Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 15. april 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5. Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af V og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det af Det Konservative Folkeparti under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod det af Det Konservative Folkeparti under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2 og 5 stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative
Folkeparti
For Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget er det helt afgørende, at der blev taget et
opgør med de meget dyre, kortfristede forbrugslån. Det
Konservative Folkeparti har hele tiden været
bannerfører for dette opgør, og det var derfor med
stor fortrydelse, at kompromiset i forbindelse med opgøret
med de såkaldte kviklån endte på en sådan
måde, at Det Konservatie Folkeparti ikke kunne deltage i
aftalen. En afgørende forhindring for Det Konservative
Folkepartis tilslutning til forliget om kviklån var, at man
valgte at indføre et forbud mod markedsføring af
forbrugslån i forbindelse med sport og spil. Det fremsatte
lovforslag udbedrer i nogen grad de forkerte præmisser, som
det oprindelige forslag var baseret på. Som forventet, og som
udvalgsbehandlingen med al tydelighed har vist, vil de
foreslåede ændringer ikke løse udfordringen,
fordi lovforslaget rammer forbrugslånsvirksomheder bredt,
uanset om produkterne kan anvendes til finansiering af spil, og
fordi det foreslåede forbud reelt gør det umuligt for
forbrugslånsvirksomheder at udføre
markedsføring, fordi virksomhederne ikke selv bestemmer, i
hvilken sammenhæng deres markedsføring bringes. Det
eneste rigtige er derfor at lade forbuddet med sammenkædning
af reklamer for forbrugslån og spil og spiludbydere
udgå af markedsføringsloven. Det Konservative
Folkeparti har stillet ændringsforslag med dette
formål.
Hvis der ikke er flertal for dette
ændringsforslag, vil Det Konservative Folkeparti til 3.
behandling af lovforslaget stille ændringsforslag, der
sikrer, dels at forbuddet alene gælder, hvis der er tale om
et bevidst ønske om at sammenkæde
udlånsvirksomhed med spilvirksomhed, og dels et nyt stk. 5
til § 11 b, der undtager markedsføring af
leasingprodukter fra forbuddet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
KF):
1) I
undertitlen ændres »idrætsorganisationer
mv.« til: »idræt m.v.«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3 og redaktionel
ændring af forkortelsen »m.v.«]
Til § 1
Af et mindretal
(KF):
2) Nr. 1
og 2 udgår, og i stedet
indsættes:
»1. § 11 b ophæves.«
[Forbuddet mod markedsføring
af forbrugslån i forbindelse med spil og spiludbydere
ophæves]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
KF):
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 11 b, stk. 4, ændres
»pil?udbydere« til: »spiludbydere«, og
»idrætsorganisationer« ændres til:
»idræt«.
[Redaktionel ændring og
justering på baggrund af de modtagne høringssvar efter
fremsættelse af lovforslaget]
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 11 b, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Undtagelsen gælder kun ved skriftlige
sponsoraftaler.«
[Justering foretages på
baggrund af de modtagne høringssvar efter fremsættelse
af lovforslaget og af håndhævelses- og
retssikkerhedsmæssige hensyn]
Til § 2
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 1 ændres »den [snarest
muligt efter vedtagelse i Folketinget] 2021« til: »den
28. april 2021«.
[Fastsættelse af
ikrafttrædelsesdato for lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som en konsekvens af ændringsforslag
nr. 3 foreslås undertitlen til lovforslaget justeret,
så »idrætsorganisationer« ændres til
»idræt«. Samtidig foretages en redaktionel
ændring af forkortelsen m.v.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget udgår de
i lovforslaget foreslåede ændringer. I stedet
foreslås helt at ophæve § 11 b i lov om
markedsføring. Hensigten med § 11 b har været at
forbyde reklamer for forbrugslån i forbindelse med spil og
spiludbydere. Med loftet over de årlige omkostninger på
forbrugslån er der imidlertid gjort op med de værste
tilfælde af meget høje renter på
forbrugslån, som blev markedsført med det formål
at lokke forbrugerne til at optage lån til bl.a. spil.
Forslagsstillerne ser derfor ikke et behov for at fastholde
forbuddet mod markedsføring. Samtidig er det ikke muligt for
forbrugslånsvirksomhederne at styre, i hvilken
sammenhæng deres markedsføring bliver vist. Man
pålægger altså virksomheden et ansvar, som de
ikke har en reel mulighed for at leve op til, medmindre de afholder
sig helt fra markedsføring af deres produkter. Derfor
bør § 11 b ophæves.
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget, vil forslagsstillerne til 3. behandling stille et
konsekvensændringsforslag til lovforslagets undertitlen.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af
»piludbydere« til »spiludbydere« er alene
en redaktionel ændring.
Det foreslås derudover at ændre
begrebet »idrætsorganisationer« til
»idræt«.
Ved idrætsorganisationer
forstås til eksempel professionelle klubber og
medlemsbaserede lokale idrætsforeninger inden for
breddeidrætten. Begrebet
»idrætsorganisationer« dækker også
over sammenslutninger af klubber, der agerer som en forening eller
et kapitalselskab som f.eks. divisionsforeningen i fodbold,
håndbold eller ishockey. Det har ingen betydning, om der er
tale om idræt i traditionel forstand, eller hvilket lovligt
interessefællesskab der for eksempel dyrkes i en almennyttig
forening. Til eksempel vil e-sport og brætspilsklubber
også være omfattet på lige fod med andre
sportsgrene.
På baggrund af de modtagne
høringssvar justeres den foreslåede undtagelse,
så lempelsen ikke blot sikrer sponsorater af
idrætsorganisationer, men også af individuelle
sportsudøvere, af idrætsfaciliteter, som sportshaller
og lignende, og idrætsbegivenheder, som f.eks. nationale,
regionale og globale mesterskaber og olympiske lege. Lempelsen
omfatter også Team Danmark som selvejende
nonprofitorganisation. Dermed vil sponsoraftaler med
arrangører af stævner, slutrunder, cykelløb
m.v. også være omfattet af undtagelsen fra forbuddet,
hvis det ikke er selve klubben eller forbundet, der er
arrangør. Organisationer relateret til OL eller et
fælles marketingselskab, som idrætsforbundene har
overdraget deres kommercielle rettigheder til i forbindelse med
store sportsbegivenheder, vil også være omfattet. Det
samme gælder sponsorering af byggeriet af en ny sportshal
eller egentlige navnesponsorater af sportsarenaer og lign.
Det foreslås derfor at justere den
foreslåede undtagelse i § 11 b, stk. 4, så
markedsføringsforbuddet i markedsføringslovens §
11 b, stk. 1, ikke finder anvendelse, hvis markedsføring
sker ved en forbrugslånsvirksomheds sponsorering af
idræt, almennyttige foreninger og fonde.
Til nr. 4
Det foreslås at indsætte et 2.
pkt. i det foreslåede § 11 b, stk. 4, hvori det
præciseres, at undtagelsen kun gælder ved skriftlige
sponsoraftaler.
Som lovteksten er formuleret i det
fremsatte lovforslag, gælder undtagelsen »(…)
markedsføring, der sker ved en forbrugslånsvirksomheds
sponsorering (…)«. I bemærkningerne til
bestemmelsen beskrives, at der herved forstås den
markedsføring, der som led i en sponsoraftale er aftalt
mellem forbrugslånsvirksomheden og den pågældende
idrætsorganisation, almennyttige forening eller fond. En
sponsoraftale er i bemærkningerne defineret som en skriftlig
aftale med en forbrugslånsvirksomhed om ydelse af direkte
eller indirekte tilskud til finansiering af aktiviteterne i en
idrætsorganisation, almennyttig forening eller fond med
henblik på at fremme forbrugslånsvirksomhedens navn,
logo, image, aktiviteter eller produkter. Definitionen er på
linje med definitionen af sponsorering af programmer i radio- og
fjernsynslovgivningen.
Da forbuddet i § 11 b, stk. 1, er
strafbelagt, foreslås det af retssikkerheds- og
håndhævelsesmæssige årsager, at det kommer
til at fremgå direkte af lovteksten, at der skal være
tale om en skriftlig sponsoraftale.
Det bemærkes hertil, at undtagelsen
vil omfatte markedsføring, der sker som led i en skriftlig
sponsoraftale mellem forbrugslånsvirksomheden og den
pågældende idrætsudøver,
idrætsorganisation, -begivenhed eller -facilitet, selvejende
nonprofitinstitution, almennyttige forening eller fond, uanset hvor
denne markedsføring sker, og uanset om det er den
sponsorerede eller den sponserende virksomhed, der fremgår
som afsender.
Det afgørende er, at
markedsføring sker som led i et sponsorat. Der skal
således tages højde for, at udmøntningen af
sponsorater fra banker, herunder den modydelse, som sportsklubber
eller almene organisationer skal levere i forhold til et sponsorat,
sker på mange måder via mange forskellige platforme.
Med undtagelsen vil det f.eks. være lovligt i en
helsidesannonce for Roskilde Festival at anføre, at en
konkret navngiven bank er sponser for festivalen, uanset at der
andet sted i avisen er en reklame for spil. Det samme gælder
anden fysisk reklame, f.eks. plakater, bannere, gavlreklamer,
rullende bannere, reklamesøjler m.v. i det offentlige rum,
f.eks. på bygninger og ved busstoppesteder, og sponsoreret
indhold i radioen. Det gælder også i forbindelse med et
idrætsarrangement, hvor forbrugslånsvirksomheden er
sponsor for udeholdet, og hvor der derfor indgås aftale med
f.eks. et bureau el.lign., der varetager udlejning af reklameplads.
Undtagelsen vil også omfatte sponsorering af byggeriet af en
ny sportshal, navnesponsorater af idrætshaller og lign. og
sponsorering af sportsstævner. Det afgørende for, at
undtagelsen finder anvendelse er, at markedsføringen sker
som udmøntning af en skriftlig sponsoraftale mellem de
pågældende parter.
Den sponserende virksomhed må
ligeledes gerne markedsføre sponsoratet på egen
hjemmeside eller egne sociale medier. Denne markedsføring
må også gerne omfatte, at der omtales eller vises
logoer for andre sponserende virksomheder. Som eksempel kan
nævnes et opslag på bankens facebookside, hvor en
klubtrøje med sponsornavne vises frem, herunder også
spiludbydere.
Undtagelsen omfatter derimod ikke
markedsføring i tv-reklameblokke, online eller i andre
sammenhænge, hvor der ikke er tale om direkte sponsorat. Det
betyder, at markedsføring af forbrugslånsvirksomheder
eller af kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med
markedsføring af spil eller spiludbydere i almindelighed
fortsat vil være forbudt i en reklame både online,
på tv og i det offentlige rum, hvis markedsføring sker
i forbindelse med spil eller spiludbydere. Til eksempel må en
landsholdstrøje gerne optræde i en tv-reklame
påtrykt sponsorlogoer fra både spil- og
låneudbydere, idet der vil være tale om et sponsorat af
landsholdet. Derimod må forbrugslånsvirksomheden
fortsat ikke købe reklametid i samme reklameblok som
spiludbydere, uanset om forbrugslånsvirksomheden
markedsfører sig som sponsor af f.eks. landsholdet.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget ændres i
§ 2, stk. 1, formuleringen »[snarest muligt efter
vedtagelse i Folketinget]« til »den 28. april
2021«. Ændringen foretages, da tidspunktet for 3.
behandling af lovforslaget ikke var kendt ved fremsættelsen
af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2021 og var til 1. behandling den 12. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring i udvalget
Udvalget har den 24. marts 2021 afholdt en
høring om lovforslaget for udvalgte interessenter.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 12. februar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 197. Den 5. marts 2021 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy
Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |