Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 22. april 2021
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 26 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-13
og 15-26. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
14.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er tilfredse med, at ministeren hen mod slutningen
udvalgsbehandlingen har stillet en række
ændringsforslag, så nogle af de foreslåede nye
beføjelser ikke gives til Forsyningstilsynet, men fastholdes
hos ministeren, jf. ændringsforslag nr. 14.
Med lovforslaget får ministeren en
bemyndigelse til at afholde udbud af støtte til produktion
af kemiske brændstoffer eller andre produkter fra
elektricitet, heriblandt power-to-x-brændsler fra 2022. Vi
opfordrer ministeren til at øge tempoet vedrørende
den danske power-to-x-indsats, så der allerede i 2021 - og
senest i første kvartal 2022 - gennemføres udbud af
produktion af power-to-x-brændsler, herunder produktion af
elektrolyse, så Danmark får igangsat
værdikædeprojekter inden for power-to-x og ikke sakker
bagud på området i forhold til andre europæiske
lande.
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget ser fortsat gerne en fremrykning af udbud af
støttemidler til power-to-x og biogas, men anerkender, at
det kræver enighed i aftalekredsen for klimaaftalen om energi
og industri fra juni 2020.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1 og 2, ændres i stk.
1 »§ 6, nr. 22« til: »§ 6, nr.
21«.
[Lovteknisk ændring]
2) Nr.
12-27 udgår, og i stedet indsættes som nye
numre:
»01. § 6 affattes således:
Ȥ 6. I denne lov
forstås ved følgende:
1) Direkte
ledning: En gasrørledning, der supplerer det sammenkoblede
system.
2) Distribution:
Transport af gas med behørig gaskvalitet i
distributionssystemer med lavt tryk.
3)
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager distribution og er ansvarlig for driften og
vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og
ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
4)
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhørende
nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke bygasnet.
5) Forbruger:
Kunde, som køber gas til eget forbrug.
6) Forsyning:
Salg, herunder videresalg, af gas, herunder af flydende gas (LNG),
til kunder.
7)
Forsyningspligtigt selskab: Forsyningsselskab med pligt til at
forsyne forbrugere og potentielle forbrugere i områder, der i
henhold til varmeforsyningsloven er udlagt til naturgasforsyning,
og andre, som er eller bliver tilsluttet distributionssystemerne
eller transmissionssystemet.
8)
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager forsyning med gas.
9) Gasselskab:
Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager mindst én
af følgende funktioner: Produktion, transmission,
distribution, forsyning, køb eller oplagring af gas,
herunder LNG, og som er ansvarlig for de kommercielle, tekniske
eller vedligeholdelsesmæssige opgaver i forbindelse med disse
funktioner, men ikke er forbruger.
10)
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller
distributionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg
til injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at
de kan udføre deres hverv.
11) Kunde:
Enhver fysisk eller juridisk person, som køber gas med
henblik på videresalg eller eget forbrug.
12) Lager: Et
anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og som ejes eller
drives af et gasselskab, herunder den del af LNG-faciliteter, der
benyttes til oplagring, bortset fra den del, der benyttes til
produktionsformål, og bortset fra faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at
de kan udføre deres hverv.
13)
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager
oplagringsfunktionen.
14) Linepack:
Oplagring af gas ved kompression i gastransmissions- og
distributionssystemer, men ikke faciliteter, der er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
15)
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flydendegørelse
af gas eller import, losning og forgasning af LNG, herunder de
hjælpefunktioner og de midlertidige lagerfaciliteter, der er
nødvendige for forgasningsprocessen og den
efterfølgende levering til transmissionssystemet, bortset
fra de dele af LNG-terminaler, der benyttes til oplagring.
16) LNG-selskab:
Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager funktionen med
at gøre gas flydende eller med at importere, losse og
forgasse LNG.
17) Opgraderet
biogas: Biogas, der opfylder de gældende krav til, at den
teknisk og sikkert kan injiceres og transporteres gennem systemet,
jf. § 2, stk. 1.
18)
Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og
tilknyttet behandlingsanlæg på land, der drives
samlet.
19)
Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning
eller ethvert net af rørledninger, der drives eller er
anlagt som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
20) Sammenkoblet
system: Flere systemer, der er indbyrdes forbundne.
21) System: Alle
transmissionssystemer, distributionssystemer, LNG-faciliteter eller
lagerfaciliteter, som ejes eller drives af et gasselskab, herunder
linepack og selskabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede
faciliteter, som leverer hjælpefunktioner, der er
nødvendige for at give adgang til transmission, distribution
og LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og
sammenkoblingspunkter.
22)
Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et transmissionsselskab,
der indbefatter det overordnede ansvar for at varetage opgaver
vedrørende forsyningssikkerheden og en effektiv udnyttelse
af et sammenhængende system.
23)
Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der forsyner
eller forsynes fra et system.
24)
Transmission: Transport af gas gennem transmissionssystemer, der
hovedsagelig består af højtryksrørledninger,
bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den del af
højtryksrørledninger, der hovedsagelig anvendes i
forbindelse med lokal distribution af gas, med henblik på
levering af gas til kunder, men ikke forsyning.
25)
Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager transmission og er ansvarlig for driften,
vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og
ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
26)
Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med
tilhørende nødvendige anlæg til transport af
gas med behørig gaskvalitet, men ikke
opstrømsanlæg.
27)
Årsnorm: Maksimal årlig mængde
støtteberettiget opgraderet biogas.«
02. §
6 affattes således:
Ȥ 6. I denne lov
forstås ved følgende:
1) Direkte
ledning: En gasrørledning, der supplerer det sammenkoblede
system.
2) Distribution:
Transport af gas med behørig gaskvalitet i
distributionssystemer med lavt tryk.
3)
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager distribution og er ansvarlig for driften og
vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og
ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
4)
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhørende
nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke bygasnet.
5) Forbruger:
Kunde, som køber gas til eget forbrug.
6) Forsyning:
Salg, herunder videresalg, af gas, herunder af flydende gas (LNG),
til kunder.
7)
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager forsyning med gas.
8) Gasselskab:
Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager mindst én
af følgende funktioner: Produktion, transmission,
distribution, forsyning, køb eller oplagring af gas,
herunder LNG, og som er ansvarlig for de kommercielle, tekniske
eller vedligeholdelsesmæssige opgaver i forbindelse med disse
funktioner, men ikke er forbruger.
9)
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller
distributionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg
til injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at
de kan udføre deres hverv.
10)
Husholdningsforbruger: En forbruger, der køber gas til eget
eller hovedsagelig til eget husholdningsforbrug.
11) Kunde:
Enhver fysisk eller juridisk person, som køber gas med
henblik på videresalg eller eget forbrug.
12) Lager: Et
anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og som ejes eller
drives af et gasselskab, herunder den del af LNG-faciliteter, der
benyttes til oplagring, bortset fra den del, der benyttes til
produktionsformål, og bortset fra faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at
de kan udføre deres hverv.
13)
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager
oplagringsfunktionen.
14) Linepack:
Oplagring af gas ved kompression i gastransmissions- og
distributionssystemer, men ikke faciliteter, der er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
15)
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flydendegørelse
af gas eller import, losning og forgasning af LNG, herunder de
hjælpefunktioner og de midlertidige lagerfaciliteter, der er
nødvendige for forgasningsprocessen og den
efterfølgende levering til transmissionssystemet, bortset
fra de dele af LNG-terminaler, der benyttes til oplagring.
16) LNG-selskab:
Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager funktionen med
at gøre gas flydende eller med at importere, losse og
forgasse LNG.
17) Opgraderet
biogas: Biogas, der opfylder de gældende krav til, at den
teknisk og sikkert kan injiceres og transporteres gennem systemet,
jf. § 2, stk. 1.
18)
Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og
tilknyttet behandlingsanlæg på land, der drives
samlet.
19)
Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning
eller ethvert net af rørledninger, der drives eller er
anlagt som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
20) Sammenkoblet
system: Flere systemer, der er indbyrdes forbundne.
21) System: Alle
transmissionssystemer, distributionssystemer, LNG-faciliteter eller
lagerfaciliteter, som ejes eller drives af et gasselskab, herunder
linepack og selskabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede
faciliteter, som leverer hjælpefunktioner, der er
nødvendige for at give adgang til transmission, distribution
og LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og
sammenkoblingspunkter.
22)
Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et transmissionsselskab,
der indbefatter det overordnede ansvar for at varetage opgaver
vedrørende forsyningssikkerheden og en effektiv udnyttelse
af et sammenhængende system.
23)
Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der forsyner
eller forsynes fra et system.
24)
Transmission: Transport af gas gennem transmissionssystemer, der
hovedsagelig består af højtryksrørledninger,
bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den del af
højtryksrørledninger, der hovedsagelig anvendes i
forbindelse med lokal distribution af gas, med henblik på
levering af gas til kunder, men ikke forsyning.
25)
Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager transmission og er ansvarlig for driften,
vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og
ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
26)
Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med
tilhørende nødvendige anlæg til transport af
gas med behørig gaskvalitet, men ikke
opstrømsanlæg.
27)
Årsnorm: Maksimal årlig mængde
støtteberettiget opgraderet biogas.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»03. To steder i § 7, stk. 1, og i § 27, stk. 3, 1. pkt., ændres
»naturgasleverandør« til:
»gasleverandør«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
7 a, stk. 1, § 7 b og § 37 b,
stk. 3, 1. pkt., ændres
»naturgasleverandører« til:
»gasleverandører«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
9, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 14, stk. 1, nr.
3« til: »§ 14, stk. 1, nr. 6«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
11, stk. 3, 1. pkt., ændres
»naturgasanvendelse« til:
»gasanvendelse«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
12, stk. 4, ændres »stk. 1, nr. 2-6« til:
»stk. 1, nr. 2-7«.«
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
14, stk. 2, 5 og 6, ændres
»stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr.
9«.«
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nye numre:
»09. I §
22 ændres »naturgasselskab« til:
»gasselskab«.
010. I
§ 26, stk. 3, ændres
»naturgasleverancer« til:
»gasleverancer«.
011. I
§ 27, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »naturgasleverandøren« til:
»gasleverandøren«.
012.
To steder i § 27, stk. 3, 2. pkt.,
og i stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, ændres
»naturgasprodukt« til:
»gasprodukt«.«
[Lovteknisk ændring]
10) Nr.
62 affattes således:
»62. I §
28 c, stk. 4, ændres
»naturgasdistributionsselskaber« til:
»distributionsselskaber«, og »§ 14, stk. 1,
nr. 4« ændres til: »§ 14, stk. 1, nr.
8«.«
[Lovteknisk ændring]
11) Nr.
63 affattes således:
»63. I §
29, stk. 1 og 2, § 35, stk.
1, og § 47, stk. 3,
ændres »naturgasselskaber« til:
»gasselskaber«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 66 indsættes som nye numre:
»013. I §
34, stk. 7, der bliver stk. 5, ændres »stk. 5,
1. pkt.« til: »stk. 4, 1. pkt.«
014. I
§ 34, stk. 8, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 3-6« til: »stk. 3 og
4«.
015. I
§ 34, stk. 11, der bliver stk. 9,
ændres »8« til: »6«.«
[Lovteknisk ændring]
13) Nr.
76 affattes således:
»76. I §
35 g, stk. 2, 3. og 4. pkt.,
ændres »naturgasprisen« til:
»gasprisen«.«
[Lovteknisk ændring]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
14) I
den under nr. 85 foreslåede
affattelse af § 37 a ændres
i stk. 4
»Forsyningstilsynet« til: »Klima,- energi- og
forsyningsministeren«.
[Ændring af ansvaret for at
fastsætte nærmere regler om indtægtsrammen og
reguleringsperioden]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
15)
Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:
»016. I §
37 b, stk. 1, ændres
»Naturgasleverandører« til:
»Gasleverandører«.«
[Lovteknisk ændring]
16) Nr.
91 affattes således:
»91. I §
40, stk. 1, ændres », LNG- og forsyningspligtige
selskaber« til: »og LNG-selskaber«, og
»§§ 10 og 24« ændres til: »§
10«.«
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 94 indsættes som nyt nummer:
»017. I §
44, stk. 1, udgår », jf. dog stk.
2«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:
»018. § 49, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1) driver
distributions-, transmissions-, lager- og LNG-virksomhed efter
§ 10 uden bevilling.««
[Lovteknisk ændring]
19)
Efter nr. 108 indsættes som nyt nummer:
»019. To steder i § 55, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
20) I
nr. 4 ændres i den indledende
tekst »Efter § 43 j indsættes« til:
»Efter § 43 j indsættes før overskriften
før § 44«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
21) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
2, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»nettene«: »og systemet«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
22) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-11, 01, 28, 03 og 04, og § 8 i lov om
naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30,
§ 1, nr. 31, 05, 32-37, 06, 39-43, 07, 44-49, 08, 51-59,
09-012, 61-65, 013-015, 68-76, 78-80, 82-85, 016, 86, 87, 89, 93,
97, 98, 100-103, 105, 106 og 109, § 2, nr. 1-3, § 3, nr.
1 og 2, § 4, nr. 1 og 4-6, og §§ 5-7 træder i
kraft den 1. juli 2021.«
[Lovteknisk ændring]
23) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 017, 95 og 96, træder i kraft den 1. januar
2022.«
[Lovteknisk ændring]
24) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 02 og 29, og §§ 7 c og 7 d i lov om
naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, og
§ 1, nr. 38, 60, 81, 88, 90-92, 94, 99 og 018, træder i
kraft den 1. april 2023.«
[Lovteknisk ændring]
25) Stk.
7 affattes således:
»Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af § 37, stk. 3, § 37 a,
stk. 2 og 6, og § 50, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 37 a, stk. 4, i lov om
gasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr.
85.«
[Lovteknisk ændring]
26) Stk.
8 affattes således:
»Stk. 8.
Regler fastsat i medfør af § 45 a, stk. 4, i lov om
naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6.
februar 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 45
a, stk. 3, i lov om gasforsyning som affattet ved denne lovs §
1, nr. 99.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at henvisningen til
§ 6, nr. 22, i den foreslåede nyaffattelse af § 2,
stk. 1 og 2, i lov om naturgasforsyning, ændres til en
henvisning til § 6, nr. 21.
Det foreslåede er en
konsekvensrettelse, som følge af at der både
foreslås ophævet og indsat nye numre i § 6, der
rykker de gældende numre i § 6, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 12-27.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 2
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
12-27, foreslås en række ændringer af § 6,
herunder ophævelser, nyaffattelser og
nyindsættelser.
Herudover indeholder ændringerne i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27, forskellige
ikrafttrædelsesdatoer, henholdsvis den 1. juli 2021, for
så vidt angår det fremsatte lovforslags § 1, nr.
12-14, 16, 18-27, jf. § 10, stk. 2, og den 1. april 2023, for
så vidt angår det fremsatte lovforslags § 1, nr.
15 og 17, jf. § 10, stk. 5.
Der er konstateret lovtekniske fejl som
følge af såvel ændringerne og de forskellige
ikrafttrædelsesdatoer.
Det foreslås derfor, at lade det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27 udgå og i stedet
indsætte to nye numre.
Ændringsforslagets nr. 01 vil
nyaffatte § 6, som bestemmelsen ifølge det fremsatte
lovforslag vil se ud pr. 1. juli 2021.
Ændringsforslagets nr. 02 vil
nyaffatte § 6, som bestemmelsen ifølge det fremsatte
lovforslag vil se ud pr. 1. april 2023.
Til nr. 3
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
16 og 20, foreslås en terminologisk ændring af
betegnelsen naturgasleverandør til betegnelsen
gasleverandør i lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i
lovens § 7, stk. 1, 1. og 2. pkt. og § 27, stk. 3,
1.pkt.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 4
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
16 og 20, foreslås en terminologisk ændring af
betegnelsen naturgasleverandør til betegnelsen
gasleverandør i lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i
lovens § 7 a, stk. 1, § 7 b, og § 37 b, stk. 3, 1.
pkt., hvor begrebet anvendes i pluralis.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til
§ 14, stk. 1, nr. 3, i § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14,
stk. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af
at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, der
rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 6
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, foreslås, at betegnelsen naturgas overalt i lov om
naturgasforsyning ændres til betegnelsen gas.
Som en konsekvens heraf foreslås
derfor også at ændre betegnelsen naturgasanvendelse til
gasanvendelse i § 11, stk. 3, i lov om naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen til
§ 12, stk. 1, nr. 2-6, i § 12, stk. 4, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 12,
stk. 1, nr. 2-7.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at der foreslås indsat nye numre i § 12,
stk. 1, der rykker de gældende numre i § 12, stk. 1, jf.
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningerne til
§ 14, stk. 1, nr. 4, i § 14, stk. 2, 5 og 6, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14,
stk. 1, nr. 9.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at der foreslås indsat nye numre i § 14,
stk. 1, der rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf.
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 9
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen
naturgas til betegnelsen gas over alt i lov om naturgasforsyning,
herunder også, for så vidt angår ændring af
naturgasselskab til gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord
og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen
naturgasselskab i § 22 ændres til betegnelsen
gasselskab.
Det foreslås endvidere, at
betegnelsen naturgasleverancer i § 26, stk. 3, ændres
til betegnelsen gasleverancer.
Det foreslås herudover, at
betegnelsen naturgasleverandøren i § 27, stk. 3, 2.
pkt., ændres til betegnelsen gasleverandøren.
Endelig foreslås det, at betegnelsen
naturgasprodukt i § 27, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk. 5
ændres til betegnelsen gasprodukt.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 10
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen
naturgas til betegnelsen gas overalt i lov om naturgasforsyning,
herunder også, for så vidt angår ændring af
betegnelsen naturgasselskab til betegnelsen gasselskab, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord
og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
48, fremgår, at der foreslås indsat nye numre i §
14, stk. 1, i lov om naturgasforsyning. Dette ændrer ved
nummereringen af de eksisterende numre i § 14, stk. 1.
Det foreslås, at betegnelsen
naturgasdistributionsselskaber i § 28 c, stk. 4, ændres
til betegnelsen distributionsselskaber, og at henvisningen til
§ 14, stk. 1, nr. 4, i § 28 c, stk. 4, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14,
stk. 1, nr. 8.
Der er dels tale om en
konsekvensændring, som følge af at betegnelsen
naturgas foreslås ændret generelt, dels en
konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås
indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de gældende
numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 11
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen
naturgas til betegnelsen gas over alt i lov om naturgasforsyning,
herunder også, for så vidt angår ændring af
betegnelsen naturgasselskab til betegnelsen gasselskab, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord
og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen
også ændres i § 29, stk. 1 og 2, § 35, stk.
1, og § 47, stk. 3.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 12
Det foreslås, at henvisningen til
§ 34, stk. 5, 1. pkt., i § 34, stk. 7, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 34,
stk. 4, 1. pkt.
Det foreslås endvidere, at
henvisningen til § 34, stk. 3-6, i § 34, stk. 8, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 34,
stk. 3 og 4.
Endelig forslås det, at henvisningen
til § 34, stk. 8, i § 34, stk. 11, i lov om
naturgasforsyning, ændres til en henvisning til § 34,
stk. 6.
Der er tale om konsekvensrettelser, som
følge af at § 34, stk. 3, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6,
foreslås ophævet, hvilket derved rykker de
gældende stykker i § 34, jf. det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 66.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 13
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen
naturgas til betegnelsen gas overalt i lov om naturgasforsyning,
herunder også, for så vidt angår ændring af
betegnelsen naturgasselskab til betegnelsen gasselskab, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord
og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor at ændre
betegnelsen naturgasprisen til betegnelsen gasprisen i § 35 g,
stk. 2, 4. pkt., i lov om naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 14
Det forslås, at
»Forsyningstilsynet« ændres til »Klima-,
energi- og forsyningsministeren« i det fremsatte forslag til
§ 37 a, stk. 4, i lov om naturgasforsyning. Forslaget vil
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren og ikke
Forsyningstilsynet vil skulle fastsætte de nærmere
regler om beregning og justering af indtægtsrammen og om
længden af reguleringsperioden som nærmere
afgrænset i § 37 a, stk. 4, nr. 1-6.
Det vil som hidtil fortsat være
Forsyningstilsynet, der administrerer reglerne.
Til nr. 15
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen
naturgas til betegnelsen gas overalt i lov om
naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet
foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord
og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor at ændre
betegnelsen naturgasleverandører til betegnelsen
gasleverandører i § 37 b, stk. 1, i lov om
naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 16
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
91, foreslås ændringer til § 40, stk. 1, i lov om
naturgasforsyning som følge af ophævelsen af
forsyningspligten.
Det er en lovteknisk fejl, at henvisningen
til § 24, som vedrører forsyningspligtig virksomhed,
ikke også er foreslået ændret. Henvisningen vil
skulle udgå, i forbindelse med at reguleringen af
forsyningspligtige selskaber i det hele foreslås
ophævet med L 171, når den nuværende bevilling
til forsyningspligtig virksomhed udløber den 31. marts
2023.
Det foreslås derfor at nyaffatte det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 91, sådan at både
det oprindeligt fremsatte lovforslags indhold og
konsekvensændringen i forbindelse med henvisningen til §
24 også medtages.
Det foreslåede skal træde i
kraft den 1. april 2023 og dermed følge lovforslagets
ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 17
Det foreslås, at henvisningen til
§ 44, stk. 2, i § 44, stk. 1, i lov om naturgasforsyning
udgår.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at § 44, stk. 2, foreslås ophævet,
jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 95.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 18
Det foreslås at nyaffatte § 49,
stk. 1, nr. 1.
Der er tale om, at bestemmelsen indeholder
henvisninger til forsyningspligtig virksomhed, som vil skulle
udgå, i forbindelse med at reguleringen af forsyningspligtig
virksomhed i det hele foreslås ophævet med L 171,
når den nuværende bevilling til forsyningspligtig
virksomhed udløber den 31. marts 2023.
Det foreslåede skal træde i
kraft den 1. april 2023 og dermed følge lovforslagets
ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 19
Det foreslås, at henvisningen til
§ 55, stk. 3, i § 55, stk. 5, ændres til en
henvisning til § 55, stk. 4. Der er tale om en
konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås
indsat et nyt stk. 3 i § 55, der rykker de gældende
stykker i § 55, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr.
107.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 20
Det foreslås at ændre den
indledende tekst i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 4. Den foreslåede ændring vil
medføre, at det fremgår, at den foreslåede
indsættelse af § 43 k i lov om fremme af vedvarende
energi indsættes før overskriften til § 44.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 21
Med det fremsatte lovforslags § 6, nr.
2, foreslås en ændring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i
lov om Energinet.
Imidlertid er § 2, stk. 1, nyaffattet
ved § 1, nr. 2, jf. lov nr. 2211 af 29. december 2020, hvilket
der ved en fejl ikke er blevet taget højde for ved den
foreslåede ændring. Den foreslåede ændring
af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet er efter
nyaffattelsen relevant i § 2, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås derfor, at § 6, nr.
2, i det fremsatte lovforslag nyaffattes med henblik på at
foretage ændringerne i § 2, stk. 1, 2. pkt., i lov om
Energinet.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 22
Med det fremsatte lovforslags § 10,
stk. 2, foreslås, at visse bestemmelser i det fremsatte
lovforslag skal træde i kraft pr. 1. juli 2021.
Ændringsforslaget indeholder nye
numre, der burde have været fremsat i forbindelse med det
fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade
bestemmelserne nr. 01, 03-016 og 019 træde i kraft pr. 1.
juli 2021. De foreslåede nye numre indeholder bestemmelser
relateret til bestemmelserne omfattet af
ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 2, i det fremsatte
lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at
bestemmelserne nr. 01, 03-016 og 019 vil træde i kraft pr. 1.
juli 2021.
Til nr. 23
Med det fremsatte lovforslags § 10,
stk. 3, foreslås, at visse bestemmelser i det fremsatte
lovforslag skal træde i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes
gyldighedsperiode.
Ændringsforslaget indeholder nye
numre, der burde have været fremsat i forbindelse med det
fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade
bestemmelsen nr. 017 træde i kraft pr. 1. januar 2022,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
reglernes gyldighedsperiode. Det foreslåede nye nummer
indeholder en bestemmelse relateret til bestemmelserne omfattet af
ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 3, i det fremsatte
lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at
bestemmelsen nr. 017 vil træde i kraft pr. 1. januar 2022,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
reglernes gyldighedsperiode.
Til nr. 24
Med det fremsatte lovforslags § 10,
stk. 5, foreslås, at visse bestemmelser i det fremsatte
lovforslag skal træde i kraft pr. 1. april 2023.
Ændringsforslaget indeholder nye
numre, der burde have været fremsat i forbindelse med det
fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade
bestemmelserne nr. 02 og 018 træde i kraft pr. 1. april 2023.
De foreslåede nye numre indeholder bestemmelser relateret til
bestemmelserne omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10,
stk. 5, i det fremsatte lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at
bestemmelserne nr. 02 og 018 vil træde i kraft pr. 1. april
2023.
Til nr. 25
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
1, foreslås lovens titel ændret til lov om
gasforsyning.
Det foreslås at ændre
henvisningen til lov om naturgasforsyning i § 10, stk. 7, til
en henvisning til lov om gasforsyning, jf. lovforslagets § 1,
nr. 85. Lovens foreslåede nye titel er ved en fejl ikke
blevet medtaget.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 26
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr.
1, foreslås lovens titel ændret til lov om
gasforsyning.
Det foreslås at ændre
henvisningen til lov om naturgasforsyning i § 10, stk. 8, til
en henvisning til lov om gasforsyning, jf. lovforslagets § 1,
nr. 99. Lovens foreslåede nye titel er ved en fejl ikke
blevet medtaget.
Det foreslåede er af lovteknisk
karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2021 og var til 1. behandling den 11. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
To særskilte udkast til lovforslaget
har inden fremsættelsen været sendt i høring, og
klima-, energi- og forsyningsministeren sendte henholdsvis den 12.
november og den 17. december 2020 udkastene til udvalget, jf. KEF
alm. del - bilag 72 og 125. Den 24. februar 2021 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Andreas Steenberg
(RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) fmd. Signe Munk (SF) Torsten Gejl (ALT)
Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder
Hvelplund (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Christoffer Aagaard Melson (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Karsten Lauritzen (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex
Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |