L 171 Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love.

(Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller andre produkter fra elektricitet (power-to-x), justering af den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet og sidestillelse af regioner med kommuner i forhold til egenproduktion af elektricitet ved selskabsudskillelse m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S)
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 22-04-2021

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 22. april 2021

20201_l171_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 22. april 2021

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 26 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-13 og 15-26. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 14.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti

Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er tilfredse med, at ministeren hen mod slutningen udvalgsbehandlingen har stillet en række ændringsforslag, så nogle af de foreslåede nye beføjelser ikke gives til Forsyningstilsynet, men fastholdes hos ministeren, jf. ændringsforslag nr. 14.

Med lovforslaget får ministeren en bemyndigelse til at afholde udbud af støtte til produktion af kemiske brændstoffer eller andre produkter fra elektricitet, heriblandt power-to-x-brændsler fra 2022. Vi opfordrer ministeren til at øge tempoet vedrørende den danske power-to-x-indsats, så der allerede i 2021 - og senest i første kvartal 2022 - gennemføres udbud af produktion af power-to-x-brændsler, herunder produktion af elektrolyse, så Danmark får igangsat værdikædeprojekter inden for power-to-x og ikke sakker bagud på området i forhold til andre europæiske lande.

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ser fortsat gerne en fremrykning af udbud af støttemidler til power-to-x og biogas, men anerkender, at det kræver enighed i aftalekredsen for klimaaftalen om energi og industri fra juni 2020.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1 og 2, ændres i stk. 1 »§ 6, nr. 22« til: »§ 6, nr. 21«.

[Lovteknisk ændring]

2) Nr. 12-27 udgår, og i stedet indsættes som nye numre:

»01. § 6 affattes således:

»§ 6. I denne lov forstås ved følgende:

1) Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det sammenkoblede system.

2) Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet i distributionssystemer med lavt tryk.

3) Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager distribution og er ansvarlig for driften og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.

4) Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhørende nødvendige anlæg til transport af gas med behørig gaskvalitet, men ikke bygasnet.

5) Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.

6) Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder af flydende gas (LNG), til kunder.

7) Forsyningspligtigt selskab: Forsyningsselskab med pligt til at forsyne forbrugere og potentielle forbrugere i områder, der i henhold til varmeforsyningsloven er udlagt til naturgasforsyning, og andre, som er eller bliver tilsluttet distributionssystemerne eller transmissionssystemet.

8) Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager forsyning med gas.

9) Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager mindst én af følgende funktioner: Produktion, transmission, distribution, forsyning, køb eller oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelsesmæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner, men ikke er forbruger.

10) Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige for adgang til og drift af et transmissions- eller distributionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg til injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres hverv.

11) Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.

12) Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bortset fra den del, der benyttes til produktionsformål, og bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres hverv.

13) Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager oplagringsfunktionen.

14) Linepack: Oplagring af gas ved kompression i gastransmissions- og distributionssystemer, men ikke faciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres hverv.

15) LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flydendegørelse af gas eller import, losning og forgasning af LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidige lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasningsprocessen og den efterfølgende levering til transmissionssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler, der benyttes til oplagring.

16) LNG-selskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager funktionen med at gøre gas flydende eller med at importere, losse og forgasse LNG.

17) Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.

18) Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet behandlingsanlæg på land, der drives samlet.

19) Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller ethvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal eller en endelig kystlandingsterminal.

20) Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyrdes forbundne.

21) System: Alle transmissionssystemer, distributionssystemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes eller drives af et gasselskab, herunder linepack og selskabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede faciliteter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendige for at give adgang til transmission, distribution og LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for hinanden ved brug af balanceringszoner og sammenkoblingspunkter.

22) Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et transmissionsselskab, der indbefatter det overordnede ansvar for at varetage opgaver vedrørende forsyningssikkerheden og en effektiv udnyttelse af et sammenhængende system.

23) Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der forsyner eller forsynes fra et system.

24) Transmission: Transport af gas gennem transmissionssystemer, der hovedsagelig består af højtryksrørledninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anvendes i forbindelse med lokal distribution af gas, med henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsyning.

25) Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager transmission og er ansvarlig for driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.

26) Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med tilhørende nødvendige anlæg til transport af gas med behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.

27) Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget opgraderet biogas.«

02. § 6 affattes således:

»§ 6. I denne lov forstås ved følgende:

1) Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det sammenkoblede system.

2) Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet i distributionssystemer med lavt tryk.

3) Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager distribution og er ansvarlig for driften og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.

4) Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhørende nødvendige anlæg til transport af gas med behørig gaskvalitet, men ikke bygasnet.

5) Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.

6) Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder af flydende gas (LNG), til kunder.

7) Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager forsyning med gas.

8) Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager mindst én af følgende funktioner: Produktion, transmission, distribution, forsyning, køb eller oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelsesmæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner, men ikke er forbruger.

9) Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige for adgang til og drift af et transmissions- eller distributionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg til injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres hverv.

10) Husholdningsforbruger: En forbruger, der køber gas til eget eller hovedsagelig til eget husholdningsforbrug.

11) Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.

12) Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bortset fra den del, der benyttes til produktionsformål, og bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres hverv.

13) Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager oplagringsfunktionen.

14) Linepack: Oplagring af gas ved kompression i gastransmissions- og distributionssystemer, men ikke faciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres hverv.

15) LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flydendegørelse af gas eller import, losning og forgasning af LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidige lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasningsprocessen og den efterfølgende levering til transmissionssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler, der benyttes til oplagring.

16) LNG-selskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager funktionen med at gøre gas flydende eller med at importere, losse og forgasse LNG.

17) Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.

18) Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet behandlingsanlæg på land, der drives samlet.

19) Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller ethvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal eller en endelig kystlandingsterminal.

20) Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyrdes forbundne.

21) System: Alle transmissionssystemer, distributionssystemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes eller drives af et gasselskab, herunder linepack og selskabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede faciliteter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendige for at give adgang til transmission, distribution og LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for hinanden ved brug af balanceringszoner og sammenkoblingspunkter.

22) Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et transmissionsselskab, der indbefatter det overordnede ansvar for at varetage opgaver vedrørende forsyningssikkerheden og en effektiv udnyttelse af et sammenhængende system.

23) Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der forsyner eller forsynes fra et system.

24) Transmission: Transport af gas gennem transmissionssystemer, der hovedsagelig består af højtryksrørledninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anvendes i forbindelse med lokal distribution af gas, med henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsyning.

25) Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager transmission og er ansvarlig for driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.

26) Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med tilhørende nødvendige anlæg til transport af gas med behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.

27) Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget opgraderet biogas.««

[Lovteknisk ændring]

3) Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:

»03. To steder i § 7, stk. 1, og i § 27, stk. 3, 1. pkt., ændres »naturgasleverandør« til: »gasleverandør«.«

[Lovteknisk ændring]

4) Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 7 a, stk. 1, § 7 b og § 37 b, stk. 3, 1. pkt., ændres »naturgasleverandører« til: »gasleverandører«.«

[Lovteknisk ændring]

5) Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 9, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 14, stk. 1, nr. 3« til: »§ 14, stk. 1, nr. 6«.«

[Lovteknisk ændring]

6) Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:

»06. I § 11, stk. 3, 1. pkt., ændres »naturgasanvendelse« til: »gasanvendelse«.«

[Lovteknisk ændring]

7) Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:

»07. I § 12, stk. 4, ændres »stk. 1, nr. 2-6« til: »stk. 1, nr. 2-7«.«

[Lovteknisk ændring]

8) Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:

»08. I § 14, stk. 2, 5 og 6, ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr. 9«.«

[Lovteknisk ændring]

9) Efter nr. 59 indsættes som nye numre:

»09. I § 22 ændres »naturgasselskab« til: »gasselskab«.

010. I § 26, stk. 3, ændres »naturgasleverancer« til: »gasleverancer«.

011. I § 27, stk. 3, 2. pkt., ændres »naturgasleverandøren« til: »gasleverandøren«.

012. To steder i § 27, stk. 3, 2. pkt., og i stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, ændres »naturgasprodukt« til: »gasprodukt«.«

[Lovteknisk ændring]

10) Nr. 62 affattes således:

»62. I § 28 c, stk. 4, ændres »naturgasdistributionsselskaber« til: »distributionsselskaber«, og »§ 14, stk. 1, nr. 4« ændres til: »§ 14, stk. 1, nr. 8«.«

[Lovteknisk ændring]

11) Nr. 63 affattes således:

»63. I § 29, stk. 1 og 2, § 35, stk. 1, og § 47, stk. 3, ændres »naturgasselskaber« til: »gasselskaber«.«

[Lovteknisk ændring]

12) Efter nr. 66 indsættes som nye numre:

»013. I § 34, stk. 7, der bliver stk. 5, ændres »stk. 5, 1. pkt.« til: »stk. 4, 1. pkt.«

014. I § 34, stk. 8, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3-6« til: »stk. 3 og 4«.

015. I § 34, stk. 11, der bliver stk. 9, ændres »8« til: »6«.«

[Lovteknisk ændring]

13) Nr. 76 affattes således:

»76. I § 35 g, stk. 2, 3. og 4. pkt., ændres »naturgasprisen« til: »gasprisen«.«

[Lovteknisk ændring]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

14) I den under nr. 85 foreslåede affattelse af § 37 a ændres i stk. 4 »Forsyningstilsynet« til: »Klima,- energi- og forsyningsministeren«.

[Ændring af ansvaret for at fastsætte nærmere regler om indtægtsrammen og reguleringsperioden]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

15) Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:

»016. I § 37 b, stk. 1, ændres »Naturgasleverandører« til: »Gasleverandører«.«

[Lovteknisk ændring]

16) Nr. 91 affattes således:

»91. I § 40, stk. 1, ændres », LNG- og forsyningspligtige selskaber« til: »og LNG-selskaber«, og »§§ 10 og 24« ændres til: »§ 10«.«

[Lovteknisk ændring]

17) Efter nr. 94 indsættes som nyt nummer:

»017. I § 44, stk. 1, udgår », jf. dog stk. 2«.«

[Lovteknisk ændring]

18) Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:

»018. § 49, stk. 1, nr. 1, affattes således:

»1) driver distributions-, transmissions-, lager- og LNG-virksomhed efter § 10 uden bevilling.««

[Lovteknisk ændring]

19) Efter nr. 108 indsættes som nyt nummer:

»019. To steder i § 55, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 2

20) I nr. 4 ændres i den indledende tekst »Efter § 43 j indsættes« til: »Efter § 43 j indsættes før overskriften før § 44«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 6

21) Nr. 2 affattes således:

»2. I § 2, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »nettene«: »og systemet«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 10

22) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. § 1, nr. 1-11, 01, 28, 03 og 04, og § 8 i lov om naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, § 1, nr. 31, 05, 32-37, 06, 39-43, 07, 44-49, 08, 51-59, 09-012, 61-65, 013-015, 68-76, 78-80, 82-85, 016, 86, 87, 89, 93, 97, 98, 100-103, 105, 106 og 109, § 2, nr. 1-3, § 3, nr. 1 og 2, § 4, nr. 1 og 4-6, og §§ 5-7 træder i kraft den 1. juli 2021.«

[Lovteknisk ændring]

23) Stk. 3 affattes således:

»Stk. 3. § 1, nr. 017, 95 og 96, træder i kraft den 1. januar 2022.«

[Lovteknisk ændring]

24) Stk. 5 affattes således:

»Stk. 5. § 1, nr. 02 og 29, og §§ 7 c og 7 d i lov om naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, og § 1, nr. 38, 60, 81, 88, 90-92, 94, 99 og 018, træder i kraft den 1. april 2023.«

[Lovteknisk ændring]

25) Stk. 7 affattes således:

»Stk. 7. Regler fastsat i medfør af § 37, stk. 3, § 37 a, stk. 2 og 6, og § 50, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 37 a, stk. 4, i lov om gasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 85.«

[Lovteknisk ændring]

26) Stk. 8 affattes således:

»Stk. 8. Regler fastsat i medfør af § 45 a, stk. 4, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 45 a, stk. 3, i lov om gasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 99.«

[Lovteknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at henvisningen til § 6, nr. 22, i den foreslåede nyaffattelse af § 2, stk. 1 og 2, i lov om naturgasforsyning, ændres til en henvisning til § 6, nr. 21.

Det foreslåede er en konsekvensrettelse, som følge af at der både foreslås ophævet og indsat nye numre i § 6, der rykker de gældende numre i § 6, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 2

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27, foreslås en række ændringer af § 6, herunder ophævelser, nyaffattelser og nyindsættelser.

Herudover indeholder ændringerne i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27, forskellige ikrafttrædelsesdatoer, henholdsvis den 1. juli 2021, for så vidt angår det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-14, 16, 18-27, jf. § 10, stk. 2, og den 1. april 2023, for så vidt angår det fremsatte lovforslags § 1, nr. 15 og 17, jf. § 10, stk. 5.

Der er konstateret lovtekniske fejl som følge af såvel ændringerne og de forskellige ikrafttrædelsesdatoer.

Det foreslås derfor, at lade det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27 udgå og i stedet indsætte to nye numre.

Ændringsforslagets nr. 01 vil nyaffatte § 6, som bestemmelsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. juli 2021.

Ændringsforslagets nr. 02 vil nyaffatte § 6, som bestemmelsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. april 2023.

Til nr. 3

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgasleverandør til betegnelsen gasleverandør i lov om naturgasforsyning.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i lov om naturgasforsyning. Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i lovens § 7, stk. 1, 1. og 2. pkt. og § 27, stk. 3, 1.pkt.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 4

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgasleverandør til betegnelsen gasleverandør i lov om naturgasforsyning.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i lov om naturgasforsyning. Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i lovens § 7 a, stk. 1, § 7 b, og § 37 b, stk. 3, 1. pkt., hvor begrebet anvendes i pluralis.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 5

Det foreslås, at henvisningen til § 14, stk. 1, nr. 3, i § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14, stk. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 6

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås, at betegnelsen naturgas overalt i lov om naturgasforsyning ændres til betegnelsen gas.

Som en konsekvens heraf foreslås derfor også at ændre betegnelsen naturgasanvendelse til gasanvendelse i § 11, stk. 3, i lov om naturgasforsyning.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 7

Det foreslås, at henvisningen til § 12, stk. 1, nr. 2-6, i § 12, stk. 4, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 12, stk. 1, nr. 2-7.

Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat nye numre i § 12, stk. 1, der rykker de gældende numre i § 12, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 8

Det foreslås, at henvisningerne til § 14, stk. 1, nr. 4, i § 14, stk. 2, 5 og 6, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14, stk. 1, nr. 9.

Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 9

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen gas over alt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for så vidt angår ændring af naturgasselskab til gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.

Det foreslås derfor, at betegnelsen naturgasselskab i § 22 ændres til betegnelsen gasselskab.

Det foreslås endvidere, at betegnelsen naturgasleverancer i § 26, stk. 3, ændres til betegnelsen gasleverancer.

Det foreslås herudover, at betegnelsen naturgasleverandøren i § 27, stk. 3, 2. pkt., ændres til betegnelsen gasleverandøren.

Endelig foreslås det, at betegnelsen naturgasprodukt i § 27, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk. 5 ændres til betegnelsen gasprodukt.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 10

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen gas overalt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for så vidt angår ændring af betegnelsen naturgasselskab til betegnelsen gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.

Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48, fremgår, at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, i lov om naturgasforsyning. Dette ændrer ved nummereringen af de eksisterende numre i § 14, stk. 1.

Det foreslås, at betegnelsen naturgasdistributionsselskaber i § 28 c, stk. 4, ændres til betegnelsen distributionsselskaber, og at henvisningen til § 14, stk. 1, nr. 4, i § 28 c, stk. 4, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14, stk. 1, nr. 8.

Der er dels tale om en konsekvensændring, som følge af at betegnelsen naturgas foreslås ændret generelt, dels en konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 11

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen gas over alt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for så vidt angår ændring af betegnelsen naturgasselskab til betegnelsen gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.

Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i § 29, stk. 1 og 2, § 35, stk. 1, og § 47, stk. 3.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 12

Det foreslås, at henvisningen til § 34, stk. 5, 1. pkt., i § 34, stk. 7, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 34, stk. 4, 1. pkt.

Det foreslås endvidere, at henvisningen til § 34, stk. 3-6, i § 34, stk. 8, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 34, stk. 3 og 4.

Endelig forslås det, at henvisningen til § 34, stk. 8, i § 34, stk. 11, i lov om naturgasforsyning, ændres til en henvisning til § 34, stk. 6.

Der er tale om konsekvensrettelser, som følge af at § 34, stk. 3, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, foreslås ophævet, hvilket derved rykker de gældende stykker i § 34, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 66.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 13

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen gas overalt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for så vidt angår ændring af betegnelsen naturgasselskab til betegnelsen gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.

Det foreslås derfor at ændre betegnelsen naturgasprisen til betegnelsen gasprisen i § 35 g, stk. 2, 4. pkt., i lov om naturgasforsyning.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 14

Det forslås, at »Forsyningstilsynet« ændres til »Klima-, energi- og forsyningsministeren« i det fremsatte forslag til § 37 a, stk. 4, i lov om naturgasforsyning. Forslaget vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren og ikke Forsyningstilsynet vil skulle fastsætte de nærmere regler om beregning og justering af indtægtsrammen og om længden af reguleringsperioden som nærmere afgrænset i § 37 a, stk. 4, nr. 1-6.

Det vil som hidtil fortsat være Forsyningstilsynet, der administrerer reglerne.

Til nr. 15

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen gas overalt i lov om naturgasforsyning.

Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.

Det foreslås derfor at ændre betegnelsen naturgasleverandører til betegnelsen gasleverandører i § 37 b, stk. 1, i lov om naturgasforsyning.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 16

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 91, foreslås ændringer til § 40, stk. 1, i lov om naturgasforsyning som følge af ophævelsen af forsyningspligten.

Det er en lovteknisk fejl, at henvisningen til § 24, som vedrører forsyningspligtig virksomhed, ikke også er foreslået ændret. Henvisningen vil skulle udgå, i forbindelse med at reguleringen af forsyningspligtige selskaber i det hele foreslås ophævet med L 171, når den nuværende bevilling til forsyningspligtig virksomhed udløber den 31. marts 2023.

Det foreslås derfor at nyaffatte det fremsatte lovforslags § 1, nr. 91, sådan at både det oprindeligt fremsatte lovforslags indhold og konsekvensændringen i forbindelse med henvisningen til § 24 også medtages.

Det foreslåede skal træde i kraft den 1. april 2023 og dermed følge lovforslagets ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 17

Det foreslås, at henvisningen til § 44, stk. 2, i § 44, stk. 1, i lov om naturgasforsyning udgår.

Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at § 44, stk. 2, foreslås ophævet, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 95.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 18

Det foreslås at nyaffatte § 49, stk. 1, nr. 1.

Der er tale om, at bestemmelsen indeholder henvisninger til forsyningspligtig virksomhed, som vil skulle udgå, i forbindelse med at reguleringen af forsyningspligtig virksomhed i det hele foreslås ophævet med L 171, når den nuværende bevilling til forsyningspligtig virksomhed udløber den 31. marts 2023.

Det foreslåede skal træde i kraft den 1. april 2023 og dermed følge lovforslagets ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 19

Det foreslås, at henvisningen til § 55, stk. 3, i § 55, stk. 5, ændres til en henvisning til § 55, stk. 4. Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 55, der rykker de gældende stykker i § 55, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 107.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 20

Det foreslås at ændre den indledende tekst i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 4. Den foreslåede ændring vil medføre, at det fremgår, at den foreslåede indsættelse af § 43 k i lov om fremme af vedvarende energi indsættes før overskriften til § 44.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 21

Med det fremsatte lovforslags § 6, nr. 2, foreslås en ændring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet.

Imidlertid er § 2, stk. 1, nyaffattet ved § 1, nr. 2, jf. lov nr. 2211 af 29. december 2020, hvilket der ved en fejl ikke er blevet taget højde for ved den foreslåede ændring. Den foreslåede ændring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet er efter nyaffattelsen relevant i § 2, stk. 1, 2. pkt.

Det foreslås derfor, at § 6, nr. 2, i det fremsatte lovforslag nyaffattes med henblik på at foretage ændringerne i § 2, stk. 1, 2. pkt., i lov om Energinet.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 22

Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 2, foreslås, at visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i kraft pr. 1. juli 2021.

Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.

Det foreslås derfor at lade bestemmelserne nr. 01, 03-016 og 019 træde i kraft pr. 1. juli 2021. De foreslåede nye numre indeholder bestemmelser relateret til bestemmelserne omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 2, i det fremsatte lovforslag.

Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne nr. 01, 03-016 og 019 vil træde i kraft pr. 1. juli 2021.

Til nr. 23

Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 3, foreslås, at visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.

Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.

Det foreslås derfor at lade bestemmelsen nr. 017 træde i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode. Det foreslåede nye nummer indeholder en bestemmelse relateret til bestemmelserne omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 3, i det fremsatte lovforslag.

Det foreslåede vil medføre, at bestemmelsen nr. 017 vil træde i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.

Til nr. 24

Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 5, foreslås, at visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i kraft pr. 1. april 2023.

Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.

Det foreslås derfor at lade bestemmelserne nr. 02 og 018 træde i kraft pr. 1. april 2023. De foreslåede nye numre indeholder bestemmelser relateret til bestemmelserne omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 5, i det fremsatte lovforslag.

Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne nr. 02 og 018 vil træde i kraft pr. 1. april 2023.

Til nr. 25

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, foreslås lovens titel ændret til lov om gasforsyning.

Det foreslås at ændre henvisningen til lov om naturgasforsyning i § 10, stk. 7, til en henvisning til lov om gasforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 85. Lovens foreslåede nye titel er ved en fejl ikke blevet medtaget.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

Til nr. 26

Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, foreslås lovens titel ændret til lov om gasforsyning.

Det foreslås at ændre henvisningen til lov om naturgasforsyning i § 10, stk. 8, til en henvisning til lov om gasforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 99. Lovens foreslåede nye titel er ved en fejl ikke blevet medtaget.

Det foreslåede er af lovteknisk karakter.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2021 og var til 1. behandling den 11. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

To særskilte udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte henholdsvis den 12. november og den 17. december 2020 udkastene til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 72 og 125. Den 24. februar 2021 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og høringsnotater til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) fmd. Signe Munk (SF) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Karsten Lauritzen (V) Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)49
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)39
Dansk Folkeparti (DF)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Radikale Venstre (RV)14
Enhedslisten (EL)13
Det Konservative Folkeparti (KF)13
Nye Borgerlige (NB)4
Liberal Alliance (LA)3
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)8