalier, der er klassificerede af
sikkerhedsmæssige årsager, skal klagen rettes til den
ressortmyndighed, der har ansvaret for det pågældende
område.« | | | § 46.
--- Stk.
2-3. --- Stk. 4.
Afleverede private arkivalier omfattes ikke af andre bestemmelser
om offentlighedens adgang til aktindsigt end den aftale, der er
nævnt i stk. 1. Stk.
5-6. --- | 9. I § 46, stk. 4, indsættes efter
»stk. 1«: », jf. dog § 39 a, stk. 4 og
§ 39 b, stk. 7«. | | | | § 2 | | | | Stk. 1 Loven
træder i kraft den 1. januar 2021. | | | | § 3 | | | | Stk. 1 Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger. |
|