Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 7. april 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3 og 7, og miljøministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2, 4-6, 8 og 9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af miljøministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
støtter ikke Enhedslistens ændringsforslag nr. 1 om en
udvidelse af bemyndigelsen til at fastsætte regler om
producenters og importørers afholdelse af omkostninger
forbundet med oprydningsforpligtelser for spøgelsesnet.
Socialdemokratiet vurderer, at der ikke er nok viden om problemets
omfang, ligesom de økonomiske konsekvenser af
ændringsforslaget ikke er afklarede. Samtidig er der i
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri taget en
række initiativer med henblik på at forebygge
spøgelsesnet.
Socialdemokratiet støtter heller
ikke Enhedslistens ændringsforslag nr. 3 og 7 om, at
engangsplast også skal omfatte viskose og cellofan. Med det
fremsatte lovforslag er det allerede muligt at beslutte, at viskose
og cellofan er omfattet af definitionen på engangsplast.
Socialdemokratiet ønsker at følge
Europa-Kommissionens vejledning om, hvorvidt viskose og cellofan er
omfattet, for at sikre, at reglerne tolkes ens på tværs
af EU. Dermed undgår man at skabe hindringer for varernes fri
bevægelighed. Socialdemokratiet lægger desuden
vægt på, at det ikke vil være et stort
miljømæssigt problem, hvis viskose og cellofan ikke
omfattes.
Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget lægger afgørende
vægt på følgende tilsagn fra
miljøministeren i svaret på spørgsmål nr.
15 til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at ministeren gerne
vil inddrage de partier, som stemmer for lovforslaget, i
udmøntningen heraf: »Med nærværende
lovforslag tilføjes et oprydningsansvar til de udvidede
producentansvarsordninger. Det er et nyt og komplekst område
at regulere. Med lovforslaget lægges fast, at stat og
kommuner fortsætter med renholdelsesopgaven i det offentlige
rum, men at producenterne skal betale regningen. I
udmøntningen skal der fastlægges de administrative
rammer for denne betaling, et niveau for renhold, træffes
beslutning om, hvorvidt cigaretproducenter skal betale for at
opsætte særlige indsamlingsløsninger til skodder
i det offentlige rum og så skal der fastlægges et
indsamlingsmål for fiskeredskaber af plast. Hvis det er et
ønske, så inddrager jeg gerne de partier, der stemmer
for lovforslaget, i dette.«
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget i den nuværende form er en
minimumsimplementering af engangsplastdirektivets bestemmelser, som
er unødvendigt uambitiøst. Derfor har Enhedslisten
stillet tre ændringsforslag om oprydningsforpligtelser for
tabte fiskeriredskaber og om, at engangsplast også omfatter
viskose og cellofan. Enhedslisten støtter
miljøministerens ændringsforslag, da de er af
redaktionel karakter.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og Susanne Zimmer (UFG)):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 9 h indsættes i stk. 3, 1. pkt., efter »udtjente
fiskeredskaber, der indeholder plast«: », og
oprydningsforpligtelser i forbindelse med efterladte
fiskeredskaber, der indeholder plast«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler om producenters og importørers
afholdelse af omkostninger til også at omfatte omkostninger
forbundet med oprydningsforpligtelser for spøgelsesnet]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 9 h ændres i stk. 6 »denne« til:
»producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og Susanne Zimmer (UFG)):
3) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 9 p, stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter »engangsplast«:
», herunder af viskose og cellofan«.
[Præcisering af, at
engangsplast omfatter viskose og cellofan]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
4) I
det under nr. 4 foreslåede § 9 p, stk. 6, ændres »hvor
den« til: »hvor producenten eller
importøren«.
[Redaktionel ændring]
5) I
den under nr. 8 foreslåede § 9 s ændres i stk. 6 »denne« til:
»producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
6) I
den under nr. 9 foreslåede § 9 t ændres i stk. 5 »hvor den« til:
»hvor producenten eller importøren«.
[Redaktionel ændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og Susanne Zimmer (UFG)):
7)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
51 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7.
Miljøministeren fastsætter med henblik på at
fremme genanvendelse og renere teknologi og begrænse
problemerne i forbindelse med affaldshåndtering regler om, at
anvendelse af plast, herunder af viskose og cellofan, i bestemte
engangsprodukter skal begrænses eller forbydes, og at
bestemte produkter af engangsplast, herunder viskose og cellofan,
skal mærkes på en bestemt måde.««
[Etablering af en ny bemyndigelse
til at fastsætte regler om forbud og mærkning af
viskose og cellofan]
Til § 2
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
8) I
stk. 3 indsættes efter
»i«: »miljøbeskyttelseslovens«.
[Redaktionel ændring]
9) I
stk. 4 indsættes efter
»Reglerne«: »i
miljøbeskyttelsesloven«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter det fremsatte lovforslags § 9 h,
stk. 3, 1. pkt., fastsætter miljøministeren regler om
producenters og importørers afholdelse og fordeling af
omkostninger forbundet med opfyldelse af tilbagetagnings-,
affaldshåndterings- og oplysningsforpligtelser i forbindelse
med udtjente fiskeredskaber, der indeholder plast.
Den under nr. 1 foreslåede
ændring indebærer, at den foreslåede bemyndigelse
i § 9 h, stk. 3, 1. pkt., i det fremsatte lovforslag udvides,
således at miljøministeren fastsætter regler om
producenters og importørers afholdelse og fordeling af
omkostninger forbundet med opfyldelse af oprydningsforpligtelser i
forbindelse med fiskeredskaber, der indeholder plast.
Ændringsforslaget indebærer, at
ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
producenter og importører skal afholde omkostningerne
forbundet med aktiv opfiskning af fiskeredskaber, som indeholder
plast, og som er efterladt i havet.
Til nr. 2 og 4-6
De foreslåede ændringer
indebærer, at det flere steder i lovforslaget
præciseres, at det er producenten eller importøren,
som er omfattet af de pågældende bestemmelser.
Ændringsforslagene er af redaktionel karakter og stilles for
at præcisere ordlyden. Ændringsforslagene
indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 3
Det fremsatte lovforslag indfører
nye udvidede producentansvarsordninger for produkter i form af
drikkevarebeholdere, drikkebægre, vådservietter,
balloner og filtre til tobaksvarer af engangsplast. Derudover
ændrer det fremsatte lovforslag i den gældende udvidede
producentansvarsordning for emballage ved at udvide denne med nye
krav til emballager i form af fødevarebeholdere,
drikkevarebeholdere, drikkebægre,
letvægtsplastbæreposer og indpakningsposer og -folier
af engangsplast.
Det er forslagsstillernes hensigt, at det
overalt i ordningerne præciseres, at reglerne for udvidet
producentansvar i § 9 s og § 9 t samt udvidelsen af
emballageordningen i § 9 p omfatter disse produkter, når
de er af viskose og cellofan.
Forslagsstillerne har stillet
ændringsforslag til den første forekomst af ordet
»engangsplast«. Hvis ændringsforslaget vedtages,
vil forslagsstillerne til 3. behandling af lovforslaget stille en
række tilsvarende ændringsforslag til lovforslaget i
øvrigt.
Til nr. 7
Den gældende § 51, stk. 1, i lov
om miljøbeskyttelse indeholder en overordnet bemyndigelse
for miljøministeren til at fastsætte regler
vedrørende bestemte materialer og produkter med henblik
på at fremme genanvendelse og renere teknologi og
begrænse problemerne i forbindelse med
affaldshåndtering.
I medfør af det gældende
§ 51, stk. 1, nr. 3, kan miljøministeren
fastsætte regler om eller bestemme, at anvendelse af bestemte
materialer eller typer af materialer i produkter eller varer til
nærmere angivne formål, herunder emballage, skal
begrænses eller forbydes. Ministeren kan derudover i
medfør af § 51, stk. 1, nr. 6, fastsætte regler
om eller bestemme, at bestemte materialer og produkter, herunder
emballage, skal mærkes på en bestemt måde, og at
anden mærkning skal begrænses eller forbydes.
Ændringsforslaget indebærer, at
der i § 51, stk. 7, indsættes en ny bemyndigelse til
miljøministeren, hvorefter ministeren med henblik på
at fremme genanvendelse og renere teknologi og begrænse
problemerne i forbindelse med affaldshåndtering
fastsætter regler om, at anvendelse af plast, herunder af
viskose og cellofan, i bestemte engangsprodukter skal
begrænses eller forbydes, og at bestemte produkter af
engangsplast, herunder viskose og cellofan, skal mærkes
på en bestemt måde.
Bestemmelsen vil udgøre hjemmel til
at gennemføre bestemmelser om
markedsføringsrestriktioner og mærkningskrav i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/904/EU af 5. juni
2019 om reduktion af visse plastprodukters
miljøpåvirkning (engangsplastdirektivet). Bestemmelsen
har således til formål at sikre, at der ved
gennemførelsen af artikel 5 og 7 fastsættes regler om
forbud og mærkning for produkter af viskose og cellofan.
Det er hensigten, at der med bestemmelsen
fastsættes regler vedrørende de specifikke
engangsplastprodukter, der er omfattet af engangsplastdirektivets
artikel 5 om restriktioner for markedsføring og artikel 7 om
mærkningskrav.
Til nr. 8 og 9
De foreslåede ændringer
indebærer, at det flere steder i lovforslaget
præciseres, at henvisningen drejer sig om bestemmelser i
miljøbeskyttelsesloven. Ændringsforslagene er af
redaktionel karakter og stilles for at præcisere ordlyden.
Ændringsforslagene indebærer ikke materielle
ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2021 og var til 1. behandling den 2. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 23. september 2020 dette udkast
til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 749, folketingsåret
2019-20. Den 25. februar 2021 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Miljøministeren og medarbejdere fra
ministeriet har den 24. februar 2021 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
25 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Karin
Gaardsted (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV)
Carl Valentin (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen
(V) Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |