Fremsat den 24. februar 2021 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
markedsføring
(Undtagelse af visse
forbrugslånsvirksomheders sponsorering af
idrætsorganisationer mv. fra forbuddet mod
markedsføring af forbrugslån og
forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med
markedsføring af spil og spiludbydere)
§ 1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om
markedsføring, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr.
801 af 9. juni 2020 og senest ved lov nr. 1055 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
1. I
11 b, stk. 1, ændres »stk.
2 og 3« til »stk. 2-4«.
2. I
§ 11 b indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller piludbydere,
hvis markedsføring sker ved en forbrugslånsvirksomheds
sponsorering af idrætsorganisationer samt almennyttige
foreninger og fonde, og forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder
lån med årlige omkostninger på 25 procent eller
derover.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den [snarest muligt efter vedtagelse i
Folketinget] 2021.
Stk. 2. § 37, stk.
3, i markedsføringsloven, som ændret ved § 2, nr.
2, i lov nr. 801 af 9. juni 2020, finder anvendelse på sager
rejst som følge af erhvervsdrivendes overtrædelse af
markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, der begås
før denne lovs ikrafttræden. For sådanne
overtrædelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre
sponsorindtægter til dansk idræt og foreningsliv
på trods af forbuddet i markedsføringsloven mod
markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige indgik i december 2019
aftale om 'Opgør med kviklån'. På baggrund af
den politiske aftale blev der med visse undtagelser indført
et forbud i markedsføringsloven mod enhver
markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere med visse undtagelser. Formålet
med forbuddet var at få sat en stopper for den aggressive
markedsføring af forbrugslån særligt i
forbindelse med spil.
Forbuddet har imidlertid i sin nuværende
form medført, at nogle banker, idet de er
forbrugslånsudbydere, har trukket eller påtænker
at trække deres sponsorater af sportsklubber, idet klubberne
også har haft sponsorater fra spilleudbydere. Dette kan
føre til tab af sponsorindtægter for dansk
idræts- og foreningsliv og derved til uhensigtsmæssig
skade af det danske foreningsliv, der har stor social betydning for
det danske samfund. Regeringen (Socialdemokratiet) er derfor sammen
med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten blevet enige om at justere
markedsføringsforbuddet således, at forbuddet ikke
gælder sportssponsorater af klubber eller hold og sponsorater
af almennyttige foreninger og fonde, såfremt
forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med
årlige omkostninger på 25 procent eller derover.
2. Indførelse af ny undtagelse fra forbuddet mod
markedsføring af forbrugslån og
forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med
markedsføring af spil og spiludbydere
2.1. Gældende ret på området
Den gældende bestemmelse i § 11 b
stk. 1, i markedsføringsloven medfører, at enhver
markedsføring af forbrugerkreditaftaler og af
forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med
markedsføring af spil eller spiludbydere er forbudt, jf. dog
stk. 2 og 3.
Forbuddet gælder ifølge
bemærkninger, jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 149, som
fremsat s. 31 ff., som udgangspunkt enhver markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og af forbrugerkreditaftaler. Det
betyder, at enhver handling foretaget i erhvervsøjemed, der
har til formål at fremme afsætningen af
forbrugerkreditaftaler eller forbrugslånsvirksomhedens
forretning i øvrigt, er omfattet af forbuddet. Forbuddet
indebærer, at forbrugslånsvirksomheden hverken må
markedsføre forbrugslånsvirksomheden, herunder f.eks.
navn, logo eller andre kendetegn, der identificerer
forbrugslånsvirksomheden, eller forbrugerkreditaftaler uanset
årlig omkostning i procent, hvis markedsføring sker i
forbindelse med markedsføring af spil eller
spiludbydere.
Både fysiske og juridiske personer,
herunder kreditgivere og kreditformidlere, som defineret i lov om
kreditaftaler, er omfattet af forbuddet. Således kan
eksempelvis influenter og låneplatforme være omfattet,
og en forbrugslånsvirksomhed kan f.eks. ikke lovligt
indgå aftale med en influent om at markedsføre
forbrugslånsvirksomheden eller forbrugerkreditaftaler til
forbrugere på forbrugslånsvirksomhedens vegne.
Forbuddet gælder alle steder, uanset i
hvilket medie markedsføringen finder sted. For eksempel
må markedsføring hverken ske online, herunder på
internettet, sociale medier eller applikationer, i tv eller radio,
on-demand, i trykte medier, på skilte eller digitale
skærme i det offentlige rum, på eller i offentlige
transportmidler, i forretningsvinduer eller på private
husgavle og lignende.
Det afgørende for, om forbuddet finder
anvendelse er, at markedsføringen af
forbrugslånsvirksomheden eller forbrugerkreditaftaler sker i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Dette beror på en konkret vurdering.
Det gælder f.eks. ved
markedsføring i reklameblokke, som programsponsorat eller
som produktplacering. Flere programmer med indbyrdes
sammenhæng skal i den forbindelse ses som en helhed. Det er
således ikke tilladt at placere reklamer for
forbrugslånsvirksomheder eller forbrugerkreditaftaler i et
optaktsprogram til et program, der er sponsoreret af eller
indeholder reklameblokke med markedsføring af spil eller
spiludbydere.
Ved forbrugslånsvirksomheders
sponsorering af f.eks. sportsklubber og lignende er det muligt for
både en forbrugslånsvirksomhed og en spiludbyder at
annoncere i samme avis eller klubblad. Det må dog ikke ske i
f.eks. samme artikel i avisen eller klubbladet, ligesom det ikke
må ske på samme side eller to sider, der kan ses
samtidig af læseren. Annoncering på eksempelvis side 2
i en avis af en spiludbyder og annoncering på eksempelvis
side 8 af en forbrugslånsvirksomhed i samme avis kan
imidlertid lovligt ske, så længe der ikke linkes eller
lignende mellem de to annoncer.
Derudover anses det ikke som
markedsføring af forbrugerkreditaftaler eller
forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med
markedsføring af spil eller spiludbydere, hvis eksempelvis
en bank har logo, reklamer for forbrugerkreditaftaler eller
lignende i forretningslokalets vindue, mens der på et
rulleskilt ved et busstoppested tæt på vinduet
reklameres for spil. Tilsvarende gælder en
forbrugslånsvirksomhed, som markedsfører muligheden
for at optage forbrugerkreditaftaler i tv forud for en fodboldkamp,
selvom der på bannerreklamer på stadion, hvor
fodboldkampen finder sted, vises reklamer for spil.
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 11 b, stk. 2, at
forbuddet i stk. 1, ikke finder anvendelse ved markedsføring
af boligkreditaftaler.
Det følger videre af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 11 b, stk. 3, at
forbuddet i § 11 b, stk. 1, er begrænset til
markedsføring af forbrugerkreditaftaler med kontant
udbetaling og virksomheder, der udbyder forbrugerkreditaftaler med
kontant udbetaling.
Det påhviler den enkelte
forbrugslånsvirksomhed selv at sikre sig, at der ikke
købes reklametid eller sker anden markedsføring i
forbindelse med markedsføring af spil eller
spiludbydere.
Overtrædelse af bestemmelsen i
markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, jf. lovens § 37, stk. 3.
Finanstilsynet kan inddrage en
forbrugslånsvirksomheds tilladelse, hvis virksomheden
gentagne gange eller groft ikke efterlever forbuddet i
markedsføringslovens § 11 b, jf. lov om
forbrugslånsvirksomhed § 18, stk. 1, nr. 7.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af
§ 11 b, stk. 1, er de fysiske og juridiske personer, herunder
kreditgivere og kreditformidlere, der markedsfører en
forbrugslånsvirksomhed eller kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere,
når kreditaftalen ikke er en boligkreditaftale eller
finansieringskøb.
Gerningsindholdet består i
markedsføring af en forbrugslånsvirksomhed eller
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere, når kreditaftalen ikke er en
boligkreditaftale eller finansieringskøb.
Spiludbydere, der markedsfører sig, er
derimod ikke ansvarssubjekt for overtrædelse af § 11 b,
stk. 1.
Medievirksomheder er heller ikke
ansvarssubjekt for overtrædelse af § 11 b, stk. 1.
Udbydere af fjernsyn, on-demand audiovisuelle medietjenester og
radio er dog undergivet reglerne i bekendtgørelse nr. 801 af
21. juni 2013 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i
radio, fjernsyn og on-demand-audiovisuelle medietjenester samt
indgåelse af partnerskaber
(reklamebekendtgørelsen).
Det er i reklamebekendtgørelsens §
7, stk. 1, fastsat, at reklame i radio, fjernsyn og
on-demand-audiovisuelle medietjenester, som al anden reklame, skal
være lovlig, sømmelig, hæderlig og
sandfærdig og være udformet med behørig social
ansvarsfølelse. I bekendtgørelsens § 7, stk. 2,
er det fastsat, at reklamer skal være i overensstemmelse med
markedsføringsloven og i øvrigt respektere alment
accepterede reklameetiske normer. Markedsføringslovens
regler har således betydning, når der udsendes reklamer
i radio, fjernsyn og on-demand-audiovisuelle medietjenester.
Overtrædelse af
reklamebekendtgørelsens § 7, stk. 1 og 2, kan straffes
med bøde, jf. bekendtgørelsens § 39, stk. 1.
Udbydere af fjernsyn, on-demand-audiovisuelle medietjenester og
radio kan således ifalde bøde for overtrædelse
af reglerne i reklamebekendtgørelsen om, at reklame skal
være lovlig og være i overensstemmelse med
markedsføringsloven.
Markedsføringslovens § 11 a, stk.
1, indeholder et generelt forbud mod markedsføring af
kreditaftaler til forbrugere, såfremt
forbrugslånsvirksomheden udbyder forbrugerkredit med
årlige omkostninger på 25 procent eller derover, jf.
dog stk. 2 og 3.
Overtrædelse af bestemmelsen i
markedsføringslovens § 11 a, stk. 1, straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, jf. lovens § 37, stk. 3.
Finanstilsynet kan inddrage en
forbrugslånsvirksomheds tilladelse, hvis virksomheden
gentagne gange eller groft ikke efterlever forbuddet i
markedsføringslovens § 11 a, jf. lov om
forbrugslånsvirksomhed § 18, stk. 1, nr. 7.
Ved markedsføring af
forbrugerkreditaftaler skal markedsføringen overholde
oplysningskravene i markedsføringslovens § 18,
når der i markedsføringen angives en rentesats eller
talstørrelser vedrørende omkostninger i forbindelse
med forbrugerkreditten. Markedsføringslovens § 18
gennemfører artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og
om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF.
Overtrædelse af bestemmelsen i
markedsføringslovens § 18 straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
jf. lovens § 37, stk. 3.
Markedsføringsloven finder i
overensstemmelse med de folkeretlige jurisdiktionsprincipper som
udgangspunkt anvendelse, når erhvervsdrivende
markedsfører sig på det danske marked, jf. det
såkaldte virkningsprincip. Det er således uden
betydning, om den pågældende erhvervsdrivende er
etableret i Danmark eller i udlandet.
Der gælder dog særlige regler,
når erhvervsdrivende, der er etableret i ét
EU/EØS-land, via internettet eller andre online tjenester
retter deres markedsføring mod privatpersoner eller
erhvervsdrivende bosat i et andet EU/EØS-land. I de
tilfælde gælder der som udgangspunkt et
afsenderlandsprincip, jf. e-handelslovens §§ 3-4.
Når afsenderlandsprincippet finder anvendelse, betyder det,
at erhvervsdrivendes markedsføring som udgangspunkt blot
skal overholde den offentligretlige lovgivning, herunder
markedsføringslovgivningen, som gælder i det land,
hvor den erhvervsdrivende er etableret.
Når f.eks. en tysk erhvervsdrivende via
internettet markedsfører sig over for danske forbrugere,
skal markedsføringen som udgangspunkt kun overholde den
tyske markedsføringslov. Tilsvarende skal en dansk
erhvervsdrivende, som markedsfører sig på internettet
over for forbrugere bosat i andre EU/EØS-lande, som
udgangspunkt kun overholde den danske markedsføringslov.
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Markedsføringslovens forbud mod enhver
markedsføring af forbrugerkreditaftaler og af
forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med
markedsføring af spil eller spiludbydere er indført
på baggrund af den politiske aftale om et opgør med
kviklån fra december 2019. Formålet med forbuddet var
at få sat en stopper for den aggressive markedsføring
af forbrugslån særligt i forbindelse med spil.
Forbuddet har i sin nuværende form
medført, at nogle banker, idet de er
forbrugslånsudbydere, har trukket eller påtænker
at trække deres sponsorater af sportsklubber, idet klubberne
også har haft sponsorater fra spilleudbydere. Dette kan
føre til tab af sponsorindtægter for dansk
idræts- og foreningsliv og derved til uhensigtsmæssig
skade af det danske foreningsliv, der har stor social betydning for
det danske samfund.
Erhvervsministeriet vurderer på den
baggrund, at der er behov for at indføre en særskilt
undtagelse til forbuddet mod markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere, er
således at sikre sponsorater af idræt og almennyttige
foreninger. Det foreslås derfor at tillade
markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere, hvis markedsføring sker ved en
forbrugslånsvirksomheds sponsorering af
idrætsorganisationer samt almennyttige foreninger og fonde,
og forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med
årlige omkostninger på 25 procent eller derover. Derved
vil forbrugslånsvirksomheder, der alene udbyder
forbrugslån med årlige omkostninger under 25 pct.,
kunne fremgå som sponsor sammen med spiludbydere.
Totalforbuddet mod markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere
fastholdes i alle andre sammenhænge, herunder i
TV-reklameblokke, programsponsorater og online, dog undtaget
digitale medier, som den pågældende
idrætsorganisation, almennyttige forening eller fond har
råderet over.
3. De
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
det offentlige
Forbrugerombudsmanden har oplyst, at
lovforslaget vil medføre øget ressourceforbrug hos
Forbrugerombudsmanden, idet store dele af tilsynet med forbuddet i
§ 11 b fremadrettet vil forudsætte vurdering af
sponsoraftaler og forbrugslånsvirksomheders produktsortiment,
samt hvor vidt der er tale om idrætsorganisationer eller
almennyttige foreninger og fonde. Forbrugerombudsmanden har
mulighed for at prioritere blandt de sager, som forelægges
Forbrugerombudsmanden, hvorfor lovforslaget dog som udgangspunkt
ikke vurderes at forudsætte flere ressourcer.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget kan have positive konsekvenser
for erhvervslivet som følge af de øgede muligheder
for sponsorater af idrætsorganisationer mm.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
3F Fagligt Fælles Forbund,
Advokatsamfundet, Akademikernes centralorganisation, Alkohol og
Samfund, AMGROS, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arriva Tog, Asfaltindustrien, Autobranchen Danmark, Banedanmark,
Begravelse Danmark, Bilbranchen, Bryggeriforeningen,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Byretterne,
Børnerådet, Clean Clothes Campaign, CO-Industri, Coop,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Almene Boliger, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Fotohandler Forening, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening,
Danmarks Skohandler Forening, Danmarks Sportshandler-Forening,
Dansk Affaldsforening, Dansk Annoncørforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Boldspil-Union, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk DLF, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi,
Dansk Energi Gas, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme,
Dansk Industri, Dansk Inkasso Brancheforening, Dansk Kredit
Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Live, Dansk Markedsføring,
Dansk Retursystem, Dansk Skovforening, Dansk Tandplejerforening,
Dansk Taxi Råd, Dansk Tekstil & Beklædning, Danske
Advokater, Danske Andelsselskaber, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Bedemænd, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter,
Danske Malermestre, Danske Medier, Danske Regioner, Danske Reklame-
og Relationsbureauers Brancheforening, Danske Revisorer, Danske
Spil, De Danske Bilimportører, De Lokale Ugeaviser A/S, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DSK - De Samvirkende
Købmænd, Det Økologiske Råd, DSB, DTL -
Danske Vognmænd, Ecolabel, Eksportrådet, Energi- og
Olieforum, Fair Trade, Falck, FDM - Forenede Danske Motorejere,
FEHA - Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske
Husholdningsapparater, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans
og Leasing, Finans Danmark, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Foreningen af Danske Inkassoadvokater,
FDIM - Foreningen af Danske Interaktive Medier, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Registrerede
Revisorer/Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FDIH -
Foreningen for Distance- og Internethandel, Forsikring og Pension,
HORESTA, Huset Markedsføring,
Håndværksrådet, I/S Amager Ressourcecenter,
Ingeniørforeningen, Investeringsfondsbranchen,
IT-Brancheforeningen, ITEK, Kreativitet og Kommunikation,
Kommunernes Landsforening, Kvinderådet, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lægeforeningen,
Metroselskabet, Midttrafik, Nærbutikkernes Landsforening,
Patrade Legal ApS, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Radio- og tv-nævnet,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Samfundsansvar,
Sex og Samfund, Statens og Kommunernes Indkøbsservice,
Sydtrafik, Søsportens Brancheforening,
Tandlægeforeningen, Teleindustrien, TEKNIQ, TV 2 DANMARK A/S,
Vestre Landsret, Vin og Spiritus Organisationen I Danmark (V. S. O.
D.), Ørsted, Østre Landsret.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der kan være positive konsekvenser
for erhvervslivet som følge af de øgede muligheder
for sponsorater af idrætsorganisationer mm. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering. | NEJ X | JA |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, at
forbuddet mod enhver markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere
ikke gælder i de tilfælde, som er anført i
§ 11 b, stk. 2 og 3.
Det følger af den foreslåede
§ 1, nr. 1, at henvisningen i § 11 b, stk. 1,
ændres, så der i stedet for stk. 2 og 3, fremover
henvises til stk. 2-4.
Ændringen foreslås som konsekvens
af, at der i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås en ny
stk. 4, hvorved der indføres en yderligere undtagelse fra
markedsføringsforbuddet i markedsføringslovens §
11 b, stk. 1.
Til nr. 2
Det følger af den gældende
bestemmelse i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, at
enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere er forbudt, jf. dog stk. 2 og 3.
Det følger af § 11 b, stk. 2, at
stk. 1 ikke finder anvendelse ved markedsføring af
boligkreditaftaler.
Det følger videre af § 11 b, stk.
3, at stk. 1 ikke finder anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere,
hvis kredit udbydes med henblik på køb af en vare
eller tjenesteydelse, hvorefter køberen efter aftale med
sælgeren har fået henstand med betaling af
købesummen eller en del af denne eller købesummen
helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet
køberen af en tredjemand på grundlag af en aftale
herom mellem denne og sælgeren.
Det følger af den foreslåede
§ 1, nr. 2, at der indsættes en ny undtagelse i stk. 4,
for så vidt angår forbrugslånsvirksomheders
sponsorering af idrætsorganisationer samt almennyttige
foreninger og fonde.
Det foreslås i stk.
4, at stk. 1 ikke finder anvendelse ved markedsføring
af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere,
hvis markedsføring sker ved en forbrugslånsvirksomheds
sponsorering af idrætsorganisationer samt almennyttige
foreninger og fonde, og forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder
lån med årlige omkostninger på 25 procent eller
derover.
Ved forbrugslånsvirksomhed forstås
i overensstemmelse med § 2, nr. 1, i lov om
forbrugslånsvirksomheder en virksomhed, der udbyder
kreditaftaler til forbrugere, jf. lovens § 1, stk. 1. Lovens
§ 1, stk. 1, vedrører kreditaftaler, der ydes helt
eller delvis med henblik på erhvervelse af varer eller
tjenesteydelser hos en anden virksomhed, kreditaftaler, der ydes
uafhængigt af et køb af en vare eller tjenesteydelse,
eller kreditaftaler, der udgør et selvstændigt
forretningsområde i virksomheden, og hvor kreditten ydes med
henblik på erhvervelse af varer eller tjenesteydelser hos
virksomheden.
Ved idrætsorganisationer forstås
til eksempel landshold, idrætsforeninger under forbund som
f.eks. Dansk Boldspil-Union og andre specialforbund, professionelle
klubber og medlemsbaserede lokale idrætsforeninger inden for
breddeidrætten.
Ved almennyttige foreninger og fonde
forstås foreninger omfattet af folkeoplysningsloven og
organisationer med velgørende formål som f.eks.
Foreningen Roskilde Festival og Muskelsvindfonden.
Markedsføring, der sker ved
sponsorering, skal forstås som den markedsføring, der
som led i en sponsoraftale er aftalt mellem
forbrugslånsvirksomheden og den pågældende
idrætsorganisation, almennyttige forening eller fond.
Ved sponsoraftaler forstås en skriftlig
aftale med en forbrugslånsvirksomhed om ydelse af direkte
eller indirekte tilskud til finansiering af aktiviteterne i en
idrætsorganisation, almennyttig forening eller fond med
henblik på at fremme forbrugslånsvirksomhedens navn,
logo, image, aktiviteter eller produkter. Aftaler indgået med
f.eks. en Tv-udbyder om programsponsorering i forbindelse med
visning af sportsbegivenheder i TV eller på on-demand
audiovisuelle tjenester er ikke omfattet heraf, men omfattes
fortsat af totalforbuddet i § 11 b, stk. 1, hvis
markedsføring sker i forbindelse med markedsføring af
spil eller spiludbydere.
Markedsføring, der sker ved
sponsorering vil til eksempel være markedsføring, der
sker ved trøjesponsorater, navnesponsorater, i klubblade,
på bandereklamer, sponsorvægge og lignende, som
forbrugslånsvirksomheden betaler f.eks. en
idrætsforening for. Forslaget indebærer således,
at denne form for markedsføring gerne må optræde
i sammenhæng med spilreklamer. Derved vil en
forbrugslånsudbyder f.eks. kunne fremgå side om side
med en spiludbyder som sponsornavn på en fodboldtrøje,
uanset hvor trøjen vises. På samme måde vil
sponsorreklamer for både forbrugslånsvirksomheder og
spiludbydere kunne fremgå sammen ved koncerter arrangeret af
en almennyttig forening eller fond, også selvom koncerten
f.eks. live transmitteres. Undtagelsen vil også omfatte
sponsorering af byggeriet af en ny sportshal eller sponsorering af
sportsstævner, så længe der er tale om en
sponsoraftale mellem en forbrugslånsvirksomhed og en
idrætsorganisation, almennyttige forening eller fond.
Undtagelsen gælder endvidere digitale medier, som f.eks. en
hjemmeside og sociale medier som den pågældende
idrætsorganisation, almennyttige forening eller fond har
råderet over. Det afgørende er, at
markedsføringen sker som udmøntning af en
sponsoraftale.
Totalforbuddet mod markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere
fastholdes i alle andre sammenhænge, herunder i
TV-reklameblokke og programsponsorater, i det offentlige rum og
online.
Ved spil forstås i overensstemmelse med
§ 5, nr. 1-9, i bekendtgørelse af lov nr. 1494 af 6.
december 2016 om spil lotteri, kombinationsspil og
væddemål. Lotteri defineres heri som aktiviteter, hvor
en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor
gevinstchancen udelukkende beror på tilfældighed.
Kombinationsspil defineres som aktiviteter, hvor en deltager har en
chance for at vinde en gevinst, og hvor gevinstchancen beror
på en kombination af færdighed og tilfældighed.
Endelig defineres væddemål som aktiviteter, hvor en
deltager har en chance for at vinde en gevinst, og hvor der
væddes om resultatet af en fremtidig begivenhed eller
indtræffelse af en fremtidig hændelse.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den [snarest muligt efter
vedtagelse i Folketinget] 2021.
Baggrunden for forslaget er at begrænse
potentielle tab af sponsorater for dansk idræts- og
foreningsliv.
Det foreslås i stk.
2, at § 37, stk. 3, i markedsføringsloven, som
ændret ved § 2, nr. 2, i lov nr. 801 af 9. juni 2020,
finder anvendelse på sager rejst som følge af
erhvervsdrivendes overtrædelse af markedsføringslovens
§ 11 b, stk. 1, der begås før denne lovens
ikrafttræden. For sådanne overtrædelser finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Retsvirkningen af indførelsen af
undtagelsen er, at markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere
ikke kan straffes, hvis markedsføring sker ved en
forbrugslånsvirksomheds sponsorering af
idrætsorganisationer samt almennyttige foreninger og fonde,
og forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med
årlige omkostninger på 25 procent eller derover.
Strafbestemmelsen i § 2 nr. 2, i lov nr.
801 af 9. juni 2020 forudsættes dog at gælde for sager
om overtrædelse af forbuddet i markedsføringslovens
§ 11 b stk. 1, hvor overtrædelsen har fundet sted efter
lovens ikrafttræden og forud for undtagelsens
indførelse i denne lov, uanset om sagen
pådømmes fra og med datoen for denne lovs
ikrafttræden.
Markedsføringsloven gælder ikke
for Færøerne og Grønland, jf.
markedsføringslovens § 41. Derfor gælder
nærværende ændringslov heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om
markedsføring, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr.
801 af 9. juni 2020 og senest ved lov nr. 1055 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændringer: | | | | § 11 b.
Enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere er forbudt, jf. dog stk. 2 og 3. | | 1. I 11 b, stk. 1, ændres »stk. 2 og
3« til »stk. 2-4«. | | | | Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse ved markedsføring af
boligkreditaftaler. | | | Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere,
hvis kredit udbydes med henblik på køb af en vare
eller tjenesteydelse, hvorefter køberen efter aftale med
sælgeren har fået henstand med betaling af
købesummen eller en del af denne eller købesummen
helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet
køberen af en tredjemand på grundlag af en aftale
herom mellem denne og sælgeren. | | | | | 2. I § 11 b indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere,
hvis markedsføring sker ved en forbrugslånsvirksomheds
sponsorering af idrætsorganisationer samt almennyttige
foreninger og fonde, og forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder
lån med årlige omkostninger på 25 procent eller
derover.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|